انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: همه چیز درباره ی چوک
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48
چوك متحرك shot gun mobile choke
تفنگ ساچمه زنی (shotgun)
تفنگهای ساچمه زنی (Shotgun) در نمره های (Gauge) مختلف عرضه می شوند. معروفترین نمره ها عبارتند از 10، 12، 16، 20، 28 و 410. در جدول زیر قطر داخلی لوله این نمره ها بیان شده است. در ایران متداولترین نمره ها که درضمن برای آنها سهمیه فشنگ داده می شود نمره های 12 و 16 هستند.

چوك چيست ؟
یکی از ویژگیهای مهم در لوله تفنگهای ساچمه زنی وجود بخشی از سر لوله است که به چوک (Choke) موسوم است. چوک عبارت است از بخشی از سر لوله تفنگ که قطر داخلی آن کمتر از قطر لوله اصلی است. نقش چوک عبارت است از تعیین میزان پراکنش ساچمه هاپس هرقدر چوک یک لوله گشادتر باشد، ساچمه ها دارای پراکنش بیشتر و هرقدر چوک تنگتر باشد پراکنش ساچمه ها کمتر خواهد بود. بدین ترتیب برای هدف قرار دادن اهدافی که نزدیکتر هستند از چوک گشادتر و برای هدف قرار دادن اهدافی که دورتر هستند از چوک تنگتر استفاده می شود. چوک برخی از تفنگها ثابت (Fixed Choke) بوده و تغییر نمی کندو برخی از تفنگها دارای چوک متحرک (Mobile Choke) هستند. به عبارت دیگر لوله های کوچکی وجود دارند که به سر لوله سلاح وصل شده و امکان تعویض آنها وجود دارد. در برخی از تفنگها هم امكان نصب چوکهای متغیراتومات (Variable Choke) وجود دارد. اين نوع چوک ، قطعه ای است که به سر لوله وصل شده و دارای پیچ تنظیم است و با تنظیم پیچ می توان لوله را تنگتر و یا گشادتر کرد.
همانطور که گفته شد چوکهای مختلفی از نظر اندازه وجود دارد. کشورهای مختلف از استانداردهای مختلفی برای نامگذاری یا علامت گذاری چوکها استفاده می کنند. در جدول زیر نامگذاری چوکها و اندازه آنها نسبت به قطر داخلی لوله تفنگ بیان شده است.
مشخصات چوکهای پنجگانه اصلی



کاهش قطر نسبت به لوله اصلی
نام فارسی
علامت
نام انگلیسی
اینچ
میلیمتر
سیلندر
*****
Cylinder
00/0
00/0
یک چهارم چوک یا‌‌‌‌‌سیلندر اصلاح شده
****
Improved Cylinder
01/0
25/0
نیم چوک
***
Modified
02/0
50/0
سه چهارم چوک
**
Improved Modified
03/0
75/0
فول (تمام چوک)
*
Full
04/0
00/1
البته چوکهای دیگری هم وجود دارد مثل اسکیت (Skeet) که مابین سیلندر و یک چهارم چوک قرار دارد و اکستراچوک (Extra Choke) که بعد از فول چوک قرار دارد.اندازه چوک ثابت تفنگها معمولا در زیر و انتهای لوله حک می شود. معمولا تفنگهای دولول با چوک ثابت، دارای دو نوع چوک مختلف هستند. بدین ترتیب می توان برای اهداف در فواصل مختلف یکی از چوکها را که مناسبتر است انتخاب کرد و آن لوله را شلیک کرد. بطور کلی از آنجا که معمولا اهداف متحرک از تیرانداز دور می شوند لذا معمولا شلیک یکم با چوک گشادتر و شلیک بعدی با چوک تنگتر صورت می گیرد.
شایان ذکر است برای اینکه بتوان وضعیت چوک یک تفنگ از نظر میزان پراکنش ساچمه را مورد بررسی قرار داد، از استاندارد مشخصی استفاده می شود. به عبارت دیگر مسافت شلیک از هدف را 40 یارد (حدود 36 متر) و قطر دایره هدف را 30 اینچ (حدود 76 سانتیمتر) در نظر می گیرند. بنابراین اگر بخواهیم رفتار چوک تفنگ خودمان را بررسی کنیم و آن را با ارقامی که منتشر می شود مقایسه کنیم، لازم است این شرایط را رعایت کنیم یعنی از فاصله 40 یاردی به صفحه کاغذی یا پلاستیکی شلیک کنیم و تعداد ساچمه ها را در دایره ای به قطر 76 سانتیمتر بشماریم. معمولا انتظار می رود درصد ساچمه هایی که به این دایره اصابت کرده است، به شرح جدول زیر باشد.:

چوک
درصد اصابت ساچمه ها
نیم چوک
60
سیلندر
40
سه چهارم چوک
65
یک چهارم چوک
50
تمام چوک
70
به این عمل یعنی بررسی رفتار چوک و لوله، الگوگیری (Patterning) گفته می شود .برای شلیک هر فشنگی باید به طول فشنگ خور(chamber) تفنگ دقت کرد به عنوان مثال از تفنگی که طول قسمت فشنگ خور آن 70 میلی متر بیشتر نیست نمی توان فشنگ 76 میلی متری را شلیک کرد اما عکس آن امکان پذیر است. مثلا تفنگی که طول فشنگ خور آن 89 میلی متر است هر سه نوع فشنگ را می تواند شلیک نماید. تفنگهاي شكاري نخجير يك دو و صياد همگي ‌داراي‌ مخزن 70 بوده ‌و تفنگهاي ‌دو لول ‌روي ‌هم ‌نخجير(اكار) و (آتا) داراي ‌طول ‌مخزن 76 ميلي‌متر ‌‌ميباشند.
گفته شد که چک(choke) وظیفه دارد تا با جمع تر کردن سر لوله اسلحه باعث شود تا ساچمه ها دیرتر از هم باز شده و اثر و نفوذ خود را تا برد بیشتری حفظ نمایند. اما چک یک کار دیگر هم انجام می دهد و آن این است که با بالاتر بردن فشار گاز در درون لوله در اثر تنگ شدن مقطع دهانه لوله، قدرت و سرعت‌ ساچمه‌‌ها‌را ‌نیز افزایش ‌می‌دهد.
[تصویر: CH1.jpg]
[تصویر: CH4.png]
[تصویر: CH7.jpg]
[تصویر: CH6.jpg]
نكات مهم:
-از سازكاري ابعادي چوك انتخاب شده با تفنگ خود اطمينان حاصل كنيد . معمولا سازندگان در توليد لوله نكاتي را رعايت مي كنند كه قرينه آن بايستي در هنگام توليدچوك رعايت شود پس بهترين چوك براي هر سلاح چوكي است كه توسط سازنده سلاح معرفي – توصيه ويا توليد شده است
-استفاده از چوكهاي ناهم خوان مي تواند باعث آسيب جدي به لوله تفنگ شما ويا حتي تركيدن آن شود ( معمولا طول چوكها براي هر سلاح بر اساس طراحي لوله متفاوت مي باشد كوتاه بودن چوك كه با چشم نيز مشخص نمي شود عامل بروز مشكل است)
- به هنگام بستن چوك نياز به اعمال نيرويي بيش از حد متعارف نيست . در صورت نياز به نيروي غير متعارف حتما از بستن صرف نظر نموده ،عيب را برطرف كنيد.
- به هنگام تعويض چوك ،بايستي سلاح خالي باشد.
- چنانچه با سلاح به صورت متوالي شليك كرده ايد حتما قبل از تعويض لوله را تميز كنيد
-اجازه دهيد لوله سلاح كاملا خنك شده سپس چوك را تعويض كنيد
- چوك را از گرد وغبار حفظ كنيد
- قبل از تعويض چوك از عاري بودن رزوه هاي آن از هر گونه آلودگي اطمينان حاصل كنيدKhansariha (8)


یکی از دوستان زحمت کشیدند در صفحه 29 همین تاپیک یه فایل pdf در مورد چوک و پترن گیری گذاشتند که من برای استفاده دوستان لینک دانلود این فایل را اینجا هم قرار میدم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خدا خیرتون بده این تایپیک جاش خالی بود اما اگه ممکنه در مورد چوک در تفنگ های بادی بحث بشه بهتره و کلا به تن اینجا بیشتر سازگاره
قضیه مگنم 350 رو اگه یادتون باشه در مورد خرابی چوک سر لولش توی تایپیکش گفتم که چون چوک سر لوله مشکل پیدا کرده قصد از بین بردنش رو داشتم
و همین کار هم کردم که به نتایج جالبی در اینباره رسیدم
داستان از این قرار هست که یه تفنگ مگنم 350 تولید 2004
بود که به دلیل استفاده ی زیاد برادرم و شاید بی کیفیتی جنس فولاد لوله، لوله به سمت بالا منحنی شده بود و تفنگ خیلی بالا میزد یه بار سپردنش به تراشکاری تا مدتی درست بود که بعد لوله به سمت پایین کمی منحنی شده بود که خیلی پایین میزد دفه آخر که بردش تراش به سفارش داداشم که اگه خراب بشه براش مهم نیست تراشکار لوله رو کاملا صاف کرده بود اما چوک لوله آسیب دیده بود و کمی تنگ تر و خرابتر شده بود برادرم از ایران رفت من هم چون از مگنم زیاد خوشم نمیاد و از طرف چشم برادرمو دور دیده بودم خخخKhansariha (214)
گفنم از اینکه خرابتر نمیشه بزار چندتا چیزوآزمایش کنم اول میخاستم لولشو ببرم کوتاه کنم فکر کردم که دیگه مگسک نداره برا همین با یه دریل کلا افتادم به جون چوک لوله و کلا چوک لوله رو از بین بردم
اینم بگم قبل از اینکارم توی 10 متر 10 سانتی متر بیشتر گروپ میداد
و موقع شلیک صدای خیلی بد همراه با لگد زیاد و شوک به تفنگ ایجاد میشد
وقتی که چوک لوله رو از بین بردم یعنی هم قطر باقی قسمت های لوله شد تغییری که کرد این بو که صدا بلندتر اما نررم تر شد و موقع حرکت ساچمه توی هوا دقت میکردی صدا میداد دقت هم بهتر شد اما همچنان توی 10 متری حدودای 7 یا 8 سانت گروپ میداد و کلا پرت میزد به خاطر این بود که زیاد خوب و متوازن لوله رو گشاد نکرده بودم
اما لگد تفنگ بسیار کمتر از یه مگنم سالم و عادی شده بود خیلی نرمتر قدرت هم عجیب بالا رفته فرصت کنم جای ساچمه رو روی بشکه های قیر ساختمانی عکس هاشو میزارم خیلی خیلی قوی تر شده بود
یه کم با سوهان گرد جای دریل رو صاف تر کردم در کمال تعجب دقت بدتر شدKhansariha (290)
اما دیگه تیر توی هوا صوت نمیکشید و تفنگ باز هم کمی نرمتر شد
دفه بعد با یه مته عریضتر تا 2 سانتی متری سر لوله رو گشاد کردم حدود 3 میلیمتر گشادتر از قطر قسمت های دیگه ی لوله تاثیرش خیلی چشم گیر بود در 10 متری گروپش کمتر از 4 سانت شد
باز هم با یه مته گشادتر کمی عریض تر کردم تاثیری نداشت
دفه آخر تا 3 سانتی متر و نیم از سر لوله رو با دریل گشار کردم دقت باز هم بهتر شد در 10 متری گروپش با پرو مگنم کمتر از سه سانت شده اما از 10 تا 2 تایی تیرو حدودای 5 سانت کاملا پرت میزنه و الگوی پرت زنیش هم نامنظم هست فردا اگه بشه عکس ها رو هم توی همین ارسال ویرایش میکنم بهتر بفهمید چی میگم
برا خودم این موضوع خیلی جالب شده شما نظری ندارین اصلا دلم برا لوله نمیسوزه هر فکر خلاقانه یا نظری باشه فرصت خوبیه تست کنیم لطفا نظرتون رو بگینKhansariha (8)
مگه تفنگ بادی چوک داره!!!!!!!
نمیدونم اسمشو چی میزارین اما مگنم سر لولش تنگ تر هست به طوری که یاچمه رو با زور هم نمیشه از سر لولخ داخل کردKhansariha (8)
داداشی من تفنگ بادی فقط انتهای لوله همونجا که سچمه میگذاریم یه کم گشادتره اونم یه کم که راحت ساچمه جا بخوره و تمام تفنگ های بادی از سر نمیتونی ساچمه رو جا بزنی
. دقت هم بهتر شده چون سرعت ساچمه کم شده و در سر لوله باد هدر میره البته به نظر من باید دید اساتید چه نظری دارن ؟از من میشنوی با کمک بچه ها یه لوله فابریک پیدا کن اگه فنر ضعیف شده فنر فابریک بگیر و عوض کن خلاصKhansariha (8)
با سلام مطلب كامل وجالبي در مورد چوك بود . خواهشاً‌ اين سري مطالب را ادامه بديد و در مورد چوك تفنگهاي مختلف توضيحاتش را در صورت امكان خصوصآ بايكال دولول سوار توضيح بديد . (تفنگ بايكال دولول سواري كه من به تازگي گرفتم داخل كارتن چوك اضافه نداشت ولي روي لولش داخل لوله چوك بسته بود لطفا در اين مورد توضيحي ارائه بديد ) .مشتاقانه منتظر ادامه اش هستيم .
شاد زي باشيد.
حمید جان قصد من درست کردم مگنم نیست چون از این تفنگ زیاد خوشم نمیاد با وجود والتر 1250 دیانا 75 و 56 و 54 زیاد تماییلی به گرفتن لوله نو ندارم و قصدم آزمایش برای یاد گیری هست اگه میخاستم لولشو عوض کنم تا الان اینکارو کرده بودم میخام ببینم چه بلاهایی میشه سر لوله آوردKhansariha (8)
دوستان
خواهشا در ارسال پستها عنوان تاپيك را مد نظر داشته باشيد ( كدوم يكي از پستهاي اخير مربوط به عنوان تاپيك بود ) پس لطفا كاربران عزيز اهتمام خاصي روي اين مبحث داشته باشن
ممنون از شما به خاطر راه اندازی این تاپیک
من یه سوال داشتم می خواستم ببینم قطر داخلی همه چوک ها حالا چه چوک سیلندر باشه یا فول چک از قطر داخلی لول اسلحه کمتر هست ؟
(2011-11-14 08:07 AM)abasagha نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام مطلب كامل وجالبي در مورد چوك بود . خواهشاً‌ اين سري مطالب را ادامه بديد و در مورد چوك تفنگهاي مختلف توضيحاتش را در صورت امكان خصوصآ بايكال دولول سوار توضيح بديد . (تفنگ بايكال دولول سواري كه من به تازگي گرفتم داخل كارتن چوك اضافه نداشت ولي روي لولش داخل لوله چوك بسته بود لطفا در اين مورد توضيحي ارائه بديد ) .مشتاقانه منتظر ادامه اش هستيم .
شاد زي باشيد.

دوست عزیز من خودم هم بایکال سوار دارم ،در مورد چوک باید بگم که دوتا داخل کارتنش بود و من خودم بستم برای شما احتمالا خودشون بستن ولی شما میتونید چوک ها را تعویض کنید من لوله ی بالایی را نیم چوک یا همان Improved Cylinder یا همان 3 خط ،اگر دقت کنی رو چوک ها خط هست که توضیحاتش در بالا گفته شد پس در لوله ی بالا من نیم چوک گذاشتم با 3 خط و رفتم یه فول چوک به قیمت 30 هزار تومن خریدم و به لوله ی پایین یبستم برا مسافت های دورتر .بستگی به خودتون داره که چطور از اسلحه استفاده میکنید اصولا تیر دوم باید بیشتر بره برا هوازنی!
موفق باشید
(2011-11-14 09:24 AM)esmaeil1356 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان
خواهشا در ارسال پستها عنوان تاپيك را مد نظر داشته باشيد ( كدوم يكي از پستهاي اخير مربوط به عنوان تاپيك بود ) پس لطفا كاربران عزيز اهتمام خاصي روي اين مبحث داشته باشن


دوستان عزیز این تاپیک مربوط به چوک در تفنگ های ساچمه زنی(shotgun میباشید و اگر میخواهید در مورد چوک تفنگ های بادی(air gun بحث و تبادل نظر کنید لطف کنید تاپیکی به همین اسم در بخش اسلحه های بادی اضافه کنید و لذت ببریدKhansariha (8)
(2011-11-14 02:33 PM)sattar نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ممنون از شما به خاطر راه اندازی این تاپیک
من یه سوال داشتم می خواستم ببینم قطر داخلی همه چوک ها حالا چه چوک سیلندر باشه یا فول چک از قطر داخلی لول اسلحه کمتر هست ؟

بله دوست عزیز چوک ها باعث میشوند تا لوله تنگ تر شده و ساچمه ها با فشار گاز ناشی از باروت سریعتر و جمع تر به هدف بخورند و از سیلندر تا فول چوک به ترتیب کاهش قطر داخلی نسبت به لوله را شاهد هستیم و همین امر سبب میشود مسافت بیشتری توسط فول چوک طی شود واگر هم خودتان چوک را باز کنید با اچار مخصوص ان و سپس انگشت خود را درون ان بکنید متوجه این امر خواهید شد،البته هر چه چوک به سمت فول شدن پیش میرود نباید از ساچمه های بزرگ تر استفاده کنید چون برای ان ضرر دارد مثلا برای فول چوک حداکثر ساچمه مورد استفاده دو است.
موفق باشید
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48
لینک مرجع