انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: محیط زیست
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
خسارت درختان آتش گرفته فارس تا 10 سال جبران نمی شود/ حریق 4800 هکتار جنگل درفصل گرما
شیراز - خبرگزاری مهر: حریق جنگلهای استان فارس امسال به حدی وسیع بود که مسئولان امر اعتقاد دارند خساراتی که آتش به درختان این استان زده تا 10 سال آینده و حتی بیشتر نیز جبران نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای استان با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده است.

یکی از این مشکلات حریق های گسترده ای است که طی سال گذشته و چند هفته اخیر سطح وسیعی از جنگلها و عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی فارس را از بین برد.

در این مدت عدم وجود امکانات از جمله بالگرد، قرق بان و... نیز مشکلات زیادی را برای اطفای حریق در جنگلهای این استان به وجود آورده به گونه ای که برخی از افراد بر این باورند که ممکن است دیگر این خسارتها جبران نشود.

این در حالیست که عرصه های زیست محیطی فارس نیز دچار آتش سوزیهای گسترده ای شده که خسارات سنگینی را به این عرصه ها وارد کرده است.



مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه فارس با داشتن 17 درصد جنگلهای کشور همچنان از داشتن بالگرد اطفای حریق این عرصه ها محروم مانده تا آتش، درختان 500 ساله را به راحتی نابود کند.

کاظم بردبار افزود: متاسفانه طی مدت اخیر روند آتش سوزی در جنگلهای استان فارس شدت یافته به گونه ای که هر روز شاهد وقوع آتش سوزی در یکی از عرصه ها هستیم که این امر نگران کننده است.

وی بیان کرد: در سال جاری با آغاز فصل گرما میزان زیادی از جنگلهای این استان طعمه حریق شده و این اداره کل برای مهار آتش در این عرصه ها مشکلات زیادی داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اظهار نگرانی از روند آتش سوزی در جنگلهای این استان اظهار داشت: در این مدت تعداد زیادی از درختچه های این استان از جمله درختچه های بنه از بین رفته که برگشت آن ناپذیر است.

وی ادامه داد: در این مدت چهار هزار و 800 هکتار از جنگلهای این استان طعمه حریق شده که بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد کرده در حالیکه در سال گذشته در فصل گرما فقط دو هزار و 850 هکتار طعمه حریق شده بود اما الان دو برابر شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با تاکید بر اینکه به زودی این خسارتها جبران نخواهد شد، اظهار داشت: در این راستا بر اساس پیگیریها به نظر می رسد که تا 10سال آینده و حتی بیشتر نیز این درختان از بین رفته جبران نشود.

وی با تاکید بر اینکه 80درصد از این خسارتها قابل برداشت نیست، گفت: این خسارتها مشکلات زیادی را در استان به وجود می آرود که به عنوان نمونه می توان به فرسایش خاک که عامل اصلی تولید است اشاره کرد.

بردبار گفت: علاوه بر این احتمال وقوع سیلاب در بالادست نیز وجود دارد که این امر می تواند مشکلات زیادی را برای استان به همراه داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بهره برداری از جنگل و کم شدن پوششهای گیاهی بیابان زایی محسوب می شود که این امر در پدید آمدن زیرگرد و... تیز موثر است و می تواند برای استان خسارتهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
حمله گرازهای وحشی به مزارع و باغات حاشیه رودخانه ارس
مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا از حمله گرازهای وحشی به مزارع و باغات حاشیه رودخانه ارس خبر داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، رضا عباسی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: روستاهای حاشیه رودخانه ارس سهم زیادی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی در این شهرستان دارند، اما وجود جمعیت انبوه گرازهای وحشی در منطقه باعث شده تولید کشاورزان همواره با خسارت یا حمله و دستبرد این حیوان مواجه شود.


وی اضافه کرد: گرازهای وحشی علاوه بر اینکه بخش زیادی از تولیدات کشاورزی منطقه را از بین می‌برند، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی خود از جمله نداشتن توانایی در چرخاندن گردن و محدودیت حرکت فقط در یک مسیر مستقیم، گیاهان موجود در مزارع را به صورت گسترده ای نابود می‌کنند.


وی افزود: هر ساله حدود 30 تا 50 درصد محصولات کشاورزی مناطق حاشیه رودخانه ارس به خصوص در محدوده بخش سیه رود و روستاهای مرازاد، دوزال، کردشت، میسن و قولان بر اثر حمله گرازهای وحشی از بین می‌رود.


عباسی با بیان اینکه در برخی اوقات حمله گرازهای وحشی می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید و حتی مرگ اهالی شود، ادامه داد: وزن این حیوان در حالت بلوغ بین 150 تا 250 کیلوگرم است و از نظر فیزیکی بسیار قوی بوده و زمانی که به مزارع هجوم می‌برد زمین کشاورزی و گیاهان را به شدت تخریب می‌کند.


وی افزود: کارشناسان کشاورزی حفر کانال و همچنین استفاده از دستگاه‌های جدید دفع حیوانات وحشی را راه‌حل مناسبی می‌دانند، این درحالی است که این اقدامات هزینه زیادی در بردارد که از توان کشاورزان خارج است با این حال کشاورزان راضی به نابودی کامل گرازهای وحشی نیستند، اما انتظارشان این است که مقامات مسئول آنها را برای کنترل جمعیت این حیوان حمایت کنند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کبیرکوه مأمن پلنگ ایرانی ‌
معاون محیط زیست ایلام از کشف یک غار که زیستگاه پلنگ ایرانی بوده در منطقه کبیرکوه شهرستان آبدانان خبر داد.

«غلام‌رضا ابدالی‌»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: ماموران اداره محیط زیست آبدانان به دنبال گزارش‌های در رابطه با مشاهده آثار زندگی گونه کمیاب پلنگ ایرانی پس از تحقیقات چند روزه موفق به کشف یک غار شدند که محل زندگی گونه جانوری پلنگ ایرانی است.

وی با بیان اینکه این غار که به غار پلنگ‌ها معروف است، افزود: غار کشف شده در 25 کیلومتری شمال آبدانان و در دامنه کبیرکوه در نزدیکی روستای «وچکبود» قرار دارد و دارای یک دهانه شش متری، ارتفاع 10 متری، قاعده 12 و عمق تقریبی 30 متر است.

ابدالی آبدانان اضافه کرد: سه نفر از ماموران و محیط بانان این اداره با استفاده از طناب و تجهیزات وارد این غار شده و تاکنون موفق به کشف و انتقال اسکلت سه قلاده پلنگ ایرانی از درون این غار شده‌اند.

معاون محیط زیست ایلام خاطرنشان کرد: وجود اسکلت و بقایای انواع حیوانات وحشی و اهلی مانند بز، گوسفند، جوجه تیغی، خرگوش و گراز در این غار، بیانگر این واقعیت است که این مکان طبیعی سال‌های محل استراحت و زیستگاه پلنگ ایرانی است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مرگ تدریجی جنگل های 400 ساله جنوب کرمان

جنگل هایی با عمر 400 سال در جنوب کرمان بر اثر خشکسالی و هجوم آفت لورانتوس در معرض مرگ تدریجی هستند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

سه شنبه 21 مرداد93

[تصویر: 635434399726903928.jpg]
پیش‌بینی کاهش حیات‌وحش خراسان شمالی ‌
کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود در سرشماری پیش رو، تعداد حیات وحش این استان کاهش یابد.


اسکندر گردمردی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به وقوع خشکسالی شدید طی سال جاری در این استان افزود: بروز حوادث طبیعی همچون خشکسالی موجب کاهش رشد گیاهان و به دنبال آن کاهش شدید تولید علوفه در عرصه‌ها شده است.


وی ادامه داد: کاهش علوفه و منابع آبی موجب بروز استرس بر روی حیوانات می‌شود، بطوری‌که این استرس موجب می‌شود تا زمینه مساعد بروز بیماری‌ها در بین آن‌ها به وجود آید.


گردمردی اظهار کرد: از سوی دیگر خشکسالی سبب می‌شود تا حیوان تمایلی به زاد و ولد نداشته باشد، به همین دلیل پیش بینی می‌شود تا در سرشماری پیش رو تعداد حیات وحش این استان کاهش یابد.


وی زمان سرشماری حیات وحش در این استان را فصل پاییز بیان کرد.


این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر آب بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌های این استان خشک شده است، تصریح کرد: جمعیت حیات وحش این استان مجبور هستند تا از منابع آبی بسیار محدودی استفاده کنند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگر خبری از برف چال های ارتفاعات گلیل و شاه جهان نیست، به طور‌ی‌که این برف چال‌ها منابع آبی خوبی برای سیراب کردن حیات وحش این استان بوده است.


کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی سنگ آب‌ها را از دیگر منابع آبی خوب حیات وحش این استان بیان کرد و گفت: امسال حتی خبری از این سنگ آب‌ها نیست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ایجاد پایگاه‌های اطفای حریق نیازمند اعتبار 400 میلیاردی
نصب دوربین‌های مداربسته در جنگل‌ها


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست 400 میلیارد تومان برای پایگاه‌های اطفای حریق کشور نیاز داریم، گفت: ما برای اجرای طرح‌های آموزشی نیز مشکل داریم. تنها 40 میلیون برای این موضوع اختصاص داده شده که آن هم ابلاغ نمی‌شود بنابراین اعتبار لازم برای کاری را نداریم.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با افزایش چشمگیر آتش سوزی جنگل‌ها در چند ماه اخیر گفت:‌ عوامل مختلفی در این موضوع تاثیرگذار است به عنوان مثال درجه دما افزایش پیدا کرده و بارندگی نیز با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. به طور کلی به دلیل گرما و خشکسالی جنگل‌ها مستعد اشتعال شده‌اند. اما متاسفانه عامل انسانی موثرترین عامل در آتش‌سوزی‌ها بوده و از نظر ما متخلفان عمدا دست به آتش‌سوزی می‌زنند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر جنگل گلستان گفت: این آتش سوزی که 50 هکتار از جنگل را سوزاند از قلب جنگل آغاز شده بود. اگر این اتفاق در حاشیه جنگل روی می‌داد می‌توانستیم آن را مرتبط با گردشگران بدانیم. اما در حال حاضر می‌دانیم که گردشگران با وسط جنگل ارتباطی ندارند.

سرهنگ خیلدار با بیان اینکه باید مناطق را به صورت هوشمند حفاظت کنیم افزود: برای حفظ جنگل‌ها نیاز به استفاده از سیستم پایش هوشمند و دوربین‌های مداربسته داریم. دوربین‌هایی حساس به حرارت که از طریق سیستم وایرلس هشدار می‌دهد. در همه کشورها از چنین سیستمی برای حفاظت مناطق استفاده می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به کارگیری این سیستم نیاز به اعتبار سنگینی دارد به طوری که ما برای پارک ملی بمو (شمال شیراز) یک میلیارد تومان به صورت پایلوت اعتبار پیش‌بینی کرده‌بودیم که در این صورت من به عنوان فرمانده یگان می‌توانستم منطقه را پایش کنم و این پایش به وسیله دوربین‌هایی انجام می‌شد که 25 کیلومتر را تشخیص می‌داد و از آن طریق می‌توانستیم از 6 تا 7 کیلومتری پلاک اتومبیل را بخوانیم،‌ با این حال برای اجرای آن در قالب پایلوت موفق نشدیم.


خیلدار در ادامه عنوان کرد: برای ایجاد پایگاه‌های اطفای حریق نیاز به 400 میلیارد تومان برای کل کشور داریم. چرا که این ایستگاه‌ها به امکاناتی نظیر تانکرهای سوخت، خودروهای سنگین اطفا حریق،‌هلی کوپتر و تانکر سوخت فرودگاهی نیاز دارند و مناطق حادثه‌خیز حتما باید به چنین ایستگاه‌هایی مجهز باشند.

وی مجددا به دشواری اطفای حریق در جنگل گلستان اشاره کرد و افزود: در این آتش‌سوزی 200 هکتار از جنگل‌های ما که قابل قیمت‌گذاری نبود، آتش گرفت و ما با استفاده از نیروهای مردمی آموزش ندیده و نیروهای هلال احمر با امکاناتی نظیر سطل و ... آتش را مهار کردیم.

وی مجددا تاکید کرد: در حال حاضر در جنگل گلستان تانکرهای سیار 500 لیتری،‌ موتور سیکلت، تراکتور، دستگاه‌های آب‌پاش و خودروهای سبک موجود است اما وجود یک پایگاه سیار برای جنگل گلستان کافی نیست. بلکه نیاز به پایگاه اصلی که تحت مدیریت ستاد بحران باشد داریم.

وی درخصوص کمبود نیروی انسانی گفت: ما 10 میلیون هکتار وسعت تحت مدیریت داریم و تنها با 3000 نفر از آن محافظت می‌کنیم. این یعنی اینکه به ازای هر 6000 هکتار یک نفر محیط‌بان وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت با تاکید بر موضوع کمبود اعتبار گفت:‌ ما برای اجرای طرح‌های آموزشی نیز مشکل داریم. تنها 40 میلیون برای این موضوع اختصاص داده شده که آن هم ابلاغ نمی‌شود. بنابراین اعتبار لازم برای کاری را نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگل‌ها، منابع ملی کشور است گفت: به دنبال این هستیم که متخلفان آتش‌سوزی را با جرم اقدام علیه امنیت ملی مجازات کنیم. چرا که چنین کاری قابلیت تعیین خسارت ندارد.

وی افزود: در حال حاضر محیط زیست به این جرم از متخلفان شکایت می‌کند اما مجلس نیز باید با تصویب این طرح بازدارندگی مجازات را ارتقا دهد.

سرهنگ خیلدار در پایان به موضوع فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: با از بین رفتن درختان هزینه ‌های بالایی را متحمل می‌شویم و باید به مردم از طریق رسانه‌ها آموزش دهیم تا بتوانیم در این زمینه پیشگیری کنیم
اینبار قرعه به نام جنگل‌ها و مراتع کبیرکوه افتاد
بخش گسترده ای از جنگل های کبیرکوه شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام بار دیگر طعمه حریق شد.معاون فرماندار شهرستان آبدانان با اعلام این خبر گفت: این حادثه اواخر شب گذشته به وقوع پیوسته و بر اساس نظر ابتدایی کارشناسان علت این حادثه سهل انگاری برخی افراد هنگام روشن کردن آتش و اطمینان حاصل نکردن از خاموشی کامل آن دلیل این آتش سوزی بوده است.

"سید یارالله سیدی" با اشاره به تلاش گروه های مردمی برای خاموش کردن این آتش سوزی افزود: به محض اطلاع از وقوع آتش در جنگل های منطقه با هماهنگی مدیریت بحران استان بخشی از اداره های شهرستان به صورت آماده باش درآمده و راهی منطقه آتش گرفته شدند.

وی ادامه داد: آتش سوزی در منطقه ای بسیار سخت گذر رخ داده و این مسئله باعث تأخیر در رسیدن نیروهای مردمی و مأموران برای اطفاء حریق شده است.

معاون فرماندار آبدانان تاکید کرد: شمار زیادی از درختان بلوط ، مراتع و خزندگان در اثر این آتش سوزی از بین رفته اند و تلاش برای کسب آمار دقیق این خسارت از سوی کارشناسان ادامه دارد.

سیدی یادآور شد: بیشتر آتش سوزی ها به دلیل بی احتیاطی و ناآگاهی مردم رخ می دهد. وی اضافه کرد: امکانات این شهرستان در زمینه اطفاء آتش سوزی در مواقع بروز بحران مناسب نیست و باید هرچه سریع تر تجهیزات مورد نیاز در این خصوص تامین شود.

معاون فرماندار آبدانان بیان کرد: منطقه حفاظت شده کبیرکوه با یک هزار و 665 هکتار گستره به دلیل پوشش غنی مرتع و وزش بادهای متعدد همواره در معرض آتش سوزی قرار داشته و به دلیل سخت گذر بودن و فاصله زیاد تا شهر، امدادرسانی در این مناطق با دشواری روبروست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آتش و جاده، دو مهمان نامبارک پارک ملی گلستان/ شعار حفاظت از محیط زیست دولت در گلستان اجرا نمی شود
علی رغم شعار دولت مبنی بر این که حفاظت از محیط زیست دغدغه اول آن ها است، اما در گلستان به دلیل نبود حمایت های دولتی و کمبود تجهیزات اطفای حریق به خصوص بالگرد، پارک ملی گلستان طعمه حریق می شود و مسئولان به فکر پول بالگرد و هزینه بنزین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمان ناخوانده پارک ملی قصد رخت بستن ندارد. بیش از دو ماه است که زبانه های سوزانش همه را درگیر و متاسف کرده. قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده ی ایران این روزها دیگر سبز نیست، هاله ی داغ نارنجی رنگی مهمان ناخوانده اش شده است، مهمانی که انگار قصد رفتن ندارد. اسمش با پارک ملی گره خورده شاید اگر همین روال ادامه پیدا کند به عنوان عضوی و گونه ای در پارک شناخته شود.

19 مرداد ، پنجاه و هفتمین سالگرد تولد پارک ملی گلستان، شاید مهمان ناخوانده هدفش جبران بی توجهی ما نسبت به پارک بود که آتش بازی راه انداخت و برایش جشن گرفت. جشنی داغ و پر از دود تا شاید نگاه ما قلم به دستان و مسئولان را به پارک جلب کند . پارک ملی ای که وقوع 6 آتش سوزی آن هم در 60 روز آمار هولناکی است، اینبار قلب پارک، غنی ترین و مهم ترین قسمت پارک میزبان آتش است. محدوده دیوار کجی شاهد از دست دادن از اراضی خود بود، منطقه ای که موقعیت جغرافیایی اش خود گواه بر عمدی بودن آتش سوزی است. 15 کیلومتر از ورودی پارک فاصله دارد، شرایطی ندارد که مسافران و یا افراد عادی بتوانند به آنجا دسترسی داشته باشند.

موضوع آتش سوزی های پیاپی پارک ملی گلستان را از مشاور رسانه ای مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان پیگیر شدیم. الهه موسوی در گفتگو با خبرنگارمهر گفت: آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه 19 مرداد بخش هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفت. بر خلاف دفعات قبل که آتش سوزی در حاشیه جاده آسیایی بود، این بار در قلب پارک و در محدوده ای به نام دیوار کجی رخ داد.

وی افزود: دیوار کجی، منظقه ای خشک است که مهار و اطفای آتش به راحتی و بدون امکانات به به راحتی امکانپذیر نبود به همین دلیل همان لحظات اول آتش سوزی، درخواست نیاز به بالگرد را به سازمان فرستادیم، از طرفی با ستاد حوادث استان نیز هماهنگی های لازم شد که یک بالگرد امدادی از طرف هلال احمر فرستادند.

وی ادامه داد: آتش در حال پیش روی و محیط بانان با امکانات اولیه که همان دبه های آب است در حال مهار آن بودند، اما باز هم کمیته بحران وزارت کشور به قول خود عمل نکرد و بالگردی فرستاده نشد.



800 هکتار به دلیل بی توجهی مدیران سوخت

الهه موسوی در ادامه افزود: صبح روز سه شنبه از سازمان گزارشی خواستند و ما هم اعلام کردیم که همچنان آتش سوزی در حال پیش روی است و نیاز بیشتری به بالگرد اطفای حریق داریم. به دلیل وقوع حریق در ارتفاعات و قلل، اطفای آن با استفاده از خودرو، تراکتور و یا توسط نیروهای امدادی از طریق امکانات دستی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: این آتش سوزی در حالی مهار شد که بیش از 800 هکتار از اراضی پارک ملی از بین رفت و این مسئله در شرایطی است که اگر بالگرد فرستاده می شد تنها 200 هکتار، رقمی معادل یک چهارم آتش سوزی واقعی را از دست می دادیم.

وی با بیان این که اگر بالگرد ارسال می شد 600هکتار از اراضی پارک ملی می توانست حفظ شود، خاطرنشان کرد: این اتفاق نیفتاد، آن هم با بهانه هایی چون گران بودن قیمت بنزین بالگرد. محیط بانان ما علی رغم حقوق اندکی که می گیرند برای حفاظت از یک درخت جان خود را به خطر می اندازند، در این شرایط حرف از قیمت بنزین تاسف آور و ناباورانه است.

موسوی ادامه داد: زمانی که کارشناس مسئول زیستگاه های اداره برای کار تخصصی خود به محل آتش سوزی می رود با دیدن پیش روی آتش او هم به مهار کمک می کند، حتی آسیب می بیند و دستش از ناحیه آرنج شکسته می شود. به گفته ی خود این کارشناس «وقتی می بینیم گونه های حفاظت شده ی ارس و بلوط در حال سوختن است نمی توانستم دست روی دست بگذارم و شاهد از بین رفتنشان باشم.»



گشت هوایی نیاز مبرم پارک ملی گلستان

الهه موسوی درباره نیاز پارک ملی به گشت هوایی گفت: باید تمام کشور و تمام دستگاه ها در قبال این ذخیره گاه ثبت شده در یونسکو احساس مسئولیت کنند و نسبت به خرید بالگرد بی تفاوت نباشند. چرا باید مهم ترین پارک ملی خاورمیانه از داشتن یک بالگرد اطفای حریق محروم باشد؟

وی اضافه کرد: کمک نیروهای هلال احمر در این حادثه ستودنی و قابل قدردانی است. هر ساله این اتفاق تکرار می شود و هر بار وسعت بیشتری طعمه این حریق می شود و یک سیستم اطفای حریق برای سه استان شمالی در نظر گرفته نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد: یک گشت هوایی باید در منطقه مستقر و یا حداقل در تابستان و اوایل پاییز حضور مستمر داشته باشد. سوال ما از مسئولین تراز اول کشوری و بخصوص رییس جمهور این است که پارملی و محیط زیست اولویت چندم آنهاست؟

موسوی اظهار کرد: در منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم به شکل ویژه به محیط زیست پرداخته شده است اما می خواهیم بدانیم در این شرایط خاص و آتش سوزی های پی در پی و از بین رفتن 800 هکتاری اراضی آن هم در یک آتش سوزی چه واکنشی و اقدامی صورت می گیرد.

مسئله گشت هوایی و اطفای حریق توسط باگرد از موضوعاتی است که برای حفظ پارک ملی گلستان بسیار مهم است، اما موضوعی که در آتش سوزی اخیر به خصوص بعد از عدم ارسال باگرد از تهران بیشتر به چشم خورد، سخنان احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بود که در گرگان اعلام کرد: برخلاف هماهنگی که خانم دکتر ابتکار با وزیرکشور برای اعزام بالگرد انجام داد و آقای رحمانی فضلی دستور اعزام بالگرد را صادر کرده بود، جمعیت هلال احمر اعلام کرده که قرارداد انجام این پرواز را باید با چه نهادی ببندد و هزینه این اقدام را چه کسی باید بپردازد.

در آتش سوزی های گذشته به علت نزدیک بودن به مسیر جاده علی رغم سخت بودن دسترسی وسعت کمی از پارک در آتش سوخت ولی در آخرین حریق با توجه به این که منطقه آتش گرفته در دل جنگل بود تنها راه دسترسی از طریق هوایی بود. در شرایطی که پارک ملی گلستان زیستگاه مهم بین المللی است و ریاست جمهور هم دغدغه اول خود را مسائل محیط زیستی عنوان کرده است، این موضوع که ارگان ها برای حفظ مهمترین زیستگاه جنگلی کشور دغدغه مالی دارند جای تعجب است.

سازمان محیط زیست یک ارگان هزینه ای است که برای تجهیزات هم نیاز به توجه ویژه دولت دارد. در شرایطی که هلال احمر برای ارسال بالگرد درخواست پول می کند محیط بانان با دست خالی در وسط آتش مشغول اطفا هستند.

جاده هم به جان پارک ملی گلستان افتاده است

اما مشکل پارک ملی گلستان تنها نبود بالگرد و تجهیزات اطفای حریق نیست. جاده جنگل گلستان خود بزرگترین تهدید برای پارک ملی گلستان است. چند روز بعد از آتش سوزی یک تانکر حامل سوخت در جاده گلستان واژگون شد و علاوه بر این که باعث مسدود شدن جاده شد، صدمات زیادی هم یه محیط زیست منطقه زد. بنزین رها شده در منطقه به پایه و ریشه گیاهان رسیده است و این موضوع قطعا آسیب خود را از نظر آلودگی خواهد داشت. طی ماه های گذشته هم برخورد خودروهای عبوری از جاده با حیوانات باعث کشته شدن تعدادی زیادی از جانوران پارک شده است که بسیاری از آن ها گونه های نادر پارک بودند.

پلنگ های ساکن در پارک قربانی همین جاده هستند و از ابتدای سال تا کنون لاشه بیش از 3 پلنگ که بر اثر تصادف کشته شده اند پیدا شده است. از سویی دیگر وجود جاده و عبور مسافران خود دلیلی برای بروز حریق شده زیرا مسافران به هنگام استراحت با روشن کردن کردن آتش به نابودی پارک ملی دامن می زنند.

طی ماه های گذشته حدود یک هزار هکتار از پارک ملی گلستان طعمه حریق شد و بسیاری از گونه هایی گیاهی آن در آتش خاکستر شد. گونه هایی که شاید جبران و رویش مجدد آن ها سال ها به طول انجامد.



عکس العمل عجیب مدیریت بحران گلستان/ مهار یا اطفاء حریق

21 مرداد ماه یعنی سه روز بعد از آتش سوزی پارک ملی گلستان مدیرکل مدیریت بحران استانداری در گفتگو با پایگاه خبری این سازمان خبر از مهار کامل آتش داد. این موضوع در حالی عنوان شد که در ادامه همان خبر آمده است «با تلاش نیروهای حاضر در منطقه از ساعت 17:30 دوشنبه به طور کامل اطفاء شد.» در صورتی که محیط زیست گلستان در این رابطه اعلام کرده بود که آتش سوزی در آن زمان تنها مهار شده بود نه اطفاء.

نکته قابل توجه در این خبر این است که دو اصطلاح "مهار" و " اطفاء" دو معناو بار حقوقی متفاوت دارند. مهار آتش سوزی به معنای پایان آن نیست در صورتی که در این خبر به نقل از وی آمده « اگر چه آتش‎سوزی مهار شده اما برنامه پایش، برای جلوگیری از حریق احتمالی در منطقه همچنان ادامه دارد.»

بیان این جملات و گزارش ها از سوی پایگاه و مسئولینی که نقش تعیین کننده در تصمیمات کشوری دارند می تواند به ضرر استان تمام شود. همانطور که با ارائه گزارشی این چنینی کمیته بحران وزارت کشور هم از فرستادن بالگرد خوداری می کند و 800 هکتار از اراضی با ارزش پارک ملی گلستان طعمه حریق می شود.

در باره عملکرد مدیریت بحران گلستان، احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست هم به رفتار و واکنش ستاد بحران در استان گلستان اشاره کرد و گفت: تا به حال ما دو آتش سوزی داشته ایم که برای مهار آن با مشکلات زیادی رو به رو بوده اند. برای همین آتش سوزی اخیر ستاد بحران استان گلستان بر این باور است که هرگاه بیش از هزار هکتار سوخت، آن را می توان بحران نامید و از بالگرد استفاده کرد. از دیدگاه این افراد آتش سوزی کمتر از این مقدار، بحران نیست. درنتیجه این جلسه به این منظور است که نمایندگان هر سازمان دور هم جمع شوند و با وظایف قانونی خود آشنا شوند و آنها را انجام دهند.

پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان، نخستین پارک ملی ایران و خاورمیانه است که در ردیف ۱۰ پارک اول جهان قرار دارد، این پارک با دارا بودن یک هشتم گیاهان، یک دوم پستانداران و یک سوم پرندگان کل ایران از ارزش اکوتوریسم بالایی برخوردار است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


آتش و جاده، دو مهمان نامبارک پارک ملی گلستان/ شعار حفاظت از محیط زیست دولت در گلستان اجرا نمی شود
علی رغم شعار دولت مبنی بر این که حفاظت از محیط زیست دغدغه اول آن ها است، اما در گلستان به دلیل نبود حمایت های دولتی و کمبود تجهیزات اطفای حریق به خصوص بالگرد، پارک ملی گلستان طعمه حریق می شود و مسئولان به فکر پول بالگرد و هزینه بنزین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمان ناخوانده پارک ملی قصد رخت بستن ندارد. بیش از دو ماه است که زبانه های سوزانش همه را درگیر و متاسف کرده. قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده ی ایران این روزها دیگر سبز نیست، هاله ی داغ نارنجی رنگی مهمان ناخوانده اش شده است، مهمانی که انگار قصد رفتن ندارد. اسمش با پارک ملی گره خورده شاید اگر همین روال ادامه پیدا کند به عنوان عضوی و گونه ای در پارک شناخته شود.

19 مرداد ، پنجاه و هفتمین سالگرد تولد پارک ملی گلستان، شاید مهمان ناخوانده هدفش جبران بی توجهی ما نسبت به پارک بود که آتش بازی راه انداخت و برایش جشن گرفت. جشنی داغ و پر از دود تا شاید نگاه ما قلم به دستان و مسئولان را به پارک جلب کند . پارک ملی ای که وقوع 6 آتش سوزی آن هم در 60 روز آمار هولناکی است، اینبار قلب پارک، غنی ترین و مهم ترین قسمت پارک میزبان آتش است. محدوده دیوار کجی شاهد از دست دادن از اراضی خود بود، منطقه ای که موقعیت جغرافیایی اش خود گواه بر عمدی بودن آتش سوزی است. 15 کیلومتر از ورودی پارک فاصله دارد، شرایطی ندارد که مسافران و یا افراد عادی بتوانند به آنجا دسترسی داشته باشند.

موضوع آتش سوزی های پیاپی پارک ملی گلستان را از مشاور رسانه ای مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان پیگیر شدیم. الهه موسوی در گفتگو با خبرنگارمهر گفت: آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه 19 مرداد بخش هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفت. بر خلاف دفعات قبل که آتش سوزی در حاشیه جاده آسیایی بود، این بار در قلب پارک و در محدوده ای به نام دیوار کجی رخ داد.

وی افزود: دیوار کجی، منظقه ای خشک است که مهار و اطفای آتش به راحتی و بدون امکانات به به راحتی امکانپذیر نبود به همین دلیل همان لحظات اول آتش سوزی، درخواست نیاز به بالگرد را به سازمان فرستادیم، از طرفی با ستاد حوادث استان نیز هماهنگی های لازم شد که یک بالگرد امدادی از طرف هلال احمر فرستادند.

وی ادامه داد: آتش در حال پیش روی و محیط بانان با امکانات اولیه که همان دبه های آب است در حال مهار آن بودند، اما باز هم کمیته بحران وزارت کشور به قول خود عمل نکرد و بالگردی فرستاده نشد.



800 هکتار به دلیل بی توجهی مدیران سوخت

الهه موسوی در ادامه افزود: صبح روز سه شنبه از سازمان گزارشی خواستند و ما هم اعلام کردیم که همچنان آتش سوزی در حال پیش روی است و نیاز بیشتری به بالگرد اطفای حریق داریم. به دلیل وقوع حریق در ارتفاعات و قلل، اطفای آن با استفاده از خودرو، تراکتور و یا توسط نیروهای امدادی از طریق امکانات دستی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: این آتش سوزی در حالی مهار شد که بیش از 800 هکتار از اراضی پارک ملی از بین رفت و این مسئله در شرایطی است که اگر بالگرد فرستاده می شد تنها 200 هکتار، رقمی معادل یک چهارم آتش سوزی واقعی را از دست می دادیم.

وی با بیان این که اگر بالگرد ارسال می شد 600هکتار از اراضی پارک ملی می توانست حفظ شود، خاطرنشان کرد: این اتفاق نیفتاد، آن هم با بهانه هایی چون گران بودن قیمت بنزین بالگرد. محیط بانان ما علی رغم حقوق اندکی که می گیرند برای حفاظت از یک درخت جان خود را به خطر می اندازند، در این شرایط حرف از قیمت بنزین تاسف آور و ناباورانه است.

موسوی ادامه داد: زمانی که کارشناس مسئول زیستگاه های اداره برای کار تخصصی خود به محل آتش سوزی می رود با دیدن پیش روی آتش او هم به مهار کمک می کند، حتی آسیب می بیند و دستش از ناحیه آرنج شکسته می شود. به گفته ی خود این کارشناس «وقتی می بینیم گونه های حفاظت شده ی ارس و بلوط در حال سوختن است نمی توانستم دست روی دست بگذارم و شاهد از بین رفتنشان باشم.»



گشت هوایی نیاز مبرم پارک ملی گلستان

الهه موسوی درباره نیاز پارک ملی به گشت هوایی گفت: باید تمام کشور و تمام دستگاه ها در قبال این ذخیره گاه ثبت شده در یونسکو احساس مسئولیت کنند و نسبت به خرید بالگرد بی تفاوت نباشند. چرا باید مهم ترین پارک ملی خاورمیانه از داشتن یک بالگرد اطفای حریق محروم باشد؟

وی اضافه کرد: کمک نیروهای هلال احمر در این حادثه ستودنی و قابل قدردانی است. هر ساله این اتفاق تکرار می شود و هر بار وسعت بیشتری طعمه این حریق می شود و یک سیستم اطفای حریق برای سه استان شمالی در نظر گرفته نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد: یک گشت هوایی باید در منطقه مستقر و یا حداقل در تابستان و اوایل پاییز حضور مستمر داشته باشد. سوال ما از مسئولین تراز اول کشوری و بخصوص رییس جمهور این است که پارملی و محیط زیست اولویت چندم آنهاست؟

موسوی اظهار کرد: در منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم به شکل ویژه به محیط زیست پرداخته شده است اما می خواهیم بدانیم در این شرایط خاص و آتش سوزی های پی در پی و از بین رفتن 800 هکتاری اراضی آن هم در یک آتش سوزی چه واکنشی و اقدامی صورت می گیرد.

مسئله گشت هوایی و اطفای حریق توسط باگرد از موضوعاتی است که برای حفظ پارک ملی گلستان بسیار مهم است، اما موضوعی که در آتش سوزی اخیر به خصوص بعد از عدم ارسال باگرد از تهران بیشتر به چشم خورد، سخنان احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بود که در گرگان اعلام کرد: برخلاف هماهنگی که خانم دکتر ابتکار با وزیرکشور برای اعزام بالگرد انجام داد و آقای رحمانی فضلی دستور اعزام بالگرد را صادر کرده بود، جمعیت هلال احمر اعلام کرده که قرارداد انجام این پرواز را باید با چه نهادی ببندد و هزینه این اقدام را چه کسی باید بپردازد.

در آتش سوزی های گذشته به علت نزدیک بودن به مسیر جاده علی رغم سخت بودن دسترسی وسعت کمی از پارک در آتش سوخت ولی در آخرین حریق با توجه به این که منطقه آتش گرفته در دل جنگل بود تنها راه دسترسی از طریق هوایی بود. در شرایطی که پارک ملی گلستان زیستگاه مهم بین المللی است و ریاست جمهور هم دغدغه اول خود را مسائل محیط زیستی عنوان کرده است، این موضوع که ارگان ها برای حفظ مهمترین زیستگاه جنگلی کشور دغدغه مالی دارند جای تعجب است.

سازمان محیط زیست یک ارگان هزینه ای است که برای تجهیزات هم نیاز به توجه ویژه دولت دارد. در شرایطی که هلال احمر برای ارسال بالگرد درخواست پول می کند محیط بانان با دست خالی در وسط آتش مشغول اطفا هستند.

جاده هم به جان پارک ملی گلستان افتاده است

اما مشکل پارک ملی گلستان تنها نبود بالگرد و تجهیزات اطفای حریق نیست. جاده جنگل گلستان خود بزرگترین تهدید برای پارک ملی گلستان است. چند روز بعد از آتش سوزی یک تانکر حامل سوخت در جاده گلستان واژگون شد و علاوه بر این که باعث مسدود شدن جاده شد، صدمات زیادی هم یه محیط زیست منطقه زد. بنزین رها شده در منطقه به پایه و ریشه گیاهان رسیده است و این موضوع قطعا آسیب خود را از نظر آلودگی خواهد داشت. طی ماه های گذشته هم برخورد خودروهای عبوری از جاده با حیوانات باعث کشته شدن تعدادی زیادی از جانوران پارک شده است که بسیاری از آن ها گونه های نادر پارک بودند.

پلنگ های ساکن در پارک قربانی همین جاده هستند و از ابتدای سال تا کنون لاشه بیش از 3 پلنگ که بر اثر تصادف کشته شده اند پیدا شده است. از سویی دیگر وجود جاده و عبور مسافران خود دلیلی برای بروز حریق شده زیرا مسافران به هنگام استراحت با روشن کردن کردن آتش به نابودی پارک ملی دامن می زنند.

طی ماه های گذشته حدود یک هزار هکتار از پارک ملی گلستان طعمه حریق شد و بسیاری از گونه هایی گیاهی آن در آتش خاکستر شد. گونه هایی که شاید جبران و رویش مجدد آن ها سال ها به طول انجامد.



عکس العمل عجیب مدیریت بحران گلستان/ مهار یا اطفاء حریق

21 مرداد ماه یعنی سه روز بعد از آتش سوزی پارک ملی گلستان مدیرکل مدیریت بحران استانداری در گفتگو با پایگاه خبری این سازمان خبر از مهار کامل آتش داد. این موضوع در حالی عنوان شد که در ادامه همان خبر آمده است «با تلاش نیروهای حاضر در منطقه از ساعت 17:30 دوشنبه به طور کامل اطفاء شد.» در صورتی که محیط زیست گلستان در این رابطه اعلام کرده بود که آتش سوزی در آن زمان تنها مهار شده بود نه اطفاء.

نکته قابل توجه در این خبر این است که دو اصطلاح "مهار" و " اطفاء" دو معناو بار حقوقی متفاوت دارند. مهار آت%D
جولان آزادانه گرگ‌ها در خيابان‌هاي بيجار!

فارس نوشت: برخورداري از امنيت در زمره مقوله‌هايي است كه بدون وجود آن تضميني براي زندگي انسان وجود ندارد.

اما قرار نيست هر گاه سخن از امينت و يا نبود آن به ميان بيايد اذهان به سرعت به سوي مسائلي چون جنگ و اغتشاش برود، بلكه مواردي جزئي‌تر نيز وجود دارد كه اگر چه در ظاهر ساده هستند اما امنيت رواني انسان را به مخاطره مي‌افكنند.

در زندگي شهري امروز علاوه بر مسائل كاري و اجتماعي كه موجب فشار رواني به بشر مي‌‌شود گاه سهل‌انگاري‌هايي نيز وجود دارد كه اين قضيه را پررنگ‌تر مي‌كند.

"بيجار" به لحاظ وسعت و مساحت در رديف بالاي شهرستان‌هاي كردستان قرار مي‌گيرد و به همين جهت داراي دشت‌هاي وسيع و مناطق غيرمسكوني زيادي است.

اين موضوع موجب مي‌شود تا گهگاه برخي حيوانات وحشي از جمله گرگ‌ها به دلايل مختلف كه شايد مهم‌ترين آنها تخريب زيستگاه و نبود مواد غذايي طبيعي است، به سوي نواحي مسكوني شهر و روستاهاي آن هجوم آورند.

*گرگ‌ها ميهمان ناخوانده بيجاري‌ها

حضور هر از چند گاه گرگ‌ها در نقاط مختلف اين شهر و روستاهاي آن اكنون به يك منظره عادي براي شهروندان بيجاري مبدل شده است و اهالي اين شهر به همين علت از امنيت رواني بالايي برخوردار نيستند.

موضوع زماني حادتر خواهد شد كه بدانيم بسياري از اين گرگ‌ها به علت گرسنگي به قلمرو آدميان نفوذ كرده و آنگاه مي‌توان اين خطر را با درجات بيشتري احساس كرد.

اين موضوع موجب مي‌شود تا خانواده‌هاي بيجاري در اين روزهاي گرم تابستان با خوف و هراس نسبت به تفريح به ويژه در ساعات پاياني شب در اماكن و تفرجگاه‌هاي شهر حاضر شوند.

از سوي ديگر با فرا رسيدن زمستان، سرماي هوا و تردد دشوار عابران هر لحظه احتمال دارد برخي از شهروندان و به ويژه كودكان و افراد سالخورده مورد حمله گرگ‌هاي گرسنه قرار گيرند.

رئيس اداره محيط زيست بيجار در خصوص حمله اخير گرگ‌ها در برخي از مناطق بيجار به شهروندان، دلايل ورود گرگ‌ها به داخل روستاها و شهرها را نبود غذاي طبيعي گرگ‌ها به دليل كاهش زاد و ولد و شكار بي‌رويه حيواناتي كه طعمه گرگ هستند، عنوان كرد.

"مجيد پارسافر" با بيان اينكه امسال تاكنون 3 بار گرگ‌ها به اهالي روستاها و شهر بيجار حمله كرده‌اند، گفت: در روستاي "قم چقاي" و "قباسرخ" و در يكي از محله‌هاي شهر بيجار حمله گرگ موجب زخمي شدن تعدادي از اهالي اين مناطق شد كه در نهايت گرگ‌ها توسط ميرشكاران تلف شدند.

وي از ديگر دلايل ورود گرگ‌ها به داخل شهر و روستا را وجود زباله‌هاي پراكنده در سطح و اطراف شهر عنوان كرد و گفت: متأسفانه عملكرد شهرداري در راستاي جمع‌آوري زباله‌هاي شهري مناسب نيست و موجب تجمع انواع حيوانات از جمله گرگ‌ها شده است.
بیش از 100 هکتار از ارتفاعات البرز کوه شهرستان جهرم در آتش سوخت.
[تصویر: 2014_08_22_071.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_078.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_095.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_105.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_107.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_108.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_110.jpg]
[تصویر: 2014_08_22_128.jpg]

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مرجع