انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: محیط زیست
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
از قتل فجیع حیوانات در تهران پول درمی‌آورند!
در یکی از بوستان‌های تهران مرکز نمایش خزندگانی وجود دارد که کارکنانش حیوانات کوچکی مانند بلدرچین، خرگوش و موش زنده را مقابل مار و کروکودیل قرار می‌دهند و این حیوانات گوشت‌خوار هم این جانوران کوچک را می‌بلعند. تماشاگران نیز برای دیدن این حیوانات بلیت تهیه می‌کنند.

البته مدیر این مجموعه معتقد است که کارشان در چرخه‌ی طبیعت، قرار می‌گیرد ولی کارشناسان حقوق حیوانات چنین حرکتی را مصداق خشونت علیه حیوانات می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ ایسنا، استفاده‌ی ابزاری از حیوانات برای گذران اوقات فراغت مردم و البته کسب درآمد در همه جای دنیا شایع است. حتما دیده‌اید سیرک‌هایی که حیوانات اهلی و وحشی را برای شادی‌های لحظه‌ای مردم به هرکاری واداشته‌اند یا باغ وحش‌هایی را که گردانندگان آن‌ حیوانات را در گونه‌های مختلف پرندگان، خزندگان، پستانداران و غیره از طبیعت که خانه‌ی آن‌هاست جدا کرده‌اند و به قفس انداخته‌اند و گاهی مردم هم با انداختن زباله‌ و خوردنی‌های غیرمجاز، حیوانات را مورد نوازش محبت‌آمیز خود قرار می‌دهند!

به نظر می‌رسد که موضوع آزار و اذیت حیوانات روزبه‌روز فراگیرتر شده، دایره‌ی شمول بیشتری هم پیدا می‌کند و علی‌رغم تلاش فعالان حمایت از حقوق حیوانات، نمایش آن‌ها در شرایط غیر طبیعیشان همچنان یکی از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری است.

به زعم کارشناسان، ایران هم جزو کشورهایی است که در آن حیات وحش در معرض تهدید جدی قرار دارد. فارغ از بحث شکارهای غیر مجاز و نحوه‌ی نگه‌داری حیوانات در باغ‌های وحش‌های ایران و نحوه‌ی برخورد مردم با آن‌ها،‌ به نظر می‌رسد که بسیاری از مراکز نگه‌داری از حیوانات، از نمایش خشونت علیه حیوانات و حتی در مواقعی پول درآوردن از این راه هم ابایی ندارند.

مارها را با اجرای زنده‌ی موسیقی ببینید!

در پارک آب و آتش تهران به تازگی مرکزی با نام «zima zoo»، افتتاح شده است که خزندگانی مانند انواع مار، کروکودیل و آفتاب‌پرست را نمایش می‌دهد. این مرکز که ورود آن مستلزم پرداخت هفت‌هزار تومان ورودیه برای هر نفر است، از قفس‌های شیشه‌ای شکلی تشکیل شده است که این قفس‌ها در یک راه‌روی مزین و شیک، در دو ردیف رو به‌روی هم قرار گرفته‌اند. هر کدام این قفس‌های شیشه‌ای که به شکل ویژه‌ای تزیین و نورپردازی شده‌اند، محل نگه داری یک خزنده است که اطلاعات و شناسنامه‌اش در مانیتوری در کنار قفسه ثبت شده است.

در انتهای این راهرو یک آتلیه‌ی عکاسی قرار دارد که در آن عکاسی مشغول گرفتن عکس از یک مار عظیم‌الجثه بر گردن تماشاگران است. این آتلیه بابت هر عکس به تناسب ابعاد عکس مبلغ 30 یا 40 هزار تومان از مشتریان می‌گیرد. خبرنگار ایسنا در این بازدید کودکی را دید که به شدت از این مار می‌ترسید ولی به اصرار خانواده‌اش مار را دور گردنش انداخته و عکاس از او عکس می‌گرفت.


مار ببینید و نوشابه‌ی 40 هزارتومانی میل کنید!

در راهروی این مرکز نگه‌داری از خزندگان، عکس‌ گرفتن ممنوع است. یکی از کارکنان این مجموعه در پاسخ به چرایی این موضوع می‌گوید که چون ما اینجا آتلیه‌ی عکس داریم، اجازه نمی‌دهیم کسی عکس بگیرد؛ چراکه عکاسی مخاطبان باعث می‌شود کاسبی بخش عکس ما از رونق بیفتد. او همچنین از افتتاح کافه‌ای در این مرکز خبر می‌دهد که قرار است به زودی افتتاح شده، در آن نوشابه‌های 40 هزارتومانی تایلندی سرو شود. علاوه بر این، کارکنان این مجموعه می‌گویند که در آینده‌ای نزدیک در این مکان موسیقی زنده اجرا خواهد شد و به گفته‌ی آن‌ها، امکاناتی اضافه می‌شود که نباید تماشای آن‌را از دست داد!

خرگوش بی‌دفاع طعمه‌ی مار می‌شود...

اما از این‌جای ماجرا به بعد، به نکته‌ی قابل توجه و البته تکان‌دهنده در نگه‌داری این خزندگان می‌رسیم که گردانندگان این مرکز در مواقع گرسنه شدن این حیوانات، یک بلدرچین زنده، خرگوش زنده یا موش زنده را در قفس خزندگان گوشت‌خوار می‌اندازند تا به گفته‌ی خودشان، خوراک این خزندگان را تامین کنند. در مواردی هم دیده شده که حیوان طعمه که موقعیت خطرناک خود را حس کرده است، چندین ساعت در گوشه‌ی قفس نشسته تا حیوان گوشت‌خوار احساس گرسنگی کرده، دور او بپیچد، آن‌را خفه کند و البته او را ببلعد.

گاهی هم دیده شده که بخشی از بدن این مارها باد کرده است و کارکنان درباره‌ی آن توضیح داده‌اند که حیوان به تازگی خرگوش و بلدرچین را خورده و هنوز این جانور در بدنش هضم نشده است. البته آن‌ها در پاسخ به این سوال که چرا برای غذا دادن به این حیوانات از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند، می‌گویند که خورده شدن حیواناتی نظیر خرگوش توسط مار جزو چرخه‌ی طبیعت است و اشکالی ندارد. آن‌ها در ادامه می‌پرسند مگر شما خودتان گوشت گوسفند و مرغ را نمی‌خورید؟ چرا برای شما اشکالی ندارد، ولی برای مار بد و زننده است؟!

در نگاه اول به نظر می‌رسد که صاحبان این مرکز از صحنه‌ی پیچیدن مار به دور حیوان طعمه به منظور خفه کردن آن و البته خوردنش برای جذب گردشگر استفاده کرده‌اند. ولی خودشان می‌گویند که چنین منظوری ندارند. چنانچه مدیر این مجموعه که ماری به گردن دارد و در فضای این مرکز جولان می‌دهد، می‌گوید حتی این مرکز تلاش می‌کند که مخاطبان، صحنه‌ی بلعیده شدن حیوانات زنده را نبینند، چون بازخورد مثبتی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. ضمن اینکه خود مار هم دوست ندارد جلوی مردم غذا بخورد! چون خجالت می‌کشد!! او صبر می‌کند که مردم از مقابل قفسش بروند و بعد از آن اقدام به خوردن خرگوش یا بلدرچین می‌کند.

تا قرعه به نام کدام افتد...

او توضیح می‌دهد: من 15 سال برای برخورد با خزندگان از جمله مار در تایلند آموزش دیده‌ام. برای تاسیس این مجموعه هم که زیر نظر موسسه‌ی پرورش گل شهر گل است، از 18 مرکز از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات مجوز دارم. ضمن اینکه اجازه‌های لازم را از مقامات دینی و مذهبی هم گرفته‌ام.

مدیر این مجموعه بیان می‌کند: حیوانات نگه‌داری شده در این مرکز را که شامل بوآ دم قرمز، برمس پینتون، رتیکولتید پیتون، ایگوانای قرمز و آناکوندا می‌شود، از استرالیا، آفریقای جنوبی و آسیای شرقی وارد کرده‌ایم وهیچ‌یک از آن‌ها سمی نیستند و اغلب حیوانات گوشت‌خوار برای خوردن غذا، طعمه‌ی خود را خفه می‌کنند. حیوانات طعمه را هم معمولا از خیابان مولوی می‌خریم. هر یک از طعمه‌ها را با مبلغی حدود 6 هزار تومان می‌خریم و یک‌روز درمیان به مارها غذا می‌دهیم.

بی‌نوا کبکی که یک گوشه می‌لرزید

یکی از حاضران در این مجموعه که زنی 44 ساله است و شاهد بلعیده شدن یک بلدرچین توسط مار سفیدرنگ این مجموعه بود، درباره‌ی این صحنه توضیح می‌دهد: صحنه‌ی بسیار تلخی بود. ضمن اینکه من دیدم کبک بی‌نوا گوشه‌ی قفس کز کرده بود و می‌ترسید و زمانی که مار به آن حمله کرد، هیچ دفاعی نمی‌توانست از خود بکند. دیدن این صحنه برایم اصلا خوشایند نبود و دیگر به این مرکز نخواهم آمد. با دیدن این صحنه با خود فکر می‌کنم که چرا ما به قتل و کشتار انسان‌ها آنقدر واکنش داریم ولی هر بلایی که دوست داریم بر سر حیوانات می‌آوریم؟!

یکی دیگر از حاضران که پسری 27 ساله است، می‌گوید: انداختن پرنده و حیوانات کوچکی مانند موش در این قفس‌ها کار شایسته‌ای نیست. این حیوانات فرصت فرار ندارند. ولی به هر حال مارها هم گرسنه‌اند و گوشت‌خوار. اگر به آن‌ها غذایی داده نشود، می‌میرند.

این رفتار مصداق خشونت علیه حیوانات است

رضا جوال‌چی - دبیر انجمن حمایت از حیوانات - درباره‌ی این موضوع به خبرنگار ایسنا، اظهار می‌کند: در جواب دوستانی که در توجیه انداختن جانور زنده مقابل حیواناتی مثل مار توجیه می‌کنند که این چرخه‌ی زندگی طبیعی است، می‌گویم که قطعا زندگی در شیشه طبیعی نیست. جانور در طبیعت حق دفاع از خود را دارد. اصلا طبیعتی در این حالت تصنعی که جانور را در قفس انداخته و حق دفاع را از او بگیریم، وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: ضمن اینکه برای تغذیه‌ی این موجودات از غذای جایگزین می‌توان استفاده کرد. این اتفاقات به این دلیل می‌فتد که عده‌ای اطلاعات کافی ندارند. البته پیش‌تر نیز اتفاقات این‌چنینی برای حیوانات می‌افتاد. دیده شده بود که در ساری، الاغی را در قفس شیر می‌انداختند. این قضیه با پیگیری ما متوقف شد. در این مورد هم با اطلاع از چگونگی ماجرا جلوی چنین رفتاری را خواهیم گرفت.

جوال‌چی می‌افزاید: چنین رفتاری ترویج خشونت است و بدتر آنکه چنین صحنه‌هایی در مقابل چشم مردم و کودکان انجام می‌شود. واقعیت این است که این زندگی طبیعی نیست و این مصداق خشونت است که ما حیوانی را در قفس دشمنش قرار دهیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آخرین وضعیت آتش سوزی در ارتفاعات بخش مرکزی
سیدمحمدحسین جهانگرد، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جهرم در گفتگو با خبرنگار پسین جهرم با اشاره به آخرین وضعیت آتش سوزی در ارتفاعات بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: نیروهای بومی و امدادی که از روز گذشته مشغول به اطفا حریق بودند ساعت 4 صبح امروز جای خود را به نیروهای تازه نفس دادند تا روند مهار آتش ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امدادگران مشغول پاکسازی محیط منطقه هستند، گفت: تعداد 140 نفر نیرو متشکل از افراد بومی، اداره منایع طبیعی، تیپ المهدی (عج)، مرکز آموزش شهید دستغیب، هلال احمر و گروه های کوهنوردی از روز گذشته تا کنون مشغول مهار آتش هستند.

رئیس اداره منایع طبیعی جهرم گفت: هنوز مساحت و میزان آتش سوزی مشخص نشده است.
[تصویر: IMG_20140916_WA0005.jpg]
[تصویر: IMG_20140917_WA0005.jpg]
[تصویر: IMG_20140917_WA0006.jpg]
[تصویر: IMG_20140917_WA0010.jpg]
فاجعه زیست محیطی در رودخانه سزار/ ورود اسید 120 هزار قطعه آبزی را سوزاند
به دنبال واژگونی قطار باری و ورود محموله سود سوزآور به درون رودخانه سزار در استان لرستان نزدیک به 120 هزار قطعه آبزی تلف شده و مسئولان نسبت به استفاده از آب این رودخانه هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه هفته جاری واژگونی قطار باری در مسیر رودخانه سزار در شهرستان دورود موجب ورود هزاران لیتر سود سوزآور به درون این رودخانه شد، موضوعی که از چشم رسانه ها دور نگه داشته شد.

این در حالیست که تلفات بالای ماهی ها در رودخانه سزار موجب رسانه ای شدن این فاجعه زیست محیطی شد تا مسئولان در اطلاعیه هایی از مردم بخواهند از استفاده ماهی ها و آب این رودخانه تا اطلاع ثانوی خودداری کند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: حادثه یاد شده در ساعت 9 شب روز چهارشنبه هفته جاری در رودخانه سزار در سه کیلومتری جنوب شهر دورود و در محل تلاقی رودخانه های تیره و ماربره رخ داده است.

سالاروند با اشاره به خروج هفت واگن باری از ریل ادامه داد: از این تعداد پنج واگن حامل سود سوزآور (هیدوکسید سدیم) و دو واگن حامل کک بوده است.

وی با بیان اینکه هر تانکر حامل 60 هزار لیتر سود سوزآور بوده است ادامه داد: یک واگن از این تعداد به طور کامل در رودخانه تخلیه شده و دو واگن دیگر نیز در حال نشت بوده است.

سالاروند با بیان اینکه ماموران محیط زیست به طور شبانه در محل حادثه حضور پیدا کردند تصریح کرد: در این راستا از مسئولان راه آهن خواستیم که نسبت به زدن سد خاکی برای جلوگیری از ورود بیشتر اسید به رودخانه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مقدار قابل توجهی ماهی در این رودخانه تلف شده است ادامه داد: ساعت 12 روز گذشته در جریان بازرسی مجدد از محل متوجه شدیم که میزان آلودگی تا 10 کیلومتری محل حادثه نیز رسیده و خنثی سازی در آب صورت نگرفته است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان یادآور شد: مطابق بررسی صورت گرفته "پی اچ" آب رودخانه نزدیک به 11 بوده و وضعیت آب اسیدی گزارش شده است.

سالاروند از تلف شدن نزدیک به 120 هزار قطعه آبزی در این رودخانه خبر داد و یادآور شد: حادثه رخ داده و تلفات ناشی از آن صورت جلسه و پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

وی با اشاره به طرح شکایت در این زمینه در دادگستری شهرستان دورود یادآور شد: روز شنبه هفته آینده موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

سالاروند عنوان کرد: در این راستا با هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری اطلاع رسانی لازم برای ممانعت در زمینه استفاده از ماهی های رودخانه، آب پایین دست و حتی صید و خرید و رفروش ماهی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه در جریان آلودگی اسیدی اختلاط سریع صورت می گیرد راه حلی برای پاکسازی رودخانه وجود ندارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
صید سلطان آسمان ها با حشره کش/ تاکسیدرمی عقابهای در معرض انقراض
عقاب خالدار یکی از گونه های لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست است اما صیادان بدون هیچ نظارتی با روش های ناجونمردانه یعنی استفاده از حشره کش سلطان آسمانها را شکار می کنند تا در گوشه منازل و دفاتر برای همیشه خشکشان بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات، عقاب خالدار بزرگ (Great Spotted Eagle) یا عقاب تالابی از جمله گونه های در معرض تهدید جهانی است که تابستان ها در شمال روسیه و شمال شرق اروپا به سر برده و زمستان را در آب بندها و تالاب های ایران می گذراند.

این پرنده در رده آسیب پذیر (VU) فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN Red List) قرار دارد و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز جزو گونه های حمایت شده است و شکار و صید آن به هر طریقی ممنوع است.

یک فعال محیط زیست و پرنده نگر در این باره به خبرنگار مهر می گوید: هر سال در اواخر شهریور ماه اولین گروه عقاب های خالدار بزرگ وارد تالاب ها، آب بندها ، حاشیه رودخانه ها و نی زارهای شرق مازندران بخصوص تالاب های بین المللی فریدونکنار، میانکاله و سرخرود می شوند اما متاسفانه به جای حمایت و حفاظت با گلوله های شکارچیان و دام های صیادان جهت فروش یا تاکسی درمی مواجه می شوند.

به گفته آرش حبیبی آزاد، صیادان پس از صید زنده پرنده برای آنکه اثری از جای زخم یا گلوله روی بدن پرنده باقی نماند آن را به روش های دردناکی مانند استفاده از سموم حشره کش می کشند و سپس تاکسی درمی کرده و به بهای ناچیزی به مشتریان خود که اغلب از قبل سفارش داده اند می فروشند تا جسد بی جان پرندگان زیبا، کمیاب و در معرض تهدید، درگوشه ای از اطاق پذیرایی یا دفتر کار یا موزه تاریخ طبیعی خاک بخورد.

او ادامه می دهد: البته معمولا اشکال تاکسی درمی شده این پرنده مستقیما در معرض فروش قرار نمی گیرد و وظیفه سفارش گرفتن گونه های کمیاب را همین دستفروشان یا فروشندگان صنایع دستی که جسد تاکسی درمی شده حیوانات اهلی یا پرندگان غیر حمایت شده را می فروشند بر عهده دارند.

حبیبی آزاد تأکید می کند: با وجود آن که طبق بند الف ماده 13 قانون شکار و صید شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض به خصوص در مناطق حفاظت شده ای مانند تالاب بین المللی فریدونکنار مجازات حبس و جزای نقدی دارد اما به دلیل فقدان ضمانت اجرایی دسترسی به عقاب زنده یا جسد این پرنده و سایر پرندگان مهاجر ، کمیاب و حفاظت شده به سادگی در بازارهای غیر قانونی این منطقه امکان پذیر است.

بنابراین مسئولان سازمان محیط زیست باید هرچه سریعتر با نظارت جدی تر بازارهای خرید و فروش پرندگان به ویژه بازار پرندگان فریدون کنار که از نظر تخلف و استفاده از روش های بی رحمانه برای شکار و صید پرندگان در کشور شهره است را ساماندهی کنند تا دستکم به این راحتی شاهد خرید و فروش و سفارش گرفتن برای تاکسیدرمی گونه هایی همچون عقاب که این همه قانون داخلی و بین المللی برای حمایت از آن تصویب شده نباشیم .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همین طوری پیش بره دیگهKhansariha (86) دوستان از پروانه شکار اطلاعی ندارن؟؟ اطراف کشور پروانه دادان تا حالا؟ ماکه هرچی زنگ زدیم محیط زیست یکی میگفت امسال پروانه نمیدن.یکی گفت 2 هفته دیگه.یکی هم گفت 2 ماه دیگه زنگ بزنید.الان هم که اول مهر هستش و قانونا شکار ازاده ولی بدون پروانه آدم همش واهمه داره.دلمون پوسیدKhansariha (290)
(2014-09-24 10:46 AM)mirlohi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همین طوری پیش بره دیگهKhansariha (86) دوستان از پروانه شکار اطلاعی ندارن؟؟ اطراف کشور پروانه دادان تا حالا؟ ماکه هرچی زنگ زدیم محیط زیست یکی میگفت امسال پروانه نمیدن.یکی گفت 2 هفته دیگه.یکی هم گفت 2 ماه دیگه زنگ بزنید.الان هم که اول مهر هستش و قانونا شکار ازاده ولی بدون پروانه آدم همش واهمه داره.دلمون پوسیدKhansariha (290)

سلام ، داداش من امروز صبح زنگ زدم اداره محيط زيست مشهد ، دقيقا جمله بنده خدارو نقل مي كنم : هر هفته خبر بگيرين ، هنوز از تهران نامه براي پروانه نيومده ، هر سال همين بازي هارو اول فصل شكار در ميارن !!!
راه‎اندازی صندوق بیمه راه حمایت از حیات وحش
کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای حمایت از حیات وحش باید صندوق بیمه بر مبنای مشارکت مردمی در استان هر چه زودتر راه اندازی شود.

بهرام رمضانی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: با توجه به حجم بالای خسارت وارده به جوامع محلی و عدم توان پرداخت سازمان محیط زیست کشور این اداره کل از کلیه خیرین نهادهای مردمی جهت استمداد به جوامع محلی خسارت دیده توسط حیات وحش دست یاری دراز می‎کند.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای تضاد بین انسان و حیات وحش و جلوگیری از تهدید حیات وحش و بقای گونه‎های نادر زیستی همچون پلنگ و خرس توسط جوامع محلی خسارت دیده، باید نسبت به راه اندازی صندوق بیمه حمایت از حیات وحش بر مبنای مشارکت مردمی در استان لرستان هر چه زودتر اقدام کرد.

رمضانی ادامه داد: با ایجاد و تشکیل صندوق حمایت از حیات وحش می‎توان از ظرفیت خارج سازمانی به منظور رفع مشکل تعارض حیات وحش با جوامع محلی، بالا بردن امنیت حیات و بقای گونه‎های نادر زیستی در استان همچون پلنگ و خرس استفاده کرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
محیط زیست که فقط جانوران و شکار کردن نیست. اگر وضعیت رودخانه ها و منابع آبی دیگر و هم چنین پوشش گیاهی همین طور پیش رود و ممنوعیت شکار کاملا انجام شود و تعداد جانوران افزایش شدیدی بکند تا پنج سال دیگر بر اثر کم آبی و پوشش گیاهی کم خواهند تلف شد و به دنبال تلف شدن آن ها نیز گوشتخواران نابود خواهند شد. محیط زیست که تنها پرندگان و پستانداران نیستند. اگر به اندازه حفاظت از حیوانات به حفاظت از مراتع و منابع آبی توجه میشد الان اوضاع دریاچه ها و رودخانه ها به این روز درنمی آمد. تمام منابع زیرزمینی و آب را صرف کاشت گیاهانی مانند گندم میکنند که ارزش این همه مصرف آب را ندارند و با قیمت کمتر میشود وارد کرد. احداث سد های فراوان و پر هزینه و اکثرا بی فایده خیلی بیش تر از شکار(مجاز) به طبیعت زده است. احداث راه هایی همانند جاده آسیایی که از وسط جنگل گلستان عبور میکند و جاده ای که از دریاچه ارومیه عبور میکند و در گردش آب این دریاچه اختلال ایجاد میکند و سبب تبخیر بیش تر آن میشود محیط زیست را نابود کرده است. نظارتی که به مواد زاید صنعت معدن و ساختمان وجود ندارد که همین طور در طبیعت رها میشوند و به خاکی که چندین هزار سال تشکیل آن زمان برده است در چند سال آسیب جبران ناپذیری میزنند. اگر یک گونه جانوری در معرض انقراض قرار گیرد آسیب چندانی به طبیعت نرسیده است اما خشک شدن دریاچه ها و قنات ها و بیابان زایی که به دنبال آن به وجود می آید به اندازه انقراض صد ها گونه به طبیعت آسیب میزند. من از شکار پستانداران در این اوضاع محیط زیستی کشور دفاع نمیکنم و آن را در این زمان مناسب نمیدانم(مگر گراز و خرگوش که در برخی مناطق آفت است) و در حال حاضر هم همه ی بلا هایی که سر طبیعت می آید را تقصیر شکارچیان(مجاز) میدانند.
آتش بی پولی طبیعت فارس را می سوزاند/ اطفای حریق با دستهای خالی
شیراز – خبرگزاری مهر: امسال هزاران هکتار از طبیعت فارس در آتش سوخت، آتشی که در سایه کمبود اعتبارات و امکانات، ضربات سختی بر پیکره عرصه های زیست محیطی و جنگلی استان وارد کرد و جبران خسارات این حریقها شاید هیچگاه صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فارس از عرصه های بکر و پهناوری از منابع زیست محیطی و جنگلی برخوردار است. عرصه هایی که نه تنها هرکدام جاذبه هایی بی بدیل در عرصه گردشگری محسوب می شوند بلکه از نظر اقتصادی نیز همواره برای استان توجیه داشته اند.

طی سالها اخیر خشکسالی خیلی از این عرصه ها را درنوردید و تن بکر جنگلها و عرصه های محیط زیستی استان را نحیف کرد اما امسال حجم وسیع وقوع آتش در عرصه های جنگلی و محیطی زیست به حدی بود که امکانات موجود کفاف مقابله با این اتش سوزیهای عمدی و غیر عمدی را نمی داد.

در این شرایط اعتباری نیز به ارگانهای متولی نظیر محیط زیست اختصاص نیافت تا محیط زیست با دستهای خالی به دنبال مقابله با این حجم وسیع آتش در عرصه های تحت مدیریت خود باشد.

در این رابطه مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در گفتگو با خبرنگار مهر از آمار 76 موردی وقوع حریق در مناطق تخت مدیریت و شکار ممنوع استان از ابتدای سال تا پایان شهریورماه خبرداد و افزود: در این حریق ها معادل چهار هزار و 236 هکتار از عرصه های استان سوختند که خسارات میلیاردی نیز بر جای گذاشت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به علل این آتش سوزیها بیان کرد: علت اصلی این حریقها مربوط به عوامل انسانی بوده که بخشی از آن را بی توجهی برخی گردشگران و بهره برداران جنگلها، مراتع و دامداران و همچنین افراد سودجو به منظور توسعه باغات و اراضی تشکیل می دهند.



وی توضیح داد: افراد سودجو برای مشغول کرن محیط بانان به حریق، آتش سوزی ها را ایجاد می کنند و در یک نقطه دیگر به شکار غیر مجاز مشغول می شوند و حتی تصور داریم که برخی از افراد برای انتقامجویی به خاطر برخورد محیط زیست نسبت به اقدام خلاف قانون آنها اقدام به این کار می کنند.

اعتباری برای مقابه با حریقها نداریم

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس در ادامه با اعلام اینکه برای مقابله با این حریقها هیچگونه اعتباری نداریم، افزود:در خصوص پایش این حریقها و کنترل آتش سوزیها متاسفانه به شدت مشکل مالی داریم . مجبور شدیم به لحاظ اهمیت موضوع، از اعتبارات جاری اداره کل که آنهم با مشکلات عدیده رو به رو است استفاده کنیم و از سویی دیگر مردم و جوامع محلی و تشکلهای مردم نهاد نیز همواره به کمک می آیند اما توقع داریم در خصوص اختصاص اعتبارات هماهنگیهایی صورت گیرد تا مشکلات این حوزه کمتر شود.

وی با انتقاد از اینکه هیچ اعتباری در این خصوص نسبت به محیط زیست اختصاص نمی یابد، افزود: باید هماهنگیهایی به وجود آید تا همه فشارها بر روی یه دستگاه نباشد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه این اداره کل برای انجام مسئولیتهای محوله نظیر نظارت بر زیستگاه ها و حیات وحش و منابع آلاینده و .. با کمبود شدید نیرو مواجه است، اضافه کرد: اما مسئله اطفای این حریقها نیز فشار مضاعفی را به محیط زست وارد می کند.

وی تاکید کرد: متولیان این امر باید نسبت به تامین اعتبارات مالی برای اطفای این حریقها همکاریهایی مناسبی داشته باشند، در این خصوص همکاریهایی دیده می شود اما با نتیجه توام نمی شود.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه مشاهده می کنیم که خسارات به گیاهان و نباتات در جغرافیای زاگرس بسیار سخت است، افزود: شرایط اقلیمی این سالها مزید بر علت شده است و پوشش گیاهی را نابودی کرده که این نابودی در حقیقت مقدمه ای است برای نابودی زیستمندانی که از فواید این گیاهان و عرصه ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم بهره می بردند.



وی با اشاره به نقش پوشش های گیاهی و درختان در یک اکوسیستم، گفت: درخت نقشهای مفتاوتی مثل نگه داشتن آب در خاک و جلوگیری از سیل و حتی فرونشست گرد و خاک ایفا می کند که امروز نیز فارس نیز متاثر از این گرد و خاکها شده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس بیان کرد: اگر برای اطفای این حریقها اقدام به موقعی انجام نشود خسارتهایی یشتر از وضعیت کنونی به استان وارد می کند.

کارنامی عنوان کرد: البته ارزشگذاری اقتصادی از منابع پایه در استان صورت نگرفته و اگر این مطالعات انجام شود برآورد خسارات بسیار زیاد است بنابراین کمکهای دو یا سه میلیاردی برای مقابله با خسارتهای ده برابری ناشی از این آتش سوزیها می تواندباعث کنترل این حریقها شود.

پیگیری برای اختصاص اعتبارات

اما در این خصوص مدیر کل بحران استانداری فارس گفت:در شش ماه اول امسال 249 مورد حریق در سطح عرصه های مرتعی و جنگلی استان اتفاق افتاده است.

حسن فیاض پور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پیگیریهای لامز از طریق استاندار فارس برای اختصاص اعتبارات برای اجرای طرح اطفای حریق استان از منابع ملی و استانی در حال انجام است و به زودی در جلسه ای در دفتر وزیر کشور و با حضور وزیر کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور و تعداد 14 نفر از استانداران استانهای زاگرس نشین شرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به خسارت های بسیار زیاد آتش سوزی به منابع جنگلی و درختان بیان کرد: این آتش سوزیها دلایل و عواملی دارد که یکی از این عوامل عدم وجود نقشه پهنه بندی خطر آتش سوزی که نشان دهنده احتمال خطر بروز حریق در عرصه های منابع طبیعی باشد محسوب می شود.

فیاض پور گفت: کمبود بانک اطلاعاتی قابل استناد و به روز از راه های دسترسی به مراتع و جنگلها برای حضور سریع عوامل اطفای حریق نیز ازجمله عوامل این آتش سوزیها به شمار می رود.

وی ادامه داد: کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق نیز در ادارات منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست نیز یکی دیگر از این دلایل به شمار می رود.

وی همچنین با اشاره به عدم وجود بالگرد اختصاصی برای اطفای حریق در استانهایی که هر سال درگیر حریق در عرصه های منابع طبیعی و عرصه های حفاظت شده هستند، افزود: اختصاص بالگرد مجهز به سبد آب پاش به این استانها از اول اردیبهشت تا آخر شهریورماه هر سال ازجمله راهکارهای مقابله با این آتش سوزیها به شمار می رود.

مدیر کل بحران استانداری فارس با بیان اینکه به روز کردن امکانات و تجهیزات انفرادی مورد نیاز اطفای حریق مانند لباس کار و.. نیز باید در مقابله با آتش این عرصه ها مورد توجه قرار گیرد، افزود: همچنین برای مقابله با این آتش سوزیها بانک اطلاعاتی از راه های دسترسی مراتع و جنگلها برای حضور سریع برای اطفای حریق احتمالی نیز باید تهیه شود.

به گزارش مهر، به هر حال جنگلها و عرصه های زیست محیطی فارس به حدی رنجور و شکننده شده که باید هرچه سریعتر نسبت به اختصاص اعتبارات ملی برای برون رفت از بحران آتش سوزی این عرصه ها اقدامی کرد.

به نظر میرسد احتصاص اعتبارات یکی دو میلیاردی برای مقابله با آتش سوزیهای گسترده این عرصه برای تامین امکانات و تجهیزات اطفای حریق کوچکترین کار در راستای جلوگیری از خسارتهای ده ها میلیردی ناشی از نابودی این عرصه ها باشد.

در شرایطی که آلودگی هوا، ریزگردها و مشکلات زیست محیطی سالانه جمعیت قابل توجهی از مردم را دچار بیماری و مرگ می کند نگهداری از این عرصه های جنگلی و زیست محیطی راهکار منطقی برای مبارزه و پشگیری از این مشکلات است.

امروز عرصه های زیست محیطی فارس نحیف و رنجور شده و زیستمندان نیز هر روز در استرس ناشی از همجواری با آتش سوزیهای گسترده عرصه های حفاظت شده به سر می برند، اختصاص اعتبارات مقابله با این حریقها مرهمی بر زحم کهنه طبیعت فارس است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان دیدید یه پلنگ رو با 4 گلوله رو دکل فشار قوی کشتند
میگن یه چوپان بخاطر گوسفنداش اونو کشته
پلنگ ها یکی یکی .....
بخاطر این گوسفندها
پیشنهاد دارم مدیران سایت یه بخشی به نام حمله حیوانات به گوسفندها هم بزارن خخخخخخخخ
لینک مرجع