انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: ماهیگیری و تجربیات دوستان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
درياچه سد ارس

(با يادي از شادروان صمد بهرنگ)
سد ارس كه از ريزش رود ارس سيراب ميشود سدي خاكي در استان آذربايجان شرقي در نزديكي شهرهاي ماكو و خوي قرار دارد . در 1355 ساخته شده و داراي 43 متر ارتفاع و 945 متر طول مي باشد.

انواع ماهيان كپور، زردپر ، ماش، سوف ، سياه ماهي ، اسبله را ميتوان در آن يافت

[تصویر: %D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87_%D8...%D8%B3.jpg]
[تصویر: 103.jpg]
[تصویر: aras.jpg]
[تصویر: %D9%85%D8%A7%D8%B4.jpg]
[تصویر: phoca_thumb_l_4.jpg]
آقای بهرنگ بهجانی
نوع :ماهي زردپر
محل صید : رودخانه ارس میل 18 مرزی
طعمه : طعمه مصنوعی
وزن : 12 کیلو گرم
باسلام خدمت دوستان و اساتيد محترم Khansariha (8)
آيا طعمه اي براي صيد فيتوفاك وجود داره ؟؟ آخه اين ماهي از پلانكتونها تغذيه ميكنه و به قلاب نميزنه. اگه راهنمايي كنيد ممنون ميشم.
اين ماهي در منجيل و قزل اوزن و درياچه هايي در طارم پيدا ميشه . Khansariha (256)Khansariha (256)Khansariha (256)
در مورد رودخانه نوخاله کسی میتونه بگه بهتر مسیر برا رفتنش کجاست میگن ماهیگیری اونجا خوبه راست میگن......
با سلام . دوست عزيز amirk من تا حالا رودخانه نوخاله نرفتم ولي مي دونم اين رودخانه در مجاورت روستاي نوخاله كه در كنار تالاب انزلي هست و از رودخانه هايست كه به آن ميريزد و فكر كنم نزديكترين راه از صومعه سرا باشه كافيه تا صومعه سرا بري و از اهالي بپرسي . ظاهرا ماهي هاي آمور خوبي داره .Khansariha (8)

آشنایی با ماهی سونگ و روش های صید آن


[تصویر: %D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C_%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF.jpg]

نام علمی این ماهی Barbus Esocinus می باشد و یکی از گونه های خانواده بزرگ کپور ماهیان Cyprinidae است. این ماهی را در زبان انگلیسی به نامهایPike like-carp به معنی اردک ماهی کپور مانند یا Pike Barb به معنی اردک ماهی سبیل دار و Mangar می شناسند.

نام های این ماهی در ایران عبارتند از:
سونگ، بچ (در شمال خوزستان و لرستان)، عنزه یا عنزاه، ناربچ یا عنزه بچ ، بل زرد و بیز.

این ماهی بزرگترین ماهی کشور ایران است چه از لحاظ طول و چه از لحاظ وزن واقعا بزرگترین ماهی آبهای ایران است.
ماهی سونگ یک ماهی شکاری و جنگنده است، شکل ظاهری این ماهی بیانگر قدرت بالا و سختی مهار این ماهی در آب است.

ماهی سونگ دارای سری با قوص زیاد، بدنی کشیده و عضلانی،دهانی شیپوری و خیلی گشاد است که انتهای لبهایش تا حاشیه چشمها کشیده شده، فلسهای(پولک)بسیار محکم وریز و یک جفت سبیلک در اطراف دهانش است.
تنوع رنگ این ماهی بسیار بالا بوده و از نقره ای تا سبز زیتونی و حتی طلایی متغیر است، بر روی بدن این ماهی خالهای سیاهی وجود دارد که در یعضی انواع این ماهی محو شده است و یا اصلا وجود ندارد، درست است که این ماهی مثل خیلی از ماهی های دیگر با هر بار ماهیگیری قابل صید نیست و احتیاج به صبرو کوشش زیادی دارد، اما اگر یک بار موفق به صید این ماهی شوید چنان لذت و هیجانی به شما دست می دهد که هیچوقت فراموش نخواهید کرد.

ماهی سونک بیشتر در اوایل بهار و اواخر تابستان و همچنین اوایل پاییز خوب به قلاب می افتد.
بیشتر سونگ هایی که صید شده اند در شب بوده است، این ماهی به وزن 200 کیلو گرم و طول 3 متر می رسد.
این ماهی بیشتر در جاهای عمیق و جاهایی که خیلی امنیت دارد زندگی می کند.
گاهی در حاشیه درختان و ریشه های گسترده در آبها دیده می شود.
ماهی سونگ در فصل بهار تخم ریزی می کند، گاهی این ماهی برای تخمریزی به بالای رودخانه ها مهاجرت می کند، غذای اصلی این ماهی را بچه ماهی، قورباغه، پرندگان کوچک آبزی و حتی موش آبی تامین می کند.

طعمه های که برای صید این ماهی می توانید استفاده کنید:
بچه ماهی، گنجشک، کبوتر، رودۀ مرغ ، نان و خمیر است.

بهترین روش برای صید این ماهی روش کف خواب و انتظاری است، استفاده از طعمه بچه ماهی یا پرنده ی کوچکی مثل گنجشک یا کبوتر کوچک بهترین طعمه است.(البته سعی کنید گنجشک و کبوتر را با پر به قلاب بزنید تا طبیعی تر به نظر برسد و با نخ به قلاب محکمش کنید که در طول انتظار از قلاب باز نشود).
البته از طعمه پرنده برای صید ماهی های سونگ بزرگ استفاده می کنند.
روده مرغ هم برای صید ماهی سونگ بد نیست چون روده مرغ بوی زیادی دارد و ماهی سونگ نیز گوشتخوار است و به این طعمه علاقه دارد مخصوصا در شب که چشم ماهی سونگ نمی بیند و فقط از طریق بو کردن شکارو تغذیه می کند.
روده مرغ را باید به صورت چاق به قلاب بزنید و با نخ ببندید به طوری که قلاب در بین طعمه معلوم نباشد.
اما طعمه مورد علاقه ماهی سونگ نان است.
نان را در ابعاد 20 سانتیمتر در 5 سانتیمتر(طول و عرض) دور سه قلاب بپیچید سپس برای اینکه نان از دور قلاب باز نشود دور نان را با نخ بپیچید. كه به دو روش روآبی و زیرآبی مي توان استفاده كرد
خمیر هم طعمه ای منحصر بفرد است و بسیار مورد علاقه ماهی سونگ میباشد.

ماهی سونگ یک ماهی نیرومند است که مهار کردن آن مشکل است.
اگر ماهی سونگ تا وزن 30 کیلوگرم صید شود بسیار جنگنده و نیرومند است و دائم فشارهای ناگهانی وارد می کند و این طرف و آنطرف می رود، و اگر ماهی سونگ از 40 کیلو به بالا صید کنیم سرعت زیادی در آب ندارد بلکه با تمام توان نخ را می کشد و به نخ و چوب و چرخ فشار سنگین وارد می کند و تنها راه خسته کردن این ماهی با کلاچ دادن چرخ است.
در هنگام به دام افتادن این ماهی باید خونسردی خود را حفظ کنیم و چوب را محکم بگیریم و سعی کنیم این ماهی خود را با درختان و جاهایی مانند نیزارها در آب که امکان گیر کردن ماهی وجود دارد نرساند. زمانی که با ماهی کلنجار می روید باید با باز و بسته کردن کلاچ چرخ، ماهی را خسته کنید. زمانی که ماهی سونگ خسته شد به روی آب می آید و به پهلو می افتد و از حرکت می ایستد، ان موقع است که باید با احتیاط این ماهی را از آب بیرون کشید. مراقب باشید تا بیرون آوردن کامل ماهی از آب نخ را رها نکنید. اگر از قلاب دستی استفاده می کنید سعی کنید هر چند متری که می کشید یک مقدار هم نخ را شل کنید که ماهی خسه شود.(در اصل وقتی ماهی نخ را کشید بزارید آرام آرام نخ را ببرد و وقتی حرکتش کند شد آنوقت شما آرام آرام بکشید.)

چوبهای اسپنینگ با اکشن بالا و چوبهای دریایی برای صید این ماهی عالی است.
در استفاده از چوبهای اسپنینگ باید از چرخهای بسیار قوی استفاده کنید.
استفاده از نوع قلاب برای صید این ماهی به طعمه بستگی دارد.

مکان های زندگی ماهی سونگ در ایران عبارتند از:
رودخانه و سد دز و رودخانه و سد کرخه در خوزستان (اندیمشک)، رودخانه گاماسیاب کرمانشاه، سراب نیلوفر کرمانشاه ، رودخانه سیمره کرمانشاه که تا خوزستان ادامه دارد، رودخانه الوند در قصر شیرین و سرپل ذهاب، رودخانه و سد کارون در خوزستان.
سعيد جان، توضيحات شما بسيار عالي و كامل بود.با اجازتون من اين نكته را اضافه كنم،هنگام صيد اين ماهي جا پاتو محكم كنيم و چوبتونو دو دستي بگيريد،اگه طعمه رااسپينينگ كنيد بهتره.سعيد جان رود ارس هم از اين نوع ماهی داره.
باز هم از اطلاعات شما ممنونم.
ارادتمند شما امير
سد ساوه

در تنگه و فرقان، 25 كيلومتري شهر ساوه در حدود 150 كيلومتري جنوب غربي تهران بر روي رودخانه قره‏ چای قراردارد. رودخانه قره چاي که ازغرب و از استان همدان وارد ساوه مي شود، با جهت غرب به شرق، تمام شهرستان ساوه را مشروب نموده و به خارج از شهرستان (مسيله قم) هدايت مي شود. بر مسير همين رود است که سد ساوه (الغدير) در محل قديمي بند شاه عباسي، احداث گرديده است. از ديگر رودخانه هاي مهم آن مزدقان است که از ارتفاعات غربي سرچشمه گرفته و در جنوب شهر ساوه با قره چای يکي مي شود. از سرشاخه هاي اين رودخانه که همگي از ارتفاعات شمال غربي سرچشمه مي گيرند مي توان به رودخانه فصلي سامان، ميمه و چمرم اشاره نمود.

موقعیت :
استان: مرکزی
شهر: ساوه
محل سد: ۳۵ کیلومتری غرب ساوه

ماهیان موجود در سد ساوه :
1- عروس ماهی
2 - زردک
3 - کپور

مطلب قابل ذكر اينكه متاسفانه و باز متاسفانه همچون بسياري از درياچه ها در چند ساله اخير به علت گسترش دام زدن در این سد زیبا اغلب ماهی های درشت صید شده اند و ماهیگیران معمولا با ماهی های ریز این سد مواجه میشوند.

[تصویر: %D8%B3%D8%AF_%D8%B3%D8%A7%D9%88%D9%87.jpg]
[تصویر: plrk9u1utgsv86bdo5.jpg]
[تصویر: 13426385072.jpg]
[تصویر: 21818.jpg]
مربوط به مسابقات ماهيگيري سد ساوه
(2012-07-18 03:36 PM)diyana56 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سعيد جان، توضيحات شما بسيار عالي و كامل بود.با اجازتون من اين نكته را اضافه كنم،هنگام صيد اين ماهي جا پاتو محكم كنيم و چوبتونو دو دستي بگيريد،اگه طعمه رااسپينينگ كنيد بهتره.سعيد جان رود ارس هم از اين نوع ماهی داره.
باز هم از اطلاعات شما ممنونم.
ارادتمند شما امير
سلام
امیر جان مطمعنی ارس هم سونگ داره؟
با سلام . البته من ارس ماهيگيري نكردم ولي تا جايي كه ميدونم سونگ چون بيشتر در ابهاي گرم هست اونجا پيدا نميشه
دوست عزیز من زیاد برای ماهیگیری به ارس میرم اصلا ماهی سونگ نداره بهتر مکان رودخانه زهره است
درسته من اشتباه كردم از آقا شاهين و سعيد عزيز و دوستان معذرت خواهي ميكنم.من سونگ با سوف اشتباه گرفتم.سونگ در رودهاي پر آب رشته كوهاي زاگرس نظير سميره،كارون،كرخه،دز،زهره،الوندرود،كشگان و گاماسياب برخي از آب هاي پرخروش زاگرس است.كه همه ي اينارو سعيد جان فرمودن.
من تسليمم.
لینک مرجع