با سلام خدمت دوستان عزیز
دیروز از صبح تا شب از صفحه یک تا آخرین پست این تاپیک را خواندم .مطالب زیاد بود و دیگه آخر شب یه سردرد حسابی داشتم .تصمیم گرفتم یه چکیده از مطالبی که خواندم و سوالات و مشکلات احتمالی و راحل اونا را در این پست بیارم و از آقا مسیح و یا مدیران دیگه هم تقاضا دارم در صورت امکان لینک این پست را در صفحه اول و پست اول قرار دهند تا یوزرها مثل من مجبور نشند کل تاپیک را بخوانند و یا سوال تکراری بپرسند .
خوب اول از همه انواع تفنگ هاتسان AT44 :
بطور کلی انواع تفنگهای AT44 ای که تابحال در بازار ایران مشاهده شده به شرح زیر میباشد :(توجه شود در بازار ایران )
هاتسان AT44-10 که همون مدل معمولی AT44 هست با قنداق ساتنیک تامهول
هاتسان AT44S-10 که اکثر تفنگهای At44 موجود در بازار و دست یوزرها همین مدل هست با قنداق ساتنیک مونت کارلو
هاتسان AT44W-10 که دارای قنداق چوبی مونت کارلو هست-بطور کلی در تمام مدلهای هاتسان W یعنی قنداق چوبی
هاتسان AT44PA که تفنگ AT44 پمپی هست و با پمپ سر خود شارژ میشه
در تمام این مدلها اگر حرف X هم داشته باشند یعنی دارای سایلنسر فابریکی هستند که البته قابل جداشدن از سر لوله میباشد .
یه سری مدل هم بصورت تک تیر داره که زیاد در ایران طرفدار نداره .
بصورت بسیار محدود قبلا تفنگهایی وارد شده که دارای لوله سفارشی لوتار والتر هستند .بر روی لوله این تفنگ ها بصورت کاملا واضح خورده شده که لوله ساخت لوتار والتر هست .
بتازگی تعدادی هم هاتسان At44 وارد بازار شده که دارای قنداق جدیدتر میباشد که جای نصب بند و همچنین جای نصب 2 پایه یا لبزر یا چراغ قوه بر روی بچه قنداق داره .
کلمه Long در هر مدلی در AT 44 یعنی طول لوله این مدل ها 58.5 سانتی متر هست .در AT44 معمولی طول لوله 49 سانت هست .
عکس مدل معمولا و مدل long همراه با سایلنسر دست ساز :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مشخصات کلی AT44 مدل معمولی :(کالیبر 5.5)
حجم مخزن 180 CC
قدرت 42 ژول
تعداد شات حدود 70 تا (بطور عملی 3 تا خشاب 10 تایی با تلورانس بسیار پایین داره)
طول لوله 49 سانت
فشار مخزن 200 بار (دوستان تا 220 بار هم بدون مشکل پر میکنند و استفاده میکنند)
وزن 3.2 کیلوگرم
مشخصات کلی AT44 مدل Long :(کالیبر 5.5)
حجم مخزن 230 CC
قدرت 51 ژول
تعداد شات حدود 70 تا (بطور عملی 3 تا خشاب 10 تایی با تلورانس بسیار پایین داره)
طول لوله 58.5 سانت
فشار مخزن 200 بار (دوستان تا 220 بار هم بدون مشکل پر میکنند و استفاده میکنند)
وزن 3.6 کیلوگرم
تفاوت اصلی دو مدل معمولی و Long :
مدل لانگ کمی قویتر و دقیقتر هست
تعداد شات در هر دو مدل برابر هست
مدل لانگ کمی سر تفنگ سنگین است
تعدادی مدلهای دیگه در ترکیه یافت میشه مثلا با قنداق تکتیکال یا قنداق رنگی یا لوله شرودد بارل که چون در بازار نیست درموردشون چیزی نمینویسم .
بطور کلی تفنگ هاتسان AT44 در بین PCP ها ارزونترین هست و پرکاربرد ترین .تفنگ بسیار خوبی از کار در آمده و تنها ضعف اون را میتوان بکارگیری اورینگهای نامرغوب توسط کارخانه دانست که اونا هم با یه هزینه زیر 10000 تومان میشه بهترین اورینگها مثل مارک وایتون آمریکایی را خرید و همه را در خانه عوض کرد .
تفنگ AT44 بدون سایلنسر تفنگی با صدای زیاد هست و توصیه میشه حتما از سایلنسر استفاده کنید که 60 70 درصد صداشو میگیره .
بهترین ساچمه برای این تفنگ ساچمه JSB با وزن 15.89 گرین و 18.13 گرینی هست .در فواصل بالا و همچنین برای شکار ساچمه 18.13 گرینی اگر گیر بیاد بیشتر توصیه میشه .ساچمه باراکودا 21 گرینی هم در این تفنگ بگیر نگیر داره .بعضی از دوستان بسیار راضی بودند و بعضی دوستان هم میگفتند با تفنگشون جواب نداده و خوب نبوده .ساچمه پرو مگنوم گامو من فقط برای زیر 20 30 متر توصیه شده .ساچمه گامو TS-22 هم تا حدوده خوب جواب داده ولی نه مثل JSB و باراکودا
شایعترین ایراد هاتسان AT44 که امکان داره برای بسیاری از دوستان پیش بیاد همین خوردگی اورینگهای اصلی و کارخانه ای هست .معمولا در قدرت و دقت و ... تفنگ تاثیر میزاره .یه تست خیلی ساده اینه که از سر لوله تفنگ با دهان مکش کنید و اگر دیدید هوا میده یعنی باید اورینگ لوله و شاید بعضی اورینگهای دیگه عوض بشه و یا هز زمان دیدید تعداد شات شما یا قدرت شما کم شده اول به اورینگ ها شک کنید .
بنظر من بهتره از همون اول حتی اگر اورینگ ها مشکلی نداشت همه را همون اول عوض کنید و خیال خودتون را راحت کنید تا مثلا وسط شکار یهو ایراد پیدا نکنند چون جنس کارخانه ای اورینگ ها اصلا خوب نیست .
از چند مدل اورینگ میتونید استفاده کنید :
اورینگهای وایتون آمریکایی که به رنگ سبز هستند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اورینگ HNBR ساخته شده از نیترایل هیدروژن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اورینگ silicone که بهترین اورینگ در مقابل حرارت و سایدگی هست ولی با قابلیت کشش کم .اورینگ فوق کمی دیر آب بندی می کنه ولی بسیار مقاومه و بهترین اورینگی است که می تواند گاز co2 را در مدت زمان بالا تحمل کند.
در زمان جا زدون اورینگها میتونید از کمی گیریس پایه سیلیکون روی اورینگ استفاده کنید البته بعضی از دوستان استفاده از وازلین هم بدون مشکل دانستند .
یکی از مشکلاتی که امکان داره به وجود بیاد اینه که زمانی که اورینگهای لوله و همچنین اورینگ خزانه را عوض میکنید و جا میزنید دوباره اورینگ ها خراب میشه .نوصیه شده کمی به محل اورینگ خزانه و همچنین خود لوله وازلین بزنید و بعد لوله را جا بزنید .
چند عکس از اورینگ ها و نحوه باز و بسته کردن تفنگ و تعویض اورینگ ها :
ابتدا تفنگ رو از قنداق خارج کنید.بعد اهرم مسلح کننده رو در حالت نیمه باز نگه دارید و با استفاده از یک آچار آلن (فکر کنم 2.5 باشه) پیچی که در عکس نشون داده شده رو باز کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بعد سلاح رو مسلح کنید و ضامن خشاب رو به عقب بکشید و پیچ مشخص شده رو باز کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دو قسمت رو جدا کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این اورینگ رو در صورت لزوم عوض کنید ( سایز 1-5 هست )
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این قطعه رو با یک دم باریک به آرامی بیرون بکشید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این اورینگ هم 1-5 هست اگه لازمه تعویض کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اگه با تعویض اورینگ زیر ورودی لوله ، آببندی بصورت کامل انجام نشد 2 تا اورینگ بندازید
چند عکس دیگر :
طبق عکسهای زیر دوتا پیچ آلنی لوله که در زیر نشانه روی موجوده خیلی ریزه و درضمن حتما موقع جا زدن دوباره لوله اورینگها را کمی چرب کنید (با پارافینها یا وازلین)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیپ باز کردن لوله:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یه مشکلی که چند تا از دوستان بصورت بسیار محدود داشتند این بود که مخزن تفنگ مثلا در یک روز یا یک هفته خود به خود خالی میکنه .راه حل پیشنهادی این هست که مخزن را چند بار کامل شارژ کنید و از تفنگ جدا کنید و از قیمت سوزرن روی یه سطح صاف مثل کاشی بزارید و فشار دهیت تا کل باد مخزن یک جا تخلیه شود (با کمی صدای ناهنجار ) بعد از چند بار به احتمال مشکل حل میشه .
راه دیگه :
اول تانک رو از اسلحه جدا کنید بعد با کف تست کنید ببینید از سوپاپ بالای شارژ خالی میکنه یا از سوزن والو . اگه مشگل از ورودی هوا یا همون سوپاپ ورودی هوا بود قسمت انتهای تانک که سوزن تانک روش نصب هستش رو باز کنید که براحتی باز میشه البته فراموش نکنید تانک باید دی گاز باشه یا شارژنداشته باشه بعد داخل تانک رو با تینر 15000 بشورید بعد داخل سوراخی که کوپل شارژ قرار میگره رو کمی تینر بریزید و قبل از اینکه تینرها تبخیر بشه کمی تلمبه بزنید و بعد از این دو مرحله تانک رو با سشوار خشک کنید بعد تانک رو ببندید 10000000000000000./. مشگل حل شده البته امکان خرابی اورینگ هم هست که خیلی نادره .
مشکل یکی از دوستان و راه حل آن (نحوه باز کردن مخزن و مانومتر)
از قسمت گیج مخزن یعنی همون بخش بالایی سیلندر که روش گیج نصبه و سوزن شارژ درش قرار میگیره نشتی داشتم و هوا خارج میشد .
سیلند رو در گیره گذاشتم البته قبلش هواشو کاملا خالی میکنی . بعد یه پیچ گشتی یا هر وسیله ای که رو سیلندر خط نندازه رو درون سوراخ شارژ میکنی و خلاف عقربه ساعت میگردونی راحت باز میشه . وقتی باز کردم قسمت پایینی همون گیج یه قطعی هست که سه سوراخ داره با یه ابزار که دو یا سه تا زائده داشته باشه مثل آچاری که برای خارج کردن خار بکار میره درون سوراخها قرار میدین و باز میکنید . درون این محفظه یه فنر و یه قطعه پیستون مانند داره که یه اورنگ دورش هست و اگه چیزی بین پیستون و اورنگ و بدنه قرار بگیره باعث میشه که پیستون درست به بدنه نچسبه و باعث خروج هوا از سر سیلندر و سوراخ شارژ میشه
اینم یه نقشه کامل از ای تی 44 با سایز همه اورینگ ها.شماره قطعه در شکل موجوده و از لیست ضمیمه میشه شخصاتش رو پیدا کرد :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سایز اورینگ ها که به دفعات پرسیده شده :(گفته دوستان را میزارم)
یکی از شایع ترین مشکلات خانواده pcp هاتسان و at44 نشتی هوا از اورینگ ورودی لوله است ، همون اورینگی که قسمت برنی هدایت کننده ساچمه داخلش قرار میگیره و باید وقتی شما مکش میکنید هیچی باد رد نکنه که در اکثر هاتسانها خوب آب بندی نمیشه و هوا میده.
اول این را بگم که سایز اورینگها با اندازه گیری قطر خارجی دایره اورینگ و ذخامت اورینگ(گوشت اورینگ) مشخص میکنند.
سایز اورینگ مذکور 8.5 در 1.5 میلیمتر ، یعنی 8.5 قطر خارجی و 1.5 ذخامت اورینگ ، این سایز اورینگ یکمی بزرگ و شما باید یک اورینگ با ذخامت بیشتر و قطر خارجی یکسان بندازید تا مشکل حل بشه.
من از اورینگ 8.5 در 1.6 وایتون استفاده کردم و خوب جواب داد ، اورینگ وایتون کمیاب ولی این فروشگاه در شاهپور قدیم اصفهان داره :03112334207 فروشگاه تفلان
عکس اورینگ ، به ترتیب از بالا به پایین :1-اورینگ فابریک8.5 در 1.5 و 2 -اورینگ وایتون 8.5 در 1.6 و3-اورینگ معمولی 8.5 در 1.8 و 4 - اورینگ معمولی 8 در 1.8
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
----------
اینکه مخزن فشار کم کنه بر میگرده به اورینگهای خود مخزن و ربطی به مکیدن نداره.
با مکیدن فقط میشه متوجه شد از مسیر سر کپسول تا سر لوله آببندی هست یا نه که توی این مسیر 6 اورینگ وجود داره (2 تا دور لوله، یکی تو خزانه لوله ، یکی زیر سوراخ ورودی هوا به لوله و 2 تا هم سر کپسول ) که اگه هر کدوم خراب باشن باعث اتلاف هوا در موقع شلیک میشن و قدرت سلاح کم میشه
سلاح من از نویی در این قسمت مشکل داشت که با تعویض اورینگها قدرت به میزان چشمگیری زیاد شد.
------------
سایز فابریک اورینگ دور لوله 1.78-7.66 هست که این سایز پیدا کردنش محاله ولی من خودم از سایز 1.8-7.6 یا 1.8-7.5 استفاده میکنم که عالی جواب میده
یه اورینگ با سایز 1.5-5.5 هم در ابتدای لوله هست که تعویضش یکم سخته
اورینگ وایتون رو از مغازه های اورینگ و پکینگ فروشی میتونید تهیه کنید ولی فقط باید به فروشنده اطمینان کنید چون من یه سری کامل برای سلاح و تلمبه گرفتم که نصفش تقلبیه!
رنگ اصلی این اورینگها سبزه و وزن بیشتری نسبت به سایر اورینگها داره و به این راحتی هم پاره نمیشه ولی موقع جا زدن لوله خیلی دقت میخواد
-------------
اورینگ8.5*1.5= یعنی اورینگی که 1.5 میل ضخامت داره و 8.5 میل قطر خارجیش حالا اگه بخواهیم قطر سوراخ داخلی اورینگ را بدست بیاریم باید به اندازه 2 برابر ضخامت اورینگ را از قطر خارجیش کم کنیم تا قطر داخلی بدست بیاد ، برای اورینگ بالا میشه :
2*1.5-8.5=5.5
حالا اگه بخواهیم مشخصات اورینگ را بر حسب قطر داخلی بیان کنیم میشه 5.5*1.5 .
------------
------------
نحوه تیون کردن تفنگ AT44 بصورت ساده (روش حرفه ای هم هست که والو جدید میسازند و .... من فقط روش ساده را میگم :
پشت فنر یک پیچ است که اگر آنرا بچرخانید و ببندید فنر قویتر خواهد شد و می توان با آن پیچ هم قدرت را بیشتر کرد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
روش دوم از کاربر TMR :
بعد از تعویض اورینگ ها که در بالا تصویرش قرار داده شده :
با این روش یک کنترل کننده برای کنترل میزان باز شدن دریچه ساخته میشه که خیلی هم ساده هست
برای ادامه کار این پیچ رو باز کنید ( آچار 6 یا 8 میخواد)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این قطعه رو خارج کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چکش از جلو خارج میشه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با استفاده از تفلن یا جنس مشابه قطعه ای برای نصب شدن سر چکش طراحی کنید:( من با پاتک به زاغه لوازم خیاطی یه قرقره نخ برداشتم و به این شکل تراشیدمش !)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فنر چکش رو کمی تقویت کنید تا دریچه رو تا جایی که امکان داره باز کنه چون این قطعه از باز شدن بیش از حد دریچه جلوگیری میکنه
ضخامت این قطعه با توجه به قدرتی که از اسلحه میخواهید متفاوته که باید با تست توسط کرونوگراف و تغییر ضخامت به سرعت دلخواه برسید
مرحله بعد هم بستن سلاح مثل روز اول!
در پایان اگر کم و کسری بود دوستان به بزرگی خودشون ببندند .من کاری انجام ندادم و فقط مطالبی را که در پستها بصورت پراکنده بود در یک پست جمع کردم