2015-09-30, 11:21 AM
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56
2015-09-30, 06:47 PM
درود بر شیر مردان ایران زمین که بیشتر انها کرد لر قشقایی بختیاری بلوچ و..هستند تا وقتی ایران اینهارا دارد از هیچ حمله نظامی نمیترسد چه بسا بسیار مردانی با غیرت و شجاع دارد که از میهن دفاع خواهند کرد همه ما دیده ایم و شنیده ایم رشادت هایشان را چند نمونه از آنهارا مانند نبرد مشروطه خواهان و فتح تهران و دفاع مقدس میتوان نامبرد.واقعا هیچ کشوری اینهمه قوم قوی ندارد حتی بهترین کوماندو های جهان نمیتوانند مانند آموزش ندیده یا تازه وارد ایرانی هم دقیق باشند من شخصا مردانی را دیدم که با یک دست با تفنگ ساچمه زنی یا گلوله زنی مثل برنو شلیک میکردند که این خود ش خیلیهپاینده و پیروز باد
2015-11-09, 02:33 AM
سلام
کسی نیست
سلام به همه شیرمردان لر و کرد.
منم بچه سرزمین پل های باستانی(لرستان) هستم.
خوشحال میشم با بقیه بچه ها مخصوصا لرها آشنا بشم.
کسی نیست
سلام به همه شیرمردان لر و کرد.
منم بچه سرزمین پل های باستانی(لرستان) هستم.
خوشحال میشم با بقیه بچه ها مخصوصا لرها آشنا بشم.
2015-11-09, 05:11 AM
بچون لرسو کسه نی؟
قیره قلا دش یا.خیله خلوته.
قیره قلا دش یا.خیله خلوته.
2015-11-09, 08:20 PM
سلاو بو هه والان و دوسان
سه رتا به خیر هاتن اکم له و دوسانه وا هاتگنه سه ناو ام جمعمانه
اوه بوچی وا به دنگن ایره اونه خلوته . کورد خو له خوایی و زورن له ایره بازه جاره وینه ک یا خه وره یا هونراوه ک دابنن با کلکی له ور بگرین
هونراوه ک پیشکش تان اکم له ماموستای پایه به رز سواره ایلخانیه به ناو پیره هه لو
پیره هه لو
پاییـــــــزه، دار و دهوهن بێ بهرگـــــــــه
دڵ پهشـــــــۆکاوی خـــــــهیاڵی مهرگه
هـــــهر گهڵایێ که لـــــه دارێ دهوهرێ
نووســـــراوێکه به ناخــــــۆش خهوهرێ
تاو هـــــهناوی نیه وا مـــــات و پهشێو
لهشــــی زامــــــاری دهکێشێته نشێو
رۆژپهڕه، ســــارده کـــزهی بای زریــــان
کاتـــه بــــۆ ژینی له دهس چوو ، گریان
دڵی پڕ بوو لــــه پهژاره و لـــــه دڵـــــــۆ
ژینی خـــــۆی هـــــــاتهوه بیر پیرهههڵۆ
به قســــه خۆشه ، مــــهترسی مردن
تاڵه ئهو ههستی به مـــــردن کـــــــردن
کاتی کۆچ کــــــــردنه، وهختی سهفهره
داخهکهم، ســــهختی نهمـــــانم لهبهره
ههر بینا هـــــات ئهجـــــهل و من مردم
با لــــــه شیوێ پهڕ و باڵــــــــــــی بردم
تۆ بڵێی پاشـــــی نهمـــــــان ژینێ بێ؟
بۆ لــــــــــهشی ساردهوهبوو تینێ بێ؟
تۆ بڵێی ئهو خـــــــــهوه ههستانی بێ؟
یانـه ئهو قــــــافڵه وهستانــــــــــی بێ؟
مهرگه دێ و دوا به ههموو شت دێنێ
ههمــــــوو ئاواتێ لـــــه دڵ دهستێنێ
پاشهرۆکێکــــی بکهم لــــــــــــهو باخه
تاکــــــــوو باڵ و پهڕی مـــــــن پهرداخه
نابمه ڕێبواری کـــــــهلی هات و نههات
چارهکــــهم بهشکوو ئهوا هات و نههات
شارهزای ڕێگهیی مــــــــــــــردن کێیه؟
چیه ئهو مــــــــهنزڵه، کـــوێنهی جێیه؟
شارهزای ڕێگهیی مــــــــــــــردن کێیه؟
چیه ئهو مــــــــهنزڵه، کـــوێنهی جێیه؟
هـــهر بڕۆم نابهڵهد و بێ سهر و شوێن
دیار نیه خێڵی هــــــــــهڵۆیان له کوێن
خۆی به خۆی گوت که دهچم بۆلای قهل
کهیخودای پیر و به بیری گـــــــهلی مهل
ههڵفڕی ڕاوکـــــــــهری زاڵی کـهژ و کێو
له چیای بهرزهوه ڕووی کــــــــرده نشێو
کــــهوته ئهو دهشته له ترسا تهق و ڕهو
دهرپهڕی کـــوڕکـــوڕ و کڕ مـــــایهوه کهو
هاته لای قـــــهل به کـــــزی و بێ وازی
قهل گـــــوتی: مامــــــه ههڵۆ، ناسازی؟
گــــــوتی قـــــــــاڵاوه ڕهشهی پسپۆرم!
پیــــــرم و پێیه له لێـــوی گـــــــــــــۆڕم
باخی ژینم به خـــــــهزان ژاکـــــــــــــاوه
کاتی مـــــــــــــهرگه و ئهجهلیش ناکاوه
پێم بڵێ، چــــــــــۆنه که تۆ ههر لاوی؟!
زۆر به ساڵ پیری،بهڵام چــــــــا ماوی؟!
هێــــــزی ئهژنۆم نیه، باڵ بێ هێــــــزه
ههمــــــــوو گیاندارێ ژیان پارێــــــــــــزه
قهل گــــــــــوتی: باشه که گوێ ڕادێری
پهنــــــــــدی من پاکی به دڵ بسپێری!
ئهو دهمهی بابی بههـــهشتیی من مرد
دوور له تۆ، دهرد و بهڵای ئێــــــــوهی برد
پێی گــــــوتم ڕۆڵه هـــــــهوای ڕاز و نزار
ههیهتی دهرد و نهخۆشی به هـــــهزار
دێق و زهردوویــــی و ئاهــــــۆ و وهرههم
به گـــــــژهی بای به قوهت دێن بهرههم
گۆشتی کهو چهنده که تام داره به ناو
ههنگ و هاڵاوێ دهههنــــوێته هــــهناو
تا وزهی بیـــــــر و خهیاڵ سهردهکهوی
که له گۆر کـــــهوتی وهها وهردهکهوی
پــــهین و پاڵـــــێ کــه له پاڵی دێ یه
مـــــهنزڵی نهوکــــــهری خۆتی لێ یه
کـــــهره تۆپیـو و کـــــــهلاکی گـــــوێلک
ههڵمی دڵ روون کهرهوهی سهر گوێلک
پێکــــــهوه چینه بکــــهین لـــــهو پهینه
بۆی ســـهنێر مهڵههمی بیـــــر و زهینه
ورد بهوه چــــهنده به مـــــــــانا قووڵه!
مهسهله و گفتی قهلـی ماقـــــــووڵه!
بیکه ســــــهرمهشقی ژیان ئهو ئیشه
ههر له ســـــهر داری نهوی ههڵنیشه
هاتــــهوه بیری هـــــــهڵۆ رابــــوردووی
پاکـــــی بۆژانهوه یادی مـــــــــــردووی
گـــــۆڵ کـــــرا راخــــــهر و پایـــهندازم
چـــــــهنده ئاژوا لــــهشی کێو ئاوازم؟
چهنــــده روانیومه زهوی لــــــــهو بانه ؟
کێو و دهشت لهو سهرهوه چهند جوانه؟
چهند چکــــۆلهن پهلهوهر لــــهو بهرزه ؟
ئاخ که چهند خوێڕی گهڕه ئهم عهرزه ؟
کۆلکــــهزێڕینه وهکــــوو تاقی زهفــــهر
ئاسمان بۆ منی بهست کاتی سهفهر
حـــــهوتهوانان بوو میداڵی شهڕی من
چهنده شۆراوه به خوێن شاپهڕی من
چهنــــده راوی کــــهو و کـهوباڕم کرد ؟
دوژمنی تاقمی شمقــــارم کـــــــرد ؟
ئێسته بــــۆ وا ڕهبـــــهن و دامـــــاوم؟
من ههڵــــــۆ چـــــاو له دهمی قاڵاوم!
ساکـــــــــــه ئهو کاره وههـــــا ساکاره
مهرگـــــه میوانی گــــــــهدا و خونکاره
هــــــهوری ئاسمان بێ خهڵاتم باشه
یا لهشم خاشـــــــه بکێشـــــن باشه
گوتی وا ژینی درێژ پێشکهشی خــــۆت
گۆشتی مردارهوه بوو ههر بهشی خۆت
ژینی کـــورت و به هـــهڵۆیی مـــــردن
نهک پهنا بۆ قـــــهلی ڕووڕهش بــــــردن
لای هــــــهڵۆی بهرزهفڕی بهرزهمـــژی
چون بژی شرطه نه وه ک چه نده بژی
سه رتا به خیر هاتن اکم له و دوسانه وا هاتگنه سه ناو ام جمعمانه
اوه بوچی وا به دنگن ایره اونه خلوته . کورد خو له خوایی و زورن له ایره بازه جاره وینه ک یا خه وره یا هونراوه ک دابنن با کلکی له ور بگرین
هونراوه ک پیشکش تان اکم له ماموستای پایه به رز سواره ایلخانیه به ناو پیره هه لو
پیره هه لو
پاییـــــــزه، دار و دهوهن بێ بهرگـــــــــه
دڵ پهشـــــــۆکاوی خـــــــهیاڵی مهرگه
هـــــهر گهڵایێ که لـــــه دارێ دهوهرێ
نووســـــراوێکه به ناخــــــۆش خهوهرێ
تاو هـــــهناوی نیه وا مـــــات و پهشێو
لهشــــی زامــــــاری دهکێشێته نشێو
رۆژپهڕه، ســــارده کـــزهی بای زریــــان
کاتـــه بــــۆ ژینی له دهس چوو ، گریان
دڵی پڕ بوو لــــه پهژاره و لـــــه دڵـــــــۆ
ژینی خـــــۆی هـــــــاتهوه بیر پیرهههڵۆ
به قســــه خۆشه ، مــــهترسی مردن
تاڵه ئهو ههستی به مـــــردن کـــــــردن
کاتی کۆچ کــــــــردنه، وهختی سهفهره
داخهکهم، ســــهختی نهمـــــانم لهبهره
ههر بینا هـــــات ئهجـــــهل و من مردم
با لــــــه شیوێ پهڕ و باڵــــــــــــی بردم
تۆ بڵێی پاشـــــی نهمـــــــان ژینێ بێ؟
بۆ لــــــــــهشی ساردهوهبوو تینێ بێ؟
تۆ بڵێی ئهو خـــــــــهوه ههستانی بێ؟
یانـه ئهو قــــــافڵه وهستانــــــــــی بێ؟
مهرگه دێ و دوا به ههموو شت دێنێ
ههمــــــوو ئاواتێ لـــــه دڵ دهستێنێ
پاشهرۆکێکــــی بکهم لــــــــــــهو باخه
تاکــــــــوو باڵ و پهڕی مـــــــن پهرداخه
نابمه ڕێبواری کـــــــهلی هات و نههات
چارهکــــهم بهشکوو ئهوا هات و نههات
شارهزای ڕێگهیی مــــــــــــــردن کێیه؟
چیه ئهو مــــــــهنزڵه، کـــوێنهی جێیه؟
شارهزای ڕێگهیی مــــــــــــــردن کێیه؟
چیه ئهو مــــــــهنزڵه، کـــوێنهی جێیه؟
هـــهر بڕۆم نابهڵهد و بێ سهر و شوێن
دیار نیه خێڵی هــــــــــهڵۆیان له کوێن
خۆی به خۆی گوت که دهچم بۆلای قهل
کهیخودای پیر و به بیری گـــــــهلی مهل
ههڵفڕی ڕاوکـــــــــهری زاڵی کـهژ و کێو
له چیای بهرزهوه ڕووی کــــــــرده نشێو
کــــهوته ئهو دهشته له ترسا تهق و ڕهو
دهرپهڕی کـــوڕکـــوڕ و کڕ مـــــایهوه کهو
هاته لای قـــــهل به کـــــزی و بێ وازی
قهل گـــــوتی: مامــــــه ههڵۆ، ناسازی؟
گــــــوتی قـــــــــاڵاوه ڕهشهی پسپۆرم!
پیــــــرم و پێیه له لێـــوی گـــــــــــــۆڕم
باخی ژینم به خـــــــهزان ژاکـــــــــــــاوه
کاتی مـــــــــــــهرگه و ئهجهلیش ناکاوه
پێم بڵێ، چــــــــــۆنه که تۆ ههر لاوی؟!
زۆر به ساڵ پیری،بهڵام چــــــــا ماوی؟!
هێــــــزی ئهژنۆم نیه، باڵ بێ هێــــــزه
ههمــــــــوو گیاندارێ ژیان پارێــــــــــــزه
قهل گــــــــــوتی: باشه که گوێ ڕادێری
پهنــــــــــدی من پاکی به دڵ بسپێری!
ئهو دهمهی بابی بههـــهشتیی من مرد
دوور له تۆ، دهرد و بهڵای ئێــــــــوهی برد
پێی گــــــوتم ڕۆڵه هـــــــهوای ڕاز و نزار
ههیهتی دهرد و نهخۆشی به هـــــهزار
دێق و زهردوویــــی و ئاهــــــۆ و وهرههم
به گـــــــژهی بای به قوهت دێن بهرههم
گۆشتی کهو چهنده که تام داره به ناو
ههنگ و هاڵاوێ دهههنــــوێته هــــهناو
تا وزهی بیـــــــر و خهیاڵ سهردهکهوی
که له گۆر کـــــهوتی وهها وهردهکهوی
پــــهین و پاڵـــــێ کــه له پاڵی دێ یه
مـــــهنزڵی نهوکــــــهری خۆتی لێ یه
کـــــهره تۆپیـو و کـــــــهلاکی گـــــوێلک
ههڵمی دڵ روون کهرهوهی سهر گوێلک
پێکــــــهوه چینه بکــــهین لـــــهو پهینه
بۆی ســـهنێر مهڵههمی بیـــــر و زهینه
ورد بهوه چــــهنده به مـــــــــانا قووڵه!
مهسهله و گفتی قهلـی ماقـــــــووڵه!
بیکه ســــــهرمهشقی ژیان ئهو ئیشه
ههر له ســـــهر داری نهوی ههڵنیشه
هاتــــهوه بیری هـــــــهڵۆ رابــــوردووی
پاکـــــی بۆژانهوه یادی مـــــــــــردووی
گـــــۆڵ کـــــرا راخــــــهر و پایـــهندازم
چـــــــهنده ئاژوا لــــهشی کێو ئاوازم؟
چهنــــده روانیومه زهوی لــــــــهو بانه ؟
کێو و دهشت لهو سهرهوه چهند جوانه؟
چهند چکــــۆلهن پهلهوهر لــــهو بهرزه ؟
ئاخ که چهند خوێڕی گهڕه ئهم عهرزه ؟
کۆلکــــهزێڕینه وهکــــوو تاقی زهفــــهر
ئاسمان بۆ منی بهست کاتی سهفهر
حـــــهوتهوانان بوو میداڵی شهڕی من
چهنده شۆراوه به خوێن شاپهڕی من
چهنــــده راوی کــــهو و کـهوباڕم کرد ؟
دوژمنی تاقمی شمقــــارم کـــــــرد ؟
ئێسته بــــۆ وا ڕهبـــــهن و دامـــــاوم؟
من ههڵــــــۆ چـــــاو له دهمی قاڵاوم!
ساکـــــــــــه ئهو کاره وههـــــا ساکاره
مهرگـــــه میوانی گــــــــهدا و خونکاره
هــــــهوری ئاسمان بێ خهڵاتم باشه
یا لهشم خاشـــــــه بکێشـــــن باشه
گوتی وا ژینی درێژ پێشکهشی خــــۆت
گۆشتی مردارهوه بوو ههر بهشی خۆت
ژینی کـــورت و به هـــهڵۆیی مـــــردن
نهک پهنا بۆ قـــــهلی ڕووڕهش بــــــردن
لای هــــــهڵۆی بهرزهفڕی بهرزهمـــژی
چون بژی شرطه نه وه ک چه نده بژی
2015-11-09, 08:41 PM
زنده باشی جناب چیابرای این شعرزیبا
هرخوش بی،سرکه وتو بی،هربژی
هرخوش بی،سرکه وتو بی،هربژی
2015-11-10, 09:10 PM
سلام خدمت دوستان
متن اهنگ اه سردم مرحوم رضا سقایی همراه با معنی فارسی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
م چنی دلم میا جفتت بشینم (من خیلی دوست دارم کنار تو بشینم)
هم شو د وره خاو خاوتو بوینم (همیشه موقع خواب، خواب تو رو ببینم)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم (آه سردم....رنگ زردم..... تو از درد من خبر نداری)
گرفتارم، بی قرارم، عمریه چش انتظارم (گرفتارم، بی قرارم، خیلی وقته چشم انتظارم)
تو وا مِ وعدَه نیای بیای وِ بازار انتظارت کشتمه سوزه نمک دار(کاش... تو بامن به بازار بیایی، ای دختر سبزه انتظارت من را کشته است)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، روز و شو د انتظارم
تو ک خوشگل تموم دخترونی، و عقیده م تو ماه آسمونی(تو از همه دخترا خوشگلتری...به عقیده من تو تو مانند ماه آسمانی هستی)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه انتظارم
و خدا م عاشقم و نا توونم، ارزو دارم ک بویی هم زونم (به خدا من عاشق و ناتوانم، ارزو دارم که تو همدم من بشوی)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه انتظارم
م قسمت دم و جونه یه برارت، کمتر تو سرمه بزه دو چشیا کالت (به جان برادرت قسمت میدهم که کمتر سرمه به اون چشمای کالت بزن)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه چش انتظارم
اینم لینک دانلود اهنگ اه سردم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
منبع
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یا علی
متن اهنگ اه سردم مرحوم رضا سقایی همراه با معنی فارسی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
م چنی دلم میا جفتت بشینم (من خیلی دوست دارم کنار تو بشینم)
هم شو د وره خاو خاوتو بوینم (همیشه موقع خواب، خواب تو رو ببینم)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم (آه سردم....رنگ زردم..... تو از درد من خبر نداری)
گرفتارم، بی قرارم، عمریه چش انتظارم (گرفتارم، بی قرارم، خیلی وقته چشم انتظارم)
تو وا مِ وعدَه نیای بیای وِ بازار انتظارت کشتمه سوزه نمک دار(کاش... تو بامن به بازار بیایی، ای دختر سبزه انتظارت من را کشته است)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، روز و شو د انتظارم
تو ک خوشگل تموم دخترونی، و عقیده م تو ماه آسمونی(تو از همه دخترا خوشگلتری...به عقیده من تو تو مانند ماه آسمانی هستی)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه انتظارم
و خدا م عاشقم و نا توونم، ارزو دارم ک بویی هم زونم (به خدا من عاشق و ناتوانم، ارزو دارم که تو همدم من بشوی)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه انتظارم
م قسمت دم و جونه یه برارت، کمتر تو سرمه بزه دو چشیا کالت (به جان برادرت قسمت میدهم که کمتر سرمه به اون چشمای کالت بزن)
آه سردم...رنگ زدم، تو خور ناری ز دردم
گرفتارم، بی قرارم، عمریه چش انتظارم
اینم لینک دانلود اهنگ اه سردم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
منبع
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یا علی
2015-11-10, 09:29 PM
لـهخـراپ تـریـن ڕۆژهکـانـت ئـومێـدهوار بـه
چـونكـه جـوان تـریـن بـاران لـه ڕهش تـریـن هـهور ئـهبـارێـت
معنی :
در بدترین روزها امیدوار باش
چونکه زیباترین باران در سیاه ترین ابر ها جای دارد!
سلام خدمت همه برادران کرد و لرم
بنده هم ساکن شهرستان آبدانان استان ایلامم،ازینکه باهم در این سایت هستیم خیلی خوشحالم،امیدوارم همیشه سربلند باشید.
چـونكـه جـوان تـریـن بـاران لـه ڕهش تـریـن هـهور ئـهبـارێـت
معنی :
در بدترین روزها امیدوار باش
چونکه زیباترین باران در سیاه ترین ابر ها جای دارد!
سلام خدمت همه برادران کرد و لرم
بنده هم ساکن شهرستان آبدانان استان ایلامم،ازینکه باهم در این سایت هستیم خیلی خوشحالم،امیدوارم همیشه سربلند باشید.
2015-11-11, 10:05 PM
گراز با وجود فواید بسیار برای طبیعت به علت دگرگونی محیطزیست، نابودی جنگلها و تبدیل آنها به زمینهای زراعی، کاهش و از میان رفتن صیادان یا دشمنان طبیعی مانند پلنگ، خرس و گرگ در بیشتر مناطق ایران تبدیل به آفت شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، این در حالی است که بسیاری از گونههای جانوری ایران به دلیل تخریب و تبدیل محیطزیست در درجه اول و شکار، تور و تلهگذاری در درجه دوم، در معرض نابودی قرار دارند. گراز تنها حیوانی است که به علت بیتوجهی و سوء مدیریت نسل آن نهتنها در معرض انقراض نیست، بلکه روبه ازدیاد است!
هوشنگ ضیایی، متخصص و کارشناس حیاتوحش در این باره میگوید: گراز معمولا در مناطق جنگلی زندگی میکند و در آنجا به حالت تعادل در میآید، ولی اگر دشمنان طبیعی زیستگاهش از بین برود، جمعیت آن به علت زاد و ولد بالا و مرگ و میر کم زیاد میشود و در جستجوی پناهگاه و غذا به مناطق مسکونی بخصوص مزارع هجوم میآورد و خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد میکند.
وی اضافه کرد: این روند در چند سال گذشته آنچنان شتابی به خود گرفته که حضور گراز در تمام مناطق ایران حتی در مناطق کویری، پارک ملی بمو، جنگلهای حرا که در گذشته فاقد گراز بوده و در خوزستان هم به ثبت رسیده است. به طوری که در آن مناطق نیز صدمات زیادی به مزارع کشاورزی از جمله محصولات نیشکر هفت تپه در خوزستان وارد آورده، علاوه بر آن طبق گزارشهای سازمان وزارت جهاد کشاورزی، محصولات زراعی برنج در شمال، ذرت در کرمان و مزارع انگور در زنجان هم از دستبرد اینگونه در امان نمانده است.
ضیایی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ازدیاد گراز حرام بودن گوشت آن است که این مساله در کشورهای غیرمسلمان که خرید و فروش و استفاده از گوشت خوکسانان مرسوم است، براحتی با شکار کنترل میشود.
این متخصص حیاتوحش افزود: در ایران به دلیل حرام بودن گوشت گراز از نظر شرعی، استفاده از آن فقط برای اقلیتها ممکن است، اما پروانه شکاری که سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار اقلیتها یا شکارچیان تروفه برای شکار گراز قرار میدهد، بسیار کم است.
وی تصریح کرد: از اینرو شکار اقتصادی گراز، عامل موثری درکنترل جمعیت آن به حساب نمیآید و تنها راه کنترل جمعیت گراز در شرایط فعلی، شکار حرفهای است که باید از طریق حمایت شکارچیان بومی و محلی و به وسیله آموزش به آنها صورت بگیرد.
ضیایی اظهارکرد: معمولاً افراد محلی آگاهی چندانی در خصوص گونهها و وضعیت اکولوژیکی آنها ندارند و به طور مثال، موقع حمله گرازها به مزرعه، آنهایی را که بزرگترند با تیر میزنند. در نتیجه بچههای گراز زنده میمانند و در اطراف همان ناحیه پخش و گسترده میشوند و نهایتا دوباره به مزرعه حمله میکنند.
این پژوهشگر بیان کرد: اگر در دو روز متوالی بچههای گراز را شکار کنند، گراز ماده احساس ناامنی میکند و از آنجا دور میشود. یا استفاده از سموم برای کشتن گرازها که به اشتباه در برخی مناطق استفاده میشود، خود باعث از میان رفتن موجوداتی میشود که از لاشه گراز استفاده میکنند. از این رو تمام مسائل و موارد مشابه نیازمند آموزش و اطلاعرسانی است که باید با حضور کارشناسان و نظارت مسئولان صورت بگیرد.
اصول رد یابی (قسمت اول)
ردیابی ، همان دنبال کردن هرگونه نشان باقی مانده از حیوانات می باشد.
مهارت و فنون ردیابی به شما کمک می کند تا بتوانید به اندازه لازم و کافی به محل زندگی و یا تغذیه حیوانات نزدیک شده و آنها را برای تغذیه و یا استفاده از پوست و سایر اجزاء ارزشمند ، شکار نمایید.
از دیدگاه علمی و زیست شناسی نیز این مهارت به شناخت حیوانات موجود در محیط و عادات و رفتار آنها کمک می کند.
ردیابی مهارتی باستانی و زیبایی است که در دنیای مدرن امروز به فراموشی سپرده شده است. بشر زمانی از آن برای محافظت و نگهداری از خود استفاده می نمود . در نگاه بشر امروز این کار برای حفاظت از نظام حکومتی و کوچه و بازار غیر ضروری است. با اینحال زمین همچنان داستانهای کهن و ارزشمندی برای گفتن به کسانی که زمانی را صرف شنیدن خواهند کرد دارد.
اگر قرار باشد آموزش ردیابی به صورت حرفه ای دنبال شود سالها تحقیق و ممارست می طلبد. اما هر کسی می تواند با یاد گیری و شناخت اصول اولیه نسبت به نحوه ردیابی و زندگی جانوران آگاه تر شود. به علاوه نیازی به ورود به دنیای وحش جهت یادگیری فن ردیابی نمی باشد. در واقع اکثر مهارتهای اصلی و اولیه را می توان در حیاط منزل و یا پارک ها آموخت.
سگ و یا گربه شما می تواند درسهای ارزشمندی در این زمینه به شما بدهد تا درک عمیقی از ارتباط آن با محیط بیرون به دست آورید.یادگیری مهارت ردیابی همچون یادگیری خواندن می باشد. قبل از اینکه شروع به خواندن کلمات معنا دار ، جملات و پاراگراف ها نمایید باید الفبا را بیاموزید و الفبای ردیابی نیز تشخیص نشانه های برجای مانده از گونه های مختلف حیوانات می باشد.
معمولا می توان با شمردن تعداد انگشتان در یک رد پا تشخیص داد که حیوان متعلق به کدام گروه از جانوران می باشد ، سپس با کمک یک کتاب معتبر و تعیین اندازه و سایر مشخصات موجود در رد پا می توان گونه آن را تشخیص داد.
در اینجا برای شروع به دسته بندی اغلب خانواده های معمول جانوران می پردازیم:
گربه سانان:
گربه سانان همچون گربه های خانگی، سیاه گوش ، پلنگ ، گربه وحشی و ....
این جانوران وحشی رد پای گردی با 4 انگشت در هر رد پا و بدون اثری از چنگال هایشان دارند (چنگال های آنها معمولا جمع شده و پنهان است) گربه سانان تنها گونه ای هستند که در هنگام راه رفتن ثبت می شوند به این معنی که معمولا پای عقب مستقیما در جای پای جلوتر قرار می گیرد و چنین به نظر می رسد که رد به جای مانده واحد است.
سگ سانان:
سگ سانان مانند سگ ، روباه ، گرگ و ...
پاهای عقب و جلوی این حیوانات نیز 4 انگشت دارد اما جای پنجه آنها در رد پایشان قابل مشاهده است. روباه تنها عضو این گونه است که در هنگام راه رفتن همانند گربه سانان دقیقا روی رد پای جلویی خود پا می گذارد. سایر سگ سانان رد پا های نا مرتبی دارند به این معنی که رد پای عقبی کمی عقب تر و کنارتر از رد پای جلویی قرار می گیرد.
راسو سانان:
این دسته شامل سمور ، مینک ، اسکانک ، گور کن ، سمور آبی ، موش خرما و همچنین خود راسو ها می باشد. رد پایی که از این جانوران پستاندار بر جای می ماند شامل 5 انگشت در هر دست و پا ، همراه با پنجه های تیز می باشد. بسیاری از اعضای این گونه دارای غدد عطری تندی هستند و از هر کجا که می گذرند بوی تندی از خود بر جای می گذارند(مشهورترین آنها همان اسکانک می باشد.) بنابراین زمانیکه در حال ردیابی رد پای حیوانات ناشناس هستید از حس بویایی خود نیز بهره بگیرید.
اگرچه خرس ها و راکن ها به این گونه تعلق ندارند اما رد پای به جا مانده از آنها مشابه با این گروه است ، رد پایی پنجه دار و 5 انگشتی ، البته بسیار پهن و نزدیک به رد پای انسان از نظر بزرگی.
جوندگان:
جوندگان شامل موش ، موش صحرایی ، سنجاب ، جوجه تیغی ، سگ آبی و ....
در رد پای آنها 4 انگشت در هر پای جلویی و 5 انگشت در هر پای عقب دیده می شود . به استثنای سگ آبی و موش آبی که رد پای آنها 5 انگشتی است . البته انگشت پنجم از فشار کمتری برخوردار بوده و کم عمق تر است.
خرگوش ، خرگوش بی دم و خرگوش صحرایی علی رغم اندازه مشابه و دندانهای پیش جونده ای که داند از گونه جوندگان نمی باشند. رد پای آنها 4 انگشت برای پاهای جلو و 4 انگشت برای پاهای عقب و عموما به استثنای خرگوش بی دم ، رد پاهای عقبی تقریبا 2 برابر اندازه رد پای جلویی می افتد.
جانوران سم دار:
جانوران سم دار به آسانی از روی رد پای یک بخشی و یا دو بخشی که به شکل قلب می باشند قابل تشخیص هستند. این گروه شامل گوسفند ، بز ، آهو ، گوزن ، غزال و ..... می باشند.
2015-11-13, 07:52 AM
سلامی دوباره به همه لرها و کردها.
من بچه پلدختر هستم.شهری که غار کلماکره اونجاست.
دوس دارم با بقیه دوستان بریم دوری تو غار بزنیم.کوه قشنگی هم داره.
اصول ردیابی - قسمت دوم
الگوهای رد پا
زمانیکه الفبای ردیابی را یاد گرفته باشید می توانید شروع به خواندن کلمات کنید و آن عباراتی ساده است که جانوران در گذر از روی زمین از خود به جای می گذارند.
همانطور که بعدها خواهید آموخت ، ردیابی چیزی فراتر از دنبال کردن یک جانور از مکانی به مکان دیگر است. زمانیکه این کار به خوبی انجام پذیرد به دریچه ای برای پاسخگویی به سوالاتی زنجیره ای و پی در پی در رابطه با جانوران وحشی و ارتباط متقابل آن با محیط زیست خواهیدرسید. بنابراین آشنایی با الگوهای گوناگون رد پای حیوانات به منظور درک اندیشه ها و عملکردهایشان که با این حرکات بر روی زمین ثبت می گردد ضروری و مهم است.
حیوانات به اندازه انسان مشتاق از پای در آوردن بی مورد خود در جریان زندگی نیستند بدن ترتیب معمولا از یک مکان به مکانی دیگر در حال تردد نمی باشند. بنابراین اکثر ردپاهایی را که پیدا می کنید نشانگر حرکت جانور در محدوده شیوه گام برداشتن خود می باشد.
4 الگوی گام برداری مشخص وجود دارد که یادگیری آن ها برای شناخت و ربط دادن آن به خانواده ای از جانوران الزامی است. وقتی با این 4 الگو آشنا شوید خواهید دید که چگونه ردپاهایی مشابه از جانورانی متفاوت در سرعت هایی متفاوت بر جای می ماند.
1- گام برداری مورب :
جانورانی همچون گربه سانان ، سگ سانان و سم دارها ، پاهای جلو و عقب خلاف جهت هم را به طور همزمان بلند می کنند و بعد جفت بعدی را بلند می کنند. چنین حرکتی ردپایی شطرنجی از خود به جای می گذارد. در سرعت های بالاتر این گام برداری مورب معمولا در الگویی به صورت یورتمه و چهار نعل رفتن برجای می ماند.
2- گام برداری نالوطی :
خانواده راسو سانان وبه استثنای اسکانک ، گور کن ، دله (که به لهجه شمالی دل گفته می شود) با این الگو حرکت می کنند. به صورت بخیه ای جست و خیز می کنند. بدین ترتیب که ابتدا پاهای جلوی آنها به زمین می رسند و سپس پاهای عقبی درست پشت سر پاهای جلویی فرود می آیند . این الگوی گام برداری نالوطی اکثر اوقات صرفنظر از سرعت رعایت می شود البته گام ها بلند تر می شود به این معنی که زمانیکه جانور عجله دارد پرش ها بلند تر می شود.
3- الگوی گام برداری چهارنعل:
جانورانی همچون خرگوش که بدنشان را در هنگام حرکت از راسوسانان بیشتر خم می کنند از این الگو پیروی می کنند. پاهای عقب شان را جلو به سمت پنجه های جلو فرود می آورند. این سبک گام برداری معمولا به الگوی حرکتی U شکل شناخته می شود. اگر ردپای به جا مانده نشانگر آن باشد که پاهای جلو به طور منظم کنار هم قرار گرفته اند به احتمال قوی ردپا متعلق به گونه ای از این جانوران است که درون درخت زندگی می کنند مانند سنجاب. اما اگر الگوی ثابتی از ردپاهای جلویی به صورت مورب به جا مانده باشد متعلق به جانورانی از این گونه است که در زمین لانه می کنند همچون خرگوش.
اتفاقا ردپای پرندگانی که روی درختان لانه می کنند و پرندگانی که روی زمین لانه می کنند نیز بدین گونه قابل تشخیص می باشد. پرندگان درختی ردپایی همسو و موازی دارند در حالیکه پرندگان زمینی متمایل به یک طرف پرسه می زنند. سرعت گام برداری چهارنعل را می توان از روی افزایش فاصله بین ردپاها تشخیص داد.
4- الگوی گام برداری یورتمه ای:
این الگو متعلق به جانورانی همچون راکن، خرس ، سگ آبی ، اسکانک ، گورکن و دله می باشد. این جانوران معمولا هر دو پا در یک طرف را به طور همزمان حرکت می دهند به صورت این سو و آن سو رفتن.
ادامه دارد...
من بچه پلدختر هستم.شهری که غار کلماکره اونجاست.
دوس دارم با بقیه دوستان بریم دوری تو غار بزنیم.کوه قشنگی هم داره.
اصول ردیابی - قسمت دوم
الگوهای رد پا
زمانیکه الفبای ردیابی را یاد گرفته باشید می توانید شروع به خواندن کلمات کنید و آن عباراتی ساده است که جانوران در گذر از روی زمین از خود به جای می گذارند.
همانطور که بعدها خواهید آموخت ، ردیابی چیزی فراتر از دنبال کردن یک جانور از مکانی به مکان دیگر است. زمانیکه این کار به خوبی انجام پذیرد به دریچه ای برای پاسخگویی به سوالاتی زنجیره ای و پی در پی در رابطه با جانوران وحشی و ارتباط متقابل آن با محیط زیست خواهیدرسید. بنابراین آشنایی با الگوهای گوناگون رد پای حیوانات به منظور درک اندیشه ها و عملکردهایشان که با این حرکات بر روی زمین ثبت می گردد ضروری و مهم است.
حیوانات به اندازه انسان مشتاق از پای در آوردن بی مورد خود در جریان زندگی نیستند بدن ترتیب معمولا از یک مکان به مکانی دیگر در حال تردد نمی باشند. بنابراین اکثر ردپاهایی را که پیدا می کنید نشانگر حرکت جانور در محدوده شیوه گام برداشتن خود می باشد.
4 الگوی گام برداری مشخص وجود دارد که یادگیری آن ها برای شناخت و ربط دادن آن به خانواده ای از جانوران الزامی است. وقتی با این 4 الگو آشنا شوید خواهید دید که چگونه ردپاهایی مشابه از جانورانی متفاوت در سرعت هایی متفاوت بر جای می ماند.
1- گام برداری مورب :
جانورانی همچون گربه سانان ، سگ سانان و سم دارها ، پاهای جلو و عقب خلاف جهت هم را به طور همزمان بلند می کنند و بعد جفت بعدی را بلند می کنند. چنین حرکتی ردپایی شطرنجی از خود به جای می گذارد. در سرعت های بالاتر این گام برداری مورب معمولا در الگویی به صورت یورتمه و چهار نعل رفتن برجای می ماند.
2- گام برداری نالوطی :
خانواده راسو سانان وبه استثنای اسکانک ، گور کن ، دله (که به لهجه شمالی دل گفته می شود) با این الگو حرکت می کنند. به صورت بخیه ای جست و خیز می کنند. بدین ترتیب که ابتدا پاهای جلوی آنها به زمین می رسند و سپس پاهای عقبی درست پشت سر پاهای جلویی فرود می آیند . این الگوی گام برداری نالوطی اکثر اوقات صرفنظر از سرعت رعایت می شود البته گام ها بلند تر می شود به این معنی که زمانیکه جانور عجله دارد پرش ها بلند تر می شود.
3- الگوی گام برداری چهارنعل:
جانورانی همچون خرگوش که بدنشان را در هنگام حرکت از راسوسانان بیشتر خم می کنند از این الگو پیروی می کنند. پاهای عقب شان را جلو به سمت پنجه های جلو فرود می آورند. این سبک گام برداری معمولا به الگوی حرکتی U شکل شناخته می شود. اگر ردپای به جا مانده نشانگر آن باشد که پاهای جلو به طور منظم کنار هم قرار گرفته اند به احتمال قوی ردپا متعلق به گونه ای از این جانوران است که درون درخت زندگی می کنند مانند سنجاب. اما اگر الگوی ثابتی از ردپاهای جلویی به صورت مورب به جا مانده باشد متعلق به جانورانی از این گونه است که در زمین لانه می کنند همچون خرگوش.
اتفاقا ردپای پرندگانی که روی درختان لانه می کنند و پرندگانی که روی زمین لانه می کنند نیز بدین گونه قابل تشخیص می باشد. پرندگان درختی ردپایی همسو و موازی دارند در حالیکه پرندگان زمینی متمایل به یک طرف پرسه می زنند. سرعت گام برداری چهارنعل را می توان از روی افزایش فاصله بین ردپاها تشخیص داد.
4- الگوی گام برداری یورتمه ای:
این الگو متعلق به جانورانی همچون راکن، خرس ، سگ آبی ، اسکانک ، گورکن و دله می باشد. این جانوران معمولا هر دو پا در یک طرف را به طور همزمان حرکت می دهند به صورت این سو و آن سو رفتن.
ادامه دارد...