انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: ساخت چاقو های دست ساز دوستان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با تشکر از حاجی چندین سال قبل من در یک مقاله که در مورد جنگ جهانی بود خواندم که متفقین از بمباران قسمتی از کارخانجات فولاد سازی المان نازی به دلایلی خودداری کرده بودند گویا مقادیری از فولاد تحت عملیات سختکاری حرارتی بودند که در دوره های چند ساله زمان برده و سوخت مصرف می کردند و سوخت رسانی کوره ها بیشتر از بمباران انها موجب ضعف المانی ها می شده جدا از این مبحث حاجی جان شما اطلاعاتی در مورد این نوع سخت کاری اهن
در طول مدت دراز در حضور کربن یا سایر مواد ندارید؟ اشاراتی بفرمائید
با سلام
در اینکه آلمان نازی انواع پروژه های مخفی و اسرار آمیز داشت بحث و جدل فراوانی هست و کتابها و مستند های فراوان نوشته شده و ساخته شده.

اما هیچ پروژه ای در متالوژه ای حداقل من سراغ ندارم که سالها طول بکشه. جدای از چرایی این امر قطعاً چنین پروژه ای توجیه اقتصادی نخواهد داشت و ما طولانی ترین عملیات سخت کاری موجود همانا تکنیک های کربن دهی و نیتروژن دهی هستند که این ها هم نهایتاً حتی به 20 ساعت نمیرسن و تکنیک های دیگه خیلی سریعتر به سرانجام میرسن.Khansariha (8)
قصد مشابه سازي كربوره كردنو دارم
شبيه ترين فولاد به فولادي كه كپ سلاح ازش ميسازن چيه؟
با چه فلزي ميتونم يه استوانه درست كنم كه در حرارت بين 850 تا 970 درجه دوام بياره
اين قطعات رو كجا ميشه داد كه تو كوره بزارن؟
پودر ذغال استخوان چيه؟
روغن کوئنچ چه جور روغنيه؟
سلام
یسری جان کربوره کردن تکنیکی هست که وقتی به خاطر دلایل اقتصادی " تکنیکی " یاعدم امکان تهیه فولاد پر کربن " میان و قطعه ساخته شده از فولاد کم کربن رو کربوره میکنن.

وقتی شما مینونی قطعه مورد نظرت رو از ابتدا با فولا پرکربن بسازی دیگه دلیلی برای کربوره کردن نیستKhansariha (214)

در ثانی حتی اگر شما بتونی کوره لازم رو گیر بیاری ( که احتمالش بسیار کمه چون اکثر کوره های صنعتی سایز و حجم بزرگی دارن و توجیه ای نداره یک قطعه کوچک رو اونهم به مدت 18 ساعت تو کوره به اون بزرگی بزارن ) هزینه ساخت و کربوره کردن بقدری بالا میشه که هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

در انتها پیشنهاد میکنم اگر واقعاً علاقه دارین قدم به قدم شروع به دانش اندوزی و خرید وسایل بکنین تا جاییکه خودتون دانش و ابزار لازم اینکار رو داشته باشین. در آن زمان لذت انجام این پروسه به دست خودتون صدها بار بیشتر از لذت داشتن یک کپ اسلحه کربوره شده است.

چند سال پیش وقتی من شروع کردم تنها یک سوهان کوچک رنگ و رو رفته داشتم و بس واقعاً هیچ ابزاری نداشتم و تنها چیزهایی که داشتم شوق عظیم و کمی همّت....... ولی حالا به لطف خدا و دوستان بیشتر ابزار لازم رو دارم و تنها چیزی که ندارم یذره همّت.......Khansariha (171)


شما هم یه کوچولو همّت کنی قطعاً میتونین .به امید آنروز Khansariha (8)
با سلام

یکی از بهترین فولادهای موجود برای چاقو فولاد تندبر M2 میباشد. این فولاد به خاطر سختی و مقاومت به سایش و چغرمگی مثال زدنی در کنار قیمت پایین نسبت به دیگر فولادهای تندبر گزینه اول برای متریال هر ابزار برشی هست بطوری که شاید 90% ابزار برشی با این فولاد تهیه میگردد.

خوشبختانه در کشور ما نیز این فولاد براحتی یافت میشود. اما برای دوستان تازه کار و یا کسانی که مایل به هزینه زیاد نیستند تهیه این فولاد بصورت تیغچه تراشکاری نو یا مستعمل نیز امکان پذیر هست. البته متاسفانه بخاطر تبلیغ سوء برخی دوستانی که شاید حتی یکبار تیغچه بدست نگرفته اند برخی دوستان دیگر "سراغ این فولاد نرفته اند.
اغراق های بی موردی درباره تردی این فولاد همانند اینکه تیغچه مثل شیشه ترد و شکننده است Khansariha (106)

گرچه در پست های قبلی جواب این دوستان را به صورت عملی داده بودم لیکن دوباره فرصتی دست داد تا باز از این فولاد فوق العاده استفاده کنم.

اینهم یک عدد تیغچه بهلر که بصورت هالف فلت گرایند تراش خورده و منتظر یک دسته زیبا است.
[تصویر: 14290451771.jpg]

این یکی هم دوباره از فولاد M2 که بصورت هالو گرایند تراش خورده و چون قطر چاقو خیلی کم بود و احتمال شکستن از ناحیه اتصال به دسته وجود داشت از ناحیه اتصال به دسته با میلگرد نرم ساندویچ شده

[تصویر: 14290451772.jpg]

[تصویر: 14290451773.jpg]
موفق باشیدKhansariha (8)
یا سلام به دوستان عزیز
و با تشکر از شما بخاطر در اختیار گذاشتن تجربیات که می دانم با چه مشکلی یه یک راه حل میرسید
البته با یک تشکر ساده قضیه تمام نمی شود و از خداوند مهربان سلامتی برای شما عزیزان درخواست دارم و ...... Khansariha (8)Khansariha (8)

با تشکر از حاجی و دیگر دوستان که کمی اسمشان سخت بود و نام نبردم و خلاصه از همه Khansariha (8)

بازم شئوال از حاجی
این فولاد M2 که ازش نام بردید همان تیغچه تراشگاری HSS M2 هست یعنی HSS را داره - چون سئوال کردم گفتن HSS است؟

سئوال دیگه

میشه روش عملیات حرارتی یعنی باهش گرم کار کرد؟

با تشکر
سلام
بله عزیز فولاد M2 جزو فولادهای تندبر یا Hi Speed Steel هست که مخفف اون میشه HSS . این فولادها در دو گروه تنگستنی با علامت T و مولیبیدیومی با علامت M تقسیم بندی میشن. وجه تسمیه تندبر هم به این خاطر هست که این فولادها در برش با سرعت بالا که موجب تولید حرارت زیادی میگردد خصایص اصلی خود را حفظ میکنند. که البته بستگی به نوع فولاد تا یک درجه حرارت خاص که به Red Hardeness یا سختی سرخ معروف هست. مثلاً سختی سرخ M42 دو برابر M2 هست

این هم جداولی که ترکیب شیمیایی آنها درکنار مشخصات این فولادها باهم مقایسه شده و کاربرد آنها ( هنمونطور که گفته بودم پر کاربرد ترین این فولادها M2 میباشد که در جدول دوم با تعداد ستاره مشخص است)ودر انتها دمای سخت کاری آنها
[تصویر: hss-01.jpg]

[تصویر: hss-02.jpg]

[تصویر: hss-03.jpg]

البته سخت کاری این فولادها تخصص و کوره های قابل برنامه ریزی احتیاج دارد .
فولادهایی نیز هستند که خصایصی برابر با همین فولادها را دارند ولی با افزایش دما این خصلت ها را از دست میدهند که به این فولادها سردکار گفته میشود مثل سری D فولادها.
سلام دوستان ایا جنس دیسک ترمز چرخ ماشین واسه چاقو خوبه؟
با سلام
با تشکر از حاجی عزیز
البته دیشب تو اینترنت راجب این فولاد خیلی خوندم و با اطلاعات شما کاملتر شد ممنون از شما

و اما تجربه من از امروز چون خیلی با حال بود برای شما می نویسم شاید به درد بخور باشه

یک : بعد از مدتی تونستم یک سندان مناسب 30 کیلویی قدیمی خوب با قیمت مناسب بخرم که کارم را تکمیل کرد
و اما در موضوع خرید این سندان به عرض میرسانم که بهترین جا برای خرید سندان شوش بازار اوراقی ها هست
و باز توضیح اینکه اگه دنبال فنر تخت هر ماشینی حتی ماشین های راه سازی می تونید به پاساژ روشن یا کدخدا در خیابان فدائیان یعنی هما شوش
برید و تا دلتان خواست فنر - بوربیرینگ و خلاصه هر قراضی خواستید بخرید کیلوی 2500 تومان

البته خدمت شما عرض کنم که چه نوع فولادی هست و غیر اصلا اطلاعات ندارن و فقط میفروشن اون هم کیلویی
یادم هست که حاجی در یک پست نوشته بود فنر تخت ماشین راهسازی خریده - آقا برین همین کاراژا تا دلتان خواست هست اما از چه متریالی این یکیش
غیر ممکنه چون اصلان اطلاعات ندارن البته حق دارن چون اوراقی رو به این حرفها چه

حالا هروقت که رفتم شوش به دوستان اعلام می کنم اگه چیزی خواستن براشون پرسو جو کنم

یک سئوال
آیا میدانیم فنر تخت کدام ماشین رو میشه از نظر متریال ساخت مشخص باشه تا دنبال اون بگردم
و حتی فنر گرد ماشین هم زیاد هست
و حتی یک قسمت فقط لنت ترمز ماشین هست - کی می دونه لنت ماشین از چه جنسی هست

با تشکر Khansariha (219)
با سلام
پنجشنبه باشه و تعطیل و حوصلت سر رفته باشه " خب میای میگی بزار ببینم منم میتونم کیس هاردینینگ انجام بدم (سخت کاری درون جعبه) میگردی دنبال یه تیکه فولاد " تا چشمت میخوره به تیکه ای از یک بالبرینگ قدیمی " بعد یه قوطی پیدا میکنی و توشو پر میکنی از پودر و دغال و چون حسش رو نداری پودر ذغال استخوان درست کنی پس یه تیکه استخوان رو خرد میکنی و میندازی تو کوره و چند دقیقه بعد که ذغال شد میندازی تو قوطی. فولاد میکنی توش و درشو میبندی و میزاری داخل کوره.

چون نه قصد کربوره کردن داری و نه حس وحال چند ساعت انتظار رو میری و یه چایی و سیگار میزنی و برمیگردی فولاد رو در میاری و بلافاصله میندازی تو آب.......تسسس....تسسسس..سسس س.س .س
واو اینم نتیجش :
[تصویر: 14291820541.jpg]

بعد عزیز ورزشکار چرا حرف تو دهن ما میزاری ؟ من کی گفتم فنر ماشین سنگین ؟.....
من گفتم بعضی رولبرینگ های کونیگ ماشین های راهسازی...فقط اونهایی که هیچ اثری از زنگ زدگی نداشته باشن

در انتها هم عزیزان هر فولادی اعم از دیسک ترمز و پیچ هواپیمای F4 و بالچه سفینه فضایی پیدا کردین اول ببینین قابلیت سخت کاری داره یا نه ؟ ( خودتون با یک تیکه اش آزمایش کنین ) تازه در این صورت شاید باز تاکید میکنم شاید بدرد چاقوسازی بخوره. والا با حلبی هم میشه چاقو درست کرد ولی دیگه نمیشه گفت چاقویِ خوب باید گفت چاقویِ حیدریKhansariha (8)
لینک مرجع