انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: تاپیک بچه ها ی کرد و لر
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56
(2015-02-05 07:36 PM)unique نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به جرات میتونم بگم که توی لرستان تا الان کسی این قارچ استحصال نکرده؟
میگن شبیه سیب زمینیه.

سلام دوست گرامی این قارچ هم تو اطراف خرم آباد زیاده اطراف تپه های کمالوند پارک جنگلی شوراب، بام لرستان..
(2015-02-07 09:02 PM)garin نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(2015-02-07 06:58 PM)shekarmi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام rezamesi ناراحت نباش داداش خدمت چیه ؟ تا چشم رو هم بزاری میگذره و زمانی خدمت تمام کنی افسوسش رو میخوری چون زیر بار مسئولیت زندگی میری . با شادی و دل خوش برو خدمت که زیاد پکر نشی .جات خالی من دقیق 10 سال پیش همین ماه خدمت تمام کردم ..آموزشی گیلا ن غرب بودم و خدمت کرمانشاه .موفق باشی .

سلام دوست عزیز یادش بخیر چهارده سال پیش اموزشی پادگان شهید ثابت خواه گیلان غرب بودم خدمت هم خرم اباد دوست عزیز خدمت سربازی سراسر خاطرست موفق باشید

سلام یادش بخیر هتل ثابتخواه !! پادگان غم انگیزی بود .یادش بخیر..........
درسته طبیعت خوبی داشت ولی چون ما اول خدمت بودیم دلگیر بود
دوست عزيز ‏،keavshخان
هروقت اين قارچه اومد مارو بيخبر نذار.ثواب داره.زمان دقيقش توي خرم آباد كي هست؟بام لرستان كه سنگلاخيه.كجاش قارچ درمياد؟نكنه پشتش رو ميگي!
با سلام دوستان این مطلب رو حتما بخونید . این داستان بر میگرده به گفته های یک شکارچی که بعد از شکار متوجه یه گنج بزرگ میشه.
و ناگفته نماند به قول گفته های مردم که من شنیدم در دل این کوه قبر 7 پادشاه بوده و هر پادشاه با تمام خزائن خودش در یک اتاق جداگانه بودند Khansariha (8).
کلماکره داستاني شگفت انگيز و پر راز

در دل رشته کوههاي زاگرس غارهاي متعددي وجود دارند که آثار متعددي از پيشينه کهن استقرار انسان در آنها يافت شده است . در دل هر يک از اين غارها اشيا هنري و باستاني متعددي يافت شده است که نشان دهنده قدمت تاريخي اين سرزمين باستاني است . در استان لرستان نیز چندین غار باستانی وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به غارهای کنجی و یافته در خرم آباد ، هومیان و میرملاس درکوهدشت و کلماکره در پلدختر اشاره کرد .
غار « کلماکره » از غارهای باستانی و کهن لرستان است که داستاني شگفت انگيز و سرنوشتي پر از راز و رمز دارد.

موقعيت خاص غار


غار كلماكره در استان لرستان وبخش مركزي پلدختر واقع شده است ؛ دهانه‌های تقریباً دو قلوی غار در پناه پوز صخره‌ای شیب‌دار با دیدی کاملاً کور قرار گرفته است ، به همین دلیل تاکنون دهانه‌های آن از نظرها پنهان مانده‌است ؛ بنابراین از هر نظر مأمن بسیار مطمئنی برای اختفا و شرایط اضطراری به حساب می‌آمده است . ارتفاع غار از سطح زمين حدود 650 متر مي باشد که دهانه آن به طرف دره اي عميق گشوده شده و از منظرگاه آن مي توان جلگه سميره و کشکان را مشاهده کرد.

وجه تسمیه غار


در زبان لري « کلما » به معني محل زندگي « کل » يا پازن و « کره » به معنی درخت انجير وحشي است و چون در دهانه اين غار درخت انجير وحشي قرار گرفته بدين نام مشهور گشته است ، به عبارت بهتر کلماکره يعني غاري که محل زندگي کل وحشي بوده و درخت انجيري آن را فرا گرفته است .

داستان کشف غار


بر اساس گفته بوميان منطقه يکي از اهالي پلدختر که به شکار علاقمند بوده است ، سالها پيش ( در سال های 68 – 1367 ) جهت يافتن شکار به کوه « مهله » مي رود و بر حسب تصادف به دره اي مي رسد که غار کلماکره در دل صخره هاي آن قرار گرفته است . شکارچي مذکور بر روي صخره هاي مقابل غار به انتظار بز کوهي ای مي نشيند که شاهد ورودش به غار بوده است ، پس از چند دقیقه کل برمی گردد و شکارچي متوجه چسبيدن ريش هاي کل به هم مي شود که بيانگر وجود آب در داخل غار است . بالاخره شکارچی در پی ورود به غار مذکور به صورت اتفاقی با اشیا عتیه و گرانبها مواجه می شود و پس از استخراج گنجینه که با کمک دوستانش صورت گرفته ، آن را تا مدت ها مدفون مي کنند و بالاخره در حادثه اي قضيه لو رفته و جريان به اداره ميراث فرهنگي آن زمان لرستان منعکس مي شود و غار کلماکره در آذرماه سال 1368 مورد بازديد اکيپ کارشناسان ميراث فرهنگي استان لرستان و جمعي از کوهنوردان کرمانشاه قرار مي گيرد . پس از آن متاسفانه به علت عدم حفاظت کافي اين گنجينه ی گرانبها مورد غارت و چپاول قرار گرفته و بسياري از مجسمه هاي بي نظير و فوق العاده ارزشمند آن به خارج از کشور منتقل مي شوند.

اولین گزارش در مورد غار کلماکره را آقای حسین غضنفری ارایه دادند و سپس در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ طی دو فصل آقای نصرت‌الله معتمدی در این غار دست به کاوش زد که متأسفانه هیچ نتیجه‌ای مبنی بر کشف اشیا را در بر نداشت ؛ بنابراین قبل از اینکه باستان‌شناسان بتوانند فهرستی از آثار موجود در غار را تهیه کنند ، این غار مورد هجوم و تخریب روستاییان و چپاول گران آثار باستانی قرار گرفت و صدها اثر باستانی آن را به تاراج بردند ، به طوري كه براساس گزارش‌ها ، روزانه 50 تا 70 نفر همزمان در اين غار مشغول بوده‌اند .

گفتنی است که این غار در تاریخ 22 مرداد 1384 و با شماره 13119 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید . اطلاعات بدست آمده از اشياء منسوب به غار كلماكره حاكي از آن است كه اين مجموعه يكي از شش گنجينه بزرگ كشف شده در جهان است .

غنايم جنگي پيدا مي شود؟


تمام اشیاء موجود در این غار که شامل سکه و تعدادی مجسمه نقره‌ای از اشکال حیوانات و جام‌های نقره‌ای که مربوط به اوایل حکومت هخامنشیان و اواخر دوره مادها بود توسط افراد محلی و قاچاقچیان از غار خارج شده بود . این اشیاء احتمالاً در خزانه دولت هخامنشیان در شوش نگهداری می شده است تا اینکه کوروش ، بابل و بین النهرین را به تصرف خود در آورد و تمام خزائن را از معابد بابل به این غار انتقال داده است . در زمان حمله اسکندر به ایران این گنجینه به کوه‌ها ی پلدختر منتقل شد و چهار نگهبان مخفیانه از این گنج محافظت می کردند تا اینکه بر اثر گذر زمان هر چهار بر اثر مرگ طبیعی مردند ، پس از کشف غار در سال 1368 هنوز آثاری از چهار سرباز نگهبان وجود داشت .

از سوی دیگر باتوجه به قرائن موجود این احتمال مطرح است که قدمت این غار بسیار بیش از این باشد ؛ چنانچه وجود سفال‌های نئوعیلامی در درون غار می‌تواند مدرکی معتبر در تأییداین نکته باشد . از سوی دیگر ، شاهان « ساماتی » که از کتیبه‌های موجود در گنجینه‌های بزرگ نقره‌ای کلماکره شناخته شده‌اند ، احتمالاً در آخر دوره عیلامی نو جزیی از خزانه‌ی سلطنتی خود را به این محل سپرده‌اند . بنابراین ، به هنگام زوال حکومت عیلام و قدرت گرفتن تدریجی امپراطوری هخامنشی (۵۸۵ تا ۵۳۹ ق.م) بخشی از گنجینه‌ی سلطنتی و ثروت ملی کشور در غار کلماکره نگهداری شده‌است .

هم چنین برخی از باستان شناسان معتقدند که ظروف نقره اي که به اشکال مختلف از غاز کلماکره به دست آمده است بايد غنايمي باشد که « کاسيان » يعني ساکنان اصلي لرستان از يغماگران و سپاهيان « آتني گون » باز پس گرفته اند . آتني گون از سرداران اسکندر مقدوني بوده که جهت دستيابي به همدان از کوههاي لرستان عبور کرده است .

از جمله اشيا منحصربه فرد اين مجموعه ، ريتون بزنشسته داراي بلندي 132 ميلي متر، قطر دهانه 95 ميلي‌متر است . اين ريتون از دو تكه جدا از هم ساخته شده كه شامل يك بزنشسته است كه به صورت قيفي شكل به هم متصل شده‌اند . تزئينات طلايي آن هم در 7 رديف ديده مي‌شود . تزئينات طلايي اين شي از جنس الكتروم يعني تركيب طلا و نقره است . روش اجراي اين تكنيك به اين نحو است كه قطعات به طور جداگانه با يك لبه ساخته مي‌شد و پس از آن روي شي در محل اتصال تكه ، با يك شي‌ء نوك تيز محل مورد نظر را مشخص مي‌كردند . سپس لبه فرو رفته و قطعه تزئيني روي شيار ايجاد شده قرار مي گرفت و با ضربات ظريف چكش ثابت مي شد.
بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند این غار که از آن به عنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد می کنند امروز در موزه‌های خارج از کشور است ؛ از جمله این موزه ها که آثار بی نظیر غار کلماکره را در خود جای داده اند می توان به موزه لوور پاریس ، سن پطرزبورگ روسیه ، متروپولیتن نیویورک ، بریتیش میوزیوم لندن ، موزه میهو ژاپن و . . . اشاره کرد . هم چنین تعدادی از این آثار در موزه های مختلف داخلی از جمله موزه ایران باستان ، موزه قلعه فلک الافلاک ، موزه تبریز و موزه ایلام نگهداری می شوند. بسیاری از اشیای مکشوفه از کلماکره که به خارج از کشور راه یافت در قالب یک نمایش ویژه در نیویورک ، لس‌آنجلس ، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شدند . تعداد قابل توجهی از این اشیا توسط یک تاجر عتیقه که سالیان دراز است با باستان شناسی ایران درگیر است ، گرد آمد و آن‌ها را در کتابی تحت عنوان « گنجینه کوه‌ها و هنر مادها » در لندن به چاپ رسانده‌است . متاسفانه بسياري از اشيا غارت شده از غار كلماكره ، ذوب شده و فروخته شدند بنابراين هيچ كس از تعداد دقيق اشيا غارت شده از اين غار ‌ خبر ندارد . قیمت بالاي اين اشيا دربازارهاي جهاني باعث شوك بازارهاي داخلي و سرازيرشدن حفاران غيرمجاز به اين غارشد .

سرانجام در تیر ماه ۱۳۷۱ خورشیدی رسول بشاش پژوهشگر ایرانی مأموریت یافت که تعدادی از کتیبه‌های اشیا منسوب به غار را مورد مطالعه قرار دهد . وی موفق گردید برای اولین بار نام یک خانواده‌ی سلطنتی گم شده و یک سرزمین ناشناخته را معرفی نماید ؛ قطع نظر از دو کتیبه نوشته شده به خط آرامی کهن و آشوری نو که ممکن است مورد اخیر از تاراج‌های نینوا به این مجموعه راه یافته باشد ، اسناد و مدارک متنوعی به دست‌ آمده که به طور مطمئنی نشان می‌دهد برای نگارش ظروف از سبک و خط میخی عیلامی جدید سوم (۵۸۵ تا ۵۳۹ ق.م) استفاده شده و عقاید روشنی جهت صحت و درستی کتیبه‌ها ابراز شده است . لمبرت نیز موفق گردیده تعداد زیادی از کتیبه‌های مربوط به ظروف را قرائت نماید . وی در یادداشتی مقدماتی به نام ۲۲ شخص برخورد کرده که ۴ تن از آن‌ها عنوان شاهی دارند . قرائت کتیبه‌ها نشان می‌دهد که این اشیا متعلق به سرزمین سمتی ( ساماتوره ) بوده و بنیانگذار آن پادشاهی به نام « آمیریش » فرزند « دابالا » می‌باشد . این گنجینه به خوبی ثروت فوق‌العاده این سلسله‌ی محلی را آشکار می‌سازد . بنابراین ، شاهان سمتی که از کتیبه‌های موجود بر روی اشیا غار کلماکره شناخته شده‌اند احتمالاً قلمرو کوچک قبایلی را در جنوب لرستان فرمانروایی می‌کردند .

بنا به گفته معتمدی ( مسئول کاوش های کلماکره در سال های 71 و 72 ) اشيا اين گنجينه به واسطه ظرايف هنري فوق‌العاده‌ايي كه در ساخت آن‌ها به كار رفته است هريك به اندازه گنجينه‌اي ارزشمند هستند .

شایان ذکر است که اهمیت کلماکره تنها به سبب وجود آثار باستانی و تاریخی آن نیست بلکه مناظر و نمادهای بسیار بدیع و زیبای غار می‌تواند از مواریث ارزشمند طبیعی کشور به شمار آید . بر اساس مطالعات کميته غارنوردي استان کرمانشاه ، مساحت کلي فضاهاي شناخته شده غار در حدود 4300 متر و طول فضاهاي متصل به هم و شناخته شده مسير فعلي آن در حدود 670 متر و ورودي آن دهانه اي طبيعي است که در دل صخره و به سمت غرب دره باز مي شود . هم‌چنین وجود آثار و بقایای گذشته ، ارزش فرهنگی نیز به آن داده‌است . بسیاری از پدیده‌های توصیف‌ناپذیر و طبیعی این مکان شگفت‌انگیز و آثار۲۷۰۰ ساله آن به امید گنج یابی توسط شکارچیان آثار عتیقه منهدم شده‌است . از مناظر طبیعی و دیدنی که می‌تواند در بحث گردشگری و سیاحتی غار کلماکره مطرح شود اینکه روستاهای طاق ملک حسین و دره باغ در مسیر صعود به غار ، از روستاهایی هستند که در فصول زمستان و بهار مسکن عشایر کوچ رو بوده و علاوه بر این طبیعت زیبای منطقه در حاشیه‌ی رودخانه خروشان کشکان ، مسیر صعود به این غار که از طریق تنگه‌ای صخره‌ای با مناظری ویژه صورت می‌گیرد و بالاخره صحنه‌هایی رویایی از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های طلایی رنگ غار ، حوضچه‌های پر از آب ، دهلیزها و حفره‌هایی که مکان مخفی نمودن اشیای درون غار بوده‌اند ، از جلوه‌های منحصر به فرد این غار شگفت‌انگیز است که چشم هر بیننده‌ای را صیقل می‌دهد .


منابع : مجله اطلاعات هفتگي، شماره 3415

خبرگزاری میراث فرهنگی

خبرگزاری ایسنا

سایت گردشگری به تور

هفته نامه سیمره




موضوعات مرتبط: تاریخ قوم لر


چیز دیگری که یادم رفت بگم اول اینکه اون شکارچی چقدر ریز بین بوده که وقتی بز رفته داخل غار ریشش خشک بوده و وقتی برگشته ریشش خیس بوده و بهم چسبیده. و دوم اینکه اون
شکارچی که خودش اهل اون اطراف بوده به خودش گفته که ما این اطراف اصلا اب نیست پ چرا این غار اب داره؟ همین فکر بوده که شکارچی رو به فکر به داخل غار ممیبره و بقیه ماجرا .....
یا علی
سلام/ یه جایی خونیمه اسمش عزیز بییهKhansariha (214) شیره کر چی کر نقد بوئه خوش شکار خویی کرده ینه هم ده خویی طبیعت گردی وشکاره
باسلام.
آق بهنام دمت گرم واسه معرفی غار کلماکره.../ دیشب آپلود عکس هام به مشکل برخورد! میخواستم در رابطه با ارسال قشنگت چندتا عکس بذارم که نشد!.../ الان واسه تو و دوستان عزیز چندتا عکس مربوط به این میراث (طبیعی/فرهنگی) باارزش میذارم.
تقدیم به شما :
(البته من اینجا رفتم ولی عکسها همش مال خودم نیست و از نت بافتخار شما گرفتم)
[تصویر: 14234975721.jpg]
[تصویر: 14234976211.jpg]
[تصویر: 14234976591.jpg]
[تصویر: 14234977031.jpg]
[تصویر: 14234977421.jpg]
[تصویر: 14234977771.jpg]
[تصویر: 14234978111.jpg]
[تصویر: 14234978411.jpg]
[تصویر: 14234978761.jpg]
[تصویر: 14234979091.jpg]
[تصویر: 14234979451.jpg]
[تصویر: 14234979991.jpg]
[تصویر: 14234980351.jpg]
حتما برید ببینید/ از اون جاهای عجیب و باشکوه ایرانه.Khansariha (256)
باتشکر.
سلام آقارضاKhansariha (8)
کم پیدایی؟ به تایپک ماسرنمیزنی داداش؟؟؟
سلام. ماکه همش اینجا پلاسیم .....
از دیروز این کامپیوتر پدرمو دراورد ... الان بالاخره درست شد!!!
آشخورتون کجاست ؟؟؟!!! رفت؟؟؟؟
ممنون داداش رضا دمت گرمKhansariha (8)
من بیشتر اوقات دره شهرم (البته در تابستان )و خونه دایی هام اونجاست و فاصله دره شهر پلدختر 35 کیلومتره کمتر از 30 دقیقه میتونی بری پلدختر انشالله سر فرصت میرم اونجا باید یه سر برم این غار قشنگ رو ببینم.
کم چیزی نبوده قبر 7 پادشاه با تامم خزائن شون تویه این غار بودهKhansariha (8)
بازم تشکر از عکسهای قشنگتونKhansariha (8)
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56
لینک مرجع