انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: ساخت چاقو های دست ساز دوستان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
يه نگاه به اين انجمن و تاپيك بندازيد خالي از فايده نيست

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستانی که انگلیسی بلدند میشه این ویدئو را دیده و به طور خلاصه و کلیدی بگند که این استاد کارذ ساز چگونه کاردهایش را ابکاری می کند؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


قسمت دوم را هم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ز دست ندید
سلام
خوب ایشون آقای نیک ولر هستند که تو دنیای کاستوم نایف ها (چاقوهای سفارشی) چاقوساز معروفی هستند . همین قدر بگم که ایشون یک دوره چندساله تو ژاپن دوره چاقو سازی رفته.
باری اگه خلاصه بگم بزرگترین مشکل عملیات حرارتی فولادهای پر کربن و پر آلیاژ اینه که تو دمای بالا بشدت دی کربوره میشن. یعنی کربن لایه رویی فولاد در دمای بالا با اکسیژن و آهن ترکیب میشه و خوب کربن هم نداشته باشیم یعنی سختی نداریم. پس عملیات حرارتی باید بدون حضور اکسیژن باشه . حالا این چند تا راه داره.
1: عملیات حرارتی تو نمک مذاب انجام بشه( همین کاری که آقای ولر انجام میده )
2: عملیات حرارتی در خلا انجام بشه.
3: راه ارزونتر ولی نه به خوبی اون دوتا اینه که فولاد رو لای یک فویل استیل میزارن و خوب وکیومش میکنن. یک تیکه کاغذ هم لای اون میزارن تا هوای باقی مونده در اثر سوختن کاغذ صرف اون بشه
حالا......ادامه قسمت بعد
مجدد سلام
فصل امتحانات که میشه دانش آموزا و دانشجو ها ماتم میگرنKhansariha (56)-Khansariha (60) ولی اساتید و دبیرها عروسی. Khansariha (219)Khansariha (63)
چون یه یک ساعت میرن برای مراقبت و تمام. مثل من که یک ماه خوش به حالمهKhansariha (48)

خب میگفتم این آقای ولر میگه کلید و اساس و مهمترین چیز در ساخت چاقو و کلاً ابزار برشی ؛ عملیات حرارتی اونهاست. چه بسا بسبب عملیات حرارتی نا مناسب از بهترین فولاد نتونیم استفاده کنیم . حالا چون آقای ولر همونطور که تو ویدئو های قبلی ازش دیدیم میان ازمفتول فولادی استفاده میکنن و اونو با حرارت و پرس به تسمه تبدیل میکنه و بعد چاقو و در این پروسه تنش های حرارتی و مکانیکی فراوانی به فولاد وارد میشه پس ابتدا میان فولاد رو تحت عملیات نرمالاسیون تنش گیری میکنن تا همچنین ساختار اون هم همگن و ریزدانه بشه. وچون این عملیات دما و زمان زیادی رو میطلبه وهمونطور که قبلاً گفتم باید در یک فضای عاری از اکسیژن انجام بشه پس این استاد بعد تمیز کردن چاقوها با سرکه سفید و شستن اونها رو چند مرحله در حرارت های لازم داخل سالت بث یا حمام نمک نرماله میکنن و در آخر در دمای معمولی اتاق سرد میکنن.

در آخر بعد شستن چاقوها و پاک کردن نمک روی اونها چاقوها رو در کوره الکتریکی که دمای ثابت داره به مدت 2 ساعت در 1250درجه فارنهایت (676.5درجه سانتی گراد) آنیل میکنه
خب این مال ویدئویه اوله من دومی رو ندیدم ولی به احتمال قوی چاقوها رو کوئنچ و تمپر میکنه.
سلام
پارت دوم ویدئوی آقای ولر رو الان دیدم و همینطور که میشد حدس زد عملیات کوئنچ و تمپر بود.
خب ایشون بعد عملیات های نرمالایزینگ و آنیلینگ که وصفش شد میان با دستگاه سختی سنج ؛سختی ظاهری چاقو رو میسنجن و یه مقدار هم در رابطه با دستگاه و نحوه کارش توضیح میدن. خب سختی ظاهری ( اینکه میگم ظاهری چون سختی واقعی رو با روش و دستگاه دیگه ای به نام میکروسختی سنج میسنجن) برحسب معیار راکول سی 22 هست که بسیار کم هست و طبیعی هست. حالا ایشون فولاد رو دوباره میبرن تو حمام نمک و با حرارت 946 درجه سانتی گراد تفتش میدن و سپس تو روغن کوئنچ میکنن. حالا توضیح میدن که چون در این حالت فولاد بسیار ترد و شکننده هست اندازه گیری سختی اون با دستگاه ریسک بالایی داره و ممکنه چاقو ترک برداره ولی حدوداً حدس میزنم حالا به سختی 66 راکول سی رسیده باشه .
حالا مرحله بسیار مهم و حساس تمپر کردن. جالبه ایشون هم مثل من و خیلی ها برای تمپر از فر خونشون استفاده میکنه و میگه که حالا چاقو ها رو در دمای 150 درجه سانتی گراد بمدت 1 ساعت میان دوتکه بلوک آلمنیومی قرار میدیم ( آلمنیوم یک رسانای خوب و سریع دما است که به خوبی و به سرعت دمای محیط رو به فولاد منتقل میکنه چه اینکه بعضی فولاد های هوا کوئنچ رو بین دو بلوک آلمنیومی کوئنچ میکنن). حالا یکبار دیگه سختی رو میسنجه که میشه 64 راکول سی که هنوز زیاده و یکبار دیگه عملیات تمپر با درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد تکرار میشه که ایندفعه سختی میرسه به 58 درجه راکول سی که برای یک چاقوی بزرگ خوبه .
حالا نوبت میرسه به ساب زیرو تمپر که چاقو ها رو ......
سلام خدمت دوستان و اساتید
قصد ساخت این کارد رو دارم . از قطعه فلزی که انگار قبلا قلم بوده می خوام استفاده کنم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

ضخامتش هم 1سانت هست.
به نظرات دوستان نیاز دارم که اصلا استفاده از این فلز کار درستی هست؟یا نه
لطفا راهنماییم کنید .ممنون
با سلام
عجب ؛نهایت مشارکت و نظر دوستان شده یک تشکر زذن
الان یک هفته است این دوستمون یک نظر خواسته اما دریغ از....

خب عزیز عکست که باز نشد ببینیم این فولاد چیه اما بهرحال قلم ها از فولاد کربنی ساده ساخته میشن که بسته به شرکت سازندش کیفیت فولادش متغیره. سخت کاری اون هم در حدی انجام میشه که سختی با چغرمگی به یک اندازه باشه.
برای ساخت چاقو فولاد بدی نیست ولی باید بعد پروسه ساخت چاقو دوباره باید سخت کاری کنید.
اینم یک ویدئوی آموزشی زیبا که ساخت چاقو از قلم تخت رو نشون میده.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام :
آقا معلم ، اجازه ؟؟؟
آقا معلم همچینی داری تخت گاز میری و مولر و وولر ..........
الان داری کتابهای قلمچی رو سر کلاس دوم نظری درس میدی برادر من !!!
من خودم پیگیر کامل مطالب شما هستم و لذت میبرم ولی لذت بردن به تنهایی کافی نیست . من خودم به شخصه مطالعه علمی رو خیلی میپسندم ولی خب نداشتن امکانات و آپارتمان نشینی و.......... باعث میشه اینها فقط همون مطالعه باقی بمونه .
میخواستم یک خواهش کوچولو هم از شما بکنم :
در کنار این اطلاعات مفیدی که در اختیار ما میگذارید و خیلی هم از شما متشکریم ، بیایید ساخت گام به گام یک چاقو یا کارد رو با متریالی که در اختیار اکثر ما هست شدوع کنید تا ما هم با مفاهیم کوئینچ و تمپر کردن بطور عملی آشنا بشیم و بتونیم در محضر استاد اولین تجربه علمی و کاربردی مان را داشته باشیم . مثلا بنده در هنگام حرارت دادن فولاد سه رنگ متفاوت رو تشخیص میدم ولی کدوم رنگ زمان مناسب کوئینچ هست ( البته میدونم که هر فولادی دمای مناسب خودش رو داره ) ولی داشتن راهنما خیلی کمک میکنه
یک سوال هم داشتم : اگر ما از متریالی استفاده کنیم که قبلا شکل داده شده و سخت کاری شده ( مثل تیغه اره لنگ یا سوهان یا تیغچه تراشکاری ) آیا بعد از شکل دادن و فرمدهی مجدد ، باید سختکاری بشه یا پس از فرمدهی قابل استفاده است ؟ چون در نوشته های شما خوندم بعضی از فولاد ها با حرارت دیدن مجدد بکلی خواص خودشون رو از دست میدن .
با تشکر
سلام
به به آقای کوهنورد پارسال دوست امسال آشنا Khansariha (89)
باشه عزیز اتفاقاً در موردش فکر کردم و چند تا گزینه رو بررسی کردم که خوب نظر خودم اینه فیلم هایی از ساخت چاقو از فنر و کنس بالبرینگ و تسمه فولادی کنار توضیحات مبسوطش بزارم. باز دوستان نظر بدن شاید راه بهتری باشه.

در مورد سوال هم عزیز اگر در پروسه ساخت شما حرارت قابل توجهی به فولاد وارد کنی مثلاً رنگ متریال در اثر حرارت تغییر کنه خب مسلماً این حرارت دادن شما مثل عملیات تمپر از سختی اون متریال کم میکنه و حرارت زیاد = کاهش سختی زیادتر.

خب در مواردی که سخت کاری مجدد ساده باشه بیخیال حرارت میشیم و نهایتاً بعد پروسه ساخت یکبار دیگه سخت کاری میکنیم .
آما اگه سخت کاری مجدد مشکل باشه مثل سخت کاری فولاد های HHS بکار رفته در تیغچه و اره لنگ باید به هر ترفندی جلوی انتقال حرارت رو گرفت مثلاً خود من یک سیستم آبپاش شیشه یک پیکان رو ( با مخزن و پمپ و شیلنگ ونازل) تهیه کردم و اونو روی سنباده نواری نصب کرده بودم که دائم آب روی متریال میریخت و اجازه نمیداد حرارت اون بالا بره و جالبه حتی موقع کار با سنگ فرز هم از پشت فرز و در جهت چرخش اون آب رو اسپری میکردم.

خب این راه حل من بود و ممکنه شما راه بهتری پیدا کنی.....
سلام مجدد
اول از همه ممنونم به خاطر این که یکی بالاخره جواب بنده رو داد چون تا امروز منتظر ج بودم(ممنون حاجی)
و اما ادامه ی سوال هاKhansariha (68)
اول این که هیچ ابزار برقی تو خونه موجود نیستKhansariha (5). آیا میشه چرم دسته رو با سوهان و سمباده شکل داد یا نه؟
چون می خوام دسته رو پیچ جوش بدم و با چرم...
خوب دیگه فعلا برم پی ساخت وسیله ای filing jig for knife برای درآوردن تیغهKhansariha (8)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

راستی روش همچین چیزی حک شده (پرس)
DGa 12*25*200 ZN
لینک مرجع