انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: ساخت چاقو های دست ساز دوستان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
باسلام
دوستان پای کوره بودن و عرق ریختن خیلی باحاله البته به قول خارجکیها خیل فانهKhansariha (219)
به قول دوستم حاجی حتی از حلبی هم میشه چاقو درست کرد و صد البته با تمرین و دقت
آخه تازه کار بودن و کار با کوره و پتک و سندان احتیاج به تمرین داره چه بهتر که با یک آهن ساده شروع بشه
خلاصه با چند تا تمرین روی فلز آهن و میل گرد یک چیزهای دستم اومد
پنج شنبه رفتم شوش و یک پوسته بلبرینگ خریدم دوهزارتومان و یک طرف رو یک برش زدم و تو کوره گذاشتم
و بعد بکوب . البته اولین تجربه رنگ فلز هست که چه موقع برای چکش مناسبه
خلاصه بعد نیم ساعت البته حدودا با ده باری تو کوره گذاشتن صاف شد ویک تسمه 34 سانت در دو و نیم سانت و ضخامت 4 میل
از اون در اومد . حالا باید یک طرح براش پیدا کنم که به اندازش بیا
توضیح دیگه اینکه وسط بلرینگ تو رفتگی داره من زیاد دورش رو نکوبیدم ولی اگه وقت اجازه می داد به سه سانت هم میرسید
هروقت شروع به ساب کردم ازش عکس هم میزارم
فعلا در گیر درست کردن یک چرخ سمباده با طرح حاجی هستم
متشکرم
سلام دوستان و اساتید عزیز من هم بالاخره کوره ابتدایی خودم درست کردم.
نمیدونم چرا نمیشه عکس گزاشت
با سلام
اول خدمت دوست عزیز رضایی :
علم متالوژی چون یک علم ترکیبی هست و علوم شناخت مواد و ترمودینامیک و فیزیک و شیمی پایه این علم هستند در نتیجه لاجرم شما باید حداقل دانش این علوم پایه رو داشته باشی تا وارد حوزه متالوژی بشید. در ثانی چون نسبت به علوم دیگه علم نوپایی هست متاسفانه منابع این علم در کشور ما بسیار محدود هست. و تازه از همین منابع 90% اون هم ترجمه از منابع خارجی هست و ما فقط یک مولف در کشور داریم بنام دکتر گلعذار که سالهاست کتاب هاش منبع درسی دانشگاه هاست.

خلاصه شاید تنها کتابی که ساده و کاربردی بزبان فارسی نوشته شده باشه کتاب << عملیات حرارتی کاربردی >> نوشته هاوارد ای بویر ترجمه اسرافیل بشارت هست که مطالعه کردین منابع تخصصی دیگه ای هم موجوده.
برای عکس هم برین اول تو آپلود سنتر خود سایت که بالای صفحه آدرسش هست و یا آپلود سنتر های دیگه عکس هاتون رو آپلود کنین و بعد آدرسی که بهتون میده اول اون شکلک کوه و خورشید بالای صفحه پیام گذاری رو بزنید و آدرس رو کپی کنید اونجا و تمام.

و اما خدمت دوست عزیز ورزشکار و استاد:
اول که شما میبایستی کنس رولبرینگ تهیه میکردین و نه بالبرینگ که شیار داره و در ثانی بصورت کونیگ ( یک طرف تخت یک طرف تیز) که حداقل دوسوم زحمتتون کم میشه اینجوری.

بعد هم انشاالله به سلامتی دستگاه سنباده نواری رو درست کنین فقط این نکات رو رعایت کنین بهتره:
1: براری شروع بهتره سرعت موتور دستگاه رو کم در نظر بگیرین چون هر چقدر کمتر باشه کنترل شما روی براده برداری بیشتر میشه بعد که تجربتون بیشتر شد خیلی ساده با پولی و تسمه سرعت دستگاه رو زیاد میکنین.
2: چرخ های دستگاه باید بسیار دقیق با هم بالانس بشن و در یک خط مستقیم باشن. حتی یک میلیمتر خطا باعث خارج شدن نوار سنباده میشه. البته شما باید یک یا دو سانت عرض چرخ هاتون رو از عرض سنباده بیشتر بگیرین تا تنظیم نوار سنباده راحت باشه.
3: هرچه قدر عرض و طول نوار سنباده بیشتر باشه متعاقباً عمر و کارایی و کار کردن با اون بیشتر میشه. مثلاً 7.5 عرض * 250 طول یا 10 عرض * 300 طول که من خودم هم این سایزها رو استفاده میکنم.
4: بهترین جنس سنباده قابل تهیه سنباده های سرامیکی هستن و بعد سنباده های زیرکونیومی که فقط این دو توان کار در برابر فولاد رو دارن. شما میتونی در دو گریت 36 برای گریندینگ و 120 برای پولیشینگ سفارش بدی.
5: اگر بتونید چرخ کارگیر اون رو در دو نوع بسازیند و قابل تعویض بسیار پرفکت و کامل میشه
یک به صورت تکی با قطر حداقل 20 که بدین صورت میشه:

[تصویر: 14299870581.jpg]
برای هالو گرایند
[تصویر: 14299870582.jpg]

و دیگری به صورت جفت روی هم با قطر 5 سانت که بدین صورت میشه:
[تصویر: 14299870583.jpg]

[تصویر: 14299870594.jpg]
برای فلت گرایند و شیپ گرایند ( در آوردن شکل اولیه چاقو ) و ...
[تصویر: 14299877361.jpg]
موفق باشید و انشاالله هرچه زودتر دستگاه و چاقو های ساخته شده با اون رو ببینیمKhansariha (8)
(2015-04-17 10:08 AM)hajji نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام
والا اگه بخایم کلی تقسیم کنیم به روش های مکانیکی ( مثلاً با میکرو فرز) روش های شیمیایی ( مثلاً با اسید) روش های الکترو شیمیایی ( مثلاً با الکترو اِچ ) و با امواج انرژی ( حک با لیزر) انجام میشه.

حالا این شما هستی که با توجه به امکانات و هدف روش رو انتخاب میکنی.Khansariha (8)

سلام
ابتدا از شما بخاطر اینکه سوال بنده ی حقیر را پاسخ دادید متشکرم.ولی باید خدمتتون عرض کنم که با هیچکدوم از روشها من آشنایی ندارم اگه کتابی یا چیزی هست تا من در این مورد تحقیق کنم.ویا اینکه یکی از این روشها که وسایلش قابل دسترسی باشه رابرام شرح دهید.سپاسگزارم
ممنونم استاد حاجی عزیز
دوستان قدر اساتیدی مثل حاجی , داغچی و دیگر بزرگوارآن را بدانید که حقیقتا من به نوبه خودم واقعا قدر دان محبت های این.دوستان هستم. ایشان با کلی زحمت و تحقیق و.گاها هزاران آزمون و خطا علمی کسب.کردن که به راحتی و بدون هیچ منتی این لقمة آماده را در اختیار افراد.اماتوری مثل من.میگذارند.
تمام این صحبت ها علتی داشت. در یک تاپیک دیگه که برای ساخت وسیله ای و.ردوبدل کردن اطلاعات ساخت اون محصول راه اندازی شده بود خیلی شیک یک کاربر محصول ساخته شده را به نمایش گذاشته بود و تبلیغ میکرد در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه و مراحل ساخت و یا.... به دیگران ارائه نمیداد.
پس قدر اساتید با تجربه و بی ریا اینجا را بدانید.
با سلام خدمت استادان گرامی

چند وقت پیش تو خرت و پرتای پدرم این چاقو رو پیدا کردم. از اونجایی که اطلاعات من در مورد چاقو و فلزات خیلی کمه میخواستم ببینم این چاقو چه نوع چاقویی هست و ارزش داره بدم بیرون روش رو پرداخت کنن و دسته واسش درست کنن یا بدرد نمیخوره.
خیلی ممنون.
[تصویر: 14300590131.jpg]
این بیشتر مثل قمه یا دشنه میمونه البته اگر درست بگم. و بسته به جنسش باید تصمیم گرفت.
(2015-04-26 10:03 PM)karbakhsh نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این بیشتر مثل قمه یا دشنه میمونه البته اگر درست بگم. و بسته به جنسش باید تصمیم گرفت.

نمیدونم آقای کاربخش فقط اینم بگم که اصلا برنده نیست انگار وسط ساختن چاقو ولش کردن و دیگه مراحل ساخت رو ادامه ندادن.
با سلام
جناب آتش عزیز شما بالاخره هدف خودت رو نگفتی !!! ولی من دو روش ساده که شما بتونی انجام بدی رو شرح میدم.

1 : اگه هدفت فقط ایجاد یک آرم کوچک روی فلز باشه روش الکترو اِچ شیمیایی بدرد شما میخوره . در این روش شما کلاً به یک محلول الکترولیت و پاور جریان برق مستقیم و دوقطعه فلزی رسانا که آند و کاتد نامیده میشه نیاز داری.

[تصویر: FANWJN8GZ6I5RO4.MEDIUM.jpg]

1-1خوب محلول های الکترولیت مختلفی در بازار وجود داره که بسته به کارکرد میتونی بخری ولی ساده ترین اون آب نمک هست که خودت میتونی بسازی.
برای پاور جریان مستقیم هم شما از باطری معمولی تا انواع آداپتور رو میتونی استفاده کنی ولی یک پاور خوب اولاً باید چندین خروجی داشته باشه ( برای ایجاد عمق های مختلف اچ کردن ) و در ثانی در روش الکترو اچ شدت جریان یا آمپر اولویت بالاتری نسبت به میزان جریان یا ولتاژ داره و چون باطری و اکثر آداپتور های معمولی شدت جریان بسیار بسیار پایینی دارن 1-2( در حد چند صدم آمپر )پس من یک پاور کهنه کامپیوتر رو توصیه میکنم که هم چند خروجی داره و هم بسته به نوع پاور تا 50 آمپر !! ( معمولاً 16 و 20 آمپر هستند) رو تولید میکنند.
3-1 دو عدد گیره فلزی که منفی جریان رو به قطعه و مثبت جریان رو به یک مفتول فلزی کوچک که نوک اونرو با پنبه یا پارچه یا دستمال کاغذی پوشوندی
4-1 و طرح مورد نطرت که میتونی بدی با شبرنگ یا ونیل در بیارن و یا اینکه خودت با لاک یا رنگ روغنی رو قطعه نقاشیش کنی
حالا دیگه میتونی گیره منفی رو ببندی به قطعه ( چاقو ) و مفتولی رو که نوک اونرو پوشوندی به آب نمک آغشته کنی و بکشی روی طرحت و چند ثانیه نگه داری ..... طرح شما آمادست . البته کیت آماده و حرفه ای اینکار در بازار موجوده که میتونی بخری.....

2 : و اما اگه هدفت در حد آرم نیست و یک طرح بزرگه که میخای روی قطعه مورد نظر کنده کاری کنی و یک طرح عمق دار باشه ( یعنی خطوط طرح عمق های متفاوتی داشته باشه ) در اینصورت الکترو اچ به خاطر ایجاد طرح یکنواخت پاسخگو نیست و شما باید بری سراغ چیزی مثل کنده کاری با میکرو فرز ( فرز مینیاتوری )
این وسیله در دو نوع هست یکی برای کارهای آماتوری :
[تصویر: large_ee89b2b9c5b38f59390c90808d8da04a.jpg]

و دیگری برای کارهای حرفه ای مثل کار بر روی جواهرات و سنگ های قیمتی و
[تصویر: 69406_1352819688.jpg]

نوع فوق حرفه ای که بصورت بادی هست و دندانپزشک ها از اون استفاده میکنند ...
در این روش هم شما یا طرح رو قطعه میکشی یا کپی میکنی و سپس با انواع مته های مختلفی که این وسایل دارند ( که اگثراً پوشش CBN دارند) شروع به کنده کاری طرح مورد نظر میکنی ....
البته همین فرزها نوع CNC هم دارند که طرح رو شما بصورت CAD به کامپیوتر منتقل میکنی و دستگاه عین طرح رو روی قطعه در میاره که فعلاً این روش در کشورمون بیشتر روی چوب انجام میشه ولی ذاتاً قابلیت کار روی هر متریالی رو داره...
Khansariha (8)
با سلام
از دوستان که ماشا الله خبری نیست پس خودم دوباره کاردستی روز تعطیلم رو بزارم.

همونطور که دوستان میدونن کشور ژاپن بجز شمشیر ( کاتانا) برای چاقوهای آشپزی ( هوچو (hōchō (包丁 )هم معروف هست. چاقوهایی که به سختی در عین انعطاف و تیزی و پرفکت ترینِ بُرِش شهره هستند و تمام این محاسن را مدیون نوع ویژه متد ساخت این چاقوهاست.
یکی از این روش ها که برای چاقو های همه کاره (سانتُکو هوچو = santoku hocho) بطور خلاصه بدین صورت هست که 2 تکه فولاد انتخاب میکنن . تکه بزرگتر فولاد کم کربن و تکه کوچکتر برای لبه برش فولاد پر کربن. این دو تکه را روی هم گذاشته و حرارت میدهند و میکوبند تا به هم جوش بخورند ( فورج میکنند). سپس بصورتی که تیغه برش بر فولاد پر کربن منطبق شود چاقو را از قطعه حاصل برش میزنند.
در مرحله بعد این چاقو را توسط سنگ سنباده بسیار بزرگی (قطر 100 سانتی متر) هالوگرایند میکنند. اندازه بسیار بزرگ سنگ سنباده باعث میشود که یک هالوگرایند کم عمق ایجاد گردد که به shallow grind معروف است. و راز برش بی نقص این چاقو هم از همینجا حاصل میشود.
در مرحله بعد چاقو را سخت کاری میکنند و به سبب وجود دو نوع فولاد با کربن های مختلف راز سختی در عین انعطاف هم برملا میشود. به همین سبب هم با وجود سختی بسیار بالای لبه برنده چاقو این چاقو هرگز در اثر ضربات سخت لب پَر نمیگردد.
و اما در آخرین مرحله چاقوی حاصل را با یک دسته ساده و زیبا کامل میکنند. دسته ای کاملاً اُرگُنومیک که حاصل قرن ها تجربه است.

در انتها کاردستی من که به سبب توضیحات بالا فقط به نوع فولاد آن اشاره میکنم . این چاقو که ترکیبی از فولاد کم کربن شوک رزیستانس S1 و فولاد فوق پرکربن و مقاوم به سایش D3 با 2.3% کربن برای لبه که به هم فورج شدن ( البته با کلی مکافات )
چون چاقوی آشپزخانه هست و باید مقاوم به زنگ زدن باشه ( البته فولاد D3 با 12% کربن یک شبه استنلس استیل هست ) مخصوصاً قسمت بدنه که فولاد S1 هست " و مستعد برای زنگ زدن "قسمت بدنه رو با عملیات STEAM TREATMENT پوشش دادم که با این پوشش بدنه علاوه بر بیمه شدن در برابر زنگ زدن تا 3 برابر (300%) مقاومت در برابر سایش را در پی داره.

[تصویر: 14304348421.jpg]

اینهم نمای نزدیک بدنه که شالو گرایند و پوشش سیاه بدنه بخوبی معلومه

[تصویر: 14304348422.jpg]

البته عملیات حرارتی بخار که به BLACK OXIDE هم معروف هست خودش نوعی زنگ هست که بر خلاف زنگ زدن طبیعی بسیار مقاوم تر هست . این عملیات در 500 تا 550 درجه بوسیله بخار آب به فرموا زیر انجام میشه که برای آسیب ندیدن لبه برنده از حرارت اونرو پوشش دادم و به همین خاطر لبه پوشش سیاه نداره بلکه یک پوشش زیبای طلایی رنگ تیره به خودش گرفته.
حالا کدوم دوست عزیز میتونه علت ایجاد رنگ رو توضیح بده ؟
دوستان متاسفانه نتونستم پست رو ویرایش کنم پس بخاطر بعضی غلط های املایی معذرت میخام.
فرمول عملیات اوکسید سیاه که بسیار سخت تر و مقاوم تر از اکسید طبیعی ( زنگ زدن) هست به این صورت هست :
(4H 2 O (gas) + 3 Fe  Fe 3 O 4 + 4 H 2 (gas
و سوالم هم این بود که کدوم دوست عزیز میتونه علت رنگ طلایی تیره لبه برنده رو بما بگه ؟ ( خیلی سادست )
لینک مرجع