انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: اخبار مرتبط با شکار و تیراندازی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان و کاربران گرامی
با توجه به اینکه اطلاعرسانی صحیح جز اهداف این انجمن هست ونظر به اینکه برخی اخبار تنها جنبه یاداوری داره و احتمال بحث و بررسی اونها کم هست و ایجاد تاپیک جدید و مجزا برای اطلاعرسانی تنها پراکندگی موضوعات رو پیش میاره ، این تاپیک رو برای انسجام بخشیدن به اخبار و رویدادها ایجاد کردم.
بنابراین هدف اصلی این تاپیک ارائه اخبار عمومی در خصوص شکار و تیراندازی در همه رشته ها( تاریخ،شرایط برگزاری و نتایج مسابقات تیراندازی، مسائل و حواشی برنامه های شکار و اظهار نظر و تصمیمات مسئولین در خصوص مسائل مرتبط با تیراندازی و شکار و ... )به همراه منابع خبر جهت پیگیری هست
تأکید میکنم این تاپیک تنها برای اطلاعرسانی صحیح و با ارائه مستندات(ادرس لینک،آدرس یا شماره تماس پیگیری و ...) می باشد.لذا از همه دوستان خواهشمندم از ارائه شایعات و شنیده ها جدا خودداری کنند


ممنوعیت کامل شکار و بهره‌برداری بیش از حد به ضرر حیات وحش است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ممنوعیت کامل شکار موجب آسیب به محیط می‌شود گفت: بهره‌برداری بیش از حد نیز به ضرر حیات وحش است لذا باید در زمینه شکار تعادل رعایت شود.
محمد جواد محمدی زاده در گفتگو با خبرنگارمهر افزود: سازمان محیط زیست بر اساس قانونی که برای صید و شکار وجود دارد عمل می کند. بر اساس قانون شکار سازمان محیط زیست می تواند برای گونه های جانوری که به درجه ای از سن رسیده اند که ممکن است به طور طبیعی تلف شوند مجوز شکار صادر می کند وگرنه برای شکار حیوانی که جوان و در سن باروری است مجوز داده نمی شود.
معاون رییس جمهور گفت: حتی در برخی موارد پروانه صید شکار پرندگان مهاجری که امکان آلوده کردن محیط از ناحیه آنها وجود دارد نیز لغو می شود.
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست اساسا و اصولا با موضوع شکار مطابق قانون موافقت دارد اما در جاهایی که احساس شود به حیات وحش و محیط زیست آسیب وارد می شود، شکار ممنوع می شود حتی اگر مجوز هم صادر شده باشد.
محمدی زاده ادامه داد: سازمان محیط زیست با اصل شکار مخالف نیست اما شرایط شکار باید متناسب با شرایط اکوسیستمی باشد و با توجه به شرایط حیات وحش در آن سال برای نحوه صدور پروانه صید و شکار تصمیم می گیریم.
محمدی زاده در خصوص پیشنهاد انجمن حمایت از حیوانات مبنی بر اعلام یکسال به عنوان سال شکار ممنوع گفت: البته ممنوع کردن کامل شکار آسیبهایی را به محیط وارد می کند. همچنین بهره داری بیش از حد نیز به ضرر حیات وحش است بنابراین بهتر است دراین زمینه تعادل رعایت شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعضی از تورگردانان به دلیل تعهداتی که به برخی از خارجی ها می دهند موجب شکار بیش از ظرفیت در محیط شکار می شوند اما سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس شرایط اکوسیستم مجوزشکار صادر می کند.

منبع:خبرگزاری مهر 18فروردین 91
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ممنونم از اقا سعید عزیز.
فقط من با اجازه ایشون و شما کاربران محترم یه نکته اضافه کنم.
از دوستان خواهش میکنم فقط و فقط به انتقال اخبار موثق مبادرت بورزند و از تحلیل و بررسی و نقد و ... اخبار به شدت بپرهیزند چرا که مطمئنا موجب ناراحتیو نارضایتی عده ای خواهد شد.
همانطور که اقا سعید فرمودند اخبار باید موثق و ذکر منبع باشد.
یا علیKhansariha (8)
اين کرکس يازده ساچمه در بدن و يک ساچمه در جمجمه دارد
[تصویر: IMAGE634690426069879315.jpg]

ناديده هاي پرديسان
هر کدام از حيوانات آسيب‌ديده در پارک پرديسان ماجراي خاص خود را دارند ولي نکته مشترک ميان آنها اين است که همه به وسيله شکارچيان بي‌ملاحظه‌اي که فقط از سر تفريح و بدون فکر اينکه حيوانات نيز مانند ما حق حيات دارند، به اين وضع دچار شده‌اند و آنها ديگر فرصت بازگشت به طبيعت را ندارند و بايد مابقي عمر خود را در اسارت سپري کنند.
به گزارش فارس کشور ايران سرشار از جاذبه‌هاي طبيعي زيادي است که اين جاذبه‌ها چشم هر علاقه‌مندي به طبيعت را به خود جلب مي‌کند؛ علاوه بر طبيعت بي نظير و بکري که در کشور وجود دارد حيات وحش ايران نيز اين زيبايي‌ها را دوچندان کرده است.
اما در حالي که ما از اين نعمات خدادادي برخورداريم قدر اين نعمات را نمي‌دانيم و با اقدامات نادرست خود به اين مخلوقات خداوندي که مانند ما حق ادامه حيات و زندگي دارند صدمه وارد مي‌کنيم.
البته در کنار افرادي که به حيات وحش ايران صدمه مي‌زنند دلسوزاني نيز هستند که با مهر و محبت تمام توان خود را صرف حيوانات آسيب ديده از زخم تيغ ما انسان‌ها کرده و آن‌ها را در مراکز بازپروري حيات وحش يا همان کلينيک تيمار مي‌کنند.
اگرچه که کشور ما از لحاظ دارا بودن حيات وحش منحصر به فرد، در ميان کشورهاي منطقه از جايگاه خوبي برخوردار است اما در ايران توجه مناسبي به وجود مراکزي که به بازپروري حيوانات آسيب‌ديده‌ رسيدگي کند، نشده است و ما حتي در کشور يک مرکز بازپروري حيات وحش نداريم.
البته شايد تصور شود که ما يک مرکز بازپروري در پارک پرديسان داريم که حيوانات آسيب ديده را تيمار مي‌کند اما بايد گفت که اين مرکز به گفته مسئولان کلينيک پارک پرديسان تنها يک نيمچه مرکز بازپروري است که کفاف حيات وحش ايران را نمي‌دهد و اگر حيواني در دورترين نقطه ايران از زخم تيغ شکارچيان صدمه ببيند بايد در آنجا بماند و شانس بياورد که حال‌اش خوب شود مانند آن پلنگ بيگناهي که 12 بهمن سال گذشته دستش در تله شکارچيان استان گلستان گرفتار شد اما 16 روز پس از اين ماجرا و به گفته يک دامپزشک به دليل دير رسيدن به تهران دست خود را از دست داد.
پلنگي که سال گذشته به وسيله شکارچيان دست خود را از دست داد،اگرچه اين حيوان به تهران منتقل شد اما خيلي دير اين کار صورت گرفت و اگر در همان استان يک مرکز مجهز بازپروري حيات وحش وجود داشت شايد الان آن پلنگ مجبور نبود با 3 دست باقي زندگي خود را سپري کند.

نيمچه مرکز بازپروري حيات وحش کشور حتي ساده‌ترين امکانات درمان را ندارد اما از اين موضوعات که بگذريم ما سَري به اين نيمچه مرکز بازپروري زده‌ايم تا با اين مرکز که نام کلينيک حيات وحش را يدک مي‌کشد، آشنا شويم.
کلينيک حيات وحش پرديسان که در ميان پارک طبيعت پرديسان و در مجاورت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته، پذيراي حيوانات آسيب ديده‌ است اما نکته سوزناک کلينيک اين است که اين مرکز تنها به درمان گونه‌هاي وحشي نمي‌پردازد و از حيواناتي که پس از درمان به دليل آسيب ديدگي ديگر نمي‌توانند به طبيعت باز گردند و مجبورند مابقي عمر خود را در اسارت به سر ببرند نيز نگهداري مي‌کند.

اين کلينيک با 10 نفر پرسنل تنها يک دامپزشک دارد و توسط پيمانکار بخش خصوصي زير نظر سازمان حفاظت محيط زيست اداره مي‌شود ضمن اينکه اين مرکز از امکانات ناچيزي برخوردار است و حتي به گفته عمارلويي مدير کلينيک پرديسان، پرسنل اين مرکز حتي با وجود نبود قفس براي نگهداري حيوانات، شبانه هم که شده قفس براي حيوانات آسيب ديده‌اي که تحويل‌شان داده مي‌شود، مي‌سازند.
همچنين کلينيک پرديسان به دليل محدوديت فضا از دفتر مديريت براي نگهداري پرندگان و دوزيستان و ساير حيوانات وحشي استفاده مي‌کند و جداي از نبود امکانات پزشکي براي جراحي و حتي معاينه سطحي حيوانات، دامپزشک اين مرکز مجبور است در همان دفتر مدير، پانسمان حيوانات را عوض کند.

ايمان معماريان تنها دامپزشک کلينيک پارک پرديسان در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس تصريح مي‌کند: در اين مرکز اتاقي براي جراحي وجود ندارد و ما فقط روي يک ميز، پانسمان حيوانات را عوض مي‌کنيم ضمن اينکه بايد مرکز بازپروري حيات وحش اتاق معاينه و جراحي و امکاناتي مانند راديولوژي و سونوگرافي و آزمايشگاه داشته باشد که ما نداريم و براي درمان بايد حيوانات را يا به مطب بنده ببريم يا به دانشگاه تهران منتقل کنيم.

وي مي‌گويد: حتي با وجود اينکه ظرفيت اين مرکز براي پذيرش حيوانات تکميل است سعي مي‌کنيم براي هر گونه جديدي که به اين مرکز مي‌آورند يک قفس جديد بسازيم ضمن اينکه بايد متذکر شد که قفس‌هايي که الان براي حيوانات ساخته شده، با فنس است که مشکلات زيادي دارد؛ يکي از مشکلات اين است که حيوانات خود را به اين فنس‌ها مي‌زنند و آسيب مي‌بينند همچنين مشکل ديگر ما اين است که مردم وقتي به بازديد مي‌آيند بالاي قفس‌ها سنگ پرتاب مي‌کنند يا روزهاي بعد از تعطيلات اين حيوانات بيمار مي‌شوند چراکه علي‌رغم اينکه بالاي قفس‌ها نوشته شده است که به حيوانات غذا ندهيد اما مردم روز تعطيل باز هم به آنها غذا مي‌دهند.
اين دامپزشک عنوان مي‌کند: اصل منظور از تأسيس اين مرکز، باغ وحش نبوده است بلکه اين مکان براي بازپروري حيوانات آسيب ديده ايجاد شده است تا گونه‌هايي که قابل درمان هستند درمان شده و به طبيعت باز گردند و آنهايي که قابليت درمان ندارند و گونه مهمي هستند براي تکثير در اسارت از آنها استفاده شود.

معماريان ادامه مي‌دهد: سيستم اين مکان نيز بايد مانند مابقي کشورهاي دنيا که مرکز بازپروري حيات وحش دارند، شود ضمن اينکه با وجودي که تعداد گونه‌هاي حيات وحش ما خيلي بيشتر از ديگر کشورها است ما هنوز در ايران مرکز بازپروري حيات وحش نداريم بنابراين اين مرکز، نيمچه مرکز بازپروري حيات وحش است که ظرفيت محدودي دارد و سازماندهي شده نيست.

اين دامپزشک بيان مي‌کند: در حال حاضر اين مرکز توسط پيمانکار بخش خصوصي اداره مي‌شود و ساليانه سازمان محيط زيست بودجه‌اي مي‌دهد که در صورتي که اين کلينيک يک مرکز بازپروري حيات وحش شود ديگر نيازي نيست که بودجه‌اي براي آن کنار گذاشته شود چرا که اصول مرکز بازپروري حيات وحش روي کمک مي‌چرخد و هر کسي که به حيوانات علاقه‌مند است مانند مردم يا دانشجوي دامپزشکي بخشي از کار يا هزينه‌هاي اين مرکز را تأمين مي‌کند.

معماريان مي‌افزايد: همچنين يک مرکز بازپروري بايد اجازه درآمدزايي داشته باشد به طور مثال افرادي که تمکن مالي دارند و دوستدار حيوانات هستند مي‌توانند به حيوانات آسيب ديده کمک کنند و با ايجاد جايگاه در کنار قفس آن حيوان نام آن افراد را نوشت تا سبب تشويق افراد به چنين کاري شود حتي شرکت‌هاي غذا سازي و داروسازي نيز مي‌توانند غذا و داروي مورد نياز حيوانات را تهيه کنند و وقتي اين اقدامات انجام شود ديگر به اين مرکز به چشم يک چيز زائد نگاه نمي‌شود در حالي که الان به چشم دردسر نگاه مي‌شود.

اين دامپزشک تأکيد مي‌کند: در اروپا نيز مراکز بازپروري حيات وحش براي گونه‌ها اختصاصي است يعني يک مرکز مخصوص گوزن، يک مرکز براي گربه سياه گوش و... ايجاد کرده‌اند و حتي آنها پليس خاصي براي حيات وحش دارند ضمن اينکه اين مراکز شماره 4 رقمي دارد که وقتي با پليس تماس گرفته مي‌شود هر جا که حيوان آسيب ديده‌اي باشد آنها با آمبولانس آن حيوان را به مرکز مخصوص خود منتقل مي‌کنند.

اگرچه کشورهاي پيشرفته دنيا اين امکانات را دارند ولي کشور ما که از حداقل مرکزي براي بازپروري حيات وحش برخوردار است حتي يک آمبولانس يا يک ماشين براي انتقال حيوانات ندارد و پرسنل اين مرکز از خودروي خود براي انتقال حيوانات آسيب ديده استفاده مي‌کنند.

هر کدام از حيوانات آسيب‌ديده مرکز پرديسان ماجراهاي خاص خود را دارند ولي نکته مشترک ميان آنها اين است که همه به وسيله شکارچيان بي‌ملاحظه‌اي که فقط از سر تفريح و بدون فکر اينکه حيوانات نيز مانند ما اجازه و حق حيات دارند به اين وضع دچار شده‌اند.

عمارلويي مدير کلينيک پرديسان با بيان اينکه 80 درصد حيواناتي که به اين مرکز منتقل مي‌شوند تير خورده هستند، بيان مي‌کند: يکي از مشکلات ما شکارچيان هستند که به حيوانات آسيب وارد مي‌کنند.

يکي از اين حيواناتي که به دليل بي توجهي ما انسان‌ها ديگر توان بازگشت به طبيعت را ندارد يک عقاب استپ است که در حال حاضر در اين مرکز تحت درمان است.
معماريان دامپزشک اين مرکز که حيوانات زيادي را در اين کلينيک معالجه کرده است، در اين خصوص مي‌گويد: ما در اين مرکز يک عقاب استپ يا صحرايي داريم که به خاطر اصابت گلوله به استخوان ساق پا ديگر امکان بازگشت به طبيعت را ندارد و ما نيز با روش خاصي 12 پين نازک بر پاي اين پرنده گذاشته‌ايم تا پاي اين پرنده ثابت بماند و حرکت نکند.
وي ادامه مي‌دهد: همچنين يک کرکس هم در اين مرکز بود که 11 ساچمه در بدنش بود و يک ساچمه هم در جمجمه‌اش دارد که ما 11 ساچمه را در آورديم ولي نمي‌توانيم ساچمه داخل جمجمه‌اش را دربياوريم به همين خاطر اين کرکس مجبور است تا آخر عمر خود را در اين مرکز زندگي کند.
وزن کاراکال پس از رها سازي در طبيعت از 11 کيلو به 5 کيلو کاهش پيدا کرد

معماريان باز هم از حيوانات ديگري که در اين مرکز زندگي مي‌کنند، مي‌گويد: در اين مرکز يک گربه وحشي به نام کاراکال داريم که اولين بار در شيراز از شکارچي‌ها گرفته شد و به اين مکان منتقل شد ما نيز يک گردنبند راديويي به گردن آن انداختيم تا پس از رهاسازي در طبيعت مراقب آن باشيم اما بعد از آنکه آن را در شيراز و در منطقه‌اي به نام بهرم گور رها کرديم کاراکال را گم کرديم.

وي ادامه مي‌دهد: اما پس از 3 ماه به ما خبر دادند در مکان ديگري که 100 کيلومتر از محل رهاسازي اوليه فاصله داشت شخصي 2 کاراکال را در طويله نگه داري مي‌کند؛ پس از اينکه محيط بانان به آنجا رفتند با يک کاراکال ماده پوست کنده شده مواجه شدند ولي خوشبختانه آن شخص از ترس اينکه شايد اين حيوان صاحب داشته باشد اين حيوان را نکشته بود.

اين دامپزشک مي‌افزايد: زماني که ما اين گربه وحشي (کاراکال) را آزاد کرديم 11 کيلو وزن داشت اما زمانيکه آن را در طويله پيدا کرديم 5 کيلو شده بود و به شدت بيماري پوستي، قارچ گوسفندان و انگل خوني گرفته بود اما حالا اين کاراکال در اين مرکز زندگي مي‌کند و وزن‌اش هم 11 کيلو است ولي ما جرأت رهاسازي آن را نداريم.

موحديان يکي پرسنل کلينيک پرديسان با بيان اينکه مشکل ديگر ما اين است که مردم نمي‌دانند چه حيواناتي خانگي هستند و هر حيواني که عرضه مي‌شود را مي‌خرند، عنوان مي‌کند: برخي از حيوانات به آب و هواي ما عادت ندارند و مخصوص کشورها و قاره‌هاي ديگر هستند اما مردم آنها را مي‌خرند و بعد از اينکه نمي‌توانند آنها را نگه‌داري کنند به اين مرکز مي‌آورند؛ ما نيز نمي‌توانيم آنها را رها کنيم چون براي حيات وحش ما گونه مهاجم محسوب مي‌شوند.

منبع:خبرگزاری مستقل محیط زیست 91/1/15
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در مستند "در جستجوی پلنگ ایرانی" که روز جمعه ساعت 8 و 30 دقیقه پخش شد اعلام کرد که در هر هفته(هر هفت روز) یک پلنگ ایرانی کشته میشود....
در جای که تابلو شکار ممنوع هست از کجا باید بفهمیم مرز این شکار ممنوع از کجا شروع میشه تا کجا تموم میشه ؟
علی القاعده سازمان حفاظت محیط زیست باید بطور سالانه اخرین نقشه مناطق شکار ممنوع رو تهیه و توزیع کنه
این کار از طریق سایت پروتال سازمان محیط زیست انجام میشه . آدرس سایت :دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

من نقشه مناطق حفاظت شده استان چهار محال را راحت پیداکردم .هم استانیهای عزیز نقشه را میگذارم تو تاپیک بچه های چارمحال که تداخل نکنه با این تاپیک
فراخوان ليگ سال 91

پنجم ارديبهشت آخرين مهلت براي حضور در ليگ تيراندازي كشور

فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی ایران از تیم های تیراندازی علاقمند و تحت پوشش هیئت ها و باشگاه ها جهت شرکت در ششمین دوره لیگ سلاح هاي بادي، چهارمين دوره ليگ اهداف پروازي و اولين دوره ليگ خفيف با شرایط مندرج در فراخوان هاي پيوست، ثبت نام به عمل می آورد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام.کسی از دوستان اطلاع داره که امسال پروانه شکار پرنده در استان فارس داده می شه یا نه اخه منطقه ما چند سالی هست که پروانه شکار به کسی داده نمی شود گفتم شاید در کل استان فارس اینطور باشه.
سلام طبق قانون تا 5 سال به دلیل خشکسالی پروانه شکار صادر نمیشه.
دقیق اطلاع ندارم که این قانون از 85 هست یا 86 .
من که همش خدا خدا میکنم با توجه به بارندگی های خوبی که امسال در استان ااتفاق افتاد ،پروانه شکار صادر بشه.Khansariha (8)
لینک مرجع