انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: نخجیر 3
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام اقای fmj ایا فرق فشنگ سوفت پوینت با پاور پوینت در سختی نوک مرمیه یا نحوه تغییر شکل مرمی از نوک به ته یا از ته به نوکه؟
باسلام.Khansariha (8)
حسین آقا وقتی مرمی های شکاری تولید شد ابتدا لغت خاصی واسه مرمی نبود و فقط به اون فشنگها لغت شکاری یا هانتینگ یا هانتر اضافه شد...
کم کم با پیشرفت طراحی فشنگهای مخصوص شکار و تولید مرمی های متعدد توسط کارخانجات مختلف از اونجایی که در تمامیه طراحی ها دو خصیصه مشترک بود دوتا واژه واسه مرمی های شکاری درنظر گرفته شد : سافت پوینت بمعنای سر نرم و هالوپوینت بمعنای سر حفره دار ...(البته ابتدا هالوپوینت و بعد سافت پوینت طراحی شد و به منظور های غیر از شکار هم مورد استفاده قرار میگرفت...)
واین دو لغت با علائم اختصاری SP و HP در همه جای دنیا واسه مرمیهای شکاری بصورت قرارداد دراومد و استفاده میشد و البته هنوزم تمام مرمیهای شکاری یا از نوع سافت پوینت هستن و یا هالوپوینت (که فک نکنم نیازی باشه دلیلشو ذکر کنم / همونطور که میدونید این دو نوع فرم مرمی بیشترین تخریب رو درعین بالستیک و پرواز مناسب در بین مرمی ها دارا میباشند و در شکار تیلور ناک اوت بالاتر و بهتری رو دارن ...)
در این بین برخی از شرکت های بزرگتر و معتبرتر مرمیهای بعنوان مثال سافت پوینتی طراحی کردن که از spهای دیگه بهتر عمل میکرد و در بازار مهمات شکاری از فروش بهتری برخوردار بود بهمین خاطر برخی از این شرکت ها بدلیل جاه طلبی و تبلیغات و قوانین انحصار محصول ... سعی کردن اسامی جدیدی واسه محصولاتشون بذارن که درعین حال با معنی علامت استاندارد تفاوت زیادی نداشته باشه و هم در بازار بعنوان یک محصول متفاوت و انحصاری عرضه بشه.
ازجمله کارخانجاتی که این قبیل کارها رو واسه محصولاتش انجام داده و میده برند وینچستر ه که در تولید سلاح/کالیبر و مهمات ید بلندی داره...
بطور خاص مثلا همین فشنگهای شکاری 270 ساخت وینچستر که لغاتی همچون سیلور پوینت و پاور پوینت بجای سافت پوینت مورد استفاده قرار گرفت .
و البته همونطور که عرض کردم از نظر فرم طراحی سافت پوینت های وینچستر که با نامهای دیگه معروف شدن با دیگر سافت پوینت ها متفاوت هستن و درنتیجه ویژگیهای متفاوتی از لحاظ بالستیک و مخصوصا روند تخریب پس از برخورد دارن.
بدینصورت که مقدار سرب بکار رفته در پاورپوینت از سافت پوینت های معمول کمتره (یعنی حفره ی قسمت جلوی مرمی حجم کمتری داره) و این امر در مقدارشکفته شدن مرمی پس از برخورد تاثیر میذاره / بدین معنی که مقداری از مرمی (قسمت عقب) پس از برخورد و حین عبور از بدن شکار شکل استوانه ایه خودشو حفظ میکنه و فقط یک گل شکفته ی کوچک سر مرمی ایجاد میشه و این یعنی مقدار انرژی پشت قارچ در حین نفوذ بیشتر حفظ میشه و درعین تخریب مناسب نفوذ مناسبی هم خواهد داشت...
در حالیکه در سافت پوینت های اولیه چون طراح فقط به تغییرشکل بیشتر و تخریب بالاتر فکر کرده میزان حفره داخل مرمی و سرب داخل آن قسمت بیشتری از فضای مرمی رو اشغال کرده و شیارهای گل سافت پوینت هم عمیقتر و هم بلندتر هستن و درنتیجه پس از برخورد کل حجم مرمی شکفته شده و تشکیل یک قارچ کامل بدون دم رو میده و مطمئنا تخریب وحشتناکی رو ایجاد میکنه اما نفوذ کمتری نسبت به پاورپوینت خواهد داشت...
دنیای طراحی مرمی های شکاری البته بهمین چند مورد ختم نشد و برندهایی مثل هورنادی فرم های خلاقانه ای رو واسه بالستیک/ نفوذ/ و تخریب بهتر تولید کردن و اسامی مختلفی رو واسشون گذاشتن اما اگه دقیق نگاه کنید میبینید تمام فرم ها برگرفته از همان فرم اصلی هالوپوینت و _پس از پرشدن حفره ی هالوپوینت با سرب _ همان سافت پوینت هستن و تنها در دیمانسیون جزییات بدلایل فنی تغییراتی ایجاد شده که البته همه ی آنها آنطور که باید و تبلیغات میشه خیلی عملکرد متفاوت و بهینه ای ندارن ... چه بسا دوستانی رو دیدم که از جدیدترین مرمی های هورنادی که فوق العاده باقیمت بالا و تبلیغات زیاد در بازار عرضه میشه راضی نبودن...
توجه تونو باین نکته جلب میکنم که برند معروف و معتبر سیرا که متخصص مرمی سازی ست تمام انواع مرمیهای شکاری خودشو که بسیار مرغوب و البته متعدد و متنوع هستن رو با همین علائم SP و HP نامگذاری میکنه...
ختم کلام/ اینا رو عرض کردم که این نتیجه رو بگیریم :
هالوپوینت و سافت پوینت دو فرم استاندارد مرمی های شکاری هستن که تمام مرمیهای شکاری تولید شده در دنیا با هر اسم و علامت تجاری و هر ویژگی فنی و بالستیکی جز این دو نوع فرم بحساب میان و از لحاظ عملکرد کلی باهم تفاوتی ندارن و در جزییات عملکرد و البته بازار جهانی مهمات شکاری _که متاثر از تبلیغات و رقابت و ... هم هست _ باهم فرق دارن .

امیدوارم تونسته باشم منظورمو درست عرض کنم.
ببخشید قدری طولانی شد/ اگر درمورد مرمی خاصی از برند و مارک خاص خواستید مقایسه یا بررسی ای در نوع عملکرد انجام بدید درخدمتت هستم ...
موفق باشید Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)
ممنون از راهنمایی وتوضیح مبسوطی که دادید
جناب fmj عزیز این bc یا ضریب بالستیکی چگونه محاسباتی داره. ایا ربطی به فشردگی در سطح مقطع مرمی داره؟
چون یکجا خوندم تراکم وزن در مقطع سر گلوله میتونه خیلی خیلی موثر باشه
(2015-04-02 01:15 PM)hossein1haghighi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جناب fmj عزیز این bc یا ضریب بالستیکی چگونه محاسباتی داره. ایا ربطی به فشردگی در سطح مقطع مرمی داره؟
چون یکجا خوندم تراکم وزن در مقطع سر گلوله میتونه خیلی خیلی موثر باشه

با سلام و احترام.

آقا در جواب شما و ديگر دوستان گفتم بزارين يك توضيح در مورد ضريب بالستيك بنويسم فكر كنم جالب باشه !

ببينيد دوست عزيز بالستیک یک گلوله تابع شکل ، جرم و سرعت حرکتش هست و البته فشار هوایی که درش سیر میکنه
بنابراین تغییرات ارتفاع در این مقوله مهم است.

ضریب بالستیک را اگر معکوس کنید دقیقا متناسب با شتاب منفی گلوله در سرعت مشخص خواهد بود.

مثال ساچمه با بالستیک 0.01 در سرعت 200 متر بر ثانیه 4 برابر نسبت به ساچمه با ضریب بالستیک 0.04 در همون سرعت ،شتاب کاهنده سرعت خواهد داشت.

برای محاسبه شتاب منفی گلوله در هر سرعت میتونین از فرمول تقریبی زیر استفاده کنین.

شتاب کاهنده سرعت= (سرعت/100) به توان 2 تقسیم بر ضریب بالستیک

مثال:

ساچمه با بالستیک 0.01 و سرعت 300 متر بر ثانیه:

شتاب کاهنده= ( 300/100 ) به توان دو تقسیم بر 0.01= 900 متر بر مجذور ثانیه یا حدود 90 برابر شتاب جاذبه زمین
حالا همین شتاب برای ضریب بالستیک 0.04 حدود 225 متر بر مجذور ثانیه میشه و به همین خاطر ساچمه دومی دیرتر سرعت و در نتیجه انرژی خودش را از دست میده.

نکته مهم دیگه این هست که ضریب بالستیک توی سرعتهای بالای 0.8 سرعت صوت شدیدا کاهش پیدا میکنه و دوباره بعد از حدود 1.4 برابر سرعت صوت به مقدار عادی خودش نزدیک میشه.

نکته دیگه در مورد ضریب بالستیک اینه که این ضریب به شکل گلوله ( همون ضریب ایرودینامیکی ) و جرم گلوله و سطح اون رابطه داره.

ضریب بالستیک =( جرم تقسیم بر سطح ) تقسیم بر ( ضریب ایرودینامیکی ) ضربدر عدد ثابت.

اون عدد ثابت به چگالی هوا و چنین چیزهایی بستگی داره.

ضمنا يك مورد مهم ديگر هم هست :

نیروهایی که برحرکت گلوله تاثیر گذارند !

۱- جاذبه زمین : یکی از عواملی که باعث تغییر شکل در مسیر پرواز گلوله میشود جاذبه زمین است.

جاذبه زمین باعث کشیده شدن گلوله و یا هر جسم دیگر به سمت زمین میشود.

در ضمن نباید این مطلب را فراموش کرد که اگر همین جاذبه نبود گلوله هرگز در مسیر خط نشان قرار نمیگرفت و بعد از خروج از زمین خارج میشد. ( البته به طور فرض ).

۲- هوا و شرایط جوی : گلوله در اثر برخورد با ملوکولهای موجود در هوای جو زمین به تدریج از سرعش کاسته میشود تا به نقطه صفر برسد و بر زمین افتد.

یعنی اگر جاذبه هم نبود ٬ چنین عاملی موجب تغییر در مسیر پرواز گلوله میشد.

۳- باد : باد نیز عاملی برای تغییر در مسیر حرکت گلوله میباشد.

به طوری که یک نسیم ملایم میتواند گلوله سنگین مثلا یک تفنگ بادی قوی را در مسافت ۵۰ یاردی تا ۱۰سانتیمتر منحرف کند.

۴- دمای هوا : این عامل نیز مانند دیگر عوامل فیزیکی تاثیر بسزایی در تغییر مسیر گلوله دارد.

در دمای پایین و سردی هوا از سرعت گلوله کاسته میشود و برعکس در دمای بالا و گرم هوا به سرعت آن افزورده میشود.

این علت را از نظر فیزیکی میتوان به این شکل بیان کرد که در دمای بالا غلطت هوا کمتر و هوا رقیق تر است و در دمای پایین غلطت بیشتر میشود.

درهوای گرم گلوله با تعدا کمتری از مولکولهای هوا برخورد میکند و در نتیجه از سرعت آن کمتر کاسته میشود.البته این تغییر در سرعت به راحتی قابل تشخیص نمیباشد.

۵- برف و باران : قطرات نرم و لطیف باران و یا دانه های سبک و زیبای برف میتوانند به راحتی مسیر گلوله را از جای خود منحرف کنند.

۶- ارتفاع : یکی از مهمترین عوامل فیزیکی در تیراندازی ارتفاع است.

با تغییر ارتفاع ما نسبت به سطح آبهای آزاد از فشار هوا کاسته و یا به آن اضافه میشود.

این تغییر فشار به راحتی بر قدرت تفنگهای مثلا بادی تاثیر گذار است.

مثلا تهران درارتفاع حدود ۱۲۵۰ متری ( میانگین ) بالاتر از آبهای آزاد قرار دارد و ساحل دریای خزر در ارتفاع حدود ۲۵ متر پایین تر از آبهای آزاد قرار دارد.

اگر با یک تفنگ در هر دوی این مکانها تیراندازی کنیم عملکرد و سرعت تیر ما کاملا متفاوت خواهد بود.

این مسئله در تفنگهای ضعیف تر عملکرد معکوس را نیز به همراه خواهد داشت.

هر اندازه که وزن و سرعت گلوله بیشتر باشد تاثیر این عوامل برا آن کمتر خواهد بود.

اميدوارم اين مطالب براي دوستان مفيد بوده باشه.

موفق باشيد.
ممنون خیلی مفید بود
سلام دوستان توی پستهای قبلی دیدم که دوستان حساسیت ماشه را تا 1 پوند پایین اورده بودن من میخواستم در حد دو پوند حساس کنم منتها پیچ رگلاژ به شدت محکمه ولاک وموم شده میخواستم بدونم دوستان چطور موفق به باز کردن پیچ شدن منم همون کار کنم ماشه بولده اگه توضیح بدین ممنون میشم
(2015-04-02 07:47 PM)hossein1haghighi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستان توی پستهای قبلی دیدم که دوستان حساسیت ماشه را تا 1 پوند پایین اورده بودن من میخواستم در حد دو پوند حساس کنم منتها پیچ رگلاژ به شدت محکمه ولاک وموم شده میخواستم بدونم دوستان چطور موفق به باز کردن پیچ شدن منم همون کار کنم ماشه بولده اگه توضیح بدین ممنون میشم
در مورد ماشه بولد نميدونم اما طبق اعلام سازنده ماشه تيمني حساس كردن بيش از ١/٥ پوند ميتونه باعث شليك ناخواسته بشه خيلي حواستون باشه بدون ابزار اندازه گيري دقيق ممكنه خدايي نكرده اتفاقي بيوفته كه نشه جبرانش كرد. بهترين حساسيت براي ماشه به نظر من بين ٢ تا ٣ پونده
Kalashnikov
ذکر منبع هم میتونید انجام بدید.این پست مهرشاد بود فکر کنم
نمیدونم پست کدوم یک از دوستان بود ولی دیدم مهره رو باز کرده بود مهره من بیش از حد محکمه باید مهره رو مهار کرد با اچار ال پیچ را شل کرد ام خیلی سفته نمیشه
لینک مرجع