2015-02-25, 02:44 PM
باسلام.
آقابهنام خان یکبار اسمتو بهم گفتی من هنوز یادمه !!! اونوقت من بیچاره رو عکس امضام اسمم هست و در ارسالهای قبلیم هم گفتم ولی شما اسم داداش کوچیکتو هنوز نمیدونی !!!! این یعنی اینکه اصلا ارسالهای دوستانتو دقیق مطالعه نمیکنی !!! از شما که تاپیک دقت ... رو ایجاد کردید بعیده !!!!
کوچیکت رضا م.
درمورد واژه ی جالب "دینامیک حرکت" هنوز کل بشر چیز زیادی نمیدونه چه برسه من بیسواد که حرفای بقیه رو تکرار میکنم و بقول معروف اداشو درمیارم ....
در طبیعت هیچ حرکتی انجام نمیشه مگه نیرویی پشت قضیه باشه / درمورد حرکت پرتابه (مرمی/ساچمه) در سلاحهای خاندار همونطور که همه میدونیم دونوع حرکت وجود داره :یکی حرکت رو به جلو (به سمت هدف) و دیگری حرکت دورانی پرتابه به دور خودش .../ پس وقتی دو نوع حرکت داریم یعنی دو تا " نیرو" هم داریم : یکی نیروی پیشران که از فشارگاز باروت وارد شده و دیگری نیرویی که در اصل از همین گاز باروت ولی "بواسطه ی اثر خان" درجهتی متفاوت بر پرتابه وارد شده ...
حالا چرا نیروهارو تجزیه کردیم ؟! چون بتونیم با شمایل برداری جهت این نیروها رو بررسی کنیم : نیروی پیشران (نیروی a) و نیروی چرخشی خان (نیروی b)
حالا اگه با شکل بخوایم این دو نیروی وارده بر پرتابه رو بررسی کنیم میشه این :
باتوجه به اینکه هر نیروی مرکبی در طبیعت یک برآیند نیرویی داره دونیروی a و b هم در اینجا یک برایند داره که باتوجه به جهت سه بعدیه این دونیرو میشه نیروی سومی که ما بنام s نامگذاریش میکنیم :
ازاونجایی که پرتابه ی ما آزادانه درهوا در جهت همین دو نیروی aوb درحرکته برایند این دو نیرو یعنی نیروی s باعث یک حرکت فنری/ یا مارپیچی /یا حلزونی /یا اسپیرال میشه ! که اصطلاحا این پدیده معروف شده به حرکت اسپیرال...
(البته این بیان یک ایراد در اصول فیزیکی داره ولی چون دراینجا با ظاهر این پدیده مطابقت داره و دارای تناقضی نیست بنابراین برای درک آسان این پدیده فرض بردرستی این بیان ریاضی میکنیم)
امیدوارم با این بیان ساده متوجه ماهیت کلی این حرکت شده باشید. این پدیده در اطراف ما آنقدر زیاده که اگه درست درکش کنید هر روز و هر ساعت و هر دقیقه باهاش سرو کار دارید و اونو میبینید...
یک مثال ساده ای که اکثرا دیدیم و میتونیم حسش کنیم همین شوت کات دار توپ ه ! ما بایک نیرو ودر دوجهت به توپ ضربه میزنیم (به سمت جلو _ چرخش بسمت داخل یاخارج پا) و برآیندش میشه یک نیرو و یک حرکت بنام "کات" که بصورت منحنی خودشو نشون میده!
البته در کره ی زمین وجود هوا نقش موثری در این پدیده داره که نتیجه ش میشه همون انحراف تیر در جهت گردش خان ! چراکه (درعکسهای فوق) مقاومت هوا اثر یکسانی بر نیروی a و b نمیگذاره ! و مسلما بر نیروa بیشتر اثرگذارخواهد بود و نتیجه ش اینه که هرچه پرتابه پیش میره برایند دو نیرو به سمت نیروی b متمایل میشه و انحراف درجهت حرکت اسپیرال آغاز میشه !!!! واسه همینه که اگه بشه فرمی ساخت که باعث بشه مقاومت هوا کمترین اثر رو بر اون بذاره مطمئنا این انحراف کمتر خواهد شد...
در طرح پیشنهادی که واسه ساچمه قبلا اعلام شد وجود یک کریدور هوا باعث کمترشدن مقاومت هوا درمسیر حرکت ساچمه (نیروی a) میشه و این انحراف هم قائدتا بصورت تئوریک کمتر خواهد شد.
دوست عزیزم key اگه لطف کنید ارسالهای قبل رو مطالعه بفرمایید درمورد چگونگی عملکرد این کریدور توضیح داده شده...
باتشکر.
آقابهنام خان یکبار اسمتو بهم گفتی من هنوز یادمه !!! اونوقت من بیچاره رو عکس امضام اسمم هست و در ارسالهای قبلیم هم گفتم ولی شما اسم داداش کوچیکتو هنوز نمیدونی !!!! این یعنی اینکه اصلا ارسالهای دوستانتو دقیق مطالعه نمیکنی !!! از شما که تاپیک دقت ... رو ایجاد کردید بعیده !!!!
کوچیکت رضا م.
درمورد واژه ی جالب "دینامیک حرکت" هنوز کل بشر چیز زیادی نمیدونه چه برسه من بیسواد که حرفای بقیه رو تکرار میکنم و بقول معروف اداشو درمیارم ....
در طبیعت هیچ حرکتی انجام نمیشه مگه نیرویی پشت قضیه باشه / درمورد حرکت پرتابه (مرمی/ساچمه) در سلاحهای خاندار همونطور که همه میدونیم دونوع حرکت وجود داره :یکی حرکت رو به جلو (به سمت هدف) و دیگری حرکت دورانی پرتابه به دور خودش .../ پس وقتی دو نوع حرکت داریم یعنی دو تا " نیرو" هم داریم : یکی نیروی پیشران که از فشارگاز باروت وارد شده و دیگری نیرویی که در اصل از همین گاز باروت ولی "بواسطه ی اثر خان" درجهتی متفاوت بر پرتابه وارد شده ...
حالا چرا نیروهارو تجزیه کردیم ؟! چون بتونیم با شمایل برداری جهت این نیروها رو بررسی کنیم : نیروی پیشران (نیروی a) و نیروی چرخشی خان (نیروی b)
حالا اگه با شکل بخوایم این دو نیروی وارده بر پرتابه رو بررسی کنیم میشه این :
باتوجه به اینکه هر نیروی مرکبی در طبیعت یک برآیند نیرویی داره دونیروی a و b هم در اینجا یک برایند داره که باتوجه به جهت سه بعدیه این دونیرو میشه نیروی سومی که ما بنام s نامگذاریش میکنیم :
ازاونجایی که پرتابه ی ما آزادانه درهوا در جهت همین دو نیروی aوb درحرکته برایند این دو نیرو یعنی نیروی s باعث یک حرکت فنری/ یا مارپیچی /یا حلزونی /یا اسپیرال میشه ! که اصطلاحا این پدیده معروف شده به حرکت اسپیرال...
(البته این بیان یک ایراد در اصول فیزیکی داره ولی چون دراینجا با ظاهر این پدیده مطابقت داره و دارای تناقضی نیست بنابراین برای درک آسان این پدیده فرض بردرستی این بیان ریاضی میکنیم)
امیدوارم با این بیان ساده متوجه ماهیت کلی این حرکت شده باشید. این پدیده در اطراف ما آنقدر زیاده که اگه درست درکش کنید هر روز و هر ساعت و هر دقیقه باهاش سرو کار دارید و اونو میبینید...
یک مثال ساده ای که اکثرا دیدیم و میتونیم حسش کنیم همین شوت کات دار توپ ه ! ما بایک نیرو ودر دوجهت به توپ ضربه میزنیم (به سمت جلو _ چرخش بسمت داخل یاخارج پا) و برآیندش میشه یک نیرو و یک حرکت بنام "کات" که بصورت منحنی خودشو نشون میده!
البته در کره ی زمین وجود هوا نقش موثری در این پدیده داره که نتیجه ش میشه همون انحراف تیر در جهت گردش خان ! چراکه (درعکسهای فوق) مقاومت هوا اثر یکسانی بر نیروی a و b نمیگذاره ! و مسلما بر نیروa بیشتر اثرگذارخواهد بود و نتیجه ش اینه که هرچه پرتابه پیش میره برایند دو نیرو به سمت نیروی b متمایل میشه و انحراف درجهت حرکت اسپیرال آغاز میشه !!!! واسه همینه که اگه بشه فرمی ساخت که باعث بشه مقاومت هوا کمترین اثر رو بر اون بذاره مطمئنا این انحراف کمتر خواهد شد...
در طرح پیشنهادی که واسه ساچمه قبلا اعلام شد وجود یک کریدور هوا باعث کمترشدن مقاومت هوا درمسیر حرکت ساچمه (نیروی a) میشه و این انحراف هم قائدتا بصورت تئوریک کمتر خواهد شد.
دوست عزیزم key اگه لطف کنید ارسالهای قبل رو مطالعه بفرمایید درمورد چگونگی عملکرد این کریدور توضیح داده شده...
باتشکر.