انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: گام و تشریح علمی حرکت ساچمه
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
دوستان نظرتون چیه یه تاپیک جداگانه برای بحثهای تراجکتوری بالستیک و خاصیت ژیروسکوپی و اینجور چیزا بزاریم؟؟؟
اخرش من اینارو با هم قاطی میکنمKhansariha (48)چون خیلی پخش هستن.اینجوری منسجم تر میشه.Khansariha (8)
(2011-05-30 09:39 AM)Don Corleone نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان نظرتون چیه یه تاپیک جداگانه برای بحثهای تراجکتوری بالستیک و خاصیت ژیروسکوپی و اینجور چیزا بزاریم؟؟؟
اخرش من اینارو با هم قاطی میکنمKhansariha (48)چون خیلی پخش هستن.اینجوری منسجم تر میشه.Khansariha (8)
امین جان کمی موضوعات در تایپیکهای قبلی بصورت مجزا و یا پراکنده بحث شده از این بابت حرف شما درسته ولی دنبال روشن شدن این بحث هستم که لوله تفنگ ها را چرا کوتاه و یا بلند در نظر میگیرند مخصوصا برای بادیها واین لازمش درک بهتر از روش خانکشیها و محاسبه طول گامهاست که در هر لوله ممکنه با هم فرق کنه و تاثیراتش بر روی حرکت ساچمه بیان خواهد کرد و همانطور که شما هم گفتید بحثهای دیگه مثل ضریب بالستیک و غیره هم روشنتر میشه Khansariha (256)
البته بنظرم باید یک تایپیک جدا تحت این عنوان بزنم (لوله بلند و کوتاه تاثیری در قدرت و سرعت ساچمه ها دارد ؟) اگر نظر دوستان مساعد هست تایپیک جدید باز کنیم وگرنه بحث را در همینجا ادامه بدیم Khansariha (214)
با سلام

اين بحثها واقعا جالبه و ادامه داشته باشه خوبه. در مورد ارتفاع گرفتن ساچمه در طول مسير حركت يكي از متخصصين اين حرفه مي گفت ساچمه در ابتداي حركت كه داراي سرعت و انرژي بالا هست بدليل اينكه هر چه از سطح زمين فاصله بگيريم فشار هوا كمتر (محيط رقيق تر) مي شود و ساچمه ميل به بالا مي كند( تمايل به ورود به محيط رقيق تر) تا اينكه با كمتر شدن سرعت و انرژي ساچمه، نيروي جاذبه باعث ميشه كه ساچمه رو به پايين افت كنه . و ميزان ارتفاع گرفتن ساچمه هم حدود 3 الي 4 سانت ميشه. فكر كنم اين نظريه تا حدودي درست باشه. دوستان اگر در اين مورد نظري دارند بفرمايند
تشکر میکنم از جاوید عزیز بخاطر پاسخ کامل و جامعشون به علی اقا . Khansariha (8)
(2011-05-30 11:03 AM)masih.hunter نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تشکر میکنم از جاوید عزیز بخاطر پاسخ کامل و جامعشون به علی اقا . Khansariha (8)
ممنون مسیح جان من برای خودم دنبال جواب نیستم چون جوابها را تا حدودی دارم ؟! البته ببخشید کمی خود ستای شد خخخخخ Khansariha (214) ولی مسیح جان از شما هم میخواهم توضیحی بدین و نظر شما هم لازم داریم هدفم استفاده از همه نظرات و اطلاعات دوستان هست تا این مبحث خوب کارشناسی شده باشه باز ممنون از شما عزیز Khansariha (256)
با سلام

در حال حاضر با پيشرفت تكنولوژي در دوربينهاي فيلمبرداري فكر كنم بشه از حركت آهسته مسير حركت ساچمه هم فيلمبرداري كرد و اگر چنين فيلمهايي پيدا بشه ديگه دقيقا ميشه مسير حركت اونرو به عينه ديد و تجزيه و تحليل اون قابل درك تر ميشه. البته نمونه هاي مختلفي از فيلم برخورد تير به اجسام مختلف در حركت آهسته هست ولي اينكه كل مسير حركت رو فيلمبرداري كنند تا الان من نديدم.
نظری جان به نکته خوبی اشاره کردین ولی بیشتر بحث من معلول نیست بلکه علت هست شما حرکت ساچمه را میبینید و با جداول تراجکتوری و ابزار کرنوگراف فقط معلول کار که همان حرکت ساچمه هست را میشود محاسبه و تجزیه تحلیل کرد که اینم قابل استفاده بحثمون هست . اما من اینجا دنبال دلیلش هستم که هنوز خوب بهش پرداخته نشده
مثلا خواستم یک توضیح ساده از نقش گام خان داده بشه تا مطلب خوب جا بیافته ولی هنوز احساس میکنم کامل نیست و علتها و محاسبات طراحان برای گامهای خان را کسی کامل توضیح نداده البته جاوید عزیز هم توضیحاتی دادند که خیلی مفید بود ولی بیشتر معلول کار بود یعنی نتیجه کار .
برای اینکه کمی موضوع را روشن کنم الان یک توضیحی خودم بدم شاید 50% مطلب را رفته باشم و بعد که مدارک و استنادها را کامل کردم دوباره خدمت خواهم رسید.
ببینید دوستان طراحان و سازندگان لوله اسلحه مثلا سازندگان تفنگهای بادی و هوای فشرده (Pneumatic) قبل از ساخت لوله سلاح چندین مسئله را مد نظر و محاسبه قرار میدهند از قبیل
1-مقدار حجم باد پشت ساچمه که توسط فنر و پمپ پیستون تولید میشود و یا برای PCP ها از رگلاتور آزاد میشود
2- مقدار فشار بدست آمده باد برای رانش ساچمه (که همان قدرت ژول سلاح مد نظر است)
3- اپتیمها (منیمم و ماکزیمم) برای افزایش شتاب به ساچمه که محاسبه بیشتر طول لوله به این بخش بستگی داره البته با توجه به محاسبه طول و شیب گام طراحی میشود(مهمه)
4- وضعیت تعادلی تفنگ و هدفگیری هم مد نظر است
5- میزان انتظار و هدفگذاری سلاح (ماموریت سلاح مد نظر است)
6- کالیبر و تعداد خانهای پیشنهادی هم مد نظر گرفته میشود
7-شکل خانهای پیشنهادی همینطور
8-
9-
واحتمالات دیگه
ببینید این مسائل برای این بیان شد که درک بشه که چرا طراحان بعد از دیدن تمامی این ملاحضات باید اول گام ها را محاسبه کنند و شیب گامها را بدست بیاورند و بعد از آن است که طول لوله ها بدست میاد .
این مقدمات را گفتم تا حواسها به نکته اصلی معطوف بشه و توضیحی دوستان بدن که این گام چیه و کارش چیه یک تعریف یک خطی هم کافیه .
البته 50% تعریف را راهنمائی کردم و دیگه فکر کنم معلوم شده Khansariha (256)
منتظر نظرات دوستانم و تا اون موقع دارم میگردم عکس و مستندات مربوطه را هم پیدا کنم چون به جا افتادن مسئله خیلی کمک میکنه . فعلا Khansariha (214)
ممنون علی اقاKhansariha (8)
ولی گام خان وشیب خان یعنی چه؟؟؟؟Khansariha (226)
تورو خدا زیر دیپلم حرف بزنید منم بفهمم.Khansariha (256)
درست مي فرمائيد. بنده سرنخ قضيه ( معلول) رو مطرح كردم و شما ته نخ ( اصل علت) راكه موضوع فنيه و در حوزه كاري كارشناسان ساخت اسلحه مي باشد.

اما در موردي كه گفته شد مسير لوله تفنگ رو به بالا مي باشد فكر نكنم اينطور باشد چون در لوله تفنگ بادي دقت كرده باشيد قطر دهانه لوله كه ساچمه گذاشته ميشه بيشتر از سر لوله هست كه ساچمه خارج ميشه و معمولا در يك سوم انتهايي طول لوله، قطر لوله تنگ تر مي شود اين به دو دليل هست : 1 - درگير شدن مناسب ساچمه با خان جهت چرخش بهتر ساچمه وحفظ حركت تعادلي مستقيم پايدار در طول مسير حركت و 2- حذف شدن حركات ارتعاشي و نوساني ساچمه بر اثر فشار زياد باد پشت سر، چون با در نظر گرفتن قانون تشديد يا رزنانس كه باعث ميشه يك ارتعاش يا نوسان كوچك ساچمه در بدو حركت ، در طول مسير حركت خودش، دامنه نوسان و ارتعاشش بيشتر و در نتيجه انحراف بيشتر بشه. لازم به ذكر است كه خرابي پل معروف در آمريكا ( فكر كنم در شهر نيويورك) بدليل همين پديده رخ داد كه با وزش بادهاي معمولي دامنه ارتعاشات افزايش و سبب ويراني پل گرديد و از آن زمان بود كه پي به اين پديده بردند. با تشكر
نظری جان اول ممنون از همراهی شما Khansariha (8)

بعد این جملات را کی گفته نظری جان ؟!
جمله شما :(اما در موردي كه گفته شد مسير لوله تفنگ رو به بالا مي باشد فكر نكنم اينطور باشد )
و باز این جمله شما:(در لوله تفنگ بادي دقت كرده باشيد قطر دهانه لوله كه ساچمه گذاشته ميشه بيشتر از سر لوله هست كه ساچمه خارج ميشه و معمولا در يك سوم انتهايي طول لوله، قطر لوله تنگ تر مي شود)
البته برای جمله اول فکر کنم کاربر معراجی برای پاسخ یکی دیگه از دوستان(امین) گفته بود در خصوص بالا رفتن ساچمه موقع شلیک که مربوط به توضیح حرکت ساچمه از ابتدای خروج بود که ساچمه مسیر رو به پائین داره و اصلا بالا نمیرود و این پر واضح است که برای اینکه افت ساچمه و صفر دوربین در بیاد تنظیم دید از دوربین و خط دید لوله باید موازی نباشه و این دو خط همدیگر را در دو نقطه قطع میکنند بخاطر خط سیر ساچمه و حالت کمانی و قوسی آن و بدیهی است این کار ممکن نیست مگر لوله کمی رو به بالا (یعنی خط دید لوله سلاح رو به بالا باشد ) قرار میگیرد . Khansariha (214)
حالا اینها را به موقع میپردازیم منتظر نظر دوستان برای تعریف و یا شرح کار گامها و کار شیب گامها هستم قول میدم اگر این مسئله جا بیافته بیشتر مسائل لوله سلاح و اختلافهای موجود حل بشه Khansariha (256)
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
لینک مرجع