انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: اخبار مرتبط با شکار و تیراندازی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
جنگ نابرابر محیط بانان و شکارچیان ادامه دارد/ محیط بانان دل به مهر ضامن آهو بسته اند
روزی نیست که پژواک صدای شلیک گلوله در کوهها و دره های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد نپیچد و رعشه بر تن نحیف حیات وحش کم نظیر این سامان نیندازد و هفته ای نیست که در کوه و کمرهای دنا، خائیز، خامی، ساورز، سیوک و ... جنگی نا برابر میان محیط بانان و شکارچیان روی ندهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به وسعت 250 هزار هکتار و در راس آنها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بومی و غیر بومی بوده و محیط بانان مظلوم این مناطق جان برکف می گذارند تا این آخرین نفس ها از طبیعت گرفته نشود.

در این جنگ نابرابر هر تیری لرزه بر جان محیط بانان و حیات وحش منطقه می اندازد و همیشه بازنده آن محیط بانانی هستند که به دلیل ضعف قوانین یا باید کشته شوند یا بکشند و یا شاهد مرگ حیات وحش باشند.

سال گذشته چند تن از محیط بانان در تعقیب شکارچیان و درگیری با آنان زخمی و یا در برف و کولاک دنا گرفتار شدند اما با تلاش مردم منطقه و دیگر محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافتند.

"علی افشار"،"وحید ترحمی"،"محمد فصیح مفرد" و چندین و چند محیط بان دیگر در سال گذشته مجروح و مضروب شدند و بارها جان این پاسداران طبیعت در درگیری مسلحانه با شکارچیان به خطر افتاد و امسال نیز یک سرباز محیط زیست توسط ماشین شکارچیان زیرگرفته شد و دو محیط بان منطقه حفاظت شده "دیل" نیز به گلوله بسته شدند.

این قصه هر ساله در همه مناطق حفاظت شده کشور تکرار می شود و در سال 92 تعداد زیادی از محیط بانانی که با جان و دل از طبیعت و حیات وحش ایران حفاظت می کنند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و 18 تن از آنها به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شدند.



اما محیط بانان اسلحه ای دارند که ضعف قوانین اجازه استفاده از آن را به آنها نداده و این پاسداران طبیعت هنگام درگیری با شکارچیان به یاد همکاران خود می افتند که چندین سال است در انتظار چوبه دار، در زندان مرکزی یاسوج و بهبهان به سر می برند.

همچنین 116 تن از این دلسوزان طبیعت و حیات وحش کشور در طول سه دهه گذشته در درگیری با شکارچیان کشته شدند و شهید نام گرفتند اما حتی یک کوچه، خیابان و مدرسه هم به نام آنها نامگذاری نشد.

در طول این سالها صدها تن از این پاسداران طبیعت مجروح و دهها نفر نیز ناخواسته روانه زندان شدند و برخی هنوز در انتظار رهایی از طناب هستند.

سال گذشته "کرامت برهانی" محیط بان یزدی حدود یکسال را در زندان مرکزی شیراز در انتظار چوبه دار و اجرای حکم اعدام گذراند تا اینکه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ و در آستانه تعطیلات نوروز، اولیاء دم مرحوم رحیم بیگی از قصاص محیط بان برهانی گذشت کرده و با اعلام رضایت شرایط آزادی وی را فراهم کردند و او به آغوش خانواده خود بازگشت.

حقوق محیط بانان کفاف زندگی آنها را نمی دهد

"علی افشار" رئیس پارک ملی دناست که در سال گذشته در درگیری با شکارچیان از ناحیه دست مجروح شد و به خیل جانبازان محیط زیست کشور پیوست.

او در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات عدیده محیط بانان اشاره می کند و می گوید: کار محیط بانی کاری بسیار پر استرس و سخت است و فشارهای زیادی به محیط بانان وارد می شود.

افشار ادامه می دهد: محیط بانان در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در کوه و کمرها و مناطق صعب العبور با کمترین حقوق و هیچ منتی کار می کنند.

وی بیان می کند: حقوق محیط بانان چه از نظر کیفی و چه کمی متناسب با شرایط کاری آنها نیست و این حقوق هم کم است و هم سر موقع پرداخت نمی شود و کفاف زندگی آنها را نمی دهد.



شش درگیری مسلحانه در پارک ملی دنا

افشار تصریح می کند: محیط بانان شش روز متوالی کار و چهار روز استراحت می کنند و از لحاظ زمان کار، سه برابر یک کارمند عادی کار می کنند.

رئیس پارک ملی دنا می گوید: علاقه به تفنگ و شکار در بین مردم این استان زیاد است و این باعث شده به تبع این مسئله، شکارچیان بیشتر از سایر مناطق باشد.

وی به درگیری های شکارچیان و محیط بانان در پارک ملی دنا اشاره می کند و می افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون شش درگیری مسلحانه بین شکارچیان و محیط بانان در این منطقه به وقوع پیوسته است.

دستگیری 189 متخلف زیست محیطی درسال جاری

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 189متخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده استان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

عطا پورشیرزاد در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: این افراد اقدام به 171 مورد تخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده کرده بودند.

وی بیان می کند: از این تعداد 28 مورد مربوط به شکار پرندگان، 11مورد شکار پستانداران و 17 مورد صید غیرمجاز آبزیان بوده است.



پورشیرزاد می گوید: از این متخلفین، 15 راس کل و بز، 62 قطعه کبک، 44 تیهو، یک عقاب، 9کبوتر و 511 قطعه ماهی کشف و ضبط شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بیش از 11درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع 250 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی می افزاید: هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد

تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد

مدیرکل محیط زیست استان تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کمتر از استاندارد می داند و می گوید: هم اکنون به ازای هر 10هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در استان وجود دارد.

وی اضافه می کند: این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

وی ادامه می دهد: بر این اساس تعداد محیط بانان در این استان یک چهارم استانداردهای جهانی است.



پورشیزاد می گوید: هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می رود که در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.

پورشیرزاد بیان می کند: توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد اما اعتبارات محیط زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می یابد و این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط زیست افزایش می یابد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: محیط زیست استان حتی در تامین حقوق محیط بانان خود به مشکل مواجه است و محیط بانان استان به رغم مشکلات با غیرت مثال زدنی از محیط زیست حفاظت می کنند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه 79 گونه جانوری در کشور در معرض تهدید هستند، بیان می کند: در کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.

وی می افزاید: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ...برخی از این گونه های در معرض تهدید هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محیط بانان پر تلاش و کم توقع این سامان همیشه در خطرند تا خطری محیط زیست کم نظیر آن را تهدید نکند. آنها اگرچه بی مهری های زیادی می بینند اما دل به مهر ضامن آهو بسته اند و از او اجر می خواهند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جزئيات درگيري ملي‌پوش مشهور با محيط‌بانان

رئيس روابط عمومي محيط زيست مازندران با بيان اينکه پرونده يکي از فوتباليست‌هاي ملي‌پوش مازندراني به دليل شکار غيرمجاز در دادگاه رامسر در حال بررسي است، گفت: اين فوتباليست به همراه يکي از دوستانش با يکي از محيط‌بانان درگير و ضمن تهديد وي از محل متواري شده است.

به نقل از سایت محیط زیست ایران، سیدمحمود هادیان در تشریح پرونده این شکارچی غیرمجاز اظهار کرد: تیرماه سال جاری محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست رامسر در حین گشت‌زنی در ارتفاعات این شهرستان (منطقه کوهستانی لپاسر) با این فوتبالیست و یکی دیگر از همراهانش که هر دو مجهز به سلاح گلوله‌زنی دوربین‌دار بودند برخورد و از آنان درخواست مدارک حمل سلاح کردند که شکارچیان با تهدید اسلحه علیه محیط‌بانان از محل متواری شدند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و در محاکم قضایی آن شهرستان در حال رسیدگی است، افزود: کشیدن سلاح روی محیط‌بانان در حال انجام وظیفه، جرم محسوب می‌شود و مستوجب پیگرد قانونی است.

محمدرضا نیاستی - رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامسر - نیز در این باره گفت: در سه روز گذشته محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست رامسر در گشت‌زنی های خود در ارتفاعات این شهرستان مجددا با این فوتبالیست و گروهی از شکارچیان همراه وی برخورد کردند که در منطقه شکار ممنوع حضور داشتند.

وی افزود: همچنین روز یکشنبه هفته جاری یکی از ماموران یگان حفاظت شهرستان رامسر که در برخورد با همان فوتبالیست مشهور تیم ملی حضور داشته در حال تردد در خیابان به همراه فرزند سه ساله‌اش بوده که ناگهان مورد ضرب و شتم سه نفر از شکارچیان قرار گرفت که جراحاتی به وی وارد و موجب وحشت فرزند خردسالش شدند.

وی از مقامات قضایی استان و شهرستان رامسر خواست تا با رسیدگی جدی و سریع به این پرونده، از محیط‌بانان پرتلاش و زحمتکش که با پایین‌ترین دستمزد از مواهب الهی و طبیعی کشور حفاظت می‌کنند، حمایت قانونی و با متخلفان به شدت برخورد کنند.
دستگیری 6 شکارچی متخلف در هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت موفق به دستگیری 6 شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش هامون شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، محمودی افزود: یگان حفاظت پس از یک سری برنامه ریزی فشرده و ارائه راهکارهای علمی و عملی و برنامه ریزی‌های گسترده گشت زنی به صورت مداوم و یکپارچه، موفق شد در منطقه سیستان و در حوزه پناهگاه حیات وحش هامون 6 نفر متخلف شکار و صید را دستگیر کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از یکی از متخلفین دستگیر شده 3 قطعه پرنده از نوع آبچلیک و اگرت کشف و ضبط شد و خوشبختانه سایر متخلفان که در حال شکار و تیر اندازی بودند و با اقدام فوری یگان موفق به شکار نشده بودند و بلافاصله از شکارشان جلوگیری شد که پس از این مرحله و جمع آوری مستندات و مدارک لازم، موضوع برای رسیدگی به مراجع محترم قضایی استان تحویل شد.

محمودی بیان کرد: یگان حفاظت با برنامه ریزی‌های منطقی و علمی بر پایه وسعت و پراکندگی مناطق در یک برنامه جامع و اجرایی دور جدیدی از گشت زنی‌ها و اقدامات کنترلی را در برنامه دارد که بر اساس آن حضور گسترده همیاران محیط زیست در مناطق به صورت دوره‌ای و شبکه‌ای و اطلاع رسانی دقیق و از سویی گشت زنی‌های برنامه ریزی شده و هم‌چنین گشت‌های بدون اطلاع و سرزده امنیت شکارچیان را به حداقل‌های ممکن خواهد رساند.

وی عنوان کرد: از مردم استان می خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف‌های زیست محیطی اعم از شکار و صید و یا تخلفات حوزه‌های ایجاد آلودگی زیست محیطی موضوع را به این اداره کل اطلاع رسانی کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگرانی فعالان محیط زیست از واگذاری برخی مناطق چهارگانه محیط زیست به شکارچیان
فعالان محیط زیست در حالی خبرهایی مبنی بر واگذاری بلند مدت برخی مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست به تورهای شکار و صید می دهند که کارشناسان و مسئولان بارها شکار و صید را یکی از مهمترین عوامل آسیب به حیات وحش و انقراض گونه های ارزشمند عنوان کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اطلاعات دریافتی، از چندی قبل مذاکراتی مبنی بر واگذاری بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است و این مذاکرات در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند.

مذاکرات درحالی بصورت کاملا مخفیانه و محرمانه در حال انجام است که بر اساس شنیده ها تاکنون مابین مدیران حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار، چندین جلسه برگزار و توافقاتی نیز در این زمینه حاصل شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی در حال حاضر توافقاتی مبنی بر عقد قراردادی ۱۵ ساله برای واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری به رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار به منظور حفاظت و بهره برداری از منطقه در ازای صدور سالیانه تعدادی پروانه ویژه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صورت پذیرفته است.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش کشور در این باره می گوید: گزارشات دریافتی حاکی است از روز پنجشنبه (۱۳۹۳/۶/۲۷) گروهی چهار نفره متشکل از مدیران شرکت مذکور و کارشناسان سازمان محیط زیست جهت بازدید از پناهگاه حیات وحش حیدری، بررسی تاسیسات و امکانات موجود و وضعیت حیات وحش، عازم این منطقه شده و تا چند روز آینده نیز در حیدری حضور خواهند داشت.

به گفته وی، این گروه برای اقامت چند روزه خود در مهمانسرای پناهگاه مستقر نشده اند و شب گذشته را در خانه یکی از محیط بانان قدیمی و بازنشسته در روستای برماهون واقع در منطقه حیدری سپری کرده اند.

کیوان هوشمند می افزاید: همچنین هفته گذشته یکی از کارشناسان حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان از تهران به خراسان رضوی سفر کرده و از پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده هزار مسجد در این خصوص بازدید کرده است.



آنطور که این فعال محیط زیست می گوید: بر اساس اطلاعات دریافتی، مذاکرات و توافقات حاصله برای واگذاری بلند مدت مناطق به شرکت برگزار کننده تورهای شکار با هماهنگی و موافقت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بحث واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری نسبت به منطقه ارس سیستان جدی تر است و یا به عبارتی متولیان تورهای شکار تمایل بیشتری به در اختیار گرفتن حیدری دارند تأکید می کند: محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری پس از شنیدن اخباری مبنی بر واگذاری منطقه به شکارچیان شدیدا سرخورده و بی انگیزه شده اند.

منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال از پیش از انقلاب اسلامی مورد حفاظت قرار گرفت و پس از انقلاب سال ۱۳۷۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سپس طی مصوبه شماره ۲۲۸ مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۱ شورای عالی محیط زیست با مساحت 46 هزار و 350 هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاطت محیط زیست اضافه شد.

این منطقه به دلیل داشتن خالص ترین نژاد قوچ اوریال همواره مورد توجه شکارچیان بوده است. شهرت قوچ های حیدری تا به ‌آنجا است که برخی شکارچیان خارجی این منطقه را بهشت قوچ دنیا نام گذاشته‌اند.

به غیر از قوچ و میش اوریال گونه های شاخص دیگری از جمله پلنگ، کفتار، آهو، گربه‌ وحشی، گربه پالاس، سمور، گرگ، گراز، روباه، شغال، خارپشت گوش بلند، سنجاب زمینی، تشی، پایکا، عقاب طلایی، دلیجه، هما، بالابان، تیهو، کبک و غیره در این منطقه زندگی می کنند.

پیش از این در دوره مدیریت قبلی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت گذشته بحث هایی بر سر واگذاری قرق های اختصاصی به اشخاص حقیقی و متقاضیان در مناطق آزاد و عرصه های خارج از محدوده تحت مدیریت سازمان محیط زیست (مناطق چهارگانه) مطرح شد که با واکنش و مخالفت کارشناسان و طرفداران محیط زیست روبرو شد.

اما حالا مطرح شدن دوباره واگذاری مناطق چهارگانه به شکارچیان آنهم ارزشمندترین زیستگاه های منحصر بفرد کشور یا گلچین مناطق توسط متولیان محیط زیست بسیار عجیب و بحث برانگیز است.

در حالیکه نیروهای یگان محیط زیست و محیط بانان که ضابط قضایی محسوب می شوند همه روزه مورد هجوم متخلفان قرار می گیرند و شکارچیان غیرمجاز هیچ ابایی از ورود به مناطق، انجام شکار غیر قانونی و درگیری با ضابطان قضایی ندارند، گروهی که خود شکارچی هستند و هیچ گونه وجاهت قانونی و قضایی ندارند آیا می توانند و آیا می خواهند در مقابل هجوم متخلفین از حیات وحش و عرصه های طبیعی محافظت کنند؟

این اقدام نه تنها در راستای حفاظت مشارکتی از عرصه های طبیعی با همراهی مردم بومی و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیست بلکه اقدامی در جهت ایجاد یک شکارگاه اختصاصی و بهره برداری گروهی خاص از منافع و منابع ملی محسوب می شود و نتیجه ای جز تاراج و نابودی سرمایه های ارزشمند طبیعی و ملی به همراه ندارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به نظر من نحوه انجام این کار کاملا اشتباه هست.Khansariha (367)
اگه بهترین کار را هم با روش غلط و اشتباه انجام بدین 100% نتیجه عکس میده.Khansariha (226)
اینا نباید منطقه حفاظت شده به این مهمی را بدن برای این کار!!! تازه چرا مخفیانه اینا داشتن قرار داد میبستن!!!
باید علنی اعلام میکردن که ما قصد همچین کاری را داریم و یک مناقصه میزاشتن ولی این کارشون به شدت مشکوک هست.Khansariha (226)
من میترسم یک مقداری پول زیر میزی جا به جا شده باشه و بعدش هم افراد متولی به جای درست کردن کارا همون قسمت را هم خراب بکنند و در اخر همه چی بیفته پای شکارچیا.Khansariha (367)Khansariha (367)Khansariha (367)
باید یک مکان بی اهمیت و یا خالی را در اختیار بگذارند و به ازای هر شکار هم یک مبلغ قابل توجهی به حساب ویژه ای ریخته بشه که ان حساب مختص پرورش دادن و اصلاح گونه های جانوری و گیاهی باشه.Khansariha (172)
ان موقع تازه میشود گفت شکارچی داره به محیط زیست کمک میکنه و من نوعی هم انگیزم از شکار کمک به محیط زیست میشه.Khansariha (256)Khansariha (256)Khansariha (256)
موفق باشینKhansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)
نخستین مدال طلای کاروان ایران بدست آمد/ بانوان تیرانداز گل کاشتند
نخستین مدال طلای کاروان ایران را بانوی تیراندازی کشورمان کسب کرد. نجمه خدمتی در ماده 10 متر تپانچه تفنگ بادی توانست بالاتر از تمام رقبای آسیایی خود بایستد و مدال طلای این ماده را به خود اختصاص دهد. در این ماده نرگس امام قلی‌نژاد نیز نقره گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به اینچئون، رقابتهای تیراندازی 10 متر تفنگ بادی بانوان بازی‌های آسیایی امروز دوشنبه به وقت محلی برگزار شد که طی آن نجمه خدمتی از تیم ایران توانست بالاتر از تمام رقبای آسیایی خود بایستد و مدال طلا را به خود اختصاص دهد. نزدیک‌ترین رقیب وی در این مسابقه نرگس امام قلی‌نژاد بود که نقره گرفت. در این ماده حریف چینی سوم شد.

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی از 28 شهریور در اینچئون کره‌جنوبی آغاز شده و تا 12 مهرماه ادامه پیدا می‌کند. در این دوره از مسابقات 9501 ورزشکار از 45 کشور آسیایی در 36 رشته با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. کاروان ورزش ایران نیز با 282 ورزشکار شامل 224 ورزشکار مرد و 58 ورزشکار زن در این دوره از مسابقات شرکت کرده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عبادی قهرمان بازی‌های آسیایی شد
کماندار کامپوند ایران به مدال طلای بازی‌های آسیایی دست پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل عبادی در فینال رقابت‌های کامپوند برابر حریف هند قرار گرفت و با پیروزی بر او اولین مدال طلای تیروکمان و ششمین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد.

عبادی 145 بر 141 ورما از هند را شکست داد.

عبادی امروز با شکست حریف فیلیپینی به فینال راه پیدا کرد. او در دیدار مرحله یک چهارم نهایی حریف قدرتمند کره‌ای را از پیش رو داشته بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
افزایش 2 برابری محیط‌بانان مسلح در مازندران ‌
فرماندهی یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: شمار محیط‌بانان مسلح مازندران به 2 برابر افزایش یافت.

«مسلم آهنگری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مازندران،اظهار کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان زمستان گذر به مازندران، شکارچیان نسبت به برپایی دام هوایی اقدام کرده که این موضوع ممنون بوده و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از دام هوایی سبب از بین رفتن بسیاری از گونه‌های در معرض خطر و در حال انقراض شده، چون هرگونه پرنده‌ی آبزی یا کنار آبزی که در مسیر دام‌های هوایی پرواز می‌کند در آن دام‌ها اسیر و نهایتاً تلف می‌شود.

آهنگری با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون برخی شکارچیان در فریدونکنار اقدام به برپایی دام هوایی می‌کنند، گفت: برخی مردم زمین‌های شالیزاری خود را تبدیل به آب‌بندان مصنوعی کرده و در آن دام‌های هوایی برپا می‌کنند که این اقدام غیرقانونی است.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: امسال برای جمع‌آوری دام‌های هوایی 70 محیط‌بان را به فریدونکنار اعزام کردیم اما با مقابله روستای‌ها مواجه شد‌ه‌ایم.

آهنگری با بیان اینکه محیط‌بانان از هیچ امنیتی برخوردار نیستند، گفت: مدتی است که محیط‌بانان را تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار داده‌ایم تا در صورت نیاز بتواند در مقابل شکارچیان از خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: اگر محیط‌بانان در قانون به‌کارگیری سلاح، قوانین را رعایت کند می‌توانند در زمانی که مورد هدف شکارچی قرار گرفته از خود دفاع کنند.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه شمار محیط‌بان مسلح رو به افزایش است، اظهار کرد: شمار محیط‌بانان مسلح مازندران به 2 برابر افزایش یافتند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم تا پایان سال دستبند، شوکر و اسپری در اختیار همه محیط‌بانان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم تا در حفاظت از محیط زیست ما را یاری کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان سازمان محیط زیست بجای فرهنگ سازی هر روز چماق رو بزرگتر میکنند
رئیس مجلس:
ضرورت توقف 5ساله هر گونه شکار/ سازمان محیط زیست مسیر بهره‌برداری پایداراز معادن را باز کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرکس اسلحه داشت نمی تواند به گونه های ارزشمند کشور تعدی کند گفت: بایستی ضوابطی وضع شوند تا برای پنج سال هرگونه شکار و صید در کشور متوقف شود.

به گزارش خبرنگار مهر علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت مقام محیط بان که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: امروز حفظ محیط زیست یکی از نیازهای ضروری کشور است و نباید مسئله ای تفننی تصور شود.

به گفته وی، حفاظت از نظم طبیعی کشور که وظیفه سازمان محیط زیست است یکی از مهمترین اولویت های جامعه است چراکه خلقت بشر که عضوی از این منظومه طبیعی است براساس نظم بوده و امروز که این نظم بر هم خورده آرامش بشر نیز به هم خورده است.

وی با اشاره به دخالت های انسان امروز در طبیعت برای کسب امکانات رفاهی و برخی مباحث اظهار داشت: به دست آوردن رفاه برای بشر امروز صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر دخالت انسان در طبیعت آنقدر زیاد شده است که برخی از گونه های گیاهی و جانوری برای همیشه از بین رفته اند.

وی یکی از دلایل ناآرام بودن انسان امروز را فاصله از طبیعت عنوان کرد و افزود: محیط زندگی امروز محیطی غیر طبیعی است به همین دلیل شرایط اضطراب و ناآرامی بشر افزایش یافته است.

لاریجانی تاکید کرد: البته مدل شهرنشینی و توسعه امروز که یکی از مهمترین عوامل تعدی به طبیعت است آسیب های بسیار جدی به محیط زیست وارد می کند که در برخی موارد چاره ای جز پذیرفتن این آسیب ها نداریم و به هر حال محیط زیست تا حدودی ناچار است که در پروسه توسعه هزینه دهد.

به گفته وی، البته در بسیاری از کشورها که توسعه را به درستی برنامه ریزی کرده اند و به آلارم های طبیعی در آن مسیر توجه داشته اند به گونه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری شده که توسعه کمترین هزینه را برای محیط زیست به دنبال داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز داشتن هوای سالم از تهیه مسکن برای مردم ضروری تر است یادآور شد: می توان توسعه را به گونه ای مدیریت کرد که با حفظ پایداری محیط زیست درآمدزایی و اشتغال را نیز به دنبال داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: اما برخی تعدی ها به طبیعت غیر ضروری است و در حقیقت سوء استفاده از طبیعت است.

لاریجانی اظهار داشت: به عنوان مثال نمی شود که برخی افراد به خاطر داشتن اسلحه به طبیعت تجاوز کرده و گونه های جانوری کشور را از بین ببرد.

وی ضمن قدردانی از خدمات محیط بانان اظهار داشت: محیط بانی کاری پرمشقت است و از آنجایی که محیط بانان ضابط قوه قضاییه هستند نباید زمانی که با متخلفان درگیر می شوند مانند یک فرد عادی با آنها برخورد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نیاز به قانون جدیدی برای حمایت از محیط بانان به عنوان ضابطین دادگستری در مجلس وجود دارد مسئولان سازمان محیط زیست این پیشنهادات را به مجلس ارائه دهند و قول می دهیم ظرف مدت کوتاهی با توجه به محدودیت تعداد محیط بانان قوانینی وضع شود که این حافظان طبیعت مورد حمایت قانونی قرار گیرند و با روحیه فعال به کار خود ادامه دهد.

لاریجانی تصریح کرد: مسئولان سازمان محیط زیست به هیچ عنوان نباید در مقابل تعدی های غیر ضروری به طبیعت کوتاه بیایند چراکه ممکن است بخش هایی از طبیعت با این تعدی ها برای همیشه از بین رفته و دیگر فرصتی برای بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مناطق جنگلی کشور بسیار محدود است اظهار داشت: در بسیاری از کشورها یک سوم مساحت کشور را مناطق جنگلی در بر می گیرد اما در ایران وضعیت به اینگونه نیست و بایستی در حفاظت همین مقدار کم جنگل ها با ابزارهای مختلف نهایت تلاش را داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شکار غیر مجاز در کشور افزایش یافته و بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض قرار گرفته اند گفت: شاید نیاز باشد که ضوابط جدیدی برای توقف پنج ساله هرگونه شکار و صید در کشور تصویب شود تا وضعیت گونه های جانوری اندکی بهبود یابد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از شکار و صیدهایی که در کشور انجام می شود تفننی بوده و کمتر کسی برای معیشت شکار می کند این مسئله از نظر شرعی نیز مشکل دارد لذا اگر مسئولان سازمان محیط زیست خود می توانند بایستی جلوی هر گونه شکار و صید را هرچه سریعتر بگیرند و اگر نیاز به تصویب قوانینی در این خصوص وجود دارد مجلس آماده وضع قوانین جدید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد فضای تنفس برای جنگل های کشور را یکی دیگر از ضروریات مهم زیست محیطی عنوان کرد و افزود: درست است که جنگل ها پس از مدتی به طور طبیعی به سن بهره برداری می رسند اما تصویب قوانینی برای جلوگیری از بهره برداری از منابع جنگلی به صورت موقت ضروری است.

وی در خصوص سرمایه گذاری برای محیط زیست گفت: اگر به مسائل اصلی محیط زیست به عنوان متن توسعه توجه نکنیم نمی توانیم توسعه پایدار داشته باشیم لذا توجه به مسائل زیست محیطی به همان اندازه مسائل رفاهی ضروری است.

وی با اشاره به نیاز به توسعه صنعتی برای رفع بیکاری و درآمدزایی در کشور اظهار داشت: البته در این توسعه باید چارچوب های زیست محیطی رعایت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای ایران دارای معادن هستند اظهار داشت: ایران با توجه به اینکه کشوری نفتی و گازی بوده تاکنون کمتر به معادن توجه کرده در حالی که معادن یکی از مهمترین منابع ایجاد شغل و درآمد در کشور هستند.

به گفته وی اگر سازمان محیط زیست خواهان افزایش بودجه سازمان و درآمد محیط بانان است با توجه به اینکه معادن یکی از مهمترین منابع درآمد هستند و همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر وضع درآمدی کشور مناسب نیست بایستی حتما مسیر بهره برداری پایدار و مطابق با موازین زیست محیطی را از معادل فراهم کنند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره برداری از معادن برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور نیز بهره برد.

لاریجانی اظهار داشت: در بودجه امسال و همچنین برنامه ششم توسعه استفاده و بهره برداری از معادن یکی از مهمترین مواردی است که مجلس به آن تاکید می کند لذا سازمان محیط زیست نیز بایستی برای بهره برداری پایدار از منابع همکاری های لازم را داشته باشد. در صورت بهره برداری مدیریت شده توسط سازمان محیط زیست از معادن جهش بزرگی است در بودجه سازمان و حقوق و مزایای محیط بانان در سال 94 رخ می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات بودجه بندی در کمیسیون بودجه در هفته آینده تاکید کرد: سازمان محیط زیست بایستی هرچه سریعتر پیشنهادات خود را برای بهبود دائمی وضعیت معیشت محیط بانان به مجلس ارائه دهد تا بتوان آنها را به هنگام بودجه بندی در مجلس در نظر گرفت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مرجع