درود
برای انتخاب یک دوربین خوب و بی نقص قطعا نیاز به اطلاعات کافی و تجربه هست
مطمئنا اکثر دوربینهای موجود در بازار داخل تا حدی جوابگوی نیازهای بیشتر افراد استفاده کننده هست،اما برای داشتن تصویر مناسب از هر جهت باید رفت سراغ دوربینهای حرفه ای و دلیل این انتخابها در شرایط فعلی بازار برای بعضی بحث عشق است و برای بعضی ....... چون که در جامعه طبیعت گردی و شکار ایران هر کسی بابت دوربین هزینه های سنگین رو متحمل نمیشه.
اما اگر از حق نگذریم دوربینهای رده بالا دوربینهای ارزشمندی هستند و لایق این قیمتها (البته اینکه ارزش پول ما کمه تقصیر اونا نیست)... اینکه بعضیها میگن که فلان دوربین چینی در حد دوربینهای لایکا،زایس و زاواروسکی هست و با اونها برابری میکنه دو حالت بیشتر نداره...یا تا حالا دوربین حرفه ای دست نگرفتن و یا اینکه از اپتیک چیز زیادی نمیدونن
کیفیت دوربین نه فقط به میزان بزرگی عدسی یا دهانه بلکه به کیفیت و اجزای سازنده دوربین و تکنولوژی ساخت و کنترل خطاهای اپتیکی بر میگرده و به فرایند تولید و کیفیت برند و سازنده مربوطه . و همینطور مراحل کنترل کیفیت . جنس بدنه دوربین ،لنزها و ....
بنابراین این تکنولوژی ساخت به عوامل بسیاری بستگی داره که در اختیار همگان نیست . و بنابراین گاه تفاوت فاحشی است بین برندهای اصلی و معتبر و برندهای ثالث .
قیمت گذاری یک دوربین هم بستگی بسیاری به همین پارامترها داره
اما شرکتهایی مثل ونگارد و .... اگر کیفیت ساخت دوربینهاشون با نمونه های لایکا یا زایس یکی نیست به خاطر عدم اطلاع اونها از این مسائل نیست . بلکه دقیقا همین تکنلوژی ساخت و پارامترهاست که تاثیرگذارند.
برخی از خطاهای رایج اپتیکی
1- خطای CA
در حقیقت نور سفید که در حالت عادی نامرعی به نظر میرسه تشکیل شده از سه رنگ
آبی سبز قرمز که بعد از عبور از عدسی از هم جدا شده و مرکز کانونی هر کدام در محل خاصی ایجاد میشه که این باعث ایجاد خطاهای رنگی در تصویر میشود
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خطایی که احتمالا به چشم اکثر بچه ها آشنا خواهد بود
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برای جلوگیری از این پدیده با استفاده از ترکیب چند لنز با ساختار خاص این پدیده را کاهش میدهند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و یا در موارد خاص و با استفاده از تکنلوژی های انحصاری تقریبا به صفر میرسه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نور سفید بعد عبور از عدسی و تفکیک رنگی به واسطه نوع خاص و دقیق بودن عدسی دوم این سه رنگ رو در یک فاصله کانونی مشخص متمرکز میکند و خروجی آن نور سفید میباشد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این نو خطا در شرایط مختلف و رنگ و اشکال مختلف (بسته به کیفیت عدسیها) خودشو نشون میده که در اکثر موارد به شکل حاشیه زرد یا بنفش در نقاطی از تصویر که کنتراست بالایی دارن تشکیل میشه (برای تست این مورد در هنگام خرید دوربین در مغازه میتونید به بیرون مغازه در هوای آفتابی به یک جسم سفید رنگ نگاه کنید و حاشیه اون جسم رو ببینید)
2- خطای دیستورشن
این نو خطا که خود به چند نوع هست عبارت است از تغییر شکل تصویر خروجی نسبت به تصویر اصلی قبل از ورود به لنز
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
که در دوربینهای دو چشمی بیشتر از نوع barrel هست و یکی دیگه از برتریهای دوربینهای رده بالا داشتن تصویری تخت میباشد
3- Flare
مطمئنا کسانی که صبح زود یا غروب با دوربینهای رده پایین دید انداخته باشن با این مشکل روبرو شدن
فلر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا
ثبت نام کنید یا
وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این پدیده به دلایل مختلفی در تصویر ظاهر میشود.اما اصلی ترین دلیل آن به لنزها و کوتینگهای ضد انعکاس آن برمیگرده.در واقع نور پس از عبور از لنزها شکسته میشود و به سمت داخل و یا خارج از لنز انعکاس پیدا میکند که درنهایت موجب کدرشدن تصویر میشود.همچنین گاهی در این پدیده چند آبجکت در تصویر به صورت سایه دیده میشود.در حقیقت فلرها نورهایی هستند که از خارج منطقه دید لنز وارد شده و در لنز انعکاس پیدا میکنند.