انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: شکار کبک
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
1:کبک پرنده ایست زیبا و خوش خط و خال و مورد علاقه شکارچیان محل زیستش دامنه ارتفاعات و دشت هایی که آب و گیاهی دارند . خوراکش برگ های نورسته و دانه و ریشه گیاهان و غلات از جمله گندم و جو است .

ترفند های شکار کبک با رعایت اختصار در این نوشته به آنها اشاره ای گذار می کنیم و متذکر می شوم که کارساز ترین و معمولترین نوع شکار کبک به زبان بومی ما همان پادو زدن هست یا به اصتلاح پیاده گشتن و هوازنی می باشد که به سرعت عمل شکارچی و دقت تیر اندازی در هوای آن بستگی دارد که این نوع شکار جذاب ترین نوع شکار هست ولی چند روش دیگر هست که به اصطلاح ناجوانمردانه هستند :

۱- کومه یا به زبان بومی (چکه بستن)

در این روش شکارچی قبل از طلوع آفتاب به روی جایی که کبک آب می خورد پناهگاهی می سازد و با طلوع آفتاب که کبک ها برای نوشیدن آب به آنجا نزدیک می شوند شروع به تیراندازی می کند

۲- شکار با پرده

پرده تابلویی هست که با تکه پارچه هایی با رنگ های مختلف ساخته می شود وسط تابلو سوراخی برای دیدن و عبور لوله تفنگ درست می کنند شکارگر با این پرده در شکارگاه می چرخد و پرندگانی که محو نگاه این پرده می شوند شکار می کند

۳- شکار با تقلید صدا

در این روش که فقط در فصل جفت گیری کبک است کبک نری را که در قفس دارند در جای مناسبی می گذارند و منتظر می مانند با خواندن کبک نر کبک های نر برای مبارزه پیش می آیند و شکار می شوند در این سالها به جای کبک نر از صدای ضبط شده کبک بر روی نواراستفاده می کنند .

۴- نصب تله های گوناگون

انواع مختلفی دارد که معمول ترین آن که در روستا ها رواج دارد دامی هست که با قرار گرفتن کبک در آن بند دور پای آن حلقه می شود و پرنده را از حرکت و پرواز باز می دارد

امید است مورد توجه شما دوستداران قرار گیرد

منبع:http://mbandobast.blogfa.com/post-17.aspx



2: راه رفتن، پا را بر روی زمین نکشید؛ بلکه زانو را بشکنید و پا را کاملا از روی زمین بلند کنید و قدم بردارید. این کار باعث می شود تا پایتان خود به خود کمتر به موانع پیش روی گیر کند، در صورت انجام این کار دیگر لازم نیست که مدام به زیر پای خود نگاه کنید و می توانید سر را کاملا بالا نگه دارید و اطراف را زیر نظر داشته باشید.

درست است که یک چشم سالم حدود 160 – 170 درجه منظره روبروی خود را می بیند ولی در نقاط انتهایی، دید بی کیفیتی دارد و فقط اجسام متحرک را می تواند خوب تشخیص دهد پس به عنوان مثال اگر کبکی در در این نقاط انتهایی واقع شده باشد و بی حرکت بماند شما آن را نخواهید دید، پس در هنگام تراورس یک دامنه هم بالا دست خود را نگاه کنید و هم پایین دست، برای این کار لازم است که سر را کاملا از گردن به اطراف بچرخانید تا کل منظره روبرو را بتوانید در عمق دیدتان ببینید.

راه رفتن در کوه هر آنی ممکن است که پای انسان بلغزد و به بدن حرکت ناگهانی وارد شود، پس تفنگ را همیشه به ضامن نگه دارید و فقط در موقع تیراندازی آن را از ضامن بیرون آورید.

هنگامی که کبکی را شکار کردید ممکن است چند حالت پیش بیاید:



1- کبک بی حرکت بر روی زمین افتاده و آن را می بینید، در این صورت بدون اینکه چشم از آن بردارید به بالای سرش بروید.

2- کبک افتاده ولی خودش را نمیبینید، در این صورت محل افتادن کبک را در ذهنتان علامت بزنید مثلا با استفاده از سنگی که آنجا هست و یا بوته ای و یا هر چیزی که بتوانید با نگاه کردن به آن به محل بروید.

3- کبک بر روی زمین افتاده و شروع به دویدن می کند، در این حالت توصیه خود من اینست که معطل نکنید و تیر دوم را هم به آن شلیک کنید، اگر فاصله نزدیک بود می توانید از تکنیک حاشیه زنی استفاده کنید تا له نشود، به خاطر داشته باشید که در صورت نداشتن یک توله خوب احتمال از دست دادن چنین کبکی خیلی زیاد است و عمل نکردن شما به توصیه بالا علاوه بر این که باعث می شود که کبک را از دست بدهید سبب می شود که حیوان پس از تحمل رد و رنچ فراوان بمیرد.
تفنگ دو لول استفاده می کنید، پس از شلیک یک تیر کاملا صبر کنید تا مطمئن شوید که دیگر کبکی نخواهد پرید و بعد اقدام به تعوض پوکه با فشنگ کنید. تجربه خود من ثابت کرده است که خیلی وقتها کبک های باتجربه حتی پس از شلیک تیر هم نمی پرند و شکارچی را در نظر می گیرند و هنگامی که احساس می کنند که دیگر حواسش پرت شده از فرصت استفاده می کنند و فرار می کنند.

· هنگامی که تیراندازی زیادی در منطقه انجام می شود، کبکها معمولا به صورت تکی در می آیند و در همه جا پخش می شوند در چنین زمانهایی کبک هر جایی می تواند باشد، پس هیچ وقت بی خیال نشوید.

· در اول فصل و تا موقعی هنوز هوا گرم است و اولین بارندگی ها صورت نگرفته کبک ها برای هنگام صبح برای آب خوردن به کف دره ها می روند و گرمای ظهر را در سایه های کف دره سپری می کنند و به هنگام غروب دوباره بالا می کشند.

· پس از اولین بارندگی ها و پر شدن سنگآب ها و سرد شدن هوا کبکها دیگر به کف دره ها نمی روند و همان بالا ها می مانند در چنین روزهایی چنانچه هوای منطقه سرد شده باشد به هنگام صبح می توانید آنها را در دامنه های جنوبی و آفتابگیر در حالی که مشغول گرفتن حمام آفتاب هستند پیدا کنید و نیز همین حالت در هنگام غروب در دامنه های غربی تر پیش می آید.

منبع:http://www.mrrs.mihanblog.com/post/17
بر پدر مادر این حیون لعنت که پدر من یکیو در اورده من اگه روزی 50 تا کفتر چاهی بزنم اسون تر از زدن یه کبک هست خیلی شکارش سخخته من که از کتو کول افتادم بیشرف مثل جت میمونه! از کبکا متنفرم دلم میخواد همشونو بکشم بخورم جونور تخسیه!Khansariha (367)Khansariha (290)Khansariha (98)
سهراب خان خسته نباشید خخخخخخخخخ
من درکت میکنم اما اگه از راهش وارد بشی میبینی که شدنیه فقطنباید جوری دنبالش کنی که شما رو ببینه اینجوری میتونی بزنیشون
ولی کلا کبک حیون باهوشیه واسه همین شکار اول منه حالش به اینه که واسه شکارت عرق بریزی خخخخKhansariha (8)
مهدی جون داداش اون پدر سوخته بالا صخره و من پایین به محض اینکه منو میبینه پایین پا میزاره به فرار کلک صدا کبکم جواب نمیده میرن نوک سخره اونام میخونن چیکار کنم شما بهم یاد بدین؟
سهراب جان بهترین راه (کمین) و استتار کنار چشمه یا مسیر حرکت اونهاست .
دادا این راهم تست کردم یه دونه زدم ولی از اونجا در میرن دیگه بر نمیگردن و اگه تو راه دیدی دیگه نمیشه زد نه؟
سهراب جان شکار کبک خیلی حوصله می خواد ولی اگه دم چشمه کمین کنی دوباره برای اب خوردن میان اطمینان میدم 100/.
مسیح جان کاملا درست میگن باید فقط صبر داشته باشی
یه راه هم من پیشنهاد میکنم خودم از این روش زیاد استفاده میکنم شاید واسه شما هم جواب بده
اول یه جایه خوب و مسلط به همه جا کمین بگیر جوری که هم به آب و هم به مسیر اشراف داشته باشید بعدشم صبر کنید که کبکها بیاین معمولا کبکها یه سر دسته دارن که از همه جلوتر حرکت میکنه و بعد از طی یه مسیری رویه یه سنگ می ایسته و اطراف رو نگاه میکنه و میخونه شما اون کبک رو نزن و بزار به کارش برسه مطمئنا بعدش میبینین که چند تا کبک دیگه میاین که مثل کبک اولی (سرگروه)هواسشون به همه چی نیست باز هم نزنید تا کاملا به تیر رس برسن اون موقع تاکید میکنم بدون اینکه دیده بشین آخرین کبک رو بزنید اگه فریز شد و مرد که هیچ اگه نمرد دوباره همونو بزنین اما هیچ وقت دنبال کبک نرید اگه کبکها فرار کردند که احتمالش 50 درصده واسه برداشتنه شکارتون نرید اما هواستونم باشه که گمش هم نکنید مطمئنا کبکها دوباره برمیگردن چون شمارو ندیدن پس دلیلی برایه برنگشتن ندارن اونوقت شما میتونید شکارهایه بعدیتونو به همون روش که گفتم انجام بدین
من از این روش تویه صخره ها و کوههایی که امکان حرکت کمتره استفاده میکنم و اتفاقا خوب هم جواب میده
چیزهایی که تاکید دارم اینه که یه جایه مناسب کمین کنید و اصلا تحت هیچ شرایطی خودتونو به کبک نشون ندید
امیدوارم اینبار موفق بشید Khansariha (214)
حالا پی سی پی می گیری از همون پایین می زنی.خخخ
پرده بهترین راهه. اما پرده رو یه جا بکار و خودت تو فاصله ی دور رو به روی پرده وایسا. حالا اگر لیزر هم روش بندازی نمیفهمه خیلی دستت بازتره.

میگم بهتر نیست از رایفل وینچستر 70 استفاده کنید یه دفه بمیره؟Khansariha (219)

راستی اگر با شات گان بهش شلیک کنیم چی میشه؟ فکر کنم همون جا بترکه!!!
لینک مرجع