انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: اخبار مرتبط با شکار و تیراندازی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام
لطفا کمی با دقت و تامل بخونید و خودتون انصافا قضاوت کنید

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- صرفنظر از فضای احساسی ایجاد شده بعد از کشته شدن فجیع قرق بان خراسان شمالی به علاوه آن چه پیش از این در مورد «اسعد تقی زاده» و به تازگی «غلامحسین خالدی» رخ داده بود، به نظر می رسد در مساله قتل شکارچیان توسط محیط بانان جدا از این که محیط بانان از هیچ گونه امنیت شغلی برخوردار نیستند، در بسیاری از مواقع ضعف آموزش منجر به ارتکاب قتل از سوی آنان می شود.

به تازگی پرونده محیط بان دیگری مطرح شده است که ماجرایی شبیه به «اسعد تقی زاده» دارد، محیط بانی که زیر تیغ است. این محیط بان، _غلامحسین خالدی_ نیز در کهکیلویه و بویراحمد خدمت می کرده است و حالا به جرم کشتن یک محیط بان در انتظار اجرای حکم اعدام است.

«هومان خاکپور»، دیده بان طبیعت بختیاری در گفت و گو با CHN در این باره گفت: «این که ما هر روز شاهد اتفاقاتی مانند موارد اسعد تقی زاده و خالدی هستیم می تواند به این علت باشد که آموزش استفاده از سلاح برای محیط بانان آموزش بسیار ضعیفی است.»

به گفته او، این موارد نشان می دهد که این افراد در مورد وظیفه اشان و نیز شیوه استفاده از سلاح توجیه نیستند با این توضیح که: «به محیط بانان گفته شده است در هنگام استفاده از سلاح از کمر به پایین شکارچی را نشانه بگیرند اما بسیار دیده می شود که این افرادی که متهم به قتل هستند، از کمر به بالا شلیک کرده اند، این نشان می دهد که آموزش های این افراد کافی نبوده است.»

خاکپور با انتقاد از فضای احساسی ایجاد شده در چنین مواردی گفت: «درست است که این افراد برای حفاظت از محیط زیست فعالیت می کرده اند اما این دلیل نمی شود وقتی به دلیل ناآگاهی و آموزش ناکافی برخورد غلطی کرده اند که این برخورد به کشته شدن فرد دیگری منجر شده است، این ناآگاهی و آموزش ناکافی نادیده گرفته شود

به گفته خاکپور، محیط بانان حتی در مواردی که محکوم شده اند نمی دانند چگونه باید صحبت کنند تا اقدامشان بر اساس سوئ نیت تلقی نشود. برای مثال یکی از محیط بانان محکوم در یکی از دفاعیاتش عنوان کرده بود که مقتول را دیده و شناخته و از آن جا که چند بار به او تذکر داده بوده و شکارچی باز هم اقدام به حضور در منطقه کرده، به سمت او شلیک کرده است. این نشان می دهد که این محیط بان در این زمینه به اندازه کافی توجیه نبوده است و این متاسفانه منجر به قتل یک نفر و محکومیت خود او به قتل می شود.

خاکپور به علاوه از نبود بررسی های روانی برای استفاده افراد از سلاح اشاره کرد و گفت: «باید توجه شود کسی که به او سلاح می دهیم آیا به لحاظ روانی در سلامت به سر می برد یا خیر و این که این فرد در هنگام عصبانیت و هیجان چه رفتاری از خود بروز می دهد.»
سلام وعرض ادبKhansariha (8)

تربیت سگهای شکاری برای کشتار حیات وحش/ مهار سگهای شکاری با گاز اشک آور/ی
ارسال شده در مهر ۲۲, ۱۳۹۲
[تصویر: 13817342102.jpg]
Animal-Rights-Watch-ARW-6915
دیده بان حقوق حیوانات: کارشناس حقوقی محیط زیست لرستان از دستگیری متخلفانی که از سگ های شکاری تربیت شده برای کشتار حیات وحش استفاده می کنند خبر داد.
کامران سپهوند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان و اکیپی از محیط بانان، در ارتفاعات کوه یافته واقع درمنطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، سه نفر از شکارچیان حرفه ای که بوسیله سگهای شکاری تربیت شده مبادرت به شکار تشی (نوعی جوجه تیغی) کرده بودند را طی عملیات تعقیب و گریز طاقت فرسا دستگیرکردند.
به گفته وی، از متخلفان لاشه ۲ تشی و همچنین ۳ قلاده سگ شکاری تربیت شده کشف و ضبط شد.
سپهوند اظهار داشت : به دلیل خوی بسیار تهاجمی این سگ های شکاری، محیط بانان برای کنترل آنها از اسپری اشک آور استفاده کردند.
کارشناس مسئول حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه متخلفین به همراه پرونده تخلف جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند تصریح کرد: طبق مصوله شورای عالی محیط زیست مبلغ دو میلیون ریال بابت ضرر و زیان شکار هر تشی اخذ و متخلفین با حکم قاضی پرونده تا رسیدگی به جنبه عمومی جرم همچنان در بازداشت بسر می برند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام و ارادتKhansariha (8)
دستگیری شکارچی کل و بز وحشی در استان البرز
ارسال شده در مهر ۲۲, ۱۳۹۲
[تصویر: 13818218051.jpg]
دیده بان حقوق حیوانات: شکارچی دو راس کل (بز وحشی) در منطقه حفاظت شده البرزجنوبی دستگیر شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، نیروهای یگان حفاظت مستقر در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در پی گزارش های مردمی همیاران محیط زیست مبنی بر وقوع شکار غیرمجاز توسط یک شکارچی، پس از دریافت حکم قضایی وارد منزل متخلف شده و به بازرسی از منزل وی پرداختند.
حکیمی معاون رییس اداره محیط زیست شهرستان کرج در این خصوص اظهار داشت: در اجرای حکم مقام محترم قضایی مبنی بر بازرسی از منزل شکارچی، مقادیری گوشت کل (بز وحشی) ، یک تخته پوست شکار و یک عدد شاخ کشف شد.
وی تصریح کرد: پس از دستگیری متخلف، پرونده متهم جهت پیگرد قانونی و صدور حکم، تحویل مراجع قضایی گردید
-_-_-_-_-_

دیده بان حقوق حیوانات: کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان از دستگیری شکارچیان کبک در این استان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان ،کامران سپه وند با اعلام این خبر گفت : در پی گشت وکنترل محیط بانان در سطح مناطق حفاظت شده استان، دو شکارچی متخلف که اقدام به شکار سه قطعه کبک وحشی کرده بودند، دستگیر شدند.
به گفته وی، از شکارچیان سابقه دار دو قبضه اسلحه شکاری و دو عدد فشنگ کشف و ضبط شد.
کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه جبران ضرروزیان هر قطعه کبک ۶۰۰۰۰۰ریال می باشد، افزود: متخلفین به پرداخت مبلغ ۱۸۰۰۰۰۰ریال جریمه محکوم و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد .
وی در پایان از دارایی دادیار شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان خرم آبادکه در مسائل وموارد زیست محیطی حساسیت ویژه داشته تقدیر و تشکر کرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام
یک خبر خوندم که جالبه اما فکر نکنم ما در حال حاضر با مصداقهای اینچنینی مواجه بشیم اما در آینده نه چندان دور احتمالا نهادهای نظارتی خودمون و خصوصا سازمان محیط زیست با تغییرات در هدف و کاربری به چنین کارهایی برای انجام برخی ماموریتهای سازمانیشون دست بزنن.

شکار عقاب جاسوس اسرائیلی در لبنان
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المنار، یک عقاب جاسوس اسرائیلی در منطقه عشقوت توسط صیادان شکار شد که حامل دستگاه فرستنده بر روی پشت خود بود.
این عقاب بر روی پای خود قطعه‌ای مسی داشت که بر روی آن به زبان انگلیسی نوشته شده بود «اسرائیل» و «دانشگاه تل‌آویو».
همچنین دستگاه دیگری نیز داخل بدن عقاب نصب شده بود که به دستگاه فرستنده بیرونی متصل بود.
اسرائیل مدت‌ها است که از این روش برای اقدامات جاسوسی خود استفاده می‌کند و موارد مشابهی در سال‌های 2010 در عربستان، ترکیه در سال 2012 و مصر در سال 2013 کشف شده است
[تصویر: 13920724000371_PhotoL.jpg]
[تصویر: 13920724000370_PhotoL.jpg]
[تصویر: 13920724000369_PhotoL.jpg]
با سلام خدمت دوستان گرامی
کسی میدونه جریمه زدن گراز در ایران (فریدون شهر ) چقدر ه یا اصلا مجوز می دن یا نه.
با تشکر از راهنمایاتان
(2013-10-18 01:34 PM)mohandesjavid نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام خدمت دوستان گرامی
کسی میدونه جریمه زدن گراز در ایران (فریدون شهر ) چقدر ه یا اصلا مجوز می دن یا نه.
با تشکر از راهنمایاتان
سلام Khansariha (8)
دوست عزیزم جواب سوالتان را لطفاًدر تاپیک دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پیگیری فرمایید . ممنون
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++​++
نگهداری هرگونه پرنده شکاری بدون مجوز ممنوع/ متخلفان ضمن جریمه نقدی به دادگاه می‌روند
ارسال شده در مهر ۲۴, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف ۲ بهله پرنده شکاری در یک خانه خبر داد.
اسماعیل میران‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در پی گزارشات مردمی در خصوص نگهداری تعدادی پرنده شکاری در خانه یک متخلف محیط زیست ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان تهران وارد عمل شدند.وی افزود: ماموران یگان محیط زیست پس از بررسی موضوع و اطمینان از صحت اخبار دریافتی با اخذ دستور مقام قضایی و هماهنگی ماموران نیروی انتظامی به محل مراجعه کردند.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در بازرسی از خانه این متخلف ۲ بهله پرنده شکاری شامل دلیجه و سارگپه را کشف و به اداره کل محیط زیست استان تهران منتقل کردند.وی با اشاره به این که فرد متخلف به دلیل نگهداری این پرندگان شکاری ۴۰ میلیون ریال جریمه شد، افزود: در عین حال موضوع طی صورتجلسه‌ای به همراه پرونده متهم به مرجع قضایی ارجاع شد.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به شهروندان هشدار داد: برابر قانون نگهداری هرگونه حیوان وحشی و پرنده شکاری و حمایت شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و متخلفان ضمن جریمه نقدی بر اساس قانون به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام وعرض ادبKhansariha (8)
شکار گراز توسط شکارچیان اسپانیایی
ارسال شده در مهر ۲۷, ۱۳۹۲

[تصویر: 13822734501.jpg]
دیده بان حقوق حیوانات: شکارچیان اسپانیایی هر چند سال یکبار در فصل پاییز برای شکار خوک وحشی به ایران سفر کرده و ضمن اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست به شکار گراز در جنگل های مازندران می پردازند.به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، تصاویر این گزارش مربوط به شکار گراز توسط شکارچیان اهل اسپانیا در جنگل های منطقه رستم کلا از توابع بهشهر است.این شکارچیان عمدتا به دنبال گرازهای نر و مسن جهت ثبت رکورد طول دندان هستند و غیر از دندان عموما از قسمت های دیگر حیوان از جمله گوشت استفاده نمی کنند.براساس مصوبه هیأت دولت شکار گرازهایی با طول دندان کمتر از ۱۵ سانتی متر ممنوع می باشد و بهای پروانه شکار برای اتباع خارجی در ازاء هر راس گراز با طول دندان ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر ۱۰۰۰ دلار و با طول دندان بیشتر از ۲۰ سانتی متر ۱۵۰۰ دلار می باشد.همچنین نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت در مقابل شکار غیرمجاز هر گراز معادل دو میلیون ریال تعیین شده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


با مجوز محیط زیست کرج با ۳۰ تومان یک گنجشک یا سار بکشید!/ آغاز صدور پروانه انتفاعی شکار سار و گنجشک
ارسال شده در مهر ۲۷, ۱۳۹۲

دیده بان حقوق حیوانات: شکارچیان از این پس می توانند در استان البرز با پرداخت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان ۴۰۰۰ گنجشک یا سار با تور بگیرند و بکشند؛ یعنی هر گنجشک یا سار ۳۰ تومان معادل ۳۰۰ ریال!
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: طرح صدور پروانه انتفاعی شکار سار و گنجشک با تور در این شهرستان آغاز شد.
فردین حکیمی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس دستور العمل صادره، پروانه انتفاعی با تور فقط برای شکار سار و گنجشک در اداره حفاظت محیط زیست کرج صادر می شود.وی اظهارداشت: فصل مجاز شکار این پرندگان و مدت اعتبار پروانه از تاریخ صدور تا پایان بهمن ماه امسال است و روزهای مجاز برای شکار سه روز آخر هفته یعنی روزهای چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه تعیین شده است.حکیمی افزود: بهای هر پروانه شکار یک میلیون و۲۰۰ هزار ریال است.وی تصریح کرد: تعداد مجاز شکار روزانه ۷۰ عد بوده و پروانه صادره نیز فقط در محدوده شکارگاه‌های آزاد استان صادر کننده پروانه (برابر تقسیمات کشوری) دارای اعتبار است.حکیمی افزود: فروش پرندگان شکار شده به صورت زنده ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی خاطرنشان کرد: شکارچیان گنجشک تنها مجاز به صید دو گونه گنجشک خانگی و گنجشک سینه سیاه هستند و صید سایر گونه ها ممنوع بود و مشمول پرداخت ضرر و زیان خواهد بود.وی تاکید کرد: دارنده پروانه موظف است تعداد پرندگان شکار شده در هر نوبت و همچنین درمجموع فصل را به اداره محیط زیست کرج اعلام کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
1392/7/23 سه شنبه دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی درخواف
طی گشت و کنترل در منطقه شکارممنوع سده ، مأمورین یگان حفاظت محیط زیست خواف سه گروه صیاد غیرمجاز را که بدون هرگونه مجوزی اقدام به صید 10 قطعه ماهی نموده بودند دستگیر و روانه مراجع قضایی نمودند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ،عباس طاهریان افزود از ناحیۀ نامبردگان علاوه بر 10 قطعه ماهی،تعدادی ابزار و ادوات شکار و صید نیز کشف و ضبط گردید .
رئیس حفاظت محیط زیست خواف خاطر نشان ساخت منطقۀ شکار ممنوع سده با 105 هزار هکتار شامل ارتفاعات شمال و شمال غرب این شهرستان محسوب می شود که البته بخشی از آن نیز در حوزۀ شهرستان های تایباد ، باخرز ، زاوه و رشتخوار قرار گرفته است و سد سده از تنها رودخانۀ دائمی شهرستان که از ارتفاعات تنگل های سده سرچشمه می گیرد ، تغذیه می شود.


1392/7/22 دوشنبه کشف دوقبضه سلاح از شکارچیان متخلف در تربت جام
مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تربت جام در گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت دو متخلف شکار و صید را که اقدام به شکار غیر مجاز شش قطعه تیهو کرده بودند دستگیر کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،جواد دامن پاک افزود علاوه بر لاشه شش قطعه تیهو ،دو قبضه اسلحه ساچمه زنی نیز از این متخلفین کشف و ضبط گردید.
وی ادامه دادشکارچیان دستگیر شده، ضمن پرداخت مبلغ ضررو زیان وارده به محیط زیست، تحویل مراجع قضائی شهرستان شدند.
شماره خبر : 177395 تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۸/۷ ساعت خبر : ۱۸ : ۳۵
فرمانده انتظامی فارس مطرح شد
انهدام شبکه مافیایی قاچاق اسلحه در فارس/ قاچاقچی اسلحه به هلاکت رسید


فرمانده انتظامی فارس از شناسایی و انهدام شبکه مافیایی قاچاق اسلحه غیرمجاز توسط پلیس در این استان و کشف 80 سلاح غیرمجاز از آنان خبر داد.

شبکه ایران/ به نقل از روابط عمومی دفتر فرماندهی انتظامی استان فارس، سردار سیروس سجادیان اظهار داشت: به منظور ارتقای امنیت اجتماعی، تامین و حفظ نظم و امنیت عمومی، جمع‌آوری و مقابله با حمل، توزیع و خرید و فروش سلاح غیرمجاز در دستور کار پلیس فارس قرار دارد.

ویفرمانده انتظامی فارس اضافه کرد: در این راستا ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فارس با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت یک باند قاچاق اسلحه که اقدام به حمل سلاح غیرمجاز از آذربایجان غربی به فارس و توزیع در شهرستان‌های این استان می‌کردند مطلع شدند.

فرمانده انتظامی فارس گفت: ماموران سرکرده این باند اهل و ساکن آذربایجان غربی را شناسایی و متوجه شدند اعضای این باند قصد دارند یک محموله سلاح غیرمجاز را از استان‌های غربی، به فارس انتقال و آن را در اختیار عوامل توزیع قرار دهند.

سجادیان گفت: با تلاش و برنامه‌ریزی اطلاعاتی مناطق آلوده استان به سلاح غیرمجاز زیر پوشش قرار گرفت و با انجام عملیات تعقیب و مراقبت، ماموران خودرو حامل محموله سلاح را درحالی که با یک خودرو پژو پارس اسکورت می‌شد مورد ‌شناسایی قرار دادند.

وی ادامه داد: رانندگان خودروها با مشاهده ماموران متواری و در عین حال صدور فرمان ایست توسط ماموران، قاچاقچیان به دستور ماموران توجه نکردند.

فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: در این عملیات 80 سلاح شکاری غیرمجاز در بازرسی از خودرو سمند کشف، سرکرده باند در عملیات تعقیب و گریز کشته و چهار نفر دیگر اعضای باند دستگیر شدند.

سجادیان ابراز داشت: سن دستگیرشدگان 28 تا 35 ساله و سه نفر از آنان اهل و ساکن آذربایجان غربی و یکی از آنها نیز ساکن شهرستان کازرون است.

وی شایعه مجوز دادن به دارندگان سلاح‌های غیرمجاز را رد کرد و ادامه داد: این ترفندی است که قاچاقچیان سلاح و افراد سودجو و فرصت‌طلب برای کسب درآمد در پیش گرفته‌اند.//34"
سلام و عرض احترامKhansariha (8)
دیده بان حقوق حیوانات: راز کوخه‌ها‌ی پنهان شکارچیان رامهرمز در عملیات‌های ویژه محیط‌بانان فاش شد.
به گزارش ایران، این صیادان در کوخه‌ها به کمین می‌نشستند تا با روش‌های مختلف و شوک‌آوری به زنده‌گیری پرندگان شکاری دست زده و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ترانزیت می‌کردند.پرندگان شکاری بشدت موردعلاقه قوش بازان عرب هستند و شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، به‌خصوص شکار هوبره استفاده می‌کنند.
صیادان پرندگان شکاری در کوخه – مخفیگاه‌های زیرزمینی- نشسته و از قمری، گنجشک یا کبوتر به عنوان طعمه برای صید دلیجه و از دلیجه به‌عنوان طعمه برای صید پرندگان شکاری ارزشمند بویژه شاهین و بالابان استفاده می‌کنند.
حسن آقاشیر محمدی رئیس اداره محیط‌زیست رامهرمز گفت: با تلاش شبانه روزی مأموران محیط زیست رامهرمز و افزایش گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت در مهرماه سال جاری توانستیم با ردیابی ۲۳ کوخه نقشه صیادان را بی‌رنگ کنیم و با جمع‌آوری ۲۳ رشته تور زنده‌گیری و تخریب جمعاً ۴۰۰ متر سیم تله زنده‌گیری هوبره به مبارزه‌ای ویژه با شکارچیان غیر قانونی دست بزنیم.وی افزود: در این عملیات‌ها ۹ کبوتر، یک پنجشک، ۱۰ بهله‌دلیجه، یک بهله سارگپه، هفت دراج، دو باقرقره و جسد یک هوبره که در تله گیر کرده و توسط شغال خورده شده بود به‌دست آمد.رئیس اداره محیط‌زیست رامهرمز اظهار داشت: در این دوره ۱۱ متخلف شامل سه صیاد کوخه‌ای، ۳ شکارچی دراج و باقرقره و پنج متخلف هنگام شروع به شکار دستگیر شدند و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفتند و قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر کس که مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که به‌مدت سه سال است، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته است.همچنین علاوه بر این مجازات، جریمه نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست از بابت صید و شکار غیرمجاز هر بهله دلیجه ۲۰ میلیون ریال و بابت هر قطعه قمری ۴۰۰ هزار ریال و بابت هر بهله شاهین، بحری و بالابان ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
شگرد شکار شناطه
آقاشیرمحمدی افزود: همچنین در این زمان در جریان تعقیب و گریز موتورسوارانی که به روش شناطه قصد زنده‌گیری پرندگان شکاری کمیاب را داشتند با آنان برخورد لازم صورت گرفت که باعث رهاسازی یک بهله پرنده شکاری زنده‌گیری شده -احتمالاً بالابان- در جریان فرار توسط شکارچیان و کشف تعدادی کبوتر مخصوص صید شناطه شد.وی ادامه داد: شناطه وسیله‌ای پروانه‌ای شکل و ساخته شده از سیم مفتول است که به‌وسیله دو رشته نخ در کمر کبوتر زنده ثابت شده و روی آن نخ‌هایی گره‌دار تعبیه می‌شود. در این روش یک قطعه سرب سنگین نیز به پای کبوتر وصل شده و با مشاهده پرنده شکاری توسط صیادی که ترک یک موتورسیکلت در حال حرکت نشسته کبوتر در آسمان رها می‌شود.کبوتر پس از اندکی پرواز و جلب توجه پرنده شکاری به خاطر وزن زیاد سرب متصل به پایش به زمین می‌افتد و پرنده شکاری برای صید کبوتر پایین آمده و چنگال‌هایش را در بدن کبوتر فرو می‌کند.پس از آن چنگال‌های پرنده شکاری در نخ‌های گره‌دار شناطه تعبیه‌شده در پشت کبوتر گیر کرده و به دلیل سرب متصل به پای کبوتر پس از اندکی پرواز خسته شده، فرود می‌آید و توسط صیادان موتور سوار تعقیب و زنده‌گیری می‌شود.پرندگان شکاری نقش بسزایی در کنترل جمعیت خزندگان، جوندگان و حتی بعضی از سگ‌سانان دارند.این پرندگان از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار بوده و جزو گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شوند.وی در پایان گفت: زنده‌گیری، شکار و قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه‌های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مرجع