انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: احكام شرعي شكار
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
(2013-08-30 09:50 PM)sari نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بعد از شلیک به شکار حتما باید سرش رو برید یا همون تیر شکار رو حلال میکنه؟؟؟اگه پیدا کردن شکار طول بکشه و جون بده چی؟؟؟

ببین عزیز
مبنای دین اسلام بر کمتر زجر دیدن حیوانه
همونطور که میدونید هرچه زودتر خون از رگهای جانور خارج بشه جانور کمتر زجر میکشه و زودتر میمیره
پس...
بعد از شکار در صورت امکان باید هرچه سریعتر بالای سر شکار برید.
اگه بالای سر شکار رسیدید و دیدید شکار جون داده که نوش جونتون اما اگه هنوز جون داشت باید دست بکار بشید و با یک شئ تیز گردن جانور رو ببرین
بعضا دیدم که بعد از اینکه گنجشک سانان رو شکار میکنن سر حیوان رو با فشار از بدنش جدا میکنن که این کار ضمن اینکه گوشتش رو حرام میکنه درد خیلی زیادی رو به جانور تحمیل میکنه.
سلام
این چند خط رو هم من اضافه می کنم

مسأله ـ اگر حیوان حلال گوشت وحشى را با اسلحه شكار كنند و بمیرد ، با پنج شرط حلال و بدنش پاك است:

(اوّل): اسلحه شكار مثل كارد و شمشیر برنده باشد ، یا مثل نیزه و تیر تیز باشد ، و اگر به وسیله دام یا چوب و سنگ و مانند اینها حیوانى را شكار كنند ، پاك نمى شود و خوردن آن هم حرام است ، و اگر حیوانى را با تفنگ شكار كنند ، چنانچه گلوله آن تیز باشد كه در بدن حیوان فرو رود و آن را پاره كند ، پاك و حلال است ، و اگر گلوله تیز نباشد بلكه با فشار در بدن حیوان فرو رود و حیوان را بكشد ، یا به واسطه حرارتش بدن حیوان را بسوزاند و در أثر سوزاندن حیوان بمیرد ، پاك و حلال بودنش محلّ اشكال است.

(دوم): كسى كه شكار مى كند باید مسلمان باشد ، یا بچّه مسلمان باشد كه خوب و بدرا بفهمد ، پس اگر كفّار و نواصب و خوارج و غلاتى كه محكوم به كفرند ـ مانند قائلین به ألوهیت أمیر المؤمنین(علیه السلام) ـ حیوانى را شكار نمایند ، آن شكار حلال نیست.

(سوم): اسلحه را براى شكار حیوان بكار برد ، و اگر مثلا جایى را نشان كند و اتّفاقاً حیوانى را بكشد ، آن حیوان پاك نیست و خوردن آن هم حرام است.

(چهارم): وقت به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد ، و چنانچه عمداً نام خدارا نبرد شكار حلال نمى شود ، ولى اگر فراموش كند اشكال ندارد.

(پنجم): وقتى به حیوان برسد كه مرده باشد ، یا اگر زنده است به اندازه سربریدن آن وقت نباشد ، و چنانچه به اندازه سربریدن وقت باشد و سر حیوان را نبرد تا بمیرد ، حرام است.

Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)
سلام دوستان
یک سوال: جانور حرام گوشت مثل گرگ و پلنگ با شکار پاک می شود و می توان از اجزای ان مثل پوستش استفاده کرد. حال سوال این است که اگر چنین حیوانی را شکار کردیم و نمرد و در حالی که زنده بود بالای سرش رسیدیدم باید ذبحش کنیم تا پاک شود یا نیاز ندارد؟
ممنون
(2013-08-31 08:44 PM)aghashekar نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستان
یک سوال: جانور حرام گوشت مثل گرگ و پلنگ با شکار پاک می شود و می توان از اجزای ان مثل پوستش استفاده کرد. حال سوال این است که اگر چنین حیوانی را شکار کردیم و نمرد و در حالی که زنده بود بالای سرش رسیدیدم باید ذبحش کنیم تا پاک شود یا نیاز ندارد؟
ممنون

آقا شکار جان ذبح کردن فقط برای حیوانی هست که قصد خوردن اون رو دارید....حیواناتی که برای پوستشون شکار میشن مثل گرگ و پلنگ و امثالهم رو ذبح نمیکنند...
البته ذبح کردن برای حیوانات حرام گوشت هم هست.

پوست دباغی شده حیوانات حرام گوشت مثل گرگ ,سگ, گربه و امثال اینها چه حکمی دارد واستفاده تزئینی از آنها جایز است یا خیر؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
1. چنانچه حیوانات حرام گوشت درنده همانند شیر، پلنگ، گرگ و روباه و شغال به طریقه شرعی ذبح شده باشد، گوشت و پوست آن پاک می باشد، لذا اگر پوست آن را بپوشد، و یا آن را فرش نماید اشکال ندارد، دست و یا بدن مرطوب با آن اصابت کند نجس نمی شود، ولی نمی تواند با آن نماز بخواند، زیرا از شرایط لباس نماز گزار آن است لباس او از حیوان حرام گوشت نباشد، حتی اگر مویی از آن همراه او باشد نمازش باطل است.
منبع.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


البته بر طبق فتوای آقای مکارم شیرازی به هر نحو حیوان حرام گوشت کشته شود پوست و اجزای بدنش پاک است.
سلامKhansariha (8)
Animal-Rights-Watch-ARW-6620
دیده بان حقوق حیوانات: کارشناس مسایل دینی گفت: نباید انسان ها بدون نیاز و فقط برای تفریح حیوانات را شکار کنند، این امر موجب می شود تا عذابی سخت در انتظارش باشد.
محمد امین ملکی کمشه چه در گفت و گو با پانا اظهار داشت: اسلام دین بسیار کاملی است تا جایی که انسان را مکلف می کند اگر نمی تواند هزینه حیواناتی که در اختیار دارد تامین کند باید حاکم شرع برای آن تصمیم بگیرد و نباید حیوانی که نمی توانند نگهداری کنند را بی جهت بکشند.
وی افزود: از برخی آداب و سفارشات اسلام در باب ذبح روشن می شود که حیوان احساس درد دارد و روش ذبح اسلامی به گونه ای است که حیوان کمترین رنج و درد را متحمل شود به طور مثال سفارش به تیز بودن کارد می کند تا هنگام بریدن سر حیوان زجری را متحمل نشود.
این کار شناس مسائل دینی تصریح کرد: دین اسلام قوانین و دستورهای جامعی در زمینه حقوق حیوانات بیان داشته است و این قوانین آن چنان دقیق و مفصل بیان شده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه‌اند شرایط و آدابی که اسلام برای کشتن حیوانات و استفاده از انها مقرر داشته است همه به نوعی برگشت به حمایت از حقوق حیوانات دارد.
وی اذعان داشت: ارزیابی این شرایط می رساند که باید از مرگ توأم با قساوت و بی‌رحمی حیوان خودداری گردد و نیز مراقب بود که کشتن حیوان سبب بی‌رحمی و قساوت انسان نشود و به مرگ بی‌رحمانه و مثله کردن حیوانات نینجامد.
ملکی کمشه چه ادامه داد: ازهمین رو فقها گفته اند بنا بر احتیاط سرحیوان را پیش ازبیرون آمدن روح از بدنش جدا نکنند البته اگر از روی غفلت یا به جهت تیزی چاقو سر جدا شود اشکال ندارد.
وی خاطر نشان کرد: نهی از آزار حیوانات و رعایت حقوق آنان در احادیث و روایات بسیار مفصل و دقیق است و حتی کوچکترین مسائل از نظر دور نمانده به طوری که در حدیث آمده سزاوار است کسی که شیر را می‌دوشد، ناخن‌های انگشتان را بگیرد تا حیوان اذیت نشود. ذکر همین مقدار نشانگر اهمیتی است که اسلام به حقوق حیوانات داده است.
این کارشناس مسائل دینی گفت: اسلام به حقوق حیوانات بسیار توجه دارد تا جایی که در “وسایل الشیعه آمده است شکار حیوانات برای تفریح و بدون احتیاج حرام است” بنابراین سفر کسی که برای تفریح به شکار می‌رود، سفر معصیت بوده و باید نمازش را تمام بخواند.
وی یادآور شد: همه انسان ها باید حقوق حیوانات را به خوبی اجرا کنند زیرا آزار و کشتن بی مورد حیوانات موجب می شود تا حتی انسان از ورود به بهشت منع شود و جدای از این با اخلاق انسانی نیز سازگار نیست که انسان بی مورد حیوانی را اذیت کند یا بکشد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک حدیثی هم از پیامبر دیدم در تایید پست قبلی.

رسول الله (ص) : لو غفر لكم ما تأتون إلي البهائم لغفر لكم كثيراً.
اگر ستمي كه به حيوانات مي كنيد بر شما بخشيده شود بسياري از گناهان شما بخشوده شده است.
سلام یه سوال داشتم به نظر شما شکار گناه محسوب می شود یا نه؟ اگر روایت یا حدیثی دارید لطفا برام بنویسید؟
(2013-09-06 12:40 PM)mehdihadi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام یه سوال داشتم به نظر شما شکار گناه محسوب می شود یا نه؟ اگر روایت یا حدیثی دارید لطفا برام بنویسید؟

نه دوست عزیز...شکار اصلا گناه نیست....

اگر گناه بود که خدا این همه حیوان جور و واجور حلال و حرام نمی آفرید و احکام مختلف در مورد نحوه شکار و استفاده از گوشت و پوست شکار نمیذاشت

شکار وقتی مشکل داره که شما فقط برای تفریح شکار میکنی نه احتیاج...برخی شغلشون شکاره....برخی برا تامین خوراک مورد نیازشون شکار میکنند...

ولی برخی برای خالی کردن عقدشون جان یک حیوان رو میگیرند.....و هیچ استفاده ای هم نمیکنند از شکار.....

برا همین میگن اگر احتیاج قوی به شکار ندارید ولی دوست دارید شکار کنید در حد اعتدال شکار کنید.....مثلا نرید برا کبک و همه کبک های یه منطقه رو قلع و قم کنید....این هم گناهه هم خلاف....
سلام به همه دوستانKhansariha (48)
جایی اومده که پنگوُن حلاله یا حروم؟؟؟شوخی نمیکنما سوالم جدی بود.Khansariha (256)
لینک مرجع