2014-01-12, 03:10 PM
(2014-01-12 10:26 AM)morteza نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
علت اینکه بعضی ضبح با کارد سرامیکی را مشکل دارمیدانند ؛ چیست؟ مگر غیر از تیز بودن و راحت بریدن باید شرایط دیگری داشته باشد ؟ یا شاید فکر میکنند سرامیک همون سفال هست .
شرايط ذبح كردن
ذبح با غير آهن:
سؤال 861 : ذبح با كارد استيل و مس و طلا و غير آهن صحيح است يا نه ؟
جواب : در صورتى كه انسان متمكن از آهن باشد بغير آهن صحيح نيست و اما استيل شنيده ايم كه از جنس آهن است و به اين نحو عملش آورده اند چنانچه حقيقتش آهن باشد ذبح به آن حلال است ، مع ذلك از اهل خبره سؤال نمايند .
ذبح كردن با استيل:
سؤال 862 : آيا ذبح حيوان با كارد استيل جايز است ؟
جواب : ظاهراً جايز باشد ، چون استيل نوعى آهن است ، چنانچه اهل خبره گفته اند .
مباشرت مسلمان:
سؤال 863 : آيا ذبح حيوان با دستگاههاى تمام اتوماتيك با رعايت همه شرايط ذبح به اين صورت كه مسلمانى با گفتن بسم الله دكمه دستگاه را فشار دهد صحيح است ؟
جواب : در ذبح مباشرت شرط است .
بريدن چهار رگ:
سؤال 864 : در صورتى كه گرگ گلوى گوسفند را بگيرد و دوتا از اوداج را قطع كند و دو رگ بزرگ دو طرف گردن باقى مانده باشد اگر چوپان برسد و با چاقو ببرد آن گوسفند حلال است يا حرام ؟
جواب : در فرض سؤال چنانچه چوپان هم دو رگ بزرگ سالم را با موازين شرعى ببرد و هم دو رگ قطع شده را از بالا و يا از پايين آن دوباره ببرد ، گوسفند مذكور حلال مى شود .
انداختن مرغ در آب پس از سربريدن:
سؤال 865 : بعضى از مرغدارى ها سر مرغ را كه مى برند آن را در بشكه اى كه در آن آب است مى ريزند و همه را روى هم مى اندازند يا بعد از سربريدن مرغ در آب نهر مى افتد آيا اين گونه مرغها حلال است ؟
جواب : در صورتى كه ذبيحه تمام شرايط ذبح را واجد باشد از قبيل اسلام و قبله و ذبح با حديد و قطع او داج اربعه و بعد از احراز اين شرايط در بشكه يا در نهر روى هم بيندازند مانعى ندارد و حلال است .
اختلاف شيعه و سنى در ذبح:
سؤال 866 : شيعه و سنى نسبت به طريقه ذبح شرعى اختلاف دارند تكليف ما نسبت به گوشت و چرمى كه مى خريم و نمى دانيم چه كسى ذبح كرده چيست ؟
جواب : از بازار مسلمانها بخريد و فحص بر شما لازم نيست .
سربریدن :
اگر حیوان حلالگوشت – اعم از اهلى و وحشى – را با رعایت دستور و شروطى که مقرر شده سر ببرند خوردن گوشت آن حلال است. دستور سربریدن حیوان آن است که حلقوم (مجراى تنفس)، مرى (مجراى غذا) و دو رگ بزرگ را که در دو طرف حلقوم است، از پایین برآمدگى زیر گلو به طور کامل ببرند و اگر آن ها را بشکافند، کافى نیست. ذبح شتر نیز شکل خاصى دارد که «نحر» نامیده مى شود.
شروط سربریدن حیوانات به شرح ذیل است:
۱- ذبحکننده باید مسلمان باشد؛
۲- باید سر حیوان را با جسم تیزى که از آهن باشد ببرند؛
۳- در موقع سربریدن، باید جلوى بدن حیوان رو به قبله باشد؛
۴- هنگام سربریدن، باید نام خدا را ببرند؛ همین قدر که به قصد ذبح بگویند: «بسم الله»، کافى است.
۵- حیوان پس از بریدن چهاررگ معین، حرکتى کند، اگر چه مثلاً چشم یا دم خود را حرکت دهد یا پاى خود را به زمین بزند.[۲]
اگر حیوانى را طبق دستور شرع، «ذبح» یا «نحر» و یا «شکار» نمایند، آن حیوان «تذکیه» شده و حلال است و در اصطلاح فقهى، آن را «مُذَکّى » مى نامند و اگر تذکیه شرعى نشده باشد، «میته» نامیده مى شود که حرام و نجس است.[۳] پانویس
↑ تحریرالوسیله، ج ۲، ص ۱۳۵-۱۴۵٫
↑ تحریرالوسیله، ج ۲، ص ۱۴۶-۱۵۴٫
↑ آشنایى با ابواب فقه، محمداسماعیل نورى ، ص ۱۱۹٫
مسأله 2223ـ سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:
1ـ ذبح كننده بنابر احتياط واجب بايد مسلمان باشد، ناصبى ها يعنى كسانى كه با اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) دشمنى دارند در حكم كفّارند.
2ـ بايد سر حيوان را با جسم تيزى كه از آهن، يا فلز ديگر باشد ببرند، ولى اگر احتياج به ذبح باشد و آهن پيدا نشود، يا اگر سر حيوان را نبرند مى ميرد و دسترسى به آهن نيست، با هر چيز تيزى كه رگها را بتواند جدا كند (مانند شيشه و سنگ و چوب تيز) مى شود آن را ذبح كرد.
3ـ در موقع سر بريدن بايد جلو بدن حيوان رو به قبله باشد و اگر عمداً رو به قبله نكنند حيوان حرام مى شود، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله يا اشتباه كردن قبله، حيوان را به سمتى غير از قبله سر ببرند حرام نيست.
4ـ هنگام سر بريدن بايد نام خدا را ببرد همين قدر كه بگويد «بسم اللّه» يا «سُبْحانَ اللّهِ» يا بگويد «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ» كافى است و به زبان فارسى يا هر زبان ديگر نيز جايز است، ولى اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد كافى نيست و در صورتى كه از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد.
5ـ بايد حيوان بعد از سر بريدن حركتى كند اگر چه مثلاً چشم يا دم خود را حركت دهد يا پاى خود را به زمين زند كه معلوم شود زنده بوده و احتياط واجب آن است كه خون به مقدار كافى از آن بيرون بريزد.
2ـ بايد سر حيوان را با جسم تيزى كه از آهن، يا فلز ديگر باشد ببرند، ولى اگر احتياج به ذبح باشد و آهن پيدا نشود، يا اگر سر حيوان را نبرند مى ميرد و دسترسى به آهن نيست، با هر چيز تيزى كه رگها را بتواند جدا كند (مانند شيشه و سنگ و چوب تيز) مى شود آن را ذبح كرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این هم حکم اسلحه :
اسلحه شكار مثل كارد و شمشير برنده باشد يا مثل نيزه و تير باشد كه بدن حيوان را پاره مي كند، و در قسم دوم اگر سلاح سر نيزه نداشته باشد، شرط حلال شدن اين است كه بدن حيوان را مجروح و پاره كند، و اگر سر نيزه داشته باشد كافي است كه آن را بكشد هر چند مجروح نسازد، و اگر بوسيله دام يا چوب و سنگ و مانند اينها حيواني را شكار كنند و بمیرد پاك نمي شود و خوردن آن هم حرام است، و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر با چيز تيزي كه سلاح نيست مانند سوزنهاي بزرگ يا چنگال يا سيخ كباب و مانند آن حيوان را شكار كنند، و اگر حيواني را با تفنگ شكار كنند چنانچه گلوله آن در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره كند، پاك و حلال است، چه گلوله تيز و مخروطي باشد چه نباشد و لازم نيست گلوله از جنس آهن باشد ولي اگر گلوله در بدن حيوان فرو نرود بلكه آن را به سبب فشار بكشد يا بواسطه حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و حيوان بميرد، پاك و حلال بودنش اشكال دارد...
شرائط سر بريدن حيوان
مسأله 2602 ـ سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:
اول ـ كسى كه سر حيوان را مى برد چه مرد باشد، چه زن، بايد مسلمان باشد و اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم نكند، و بچه مسلمان هم اگر مميز باشد يعنى خوب و بد را بفهمد مى تواند سر حيوان را ببرد.
دوم ـ سر حيوان را با چيزى ببرند كه از آهن باشد ولى چنانچه آهن پيدا نشود و طورى باشد كه اگر سر حيوان را نبرند مى ميرد، با چيز تيزى كه چهار رگ آنرا جدا كند مانند شيشه و سنگ تيز، مى شود سر آنرا بريد.
سوم ـ در موقع سر بريدن، گردن و دست و پا و شكم حيوان رو به قبله باشد، و كسى كه مى داند بايد رو به قبله سر ببرد، اگر عمداً حيوان را رو به قبله نكند، حيوان حرام مى شود، ولى اگر فراموش كند، يا مسأله را نداند، يا قبله را اشتباه كند، يا نداند قبله كدام طرف است، يا نتواند حيوان را رو به قبله كند، اشكال ندارد.
چهارم ـ وقتى مى خواهد سر حيوان را ببرد، يا كارد به گلويش بگذارد، به نيت سر بريدن، نام خدا را ببرد، و همينقدر كه بگويد بسم الله كافى است، و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد، آن حيوان پاك نمى شود و گوشت آنهم حرام است، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد.
پنجم ـ حيوان بعد از سر بريدن حركتى بكند، اگر چه مثلاً چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين زند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
*************************************
///////////////////////////////////////////////////////////
دوستانی هم که مقلد حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه ای هستند هم همین حکم وارد هست.......بریدن باید با کارد فلزی باشد ولی اگر در شرایطی بودید که کارد فلزی در دسترس نبود و حیوان داشت تلف میشد با هر چیز تیز و برنده ای که رگ ها رو بتواند ببرد ذبح جایز است
این یعنی آقایی که میری شکار...شما که می خوای کارد با خودت ببری...اگر از روی عمد کارد سرامیکی بردی شکارت حلال نیست....باید حتما کارد فلزی ببری مگر اینکه بنا بر اتفاق یادت بره یا کاردت رو گم کنی یا هر گونه اتفاق دیگه که عمدی نباشه