انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: محیط زیست
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
الآن سازمان محیط زیست میندازه گردن شکارچیا
یه مدت صبر کنید آلودگی شهر تهران هم شکارچی مقصر اعلام میشه
راه‌اندازی یگان اختصاصی اطفای حریق در سازمان محیط زیست
رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست از راه اندازی یگان اختصاصی اطفای حریق در سازمان محیط زیست تا 6 ماه آینده خبر داد.

رضا فرخی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در 4 ماهه نخست سال جاری بیش از 1500 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

به گفته وی، در این مدت میزان آتش سوزی در مناطق 4 گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری 98 هکتار، کرمانشاه 84 هکتار، فارس 313 هکتار، مازندران 80 هکتار، کهگیلویه و بویر احمد 85 هکتار، خراسان شمالی 6 هکتار، گلستان 1500هکتار و کردستان 12هکتار بوده است.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این مدت در مناطق حفاظت شده ایلام و لرستان نیز آتش سوزی های گسترده ای رخ داده اما آمار دقیقی در حال حاضر از آنها در دست نیست.

وی تصریح کرد: کارگروه مخاطرات زیست محیطی یکی از کارگروه های سیزده گانه مدیریت بحران کشور است که چند سالی است در سازمان محیط زییست تشکیل شده اما در دوره قبل این کارگروه مغفول مانده و غیرفعال بود که یکی از زیر کارگروه های آن کارگروه اطفای حریق است که با بحرانی شدن آتش سوزی در سطح کشور طی چند ماه گذشته کار خود را آغاز کرده است.

فرخی تصریح کرد: با بودجه دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست کارگروه اطفای حریق ظرف 6 ماه آینده کار مطالعاتی را آغاز کرده که تا پایان سال به پایان می رسد و از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی می شود.

وی یادآور شد: پهنه بندی، شناسایی کانون های بحرانی آتش سوزی و مطالعه برای راه اندازی پایگاه های منطقه ای در شمال، مرکز و غرب کشور از مهمترین بخش های مطالعاتی این طرح است.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست تاکید کرد: پوشش تصاویر ماهواره ای با کمک مرکز پژوهش های هوافضا، رصد ماهواره ای، استفاده از سنسورهای حساس به دود، آتش و منوکسید کربن و مناطق حساس و بحرانی بر اساس طرح مطالعاتی از مهمترین اقداماتی است که از ابتدای سال آینده در فاز اجرایی انجام می شود.

وی بااشاره به بودجه ای که برای این طرح برآورد شده اظهار داشت: بر اساس رایزنی هایی که با مدیریت بحران کشور و نمایندگان مجلس شده قرار است بودجه ای حدود 400 میلیارد تومان برای تجیهز پایگاه ها، خرید سنسورها، دوربین های حرارتی مادون قرمز و احداث منابع آبی در نزدیکی کانون های بحران اختصاص داده شود.

فرخی تصریح کرد: متاسفانه هنوز امکان خرید بالگرد در کل کشور و تجهیز پایگاه ها بدینوسیله وجود ندارد.

وی با اشاره به حساس بودن پارک ملی گلستان از نظر اکولوژی و این که در سال جاری این پارک بیشتر از سایر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در معرض آتش سوزی بود، اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پس از پایان فاز مطالعاتی طرح اولین مکانی که به صورت پایلوت فاز اجرایی در آن آغاز می شود پارک ملی گلستان خواهد بود.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست یادآور شد: سازمان محیط زیست برای اختصاص بودجه جلسات متعددی با نمایندگان مجلس و دیگر دستگاه ها داشته که چنانچه این بودجه اختصاص یابد با نصب تجهیزات بیشترین میزان اقدامی که برای مقابله با آتش سوزی خواهد شد اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

وی در پاسخ به این بحث که در حال حاضر در بسیاری از مواقع سازمان محیط زیست به سرعت از وقوع آتش سوزی آگاه می شود اما به دلیل نداشتن امکانات نمی تواند برای اطفای آن بلافاصله اقدام کند، گفت: متاسفانه یکی از مهمترین دلایلی که در حال حاضر باعث اتلاف وقت و گسترش آتش سوزی ها می شود عدم هماهگی بین دستگاههای مختلف است که با راه اندازی پایگاه های منطقه یا با تمام تجهیازت در حقیقت یگان اختصاصی آتش سوزی مناطق محیط زیست راه اندازی می شود که در این یگان وظیفه تمام افراد و دستگاه ها مشخص است و فرماندهی واحدی عملیات اطفای حریق را مدیریت می کند که همین امر در کاهش زمان اطفای حریق نقش خواهد داشت.
مرگ تدریجی پارک ملی گلستان
آتش زیر خاکستر فراموش می‌شود؟!

یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین که پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش با بیش از 1300 گونهٔ گیاهی و بیش از 300 گونهٔ جانوری در مساحتی با ۹۰۰ کیلومتر مربع در پارکی در شمال ایران است؛ یک‌هشتم گونه‌های گیاهی، یک‌سوم گونه‌های پرندگان و بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این پارک زندگی می‌کنند؛ البته این شرح حال پارک ملی گلستان در زمان‌های قبل بود؛ زمانی که این میراث قربانی جاده و شکارچی نشده بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پلنگ ایرانی در معرض انقراض/ قاتلانی که از حمایت مردمی برخوردارند
اعتقادات و باورهای مردم سیستان و بلوچستان در حمایت و حفاظت از گونه‌های منحصر بفرد حیات وحش همچون تمساح پوزه کوتاه و یا پلنگ ایرانی در نوع خود بی‌نظیر است زیرا آنها معتقدند که حمایت از تمساح‌ها برای آنها برکت می‌آورد و احترام به پلنگ ایرانی احترام به طبیعت و آفرینش است.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود اینکه همه ساله تعداد بسیار زیادی از دام‌های عشایر در سیستان و بلوچستان در دامنه کوه‌های بیرک و تفتان طعمه پلنگ ایرانی می‌شود اما مردم محلی با تحملی قابل توجه از قاتل دام‌های خود حمایت می‌کنند و آسیبی به سلطان حیات وحش سیستان و بلوچستان نمی‌رسانند.

قاتلانی که مورد حمایت هستند

با وجود اینکه همه ساله تعدادی از دام‌های عشایر منطقه سراوان مورد حمله پلنگ ایرانی قرارمی گیرند اما ساکنان بلوچستان به دلیل علاقه به محیط زیست و حفاظت از این گونه در حال انقراض از کشتن و یا آسیب رساندن به قاتل دام هایشان خودداری می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان با بیان این مطلب در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حالیکه گربه‌سانان وحشی به دلیل کمبود صید در مناطق جنوبی استان سالانه به 2 هزار راس دام عشایر آسیب وارد می‌کنند اما عشایر اقدامی در راستای نابودی و یا کشتن این حیوان ارزشمند انجام نمی‌دهند.

موسی دهقان‌نژاد بیان داشت: عشایر سراوان مردمانی صبور هستند و اعتقاد دارند که خدا حیوان را خلق کرده و تغذیه آن برعهده انسان‌هاست و احترام به حیوانات احترام به طبیعت و آفرینش است.

وی اظهار داشت: بر اساس شواهد به دست آمده عمده زیستگاه این گربه سان در استان ارتفاعات منطقه حفاظت شده بیرك در محدوده شهرستان‌های سراوان و نیكشهر و مناطق نصرت آباد، بزمان و كنارك است و بر اساس سرشماری و شواهد موجود تعداد 10 قلاده از پلنگ ایرانی در این مناطق زندگی می کنند.

وی در گفتگو با مهر ابراز داشت: اداره محیط زیست همه ساله در راستای مساعدت به منظور حفاظت از این حیوان در آستانه انقراض به عشایر منطقه در صورت امکان کمک مالی می‌کند.

وی گفت: سازمان محیط زیست همچنین هر ساله به منظور تامین آب شرب حیوانات وحشی در مناطق حفاظت شده نسبت به ایجاد آبشخور، حوضچه و احیای چشمه ها در این مناطق اقدام می کند.

دهقان نژاد ادامه داد: به منظور حفظ نسل حیوانات وحشی از جمله خرس سیاه بلوچی و پلنگ همچنین این سازمان همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان و یخبندان با توزیع یونجه خشک، خرما و رها سازی چهارپایان در مناطق حفاظت شده و ارتفاعات نسبت به تامین غذای گونه های در حال انقراض اقدام می کند.

وی پرداخت خسارت به عشایر بابت تلف شدن دام هایشان بر اثر حمله حیوانات وحشی و همچنین بیمه دام ها را بهترین راهکار برای حمایت از عشایر و همچنین کمک به حفظ گونه های نادر در این منطقه عنوان کرد.



کوه بیرک مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی

منطقه حفاظت شده كوه بيرك در جنوب سیستان و بلوچستان با گستره بيش از 70 هزار هكتار در سراوان مهمترين زيستگاه پلنگ در بلوچستان ايران است كه اين گونه يكي از بزرگ ترين نژادهاي پلنگ در دنيا را نيز تشكيل مي دهد.

ارتفاعات سيستان و بلوچستان از زيستگاه هاي مهم پلنگ ایرانی است که در طی سال های گدشته متاسفانه به دلیل خشکسالی های حادث شده بسیاری از پلنگ های بلوچستان را وادار به حمله به احشام و دام هاي عشاير و بوميان کرده است.

ضبط و تصوير برداري از پلنگ در منطقه ايرندگان در فروردین سال 88 در كوه بيرك سراوان توسط دوربين هاي تله اي همچنين مشاهده رد پا و عكسبرداري از قلمرو زيستي اين گونه در منطقه شكار ممنوع مك سرخ و همچنین مشاهده آثار و علائم در منطقه شكار ممنوع بزمان از پلنگ ایرانی اين نويد را مي دهد كه هنوز هم مي توان به غناي زيستي و جاذبه هاي طبيعي ارزشمند و جهاني اين استان اميدوار بود.

شواهد و تصاویر به دست آمده در مجموع با توجه به شرايط خاص توپوگرافي منطقه از جمله جغرافياي طبيعي ارتفاعات صعب العبور، شرايط زيستي و اقليمي مناسب به ويژه وجود جمعيت طعمه و پوشش گياهي قابل توجه داراي جمعيت حاکی از حضور و زندگی 10 قلاده پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان است.

ارتفاعات صعب العبور در تفتان، گوهر كوه ايرندگان، خاش، كوه بيرك و كوه سفيد سراوان، ارتفاعات پلنگ كوه سيستان، مناطق راسك و سرباز، مناطق دامن و بيردف و بزمان ايرانشهر و ارتفاعات شهرستان كنارك مهمترين زيستگاه هاي پلنگ در سیستان و بلوچستان است.

پلنگ ایرانی در فهرست قرمز

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه خشکسالی‌های مستمر موجب تهدید حیات وحش به خصوص پلنگ‌های ایرانی در سیستان و بلوچستان شده است اظهار داشت: حدود 10 قلاده پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان زیست می کنند که در طی سال های گذشته تمامی تلاش‌ها برای حفظ بقای این جانور به کار گرفته شد.

خسرو افسری بیان داشت: کمبود خوراک و مواد غذایی به ویژه در فصل زمستان موجب می‌شود تا این جانور دام‌های روستائیان در مناطق حفاظت شده کوه بیرک و شهرستان های سراوان ونیکشهر را موجب حمله قرار دهد.

وی گفت: از آنجا که منبع تغذیه این جانور را حیوانات سم دار مانند بز کوهی و گوسفند تشکیل می دهد لذا دام های موجود در منطقه همواره در معرض حمله این گربه سان وجود دارند و در این راستا این سازمان در سال گذشته بیش از سه نوبت نسبت به پرداخت خسارت بابت تلف شدن دام های روستائیان اقدام کرده است.

وی افزود: این جانور در نقاط جنگلی، كوهستان ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و ۵۰۰ متر زندگی می كند و نواحی پردرخت، صخره ای و نزدیك به رودخانه ها را ترجیح می دهد، كمتر به پایین تر از كوهپایه ها می آید و به ندرت در دشت ها دیده می شود.

وی اضافه کرد: خوراك اصلی این جانوار سم دارانی مانند گوسفند، بز كوهی و گاهی خوك وحشی است و هنگامی كه این نوع شكارها كمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات كوچك تغذیه می كند.

افسری در گفتگو با مهر گفت: متاسفانه این گونه کمیاب در معرض خطر انقراض قرار داشته و جمعیت آن رو به کاهش است و به دلیل پراکندگی و وسعت زیاد زیستگاه آن در استان لذا امکان سرشماری دقیق در این رابطه وجود ندارد اما تخمین زده می شود تعداد 10 قلاده از این گونه در مناطق حفاظت شده زیست می کنند.

وی زیستگاه این گربه‌سان را در ارتفاعات کوه بیرک از توابع شهرستان سراوان و همچنین مناطق نصرت آباد و بزمان عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که این گونه کمیاب در فهرست جانوران حفاظت شده این سازمان قرار دارد محیط بانان سازمان محیط زیست استان به طور مستمر با بازدید در قالب گشت‌های محیطی شواهد و نحوه زندگی این جانور کمیاب را در طی سال های گذشته مورد بررسی قرار داده و از آن حفاظت کردند.



وی اظهار داشت: پلنگ از گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود و در فهرست قرمز " IUCN"در معرض خطر قرار دارد که روند جمعیتی آن رو به کاهش است و بر اساس ضمائم '"ITIS" به عنوان گونه در معرض نابودی طبقه بندی شده است.

افسری از عامل اصلي تهديد كننده نسل پلنگ ایرانی را تخريب زيستگاه و شكار آنها، كاهش جمعيت طعمه و نبود ثبات اكولوژيكي در زيستگاه‌هاي اين گونه اشاره كرد و افزود: به همین منظور و با هدف جلوگیری از انقراض این گونه با ارزش اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با انجام تحقيقات و برگزاري كارگاه‌ها و كلاس‌هاي آموزشي براي بوميان منطقه، ساماندهي تشکل های مردم نهاد و پرداخت زيان هاي وارده به خسارت ديدگان سعی کرده تا از انقراض اين گونه با ارزش جلوگيري کند.

کوه بیرک زیستگاه پلنگ ایرانی

منطقه حفاظت شده کوه بیرک در سیستان و بلوچستان با مساحت ۷۳ هزار و ۲۱۷ هکتار در نزدیکی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان با تنوع گیاهی یکی از اصلی‌ترین نواحی زیست پلنگ ایرانی محسوب می‌شود.

كوه بيرك تنها منطقه حفاظت شده در شهرستان مهرستان است كه امتداد آن به شهرستان خاش مي‌رسد و يكي از مناطق بكر و زيبا در شهرستان مهرستان محسوب می‌ شود كه جانوراني همچون پلنگ،خرس سياه، كل و بز، قوچ و ميش درآن زندگي مي‌كنند.

بلندترین نقطه شهرستان مهرستان رشته کوه بیرک است که از مرکز مهرستان شروع و پس از گذشتن از شهرستان خاش و اتصال به کوه‌های تفتان، زاهدان و بیرجند به کوه‌های بینالود در استان خراسان متصل می شود و از مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست است.

منطقه حفاظت شده بیرک بیش از 73 هزار هکتار وسعت دارد و قله این کوه با 2 هزار و 750 متر ارتفاع دومین قله بلند استان پس از تفتان در استان است که آب و هوای مطبوع و معتدل دارد.

وزن يك پلنگ بالغ ایرانی در این زیستگاه به 90 كيلوگرم و طول بدنش به 180 سانتي متر مي رسد و رنگ‌ هاي سفيد، زرد، زرد قرمز يا زرد خاكستري در خال هاي اين حيوان وجود دارد.

اين نوع پلنگ ايراني زندگي در نقاط جنگلي و كوهستاني، ارتفاعات بالاي سه هزار و 500 متر، نواحي پردرخت و صخره اي و نزديك رودخانه را ترجيح مي دهد و خوراك اصلي اين جانور گوسفند، بز وحشي و گاهي خوك وحشي است و در صورت كمياب بودن شكار از پرندگان، چرندگان و حيوانات كوچك ديگر نيز تغذيه مي كند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هوبره زرندیه بی‌خانمان و در معرض انقراض!
رئیس محیط زیست زرندیه گفت: تخریب زیستگاه‌ها و اکوسیستم، مهم‌ترین عامل انقراض هوبره در این شهرستان است.

حامد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: بشر از راه‌های مختلفی انقراض گونه‌ها را رقم می‌زند که تخریب زیستگاه‌ها و بهره‌برداری از آن به هر عنوانی و نیز آلایندگی محیط زیست مهمترین عوامل است.

وی اجرای طرح‌های راه‌سازی، فعالیت کارگاه‌های تولیدی و معادن در مجاورت زیستگاه‌های جانوری را زمینه‌ساز انقراض گونه‌ها دانست و گفت: این گونه اقدامات منجر به تغییر اکوسیستم و نهایتا عاملی برای انقراض گونه‌هاست.
وی با بیان اینکه حضور هر گونه در یک زیستگاه، حکایت از وجود یک زنجیره کامل اکوسیستمی دارد، تصریح کرد: قطع این زنجیره نقصانی در اکوسیستم بوجود می‌آورد که نه تنها در تخریب زیستگاه تأثیر دارد، بلکه اثرات جبران‌ناپذیری را بر اکوسیستم تحمیل می‌کند.

رئیس محیط زیست زرندیه یکی از گونه‌های در حال انقراض این شهرستان را پرنده "هوبره" نام برد و گفت: این پرنده در سال‌های اخیر به شدت با کاهش جمعیت روبرو بوده‌، به طوری که تنها سه قطعه از این پرنده نادر در حیات وحش شهرستان زرندیه مشاهده و شمارش شده است.

وی شکار بی‌رویه را از دیگر دلایل انقراض این پرنده ذکر کرد و افزود: اعلام ممنوعیت شکار، اطلاع‌رسانی در خصوص مشخصات فیزیکی پرنده و تأمین شرایط محیطی و زیستی از اقدامات مجموعه محیط زیست برای جلوگیری از انقراض این پرنده بوده است.

طالبی با اشاره به زاد و ولد این پرنده کمیاب و نادر در این شهرستان گفت: زاد و ولد هوبره بیشتر در مناطق دشتی مانند اراضی پیک و جاده اخترآباد این شهرستان انجام می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: تخریب اراضی، چرای بی‌رویه و شکار غیرمجاز از مهم‌ترین دلایل تهدیدکننده عرصه‌های طبیعی و حیات وحش زرندیه به شمار می‌رود.

هوبره یا آهوبره پرنده زیبایی از خانواده درنا شکلان با جثه‌ای در حدود 60 سانتیمتر با پاها و گردنی بلند و چشم درشت و زرد رنگ است‌ که دارای پر و بالی به رنگ شنی و خاکستری با خال‌های قهوه‌ای است.

هوبره از نظر شکل ظاهری شبیه بوقلمون است که آشیانه خود را در مناطق شنی، تپه ماهورها، بیابان‌ها و نواحی کویری با علف‌های کوتاه و در حاشیه گندمزارها می‌سازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ورود گردشگر به پارک ملی لار ممنوع می‌شود
سرپرست پارک ملی لار از ممنوعیت ورود گردشگر به پارک ملی لار از تاریخ 14 شهریورماه خبر داد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نقی میرزاکریمی افزود: هرساله از اواسط خردادماه لغایت نیمه شهریور هزاران گردشگر از سراسر کشور جهت بازدید از پارک ملی لار وارد این منطقه می‌شوند.

به گفته وی، امسال نیز با برگزاری جشنواره لار در خردادماه، پارک ملی لار بازگشایی شد و ورود گردشگران بصورت روزانه به این پارک آزاد بود.

وی افزود: از تاریخ 14 شهریورماه ورود گردشگر به پارک ملی لار ممنوع بوده و محیط بانان از ورود گردشگران به منطقه جلوگیری خواهند کرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


آیا دوستان میدونن علت اینکار چیه ؟
خبرهای خوش برای محیط بانان/ بهبود معیشت و جایگاه حافظان عرصه های طبیعی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه خبرهای خوشی برای حافظان عرصه های طبیعی داریم که همزمان با روز محیط بان اعلام می شود، گفت: درجه بندی محیط بانان نقش چشمگیری در بهبود حقوق و مزایای آنها خواهد داشت.

دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با خبر نگار مهر افزود: محیط بانان به عنوان حافظان محیط زیست و ضابطین دادگستری، مسئولیت های دشوار و متعددی دارند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برای حفاظت از 10.6 درصد از عرصه کشور، تنها 2700 محیط بان وجود دارد، اظهار داشت: اگرچه این تعداد محیط بان برای حفاظت از این وسعت منطقه ای بسیار کم است اما برای همین تعداد کم نیز نحوه استخدام از تنوع بسیاری برخوردار است، به گونه ای که 1900 محیط بان رسمی و پیمانی هستند و 900 محیط بان به صورت قراردادی خدمت می کنند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست،اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که در این حوزه مورد توجه جدی رئیس جمهور یازدهم قرار دارد، رسیدگی به وضعیت محیط بانان است زیرا آن ها به دلیل مسئولیت های متعددی که بر عهده دارند در معرض خطرات زیادی قرار می گیرند از این رو با گذشت کمتر از یکسال موضوع تبدیل وضعیت محیط بانان در دستور کار قرار گرفت.

وی انتخاب محیط بان پناهگاه حیات وحش شادگان که حدود 86 گلوله ساچمه ای به دلیل زد و خورد با شکارچیان متخلف در تنش دارد را از سوی رئیس جمهور به عنوان کارمند نمونه دولت در میان هفت کارمند نشانه توجه ویژه دولت یازدهم به محیط بانان عنوان کرد.

ابتکاربا اشاره به اینکه از میان محیط بانان قراردادی، افرادی از دو سال سابقه خدمت تا 18 سال سابقه خدمت وجود دارد تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته از معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری و جذب موافقت این معاونت برای تبدیل وضعیت 450 محیط بان از قراردادی به پیمانی گرفته شد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این اقدام از موارد بسیار مهم در افزایش انگیزه محیط بانان در پاسداری از محیط زیست کشور است افزود: امیدواریم از این طریق بتوان در بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان گامی بزرگ برداشت.

ابتکار همچنین از دریافت مجوز اعتباری 5 میلیارد تومانی از دولت خبر داد و اظهار داشت: این اعتبار برای پرداخت معوقات حق الکشف محیط بانان که از سال 1390 به بعد پرداخت نشده بود و همچنین پرداخت دیه برای محیط بانانی که حین درگیری ها محکوم به پرداخت دیه شده بودند، تخصیص داده شد.

وی تأکید کرد: درجه بندی محیط بانان که سالها مغفول مانده بود در حال حاضر آغاز شده و در این هفته چگونگی این درجه بندی اعلام می شود که تصور می کنم در افزایش حقوق و مزایای محیط بانان نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس سازمان محیط زیست، جذب پس از گذراندن دوره محیط بانی در دانشگاه محیط زیست را یکی از شیوه های جذب محیط بانان در آینده عنوان کرد.

ابتکار، استفاده از تجهیزات مدرن و آموزشهای خاص حفاظت از عرصه ها و گونه های به محیط بانان را گامهایی که برای بهبود وضعیت زیستگاه ها و مناطق تحت حفاظت سازمان محیط محیط زیست برداشته شده دانست.

به گفته وی، ارائه آموزش های تخصصی به محیط بانان، همچنین فراهم کردن امکانات مورد نیاز از جمله وسایل نقلیه برای آنها را از جمله موارد مهم در اجرای بهتر مسئولیت ها از سوی آنان عنوان کرد.

معاون رئیس جمهور وعده داد که برای بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان در سال جاری اقدامات مناسب دیگری نیز انجام شود و خبرهای خوشی همزمان با روز محیط بان برای این سربازان خط مقدم حفاظت از محیط زیست کشور داشته باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(2014-09-06 12:12 PM)shekarchikoohestan نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خبرهای خوش برای محیط بانان/ بهبود معیشت و جایگاه حافظان عرصه های طبیعی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه خبرهای خوشی برای حافظان عرصه های طبیعی داریم که همزمان با روز محیط بان اعلام می شود، گفت: درجه بندی محیط بانان نقش چشمگیری در بهبود حقوق و مزایای آنها خواهد داشت.

دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با خبر نگار مهر افزود: محیط بانان به عنوان حافظان محیط زیست و ضابطین دادگستری، مسئولیت های دشوار و متعددی دارند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برای حفاظت از 10.6 درصد از عرصه کشور، تنها 2700 محیط بان وجود دارد، اظهار داشت: اگرچه این تعداد محیط بان برای حفاظت از این وسعت منطقه ای بسیار کم است اما برای همین تعداد کم نیز نحوه استخدام از تنوع بسیاری برخوردار است، به گونه ای که 1900 محیط بان رسمی و پیمانی هستند و 900 محیط بان به صورت قراردادی خدمت می کنند.
تو آفریقا فقط صد تا کرگدن باقی مونده که 2000 نفر محافظ براشون گذاشتن.Khansariha (399)

(2014-08-24 08:05 AM)shekarchikoohestan نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیش از 100 هکتار از ارتفاعات البرز کوه شهرستان جهرم در آتش سوخت.

[تصویر: 2014_08_22_078.jpg]


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

این آتش سوزی فقط درختا رو نمیسوزونه بلکه بذرهای گیاهای مختلفی که تو خاک هست رو هم میسوزونه و اینطوری خاک و زمین چندین سال طول میکشه تا به خودش بیاد و جبران بشه مخصوصا تو مناطق غیر مرطوب.
خودم تجربه کردم که تو قسمتی از حیاط که آتیش روشن کرده بودم تا مدت ها چیزی نرویید و کچل بود و 6 ماه تا یه سال طول کشید تا جبران بشه.
اما خب آتش سوزی داریم تا آتش سوزی!!! آتیشی که من روشن کردم مثل کوره سرخ سرخ بود و معلوم بود که زمینو خالی از بذر میکنه.Khansariha (399)
باز هم آتش سوزی در ارتفاعات البرز کوه شهرستان جهرم
هنوز مدت زیادی از آتش سوزی قبلی نگذشته است که دوباره بخش دیگری از ارتفاعات این شهرستان در منطقه تنگاب در حال سوختن هست.

به گزارش خبرنگار پسین جهرم، ارتفاعات البرز کوه در منطقه تنگاب بخش مرکزی جهرم از ساعاتی پیش طعمه حریق شده است که روند مهار آن از ابتدای این حادثه آغاز و همچنان ادامه دارد.

مجتبی حق بین، بخشدار مرکزی جهرم در این رابطه به خبرنگار ما گفت: این آتش سوزی سبب از بین رفتن تعداد بسیاری از درختان منطقه شده است و در حال حاضر مردم و نیروهای بومی مشغول به اطفای حریق هستند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران ساعتی بعد از این حادثه، گفت: در این راستا و به همت سرپرست فرمانداری ویژه جهرم جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل و نیروهای هلال احمر، بسیج و غیره جهت مهار آتش به این منطقه اعزام شدند.

بخشدار مرکزی جهرم با اشاره به اینکه هنوز از میزان خسارات برآورد شده اطلاعات دقیق نداریم، بیان کرد: با توجه به اینکه شدت آتش سوزی باعث از بین رفتن درختان و جنگل های انبوه ارتفاعات البرز کوه شده است از نیروهای امدادی درخواست همکاری برای مهار آتش داریم.

وی با بیان اینکه مسیر آتش سوزی به سمت جنگل های اطراف آمده است، گفت: آتش سوزی سبب از بین رفتن درختان کوهی، بادام، بنه و غیره شده است.

حق بین خاطرنشان کرد: قسمت هایی که طعمه حریق واقع شده به صورت صد در صد از بین رفته است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مرگ دو جوان بر اثر تشنگی پس از ساعت ها سرگردانی در کویر
۲۳ شهریور ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز پنجشنبه ۱۳۹۳/۶/۱۳ چهار نفر جوان جوان بوسیله یک دستگاه خودروی پرادو از شهر رودهن به قصد بازدید از دشت کویر و دریاچه نمک وارد منطقه حفاظت شده کویر شدند.

ظهر روز بعد خودروی پرادوی گردشگران در حاشیه دریاچه نمک در گل فرو رفته و متوقف شد و تلاش آنان برای خارج کردن خودرو از گل و لای بی نتیجه بود.

با توجه به اینکه هیچ رفت و آمدی در محل گرفتار شدن خودرو وجود نداشت و تلفن های همراه نیز آنتن نداشت ساعت ۱۴ روز جمعه دو نفر از سرنشینان خودرو به نام های رامین بخشی و مازیار حنیفی تصمیم می گیرند مسیری را با پای پیاده طی کرده و کمک بیاورند.

دانیال و سامان نیز دو روز کامل یعنی جمعه و شنبه را در کنار خودرو باقی مانند اما از رامین و مازیار که برای کمک آوردن رفته بودند هیچ خبری نمی شود.

دانیال و سامان پس از اتمام آب شرب خود مجبور می شوند آب شیشه شور خودرو را بنوشند تا آب بدنشان تامین شود. پس از اتمام آب شیشه شور خودرو، سامان بر اثر تشنگی زیاد بی هوش شده و دانیال نیز مجبور می شود از خودرو دور شود تا شاید بتواند کمک پیدا کند.

تصویر: خودروی پرادوی چهار جوان گردشگر که در حاشیه دریاچه نمک در منطقه حفاظت شده کویر گرفتار شده بود

دانیال پس از طی حدود پنج کیلومتر با پای پیاده با یک لودر متعلق به معدن نمک مواجه شده و از راننده آن تقاضای کمک می کند.

راننده لودر با مشاهده وضع جسمانی نامناسب دانیال بلافاصله به همراه وی و گروهی از کارگران به سراغ خودروی پرادو رفته و سامان را نیز نجات می دهند و آنها را به یک پاسگاه تحویل میدهند.

در این شرایط هیچ خبری از رامین و مازیار نبوده و خانواده های نگران آنها نیروی امدادی و پلیس را در جریان گذاشته بودند.

با پیدا شدن دانیال و سامان مشخص می شود که رامین و مازیار در کویر سرگردان شده اند و روز یکشنبه عملیات جستجو برای یافتن آنها آغاز می شود.

رو یکشنبه نیروهای هلال احمر شهرستان آران و بیدگل با چهار تیم وارد عملیات می شوند و شروع به جمع آوری اطلاعات و گشت زنی می کنند و نیروهای محیط بانی منطقه حفاظت شده کویر در استان تهران و محیط بانان شهرستان آران و بیدگل اصفهان به کمک نیروهای امدادی به جستجوی منطقه می پردازند.

نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده کویر تهران با چندین دستگاه موتورسیکلت و دو دستگاه خودروی پیکاپ به جستجو در منطقه می پردازند اما اثری از گردشگران پیدا نمی کنند.

روز دوشنبه پس از تشکیل ستاد بحران در فرمانداری یک هلی کوپتر نیز به گشت هوایی در منطقه می پردازد و تیم های گشت زمینی به ۱۷ تیم افزایش می یابد اما بازهم امدادگران و محیط بانان موفق به یافتن دو جوان نمی شوند و جستجوها به روز بعد موکول می شود.

نهایتا در واپسین ساعات روز سه شنبه ۱۳۹۳/۶/۱۸ پیکر بی جان رامین و مازیار با فاصله پنج کیلومتر از یکدیگر پیدا می شود.

پیکرهای بی جان رامین و مازیار درحالی پیدا می شود که حدود ۴۰ کیلومتر از محل گرفتار شدن خودرو فاصله گرفته بودند و تنها یک بطری خالی ۱٫۵ لیتری آب و مقداری غذای دست نخورده در کنار آنها پیدا شده بود.

رامین و مازیار که روز جمعه برای یافتن کمک با پای پیاده از خودرو فاصله گرفته بودند اشتباها در مسیری به سمت قم حرکت کرده بودند که هیچ جاده، آبادی و پاسگاهی در آن مسیر وجود نداشته است و متاسفانه پس از طی ۴۰ کیلومتر با پای پیاده به دلیل اتمام آب، تشنگی شدید و خستگی مفرط به فاصله پنج کیلومتر از یکدیگر جان باخته بودند.

به دلیل شرایط نامناسب محل کشف اجساد امکان انتقال پیکرهای رامین و مازیار در زمان کشف میسر نبود، لذا اجساد رامین و مازیار روز بعد (چهارشنبه ۱۳۹۳/۶/۱۹) بوسیله هلی کوپتر ابتدا به پزشکی قانونی قم و سپس به زادگاهشان منتقل گردید. مراسم ختم مازیار و رامین امروز (یکشنبه ۱۳۹۳/۶/۲۳) در حسینیه علی اکبر رودهن برگزار می گردد.\
[تصویر: 14107186851.jpg]
[تصویر: 14107186852.png]
لینک مرجع