انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: نخجیر 3
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
باسلام.
باتشکر از اساتید عزیز و تشکر ویژه از دوست گرامیم dieselpower ! :
این مساله که فرمودید من تاکنون هیج کجا از هیچ تیرانداز قدیمی/متخصصین/دوستان/آشنایان/اقوام(که جمعا 9عدد 270 قدیمی و جدید و 2 تا هم 270 چک دارن)/مقالات مربوطه/همین انجمن و .....نشنیده بودم که بشه مرمی 270 رو از لوله سلاح (حتی لوله ی مشکل دار!) بافشار کم یا زیاد سمبه رد کرد!!!
همچنین این مساله که در تولیدات جدید نخجیر 3 انحراف عرضی مرمی وجود داشته باشه!!!!
نه اینکه به کل حرف شما نادرست باشه /شما لطف فرمودید نظرشخصیتونو عنوان کردید بنده هم نظر خودمو نه با شنیده ها و مسایل تجاری و بازاری بلکه باتوجه به تجربیات و مطالعات و تحقیقاتم (البته باندازه ی خودم) خدمت دوستان خیلی عزیزم عرض میکنم.
امروز نیز تلفنی از شخص رابطم واسه تعویض سلاح این مساله رو پرسیدم که آیا این مساله تفاوت چندمیلیونی قیمت بین تولیدات جدید و قدیم از نظر نوع خان صحت داره!؟ ایشان هم از چند همکار مورد اعتماد خودش پرسید و الان با من تماس گرفت /تماما اظهار بی اطلاعی کردن و تابحال اختلاف قیمت به دلیل نوع خان رو نشنیده بودن !!! البته همگی باتفاق عکس قضیه رو محتمل دونستن که خان جدیدها ممکنه گرونتر باشه ...!!!!
ولی از همه ی این موارد بگذریم بنظر من اینم که شما فرمودید جزو هزاران هزار سواستفاده ها و بازارگرمی سودجویان این وادیه ...!!!!
درهر حال
بنده تا این مورد رو کسی علمی و تجربی و اصولی اثبات نکنه و حداقل چند مثال و شاهد عینی وصحیح نبینم قبول نخواهم کرد....! واینگونه نظرات رو فقط بعنوان تبادل نظر دوستانه و لطف زیاد عزیزانم در فروم میپذیرم و ازشون تشکر میکنم...!
درمورد از بغل خوردن مرمی به هدف :
دوستان خوبم و اساتید گرامیم همه میدونیم که خان یک سلاح تا چه حدی میبایست خورده شده باشه ویا در بیشتر موارد خان سر لوله ی سلاح میبایست دچار اشکال باشه تا قادر به کنترل و هدایت مطلوب مرمی نباشه و درنتیجه مرمی دچار انحراف عرضی بشه !
[تصویر: 14208904261.jpg]
عکسی که مشاهده می فرمایید مربوط به شلیک های همچین سلاحیه!
لینفیلد ام کا 3 /عمرسلاح 81 سال/لوله بلند/خان زیر15%/ خان سر لوله تا 3_4 سانت اول دچار خوردگی-ضربه و ساییدگی خان شده(باصطلاح خان بر شده)
تازه همین سلاح فوق در فاصله زیر 100 متر انحراف مرمی آنچنانی نداشت! (مرمی سمت چپ پایین) ودر فاصله ی 150 متری یک گروه سه تیری با گروپ دور از انتظار(35_40cm) داشت و انحراف مرمی (مرمی های سمت راست) !!!
(مرمی بالا سمت چپ هم مرمی 150 گرین شکاری سلیربلوت مال سلاح خودمه).
اینارو گفتم نه بجهت مقایسه و اینجور حرفا... بلکه باینخاطر که روشن بشه یک سلاح باید دارای چه شرایط ناجوری باشه تا مرمی از بغل برخورد بکنه!
تازه همین سلاح مذکور بهیچ وجه نمیشد مرمی رو از لوله ش رد کنی!!!
بله... ممکنه در سلاحهای تحویلی سرتاسر ایران از ابتدا تا کنون همچین موردهایی بوده که مطمانن طرف رفته لول سلاحشو تعویض کرده و مشکلش رفع شده ولی این هیچ ربطی به مقایسه سلاحهای اولیه نخجیر 3 با جدید (ازنظر خانکوبی) نداشته و نخواهد داشت...!!!!
باتشکر.
خان


خان چيست؟
:- شيارهاي ماريپچي داخل لول تفنگ را خان ميگويند كه باعث افزايش برد، دقت، قدرت و ثبات پرواز گلوله مي شود.
در يك شكل بسته هندسي مانند دايره به تعداد شيار، برجستگي هم داريم و فكر مي كنم نظر دوستان در مورد خان پهن و باريك همان برجستگي ها باشد
به شكل زير بذل توجه فرماييد:

[تصویر: 10_15142090740392941.png]

همان طور كه مي بينيد فاصله دوبرجستگي مقابل به هم (پيكان قرمز رنگ) كمتر از فاصله دوشيار روبرو مي باشد
دراكثر سلاحهاي خاندار كاليبر لول مربوط به اندازه اين قطر كوچك است مانند كاليبر 30 (سي هزارم اينچ يا 7.62 ميلي متر) و قطر مرمي آن سلاح برابر با فاصله دو شيار مقابل يا پيكان آبي است كه در سلاح هاي 7.62 ناتو اين مقدار 0.308 اينچ يا 7.80 ميلي متر است و طبيعي است كه مرمي هنگام ورود به لول بر اثر فشار گاز باروت با اين برجستگي ها در گير مي شود و مانند دو چرخ دنده درگير و يا شيار مته ضمن پيشروي به دور خود گردش مي كند.
روش ساخت و خانكشي لول:
1- ابتدا داخل ميله استوانه اي را به اندازه پيكان قرمز سوراخ مي كنند.
2- سپس سنبه خانكشي را كه مانند ميله اي است كه بر بدنه آن آج هايي است داخل لول كرده و ضمن حركت به دور خود مي چرخد و به تدريج رد شيار را روي لول مي اندازد و منطقي است كه هر چه پهناي شيار بيشتر باشد (خان يا برجستگي باريك تر مي شود) انرژي بيشتري صرف خواهد شد و اين يعني بالا رفتن هزينه و انرژي و زمان فرايند خانكشي .

دو نمونه از ابزار هاي خانكشي:

[تصویر: 10_15142090834368451.jpg]

[تصویر: 10_15142090834373692.jpg]

در شكل دوم و حتي اول كاملا مشهود است كه خان ايجاد شده باريك خواهد شد.
خوب! خان پهن كه انرژي و هزينه كمتري مي طلبد،‌ نتيجه بهتري هم دارد مشتري هم طالب آن است پس دليل توليد خان باريك چيست؟
از سوي ديگر سطح بيشتري از مرمي در خان پهن درگير و دفرمه خواهد شد و اين هم يعني اتلاف مقدار بيشتري از انرژي جنبشي مرمي و در نتيجه داغ تر شدن لول

حالا برگرديم به يك سري معيار هاي خريد و فروش در ايران:
تك لول ترك چخماقي دو عقاب (هوگلو) : 11 خط،‌ 7 خط، 9 خط و .....
خان پهن و خان باريك
فشنگ عشايري 02 و 03
چاشني قرمز و چاشني سبز
1309 و 1317 و 1328 ( البته در پنج تير روس مصداق اين موضوع مر بوط به تاريخ توليد جنگ جهاني دوم مي باشد كه تفنگ هاي توليدي در طول جنگ به دليل اضطرار و تعجيل در پشتيباني جبهه جنگ با كيفيت پايين و سرعت بالا توليد شدند)
وينستون 4 خط و 3 خط و .......
كدام يك ازاين نوع فاكتور ها را حتي در شركت سازنده و يا فروم هاي خارجي مي توان ديد؟
تنبل بودن يا زرنگ بودن كاليبر 8 ميلي متر را تا به حال چه كسي اثبات كرده است؟ خوب بودن پهن يا باريك تا كنون چگونه و با چه استدلال و حتي گردهمايي 270 داران به اثبات رسيده است؟
چند تن از دوستان حاضر به كرنو گرافي ،‌ رنج زدن طول مسير و ..... گرديده اند؟
مي گويند فشنگ ساچمه زني عقاب آشغال است آيا تاكنون پترن آن گرفته شده است؟ آيا تا كنون در يك زمان ضرب و برد آن با فشنگ ديگري سنجيده شده است؟
يك زمان مهمات سازي فشنگ هاي 32 گرمي را با 38-37 گرم ساچمه و 1.8 گرم باروت پر مي كرد، ايراد مي گرفتند امسال كه 32 گرم و 1.6 گرم پر كرده است باز همايراد مي گيرند كه فشنگ ها ضعيفند
متاسفانه ارسال آقاي بهرنگ تيرگري را در سايت شكاربان در خصوص نخجير 270 سري جديد پيدا نكردم
ايشان شكارچي و شكارچي زاده و به مدت 9 سالاست كه در كانادا در اسلحه فروشي كار مي كنند و استدلال ايشان صد البته موثق تر و فني تر از استدلال بنده است يكي از مزاياي نخجير را كه ايشان بر شمرده بودند استفاده از آلياژي در لول بود كه اين اين آلياژ گران و محكم زاج به خود نمي گيرد و شركت جنگ افزار سازي ايران (جزء معدود اسلحه ساز هاي دنيا كه خود لول توليد مي كند و مانند بسياري ديگر لول را نمي خرد) با تكنيك بسيار گرانتري لول نخجير را رنگ كرده بود و .....
تقدیم به هرچی آدم منطقی در فروم:
[تصویر: 14209119671.jpg]
ببخشید اگه بی ربط بود / میدونم درک میکنید...
باتشکر.
دوستان احساس میکنم بحث داره یکم نحرف میشه و انم اینجور که بحث داره به سمت مقایسه نوع خان و قیاس بین خان پهن و باریک میره که البته اصلا بحث سر شکل و نوع و ضخامت خان نیست اینکه خان پهن بهتره یا نازک و اصلا چند تا خان بهتره بحثش جداست قیاس دقیقا بین لوله های قدیم و جدیدی هست که روی نخجیر3 تولید ایران وجود داره و چون تفاوت مشهود بین این دو مدل لول پهنای خان انها هست به این اسم شناخته میشوند و شاید درستش بود از اول به لوله جدید و قدیم اشاره میکردیم نه به خان وگرنه اینکه الان لوله هایی با خان نازک تو بیرون ایران تولید میشه که بهترین تفنگهای دنیا هست پس دوستان بحث لوله های و تولیدات قدیم و جدید را با بحث خان اشتباه نکنند.

مهمی جان من از اینکه نه تفنگ خودم و نه اون تفنگهایی که دیدم کوچکترین تغییری روشون انجام نشده بود مطمعن هستم من این تفنگو به افرادی که سالهای سال ت کار تعمیر انواع تفنگ هستن نشون دادم حتی اونایی را که نخریدم هم همینطور که اونا هم تغییری نداشتن ولی به دلایل دیگه ای نخریدم
دوست عزیز fmj در مورد اینکه اونایی که عرض کردم هیچ کدوم نظر من نبوده و تماما اون چیزهایی بوده که دیده و شنیدم مخصوصا اون ردشدن مرمی از لول جزو اون چیزهایی بوده که دیدم و خودم با سنبه مرمی را از لول رد کردم از اینا گذشته همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما چیزی ندیدید دلیل بر نبودن اون نیست .
در مورد اینکه تلفن زدید و پرسیدید که خان پهن گرونتر نیست و تازه ارزونتر هم هست برادر گل من شعبده بازی که نیست که هر دم یه چیز جدید رو بشه اصفهان 7_8 تا اسلحه فروش داره و خیلی از اساتید و دوستان سایت هم مقیم اصفهان هستن شما از هر مغازه که دوست دارید سوال بفرمایید و هر کدوم از دوستان سایت را قبول دارین بگین واستون بپرسن دیگه چیز سختی نیست که هر دم نظری بدیم
در ضمن دوستا چیز دیگری که هست تمام لولهای مورد استفاده در نخجیر اعم از جدید و قدیم ساخت ایران هست و فقط زمزمه هایی مبنی بر اتریشی بودن لول همون سری اول تولید هست که اونم احتمالا موثق نیست اگر هم باشه مال تولیدات همون سری اول هست پس تمام این لولهای مورد بحث ساخت خود ایران است و صحبت لول خارجی بودن هم مطرح نیست
شبتون بخیر...
dieselpower عزیز صدالبته بنده همیشه باین واقفم که اینجور سوتفاهم ها در محیط فروم و نوشتار ارسالها پیش میاد و گریزناپذیره ولی ارسالهای همه دوستان و شما هنوز موجوده ...!
احساس میکنم حرف پایانی و درست جناب rezajaf عزیز دیگه جایی واسه اینجور بحث گفتاری خام نمیذاره. منم که عرض کردم حرف یک میلیون اسلحه فروشی رو هم قبول ندارم و فقط اینجور قیاس ها و نظرات رو در حد تبادل نظر دوستانه و لطف عزیزان انجمن میپذیرم و از همه خالصانه تا ابد متشکرم.
اگه خدا بخواد دارم تدارک یک تست صحیح و علمی و استاندارد رو واسه همین مساله خان پهن و ریز میبینم / اگه سلاح و مهماتش جور شد و این تست انجام شد حتما نتیجه رو کامل به اطلاع دوستان میرسونم.
باتشکر.
(گفتم اسلحه فروش ها / خدایی قبول دارم همشون آدمای دروغ گو و فرصت طلبی نیستن...!/قصد توهین باین قشرو نذاشتم..)
ممنون شب شما هم بخیر
جدا انگار سو تفاهم پیش اومده داداش کسی واسه قبول کردن شما که پست نگذاشته کدوم پست باعث شده که شما فکر کنید کسی قصد قبولوندن مطلبی به شما داره دوستی مطلبی پرسیده بود که من و شما و بقیه دوستان نظرات و تجربیات خودشونو گذاشتن اون دوستمون و بقیه دوستان میان میخونن و خودشون تصمیم میگیرن چی را قبول کنن و چی را قبول نکنن
پستهای منم موجوده میتونید بخونید من جایی ننوشتم که خان باریک باعث مشکلات لولهای جدید و خان پهن باعث برتری لولهای قدیمی شده صحبت من این بوده بنا به دلایلی که در پستهای قبلی هم عرض کرم لولهای قدیمی از جدیدها بهترن
صحبت اقا رضا در مورد خان پهن و باریک بوده که در واقع بحث من نبوده و شما تازه به فروم تشریف اوردید و این مطالب واستون تازگی داره اقا رضا قبلا همین مطلب و مطالب خیلی مفید دیگه ای را در همین فروم و بقیه فرومهایی که عضو هستن گذاشتن و همه ما استفاده کردیم اگه زحمت بکشید و بیشتر مطالب سایت را بخونید خیلی مطالب هست که شما را به وجد بیاره.
يه مطلب رو بگم ، خداروشكر اينجا همه اهل علم و حلم و شعور و درك هستن ، كيوان كه دوست عزيز و صميمى من و به قول دوستان چشم ماست ، اگه كسى جز كيوان اين مطلب خان پهن و باريك و مطرح ميكرد من خودم بشخصه وارد نميشدم و اينقدر باهاش بحث نميكردم ، كيوان جان داش گلم من مدل ٨٣ داشتم واسه حدود ٦ سال و بعد به خاطر مشكل به وجود اماده عوض كردم لول رو ، بسيار سلاح دقيق و كارامد بود فقط مشكل خزانه داشت كه دادم شهرام انورى درستش كرد تا سال ٩١ هم تير جاى تير ميزد ، پس تا اينجا حرف شما صادقه ، ٢ تا شكار با پروانه هم باهاش زدم حالا هنر هاى ديگه بماند ، تا اينكه مرمى شروع كرد به ور زدن ( گام خان بهم ريخت ) كه لول عوض شد با خان باريك كه اين هم بسيار بسيار عالى و دقيقه كه شما در جريان مسائل هستى ، پس تو اين مطلب من بى طرفم چون مدل ٨٣ داشتم كه بسيار عالى بود ، بعدم خان باريك و بستم كه بسيار بسيار دقيقه كه عكس تنظيم سلاح در صفحات قبل هست ، جناب جعفرى و FMJ ساير دوستان هم مطالبى گفتن ، پس حرف كيوان كاملا در باره دقت نخجير ٨٣ صحيح هست ، دقت لول خان باريك جديدم صحيحه چون ٢ ساله دارم ميبينم ، واقعا هم تو ايران جنس بگير نگير داره ، يه وقت عالى در مياد يك وقت مشكل دار ، اقا رضا هم مطالب عالى گفتن جناب FMJ هم كه انشالله تست ميگيرن به صورت علمى و عملى ، در كل اينها همه توليد ايران هستن هيچ فخر فروشى در كار نيست ، شخصيت كيوان جان كه واسه همه معلومه و مقبول همه ، عمو رضا كه تاج سر من ، جناب FMJ هم از پست ها و طرز بيانشون اهل معرفت و أدب ، انشالله بشه يه تست خوب و دقيق صرفا جهت اطلاع عزيزان در أسرع وقت تهيه كنيم
اقا مهدی شما نسبت به من لطف داری شما سرور مایی داداش.شما کاملا میدونی داداش هر صحبت و بحثی که اینجا با هم داربم واسه یاد گرفتن بیشتر هست و نه تنها کل کل نداریم بلکه با خیلی از بچه ها دوستان صمیمی هم هستیم شما هم که خاطرت واقعا عزیزه
یه چیز جدیدی الان به ذهنم رسید اونم اینکه دوستانی که هر دو این لوله ها را دیدن کلا تفاوت ضخامت خان این دو لوله خیلی کم هست و حداقل خیلی کمتر از اون چیزی هست که بخواد روی مشکلاتی که کلا توی این چند صفحه مورد بحث هست اثر مشهودی بزاره.
کلا در مورد دلیل این مشکلات توی این چند صفحه بحث خاصی نشده و صحبت بیشتر در مورد خود مشکل بودن ولی اگه دلیلی تو ذهن من واسه این مشکلاتی که دیدم باشه اولا دستگاهی هست که سوراخ اصلی و اولیه لوله باهاش زده میشه چون داشتن کمترین تلورانس برای سوراخ زدن یکنواخت در طول ۶۰ سانت لوله به این محکمی از همه مراحل دیگه مهمتره و نکته دوم اینه که کلا مته خانکشی و بقیه ابزار باید بعد از تعداد معلومی زدن لوله تعویض بشه که احتمالا اینطور نمیشه و این مورد دوم و صد البته دقت اپراتور (یه روز خوشحال و یه رو ناراحت) میتونه دلیل اینهمه تناقض در نحوه عملکرد سلاحهای جدید باشه
باسلام به بچه های باعشق ...
آقا کیوان گل گلاب اگه باعث ناراحتیت شدم شرمنده / خدایی من یک ماه نشده وارد این انجمن شدم و هیچ کسم نمیشناسم ولی الان یجوری شده که احساس میکنم مدتهاست شماها رو میشناسم و دلم براتون تنگ میشه/ همیشه هم واسه داشتن دوستانی مث شما حتی در محیط مجازی به وجد میام و این اصلا به ارسالها مرتبط نیست /اگه کاری هم از دستم بربیاد بدون تعارف و... درخدمت شما هستم/ حالا یوقتایی میشه آدم احساس میکنه خصوصیات و اخلاقیات و حدود خط فکریش با جندنفر بخصوص بیشتر جور میاد../ درهرحال وقت همه بخیر و شااااااااااادی :
تاحالا بالای بیست بارگلن برنو رو ازهم باز کردم ولی نمیدونم بخاطر نو بودن این اسلحه ست ... از صبح میخوام گلنگدن این نخجیر 3 رو باز کنم نمیتونم!!!!!! هم خیلی سفته هم من میترسم بزنم یه خرابکاری بکنم!!!
دوستان جایی در تاپیکها هست که روش صحیح اسمبل گلنگدن ماوزر رو گفته باشه ؟؟؟
(یجا تو انجمن دیدم ولی فقط عکس کلی بود ترتیبشو نداشت)
اگر نه هر کی حالشو داشت یه ترتیب ساده و اصولی اینجا بذاره ممنون میشم.
امروز غروب توي اين تاپيك يا برنو به ترتيب عكس مي گيرم و ميذارم
لینک مرجع