انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: احكام شرعي شكار
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام به همه دوستانKhansariha (8)
من فکر میکردم در مورد احکام شکار همه چیز رو میدونم ولی امروز از دوستان مطالب جدیدی رو یاد گرفتم که برام جالب بود (بخصوص مطالب sync1732 عزیز و searcher عزیز)و از این دقت نظر دوستان نسبت به احکام شرعی لذت بردم همینطور از خاطره جالب علی آقاKhansariha (8)
به نظر من اکثر دوستان از شکار لذت میبرن ولی منظور این نیست که از کشته شدن حیوان لذت ببرن بلکه حواشی شکار (مثل تعقیب و گریز شکار و ... ) لذت اصلی هست که باید برای متخصص توضیح داده بشه تا از سوال ما برداشت نکنه که از کشتن لذت میبریم .

این سوال (شکار به قصد لذت) باید حالا دیگه به نحو جدیدی مطرح بشه (با توجه به اینکه گاها انسانها از اعمالی که انجام میدن فقط یک نیت ندارن )و دنبال جوابش گشت و اون اینکه (آیا ضمن داشتن نیت استفاده از گوشت شکار و استفاده از خواص درمانیش و با رعایت مقدمات شرعی شکار ، صرف لذت بردن از شکار (نه لذت بردن از کشتن حیوانات) باز هم شکار رو به عمل حرام تبدیل میکنه؟!
قربان شما دوست خوبم cfx (شرمنده اسمتون رو نمیدونم) شما لطف دارید من حمید رضا هستم از یزد

تا اونجا که من میدونم همین شکار هایی که میکنیم و بعدا گوشتش رو برمیداریم و مصرف میکنیم صحیح است البته با توجه با قانون شرع باید نیت و قصد ما شکار به منظور استفاده از گوشت به منظور خواص درمانی اون باشه و یا مصرف اون (این رو شک دارم نظر خودمه)
البته کل مطلب بالا برداشت من از نظر مراجع و دوستان هست و ممکن هست اشتباه باشه دوستان تحقیق بکنند

برای دوستانی که نظر شرع در شکار براشون مهمه :

چند جا در سایت خوندم که توصیه شده بود ( دوستانی که کالیبر 4.5 دارن و سرعت سلاحشون زیاده و تیر از بدن پرنده عبور میکنه و پرنده مثلا 20 متر پرواز میکنه و بعد میوفته ) از ساچمه های سرتخت استفاده کنند در فواصل نزدیک که تخریب بالایی داره و پرنده را درجا میندازه دوستان توجه داشته باشند که بنا به فتوای آقای بهجت و تا اونجا که من میدونم دیگر مراجع این شکار پاک و حلال نیست چون ساچمه به واسطه تیز بودن در بدن شکار فرو نرفته و به واسطه ی سرعت زیاد بدن شکار رو له کرده و به داخل میره تاکید میکنم با ساچمه سر تخت شکار شما حرام گوشت هست به نظر مرجع تقلیدتون رجوع کنید .
حالا خودم یک سوال مطرح میکنم اگر دوستان روحانی آگاه دیدید سوال کنید
اگر با ساچمه سر تخت پرنده ای را شکار کردیم و سریع خود را به شکار رساندیم و قبل از جان دادن پرنده حیوان را ذبح کردیم حال حکم گوشت این شکار چیست ؟
حمیدرضا جان من احسانی هستم (علی)Khansariha (8)
راستش من که نمیتونم وقتی از شکار لذت میبرم فقط با نیت استفاده از خواص درمانیش برم شکار (اصلا نمیشه بنظر من) اگر اینطور بود که میگفتم برامون بزنن (تازه خدایی نکرده مریضی نداریم که فقط با اون گوشت درمان بشه) یا گشنگی نداریم که فقط با اون گوشت سیر بشیم من شدیدا این اعتقاد رو دارم که هر کسی میره شکار حتما و حتما گوشه ای از نیتش علاقه و تفریح هم هستKhansariha (8)
علی جان تا حدودی با شما موافقم. در کل خود بنده عاشق هدف زنی و شکار هستم، اما فقط با تفنگ بادی. و نیتم هم خواص درمانی یا ...... نیست. فقط از شکار کردن لذت میبرم و سعی میکنم که فقط پرندگان حلال گوشت شکار کنم که ازش استفاده هم بکنم .حتی خیلی از دوستام بهم پیشنهاد خرید تفگ ساچمه زنی میکنند ولی چون دوست ندارم نمیخرم.
این که 100٪
داداش علی اسلام اون قدر ها هم سخت گیر نیست مثلا میگه برای ذبح کردن نام خدا رو ببرین ولی اگه یادت رفت اشکال نداره قبول داری ؟
در مورد بحث لذت بردن هم هیچ کدوم از بچه ها از جون کندن شکارشون که لذت نمیبرن من خودم اگه ببینم داره زجر میکشه تیر به جای حساس نخورده ناراحت هم میشم میدوم طرفش که ذبحش کنم که حیوان درد نکشه لذت ما از حواشی شکاره همون طور که بیان شد در طبیعت بودن تعقیب شکار و برای من غلبه بر شکار و واکنش سریع تر و دارا بودن مهارت ٰ ایناست که برام لذت بخشه
اگر به همه ی بچه های سایت بگن آقا یه جا هست یه زمین بزرگ شبیه منطقه جنگی با سلاح های ( پینت بال ) میتونید با هم رقابت کنید باور کن لذتش برامون بیشتره .فک کن من مسیح و آقا جلال و سهیل و میلاد رو هد شات کنم چه فازی میده . ( تاج سر من هستند این دوستان و فقط برای شوخی بیان کردم انشاالله که دلخور نمیشن ازمKhansariha (226) )
(2011-08-19 08:41 PM)ahura نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
علی جان تا حدودی با شما موافقم. در کل خود بنده عاشق هدف زنی و شکار هستم، اما فقط با تفنگ بادی. و نیتم هم خواص درمانی یا ...... نیست. فقط از شکار کردن لذت میبرم و سعی میکنم که فقط پرندگان حلال گوشت شکار کنم که ازش استفاده هم بکنم .حتی خیلی از دوستام بهم پیشنهاد خرید تفگ ساچمه زنی میکنند ولی چون دوست ندارم نمیخرم.


من هم اصلا از سلاح ساچمه زنی خوشم نمیاد و بیشتر با سلاح های تکتیر به خصوص با برد بالا حال میکنم (خدا قسمت کنه قناسه)
با اون قسمت از حرفتون که گفتید فقط حلال گوشت شکار میکنید به ششدددتتت موافقم آقا چه کار دارین این کلاغ مادر مردرو داره واسه خودش قار قار میکنه شترقققق میزنید بدبختو ناکار میکنید که چی حالا از قیافش خوشتون نمیاد صداش مثل قناری نیست به بزرگی خودتون ببخشیدش (اگر آفت هست بحث اون جداست) این هم یک انتقاد طنزآلود
(2011-08-19 03:02 PM)ALIANA-54-T06 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(2011-08-19 12:39 PM)sync1732 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
علی جان یک سوال

در بالا مطرح شد که اگر بی نیاز باشی به گوشت شکار حرام است
و کمی پایین ترش گفته شد که اگر به قصد استفاده به شکار برویم اشکال ندارد
سوال من اینجاست که اگر به قصد استفاده برویم ولی نیار مند به گوشت آن نباشیم فکر کنم اکثرا این جر هستیم محتاج گوشت شکار نیستیم از شکار لذت میبریم و گوشت شکارمون هم مصرف میکنیم یعنی به قصد مصرف میریم شکار این حکمش دقیقا چیه؟
برای جواب شما یاد یک خاطره افتادم خخخخخخ
یک خاطره مختصر و بامزه بگم شاید جالب باشه بنطرم جواب توش هست
پارسال که تازه این 54 را خریده بودم توی یک مجلس مهمونی (عروسی) کنار دستم یک روحانی که از قضا پیش نماز مسجد یک شهرکی هم بود نشسته بود و برادرم که از من بزرگتر هست و خیلی هم مورد احترام منه جلوی حاج آقا شروع کرد سر صحبت را باز کردن و اینکه شنیدم رفتی 700تومن یک تفنگ دیگه خریدی و کمی سرزنشم کرد Khansariha (120) و رو به حاج اقا گفت حاج اقا کمی نصیحتش کن (منو میگفت چون خیلی مخالف شکاره ) کمی خلاصه دمغ شدم و بنوعی خجل که حاج اقا روحانی گفت چکار کردی؟ گفتم هیچی یک تفنگ بادی گرفتم گفت کالیبرش چنده ؟! من که متعجب شدم گفتم حاج اقا 5.5 هست گفت تفنگ چیه ؟ گفتم دیانا 54 گفت تفنگ خیلی خوبی گرفتی منم یک 5.5 دارم که وقتی میرم شمال و مسافرت با خودم میبرمش ؟! آقا لبخند بر لبانمون جاری شدKhansariha (266) گفتم حاج اقا شما چی شکار میکنید که شروع کرد از انواع پرنده و خواص بعضیهاشون صحبت کردن و معلوم شد از نوجوانی این تفنگ را داره و علاقه به شکار هم خیلی داره گفتم حاج اقا شما این مسئله شکار برای خوردن گوشت با اینکه نیاز به گوشت نداریم حکمش چیه ؟
ایشون اینطور منو شیر فهم کرد که بعضی پرنده ها گوشتشون بسیار مفیده و توصیه بخوردن بعضی از آنها هم شده مثل تیهو که حدیث از ائمه هم از منفعت گوشت این پرنده زیاده (در ضمن د رقران هم به منفعت گوشت این پرنده اشاره شده) و یا کبوتر چاهی و یا وحشی بسیار برای نارسائی قلبی توصیه شده مخصوصا برای سن بالاها وقتی شما به نیت بهره درمانی و یا خوردن گوشت شکار حتی اگر صرفا لذت خوردن گوشت شکار هم باشه اشکالی نداره ولی اگر هیچ نیازی ندارید و صرفا شکارشان کنید ولو اینکه بعدا گوشتش را مصرف کنید جای اشکال دارد یعنی قصد شکار و نیت شکار برای مصرف اون پرنده لازمه (من که اینطور فهمیدم)
جالبه که اخوی ما هم بعد از توضیحات حاج اقا گفت صبح زود کبوتر چاهی زیاد میاد پشت فضای خانه ما میخوای بیا اونجا گفتم عجب !!!!!!! چه فکر میکردیم دادش چی شد . Khansariha (95)

خیلی حال کردم علی آقا ، کاشکی یه عکس از قیافه داداشتون میگرفتیدخخخخخخخخخخ(شوخی)
راستی حاجاقا نگفتند مارک تفنگشون چیه ؟ شاید pcp داشتند اونم مثلا از نوع ar6 خخخخخ.
یه موقع دیگه که حاجاقا را دیدید سلام ما را برسونید و ازشون دعوت کنید تا یه سری به انجمن ما بزنند.
ممنون علیرضا جان Khansariha (8)
این حاج آقا یه چینی 5.5 داشت البته گفت که قبلا هم یک 4.5 داشته
البته دیدن روی داداشم هم تا پایان مهمونی خالی از لطف نبود و همش میخندیدیم خخخخخخخخخ و گفتمش بیا تو هم یکی بخر با هم بریم هدفزنی و تفریح البته باز بگم این داداش ما خودش تیرانداز ماهری هست با اینکه تحصیلات دکترا داره ومسئولیت کاری زیاد راسیتش یکی دوباری بردمش با خودم هدفزنی و وسوسه اش کردم pcp بخره البته هنوز که موفق نشدم خخخخخ Khansariha (214)
بگذریم
برای جواب این مسئله که شکار باید با چه قصدی باشد و... بارها مسئله حکمش از طرف مراجع گذاشته شده
اول باید به نیت شکار باشه و استفاده از شکار (حالا به هر علتی که شما نیاز دارید )
این استفتاء هم بد نیست دوباره دیده بشه
استفتاء (شماره 14) دفتر حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى مدّظلّه العالى
با سلام
من و خانواده ام هر چند ماه یکبار به شکار می رویم.
ما نیازی اصلی مان از این راه نیست ولی از گوشت شکار استفاده می کنیم.
بعضی از اقوام می گویند چون از سر تفریح است حرام است حال به سوال من جواب دهید کآیا این شکار حرام است یا خیر؟
اگر به قصدتفریح بروید حرام است ولی اگر واقعا برای استفاده از گوشتش بروید اشکال ندارد.

آدرس دفتر استفتاءات
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام عزیزان
یه چیز جالب رو تا حالا راجع به اسلام نمیدونستم و تازه فهمیدم
تاحالا نمیدونستم حیوانات هم نفقه دارند و دادن نفقه بر صاحبانشون واجبه!!!!!!!!!
واقعا نمیدونم راجع به اسلام چی باید گفت
کاملا مشخصه که این دین الهی ترین دینه
– مصاديق نفقه حيوان
معمولاً مالك، نفقه هر حيواني را كه در اختيارش قرار دارد را خودش به طريقي تأمين مي‌كند و اگر به نحوي آن را به ديگري داده است، نفقه را دارندة حيوان مهيا مي‌نمايد. در هرحال تهيه و تدارك نفقه حيوان اصولاً با مالك آن است و فقها تأمين آنچه كه حيوان به آن نياز دارد را واجب مي‌دانند . بنابراين، خرجي چهارپايان مقدار معيّني ندارد. اين نفقه ممكن است خوراك دام باشد يا نوشيدني مانند آب و شير (براي بچه‌ حيوان)، برگ درخت (براي كرم ابريشم)، پوشش (براي برخي از حيوانات اهلي مانند اسب و قاطر)، دانه پرندگان، چريدن علف‌خواران در علفزار و دشت و بيابان، لگام، اصطبل، آغل و سرپناه (براي مصونيت از سرما و گرما وحفاظت برخي از حيوانات از حمله جانوران ديگر) و حتي تلقيحات، معالجات دامي و انجام عمليات بهداشتي و قرنطينه‌اي، نظافت و ضدعفوني كردن محل زندگي و نگهداري و خود حيوان و برخي امور كه معمولاً دولت يا مؤسسات خصوصي آنها را به منظور معالجه و تحقيقات براي درمان دام‌ها، ايجاد مي‌كنند، مانند: تأسيس بيمارستان و درمانگاه‌هاي دامپزشكي و باغ‌ وحش و قرق نمودن مناطقي براي حفظ حيات ‌وحش و به علاوه، غالباً براي انجام اين امور، تفاوتي بين حيوان اهلي و وحشي و يا حلال‌گوشت و حرام‌گوشت، ديده نمي‌شود و بستگي به زمان و مكان و احتياجات حيوان دارد. مالك مي‌تواند براي تغذيه دام به آن علف بدهد (در مورد حيوانات علف‌خوار) و يا اينكه آن را در مرغزار و مراتعي كه اذن استفاده از آنها را دارنده يا مالك دارد، رها كند تا چرا نمايد و اگر چريدن براي تغذيه كافي نباشد، بايد به مقدار كافي با علوفه يا خوراكي مناسب ديگر حيوان را سير نمايد و اگر مالك از پرداخت مخارج چهارپا ولو بارها ساختن حيوان در مراتع براي چريدن كافي خودداري كند، حاكم وي را ملزم به فروش حيوان يا انفاق و يا ذبح آن در صورتي كه گوشتش مصرفي باشد خواهد كرد . و در مورد برخي از جانوران مانند زنبور گفته شده، نفقه مملوك حتي زنبور بر مالكش است .
در ادامه این لینکو ببینید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

مطالبش زیاد بود نیاوردم تو سایت
Khansariha (256)Khansariha (256)Khansariha (256)
دوستان شما اگر شکار میرید و از گوشت شکار استفاده میکندی به هر نیت خواص درمانی،خوردن یه گوشت لذیذ که کمتر تو بازار گیر میاد ،جلو گیری از مریضی و ... دیگه با توجه به اینکه از گوشت شکار استفاده میکنید مشکل خاصی نیست.
من خودم همیشه فقط با یه نیت میرم شکا و اونم استفاده از گوشت شکار و جایگزین کردن اون با گوش مرغ که پر از مریضی و هست و همه دکترا هم اذعان دارند.شاید باورتون نشه اما در زمان فصل شکار خانواده ما یکبار هم گوشت مرغ استفاده نمی کنند.
من خودم دیدم این مرغ های بد بخت رو چه جوره یک ماه اینقدرشون میکنند و جالبه بدونید روند طبیعی رشد مرغ حداقل 4 ماه هست!!!!!
دوستان ما در احادیث داریم الاعمال و به النیات یعنی هر عملی به نیتش هست.خوب وقتی یک نفر میره مدرسه میسازه نیتش چیه؟مسلما اگر برای خدا باشه یه چیزی توی اون دنیا عائدش میشه اما اگر برای فخر فروشی باشه خدا مزدش رو تی همین دنیا میده حالا اون طرف که مدرسه ساخته ایا از ساختن مدرسه لذت هم برده؟خوب مسلمه اگر لذت نمی برد که نمی رفت پول خرج کنه و مدرسه بسازه.
پس هم لذت برده هم ثواب کرده اگر برای خدا بوده ثوابش در اخرت جواب داده میشه و اگر برای غیر خدا بوده توی همین دنیا چند نفر براش به به چه چه میکنن و تمام.
حالا شکار و بقیه کار های ادمی هم همینجوره شما اگر نیتت از شکار نیت خدایی باشه و برای استفاده از گوشت و خواص درمانی اون بری شکار هم گوشت خوب خوردی هم خلاف شرع نکردی هم از شکار کردن لذت بردی اما اگر فقط به صرف اینکه بکشی رفتی شکار شاید لذت ببری از کشتن اما مطمئنا لذت از خوردن نمی بری .
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم.

اقا حمید رضا دوست عزیز مواظب باش اسیر نشی هد شات کردن پیش کش خخخخخخخخخخKhansariha (214)
خیلی مخلصم .Khansariha (8)Khansariha (8)
دوستان من الان با دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) تماس گرفتم و این سوال رو تکمیلتر از قبل پرسیدم عین سوال و جواب رو میگذارم:
آیا منظور از این حکمی که شکار به قصد لذت رو حرام کرده همان لذت از کشتن حیوان هست ؟ و با توجه به اینکه هیچ شکارچی بدون لذت به شکار نمیره تکلیف این ابهام چیه و قطعا نیاز به گوشت و درمان وغیره به نحو های دیگری هم قابل تهیه هستند تکلیف لذت بردن از شکار برای کسانی که احکام شکار رو کاملا رعایت میکنند چیست ؟
جواب: نه خیر اون لذت اشکال نداره و و منظور این بوده که شکار برای عیش و عشرت حرام هست و باید مجوز قانونی هم داشته باشید.
لینک مرجع