انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: احكام شرعي شكار
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
در موردی که شما فرمودید عرض کنم که چینه دان با سنگ دان فرق میکنه برا همین بنده متوجه منظور شما نشدم میشه بفرمائید که منظور شما دقیقا کدام است؟
در مورد بسم الله گفتن اگه سهوا و نه از روی قصد گفته نشه ایرادی نداره.
دوستان عزیزم در مورد شرایط حلا و حرام بودن قبلا به کرات صحبت شده. همین چند صفحه قبل هم علی آقا خالزن مجددا شرایط را تکرار کردند.Khansariha (8)
این بحث ها جز سنگین شدن سایت و بالا رفتن صفحات چیزی را در پی نخواهد داشت.
این هم خدمت شما دوستان عزیز
(2014-05-12 07:31 AM)ALIANA-54-T06 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فقط جهت یاد آوری Khansariha (8)


پاسخگوی احکام 1
کارشناس پاسخگوی احکام


نقل قول نوشته اصلی توسط محمد طه نمایش پست
با سلام و با تشکر
در خصوص سوال یک....خب پرنده ای مثل جیجاق...در خصوصیات این پرنده نوشته شده همه چیز خوار است...حالا چه جوری میشه فهمید که شکار این پرنده درست است یا خیر؟

به نام خدا و سلام بر شما
وقتتون بخیر

اسم پرنده اصلا مهم نیست. هر پرنده ای و از هر جایی باشد، از روی نشانه ها حلال یا حرام بودنش را تشخیص می دهیم و مثال را بر آن منطبق می کنیم.

در مورد همه چیزخوار بودن هم در پست های قبلی عرض شد. تا وقتی نجاست خوار انسان نباشد، مشکلی ندارد. (که حتی در آن صورت هم با استبراء به تفصیلی که قبلا ذکر شد، حلال می شود.)


- و اما نشانه ها:

گوشت پرندگانى که داراى چنگال هستند و درنده مى باشند حرام است. مانند باز و عقاب و کرکس و شاهین و امثال اینها. و همچنین است بنابر احتیاط واجب انواع کلاغ و شب پره و طاووس.

ولى گوشت پرندگانى مانند انواع کبوتر و کبک و مرغ خانگى و انواع گنجشک و امثال اینها حلال مى باشد (بلبل و سار و چکاوک از اقسام گنجشک است).

اما بنابر احتیاط واجب باید از خوردن گوشت پرستو و هدهد اجتناب کرد.


بطر کلی راه شناخت پرندگان حلال گوشت، داشتن یکى از نشانه هاى سه گانه است:

1. در موقع پریدن، حرکت پر و بالش زیادتر از ثبات آن باشد.

2. چینه دان داشته باشد.

3. ناخن پشت پا داشته باشد.

و اگر پرنده اى هیچ یک از این سه علامت را نداشت، حرام گوشت است.


- نکته 1: و اگر در مورد پرنده ای این دو علامتی که گفته شد با هم معارضه کنند یعنی مثلا پرنده ای در هنگام پرواز بیشتر بالهایش را صاف نگاه می دارد اما در عین حال دارای چینه دان یا سنگدان یا تیغه پشت پا باشد، حق تقدم با علامت اولی است یعنی چون بیشتر بال ها را صاف نگاه می دارد حرام گوشت می باشد.

- نکته 2: تخم پرندگان حلال، حلال و تخم پرندگان حرام، حرام است. و اگر تخم پرنده ای بود که صاحبش مشخص نبود، از این نشانه تشخیص می دهیم که: تخمهایى که دو طرف آن مساوى است حرام است و تخمهایى که یک طرف آن باریک تر است حلال است.
منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

یادآوری دوم Khansariha (256)
دوستان بیاد داشته باشند شکار حیوانات و پرندگان در شب نهی شده (مکروه هست)
امام سجاد(ع) به خدمتکاران خود دستور می داد که هرگز هنگام شب و قبل از طلوع فجر، حیوانات را ذبح نکنند و می فرمود: إنَّ اللَّهَ جَعَلَ اللَّیلَ سَکَناً لِکُلِّ شَی ءٍ : خداوند شب را برای همه چیز مایه آرامش قرار داده است.
لذا از نظر اخلاقی و رعایت حقوق حیوانات کار درستی نیست . ممنون Khansariha (8)
ممنون از شهریار عزیزKhansariha (8)Khansariha (8)
من چندجا تو سایت های مختلف!!!!خونده بودم که داشتن سنگدان هم جز شروط حلالیت هستش برا همین فکرم مشغول شده بود.راستیتش منتاسفانه هم دارکوب و هم جیجاق رو بر اثر ندونستن شکار کرده و خوردم
دوست عزیز آنطور که ما پرسیدیم و میدونیم عرض کنم که ذبح کردن در حالی که حیوان کمترین زجر را بکشد سفارش شده حتی بریدن سریع هم سفارش شده و زجر کشیدن و اذیت شدن حیوان هرچند درست نیست مگر وقت تنگ باشد و فرصتی نباشد و باید چاقو تیز باشد ولی در کل کندی چاقو در تنگی وقت باعث ابطال نمیشود و تا جائی جایز هست که بریدن رگها را بلاخره بتواند انجام دهد شما هم که فرمودید بلاخره بریده شده پس مشکلی در حلیت آن نیست . Khansariha (8)
با سلامKhansariha (8)
دوستان موضوعی شدیدا ذهن بنده رو مشغول کرده ممنون میشم دوستان و اساتید کمکم کنید تا از این سردرگمی بیرون بیام.
تو منطقه ما همه سار رو حلال گوشت میدونم و البته خودم همینطور!چند روز قبل که بیرون رفته بودم یکی دو تا سار شکار کردم موقع پاک کردن در عین ناباوری متوجه شدم سار چینه دان نداره!!!Khansariha (226)برا همین دو دل شدم حلال هست یا نه!!!!آخه از بچگی شنیدم که حلاله و کلی هم خاصیت داره و تازه قبلا نیز به کرات استفاده کردم به خصوص در دوران نوجوانی. حالا میخوام دوستان راهنمایی بفرمایند که چرا با وجود نداشتن چینه دان همه میگند که سار حلال هستش؟البته از یکی دیگر از دوستان هم پرسیدم و ایشون فرمودند که حلال هستش ولی باز خودم بخاطر نداشتن چینه دان شک دارم و مصرفشون نکردم
دادا تو حرام وحلال بودن پرنده اگه یکی از سه شرط رو داشته باشه حلاله
چیندان
نداشتن چنگال پشتی
بال زدن بیشتر تا ثابت بودن
و......
خوب نکته ای که ذهن منو مشغول کرده دقیقا همینه!!! چون جیجاق دقیقا شرایطی مشابه همین داره:چنگال نداره،بال زدنش بیش از ثابت بودن بالشه و چینه دان نداره!!!
در ضمن دوست عزیز در موردی که شما فرمودید یه اشتباه تایپی وجود دارهKhansariha (48) شما باید میفرمودید داشتن تیغه پشت پا از شرایط حلیت پرنده هستش،چون پرندگانی که تیغه پشت پا رو داشته باشن حلال گوشت هستند
خوب حلال دیگه داشتن یکی از شرایط تموم میکنه کار رو
شرمنده به خاطر اشتباه /تشکر بابط یاد اوری
خوب پس با این حساب جیجاق حلاله!!؟Khansariha (226)
چون من از چندین تن از دوستان شنیدم که جیجاق حرامه!!
ممنون میشم اگه دوستان کمک کنند تا بدونیم که کدوم چیکار کنیم با توجه به آغاز شدن فصل شکار.
خواهشدوست عزیزKhansariha (8)
سلام دوباره
والله ما میفرتیم شکار جنگل یکی میگفت حرام یکی میگفت حلال
برای من هم خیلی سوال بود
تا این که از یکی از دوستان که همسایه هست سوال کردم ایشون فرمودن داشتن یک شرط دلالت بر کل میکنه Khansariha (219)
لینک مرجع