انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: اجاق های مسافرتی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
سلام دوستان
در مورد اجاقهای مورد استفاده در کمپینگ این موضوع رو ایجاد کردم
به نظرم برای دوستان جالب باشه البته اون دسته از دوستانی که شکارها رو در طبیعت روی آتیش کباب میکنن ، خیلی این اجاقها به کارشون نمیاد اما خب شاید برای بقیه دوستان جالب باشه.

در حال حاضر چند نوع وسیله گرم کن تو بازار داریم

1- چراغ گازی؛
این وسیله تقریبا بیشترین تنوع و بیشترین مصرف کننده را در بازار داره. دلیلش هم استفاده راحت، قیمت ارزان و شعله مناسب هست. نوع قدیمی این گازها قابل شارژ بود. مثل پیک نیکی های خونگی. یه جا می بردی پر می کردی. هنوز هم پیدا میشه. اما به دلیل اینکه دیگه جایی برا شارژ اینا پیدا نمیشه از رونق افتاده. نوع رایج این اجاق ها مخزن های کوچیکی دارن که قابل تعویض هستن. می تونی با قیمت ارزون بگیری و عوض کنی. سوخت داخل این کپسول ها ترکیبی از پروپان و بوتانه
نقاط ضعف:
1- کپسول این گازها هرجایی پیدا نمیشه. مخصوصا در سفرهای دور از شهر باید همراه داشته باشی
2- مصرفشون تقریبا زیاده. یعنی برا یه سفر مثلا 3-4 روزه باید لااقل 3-4 تا کپسول ببری که جحم زیادی از کوله را می گیره
3- در شرایط باد روشن کردن و استفاده از اونا تقریبا غیر ممکنه. یعنی با یک باد مختصر خاموش میشن
4- حرارت زیادی تولید نمیکن. یعنی برا جوشوندن یک کتری کوچک زمان زیادی می خوان
5- طبیعتا به دلیل اینکه چند تا کپسول گاز داخل چادر و کیسه خواب داری احتمال خطر هرچند اندک وجود داره. کپسول ها در معرض حرارت تبدیل به یک بمب می تونن بشن
[تصویر: Primus_OmniFuelOpen.jpg]
2- چراغ های الکل جامد
این وسیله هم تقریبا زیاده و انواع مختلفی داره. هم قرص های کوچک تو بازار هست و هم قرص های بزرگ. حسن این وسیله در راحتی استفاده از اونا و قیمت پایینشون است
نقاط ضعف:
1- گاز حاصل از این قرص ها سمیه. داخل چادر و فضای بسته نباید استفاده بشه.
2- حرارت و شعله کمی تولید می کنن
3- در باد سریع خاموش میشن

3- چراغهای نفتی
الان این وسیله ها خیلی کم پیدا میشه. مخصوصا از نوع نفتی. دلیلش هم کم بودن نفته. اما وسیله های خوبی هستن. حرارت خوبی تولید میکنن و خیلی هم کم مصرفن. احتمالا پریموس های قدیمی را یادتون هست. هم به عنوان چراغ توری برای تولید نور استفاده می شد و هم برای پخت و پز. الان هم هنوز یه نوعش برای قیر و گونی کردن استفاده میشه. البته فکر میکنم از گازوئیل هم استفاده می کنن برای روشن کردن اوون
نقاط ضعف:
1- پیدا کردن نفت کار آسونی نیست
2- روشن کردنشون کمی سخته


4- چراغ های بنزینی:
این چراغ ها به سرعت داره تو بازار جا پیدا میکنه. سوخت اونا بنزین معمولیه. بسیار کم مصرف هستن. حرارت خیلی زیادی تولید می کنن و اصلا کاری به باد و طوفان ندارن. تقریبا تا زمانی که شیرش بسته نشه روشن می مونه. حتی در شرایط بارندگی.
اما این اجاق ها هم خودشون دو نوع رایج دارن. یکی تلمبه ای هست. قیافش هم شبیه قمقمه های جدیده آبه که انتهاش یک لوله فلزی قرار داره که به یک شعله پخش کن متصل شده. برا روشن کردنش باید تلمبه بزنی.
نقاط ضعف این نوع:
1- کمی بزرگ هستن.
2- با دلیل اینکه باید تلمبه بزنی و فشار داخل مخزن بالا میره، اگر هرجایی از مسیر خوب چفت نشده باشه نشتی خطرناک بنزین اتفاق می افته (این اتفاق را بنده دیدم)
3- کلا به خاطر این دم و دستگاه داره کار کردن باهاش سخته
4- قیمتش بسیار بالاست. تا جایی که یادم هست بیشتر از 100 چوق
[تصویر: Base-Camp-Stove.jpg]
یه نوع دیگه چراغ بنزینی هست شبیه همین عکس بالا. با قطر حدود 10 سانت و ارتفاع حدود 15 سانت. این نوع هم بی نظیره. حدود 200 سی سی بنزین می خوره و با همین مقدار حدود 1 ساعت با حداکثر شعله و حدود 1 ساعت و نیم با شعله متوسط کار می کنه. بسیار پر قدرته. با باد خاموش نمیشه. یک کتری کوچک را کمتر از 5 دقیقه می تونه بجوشونه. هیچ قطعه ای متحرک و خراب شونده ای نداره. البته غیر از فتیله. خیلی جمع و جوره. قیمتش هم زمانی که تو بازار بود مناسب بود. حدود 40 تومن
نقاط ضعف:
1- روشن کردنش سخته. مخصوصا در شرایطی که هوا سرد باشه
2- اولش تا گرم بشه حرارت کم به همراه کمی دود داره

نتیجه گیری:
اگر برنامه های یک روزه هستید بهترین گزینه اجاق گازی است. قیمتش مناسبه و کار شما را هم به خوبی راه میندازه
اگر برنامه های چند روزه و سنگین می رید بهترین گزینه اجاق بنزینی است. از نظر من نوع دوم. البته اگر بتونید پیدا کنید. هرجایی بنزین میشه پیدا کرد. حتی در دور افتاده ترین روستاهای ایران
Khansariha (256)
سفر خوش بگذره
دوست من اگر میخوای سنتی بری قضیه فرق میکنه ولی اگه میخوای حرفه ای برنامه هاتو ادامه بدی بازم فرق میکنه .چراق خوب قیمتشم خوبه هر کدومشونم1کارایی دارند از لحاظ اطمینان هم خوب کار میکنند بهترین مارک از لحاظ موجود بودن قیمت کیفیت میشه برند کوا نام برد
با عرض سلام خدمت مدیران گرامیKhansariha (48)
همان طور که می دانید در بخش (تجهیزات شکار، کوهنوردی و کمپینگ) دو موضوع مرتبط یعنی (اجاق های مسافرتی) و دیگری (وسایل گرمایش در کمپینگ) وجود دارد. لذا به نظر من بهتره برای جلوگیری از پراکندگی مطالب و ازدیاد آنها، این دو مطلب با هم ادغام شوند.Khansariha (8)
از Covea‌ بهتر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هست. سايتش بريد با انواع اجاقهاي حرفه اي روبرو مي شويد. قسمت جالبش اينه كه برخي از اين اجاقها ظروف مخصوص به خودشون دارن.

[تصویر: Primus_EtaPower_billy.jpg]

شركت پريموس ادعا مي كنه كه هزينه و وزن بيشتري كه ممكنه برخي از وسايلش داشته باشن با توجه مصرف سوخت كمتري كه نتيجه استفاده بهينه از حرارت توليد شده است جبران خواهد شد با اين تفاوت كه شما آلودگي محيطي كمتري ايجاد كرده ايد و كمتر در گرم شدن زمين نقش داشتيد.
[تصویر: f-stov5.jpg]

انواع گازي مزاياي زيادي دارن. سبك بودن و سريع بودن از مهمترين مزاياشه. بي بو و غير سمي بودن هم از مزاياي ديگه اشه. سادگي تجهيزات و ارزاني رو هم بهش اضافه كنين. حتي خيليها كپسولهاي گاز رو مجددا با گاز شهري پر مي كنن كه البته در سرماي زياد ممكنه يخ بزنه (خودم به عينه شاهدش بودم). بنابراين موقع سرماي زياد سعي كنين از كپسولهايي پر شده با گاز شهري استفاده نكنين ولي در هواي خوب مشكلي نيست.

الكل جامد توليد گازهاي سمي مي كنه و نبايد در محيط بسته اي مثل چادر ازش استفاده كرد. فكر مي كنم روي اكثرشون اين اخطار درج شده باشه. از الكل جامد بيشتر به عنوان آتش افروز كنده هاي درخت استفاده مي شه تا به عنوان سوخت مستقل.

اين وسط به نظرم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
از قلم افتادن كه با داشتن ژيگلورهاي مختلف براي انواع سوختهاي مايع انژكتور مناسبي ايجاد مي كنن و البته قيمتشون هم كم نيست.
[تصویر: 328894_MultiFuel_EX_Fuel_Bottle_400x400.jpg]

ضمنا با انواع كپسولهاي گازهايي كه در بازار وجود داره به راحتي و با خيال راحت مي شه از در برنامه هاي چند روزه ازشون استفاده كرد. اما اگر برنامه به حدود 1 هفته يا بيشتر برسه استفاده از اون با تامل خواهد بود.
سلام
چه تاپیک جالبی باشه تا فردا براتون چند تا عکس از یه کلکسیون کوچیک از چراغهای خوراکپزی مخصوص ارتفاع و پیکنیک که خودم دارم براتون بگذارم.
دوستان براي روشن كردن هر منبه سوختي نياز به آتشزنه داريد. از اجاق گرفته تا الكل جامد نياز به آتش اوليه دارند و خب فندك معمولا بهترين وسيله براي اين كار است.
[تصویر: Feuerzeuge1.jpg]

اما شايد باورش برايتان سخت باشد اگر كسي به شما توصيه كند در تهيه فندك به دنبال فن آوريهاي جديد نباشيد. توضيح اينكه به تجربه ثابت شده و به گواهي قريب به اكثر كوهنورداني كه شرايط سخت را تجربه كرده اند فندكهاي جديد كه از الكتريسته براي جرقه زدن استفاده مي كنند فندكهاي مطمئني در طبيعت محسوب نشده و بسيار اتفاق مي افتد كه در شرايط بد جوي قادر به روشن شدن نيستند. بنابراين هميشه توصيه مي شه از همون فندكهاي قديمي كه با سنگ آتشزنه ايجاد جرقه مي كنن استفاده كنين. مشخصه اكثر اينها داشتن يك توپي زبر گردان است كه با چرخيدن روي سنگ ايجاد جرقه مي كند.

[تصویر: 1296727716_lighter-photo-animation.jpg]

همچنين فندكهايي كه از بنزين زيپو استفاده مي كنند كارايي بالاي خود را ثابت كرده اند

[تصویر: Zippo.jpg]
فندک زیپو به هیچ عنوان برای سرما توصیه نمی شه. البته برای روشن کردن گاز خوبه چوت جرقه می زنه. اما برای روشن کردن آتش با چو یا پیپ اصلا مناسب نیست. تو سرما بنزین تبخیر نمی شه و روشن نمی شه تا حالا چند بار مجبور از لذت پیپ کشیدن تو طبیعت سرد محروم شدم. البته با مالش و گرم کردنش شاید بشه زوشنش کرد اما به سختی.
فندک های بنزینی فقط به درد مصارف زینتی میخورن.
الان یه 3،4 سالی هست دارمش،فقط گوشه اطاق بوده و برای شمع کیک یا ... ازش استفاده کردم.(یه جورایی دارم کلکسیون فندک جور میکنم و هر فندک خوش گلی ببینم میخرم)فقط بنزینی را برای این گرفتم که داشته باشم.و گرنه توی کوه و طبیعت فقط کوره ای جواب میده.
Khansariha (8)
نه دوستان زياد هم اينطوري نيست. نوعي وسيله آتش روشن كردن وجود داره به اسم كبريت كوهستان يا يه همچين چيزي كه قيمت زيادي هم ندارن و در واقع چيزي جز تركيب يه سنگ آتشزنه در كنار يك مخزن بنزين زيپو نيست و براي محيط بد جوي درست شده.
[تصویر: der.jpg]

در واقع شما اولين كساني هستيد كه مي بينم از وسايلي كه از بنزين زيپو استفاده مي كنند مي ناليد. اين بنزين در واقع بنزين هواپيماست كه توي ارتفاع بالاي 10000 متر و با سرعت بالا داخل باكش يخ نمي زنه!
اگر مشكل روشن شدن داره شايد لازم باشه چندباري تكونش بديد يا معكوسش كنين كه فتيله اش دوباره خيس بشه. به هر حال اگر با فندكش مشكل داريد امكان نداره با كبريتش مشكل داشته باشيد. به شخصه كبريت رو تست كرده و در جعبه بقام به عنوان آخرين راه آتش روشن كردن روش حساب مي كنم.

ضمنا توجه داشته باشيد كه من نگفتم براي آتش زدن چوب. عرض كردم براي روشن كردن چراغ! اگر مي خواهيد هيزم آتش بزنيد بايد از الكل جامد يا ژل سوختي استفاده كنيد. از اين فندك مي توانيد براي روشن كردن آن ژل يا الكل استفاده كنيد و توقع اينكه فندك بتواند كپه چوب را آتش بزند به نظرم توقع زيادي است.
(2013-01-30 04:27 PM)mhrSB نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فندک های بنزینی فقط به درد مصارف زینتی میخورن.
الان یه 3،4 سالی هست دارمش،فقط گوشه اطاق بوده و برای شمع کیک یا ... ازش استفاده کردم.(یه جورایی دارم کلکسیون فندک جور میکنم و هر فندک خوش گلی ببینم میخرم)فقط بنزینی را برای این گرفتم که داشته باشم.و گرنه توی کوه و طبیعت فقط کوره ای جواب میده.
Khansariha (8)

اون كوره اي ها كه بهش اتمي هم مي گن با اون شعله قشنگ ابي رنگش و اون صداي زيباي سوختنش تا حالا دست خيلي ها رو توي پوست گردو گذاشته. پيشنهاد مي كنم در كنارش وسايل ديگه اي هم براي آتشزايي داشته باشيد.
سلام اقا ارش
من از این مدل ندارم از اون مدلای ساده دارم.این مدل را هم اوایل امسال یا سال پیش مشهد دیدم اما نگرفتم.(البته اگه دوباره ببینم میگیرم که همه مدل فندکی داشته باشم)
فندک کوره ای ها(همون اتمی ها)هم تا حالا منو هیچ جا لنگ نزاشته.زیاد نمونه 3 شعله داشتیم اما مال خودم را زدم پوکوندم و تا الان نشده دوباره بخرم و یه 2،3 سالی هست بودن 3 سعله هستم.هرچند برای اتش درست کردن از فندک پیکنیکیم استفاده میکنم که تا 1300 درجه سانتی گراد حرارت تولید میکنه که اونم متاسفانه بعد از یک عمر کار کردن داره خراب میشه.
برای ژل اتش زنه هم اگه کسی کار باهاش را بلد نباشه سخته ولی اگه بلد باشه اسونه.
الان دو تا چراغ بنزینی هم دارم یکی ایرانی و یکی سوئدی.Khansariha (8)
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع