انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: محیط زیست
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
آغاز نصب گردن‌بند ماهواره‌ای برای یوزپلنگ‌های ایرانی از پایی


مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از انتقال تجهیزات مربوط به پروژه نصب گردنبند ماهواره‌ای یوزهای ایرانی خبر داد و گفت: در پاییز امسال اجرای این پروژه آغاز می‌شود.

هومن جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این پروژه با همکاری و مشاوره سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش (WWF) در پاییز امسال در استان یزد آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته فشار تحریم برای تهیه تجهیزات بیشتر از امروز بوده است، گفت: خوشبختانه مجوزی برای انجام این امر توسط سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش (WWF) از وزارت امور خارجه آمریکا اخذ شده است تا تهیه تجهیزات زیست‌محیطی اینچنینی دچار مشکلات تحریم‌ها نشود.



جوکار با اشاره به گزارش دفتر حیات وحش در خصوص زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: خوشبختانه در این مناطق کاهش جمعیت طعمه یوزپلنگ نداشتیم و حتی در برخی از مناطق از جمله میاندشت شاهد افزایش طعمه‌ها مانند قوچ، میش، کل و آهو بوده‌اییم که این شرایط به دلیل فرهنگسازی و اقدامات پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فراهم شده است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی همچنین در رابطه با مشاهدات یوز در مناطق گفت: در یک ماهه گذشته 20 مورد مشاهده یوز ایرانی در مشاهدات روتین در مناطق مختلف ایران داشتیم که از برخی از آنها عکسبرداری و فیلمبرداری نیز شده‌اند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بحران حریق در جنگلهای فارس/ مردم سهل انگاری می کنند
جنگلهای استان فارس همچنان در حال سوختن هستند، آتشی که مردم با سهل انگاریهایشان به جان عرصه های طبیعی فارس می اندازند و بدین سبب این استان را وارد بحران حریق در جنگلها کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، "تفریح، جنگل، آتش" شاید این سه کلمه در نگاه اول چندان مرتبط با یکدیگر به نظر نیایند اما این سه واژه اگر در قالب یک حادثه قرار گیرد به خوبی ارتباط معنایی پیدا خواهد کرد. "مردمی که برای تفریح به جنگلهای فارس می روند و آتشی که روشن می کنند دامن درختان را می گیرد و ناگهان هزاران هکتار را طعمه حریق می کند".

این جمله توصیف کاملی است از حال این روزهای جنگلهای فارس که یکی پس از دیگری در اثر سهل انگاری مردم می سوزند و از بین می روند.

آخرین قربانی جنگلهای فارس نیز مربوط به منطقه سده در شهرستان اقلید است که طی آن دشت بکان روز یکشنبه در آتش می سوزد و آنچنان این حریق وسعت پیدا می کند که همچنان به جنگلهای ارتفاعات منطقه سرایت کرده و ماموران منابع طبیعی به همراه نیروهای مردمی و سایر ارگانها بالاخره بعد از یک روز تلاش، ساعت هفت صبح روز دوشنبه قادر به مهار آن شدند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس خودش نیز در منطقه حضور داشته و به کمک اطفا کنندگان حریق شتافته تا بتواند در این رویداد کمکی کرده باشد هرچند که بعد از اطفای حریق متوجه می شود که دستانش نیز دچار مقداری سوختگی شده است.

کاظم بردبار در این رابطه از مردم می خواهد وقتی برای تفریح به عرصه های طبیعی می روند به هیچ عنوان آتش روشن نکنند.

وی در گفنگو با خبرنگار مهر گفت: آتش منطقه سده از مراتع شروع شد و سپس به ارتفاعات رسید و تا صبح روز دوشنبه جنگلهای منطقه در حال سوختن بود و بعد از آن مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس با تاکید بر اینکه آتش سوزی جنگلهای فارس ظرف ماه های گذشته نگران کننده شده و اکنون در حالت بحرانی قرار دارد، افزود: آمار آتش سوزی جنگلهای فارس تا پیش از این آتش سوزی و چند حریق اخیر، به دو هزار و 100 هکتار رسیده و این در حالیست که آمار حریقهای این چند روز را نیز باید به آن اضافه کرد.

بردبار با تاکید بر اینکه سطح وسیعی از این آتش سوزیها ناشی از بی تدبیری مردمی است که به جنگلها می روند، افزود: البته بخش دیگری از حریقها نیز عمدی است که مربوط به توسعه باغات مردم محلی می شود که با این هدف جنگلها را آتش می زنند.

وی با اشاره به حریقهای ناشی از سهل انگاری مردم گفت: مردم به هیچ عنوان نباید در عرصه های طبیعی آتش روشن کنند زیرا با یک آتش کوچک، ناگهان دهها هکتار جنگل طعمه حریق می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس آتش زدن کاه و کلش برای کشت دوباره در مزارع را نیز یکی دیگر از علتهای آتش سوزی ناشی از سهل انگاری مردم در مسیر شیراز به سعادت شهر دانست و افزود: اگر فقط یک مقدار بسیار کوچک از این کاهی که آتش گرفته وارد جنگلها شود حریقهای گسترده ای ایجاد می کند.

وی با اشاره با اینکه در آتش سوزی "سده" تعداد زیادی از درختان بنه، ارژن و بوته های گون در آتش سوخت، افزود: شرایط آتش سوزی در جنگلها به گونه ای است که به عنوان مثال سالها بود که در مناطق نظیر مهر و لامرد حریق نداشتیم اما امسال طی فقط دو روز 9 فقره آتش سوزی گزارش شد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت عرصه های طبیعی فارس به گونه ای که است که شرایط رخ دادن حریق بسیار زیاد است، افزود: ما هیچگاه در این فصلها آتش سوزی نداشتیم اما این وضعیت آتش سوزیها نگرانیهای زیادی را ایجاد کرده است.

بردبار در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در عین حالی که مردم باید نسبت به این مسائل دقت نظر داشته باشند، باید اعتبارات مناسبی نیز به این مجموعه تزریق شود تا در رابطه با فرهنسازی بتوان اقدامی کرد، افزود: امسال در بحران قرار داریم و نیازمند تزریق اورژانسی اعتبارات هستیم تا بتوان در زمان وقوع حریق عملکرد مطلوبی را داشته باشیم.

به گزارش مهر، به هر حال سهل انگاریهایی که از سوی مردم در این رابطه رخ می دهد را خودشان می توانند به خوبی مدیریت کنند تا تفریح چند ساعته آنها موجب آتش سوزی وسیع و خسارتهای غیر قابل بازگشت به جنگلهای استان نشود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پلنگ ايرانی در منطقه حفاظت شده شيمبار مشاهده شد
برای اولين بار توسط يکی از محيط بانان از 4 قلاده پلنگ ايرانی در منطقه حفاظت شده شيمبار تصوير برداری شد.
ه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران براي اولين بار از 4 قلاده پلنگ ايراني در منطقه حفاظت شده شيمبار تصوير برداري شد.اين تصاوير كه به وسيله يكي از محيط بانان منطقه حفاظت شده شيمبار به نام سيد سيف اله هاشمي تهيه شده است، نشان دهنده سازگاري اين گونه در زيستگاه كوهستاني خود بوده که در اين فيلم از چهار پلنگ ايراني در كنارهم بر روي صخره در حال استراحت تصوير برداري شده است .

بنابر اين گزارش پلنگ ايراني در مناطق صخره اي و كوهستاني شمال استان خوزستان زندگي مي كند. جمعيت اين گونه كه در ليست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد ودر سالهاي اخير به دليل تخريب زيستگاه كم شدن طعمه كه عمدتا از كل و بز، گراز ،خرگوش و ساير پستانداران كوچك تغذيه مي كند، كاهش يافته است. با اين حال مناطق حفاظت شده استان مامن و محلي براي ادامه حيات اين گونه با ارزش است.

شايان ذکراست پلنگ ايراني با نام علمي panther pardus جزء خانواده گربه سانان ايران است. علاوه بر پلنگ ايراني گونه هاي ديگر گربه سانان از جمله گربه جنگل گربه وحشي، كاراكال ،سياگوش و گربه شني در استان خوزستان يافت مي شود.

منطقه حفاظت شده شيمبار در 100 كيلومتري شمال شرقي مسجدسليمان و ايذه قرار دارد.مساحت اين منطقه 54000 هكتار و عمدتا از جنگل بلوط تشكيل شده است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
معاون محیط زیست ایلام گفت: تخریب زیستگاهای جانوری و گیاهی عامل اصلی انقراض گونه‌های زیست محیطی است.

«غلامرضا ابدالی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، در خصوص خطر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی اظهار کرد: هرنوع گونه گیاهی و جانوری نقش مهمی در زنجیره زیست محیطی دارند و در تولید دارو می‌توانند به بشر کمک کنند، بنابراین حفاظت از آنها ضروری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی ناشناخته هستند، اما بی ارزش نیستند و علم بشر نتواسته ‌خواص آنها را کشف کند، تصریح کرد: مطمئنا‌ پیشرفت تکنولوژی در آینده این موضوع را آشکار خواهد کرد.


معاون محیط زیست ایلام، با اشاره به اینکه استان ایلام دارای تنوع آب‌ و هوایی از جمله گرم و خشک، معتدل و کوهستانی- سرد است، خاطرنشان کرد: تنوع آب و هوایی موجب شده که بیش از یک هزار گونه گیاهی، 37 گونه پستاندار، 190 گونه پرنده، 59 گونه خزنده، 20 گونه ماهی و 5 گونه دوزیست در این منطقه زندگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دنیای امروز روند نابودی و تخریب محیط زیست شروع شده است، تصریح کرد: دخالت بیش از حد انسان موجب تغییرات اقلیمی و در نتیجه به خطر افتادن محیط زیست می‌شود.


ابدالی تصریح کرد: حیات وحش وابسته به زیستگاه‌ها بوده و تخریب زیستگاه‌ها بزرگترین عامل نابودی حیات وحش و محیط زیست است، به طوری که وقتی زیستگاه‌های بیابانی، جنگلی و آبی به خطر بیفتد، در نتیجه‌ زندگی تمام حیات وحش که زندگی آنها به این مناطق وابسته است، نابود می‌شود.




معاون محیط زیست استان با تاکید بر اینکه حیات وحش شاخصه مهمی برای سلامت است گفت: در هرجایی که محیط زیست به خطر بیفتد، زندگی انسان هم به خطر خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه تخریب زیستگاه‌های جانوری و گیاهی عامل اصلی انقراض گونه‌های زیست محیطی است، خاطرنشان کرد: خشکیدگی جنگل‌های بلوط، ریزگردها، خشک سالی‌های پی‌درپی و آلایندگی آب‌ها از دیگر عوامل تهدید کنند، محیط زیست استان است.


ابدالی با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت زیستگاه‎ها مهم‌ترین عامل جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری و زیست محیطی است، افزود: احیاء زیستگاه‌ها، انجام برنامه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی از اهمیت حیات وحش‌، اصلی‌ترین راهکارهای جلوگیری از نابودی محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در استان به صورت تخصصی و مستمر بر حیات وحش استان نظارت می‌شود و در سطح تمام مناطق حفاظت شده و شهرستان‌های استان یگان‌های نظارت و کنترل مستقر هستند، افزود: هیچ‌گاه تخلفات زیست محیطی به صفر نمی‌رسد، اما با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده در راستای حفاظت عمومی از محیط زیست طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمار شکار غیرمجاز و تخریب محیط زیست در استان کاهش پیدا کرده، اما کافی نیست ‌و باید تخلفات زیست محیطی به حداقل ممکن برسد.

معاون محیط زیست استان اضافه کرد: خوشبختانه محیط‌بانان علاقمندی در استان داریم که باعث برخورد به موقع و دستگیری شکارچیان غیرمجاز شده‌اند.

ابدالی با بیان اینکه رسانه‌ها باید بیشتر در راستای حفاظت از محیط زیست به عموم آگهی‌بخشی کنند، اضافه کرد: تا مردم پای کار نیایند، اهداف این حوزه ‌محقق نخواهد شد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
متاسفانه جاده های مرگ بار دیگر قربانی گرفت و گونه ارزشمند دیگری از طبیعت کشور حذف شد. این بار یک توله خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور کرمانشاه – ایلام در گردنه قلاجه تلف شد.

به گزارش «تابناک»، رئیس اداره محیط زیست شهرستان گیلانغرب در این باره گفت: حادثه نیمه های شب رخ داده است و صبح روز بعد پس از روشن هوا، خودروهای عبوری متوجه یک توله خرس در کنار جاده شده و موضوع به اداره محیط زیست گزارش می شود.

شاهرخ سبزی در گفتگو با دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران افزود: محیط بانان این اداره بلافاصله پس از دریافت گزارش عازم منطقه مربوطه شدند اما توله خرس بر اثر شدت آسیب های وارده تلف شده بود.
متاسفانه خودرویی که با توله خرس برخورد نموده پس از تصادف توقف نکرده است. اگر راننده آن خودرو با کمی مسئولیت پذیری پس از برخورد با حیوان موضوع را گزارش داده بود شاید این توله خرس نجات می یافت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستان
کسی میدانه جریمه شکاریک عدد کبوتر جنگلی چقدر است!قاضی چه مبلغی برای جریمه درنظر میگیره،البته فکر کنم باهماهنگی کارشناس محیط زیست هم در دادگاه رئی صادر بشه!؟
تلاش برای مستندسازی حضور پلنگ و ثبت تصاویر زیبایی از تنوع زیستی در لارستان
۲۷ تیر ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سالهاست که هیچ مشاهده مستندی از پلنگ در عرصه های طبیعی لارستان فارس اتفاق نیفتاده و تاکنون حتی یک مورد تصویربرداری از این گونه ارزشمند در این شهرستان صورت نگرفته است.

آخرین مشاهده مستند پلنگ به سال ها قبل و زمانی بازمی گردد که یکی از محیط بانان قدیمی حین گشت زنی، پلنگی را در ارتفاعات این شهرستان مشاهده نمود و پس از آن دیگر هیچ گزارشی از حضور این گونه ارزشمند در این نقطه از کشور ارائه نشده است.

اما آثار و نمایه پلنگ ازجمله لاشه های منتقل شده به بالای درخت و صحبت های نه چندان موثق مردم محلی از حضور بزرگترین گربه سان کشور در لارستان حکایت دارد.

به همین دلی

ل و با هدف مستندسازی حضور پلنگ، اداره محیط زیست شهرستان لارستان با همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه حیات وحش اقدام به نصب یک دوربین تله ای در یکی از نقاط حساس و احتمالی عبور پلنگ در ارتفاعات این شهرستان نمودند.

پس از گذشت یک ماه از نصب دوربین و بازبینی تصاویر ثبت شده هیچ نصویری از پلنگ بدست نیامد اما نیروهای محیط زیست لارستان همچنان ناامید نیستند و امید دارند با جابجایی و نصب دوربین در نقطه دیگری موفق شوند برای نخستین بار در تاریخ، از پلنگ ایرانی در عرصه های طبیعی لارستان فارس تصویربرداری کنند.

با وجود عدم موفقیت در ثبت تصویر پلنگ، دوربین بکار رفته تصاویر زیبایی از تنوع زیستی این منطقه ازجمله دو کل وحشی مسن با شاخ های بسیار بزرگ، یک کفتار راه راه و دسته های کل و بز در کنار انواع پرندگان وحشی را به ثبت رسانده است.

ضمن آرزوی موفقیت برای کارشناسان و محیط بانان لارستان در مستندسازی حضور پلنگ در این شهرستان، به اطلاع میرساند تصاویر زیر عکس های ثبت شده توسط دوربین تله ای مذکور می باشد.[تصویر: 14057127351.jpg][تصویر: 14057127352.jpg][تصویر: 14057127353.jpg][تصویر: 14057127354.jpg][تصویر: 14057127355.jpg]
سلام.دوستان یه سوال چرا اینها [/align] طوق گردن ندارند و همه یک رنگ هستند چه نژادی هستند
نقل قول : شما برین نظرات سایت دیده بان رو بخونید! فقط ببینید برای شکارچیا چی نوشتن!!!
کاربر محترم ، پست شما در پاسخ به کدام پست این تایپیک بوده ؟!

در ضمن این لینک ها چه ربطی به اعضای انجمن داره ، اعضای این انجمن خود دوستدار محیط زیست هستند شاید روش و نودید آنها با دوستان سایت محیط بان یکی نباشه ولی مدیریت سایت و اعضای انجمن خود را موظف به رعایت قوانین شکار و محیط زیست می دانند.
موندم پیش آوردن این مطالب در ادامه پست هایی که ربطی به موضوع تایپیک نداره به چه علتی است؟
نقل قول :امضای مبارک هم تغییر کرد
از اقدام موخر شما ممنون و سپاسگزارم Khansariha (8)
مگه اینجا تاپیک محیط زیست نیست؟ باید اخبار محیط زیست و موضوعات قابل بحث محیط زیست اینجا قرار بگیره مربوط به محیط زیست هم هست پس نباید مشکلی در بحث کردن داشته باشه! اعضای انجمن هم دوستدار محیط زیست بودن رو با تاپیک بالا ثابت کردند پس دیگه جای بحث در این مورد وجود نداره ه
درضمن اون پست های من ربطی به محیط زیست داشت ولی بحث با شما هیچ ربطی به این تاپیک نداره پس خواهشن ادامه ندید

والبته از شکارچان واقعی کمال تشکر رو دارم که در این موارد شرکت نمیکنند:
1- شکار کلاغ به اسم آفت
2-شکار در فصل غیر مجاز و شکار پرندگان حرام گوشت
لینک مرجع