انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: احكام شرعي شكار
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام خدمت تمام دوستان
چند عرض كوچيك داشتم و خداي نكرده قصد نصيحت و بي ادبي به كسي رو ندارم
من اين تاپيك رو به اين نيت زدم كه به نظرم اين امر(حلال يا حرام بودن شكار) خيلي مهمه و فكر نكنم كسي با اين نيت من مخالف باشه
ولي فكر نكنم كسي هم با اين امر مخالف باشه كه در اين مسائل مهم كلماتي مانند فكر كنم،سليقه،اگه اشتباه نكنم،احتمالاً و... نه اينكه درست بلكه كاملا رد و اشتباه هست چون بايد در اين مسائل مهم ديني فقط متخصصين اين امر ما رو راهنمايي كنند كه خداي نكرده كسي بخاطر اشتباهات ديگران و خوندن پست اونا منحرف نشه مصداق اين حرف من اينه كه شما اگه خداي نكرده مريض بشيد نميريد پيش يه قصاب كه واستون دارو تجويز كنه و يا زماني كه يك ماشين لباسشويي ميگيريد اول كاتالوگ اونو نگاه ميكنيد بعد از اون استفاده ميكنيد(البته من اين مثالها اومدم به ذهنم و حتما شما جمله " در مَثل مناقشه نيست " رو قبول داريد)
من اين همه پر حرفي كردم كه خداي نكرده كسي برداشت بد نكنه و اگه در اين تاپيك سوالي شد اهل فن به اون جواب يا از يك منبع معتبر جواب رو پيگيري كنند
ممنون ميشم بازم ببخشيد و اميدوارم كسي خودشو مخاطب اين پست قرار نده.
*************************
من چند روز پيش از سايت مقام معظم رهبري يك سوال رو پرسيدم، اونو با جواب در اينجا قرار ميدم كه اميدوارم دوستان استفاده كنند:
سوال: باسلام
اینجانب در بعضی روزها به همراه دوستان به شکار میرویم و هنگام شکار کردن بعضی از پرندگان که با نام و گونه آنها آشنایی نداریم از حلال یا حرام بودن آنها اطلاعی نداریم،چطور میتوان فهمید که گوشت پرنده شکار شده حلال است یا حرام؟

جواب:‌ پرنده حلال از حرام آن به دو امر تشخيص داده مى‌شود كه هر كدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن ـ در موردى كه بر حليت و بر حرمت آن تصريح نشده باشد نه در موردى كه نصى بر حكم آن از حيث حليت و حرمت باشد ـ قرار داده شده است:
يكى از آن دو امر «صفيف»* و «دفيف»** است پس هر پرنده‌اى كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد حرام است و هر پرنده‌اى كه عكس آن باشد به اينكه دفيفش بيشتر باشد، حلال است.
دومى آنها «چينه‌دان» و «سنگ‌دان» و «صيصيه»*** است؛ پس هر پرنده‌اى كه يكى از اين سه را داشته باشد حلال است و هر پرنده‌اى كه هيچ يك از اينها را نداشته باشد حرام است؛ و پرنده آب (دريايى) با غير آن در دو علامت ذكر شده مساوى مى‌باشد پس هر آنچه كه دفيفش بيشتر از صفيفش باشد يا در آن يكى از اين سه نشانه باشد، حلال است اگر چه ماهى مى‌خورد و آنچه كه صفيفش بيشتر از دفيفش باشد يا هيچ يك از آن سه را نداشته باشد، حرام است؛ و تشخيص موضوع بر عهده مكلّف است.
________________________________________
* صفيف: گشادن بالها در وقت پريدن است.
** دفيف: تكان دادن بالهايش در وقت پردين است.
* * * صيصيه: تيغى است كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.
آرش جان ممنون از زحمتی که کشیدین و اطلاع رسانی بسیار خوبی که کردین.:)
یک نکته
ولی بنظرم در اظهارت اولیه شما یه چیزی خوب بهش پرداخت نشده؟و لذا هدف از ایجاد تاپیک برام کمی گنگ شده؟!

و آن اینه که بنظرم قصد ایجاد تاپیک احکام شرعی شکار ، اطلاع رسانی و آگاهی دادن به دوستان و علاقه مندان بود و پر واضح هم هست که منابع هم از دفاتر مراجع عظام عالی قدر و استفتاءات آنها میباشد .
1-البته بدیهی هست برای جذب مخاطبانش نیاز به اظهار نظر و پرسش و پاسخ دوستان میباشد(نکته بسیار مهم) تا مطلب بخوبی به بحث و کنکاش گذاشته بشه و اونوقت است که اطلاع از نظر فقهی و احکامی آن برای همه دوستان منفعت بخش و بخاطر سپرده شده خواهد بود (روش تدریس رساله عملی حوزه های علمیه و دروس مربوطه)پس مورد پذیرش و اظهار نظر میتونه قرار بگیره و نتیجه بخش هم هست.

2-اگر منظور هم اینست که فقط معرفی آدرسی از دفاتر احکام شرعیه صورت بگیرد . که خوب تاپیک نمیخواهد و فقط لینکی معرفی میشود و دوستان خودشون مراجعه میکنند و جواب هم میگیرند؟!

3-و باز اگر منظور تاپیک اینست که دوستان سئوالاتشان را مطرح کنند و مسئول مربوطه یا هرکسی از دوستان هم آنها را بگیرد و سئوال را در آن لینک مربوطه بگذارد و بعد عینا جواب را دوباره برای آن شخص پرسش کننده انشاء کند که این با قبلی فرقی نکرده جزء اینکه همه پی به سئوالش برده اند البته ممکن است از این جوابها برای بعضی از خوانندگان احتمالی به ذهن وخاطر سپرده شود (با توجه به متن سنگین پاسخ شرعی و کلمات حوزوی)که باز بنظر من مخاطب کمی خواهد داشت ؟!

4-و یا موردی دیگر ؟

بهر صورت آرش جان ببخشید قصدم کم گذاشتن زحمات شما و دوستان نیست و خیلی هم ممنونم دوست من :heart: فقط احساسی که نسبت به این تاپیک برام پیش اومد را بیان کردم شاید و فقط شاید بدین روش کمکی کرده باشم همین .;)
سلام داداش اسماعيل من پي جو شدم و چشم جوابو توي تاپيك قرار ميدم
ببين علي جان من نمي خوام مدير بازي در بيارم خدا شاهده فقط نظر و نيتم اينه كه دوستان خداي نكرده چيزه حرامي را مصرف نكنند و فقط رضاي خدا همين!!
و در مورد اون بندهايي هم كه فرموديد من با شما موافق نيستم چون اون مثالي كه شما در مورد حوزه زديد كاملا با فضاي اينجا تفاوت داره به دلايل زيادي مثل فضاي اينجا ، در حوزه يك راهنما و استاد بر مباحث نظارت دارد و ....
من با شما در مورد به اشتراك گذاشتن مسائل شرعي موافق نيستم چون به نظر من(به نظر من) اين مباحث باعث كج راهه ميشه چرا؟ به دلايل بالا كه عرض كردم
به هر حال هر كسي يك عيده و نظري داره و نظر شما هم براي من محترم
اميدوارم از صحبت هام بد برداشت نكرده باشي
بازم من ميگم بايد كساني در اين مسائل نظر بدن كه سررشته دارند و متخصص اين كار هستند و با اشتراك گذاري مباحث شرعي در اينجا مخالفم
يا علي
آرش جان ببین عزیز من قصد من جذب دوستانم برای پی بردن به روح و جان احکام است و فکر کنم شما هم به کمتر از این راضی نباشی و نگفتیم که هر کسی هر حکمی خواست به میلش بدهد بلکه نظرم این بود که اگر کسی اطلاعی از حکمی هم دارد بیان کند سپس با اصل استفتاء قابل مقایسه خواهد بود . اینکه اشکالی ندارد شما خیلی از احکام بدوی را ممکن است روزانه هم به دیگران و یا به بچه ها پاسخ بدی و این عین فریضه است و اگر احیانا نمیدانستی میری برای کسب و دریافت و لااقل توفیق پیدا خواهد شد و جواب را هم خواهی یافت و سپس به پاسخ میپردازی . پس من سئوالی دارم اگر کسی پرسید مثلا نماز صبح چند رکعته ؟ آیا جواب نخواهیم داد؟!
البته همانطور که گفته شده در مثال مناقشه ای نیست(منو ببخش آرش جان)
بهر صورت همانطور که فرمودید منم نظرم را برای بهتر شدن تاپیک گفتم و بس . :)ای عزیز دل برادر :heart:
سلام علي جان خوشحالم كه دوستان با تشكر كردن از پست شما نظرات شما رو تاييد و نظرات منو رد كردند
به هر حال من بازم پاي حرفام هستم
ولي چيكار ميشه كرد زورم به چند نفر نميرسه(شوخي):D
********************************
در مورد شرایط سربریدن حیوانات:
سوال: چاقوهای جدید و کاردهایی که از سرامیک جدید (دی اکسید زیرکونیم)ساخته میشه تکلیفش چیه؟حتی اگه کارد فولادی هم موجود باشه سربریدن حیوان با این کارد سرامیکی چه حکمی داره؟چون نسل جدید کاردهای آشپزخونه سرامیکی هستن.

جواب: ابزاری که ذبح با آن انجام می‌‌شود باید از آهن باشد اما اگر در مورد آهنی بودن ابزار ذبح تردید دارید تا زمانی که آهنی بودن آن محرز نشده ذبح کردن با آن کفایت نمی‌‌کند.
سلام سعيد جان جان دستت درد نكنه يعني من كمبود تشكر دارم؟(شوخي):D
مخلص آقا علي هم هستم نه بابا اين حرفا چيه چند روزي كار داشتم اتفاقا دلم واسه گير دادناي شما هم تنگ شده بود(شوخي)
به نظر من بهتره به اصل مساله تاپيك بپردازيم و از اين بحثها بگذزيم.

**************************
(اين هم سوال داداش اسماعيل طبق دستور علي آقاي گل)
سوال: اگر چند پرنده باهم درحال پخت باشن و در این حین متوجه بشی
یکی از این پرنده ها حرام گوشت هست، آیا بعد از فهمیدن و جدا کردن پرنده حرام گوشت مابقی پرندگان حلال گوشت قابل مصرف هستند؟

جواب: اگر تذکيه شرعى مراعات نشده باشد، نجس است و اگر نجاست به بقيه سرايت نکرده باشد، استفاده اشکال ندارد و اگر نجاست سرايت کرده است جايز نيست.
سلام
میخواستم بدونم آیا درخصوص پرندگان هم باید پس از خوارج شدن روح از بدن سر حیوان به طور کامل بریده بشه (چون با جثه ای که برخی از پرندگان دارند واقعا غیر ممکنه)؟
چاقو های آهنی مناسب شکار رو از کجا تهیه کنیم (اکثرا استیل هستند ) ؟
جنس چاقوهای باک که اصل امریکا هستند و قیمت های بسیار بالایی دارن چیه؟
اقا احسانی اول یه اسم کوچیک برای خودت انتخاب بکن عزیز دل.
در مورد سوال دومت به نظر فلز بودن و تیز بودن در اولیت هست .استیل هم یک نوع فلز هست.صرف فولادی بودن یا اهنی بودن مطرح نیست.البته اینا همش به نظر شخصی بنده هست اما مطمئنم اقا ارش با مطرح کردن سوالتون و گرفتن جواب ,جواب نهایی رو قرار میدن.
یا علی
یک سوال دیگه هم داشتم
تیر پرو مگنوم به نظر شما تیز محسوب میشه و مشکل شرعی در شکار ایجاد نمیکنه ؟
چون من نتونستم این قضیه رو برای خودم حل کنم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
CFX عزيز وقتي ميگن شكارتون رو با جسم تيز شكار كنيد منظور اين هست كه موقع اصابت جسم به شكار در اون شكافت ايجاد بكنه و باعث بيرون آمدن خون قبل از خروج روح بشه

تفنگ هاي بادي امروزي با سرعتي كه دارند با هر نوع ساچمه اي قادر به ايجاد شكاف در شكار هستند و و شايد 99 درصد باعث خونريزي ميشوند پس بنابراين به نظر بنده ساچمه هاي پرو مگنوم مشكلي در حلال بودن شكار ايجاد نخواهند كرد

نكته مهم : مطالب بالا برگرفته از تجربيات و تحقيقات بنده در اين مورد بود و براي درك دقيق و بهتر مطلب بايستي نظر مراجع رو در اين مورد جويا شويم و جواب كاملا شرعي و دقيق اون رو بدونيم
لینک مرجع