انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: شکار کبک
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام و درود خدمت اساتید...
سال قبل بود که برای جمع آوری نعنای کوهی رفته بودیم تو تل و تپه های نزدیک روستامون. سه نفر بودیم که دو گروه شدیم. من و همراهم داشتیم میرفتیم که یکباره دیدیم یه کبک انگار که زخمی شده و نمیتونه بره داره بالهاش رو روی زمین میکشه و به آرومی از ما دور میشه. ما چون چشممون به دنبال نعنای کوهی روی زمین جلوی پامون بود نفهمیدیم که کبک از کجا فرار کرد. این رفیق ما آدم بی تجربه ای بود و پا گذاشت به دو که به خیال خودش کبک رو بگیره!! فکر میکرد کبکه ناکار هست و نمیتونه فرار کنه! ولی من میدونستم که این حالت و شگرد برای دور کردن شکارچی یا مزاحم از لانه ای هست که همین نزدیکی ها قرار داره و توش جوجه یا تخم هست. با این حال چیزی نگفتم و گذاشتم تا جایی که نفس داره بیهوده دنبال کبک دوان دوان بره!! چون یه آدمی بود که اگر می فهمید رعایت نمیکرد و حتماً تخم ها رو برمیداشت. تو این فاصله که اون بنده خدا داشت مثل اسب می دوید دنبال کبک، من به راهم ادامه دادم و 5 متر جلوتر زیر یه بوته کوچیک متوجه لانه کبک شدم و دیگه جلوتر نرفتم و با زوم کردن دوربین ازش یه عکس یادگاری گرفتم و راهم رو کج کردم و رفتم و چیزی هم به رفیقم نگفتم. چون میدونستم به قول خودمون قهر میکنه و به لانه برنمیگرده اصلاً نزدیک لانه هم نشدم. اون رفیقمون هم که کلی دنبال کبک دویده بود و نا و نفسی براش نمونده بود خیس عرق و دست از پا درازتر برگشت و هر چی بد و بیراه بلد بود نثار کبکه کرد و منم چیزی از این کلک کبک براش نگفتم که دفعه بعدی اگر در کار بود نره سراغ لانه کبک زبون بسته!


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


ولی همونجور که دوست دیگرمون اشاره کردن متاسفانه محلی ها عموماً آگاهی کافی ندارن و تخم ها رو جمع میکنن. یعنی یه جوری رفتار میکنن انگار یه غنیمت با ارزش پیدا کردن!!!! بیشتر تخم هایی هم که این عده برمیدارن به گفته خودشون لق شده و به درد استفاده نمیخوره (تو محل ما وقتی زرده و سفیده تبدیل به جوجه میشه و دیگه قابل خوردن نیست بهش میگن تخم لق شده). همین دوستمون که همرامون بود بعد که فهمیده بود و عکس ها رو دیده بود ناراحت شده بود که چرا چیزی بهش نگفتم! بیشترشون به این نکته توجه ندارن که از بین بردن یه لانه و تخم های اون یعنی از بین بردن حداقل 10-12 تا کبک که میتونن سال بعد تخم بذارن و به افزایش جمعیت اونا کمک کنن.
متاسفانه تو آموزش این مسائل محیط زیست و نهادهای ذیربط خیلی خیلی ضعیف عمل میکنن. شکار باعث نابودی حیات وحش نیست، شکار نادرست و غیر اصولی و غیر قانونی باعث میشه حیات وحش از بین بره. و الا اگر هر چیزی در جای خودش رعایت بشه خیلی از مشکلات حیات وحش از بین میره. مردم باید اینقدر آگاه بشن که هر کسی بدونه مثلاً کبک وقتی خشکسالی هست خیلی کم جوجه آوری میکنه و نباید شکارش کرد و خیلی مسائل ساده دیگه از این قبیل.

نکته خیلی مهم دیگری رو دوستمون اشاره فرمودن و اون افزایش جمعیت گراز و کلاغ و زاغی (کلاغ ابلق) هست که معضلات زیادی رو ایجاد کرده. این سه گونه همه چیز میخورن و تو غالب مناطق هم هیچ دشمن طبیعی ندارن و جمعیتشون به دلیل شرایط مساعد به شدت رو به افزایش هست. تو منطقه خودمون اینقدر کلاغ و زاغی و گراز زیاد شده که امان مردم رو بریده. ما کشاورز و باغدار هستیم و همه ساله خسارات زیادی رو از طرف اینا متحمل میشیم. خربزه و هندوانه میکاریم هر سه تا گونه نابودشون میکنن. کشتزارها رو گراز از بین میبره. سیب و بادام و زردآلو و آلو و بقیه میوه ها رو کلاغ ها و مخصوصاً زاغی ها نابود میکنن. زاغی ها به مراتب بدتر از کلاغ های خاکستری هستن. بارها دیدم تخم ها و جوجه های دیگر پرنده ها رو که تو درخت ها و زیر بوته ها و تو شکاف سنگ ها بوده گرفته و خورده. خدا شاهده یک بار دیدم 6 تا شدن و به یک کبوتر چاهی حمله کردن و زمین گیرش کردن و نمیذاشتن بپره فرار کنه. دو تاشون افتاده بودن رو سر کبوتر بدبخت و بقیه هم دورشون حمایت میکردن و گاهی نوکی هم میزدن! من رو تراکتور بودم زمین شخم میزدم و به هوای خوردن چیزهایی که از زیر خاک در میومد همه نوع پرنده ای پشت سرم رو زمین های شیار خورده نشسته بودن. زاغی ها که پیداشون شد همشون فرار کردن. کبوتر بدبخت رو همونجا گیر انداخته بودن که من سریع توقف کردم و از تراکتور پریدم پایین و داد و بیداد و هی کردم ولش کردن رفتن.
از خرابکاری این زاغی ها هر چی بگم کم گفتم. حتی نمیذارن برای مرغ هاتون خوراک بذارید تو حیاط!! فوری میان میخورن. بارها هم به محیط زیست گفتیم میگن کاری نمیتونن بکنن و جوری نیست که با میرشکاری از بین ببرن. حتی گرازها رو هم که هر سال یکی رو تو منطقه ما میکشن و به چند نفر حمله میکنن به حال خودشون رها کردن. گفتن خودتون یه کاریش بکنید و کنار بیاید باهاشون!!!! همین! ولی اگه یکیشون رو بزنی چنان پرونده ای برات درست میکنن که بیا و ببین!
به هر جهت خواستم خاطره کبک رو براتون بگم و عرض کنم واقعاً این سه گونه (گراز و کلاغ خاکستری و کلاغ زاغی ابلق) تو بیشتر نقاط ایران معضل بزرگی شده و هیچ کس هم چاره اندیش نیست. خسارت جبران ناپذیری هم دارن به گونه های ضعیف تر وارد میکنن.
ما که تو منطقه خودمون به شیوه های مختلف مجبوریم باهاشون کلنجار بریم!!
سلام
دوستان عزیز متاسفانه با وجودی که مشکلات اینچنین واضح هستند سازمان متولی امر به فکر حل آنها نیست و سعی در مغلطه کردن دارد و با انداختن تقصیر به گردن شکارچی ها فقط صورت مساله را پاک می کند. اما ما به عنوان دوستداران واقعی طبیعت می توانیم با آموزش دانشمان که از مشاهداتمان در طبیعت نشات گرفته به دیگران و یک سری اقدامات مانند پاک کردن چشمه هایی که کور شده اند و جلوگیری از آتش سوزی و جمع کردن زباله از طبیعت و (((کنترل آفات))) البته این آخری را لای گیومه گذاشتم تا به بیرون درز نکند، چون باید با مجوز باشد، به بقای گونه های ارزشمند کمک کنیم.
چند سال پیش یکی از مناطق نزدیک ما که از تپه های پوشیده از گون تشکیل شده توسط اهالی روستاهای اطرافش به اتش کشیده شد. حالا یا عمد یا غیر عمد. دوستانی که از تپه های سوخته بازدید کرده بودند می گفتند که لانه های بسیاری با تخم ها و جوجه هایشان در اتش سوخته بودند. واقعا ناراحت کننده بود.
امیدوارم آنقدر اطلاعات عموم جامعه بالا برود که شاهد چنین صحنه هایی نباشیم.
موفق باشید
سلام؛شب گذشته رفتم برا شب خوابی تو کوه و نزدیک ی چشمه که شکارگاه فصل زمستونه و الحق که امسال کبک و تیهو خوب جوجه رسوندن. دستشون طلاKhansariha (48)Khansariha (48)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8) صبح زود نشستم و با اولین صدا منم با گوشی صدا گذاشتم و منتظر شدم؛بعد یه ربع ساعت اولین گروه امد؛مادر با حدود 15 تا جوجه. جاتون خالی چقدر جالب و زیبا بودن. حدود 5تا خانواده امدن و با هم شدن و بعد مدتی هر گروه رفت طرفی. فاصله من حدود ده متر بود و مجسمه بودمKhansariha (214)Khansariha (214) کلاغ زاغی ها هم میومدن و یک خودی نشون میدادن تا کبکها از قرق خودشون بیرون کنن. اب خوردن و یه دل سیر از نون خشکهایوبیده شده که ریخته بودم خوردن. اگه میخواستم با تله توری بگیرمشون شاید حدود بیستا میشد گرفت. ان شاالله پروانه بدن و چنتاشون بابت خوردن نون خشکهام بزنمKhansariha (256)Khansariha (214)Khansariha (256)Khansariha (214)
پیشنهاد میکنم اگه براتون مقدوره این کار بکنید و از دیدن جمع خانوادگیشون نهایت لذت ببرین ؛از شکار کردن چیزی کم نداره که بیشترم حال میده. Khansariha (8)Khansariha (8)یاحق
جناب کاربخش سلام،امکان داره لینک صدایی که فرمودید قرار بدید؟؟؟
من تاحالا از صدا استفاده نکردم،چند تا صدا داشتم اما چون امکان دادم صدا برای اعلام خطر یا چیزی غیر از جمع کردن گله باشه و اثر معکوس داشته باشه، استفاده نکردم.با تشکر
با سلام دوستان
با اجازه آقای کاربخش اقا کومان اینم لینک
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
محمد اقا بسیار تشکر،این صدا رو امتحان کردی؟؟؟
پخش نکنیم کبکها کلا از شمال کشور فرار کنن ،خخخخ.
به هیچ عنوان آقا کومان فرار نمیکنن اگه فرار هم کردن میان پیش خودم خخخخ
به نظر که کبکه سرحال و میزانه ،بسیار عالی.تشکر.
سلام

برای شکار پرندگان از روی صدا یا همون callمیبایست از روشی استفاده کنید که صدا پرت بشه به صدها متر اونورتر مثل صدای خودشان . که یا باید از وسیله تقلید صدای کبک دستی استفاده کنید که معمولا یک نوع صدا تولید میکنه و کار با ان دردسرهای خودشو داره

بهترین روش استفاده از بلندگوی شیپوری 25-30 وات و امپلی فایر همراه با قابلیت پخش بهمرا ه 20 متر سیم بلندگو میباشد که در شرایط ایده ال تا بیش از 500 متر صدا پرت میکنه
و شما باید بهترین نوع callها که جواب داده باشه رو مموری بریزید ( سایتهای خارجی هم برای دانلود هست) و بدونید تو فصلی که صدا میزارید چه نوع call دارید پخش میکنید . مثل کال جنسی و یا غذا ودر ضمن کبک هم اگر در قفسی همراتون باشه بهتر جمع و مشغول میشن .
Khansariha (8)
بسیار جالب و فنی فرمودید اما برای منه بی سلیقه همون حمله گاز انبری بهتر جواب میده نهایتا صدا با موبایل،جایی که بیشتر میرم تشکیل شده از دو تا دره به فاصله حدودا 300 متر،که در بالای کوه به یک دشت کوچک ختم میشن،دو باره بالای دشت یه قله دیگست .ما قاعدتا سه نفری میریم،یکی از بالای روستا میره و از بالا تو دشت مستقر میشه،دو نفر دیگه از دو تا دره ها بالا میریم(با بد بختی) .اگر تو مسیر ندیدیم اواخر راه،نزدیک دشت با سوت زدن کبکها رو به سمت دشت هل میدیم.حد فاصل این دوتا دره ،به خصوص اون دشت محل مورد علاقه کبکهاست اما چون کبکهاش بسیار باهوشن و از دور میپرن و وقتی از دره بپرن به خاطر صعب العبور بودن نمیشه دنبالشون رفت،تک تفنگ رفتن بی فایدست .مگر تو دشت غافلگیر بشن.واسه همین هر سال تعدادشون بیشتر میشه.فکر کنم این لینک صدا که محمد اقا لطف کرد برای اونی که تو دشته اونجا میمونه جواب بده.انشالا پروانه بدن امسال یک عرقی تو کوه وسرما از تن در بیاریم.
لینک مرجع