2011-02-06, 02:20 PM
با سلام خدمت تمام دوستان
چند عرض كوچيك داشتم و خداي نكرده قصد نصيحت و بي ادبي به كسي رو ندارم
من اين تاپيك رو به اين نيت زدم كه به نظرم اين امر(حلال يا حرام بودن شكار) خيلي مهمه و فكر نكنم كسي با اين نيت من مخالف باشه
ولي فكر نكنم كسي هم با اين امر مخالف باشه كه در اين مسائل مهم كلماتي مانند فكر كنم،سليقه،اگه اشتباه نكنم،احتمالاً و... نه اينكه درست بلكه كاملا رد و اشتباه هست چون بايد در اين مسائل مهم ديني فقط متخصصين اين امر ما رو راهنمايي كنند كه خداي نكرده كسي بخاطر اشتباهات ديگران و خوندن پست اونا منحرف نشه مصداق اين حرف من اينه كه شما اگه خداي نكرده مريض بشيد نميريد پيش يه قصاب كه واستون دارو تجويز كنه و يا زماني كه يك ماشين لباسشويي ميگيريد اول كاتالوگ اونو نگاه ميكنيد بعد از اون استفاده ميكنيد(البته من اين مثالها اومدم به ذهنم و حتما شما جمله " در مَثل مناقشه نيست " رو قبول داريد)
من اين همه پر حرفي كردم كه خداي نكرده كسي برداشت بد نكنه و اگه در اين تاپيك سوالي شد اهل فن به اون جواب يا از يك منبع معتبر جواب رو پيگيري كنند
ممنون ميشم بازم ببخشيد و اميدوارم كسي خودشو مخاطب اين پست قرار نده.
*************************
من چند روز پيش از سايت مقام معظم رهبري يك سوال رو پرسيدم، اونو با جواب در اينجا قرار ميدم كه اميدوارم دوستان استفاده كنند:
سوال: باسلام
اینجانب در بعضی روزها به همراه دوستان به شکار میرویم و هنگام شکار کردن بعضی از پرندگان که با نام و گونه آنها آشنایی نداریم از حلال یا حرام بودن آنها اطلاعی نداریم،چطور میتوان فهمید که گوشت پرنده شکار شده حلال است یا حرام؟
جواب: پرنده حلال از حرام آن به دو امر تشخيص داده مىشود كه هر كدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن ـ در موردى كه بر حليت و بر حرمت آن تصريح نشده باشد نه در موردى كه نصى بر حكم آن از حيث حليت و حرمت باشد ـ قرار داده شده است:
يكى از آن دو امر «صفيف»* و «دفيف»** است پس هر پرندهاى كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد حرام است و هر پرندهاى كه عكس آن باشد به اينكه دفيفش بيشتر باشد، حلال است.
دومى آنها «چينهدان» و «سنگدان» و «صيصيه»*** است؛ پس هر پرندهاى كه يكى از اين سه را داشته باشد حلال است و هر پرندهاى كه هيچ يك از اينها را نداشته باشد حرام است؛ و پرنده آب (دريايى) با غير آن در دو علامت ذكر شده مساوى مىباشد پس هر آنچه كه دفيفش بيشتر از صفيفش باشد يا در آن يكى از اين سه نشانه باشد، حلال است اگر چه ماهى مىخورد و آنچه كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد يا هيچ يك از آن سه را نداشته باشد، حرام است؛ و تشخيص موضوع بر عهده مكلّف است.
________________________________________
* صفيف: گشادن بالها در وقت پريدن است.
** دفيف: تكان دادن بالهايش در وقت پردين است.
* * * صيصيه: تيغى است كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.
چند عرض كوچيك داشتم و خداي نكرده قصد نصيحت و بي ادبي به كسي رو ندارم
من اين تاپيك رو به اين نيت زدم كه به نظرم اين امر(حلال يا حرام بودن شكار) خيلي مهمه و فكر نكنم كسي با اين نيت من مخالف باشه
ولي فكر نكنم كسي هم با اين امر مخالف باشه كه در اين مسائل مهم كلماتي مانند فكر كنم،سليقه،اگه اشتباه نكنم،احتمالاً و... نه اينكه درست بلكه كاملا رد و اشتباه هست چون بايد در اين مسائل مهم ديني فقط متخصصين اين امر ما رو راهنمايي كنند كه خداي نكرده كسي بخاطر اشتباهات ديگران و خوندن پست اونا منحرف نشه مصداق اين حرف من اينه كه شما اگه خداي نكرده مريض بشيد نميريد پيش يه قصاب كه واستون دارو تجويز كنه و يا زماني كه يك ماشين لباسشويي ميگيريد اول كاتالوگ اونو نگاه ميكنيد بعد از اون استفاده ميكنيد(البته من اين مثالها اومدم به ذهنم و حتما شما جمله " در مَثل مناقشه نيست " رو قبول داريد)
من اين همه پر حرفي كردم كه خداي نكرده كسي برداشت بد نكنه و اگه در اين تاپيك سوالي شد اهل فن به اون جواب يا از يك منبع معتبر جواب رو پيگيري كنند
ممنون ميشم بازم ببخشيد و اميدوارم كسي خودشو مخاطب اين پست قرار نده.
*************************
من چند روز پيش از سايت مقام معظم رهبري يك سوال رو پرسيدم، اونو با جواب در اينجا قرار ميدم كه اميدوارم دوستان استفاده كنند:
سوال: باسلام
اینجانب در بعضی روزها به همراه دوستان به شکار میرویم و هنگام شکار کردن بعضی از پرندگان که با نام و گونه آنها آشنایی نداریم از حلال یا حرام بودن آنها اطلاعی نداریم،چطور میتوان فهمید که گوشت پرنده شکار شده حلال است یا حرام؟
جواب: پرنده حلال از حرام آن به دو امر تشخيص داده مىشود كه هر كدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن ـ در موردى كه بر حليت و بر حرمت آن تصريح نشده باشد نه در موردى كه نصى بر حكم آن از حيث حليت و حرمت باشد ـ قرار داده شده است:
يكى از آن دو امر «صفيف»* و «دفيف»** است پس هر پرندهاى كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد حرام است و هر پرندهاى كه عكس آن باشد به اينكه دفيفش بيشتر باشد، حلال است.
دومى آنها «چينهدان» و «سنگدان» و «صيصيه»*** است؛ پس هر پرندهاى كه يكى از اين سه را داشته باشد حلال است و هر پرندهاى كه هيچ يك از اينها را نداشته باشد حرام است؛ و پرنده آب (دريايى) با غير آن در دو علامت ذكر شده مساوى مىباشد پس هر آنچه كه دفيفش بيشتر از صفيفش باشد يا در آن يكى از اين سه نشانه باشد، حلال است اگر چه ماهى مىخورد و آنچه كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد يا هيچ يك از آن سه را نداشته باشد، حرام است؛ و تشخيص موضوع بر عهده مكلّف است.
________________________________________
* صفيف: گشادن بالها در وقت پريدن است.
** دفيف: تكان دادن بالهايش در وقت پردين است.
* * * صيصيه: تيغى است كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.