انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: معرفی (کرونوگرافی) هاتسان Bt65
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
سلام دوستان عزیز همانطور که قول داده بودم امروز جمعه به همراه یکی از دوستان در سایت صیاد که همینجا نهایت تشکر از ایشون رو دارم توانستیم مدل پ1ی سی پی جدید رو که داشتم کورنوگرافی کنیم و به نتایج بسیار خوبی رسیدیم همینجا از فرهاد عزیز که بهشون خیلی زحمت هم دادیم تشکر میکنم و به نقل تست اززبان خود ایشون می پردازم.
بررسی و کرونوگرافی تفنگ هاتسان مدل BT65RB
[تصویر: BT65-RB_02.jpg]

امروز عصر 3 تا از دوستای خوبمون در فروم حمید عزیز ، میلاد عزیز و سعید نازنین بهمرا تفنگ جدید میلاد عزیز اومدن خونه من تا با هم تفنگ جدید میلاد رو کرونوگرافی کنیم. تفنگ مورد بحث ، تفنگ جدید هاتسانه که بتازگی اون رو عرضه کرده این تفنگ یعنی BT65RB یک تفنگ PCP هست که مکانیزم اون Rear Bolt Action یعنی گلنگدنی که در عقب قرار گرفته هست .

[تصویر: BT65-RB_08.jpg]
والبته به همین دلیل هم ظاهری شبیه تر به تفنگهای گلوله زنی پیدا کرده ولی استفاده از اون قدری سخت تر از مکانیزم های متداول قبلی تفنگهای هاتسانه ، طوری که اگه حواستون کاملا جمع نباشه و یا بطور کامل در مورد نحوه عملکرد تفنگ آموزش ندیده باشید ممکنه به دردسر بیفتید ، چنانکه برای دوست عزیزمون میلاد اتفاق افتاد.
قضیه از این قراره که شما گلنگدن تفنگ رو باید تا آخر به عقب بکشید تا گلنگدن یک صدای کلیک کوچیک بکنه ، در این حالت اگه گلنگدن رو رها کنید در همون موقعیت باقی میمونه و تکون نمیخوره ، حالا میتونید گلنگدن رو به جلو هل بدید و با چرخوندن گلنگدن به پائین اونرو قفل کنید .در این وضعیت یک ساچمه به داخل لوله رفته و فنر چکش پشت Valve هم در حالت فشرده قرار گرفته و تفنگتون آماده شلیکه.
اما اگه موقعی که گلنگدن رو تا آخر میکشد در اون یکی دو میلیمتر آخر به اندازه کافی نیرو وارد نکنید گلنگدن اون صدای کلیک کوچیک رو نمیکنه و این به معنی اونه که سیستم ماشه آماده شلیک نشده ، اگه حالا شما گلنگدن رو به جلو هل بدید یک ساچمه وارد لوله میشه اما چون ماشه فعال نشده وقتی ماشه رو فشار میدید شلیکی صورت نمیگیره و در این حالت اگه شما یک بار دیگه گلنگدن رو به عقب بکشید و دوباره به جلو هل بدید یک ساچمه دیگه وارد لوله تفنگ میشه و حالا دوتا ساچمه با هم شلیک میشن.
چیزی که برای میلاد عزیز اتفاق افتاده بود این بود که بار اول تفنگ شلیک نکرد ولی ساچمه وارد لوله شده بود و بار دوم هم مسلح کردن تفنگ توسط گلنگدنش ساچمه دیگری رو وارد لوله کرده بود اما باز هم ماشه رو فعال نکرده بود و این قضیه تا بار پنجم ادامه پیدا کرده بود و در بار پنجم تفنگ بالاخره شلیک کرد ولی با وجود 5 ساچمه داخل لوله ، فشار شلیک برای خارج کردن ساچمه ها از لوله کافی نبود و باعث فشرده شدن ساچمه ها به هم در لوله شده بود و در نهایت تفنگ با مسدود شدن لوله از کار افتاد.
البته نمایندگی شرکت هاتسان بسرعت لوله یدک رو وارد کرد و لوله تفنگ دوستمون رو تعویض کرد و ما تستهامون رو با لوله تعویض شده انجام دادیم.
خوب بپردازیم به خود تفنگ ، چیز جالبی که در مورد نام تفنگ وجود داشت این بود که روی بدنه تفنگ ننوشته بود BT65RB بلکه در یک قسمت تفنگ بزرگ نوشته بود RB و در بخش دیگه ای کوچکتر نوشته شده بود AT44-10 که قدری عجیبه ، احتمالا بدلیل تازه عرضه شدن تفنگ هنوز همه هماهنگیهای ساخت از جمله درج نام جدید روی بدنه تفنگ انجام نشده.
از مواردی که در این تفنگ نسبت به قبل تغییراتی انجام شده باید به قنداق قابل تنظیم اون اشاره کرد که واقعا لازم بود.
[تصویر: BT65-RB_10.jpg]
در مدلهای قبلی ارتفاع قنداق برای شکاف درجه و مگسک اون کاملا خوب بود ولی برای حالتی که دوربین روی تفنگ نصب میشد ارتفاع قنداق کم میشد و شما برای استفاده از دوربین دیگه نمیتونستید گونه تون رو روی قنداق قرار بدید.
در این تفنگ قنداق قابل تنظیمه و میتونید ارتفاع اونرو برای استفاده از دوربین یا شکاف درجه تنظیم کنید، علاوه بر اون قسمت عقبی قنداق هم بصورت کشوئی قابل تنظیمه و میشه طول قنداق رو هم کم و زیاد کرد.
بخش دیگه ای که به تفنگ اضافه شده یک ریل از نوع Weaver هست که به زیر قسمت جلوئی قنداق افزوده شده و علاوه بر نصب چراغ قوه و لیزر برای نصب یک دوپایه هم میتونه مورد استفاده قرار بگیره و البته به همراه تفنگ این دو پایه هم به خریدار داده میشه.
[تصویر: BT65-RB_04.jpg]
یک بند هم همراه تفنگ به خریدار داده میشه که روی اون نام هاتسان به لاتین و با فونت بسیار درشت نوشته شده:
[تصویر: he4e8z6o65744yc2d.jpg]
حجم مخزن تفنگ هم نسبت به مدلهای قبلی افزایش پیدا کرده و به 250 سی سی رسیده و بعلاوه سر اون هم که محل خروج هواست تغییر کرده که میتونید در عکس ببینید:
[تصویر: 0xpd4mfbpyfbdrvcup62.jpg]

[تصویر: pyjj4t7gjmcu8aotp6t.jpg]


همونطور که میبینید سوراخهای خروج هوا در مدل جدید بزرگتر شدن و او هم به این دلیله که لازمه هوای بیشتری پشت ساچمه قرار بگیره تا انرژی بیشتری برای شلیک بدست بیاد.
تغییر دیگه ای که در تفنگ صورت گرفته در بخش پورت ورودی هوای مخزن انجام شده و اون هم با حذف کردن میله پلاستیکی ائی که در سوراخ پورت هوا قرار میگرفت و افزودن یک روپوش چرخشی روی این سوراخ انجام شده ، شما برای استفاده از پورت شارژ میبایست این روپوش فلزی رو بچرخونید تا ورودی هوا به سیلندر پیدا بشه و بعد از شارژ هم با چرخوندن همین روپوش این سرواخ پوشیده میشه و جلوی ورود گرد و غبار به سیلندر گرفته میشه.

[تصویر: jtnibif45s1nipqpq8o1.jpg]
[تصویر: 0a325lp3jhha06h6so6.jpg]
خوب بریم سراغ تست کرونوگرافیمون ،برای انجام تست قبل از هر کاری ساچمه های TS-22 مون رو وزن کردیم و از بینشون ساچمه های هموزن 1.40 گرمی رو جدا کردیم تا بتونیم آزمایش دقیقی داشته باشیم.
تفنگ دقیقا تا 200 بار پر شده بود و ما پس از هر چند شلیک مقدار فشار مخزن رو هم یادداشت میکردیم تا منحنی فشار-تعداد شلیک رو هم بدست بیاریم .
نتیجه آزمایش رو میتونید بصورت جدول و گراف در زیر ملاحظه کنید:
[تصویر: tmorwto61v4j0192oo6n.jpg]
[تصویر: d963egsck2e4bhzgct01.jpg]
[تصویر: 8rk28frl9fh2jcdv18.jpg]
[تصویر: 8rk28frl9fh2jcdv18.jpg]
[تصویر: kthov3gebflvygthwv3n.jpg]
همونطور که از جدول و منحنی ها دیده میشه قدرت تفنگ تا حدود 10 – 12 شلیک اول حدودا ثابته و قدرتی معادل 68 ژول داره و بتدرتج با شیبی معادل 0.85 ژول بر شلیک کاهش پیدا میکنه ( یعنی بعد از 10 شلیک 8.5 ژول کم میشه).
بین فشار 200 و 100 اتمسفر تفنگ 38 شلیک با حداکثر قدرت 69 ژول و حداقل قدرت 46 ژول رو داشته ، متوسط قدرت شلیکها در این بازه 38 تائی 60 ژوله و متوسط در 20 شلیک اول 66.2 ژول.
خوب این قدرت ، تفنگ رو از نظر قدرت در رده تفنگهای اوانیکس ( بجز AR6) قرار میده. که بنوبه خودش جالب توجهه.
اگه به سایت هاتسان مراجعه کنید میبینید که برای قدرت تفنگ در کالیبر 22 عدد 61 ژول عنوان شده (ولی مشخص نکرده با چه ساچمه ای و برای چند شلیک) که با آزمایش ما تطبیق داره و حتی کمتر از اعداد بدست اومده ماست ولی در مورد تعداد شلیکهای یک مخزن پر عدد 70 ذکر شده که بنظر میاد تبلیغاتی باشه و منظورش احتمالا اینه که 70 شلیک مخزن رو کاملا خالی میکنه ونه 70 شلیک مفید چون عملا بعد از 38 شلیک قدرت تفنگ نسبت به ماکزیممش بیش از 33 درصد کاهش پیدا کرده و بهتره تفنگ دوباره شارژ بشه.
خوب ما در حین تست چند هدف هم (مثل تست اوانیکس) جلوی تفنگ قرار دادیم که تاثیر تیر رو روشون ببینیم ازجمله همون کتاب کذائی 337 برگی ( 670 صفحه ای با دو برگ جلد) که ساچمه از کل کتاب براحتی عبور کرد.
دو صفحه آلومینیومی با ضخامت 1.5 میلیمتر که به فاصله چند سانتیمتری از هم قرار داشتند و ساچمه براحتی از هر دوشون عبور کرد و همینطور دیسکهای سربی با ضخامت 8 میلیمتر و قطر 57 میلیمت که تاثیر شلیک رو روی اونها میتونید در عکس ملاحظه کنید:
[تصویر: shucgenlzbqrcakqzsw3.jpg]
ما تست دومی هم با تفنگ انجام دادیم و اون هم به این صورت بود که دوباره تفنگ رو تا 200 بار شارژ کردیم و اینبار با ساچمه رابیت مگنوم با وزن 1.58 گرم که سنگینترین ساچممون بود ، تفنگ رو کرونوگرافی کردیم ، البته فقط 20 شلیک انجام دادیم چون قصدمون این بود که ببینیم در ناحیه بیشینه قدرت تفنگ ( یعنی 10 – 20 شلیک اول) تفنگ با این ساچمه چه قدرتی ایجاد میکنه؟
نتیجه تستها رو بصورت جدول و منحنی در زیر ملاحظه میکنید:
[تصویر: 3qp9c0qycgqydad9s2j.jpg]
[تصویر: ry1oputzwiminqadc0h.jpg]
[تصویر: ry1oputzwiminqadc0h.jpg]
همونطور که میبینید قدرت تفنگ به ماکزیمم 76.2 ژول برای شلیک یازدهم رسیده و قدرت متوسط در این 20 شلیک هم 68.2 ژوله.

اتفاق جالبی هم در هنگام تستهامون افتاد که براتون تعریف میکنم ، در شروع کرونوگرافی بعد از اینکه خشاب رو در تفنگ قرار دادم و گلنگدن رو به عقب کشیدم (ظاهرا اون کلیک کذائی رو هم نکرده بود) هنگام جلو رفتن گلنگدن ، گلنگدن از دستم رها شد و خودش با سرعت زیاد به جلو پرت شد و باعث شد ساچمه با ضربه برخورد میله هدایت کننده شلیک بشه ولی جالب این بود که هنگام شلیک هیچ گازی آزاد نشد و ساچمه با نیروی ضربه میله هدایت کننده شلیک شد نه با نیروی هوای فشرده !!!!
البته لوله تفنگ به سمت بالا بود و ساچمه فقط کمی سقف رو زخمی کرد و اتفاق بدی نیافتاد.
این اتفاق یکبار دیگه در ابتدای آزمایش کرونوگرافی با ساچمه رابیت مگنوم هم افتاد و باز هم بدون آزادشدن هوای فشره ساچمه شلیک شد و کرونوگراف هم تونست سرعتش رو اندازه بگیره : 44.6 متر بر ثانیه و با توجه به وزن 1.58 گرمی این ساچمه یعنی انرژی 1.6 ژول !!!

در پایان گزارش باید بگم که توی این گزارش جای تست دقت تفنگ و گروپ گیری خالیه . دلیل این امر هم این بود که هم فاصله مناسبی در اختیارمون نبود ( حداکثر فاصله قابل استفادمون 10 -12 متر بود) و البته مهمتر از اون این بود که میلاد جان احضار شدند و بایست میرفتند و به همین دلیل هم وقت برای این تست وجود نداشت ، امیدوارم خود میلاد عزیز در یک زمان مناسب این تست رو انجام بدند و نتایجش رو اینجا بذارن .
برای اطلاعات بیشتر در مورد تفنگ میتونید به آدرس زیر سر بزنید:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


در پایان جا داره از دوستان خوبم حمید عزیز ، میلاد عزیز و سعید نازنین که در انجام آزمایشات و ثبت نتایج و همینطور شارژ نفس گیر تفنگ زحمت زیادی کشیدن تشکر کنم و براشون آرزوی موفقیت داشته باشم.
خوب امیدوارم گزارشم براتون مفید بوده باشه.
مرسی و موفق باشید.
تست خوب جالبي بود ولي بطور حتم شليك 10 و 11 با ساچمه رابيت مگنوم همخواني با بقيه شليكها نداشته و برداشت من اينه كه وزن ساچمه شليك شده احتمالا با بقيه ساچمه تفاوت داشته كه اين سرعت براي آن ثبت شده است چون اگه واقعا اوج قدرت در اين فشار بوده ميبايست براي ساچمه TS-22 هم اين افزايش سرعت و در نتيجه انرژي ثبت ميگرديد به هر حال با در نظر گرفتن كلي و ميانگين انرژي بدست آمده به نظر من خيلي خوب بود
سلام.اسماعیل جان تمام ساچمه های 22 و تمام ربیت ها هم وزن بودن.من فکر میکنم این خطا به خاطر فیت بودن یه ساچمه تو لوله و خلاصی داشتن یکی دیگه(درواقع شل و سفت جا رفتن ساچمه)باعث این امرشده
(2011-04-23 01:49 PM)milad123 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام.اسماعیل جان تمام ساچمه های 22 و تمام ربیت ها هم وزن بودن.من فکر میکنم این خطا به خاطر فیت بودن یه ساچمه تو لوله و خلاصی داشتن یکی دیگه(درواقع شل و سفت جا رفتن ساچمه)باعث این امرشده

در هر صورت علت خاصي براي اين افرايش سرعت بصورت يه دفعه و افت بعد از اون وجود دارد و عملا نميشه به اين دو شليك خاص استناد كرد ولي در كل واقعا خوبه و انشاا... مباركت باشه
به هرحال بنده با این تست به جمع عشاق ژول پیوستم
سلام
من یه سوالی برام پیش اومده!؟!
حداکثر سرعتی که شما بهش دست پیدا کردین حدود ۳۱۰ متر بر ثانیست! در حالی که تو سایت خود هاتسان عدد ۳۶۰ برای کالیبر ۵.۵ عنوان شده! که اگه اینطور باشه دسترسی به قدرتی معادل ۱۰۰ ژول بعید به نظر نخواهد رسید...! میشه بگید این اختلاف سرعت بخاطر چیه؟؟؟؟
دوست عزیز در تبلیغات شرکت عنوان نشده با چه ساچمه ای به این سرعت رسیده.قطعا رسیدن به این سرعت از ساچمه های سبک بعید نیست.رسیدن به قدرت 100 ژول کمی بعیده.رابطه سرعت و قدرت به شکل زیره
f=0.5*m*v^2
مثلا اگر با پرومگنوم تست میکردیم شاید به این حدود سرعت میرسید.البته اینم یادآوری کنم که بیشترین سرعت 314 بود
میلاد جان دمت گرم حرکت خوب و عالی انجام دادی
دم اقا فرهاد هم گرم که قبول زحمت کردندKhansariha (8)
رابطه سرعت و قدرت رو میدونم! منم بر اساس همین رابطه میگم که اگه با ساچمه ۱.۵ گرمی سرعت به ۳۶۰ متر بر ثانیه برسه میشه تقریبا ۱۰۰ ژول........!!!!
سرعت 360 برای ساچمه سبک محتمله .
ساچمه سنگین را که تست کردن و سرعتشو دارین مشاهده میکنین.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
لینک مرجع