انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: محیط زیست
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
پستهای بیربط حذف شدند دوستان لطفا رعایت کنید
شلیک به یک گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان
معاون محیط زیست گفت:متخلفان شنبه شب با شلیک ۳ گلوله یک راس گوزن زرد را در داخل پارک طبیعت پردیسان کشتند.

به گزارش سایت محیط زیست ایران، احمدعلی کیخا افزود: برابر گزارش‌های دریافتی و بررسی کارشناسان یک راس گوزن زرد شامگاه شنبه با شلیک افراد متخلف در داخل منطقه فنس‌کشی شده داخل پارک پردیسان تهران تلف شد.

وی با اشاره به این که فرد یا افراد متخلف با شلیک 3 گلوله این گوزن را از پای درآوردند، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیک کرده و پس از آن از محل متواری شده‌اند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هنوز عاملان این حمله و انگیزه آنها مشخص نیست اما آنچه مسلم است کشتن یک گوزن زرد ایرانی در داخل محدوده فنس‌کشی شده و آنهم در محدوده تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست حتما با انگیزه خاصی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات بیشتر در این خصوص پس از بررسی‌های بیشتر اعلام می‌شود.

گوزن زرد ایرانی چه حیوانی است؟

گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانوادهٔ گوزن است. گمان می‌رفت که نسل این حیوان منقرض شده‌باشد تا این که در دههٔ 1950 گلّه‌ای از آن در خوزستان کشف شد. اینک گله‌هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطهٔ محصوری مراقبت می‌شوند. در برخی از باغ وحش‌های جهان نیز نمونه‌هایی از آن وجود دارد.

این حیوان جثه‌اش از مرال کوچک‌تر است. نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است.
گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان 150 تا 200 سانتی متر، دم 16 تا 20 سانتی متر و ارتفاع 85 تا 110 سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با 50 تا 130 کیلوگرم دارد.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گوزن زرد ایرانی را برای مدت‌ها در وضعیت «در معرض خطر» (1996)، «آسیب‌پذیر» (2006)، و «در معرض خطر» (2010) طبقه‌بندی کرده است. چنین طبقه‌بندی به دلیل نگرانی از تعداد کم این جانوران و مشخص نبودن اینکه آیا نمونه‌های معرفی شده در مکان زندگی کنونیشان «وحشی» به شمار می‌روند یا نه بوده است.

در سال 2013 میلادی / 1392 شمسی، شیوع نوعی مگس به نام «میاز» در نواحی رود کرخه باعث مرگ تعداد زیادی از این گوزن‌ها شد، به گونه‌ای که بعضی کارشناسان خبر از احتمال انقراض نسل آن دادند.

بر پایه بررسی‌ها تا تیر 1392 نزدیک به 45 راس گوزن به دلیل تخم‌گذاری این مگس بر روی بدنشان مرده‌اند و تنها 25 راس دیگر مشاهده شده‌اند. مسوولان محیط زیست استان خوزستان تلاش کردند تا با زنده‌گیری و مداوای گوزن‌های بیمار از مرگشان جلوگیری کنند، با این حال بعدها مشخص شد که همهٔ گوزن‌های این منطقه به دلیل حمله کنه‌ها و مگس‌های میاز کشته شده‌اند.

پارک طبیعت پردیسان کجاست؟

پارک طبیعت پردیسان منطقه‌ای طبیعی است که با مساحت 275 هکتار در شمال غرب تهران قرار دارد. نقطه شروع این پارک در قسمت شمال شرقی از بزرگراه شیخ فضل الله نوری در شرق و در امتداد بزرگراه همت تا انتهای ساحل غربی پونک به طول 2550 متر است. در حد شمالی پارک، بزرگراه شهید همت است.

محدوده پارک در غرب از مسیل غربی پونک از بزرگراه شهید همت آغاز شده و به سمت جنوب تا بزرگراه رسالت امتداد می یابد. طول این مسیر 1170 متر می باشد که حد غربی پردیسان مسیل فرحزاد است.

محدوده پارک در شرق به طول 900 متر در امتداد بزرگراه شیخ فضل الله نوری به سمت جنوب حد فاصل بزرگراه شهید همت و بزرگراه رسالت است و حد شرقی آن بزرگراه شیخ فضل الله نوری بوده که در شمال شرقی به تصفیه‌خانه شهرک قدس منتهی می‌شود.

حیات وحش موجود در پارک پردیسان که در محدوده‌های فنس کشی و قفس‌های آن نگهداری می‌شود شامل گوشتخواران، علفخواران، همه چیز خواران، پرندگان شکاری و سایر پرندگان است.

به طور کلی پوشش گیاهی منطقه دو گروه پوشش هرز را شامل می شوند. در هر دو گروه گیاهان آب دوست و خشکی پسند قابل مشاهده است.

کل فضای پارک تقسیم و تفکیک شده است. تاسیسات و تجهیزات و امکانات رفاهی، بهداشتی، اداری، فرهنگی و ورزشی به معنای کاربری آن هم اکنون در اکثر نقاط در پارک مشاهده می شود.

در این پارک همچنین موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست نیز واقع است.
منبع :http://www.tabnak.ir/fa/news/372394/%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D9%88%D8%B2%D9%86-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86
سلام واحترامKhansariha (8)
عاملین شلیک به پلنگ تنکابن (البرز) شناسایی و بازداشت شدند / اختصاصی
۲۹ دی ۱۳۹۲
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از گذشت دو هفته از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم الجثه بر اثر اصابت گلوله که در نهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد، با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، نیروهای یگان محیط زیست و همکاری مردم محلی، عاملین شلیک به این پلنگ شناسایی شدند.
رئیس اداره محیط زیست تنکابن در گفت و گو با خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: دو نفر که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن هستند، در این رابطه شناسایی و صبح روز شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ تحویل مقامات قضایی شدند.
هادی منصور کیائی افزود: در جریان بازجویی ها و تحقیقات اولیه از متهمین مشخص شد که پلنگی که از سوی مجرمین هدف گلوله قرار گرفت هرگز به دام های آنها حمله نکرده بود و اصولا هیچ تلفاتی از دام اهلی در روستای محل سکونت آنها گزارش نشده است.
هنوز انگیزه مجرمین از شلیک به پلنگ دقیقا مشخص نیست و به احتمال فراوان شخص سومی نیز که در روز حادثه مهمان این پدر و پسر بوده در انجام جرم شریک بوده است.
هادی منصور کیائی گفت: برای هر دو متهم در دادگاه قرار مجرمیت صادر شده و متهمین با دستور قاضی پرونده تا روشن شدن ابعاد ماجرا روانه بازداشتگاه شدند.
پرونده از سوی قاضی برای انجام تحقیقات تکمیلی، کشف سلاحی که مورد استفاده قرار گرفته و شناسایی نفر سوم در اختیار پلیس آگاهی شهرستان تنکابن قرار گرفته است.
رئیس اداره محیط زیست تنکابن گفت: با وجود تلاش های محیط بانان و تحقیقات گسترده پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، بدون همکاری مردم محلی شناسایی مجرمین مکانپذیر نبود. متهمین در ابتدا منکر هرگونه اقدامی برای کشتار پلنگ شدند اما با شهادت تعدادی از روستائیان و افراد محلی در دادگاه، از سوی قاضی پرونده مجرم شناخته شده و روانه زندان شدند.روز جمعه ۹۲/۱۰/۱۳ یک پلنگ نر بزرگ جثه در حاشیه رودخانه ای در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن در حالی که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و خود را روی زمین می کشید، مشاهده شد. پس از انتقال حیوان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد پلنگ به دلیل برخورد گلوله به ستون مهره ها دچار قطع نخاع کامل شده است.
پنجه دست این پلنگ عظیم الجثه که نامش را البرز گذاشتند در گذشته به دلیل گرفتار شدن در تله های سیمی کشاورزان قطع شده، بدنش پر از ساچمه های اسلحه شکاری و استخوان دستش نیز بر اثر برخورد گلوله شکسته بود.
با توجه به آسیب نخاعی برگشت ناپذیر و تشخیص تیم تخصصی دامپزشکان برای جلوگیری از تحمل رنج بیشتر در حیوان، پس از انتقال پلنگ تنکابن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با روش یوتانایز (مرگ بدون درد) با استفاده از دوز بالای داروی بیهوشی به زندگی این پلنگ خاتمه داده شد.
دوستداران محیط زیست نام این پلنگ را البرز گذاشتند و البرز به نمادی از استقامت و مظلومیت حیات وحش ایران تبدیل شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خدا رو شکر که پیدا شده اگه واقعاً ثابت بشه که کارخودشونه باید یه حکم درست حسابی براشون صادر کنن که دیگه هیچکسی فکر همچین کاری به سرش نزنه .
ولی با شهادت چندنفر نمیشه گناه رو گردن کسی انداخت ، چون خودتون میدونید توی روستا چه جوی حاکم هست تا یکی با همسایش اختلاف پیدا میکنه از محیط زیست شروع میکنه که فلانی داره شکار غیرمجاز میکنه تو آب رودخونه مرگ ماهی ریخته، از اونجا تموم شد میره منایع طبیعی و جنگل داری که فلانی داره تو مناطق قورق دام میچرونه جنگل رو تخریب میکنه چوب درخت قاچاق میکنه ، از اونجا میره ادراه برق که فلانی شبها برق دزدی میکنه ، از هیچ کدوم هم نتیجه نگیره میره به نیروی انتظامی گزارش میده که فلانی ادم قاچاق میکنه سلاح قاچاق میکنه و چندتا چیزه دیگه ( که اینجا جاش نیست ) .
سلام واحترامKhansariha (8)
یک گوزن زرد ایرانی در محوطه پارک پردیسان با شلیک گلوله کشته شد + عکس
۲۹ دی ۱۳۹۲
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، شب گذشته و در پی شلیک گلوله فرد یا افرادی ناشناس، یک گوزن زرد ایرانی که در داخل محدوده ای فنس کشیده شده در پارک پردیسان تهران و در مجاورت سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شد کشته شد.
این گوزن زرد حدودا ۶ ساله و نر بوده و بر اساس رادیوگرافی صورت گرفته سه گلوله به گردن حیوان اصابت کرده و باعث مرگش شده است.
[تصویر: 13902008411.jpg]
این واقعه نشان می دهد که گویا عده ای کمر به نابودی حیات وحش ایران بسته اند تا این حد که حتی به خود اجازه می دهند بی رحمانه یک گوزن زرد ایرانی را که نسل اش در طبیعت منقرض شده حتی در مجاورت سازمان محیط زیست و در اراضی متعلق به محیط زیست در مرکز پایتخت هدف قرار دهند.
[تصویر: 13902008412.jpg]
گوزن زرد ایرانی گونه ای در معرض انقراض به شمار می رود که بطور کامل از زیستگاه های طبیعی کشور حذف شده و صرفا تعداد محدودی از این گونه در چند مرکز تکثیر و پرورش در اسارت و تعدادی نیز بصورت نیمه اسارت در جزیره اشک دریاچه ارومیه نگهداری می شوند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشتن یه گوزن تو فنس، کشتن پلنگ و سوزوندنش... شکارهایی که صرفا برای کشتن انجام میشه و طرف هیچگونه سودی از اینا نمیبره. خداییش بنظرم قضیه یه نمه بوداره، یدفه همچین هجمه ای برای کشتن حیوان های در خطر انقراض... نمیدونم والا
وزارت جنگلداری محیط زیست و منابع طبیعی رویایی دست نیافتنی!
گوزن زرد ایرانی :
( Dama mesopotamica ) Persian Fallow Deer
در سراسر دنیا و به طور کل 2 گونه گوزن زرد وجود دارد : گوزن زرد ایرانی و گوزن زرد اروپایی.
گوزن زرد ایرانی گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند. حدود سال های 38 - 1337 به قبل تصور می شد که نسل این حیوان کاملا" منقرض شده و از میان رفتهاست اما بر حسب اتفاق چند نفر در دز و کرخه تعدادی گوزن زرد دیدند و به ماُموران محیط زیست آن زمان اطلاع دادند..
تعداد کمی گوزن زرد در دز و کرخه وجود داشت که از سال 73 به بعد در چند نوبت از آنجا زنده گیری و به دشت ناز ساری منتقل شدند. در ابتدا فقط 5 راُس گوزن زرد وجود داشت ولی پس از زاد و ولد تعدادشان رو به فزونی نهاد.
در سال 1365 اولین انتقال از دشت ناز به جزیره اشک دریاچه ارومیه صورت گرفت که در حال حاضر جمعیتی حدود 300 راُس گوزن زرد (یعنی 80 درصد کل تعداد موجود در کشور) در آنجا وجود دارد که بیشترین جمعیت گوزن زرد را تشکیل می دهند. پس از آن زنده گیری هایی صورت گرفت و گوزن ها به بخش های مختلفی منتقل شدند،بطور مثال در میان کتل شیراز در دشت ارژن محدوده محصوری درست شد و تعدادی گوزن زرد به آنجا برده شد. تعدادی هم به جزیره کیش، سیری و لاوان برده شد. 2 نوبت هم به زیستگاه اصلی شان در دز و کرخه برده شدند که متاُسفانه به دلیل عدم حفاظت و مدیریت صحیح هیچ کدام از آنها باقی نماندند و از میان رفتند. متاُسفانه در این برنامه ها گوزن های زرد فقط تا مرحله زنده گیری و رها سازی در طبیعت مدیریت و بعد فراموش شدند.
با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که قدرت سازگاری گوزن زرد با محیط خیلی بالاست و تنها به دلیل عدم حفاظت و حراست و در نتیجه شکار این گونه، دیگر گوزن زرد آزادی در این جنگل ها وجود ندارد.
گوزن هایی که هم اکنون در دشت ناز ساری ،میان کتل شیراز و جزیره اشک ارومیه هستند تغییرات عمده ای یافته اند و حداقل از لحاظ شکل ظاهری و بخصوص شکل شاخ تفاوت هایی با گوزن زرد خالص قدیمی ایرانی دارند. البته این تغییرات بسیار ضعیف است زیرا این گونه به دلیل شرایط زیستی متفاوت، شرایط تغذیه ای متفاوتی هم دارند اما چون احتمالا" از لحاظ ژنتیکی با گونه و زیر گونه آمیخته نشده اند، در نتیجه تغییر عمده ای نیافته است؛ پس اگر آنها را در زیستگاه اصلی خودشان رها کرده و چند نسل از آنها بگذرد، همان گوزن زرد ایرانی اصیل و قدیمی خودمان را خواهیم داشت.
منبع : شبکه جهانی جام جم
فقط باید محیط زیست یک فکر اساسی برای مجازات این حیوان و یا حیوانات درنده و وحشی بکنه تا این مسائل تموم بشه
من به شخصه ارزوی بدترینها را براشون میکنم که مرگ براشون کمه
خوب دوستان با این همه خبر های بد ... جهت تغییر حال و هوا یه سر به این آدرس بزنید بد نیست
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مرجع