انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: دوربینهای شکاری
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام
آقا 20 تومن که اسباب بازیش رو هم گیر نمیاری
اگه دوربینی میخوای که وقتی باهاش دید میندازی حالت به هم نخوره حداقل بای بالای 150 خرج کنی
البته با این قیمت یه معمولیشو میشه خرید......دوربین خوب (گران) تنها خاصیتی که میتونه داشته باشه اینه که در دراز مدت کیفیت خودش رو حفظ کنه......
من اولین دوربینی که خریدم خیلی سال قبل بود....از این چینا بود یادم نیست اسمش چی بود اما خوشبختانه یکی از دوستام گمش کرد و همین باعث شد برم دنبال دوربین ....اول 100 تومن گذاشتم واسه خرید دوربین ولی همین که وارد مغازه شدم و دوربینهای مختلفی رو امتحان کردم نتونستم با هاشون کنار بیام و آخر سر 200 تومن یه دوربین ماوزر آلمانی خریدم10*30 ازش نسبتا راضی بودم شفافیت خیلی خوبی داشت ولی به نظر میرسید که این کیفیت ماندگاری زیادی نداره.......
خلاصه این یکی هم انبار به دست یکی دیگه گم شد.... این بار زدم تو کار اشتاینر و یه دونه از مدلهای هاوک رو سفارش دادم 10*32 750 تومن اما وقتی به دستم رسید دیدم اون انتظاری رو که من از این دوربین داشتم رو نداره واسه همین پسش فرستادم و یه مودل الصقر رو سفارش دادم که قیمتش نصف هاوک بود و کیفیتش هم قابل قبوله تقریبا و 10 سال هم گارانتی داره......به نظر من یا نخر یا اگر هم میخری چیزی بخر که بدرد بخور باشه
(2011-10-22 06:42 PM)jeri نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام
می خوام یک دوربین 2 چشمی برای شکار (پرنده ) با قیمت مناسب بگیرم حداکثر 20 تا 50 تومان
چی بگیرم که کیفیت خوبی داشته باشه و کوچیک باشه
با تشکر
با 20 تومن میتونی از این زیمنس های 18*7 بخری که به نسبت قیمتش خیلی خوب و با کیفیته ، فکر کنم تو 15 تومن باشه .
من خودم 4 تا دوربین دارم از همین 15 تومنیه دارم به بالا ، 100*25 هم دارم ولی هر دوربینی به نسبت قیمتش کارایی و قدرت داره .
نباید بگیری جلو چشمت یه دوربین 550 تومنی و بگی نه اون 15 تومنیه آشغاله . باید به قیمت و قدرت سنجید .
من پیش مادر بزرگم که میرم اون زیمنس رو میبرم ، میگه دلم گرفته میخوام بیرون رو تماشا کنم . با اون زیمنس راحت میبینه و دلش باز میشه . از نظر من هر دوربین که کاربردی و یه جای استفاده ایی داره .
من یه روسی دارم که 20 سال پیش عیدیامو پول تو جیبیامو جم کردم و اون زمان خریدم 18500 تومن . هنوز دارمش و نوء نوء . کیفیتش محشره و شفاف و دید بازی هم داره . البته اون زمان هنوز جنس چینی اختارع نشده بود .( البته بود ولی بیشتر اسباب بازی میزد ) !

ولی من توصیه میکنم 100 تومن بزار یه روسی نسبتاً مناسب و البته اصل بخر . ( فرعی ها چاپ روشون ، اتصال قطعاتشون ، و شفافییتشون کاملاً مشخص میکنه فرعین ! )
Khansariha (8)
یه دوربین 30*8 روسی دست دوم تمیز پیدا کن بخر ارزششو داره و سعی کن موقع خرید سنگینیشو تو دستت احساس کنی
بهترين هديه براي دوستداران طبيعت و گردشگران

اگر در گردش ها يا شکار براي رويت مناظر ، حيوانات و ... بدنبال دوربين دو چشمي مناسب هستيد به شما خوشامد ميگوييم.
دوربيـن دو چشمي چيســت؟

دوربين شکاري ( دوربين دوچشمي، دوربين ارتشي، دوربين صحرايي) وسيله ا‌ي دستي است براي بزرگنمايي اجسام دور. عمل بزرگنمايي به‌وسيله عبور تصاوير از دو سري لنز مجاور و يک منشور ايستاده صورت مي‌گيرد. دوربين‌هاي شکاري تصوير را ايستاده نشان مي‌دهند برعکس تلسکوپ‌ها که تصاوير را وارونه مي‌نمايانند. معمولاً بر روي دوربينهاي دوچشمي سه رقم حک شده‌است. رقم نخست که به نشانه x ختم شده‌است، مثلاً 6x، بيانگر آن است که دوربين تصوير را چند برابر اندازه واقعي درشت تر مي‌کند. رقم دوم، مثلاً 30 يا 35، قطر عدسي شيئي را به ميليمتر نشان مي‌دهد. اگر بزرگنمايي عدسي را ثابت فرض کنيم، هرچه قطر عدسي شيئي بيشتر باشد تصويري روشنتر بدست مي آ‌يد. اين نوع دوربين در واقع در نور کم کارايي بهتري دارد. دوربينهايي با مشخصات 30×6 يا 35×7 براي مقاصد عمومي مناسب هستند. رقم سوم بيانگر آن است که از فاصله 1000 ياردي (910متري) يک منطقه‌ با چه پهنايي مشاهده مي‌شود.

وجه تمايز دوربين ها از يکديگر چيست؟

نوع جنس بدنه دوربين و آلياژ آن - نوع ساخت از لحاظ ضد آب بودن يا نبودن - داشتن گاز داخلي جهت ممانعت از ورود آب و گرد و غبار - نوع کيفيت منشور بکار رفته (در مدلهايي که داراي منشور هستند) - نوع لنز و نوع تراش لنز - نوع پوشش لنز هاي دوربين (کوتينگ) - ميزان قطر عدسي شيئي ، متعاقب آن ميزان بزرگنمايي - متعلقات جانبي يک دوربين ، کمپاني سازنده آن و درنهايت کيفيت تاثير بسزايي در قيمت گذاري و تمايز دوربين هاي مختلف از يکديگر دارد.

با دوربين 30*8 تا چند کيلومتري را ميتوان ديد؟

کيفيت ساخت دوربين که در بالا ذکر شده و بزرگنمايي بالاتر با قطر دهانه بزرگتر ، برد بالاتر را تضمين ميکند با اينحال چون يک شاخص معين براي تخمين وجود ندارد! هيچ سازنده اي برد را عنوان نميکند نميتوان قطعي اعلام کرد که مثلا يک آهو در فاصله سه کيلومتري قابل مشاهده است يا نه! اوضاع جوي و حجم جسمي که مشاهده ميکنيم در برد دوربين ها تاثير بسزايي دارد. مثلا در يک روز با آسماني صاف و پاک برج ميلاد تهران از فاصله 30 کيلومتري با چشم غير مسلح براحتي ديده ميشود اما در روزهاي غبار آلود همين برج با دوربين دوچشمي از فاصله 5 کيلومتري بسختي ديده ميشود.





(تمامي مدل هاي دسته بندي شده سبک ، متوسط و سنگين ساخت کشور چين ميباشند که بعضا روي آنها کشور توليد کننده ديگري ذکر شده و نسبت به وجهي که پرداخت مينمائيد کيفيت قابل قبولي ارائه ميشود و تمام دوربين ها در پک ارجينال داري کيف حمل مناسب ، بند و تنظيف ميباشند. اگر به دوربين هايي با کيفيت بالاتر نياز داريد به انتهاي همين بخش مراجعه نمائيد که دوربين هاي ونگارد ، زايس ، اشتاينر و زاواروسکي معرفي شده اند)

مفاهيم کلي:

بزرگنمايي و قطر عدسي شيئي : اين دو ، دو فاکتور مهم در باره هر دوربين است که در کل دوربين ها را براساس اين دو معيار نامگذاري و طبقه بندي ميکنند که بصورت دو عدد بر روي دوربين نوشته شده اند. همانند 50*7 و 30*8 (هشت در سي خوانده ميشود)عدد سمت چپ بيانگر ميزان بزرگنمايي دوربين است که به ما مي گويد ، تصوير پشت ميدان ديد چند برابر چشم غير مسلح بزرگ شده است .
به بيان ديگر ، براي مثال در دوربين 50*7 ، تصويري که از جسمي در فاصله 700 متري پشت اين دوربين مي بينيم ، همان تصويري است که با چشم غيرمسلح از فاصله 100 متري ( يک هفتم فاصله معمول ) مشاهده مي کنيم . عدد سمت راست هم نشان دهنده اندازه دهانه دوربين و يا قطر عدسي شي برحسب ميلي متر است . هر چه عدسي بزرگتر باشد ، از جسم مورد نظر جزئيات و وضوح بيشتري را شاهد هستيم . اما در مورد بزرگنمايي اين موضوع برعکس است . بطور کلي هرچه ميزان بزرگنمايي در يک دوربين با قطر شيء مشخص بيشتر شود ، کيفيت تصوير افت ميکند. در هنگام رصد اغلب اجرام آسمان ، اهميت قطر عدسي شيء مهمتر از ميزان بزرگنمايي است . چون در مورد اجرام کم نور اعماق آسمان که به سختي ديده ميشود، وضوح بالاتر ، يافتن را آسانتر ميکند. يک دوربين 30*8 داراي عدسي شيء 30 ميلي متر و بزگنمايي 8 برابر است . دوربين 80*20 بدون شک ستارگان و اجرام بيشتري نسبت به 60*20 نمايش خواد داد.هرچند که ميزان بزرگنمايي هردويي اين دوربين ها يکسان است . رابطه قطر شيء در يک دوربين با ميزان جذب نور ، رابطه مربعي است. يعني با افزايش دو برابري قطر شيء، ميزان جذب نور چهار برابر ميشود.
حداقل قطر دهانه دوربين هاي دوچشمي مناسب رصد ، 40 ميلي متر است . اندازه هاي کمتر مي تواند براي شکار و ديد در روز مناسب باشد. علاوه بر اين حداقل بزرگنمايي مناسب جهت کار رصد 7 برابر است.
ميدان ديد: عبارتست از مقداري از پهنه زمين يا آسمان که توسط دوربين دوچشمي در برابر چشمانمان قرار ميگيرد و براي بيان آن از واحد درجه استفاده ميشود. اندازه ميدان ديد چشم غيرمسلح در حالت 180 درجه و در حالت معمول 140 درجه است . آن دسته از دوربين ها که داراي ميدان ديد بسيار باز هستند به دوربين هاي wideangle معروفند که بطور معمول براي ديد در روز و بخصوص مواردي که شيء مورد نظر در حال حرکت است . همانند مسابقات اسب سواري ، کاربرد دارند. در استاندارد ژاپني دوربين با ميدان ديد 65 درجه به بالا و در استاندارد اروپايي ، ميدان ديد 60 درجه به بالا از اين دسته دوربين ها هستند.
بطورکلي رابطه ميدان ديد و بزرگنمايي بصورت معکوس است و با افزايش يکي ديگري کاهش مي يابد براي مثال ميدان ديد دوربين 60*20 حدود 3 درجه و 70*15 حدود 4/4 درجه است . اغلب سازندگان دوربين هاي دوچشمي ، اندازه ميدان ديد را بصورت پهنا برحسب فوت در فاصله 1000 يــارد بيـــان ميکننـد. اين بدان معناست که منظره اي که از درون دوربين و در فاصله 1000 ياردي ما مي بينيم، داراي پهناي x فوت است . براي مثال ممکن است بر روي دوربيني اندازه ميدان ديد بصورت مقابل نوشته شده باشد: 325 feet at 1000 yard
به اين معني که منظره ايکه در فاصله 1000 ياردي ماست و از درون چشمي دوربين شاهد آن هستيم، داراي عرضي برابر 325 فوت است . براي تبديل اين واحد به درجه ، عدد بر حسب فوت را بر 5/52 تقسيم مي کنيم. در مورد مثال ذکر شده : 2/6 درجه = 5/52 ÷ 325 ميدان ديد اين دوربين است.
در دوربين هاي روسي اين معيار بر حسب متر بيان ميشود. مثلاً بر روي دوربين 60*20 روسي چنين نوشته شده است : m 62m at 1000 که همچون مورد قبل بيانگر اين است که منظره اي که در فاصله 1000 متري دوربين از درون چشمي ديده ميشود ، داراي پهنايي برابر با 62 متر است . براي تبديل اين واحد به درجه ، کافيست پهناي برحسب متر را بر 20 تقسيم کنيم .1/3=20÷62 يعني ميدان ديد اين دوربين 1/3 درجه است .
اين ميدان ديد ، ميدان ديد حقيقي است . ميدان ديد ظاهري ، پهناي جسم مورد نظر است که در پشت چشمي مشاهده مي کنيم و مقدار آن برابر حاصل ضرب بزرگنمايي در ميدان ديد حقيقي است . براي مثال در دوربين 60*20 با ميدان 1/3 درجه ، ميدان ديد ظاهري برابر 62 درجه = 20×1/3 ميباشد که پهناي ظاهري جسم قابل مشاهده پشت دوربين را بيان ميدارد.
گاهي اوقات ميدان ديد يک نوع دوربين در ميان نمونه هاي مختلف با هم تفاوت دارند. براي مثال اختلاف اندازه ميدان ديد دوربين هاي نگارندگان ، حدود 15/0 درجه است . با اينکه هر دو دوربين 60*20 روسي و از يک شکل و يک مدل هستند.
دوچشمي هاي موجود در بازار ميدان ديد متفاوتي دارند که در بعضي نمونه ها به کمتر از 3 درجه و در بعضي به بيش از 8 درجه ميرسد . روشهاي ديگري نيز براي اندازه گيري ميدان ديد بصورت عملي وجود دارد. براي مثال مي توانيم ، دوربين را بر روي سه پايه سوار کنيم و آن را به سمت نقطه اي از نصف النهار مکان ( خط فرعي از شمال به جنوب آسمان که از سر سو و قطب شمال سماوي ميگذرد) نشانه برويم . بايد صبر کنيم که ستاره اي وارد ميدان ديد شود و قطر آن را طي نمايد. زماني که طول ميکشد ستاره از يک سو وارد ميدان ديد شده و از سمت ديگر خارج شود را اندازه مي گيريم و با دانش ميل ستاره و رابطه زير اندازه ميدان را بدست مي آوريم :
که در اين رابطه f ميدان ديد برحسب درجه ، t زمان برحسب ثانيه و ؟ ميل ستاره برحسب درجه ميباشد. اما روش ساده تري هم براي يافتن ميدان ديد وجود دارد. بدين شکل که سعي کنيم دو ستاره نسبتاً معروف و پرنور را از ميان انبوه ستارگان پيدا کنيم که دقيقاً در دو طرف ميدان ديد دوربين ما قرار بگيرد. يعني فاصله آن دو ستاره تقريباً به اندازه ميدان ديد دوربين ما باشد. سپس نام اين دو ستاره را يادداشت کنيم و سپس از طريق نقشه آسمان و نرم افزارهايي مانند starry night اندازه ميان دو ستاره برحسب درجه را بيابيم که همان ميدان ديد دوربينمان است . نگارندگان از همين روش براي بدست آوردن اندازه ميدان ديد دوربين هاي تست شده استفاده کرده اند.براي مثال : اندازه ميدان ديد دوربين 50*15 که در اختيار ما بود با فاصله دو ستاره عناق و جون در صورت فلکي دب اکبر برابر بود. فاصله اين دو ستاره ، در نرم افزار starry night ، ؟ ذکر شده بود که همان ميدان ديد دوربين تست شده است . اين در حالي بود که در کاتالوگ اين دوربين اندازه ميدان ديد 37 4 قيد شده بود. پس در همه موارد نميتوان به اطلاعات درج شده بر دوربين ها اعتماد کرد.
راه ديـــگر کــــه روش دقيقــتـــري نسبت به روش اول ذکر شده است ، با توجه به رابطه زير بدست مي آيد:
همچنين حد عملي اندازه ميدان ديد دوربين از تقسيم عدد 65 بر بزرگنمايي بدست مي آيد. بنابراين بزرگنمايي ميدان ديد دوربيني با بزرگنمايي 10، برابر 5/6 درجه است . 5/6 = 10÷ 65
علاوه براين يک راه عملي يافتن بزرگنمايي دوربين ، تقسيم عرض تصوير بر فاصله است . براي مثال در دوربين 40*8 که ميدان ديد بصورت f at 100f 5/12 بيان شده ، بزرگنمايي برابر با 8 بدست مي آيد.(
توان گردآوري نور : بيانگر ميزان نوري است که مي تواند وارد ابزار شود و به عبارت ديگر با مساحت عدسي شيئي رابطه مستقيم دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، توان گردآوري نور با مربع قطر شيء رابطه مستقيم دارد. براي مثال : يک دوربين 50*8 نسبت به دوربين 30*8 ، 8/2 برابر نور بيشتري جمع ميکند. 8/2 ( . در واقع در دوربين 50*8 همه چيز به اندازه 8/2 برابر روشنتر از 30*8 بنظر ميرسد. اين مقدار براي يک منجم به اين معني است که هر ستاره و کهکشاني با 1/1 قدر روشنتر ديده ميشود.(تفاوت درخشندگي هر قدر نسبت به بعدي 512/2 برابر است . پس در اين حالت تفاوت قدر را به ما نشان ميدهد.
مردمک خروجي (exit pupil ) : مردمک خروجي اندازه يا قطر پرتو نوري (به ميليمتر ) است که از چشمي دوربين خارج ميشود. براي اندازه گيري قطر مردمک خروجي مي بايست قطر عدسي شيء را بر بزرگنمايي تقسيم کنيم. براي مثال : قطر مردمک خروجي در دوربين 50*10 برابر 5 ميلي متر است . وقتي چشمان ما به تاريکي عادت کند، مردمک چشمان ما بازتر ميشود تا نور بيشتري به چشم ما برسد. اين ميزان از 5 تا 9 ميلي متر متغير است که بسته به سن افراد متفاوت است . در حاليکه در هنگام روز اين مقدار در حدود 2 تا 4 ميلي متر ميرسد. با افزايش سن ، هماهنگي بين تاريکي و ميزان باز شدن مردمک چشم کاهش مي يابد. افرادي با سن کمتر از 30 سال که در نواحي با آسمان تاريک زندگي ميکنند، مردمک چشمانشان تا بيش از هفت ميلي متر باز ميشود. در حاليکه در افراد مسن تر قطر گشودگي مردمک 6 و در مواردي با سن بيشتر به 5 ميلي متر ميرسد. بايد توجه داشت که حداکثر گشودگي مردمک در افراد هم سن هم ميتواند متفاوت باشد. اگر از دوربيني استفاده مي کنيم که قطر مردمک خروجي اش بيش از حداکثر قابليت بازشدن مردمک چشم ماست . بايـــد بــدانيم که نمي توانيم از حداکثر قابليت دوربين استفاده کنيم و تصاوير را کمي کم نورتراز آنچه دوربــيــن ارائـــه
ميدهد مي بينيم . چون در اين حالت قدري ار نور رسيده به چشم به هدر ميرود. برعکس اگر از دوربيني استفاده مي کنيم که قطر مردمک خروجي اش کمتر از قابليت باز شدن مردمک چشمان ما باشد ، در اين حالت نمي توانيم از تمام توان چشمانمان در رصد استفاده کنيم . ايده آل ترين حالت زماني است که قطر مردمک خروجي دوربين با ميزان گشودگي مردمک چشمان ما برابر باشد که در اين صورت هيچ نوع اتلاف نوري را شاهد نيستيم .
راحتي چشم ( eyerelief ) : اين پارامتر بيانگر فاصله اي است که چشمان ما ميتواند از چشمي دوربين داشته باشد. بنحوي که کل ميدان ديد را به وضوح و آساني مشاهده کنيم . اين شاخص هرچه بيشتر باشد ، کار با دوربين راحتتر است . اين مورد بخصوص براي افرادي که از عينک استفاده ميکنند، اهميت دارد. در حالت معمول فاصله ميانگين چشمان انسان از قسمت داخلي لنز عينک حدود 12 تا 14 ميلي متر است . علاوه بر اين ضخامت عدسي عينک حدود 4 تا 6 ميلي متر است . در اين صورت براي چنين افرادي پارامتر eye relief حداقل بايد 16 تا 20 ميلي متر باشد. البته بايد توجه داشت که افرادي که از عينک استفاده مي کنند فقط در صورتي که چشمانشان آستيگمات است بايد حتماً از عينک استفاده نمايند. در غير اينصورت در هنگام رصد ميتوانند از عينک استفاده نکنند و در عوض پيچ تنظيم فوکوس را تغيير دهند و براي چشمانشان تنظيم کنند. در صورتي که مجبور هستيد از عينک استفاده کنيد ، مي توانيد ، با گشودن لاستيک اطراف چشمي ( در اکثر دوربين ها اين پوشش وجود دارد) ميدان ديد تصوير را بالا ببريد. اگر هم از عينک استفاده نمي کنيد ، اين پارامتر مي تواند در راحتي کار موثر باشد . بطوري که احتياج نيست چشمان خود را به چشمي دوربين بفشاريم . نکته مهم ديگر اين است که با افزايش ميدان ديد ، شاخص eye relief کاهش مي يابد.
براي تست اين پارامتر ميتوان از اين روش استفاده کرد: دوربين را در محيطي پرنور و روشن مستقر کنيد . کاغذي کدر ( موم اندود شده ) را به پشت پشمي نزديک کنيد و با جـــــلـو و عقب بردن کاغـــذ ،
فاصله اي را که نور تابيده شده از درون چشمي بر روي کاغذ بصورت نقطه مي تابد را پيدا کنيد (فاصله کاغذ تا لنز چشمي ) اين فاصله بر حسب ميلي متر همان eye relief است .
اندود اپتيک ( optical coatings ) : اندود اجزاي دوچشمي از قبيل عدسي شيئي ، چشمي و منشورها باعث کاهش ميزان جذب و انعکاس نور در آنها شده و بيشتر نور دريافتي را از خود عبور ميدهد. انعکاس نور در دوچشمي ها از جمله معايب اين ابزار است . يک قطعه شيشه معمولي ، حدود 4 تا 5 درصد نور را باز مي تاباند. با اندود چند لايه عدسي ها ، ميتوان انعکاس نور را تا 50% يا حتي بيشترکاهش داد. اين انعکاس ها باعث ايجاد تصاويري شبح گون شده ، علاوه برآن از کيفيت تصوير ميکاهد.
در صورتي که يک سطح از شيشه را با لايه نازکي از Mgf2 بپوشانيم ، ميزان انعکاس نور به 5/1 تا 2 % کاهش مي يابد. اندود دو لايه ( multi-coatings ) مي تواند ميزان انعکاس نور را به 25/0 تا 5/0 درصد برساند که باعث بهبود کنتراست تصوير ميشود.
بطور کلي ما چهار نوع اندود داريم که بدين شرح است :
a ) اپتيک اندود شده ( coated optics ) ( c ) : در اين نوع اندود يکي از سطوح يک يا چند لنز دوربين اندود ميشوند.
b ) اندود کامل (fully coated ) (FC ) : که در آن تمامي فضاي بين لنزها اندود ميشود.
C ) اندود لايه ( multi coated ) ( MC ): که در آن يک يا چند سطح از يک يا چند لنز در دوربين ، از دو طرف اندود ميشود. در اين حالت ممکن است بعضي از لنزها اندود نشود و يا بعضي از لنزها فقط در يک جهت اندود شود.
d ) اندود کامل دو لايه fully multi coated) ) (FMC ): که تمام فضاي بين لنزها از دو جهت اندود ميشود.
بهترين نوع اندود نوع چهارم (FMC) است که البته از انواع ديگر گرانتر ميباشد. براي مثال در دوربيني با 14 سطح شيشه ميزان جذب نوع ، در دوربين اندود نشده 47% ، با اندود (FC ) 17% ، اندود (MC ) 11% و اندود (FMC ) 5% است . يعني در نوع با اندود (FMC ) 95% هنوز از دوربين عبور ميکند که ايده آل است و خيلي سخت بتوان از اين حد فراتر رفت .
يک روش ساده تست نوع اندود دوربين اين است که دست خود را پشت چشمي قرار دهيم و به عدسي شيئي نگاه کنيم .در دوربيني با اندود فلوريد منيزيم ، ميتوان بازتاب چهره خود را به وضوح ديد . در دوربين با اندود (MF ) بطور قطع ، بازتاب کمتري را مي بينيم.
تست ديگري که ميتوان انجام داد ، توجه به رنگ اندود است. البته اين تست دقت چنداني ندارد اما تا حدودي مي تواند براي ما مفيد باشد. بطور کلي اندودهاي به رنگ سبز و بنفش بهترين نوع اندود براي دوربين هاي دوچشمي است که کمتر از 5/0 درصد نور را جذب مي کنند. اندودهايي به رنگ زرد ، نارنجي و قرمز چندان مناسب نيستند و مقدار زيادي از نور ورودي را جذب مي کنند و علاوه بر آن ، تصاوير دريافتي رنگي مايل به آبي خواهند داشت . ولي با تمام اين اوصاف نميتوان درباره کيفيت اندود يک دوربين تنها بوسيله رنگ آن با اطمينان قضاوت کرد.
منشور ( PRISM ) : براي آنکه تصوير نهايي در دوربين هاي دوچشمي همانند تلسکوپها وارونه جانبي يا معکوس نباشد. در داخل لوله هاي آنها از تعدادي منشور استفاده ميشود. نحوه چينش و آرايش اين منشورها در داخل دوربين به دو صورت ميباشد: روش مستقيم ( Roof PRISM ) و روش زيگزاگي ( Porro prism ) .
روش مستقيم ( Porro prism ) : با استفاده از اين روش ، دوربين هاي ساخته شده سبکتر و کوچکتر هستند و ساختار آنها پيچيده تر ساخت آنها دشوارتر و قيمتشان نسبت به مدل زيگزاگي بيشتر است . در ساخت اين نوع دوربين ، کوچکترين بي دقتي ، کيفيت دوربين را بشدت کاهش ميدهد. علاوه بر ايــن نور بيشتري جذب ميکنند و تصوير کمي تيره و تارتر نسبت به مدل ديگر ارائه مي دهد. کمپاني هاي بزرگ زايس و لايکا ، معمولاً از اين روش در ساخت دوربين استفاده مي کنند. اين نوع دوربين براي کساني که دائم در حال فعاليت هستند و دوربين در تمام مدت مي بايست بر گردنشان آويزان باشد ، همانند شکارچيان و سربازان – بدليل سبکي و کوچکي – توصيه ميشود ولي براي کار رصد چندان مناسب نيست .
روش زيگزاگي (Porro prism) : اين نوع دوچشمي ها ، عموماً در دو نوع BK-7 و BAK-4 وجود دارند. تفاوت عمده اين دو نوع در جنس منشور است . در نوع BK-7 از شيشه برسيليکات و در نوع BAK-4 از باريم استفاده ميشود. نوع BAK-4 از کيفيت تصوير و وضوح بالاتري نسبت به BK-7 بــــرخــوردار است . که بدون شک قيمت آن هم نسبت به BK-7 بالاتر است . بيشتر کارخانه ها در باره نوع ( Porro prism ) بکار رفته صحبتي نمي کنند. براي تشخيص اين امر ميتوان از تست ساده اي استفاده کرد. به همين منظور دوچشمي را در محيطي پرنور مستقر مي کنيم و کمي از چشمي فاصله مي گيريم و به درون آن نگاه مي کنيم . در نوع BK-7 نور خروجي بصورت مربع است و در گوشه هاي تصوير از شدت نور کاسته ميشود. در حاليکه در نوع BAK-4 نور خروجي بصورت دايره است و ميزان شدت نور خيلي کمتر است .
در ادامه توضيح در مورد نوع Roof prism ميتوان به اين نکته اشاره کرد که در اين نوع دوربين ها ، نور ورودي مي بايست از سطح آلومينيومي منشورها بازتاب شود و در طي بازتاب هاي متوالي ، از شدت آن کاسته ميشود. همچنين در اين دوربين ها ، شعاع نور تابيده شده ، به دو قسمت منشعب ميشود و سپس بايد دوباره با هم ترکيب شوند که اين کار و تطابق کامل اين نورها با هم دقت و هزينه بالايي مي طلبد . علاوه براين به علت خاصيت موجي بودن نور ، هنگامي که شعاع هاي نور دوباره با هم ترکيب شوند، تغيير فاز داده ، کنتراست خود را از دست مي دهند. امروزه سازندگان اين نوع دوربين ها از اندود ضد تغيير فاز ( anti phase shifting ) براي افزايش کنتراست و کيفيت تصاوير استفاده مي کنند که باعث بالاتر رفتن قيمت اين دوربين ها ميشود.
در کار رصــد آسمـــان ، بدليل ارزاني ، شفافيت ، کيفيت و کنتراست نور بالاتر ، از دوربين هاي ( porro prism ) استفاده ميشود و استفاده از نوع Roof prism به هيچ عنوان توجيه ندارد.
فــــاکتــــور تـــاريــک روشنـــي ( Twilight Factor ) : ايــن پــارامتر معياري براي بازده تصوير ( shar press ( و جزئيات مشخص شده در نماي تاريک روشن و با نور کم است . براي محاسبه اين فاکتور از رابطه زير استفاده مي کنيم :

البته بايد توجه داشت که اين فاکتور تا حدودي در مقابل فاکتور توان عبور نور است . چون فاکتور توان گردآوري و عبور نور است. چون فاکتور توان گردآوري و عبور نور با معکوس مجذور قطر مردمک خروجي رابطه دارد و مي دانيم که هرچه قطر شيء بيشتر شود ، قطر مردمک خروجي بيشتر شده ، فاکتور عبور نور کاهش مي يابد. سپس با افزايش TF ، ممکن است که عامل مهمي مثل فاکتور عبور نور( Light transmission ) کاهش يابد.
توان تفکيک (Resolution ) : اين عامل ، فاکتوري است که ميزان توانايي دوربين براي بافتن جـزئيات را به ما نشان ميدهد. علاوه براين ، با افزايش اين توانايي ، رنگهاي تصوير وضوح و شدت
بيشتري خواهند داشت . توان تفکيک با تغيير اندازه شيء تغيير ميکنند . هرچه قطر شيء بيشتر باشد، جزئيات بيشتري را شاهد خواهيم بود. واحد محاسبه توان تفکيک چشمان انسان در حدود 60 ثانيه قوس است . رابطه تئوري يافتن توان تفکيک دوربين از تقسيم عدد 116 بر قطر شيء برحسب ميليمتر بدست مي آيد. براي مثال : توان تفکيک دوربيني با قطر شيء 50mm حدوداً برابر 3/2 ثانيه قوس است
بايد توجه داشت که توان تفکيک محاسبه شده بصورت تئوري است . در حاليکه در عمل ، اين مقدار ميتواند با توجه به کيفيت اپتيک ، شرايط جوي و توان چشم افراد تغيير نمايد.
دسته بندي دوربين ها:
بطور کلي دوربين هاي مناسب براي کاربري نجومي را از نظر اندازه ميتوان به چهار دسته تقسيم کرد:
1- دوربين هاي کوچک : دوربين هايي هستند که قطر عدسي شيئي آنها کمتر از 51 ميليمتر است . از اين دسته دوربين هاي 30*8 ، 45*12 ، 50*7 و 50*15 مورد بررسي قرار گرفته اند.
2- دوربين هاي متوسط : آنهايي که قطر عدسي شيئي بين 51 تا 81 ميليمتر دارند. از اين مجموعه نمونه هاي 60*20 ، 70*15 و 80*20 تست شده اند.
3- دوربين هاي بزرگ : شامل ابزارهايي ميشوند که قطر عدسي شيئي شان بين 81 تا 101 ميليمتر است . از اين دسته تنها دوربين 100*25 مورد بررسي قرار گرفته است .
4- دوربين هاي بسيار بزرگ و با کاربري نظامي : دوربين هاي غول پيکري هستند که قطر عدسي شيئي شان بيش از 101 ميليمتر است . از اين خانواده دوربين 120*20 و 150*40 بررسي شده است .
لازم بذکر است که تمام اين دوربين ها داراي چينش منشور porro prism هستند.
بد نيست در اينجا به انواع ديگر دوربين ها نيز اشاره کنيم :
1- دوربين هايي با بزرگنمايي متغير :
در اين سري از دوربين ها معمولاً در کنار چشمي راست ، يک اهرم تعبيه شده که با حرکت دادن آن چشمي دوربين به جلو عقب حرکت مي کند و متعاقب آن بزرگنمايي زياد و کم ميشود. شايد چنين دوربيني براي امور نظامي و نيز شکار و ديد در روز مناسب باشد. اما از آنجا که در ساختار آن چندين عدسي اضافه تعبيه شده تا اين دوربين چنين قابليتي پيدا کند و هر کدام از اين عدسي ها مي توانند ، مقـــداري نور جــذب و کنتراست تصوير را کاهش دهند،چنيــن دوربين هايي براي کاربري نجومي قابل توصيه بنظر نميرسد . حتي در هنگام روز نيز تصويري که اين دوربين ها ارائه مي دهند قدري تيره و مبهم است . در حاليکه مي دانيم در رصد آسمان به وضوح و شفافيت هر چه بيشتر محتاجيم .
از معروفترين دوربين هاي اين خانواده در ايران دوربين 50*30-10 صا ايران است که بزرگنمايي آن از 10 تا 30 متغير است . متاسفانه بسياري از رصدگران کشورمان بخصوص رصدگران هلال از اين دوربين استفاده مي کنند که اغلب نيز از کيفيت آن ناراضي هستند.
دوربين ديگري که به تازگي در فروشگاههاي عرضه دوربين هاي دو چشمي زياد به چشم ميخورد ، دوربين 120*90-20 است که علاوه بر کيفيت بسيار پايين جزو نمونه هاي تقلبي محسوب ميشود . زيرا همانطور که از نام آن بر مي آيد ، قطر عدسي شيئي اش بايد 120 ميليمتر باشد، حال آنکه در نگاه اول به زحمت 80 ميليمتر است ! با اين وضع بطور حتم اندازه بزرگنمايي متغير آن نيز محدوده اي غير از 20 تا 90 خواهد بود.
2- دوربين هاي مجهز به قطب نما:
نـــوع ديگري از دوربين هاي دوچشمي هستند که در داخل آنها قطب نما وجود دارد و به کمک
آ ن ميتــوان زاويـــه سمــت را از داخل چشمي مشاهده نمود. اين قابليت بخصوص مي تواند گره گشاي رصدگران هلال ماه باشد. به اين صورت که با دانستن اختلاف سمت بين ماه و خورشيد در لحظه غروب خورشيد ، بسادگي ميتوان محل هلال را در آسمان مشخص کرده و با دقت و سرعت بيشتري آن را آشکار نمود. اين چنين دوربين هايي از آنجا که براي کاربري نظامي طراحي ميشوند ، اغلب کيفيت اپتيکي عالي و به همان نسبت قيمت بالايي دارند.
3- دوچشمي هاي تلسکوپي :
در حال حاضر يک دوربين از اين خانواده در ايران وجود دارد که عدسي شيئي 100 ميليمتر و بزرگنمايي پايه 25 برابر دارد. در اين دوربين ها همچون تلسکوپ ميتوان با تعويض چشمي از بزرگنمايي هاي بالاتر استفاده کرد. چنين دوربين هايي عليـــرغم قيمت بالايشان کاربردهاي فوق العاده اي دارند و بايستي منتظر نتايج رصدي که با اين چنين دوربين هايي بدست مي آيد، باشيم . در پايان به انواع ديگري از دوربين ها همچون Imag – stabilized ، opera و ... اشاره مي کنيم که هر کدام کاربردهاي خاص خود را داشته و بحث در مورد آنها مجال ديگري مي طلبد.
نــتــيـجـه گــيــري نهــائـي :
1- دوربين دوچشمي يکي از کارآمدترين ابزارها در نجوم آماتوري است و در موارد بسيار استفاده از آن نسبت به تلسکوپ در اولويت قرار مي گيرد.
2- براي رصد حتماً دوربين را روي سه پايه نصب کنيد ، هر چند هم که کوچک باشد. اين کار باعث بالارفتن دقت رصد شما ميشود.
3- توصيه شروع و يادگيري رصد را با دوربين دوچشمي جدي بگيريد.
4- براي شروع و يادگيري رصد ، کاربا دوربين هاي دوچشمي کوچک و با ميدان ديد باز در اولويت است .
5- براي رصدهاي جدي آسمان در ابتداء به سراغ دوربين هاي متوسط برويد و سپس اگر احساس کرديد که به دوربيني با قدرت بيشتر نياز داريد بسراغ دوربين هاي بزرگتر برويد.
6- دوربين هايي که خصوصيات زير را دارند براي کاربري نجومي توصيه نميشوند:
الف ) دوربين هاي با قطر عدسي شيئي کمتر از 40 ميلي متر و بزرگنمايي کمتر از 10 برابر.
ب) دوربين هايي که بزرگنمايي آنها با يک محور قابل تغيير است .
ج) دوربين هاي با رنگ اندود زرد، نارنجي و قرمز.
د) دوربين هايي که چينش منشور آنها بصورت مستقيم است . ( Roof Prism) .










(2011-10-22 06:42 PM)jeri نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام
می خوام یک دوربین 2 چشمی برای شکار (پرنده ) با قیمت مناسب بگیرم حداکثر 20 تا 50 تومان
چی بگیرم که کیفیت خوبی داشته باشه و کوچیک باشه
با تشکر

سلام دوربین نیزه شکسته روس یا همون bigish دوربین خوبیه،من گرفتم راضی هم هستم قیمتشم تو بازار 120 ولی تو بانه 75-80 میتونی گیر بیاری!
سلام
دوربين صا ايران با اين مشخصات خوبه :

دوربین دو چشم صاایران 40*21-7 : نام محصول
صاایران : مارک محصول
ایران : کشور سازنده
ریال 570000 : قیمت
دوربين دوچشم شکاري صاايران
با قدرت بزرگنمايي بين 7 تا 21
داراي شاسي براي زوم تا 7 برابر
داراي کاور بند
قدرت بزرگنمايي : 1000 / 96 متر
ميدان ديد حقيقي : 2/5 - 5/5 درجه
قطر مردمک خروجي : 1/7-5 ميليمتر
قطر عدسي : 40 ميليمتر



[تصویر: DD-S7-21-40.jpg]
دوست عزیز دوربین های صاایران یا همان صنایع اپتیک ایران(صاپا)،دوربین های خیلی خوبی هستند ،فقط مشکل انها این است که بعد از مدتی تیره و تاره میشوند و گاز بین عدسی ها خارح شده و تصویر شفافیت قبلی را نداردKhansariha (8)
از تمام دوستان تشکر از اطلاعات بالایی که در اختیار ما قرار دادن اما برای شخص مبتدی مثل من که تا حالا تجربه ای در مورد دوربین ندارم این اعداد ارقام بدردم نمیخوره من با حدود 300000 تومن یه دوربین میخام که حداقل تا 5 کیلومترو به راحتی ببینم لطفا راهنمایی کنید با تشکرKhansariha (226)Khansariha (256)
کاتالوگ Swarowski


[تصویر: K09_EL_cut_mechanik_Schnitt_2291_.jpg]

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان اینهم یه زیر خاکی که فکر کنم مال خود لانگ جان سیلور بوده،فردا برم یه طوطی بخرم بزارم رو شونمKhansariha (111)

[تصویر: tplt5m.jpeg]

[تصویر: id91gy.jpeg]

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خیلی خوشگله Khansariha (8)Khansariha (399)Khansariha (219)
لینک مرجع