انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: بستن کامل دوربین (پایه ، تراز و صفر کردن )
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
بستن پایه دوربین ، تراز کردن دوربین ، صفر کردن دوربین

سلام دوستان میخواهم تجربه خودم و نحوه کارم را برای آشنای بیشتر از بستن دوربینها اینجا بیان کنم امیدوارم برای علاقه مندان مفید واقع بشود.

1- بستن پایه دوربین

همانطور که اکثر دوستان خوب من مطلع هستند ابتدا پایه ها را بر روی مقر مربوطه (جائی که روی تفنگ تعبیه گردیده) را میبندیم و چنانچه از پایهای یک تیکه استفاده میکنیم باید توجه کرد که سر چهار پیچ اصلی پایه سمت چپ سلاح قرار گیرد البته الزامی نیست و میتوان با رعایت اصولی برعکس هم بست و پیچ استپ دوربین (کمک ترمز پایه) که داخل طوق پایه (نیم دایره ) قرار دارد و بصورت عمودی میباشد به سمت عقب دوربین قرار گیرد .(توضیح بیشتر این مرحله را در ص 3 ارسال شماره 24 همین تایپیک دوباره بیان کردم حتما قبل از بستن خوبه اون پست را ببینید . ممنون از شما )
این پیچ ترمز مهمه و باید دقت شود بعد ازاینکه محل صحیح دوربین شناسای و میزون گشت ابتدا چهار پیچ افقی و اصلی پایه کاملا سفت و محکم شوند سپس به آرامی پیچ استپ را محکم میکنیم (فقط کمی و به آرامی ) شایان ذکر است در مواقعی که نیاز داریم برای تنظیم و بالا بردن بیشتر دوربین و مایلیم که کمی پایه عقب را بیشتر بالا بیاوریم آنهم در حد یکی دو میل ابتدا پیچهای اصلی پایه را شل میکنیم و سپس بعد از تنظیم پیچ استپ و بالا بردن عقب پایه دوباره پیچهای اصلی پایه را سفت و محکم میکنیم البته توصیه خودم از روش دیگه ای است که الان توضیح خواهم داد

عکس پایه یک تیکه
[تصویر: b217501.jpg]

عکس پایه دو تیکه
[تصویر: scope_in_rings_web.jpg]

دوستانی که مایلند میتوانند از ترمزهای استپ که جدا از پایه است هم برای نگه داری از حرکت احتمالی و محکم کاری استفاده کنند که در عکس هم نشان داده شده .
همانطور که میدانید داخل طوقها لایه چسبی وجود دارد که برای جلوگیری از حرکت احتمالی دوربین تعبیه گشته است.
برای مواقعی که دوستان با تنظیم مشکل دارند بحدی که طبلکها جوابگو نیستند میتوانند از قرار دادن یک برش نیم دایره ای از نوار تیپ (همان نوار های متداول که برای دوچرخه ها استفاده میشه) استفاده کنند و در داخل طوق یا بستهای نیم دایرهای قرار دهند البته قرار گرفتن این تیکه برشی بستگی به نیاز شما دارد که به چه صورت باید قرار گیرد یعنی مثلا برای خود من که دوربینم در رنج نبود و خیلی پائین و چپ میزد این لایه برشی نیم دایره را در زیر طوق عقب و کمی هم مایل به چپ گذاشتم و باعث شد که دوربین از سمت عقب مقداری بالا و بسمت راست متمایل شود که با این کار دوربین در رنج قرار گرفت و مشکل حل شد در ضمن موقع بستن پیچهای طوقها یا گردنبند دوربین در آخر کار دقت شود به آرامی و یکنواخت همه پیچها سفت و محکم شوند.

2-تراز کردن دوربین

همانطور که دوستان مطلع هستند هنگام قرار گرفتن دوربین روی پایه دو نکته باید رعایت شود یکی فاصله چشمی دوربین با چشم است (با عقب و جلو بردن دوربین روی پایه)
و دیگری تراز دوربیناست (با چرخش دورانی به چپ و راست دوربین رویه پایه اش)
در فاصله قرار دادن دوربین از چشم باید به طوری که گونه شما به قنداق چسبیده باشه و براحتی هم تمام حداکثری تصویر داخل کادر دوربین دیده بشه تنظیم شود و به کمترین شکل ممکن هاله سیاهی اطراف تصویر دیده شود.
عکسهای مرتبط و نمونه
[تصویر: A1E388BCB5C8E42B3321E0_Large.jpg]
[تصویر: sbresolveCrop.jpg]

بعد از این نوبت تراز کردن است دوستان دقت کنید که تراز کردن هم مهم است هم ساده
و نباید از آن غافل بود چون برای تصحیح دقیق و صفر کردن دوربین و همچنین استفاده از میل داتهای مدرج شده در ریتایکل لازمه .
برای سلاحهای حساس و دوربینهای مدل بالا از ابزار تراز استفاده میکنند بدین شکل که سیبل یا بعلاوه(+) ای روی دیوار در نظر میگیرند که آنهم باید کاملا تراز باشد سپس تفنگ هم تراز میکنند و آنوقت هست که بعلاوه یا ریتایکل دوربین را منطبق بر بعلاوه سیبل میکنند.
عکس مربوطه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

در روش ساده تر بوسیله چشم با کمی دقت قابل تنظیم است و اگر بخواهی مطمئن شوی بوسیله قرار گذاشتن یک مداد یا خطکش معمولی روی در پوش طبلک بالائی دوربین براحتی وضعیت دوربین را نسبت به پایه اش و همچنین سلاح میتوان تراز یا تنظیم کرد این روش یا هر روش ساده ای که بنظر دوستان میرسه کار ساز میتونه باشه و هدف تنظیم بودن حداکثری شبکه ریتایکلی است یادمان باشد بعد از تنظیم این مرحله پیچهای طوقهای بالا را (8 پیچ آلنی) به آرامی محکم و سفت کنیم (بصورت ضربدری بهتر است)

3-صفر کردن دوربین

خوب رسیدیم به بخش بسیار مهم و البته پر نظر دوستان
آنهم صفر کردن دوربین است قبل از هر چیز لازم است کمی با بخشهای مهم دوربین آشنا بشیم .
برای آشنائی با بخشهای ابتدائی از عکسهای زیر بعنوان نمونه استفاده میکنم
قسمتهای مثل رنج زوم ، رنج انتخاب لایت های شبکه و رنج پارالکس تصویر برای وضوح اصلی یا فوکوس
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


وهمچنین برجکها یا طبلکها : طبلک افقی Windage و طبلک عمودی Elevation که برای تصحیح شبکه و حرکت ریتایکل در راستای افقی یا عمودی است

[تصویر: sbmoaturret01Crop.jpg]

اگر به اعداد نوشته شده روی طبلک دقت کنید بیانگر قابلیت مقیاس محاسباتی میل داتها هستند که هر کلیک یا تقه(اصطلاح نظامی) یا حرکت هر دنده چقدر جابجای (+) را بهمراه داره مثلا همین اطلاعات روی عکس بالا بیانگر : 1کلیک = حرکت 1/4 اینچی ریتایکل در 100 یاردی را دارد که به اختصار MOA بیان میشود . در ضمن این میزان محاسبه برای عموم دوربینها روی 100 یارد است و چنانچه شما در فاصله های دیگه ای نیاز به اطلاع از چرخش هر طبلک یا کلیک دارید باید محاسبه کنید یا از جدول محاسباتی آن دوربین که بهمراه دوربین ست استفاده کنید که اغلب تیراندازها این جدول را به قنداق اسلحه خود می چسبانند . مثلا دوربین لیپرزی که من خریدم بصورت لیبل (برچسب) شده و آماده برای چسباندن به قنداق بهمراهش بود.
آشنائی با میل دات دوربین

[تصویر: ZS5214909943.gif]

آشنائی اختصاری با کاربرد میل داتها

[تصویر: mildots.jpg]

بعضی شبکه های ریتایکلی خطوط محاسباتی اندازه گیری مسافت و سرعت سنجی دارند (البته برای اشیاء ای که بدانید ارتفاعش چقدر است مثل یک انسان یا ماشین یا پرنده)
یک نمونه از این شبکه که پائین (+) قرار گرفته است

[تصویر: IR_Scope.jpg]

خوب بعد از آشنائی مختصر میپردازیم به طریقه صفر کردن دوربین
همانطور که میدانید خط دید ما از دوربین با خط سیر گلوله یا ساچمه متفاوته چون مسیر سیر حرکت ساچمه بصورت کمان میباشد و در دو نقطه خط دید دوربینی ما را قطع میکند که نقطه تماس یا قطع خط سیر دومی ساچمه با دیدمان را میگوئیم صفر اول (اونیکه دورتره) و نقطه تماس یا قطع نزدیک را صفر دوم میگوئیم (اونیکه نزدیکتره)
عکسهای مرتبط

[تصویر: Traj_chart2_w.gif]
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


برای صفر کردن دوربین درمسافت مثلا 40متری (صفر اول) خود بخود یک نقطه صفر دومی هم در حدود 12 متری(که برای من اینطور در آمد) پیدا میشه و دوستان توجه داشته باشند هرچه صفر اول را نزدیک بگیرید صفر دوم هم از شما دور شده و به صفر اول نزدیک میشود و بر عکس هرچه دور تر صفر کنید صفر دوم هم به شما نزدیک تر میشود.
در ضمن شما اگر مسافت کافی برای صفر کردن ندارید میتوانید موقتا از صفر دوم یعنی فاصله بین 8 تا 12 متر استفاده کنید در اینجا باید دقت شود اگر تمامی مراحل نصب و تنظیم بخوبی به پیش رفته باشه نباید شلیک اولی شما بیشتر از 10 سانت خطا بزند که در آنصورت باید نسبت به همان روش اولیه تنظیم دوربین روی پایه بر گردین و کمی اصلاح موقعیت دوربین روی طوقها را انجام دهید .
شاید بعضی دوستان ترجیح دهند که تا میتوانند با طبلکها ور بروند و تمام اصلاح را از این روش انجام دهند که من این روش را صلاح نمیدانم چون باعث فشردگی یا باز ماندن فنر نگه دارنده عدسی شبکه میشود وبه مرور حالت فنری و دوام آن از بین میرود واین اشکال اساسی اغلب دوربینهای است که دوستان میبندند و باهاش مشکل دارند پس بهتره فبل از بستن و تنظیم اولیه از قرار گرفتن چرخش طبلکها در وضعیت نرمال و وسط رنج مطمئن شوید.

اما یک صفر خوب دوربین چگونه بدست میآید؟
اول اینرا بگم که بنظر من به چهار عامل مهم بستگی داره که بترتیب اهمیتشان بقرار زیر اند.
اول اسلحه خوب
دوم تکیه گاه خوب
سوم تیرانداز خوب
چهارم ساچمه خوب

حالا فرض کنیم هرچهار عامل مهیاست پس به این شکل عمل میکنیم
ابتدا یک تکیه گاه بسیار مطمئن برای خودمون دستو پا میکنیم اگر هم مثل عکس بود که چه بهتر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


تکیه گاه مطمئن خیلی لازمه و اساس کار است چون میخواهیم دوربین با سلاحمون صفر بشه البته من اصلا با گیره موافق نیستم و اونو برای اسلحه مضر میدونم چون باید ارتعاش و ضربه در جای نرمی تخلیه بشه مثل کتف و شانه و نه اینکه قنداق مهار در گیره باشه وهمه ضربه در قنداق نواخته بشه که برای قطعات و قنداق مطمئن باشید مضر است . البته باز دوستان مختارند و مال خودشونه هر طور که مایلند عمل کنند
بعد از این با روشهای مختلف میشود صفرکرد
مثال : روش هر سه شلیک و تشکیل مثلث و یک تصحیح (حرکت طبلکها )
مثل : روش یک شلیک و یک تصحیح (حرکت طبلکها)
مثال: روش متداول خودم یعنی اول یک شلیک و حرکت (+) بوسیله چرخش طبلکها و قرار دادن آن روی شلیک اول و سپس یک شلیک و یک تصحیح (البته این روش به معنی اینکه هر چهار پارا متر اصلی مهیاست )
چند نکته مهمه دیگه برای اطلاع از نحوه کار حرکت طبلکها به اطلاعات زیر توجه کنید

برروی طبلکهای تنظیم علائمی نظیر R , L و یا Up , Down قرار دارد که حروف R , L برروی طبلک افقی Windage به معنای حرکت شبکه دوربین بر روی هدف به سمت چپ و راست است .
و حروف Up , Down که بر روی طبلک عمودی Elevation قراردارند به معنای حرکت این شبکه به پایین و بالا میباشد و جهت حرکت به سوی هریک از این حروف توسط یک فلش نشان داده شده است.
به طورکلی اگر طبلک تنظیم Windage را مخالف عقربه های ساعت بچرخانیم شلیک شما به راست خواهد رفت و اگر طبلک عمودی Elevation را مخالف عقربه های ساعت بچرخانیم شلیک شما بسمت بالا خواهد رفت .
در آخر اگر کمی کاستی هست و خوب ویرایش نشده دوستان مرا ببخشند واقعا فکر نمیکردم انقدر طولانی و وقت گیر از آب در بیاد.



دوستان باز سلام
بعد از دوسالی این چند نکته را به این پست جهت تکمیل شدن مباحث و رفع چند شبه و پاسخ به سئوال دوستان اضافه میکنم
اول بستن صحیح پایه
طریقه بیرون دادن مقدارکمی پیچ استپ توسط آچار آلنی و شل کردن تمامی پیچهای پایه
[تصویر: DSC00181.jpg]

قرار دادن پایه دوربین روی مقر تفنگ طوری که پیچ استپ درون حفره و سوراخ مربوطه روی مقر قرار گیرد (البته اینجا در صورت نیاز برای بیشتر عقب آمدن دوربین میتوان پایه را چرخاند و سروته کرد)
[تصویر: DSC00180.jpg]

پیچها را به آرامی سفت کردم
[تصویر: DSC00183.jpg]

دقت شود که پیچ استپ (عمودی) نیاز به سفت کردن زیاد ندارد در حدی که احساس شود به کف سوراخ رسیده است
[تصویر: DSC00182.jpg]



دوم شیم گزاری
یک نکته : همانطور که قبلا هم اشاره کردم این مهمه که طبلکها در حد وسط رنج باشند و این لیپرز طبلک افقی Windage را یکی قبلا چرخانده بود تقریبا تمامیش بسته بود و کل ریتایکل وقتی که از عقب وکمی دورتر نگاه میکردی بسمت چپ تیوپ یا بدنه بود و این باعث میشد تراز کردنش را بهم بزند . خوب حدود 6 دور کل چرخشش بود که در حد وسط یعنی 3 دور روی صفر و وسط قرارش دادم و درست شد و بقیه ماجرای تراز انجام شد.

خوب دوستان تمامی مراحل بعدی دقیقا طبق روشهای گفته شده ادامه پیدا کرد تا به این مشکل رسیدم یعنی اولین شلیک در فاصله 12 متری(صفر دوم) روی هدف و مشاهده اختلاف حدود 20 سانتی برخورد ساچمه در پائین هدف درست مانند تاسکوم شده بود و آنگاه بود که مجبور شدم دوباره تمامی دوربین را باز کنم و مقداری اصلاح ارتفاع روی طوق عقبی و زیر تیوپ یا بدنه دوربین قرار بدم از آنجائی که تجربه قبلی را داشتم میدانستم باید برشها دقیقا چه وضعیتی داشته باشند تا کمی عقب دوربین بالا بیاد و دقت شود که برش نوار تیپ زیری باید کوچکتر باشد وگرنه بدنه دوربین داخل طوق جا نمیگیره (مهمه)
جهت اطلاع:در صورتی که شلیک شما نیاز به رفتن به راست را داشته باشد میتوان نوار برشی دوم و روئی را کمی به چپ تیوپ یا بدنه دوربین برد که در آن صورت عقب دوربین کمی به راست مایل میشود و شلیک هم به راست خواهد رفت و بر عکسش هم شلیک شما را به چپ خواهد برد است.

[تصویر: DSC00178.jpg]

به این عکس دقت کنید شلیک اول در پائین قرار گرفته (انگشت شست من ) و بعد از اصلاح توسط دو تیکه بریده شده نوار تیپ یا نوار لنت دوچرخه در زیر طوقها بدون هیچ تغییری در طبلکها شلیک به بالا آمده و نزدیک هدف نشسته یعنی در رنج تازه قرار گرفته که بعدا با دو تا سه شلیک کاملا در 35 متری صفر گشت (البته الان این فاصله 12 متری هست یعنی صفر دوم ) .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


باید دقت شود تمامی پیچها از هردو طرف یکسان و دهانه باز مانده بین طوقها یا بستها با یک فاصله باشند و هیچگونه اضافه ای هم بیرون نداشته باشد
[تصویر: DSC00176.jpg]
این عکس فاصله رعایت شده بین دو حلقه و یا طوق را نشان میدهد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


البته میتوانید مطابق عکس زیر یک نوار از فویل ببرید و بصورت لایه تا بزنید(از بزرگ به کوچک)‌ تا به اندازه دلخواه حدود یک میلیمتر برسد سپس بر روی رینگ یا نیم طوق پایه عقب طوری قرارش بدید که لایه های تاشده کوچک زیر بدنه دوربین قرار بگیره احتمال سر خوردن کمه نگران نباشید .
[تصویر: 13455649591.jpg]


دوم موضوعی مربوط به تورت و یا طبلکها و یا ریست کردن طبلک
(2012-09-15 06:33 PM)camel_60 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام
دوستانی که لیپرز دارن از جمله اساتیدی مثل علی آقا و آقا سعید میتونن بگن که الان با این عکس فنر دوربین در حالت safe قرار داره ؟؟؟

[تصویر: 13477213391.jpg]

تو پست های اول این تاپیک خوندم این خط ها 4 تا هستش درسته یا من اشتباه می کنم !!!
چون من با طبلک ها از روز اول زیاد ور نرفتم تا بدونم 2 تاست یا 4 تا ... روز اول دیدم ساچمه پایین میزنه عقب شیم گذاشتم و با یه کوچولو دستکاری طبلک دوربین صفر شد ...
ممنون میلاد جان
میلاد جان حالت safe (امن) فنر مربوط به حد وسط فشار فنر میباشد و ربطی به این دو خط دیده شده زیر طوق اعداد طبلک که در عکس دیده میشود ندارد.
این دو خط (کلا دو خط هستند) حدود فعالیت طبلک را نشون میده وقتی یک خط دیده شود یعنی طبلک روی تورت قرار گرفته و با کلیک کردن (چرخاندن با صدای تیک) ریتایکل حرکت خواهد کرد وقتی دو خط دیده شود (همینی که تو عکس هست ) یعنی طبلک روی چرخش آزاد هست و آماده صفر کردن یا همان ریست کردن نوار اعداد هست (اثری روی ریتایکل و بعلاوه دوربین ندارد) وقتی که روی زرولاک هست که دیگه این خطوط دیده نمیشوند و طبلک پائین قرار داره و قفل هست .
برای دانستن حد وسط فنر یا نقطه حالت safe دو راه وجود دارد
اول
با نگاه کردن ساده از فاصله حدود 40 سانتی از چشمی که یک دایره تصویری کوچک دیده خواهد شد و کافیست این دایره تصویری در مرکز سیاهی و یا تیوپ قرار گیرد اونوقت بعد از اینکه این دایره منظر تصویری را خوب به مرکز (سنتر) آوردید به بعلاوه نگاه کنید براحتی وسط بودن و یا به سمت دیگه رفتن ریتایکل مشهود خواهد بود اگر وسط اون منظر کوچک بود که هیچ دقیقا نرمال هست ولی اگر ریتایکل نسبت به منظر تصویری منحرف بود بمعنی خارج از نرمال بودن ریتایکل هست و مقدار تحت فشار و یا ازاد بودن فنر قابل تشخیص هست بستگی به مقدار این انحراف از مرکز تصویر داره .
روش دوم
همان روش متداول قبلی که بارها گفته شده هست
لیپرزها تعداد دور کامل طبلکشان کلا 6 دور هست و کافیه شما یکبار طبلک را کامل Down کنید (چرخش و بستن طبلک در حالت تورت تا آخر ) و سپس 3 دور باز کنید این کار را برای هردو طبلک انجام بدید در اینصورت حالت نرمال دوربین بدست خواهد آمد .
یک توضیح تکمیلی
در این حالت دیگه نباید به طبلک دست بزنید و سعی کنید تمام اصلاح و صفر کردن را با شیمگذاری انجام بدید تا جائی که مقدار اختلاف شلیکها به حداقل و یا چند سانتی متر برسه اینجا دیگه استفاده از طبلک مشکلی نیست و توصیه میشه . فعلا


موضوع سوم توضیحات تکمیلی در خصوص صفر اول و دوم
هرچه صفر دوم یا اونی که به لوله تفنگ شما نزدیک هست دورتر شود یعنی از تفنگ بیشتر فاصله بگیرد مثلا بیشتر از 15 متر نشانه ملایم شدن خط دید دوربین با خط دید لوله تفنگ میشود و لذا قوس و کمان حرکت ساچمه خیلی کوتاه و صفر اول و یا اصلی نیز به شما نزدیک خواهد شد یعنی برای مسافت کمتری صفر کردید .
این دو تصویر براحتی نماینگر این مسئله هست
این تصویر صفر دوم (صفر نزدیکتر) را روی 10 یاردی نشان میدهد و بدین ترتیب صفر اول روی 40 یاردی قرار گرفته
[تصویر: _1582_1591_1583_1740_1583_1583_1608_1585..._1606_.jpg]
این تصویر صفر دوم را روی 6 یاردی نشان میدهد و درنتیجه صفر اول بیشتر شده و روی 60 یاردی قرار گرفته
[تصویر: Untitled_1.jpg]
پس پرواضح هست هرچه صفر دوم بشما نزدیک شود صفر اول دورتر میشود و هرچی صفر دوم دور شود از اونور هم صفر اصلی بشما نزدیک میشود و تا جای که هردو یکی میشوند و دیگر چیزی بنام اول و دوم وجود نداشته باشد و یک صفر بشود مثل نمایش دمو زیر میشود یعنی 20 تا30 یاردی فقط یک صفر
[تصویر: Untitled1.jpg]
دوستانی که علاقمند به دیدن انواع حالتهای نمایشی حرکت ساچمه هستند میتوانند از لینک زیر انواع نمایشها را ببینند
اول گزینه NEXT سپس با امدن به وضعیت 2 با کلیک کردن روی رنجهای ZR- یا ZR+ براحتی تغیر طبلک برد دوربین یا تغیر زاویه دید دوربین را بررسی خواهند کرد . باز فعلا
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برای تکمیل شدن این بخش صلاح دیدم که این مبحث را به این بخش اضافه کنم .
(2014-09-01 01:16 PM)mik نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(2014-09-01 11:52 AM)ALIANA-54-T06 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان در نظر داشته باشند که حتی در فنریها مثل 52 هم ممکنه شلیکهای اولی کمی متفاوت باشند بنا به سرد بودن سیلندر و لوله و غیره .... کلا این چیز مهمی نیست و این رفتار طبیعی هست
اما برای دوربین برای اینکه مطمئن بشوید از دوربین هست حتما باید بدون دوربین و با مگسک هم تست کنید و اگر اونجا مشکلی نبود بعد بروید سراغ دوربین که راهکار لازم را برای ثبات بیشتر تیوپ داخلی دوربین بعدا توضیح خواهم داد . فعلا Khansariha (256)
ببخشید اگر امکان داره میشه این راهکارهایی را که گفتید توضیح بدهید خیلی از بچه ها مشکل دارنKhansariha (172)
من همین جا از شما و اساتید عزیز سایت تشکر می کنم


خب از آنجائی که این اشکال مدتهاست مورد توجه دوستان هست سعی میکنم از تجربیات خودم نکاتی را برای رفع و دلنگرانی دوستان از بابت دوربین عرض کنم
بعد از اینکه مطمئن شدید هر از چندگاهی با مشکل جابجائی صفر دوربین و پرت و پلاهای پیش آمده مواجه میشوید و این اشکال هم 100% از دوربین هست و نه از قسمتهای دیگر (تست بدون دوربین و با مگسک برای اطمینال لازم هست )
به این 3 موضوع احتمالی رسیدگی میکنیم

1- اطمینان از بسته بودن چشمی عقب
ابتدا به این احتمال توجه میکنیم که بعضی چشمی ها به مقداری که بیشتر باز میشوند به همان اندازه نفس و لقی بیشتر را بین رزوه های خود ایجاد میکنند و با دست زدن و یا بعد از هر شلیک عدسی عقب روی ریتایکل جابجا خواهد شد و در نتیجه بعلاوه نیز بر روی هدف تغییر مکانی میدهد و صفر مرتب بهم میخورد حتی پارالکس کردن مرتب چشمی عقب نیز همین حکم را دارد .
[تصویر: 14096346261.jpg]

2- موضوع مهمتر و احتمالا بیشتر دوربینهای دوستان [b]باز بودن طبلکهاست که در این حالت فنر زیر تیوپ ضعیفتر عمل میکند.[/b]
بیاد داشته باشید اگر طبلک شما مثلا 6 دور کامل میچرخد اون یک دور آخر ارزشی ندارد و احتمال آزاد بودن تیوپ و ضعیفتر شدن فنر و بی تاثیر بودن کلیکها بالاست و درنتیجه بی ثباتی دوربین بیشتر مشهود میشود .
حالا راهکار چیست؟
ابتدا بدون اینکه به دوربین دست بزنید و طبلکها را بچرخونید میتوانید با یک نگاه دقیق به وضعیت طبلکها و تیوپ داخلی دوربین پی ببرید .
درپوش فلاپ را در بیاورید (بدون درپوش)
تفنگ را در جائی ثابت کنید (مهمه)
از فاصله حدود 30 سانتی و تقریبا از ابتدای قنداق به دوربین نگاه کنید
[تصویر: 14096346262.jpg]
یک حاله سیاه رنگ بصورت سایه و نیم سایه را خواهید دید که دایره منظر و تصویر اصلی به روشنی در وسط هاله سیاهی قرار میگیرد
عکسی که الان گرفتم با دوربین درحالت ماکرو (بعلاوه در عکس دیده نمیشود)
[تصویر: 14096346263.jpg]
برای سنتر کردن چشم با دوربین بدون توجه به ریتایکل و تصویر داخل منظر تنها کافیه که دایره منظر را طوری تنظیم کنید که تمامی هاله و نیم سایه ها دقیقا نسبت به محیط خود سنتر شود (مهمه)
بعد از سنتر کردن چشم خود با دوربین تصویر داخلی منظر که همان ریتایکل و یا بعلاوه میباشد را دقت کنید
عکسی که الان گرفتم دوربین درحالت نرمال (بعلاوه در عکس دیده میشود)
[تصویر: 14096346264.jpg]
در اینجا مقدار انحراف مشخص هست و اگر بعلاوه دقیقا وسط باشد به معنی این هست که تیوپ داخلی در وضعیت نرمال و طبلکها در وضعیت دقیقا وسط قرار دارند و فشار فنر روی تیوپ هم نرمال میباشد
ولی اگر بعلاوه از مرکز به سمت دیگری از دایره منظر متمایل بود به همان نسبت از وسط بودن تیوپ و یا طبلکها بدور هست مثلا الان همین عکسی که گرفتم طبلک سمت کمی باز هست و برای همین بعلاوه نسبت به مرکز و طبلک دورتر قرار گرفته و طبلک ارتفاع هم کمی بسته هست
پس اگر بعلاوه شما در نزدیکهای چپ تصویر قرار داشته باشد بمعنی باز بودن طبلک سمت و اگر در پائین قرار گرفته باشد بمعنی باز بودن طبلک ارتفاع میباشد بدین شکل بدون دست زدن به طبلکها و میزان انحراف قابل تشخیص هست و چون ملاک خیلی میزان چرخش طبلک نیست این بهترین روش هست البته اگر میخواهید کار دقیق باشد میتوانید از عکس گرفتن بدین طریق که من انجام دام هم بهره ببرید .
خب این برای تشخیص مقدار انحراف و یا باز و بسته بودن فنر و دانستن میزان تغییر تیوپ در مرکز (سنتر) دوربین میباشد.
حالا اگر انحرافی بود و مقدار آن هم بنسبت زیاد بود (یعنی بعلاوه کنار رفته بود) و پرت وپلائی دارید میتوانید بعلاوه را به مرکز دوربین هدایت و با شیمگذاری مقدار انحراف را به حداقل برسانید تا جائی که نیاز به چرخش زیاد طبلک برای صفر کردن نباشد این اصل اولیه دوربین بستن و صفر کردن دوربین میباشد . Khansariha (256)

3- موضوع آخر شل یا ضعیف بودن فنر و یا بی ثباتی کامل طبلکها و تیوپ دوربین
وقتی که دو مرحله قبلی را انجام دادیم و احساس کردیم که دوربین همچنان مشکل دارد و از بهم ریختگی صفر دوربین و پرت و پلائی شاکی بودیم اونوقت یکی از این سه کار را انجام میدهیم (بشرطی که مطمئن باشیم هنوز مقصر دوربین هست)
یک _ اول بی خیال دوربین و دوربین را عوض میکنیم
دو- دوربین را تعمیر میکنیم (تقویت فنر و دیگر قسمتهای لازم )
سه_ هردو طبلک را کامل میبندیم (به قصد غزل خداحافظی خخخخخخخ ) و با شیمگذاری زیر پایه ها دوربین را تنظیم و تا حدودی صفر میکنیم و اگر نتوانستیم با شیم خوب صفر کنیم (بدون استفاده از طبلک) تنها راه باقی مانده این هست که با روش پیشگیری در تیراندازی از دوربین استفاده کنیم . Khansariha (256)
خب اینها فعلا راهکارهای هست که برای دوربین قابل اجراست امیدوارم مورد استفاده و توجه دوستان قرار گیرد . فعلا Khansariha (8)
Khansariha (66)با سلام از کجا می توان فهمید که فنر های نگه دارنده عدسی در چه حالتی هستند مثلا دارای فشردگی بیش از حد نیستند؟
(2011-03-08 09:21 AM)seeker نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Khansariha (66)با سلام از کجا می توان فهمید که فنر های نگه دارنده عدسی در چه حالتی هستند مثلا دارای فشردگی بیش از حد نیستند؟
دوست من بعضی از طبلکها دارای مدرجاتی زیر طوق (روی بدنه حک شده)یا زیر حلقه طبلک هست که نشان میده حداقل و حداکثر تعداد دور طبلک چقدره مثلا خطوط کوتاهی داره که اولینش 0 است و آخرینش 4 که معلوم میشود حدود شماره 2 حد وسط عدسی میباشد البته ممکن است این طبلک برای هر خط چند دور بچرخد تا به خط بعدی برسد ولی در کل حد وسط طبلک براحتی مشخص است واگر هم نداشت تعداد کل چرخش را شمارش کنید و آنوقت در حد وسط یا نرمال قرارش دهید . باز در خدمتم
با سلام و تشکر در صورت امکان روش محاسبه مسافت را با میل داتها با زوم های مختلف توضیح دهیدKhansariha (158)
(2011-03-09 09:55 AM)seeker نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام و تشکر در صورت امکان روش محاسبه مسافت را با میل داتها با زوم های مختلف توضیح دهیدKhansariha (158)
دوست من هر دوربینی جدول و ضریب محاسباتی میل دات خودشو داره که تا اونجای که قابل بهره برداری باشه (یکمی از قدیم یادم مانده) یک توضیحی میدم ببینید شما طبق ضریب داده شده برای بدست آمدن مسافت نیاز به دانستن یک اندازه ارتفاعی از شئی یا هدفی را دارید مثلا هدف یک انسان است که شما تک تیرانداز هم میدانید معمولا آدمها 1.8 متر(یک سرباز فرضی دشمن)قد یا ارتفاع دارند خوب پس یک داده دارید این سرباز فرضی را در خطوط عمودی (آگر ایستاده بود) قرار میدیم مثلا 2.5 میل دات قدش را به ما نشان میده اگر ضریب تبدیل برای بدست آوردن واحد بر حسب متر را ما طبق جدول که در عکس هم هست 1000 باشد آنوقت شما قد دانسته فرد را که 1.8متر هست را در 1000 ضرب کرده و تقسیم بر تعداد میلداتهای بدست آمده میکنید که اینجا برای سرباز شده بود 2.5 میل دات (1.8x1000/2.5) جواب= 720متر مسافت تا سرباز فرضی دشمن میشود. و اگر خواستیم برحسب اینچ محاسبه کنیم باید قد سرباز را بر حسب اینچ در نظر گرفته و در ضریب 25.4 قرار دهیم که عدد بدست آمده هم بر حسب اینچ میشود.
در ضمن اغلب دوربینهای نظامی بدون متغیر زوم هستند و چنانچه از زوم بهره مند هستند یا شما بهره مند هستید میبایست به ازا درصدی از افزایش بزرگ نمائی در آن رنج کسری هم بر عدد بدست آمده قرار دهید مثلا همین سریاز فرضی که در مسافت 720 متری مشخص شد اگر با افزایش زوم در رنجهای 1/4 (25%) یا 1/2 (50%) یا 2 ( 100%دوبرابر شدن زوم مثلا از 3به6) مواجه شده بود باید به 2 یا هر کدام از اعداد مرتبط کسر شود . فکر کنم داره خیلی ریاضی میشه . فعلا
Khansariha (198)
سلام
خدمت علی آقا عرض شود که دوربین من هم دقیقا مشکل شما رو داره یعنی پایین و چپ میزنه این گفته شماست
یعنی مثلا برای خود من که دوربینم در رنج نبود و خیلی پائین و چپ میزد این لایه برشی نیم دایره را در زیر طوق عقب و کمی هم مایل به چپ گذاشتم و باعث شد که دوربین از سمت عقب مقداری بالا و بسمت راست متمایل شود که با این کار دوربین در رنج قرار گرفت و مشکل حل شد در ضمن موقع بستن پیچهای طوقها یا گردنبند دوربین در آخر کار دقت شود به آرامی و یکنواخت همه پیچها سفت و محکم شوند.
میخواستم که مطمئن بشم که برایه علاج چپ زدنش شما برش رو زیر طوق عقب وکمی متمایل به [size=medium]چپ گذاشتین یا به راست؟؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن پایه من یه تیکه هست در مورد پیچ ترمز مال من یه پیچیه شبیه به پیچ تنظیم مگسک 52 که آلنیه و یه سر اون هم نوک تیزه(که به سمت بالا هست)طول پیچ هم 8 میلیمتره فقط همین
این پیچ رو چه جوری بایدسفت کرد ؟
لطفا هر کی اطلاع داره توضیح بدهKhansariha (172)
مهدي چون اون جاي پيچي كه روي ريل هستش عمقش حدود 2ميليمتره ولزومي نداره كه پيچ تا ته تواون سوراخ بره
اون سوراخ مال اينه كه پيچ توش گيركنه وپايه عقب نياد توتاپيك گروپ گيري هم گفتم اول يكم ميچرخونيش تا
سرش يكم ازسطح كف پايه دوربين بيادبيرون البته خيلي كم بعدپيچهاي اصلي پايه روشل ميكني به صورت كشويي
ميندازي روريل اسلحه مياري عقب تا سرپيچ بيفته تو اون فرورفتگي روي ريل يا همون سوراخه بعد خوب پايه روهل ميدي
عقب تا پيچه بچسبه به ديواره سوراخ يعني خفت بشه وخلاصي نداشته باشه بعد كه پيچهاي اصلي رو
سفت كردي مياي اين پيچ رو يكم سفت ميكني الان ديگه شل نيست چون پايه محكم چسبيده زيادي هم سفتش نكن
كه عقب پايه نيادبالا وازتوريل نپره بيرونKhansariha (256)
ممنونم آقا محسن اینجور که شما میفرمایین پیچ ترمز باید نوک تیزش رو به پایین باشه یعنی رویه ریل تفنگ سفت بشه !!!!!!
اگه اینجوری باشه باید حق بدین بهم چون وقتی من بازش کردم این پیچه وسط بود و هیچ در گیری با ریل تفنگ نداشت و همچنین نوک تیزش رو به بالا بود یعنی رو به دوربین !!!!!!
این مطلب بود که منو به اشتباه انداخت و مجبور شدم سوال پیچتون بکنم
شرمنده و ممنونم Khansariha (48)
سلام دوستان


اول از همه تشکر بابت این تاپیک عالی و کامل.من یک مشکلی با یکی از تفنگ های بادیم دارم.شادو هزار کالیبر 4.5 با دوربین نورکونیا 3-9*40 که از همین دوربین روی مگنوم 350 م هم دارم که دیانا 350 خال میزنه ولی این شادو هزار منو کشته دیگه و اسلحه و دوربین هم نو هست اصلا تنظیم نمیشه Khansariha (94)Khansariha (94)Khansariha (47)Khansariha (181)

تمام اصولی که توی این تاپیک و بقیه منابع اینترنت دیدم به کار گرفتم اما اول اینکه دوربین رو درجه up ش رو تا ته بردم بالا ولی بازم 5 سانت پایین میزنه بعدم کلا چپ و راستشم همین حدود خطا داره چپ تنظیم میکنم راست میزنه راست رو میچرخونم پیچش رو چپ میزنه Khansariha (30)Khansariha (30)Khansariha (30)


ساچمه هم گامو مچ دیابلو هست 7.7 GR
دیانا52 عزیز خوش امدید
نکته ای که تویه همین تاپیک گفته شده رو انجام بدین (زیر طوق عقب یه برش نوار بزار )من هم مشکل شمارو داشتم
زیر زدنش با این کار حل شد فقط موند چپ زدنش که وقت نکردم امتحان کنم اما علی آقا ودوستان دیگه لطف کردن و راهنمایی کردن و گفتن که برایه چپ زدنش باید یه برش نوار دیگه هم به سمت چپ طوق اضافه بشه تا مشکل چپ زدنش حل بشهKhansariha (8)
لینک مرجع