انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: علم فیزیک و دقت در اسلحه
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5
داداش کوچیکت بهنام هستم
در مورد اثر سانتریفوژ
شما دو ساچمه را از لحاظ سرعت افقی ثابت فرض کن که با سرعت بالا در حال گردش به دور خود هستند
نیروی چرخشی حاصل از خان در جرم بسیار محدود ذخیره شده و هردو ساچمه به دور خود می چرخند
حال یکی از ساچمه ها از وسط برش خورده در نتیجه هوا را از میان کشیده و به اطراف پس میزند (توجه داشته باشید حرکت رو به جلو نداریم پس زنی هوا ناشی از چرخش است)
اما ساچمه دومی توپر و بدنه ای صیقلی دارد
در نتیجه ساچمه دومی مثل زمانی که در خلائ باشد مدتها حرکت دورانی خود را حفظ میکند
اما ساچمه اولی انرژی خود را به هوا پس داده فورا بخاطر جرم محدود متوقف می شود
بهنام جان لطف میکنی اصلا بدون اینکه به عکسهایی گذاشتم توجه کنی همین که الان فرمودی رو با شکل برام توضیح بدی..؟؟!! میخوام ببینم که اون ساچمه ای که میگی از وسط برش خورده و این اتفاق واسش میفته چه شکلیه... / دمت گرم...Khansariha (8)
از اونجایی که دیدم واسه آقا بهنام عزیز سوءبرداشت پیش اومده بخاطر اینکه دوستان دیگه هم احیانا از عکسهای ناقص من برداشت و تجسم اشتباهی نداشته باشن ماکت یکی از مدل های پیشنهادی ساچمه هاکه قبلا عکس مقطع هاشو گذاشته بودم ساختم / تقدیم به شما :

[تصویر: 14243587661.jpg]
[تصویر: 14243588031.jpg]
[تصویر: 14243588371.jpg]
[تصویر: 14243588741.jpg]
[تصویر: 14243589091.jpg]
[تصویر: 14243589681.jpg]
[تصویر: 14243590051.jpg]
[تصویر: 14243590461.jpg]
[تصویر: 14243590981.jpg]
[تصویر: 14243591381.jpg]
[تصویر: 14243591781.jpg]
اینطوری دوستان بهتر میتونن پدیده های مفید و مخربی رو که در حرکت این فرم ساچمه درهوا واسش پیش میاد بررسی و توضیح بدن.

دیشب حسین آقا سوال کرده بودن درمورد پدیده ی حرکت اسپیرال در پرتابه های دارای حرکت وضعی (موثر از خان) که یکی از اساتید عزیز توضیحات کاملشو فرمودن و بنده هم چون مدل عینی الان در دسترسم بود بطور شماتیک این پدیده رو در مورد ساچمه های ایرریفل با همین ماکت نشون دادم (باشد که مقبول افتد ...)
لازم به ذکره که این پدیده یک پدیده ی بدیهیه فیزیکی در طبیعته که در همه ی سیستم های مشابه خودشو نشون میده و بطور خاص در مورد حرکت مرمی /ساچمه هرچی از دهانه ی لول سلاح فاصله میگیره بدلیل اینکه از انرژی ش کاسته میشه برآیند بین دو نیروی 1:(پیشران و چرخش _ موثر از گاز باروت و خان) و 2:(گشتاور مخالفی که باعث حرکت اسپیرال میشه ) به ضرر نیروی اول و به نفع نیروی دوم پیش میره ودر نتیجه حرکت اسپیرال بیشتر خودشو نشون میده یا بعبارت ریاضی دامنه و طول موج بالاتری رو میگیره و این یعنی انحراف موثر از این پدیده بیشتر میشه ...
پس بدیهیست برای به حداقل رساندن این نیرو میبایست حفظ انرژی بهتری رو داشته باشیم و حفظ انرژی بهتر یعنی : نیروی پیشران بیشتر/ عملکرد بهینه ی گام خان / وزن بیشتر در عین حال فرم مناسبتر برای عبور راحت تر از هوا و .....هرکار مفید دیگه ای که میشه واسه این هدف انجام داد.
مثالی که واسه درک ملموس تر این پدیده در یک سیستم متفاوت میشه ازش نام برد همون ساختار معروف پره ی دوچرخه ست که با تحت زاویه قرار دادن محور افقی پره ی درحال چرخش میبینیم که حول محور عمودی نیز حرکت وضعی پیدا میکنه...
(احتمالا این ساختار رو همه دیدین...)

اینم چند تا عکس شماتیک از نمایش پدیده ی اسپیرال در حرکت ساچمه (اندازه ها فرضی و صرفا برای درک بهتر اینجوری درنظر گرفته شده)

[تصویر: 14243606661.jpg]
[تصویر: 14243607341.jpg]
[تصویر: 14243607761.jpg]
[تصویر: 14243608141.jpg]

با تشکر...Khansariha (8)
با سلام
شاید من درست متوجه نشدم در شکل زیر یک ساچمه مشاهده میشه که تا نصفه برش خورده


[تصویر: 14241333721.jpg]

[/quote]

در مورد طرح دوم
در درجه اول از زحمت فراوان شما جهت ساخت نمونه و تهیه عکس تشکر مینمایم
در ثانی اینطور که متوجه شدم یک سوراخ سراسری در ساچمه وجود داره درسته
بیخیال بهنام جان / از این موارد پیش میاد/ من عذرمیخوام که در ترسیم ها پرسپکتیو رو نکشیدم!!!
البته اگه ارسال اولمو دقیق میخوندی نوشته بودم که یک ساچمه ی هالوپوینت رو با مته ی نیم سوراخ کرده بودم واسه تست...!!! واسه نشون دادن احجام در سطح از پلان ها (برش های افقی) و مقاطع مختلف استفاده میشه و این استاندارد ارائه ی دیتیل احجام در ترسیمه .
خب حالا که مشکل سوء تفاهم حل شد خوشحال میشم درمورد این طرح نظرات شما و دیگر عزیزانو بدونم.
درضمن الان دیگه فک کنم با توجه به مقاطع در عکس های قبلی و ماکت حجم جزییاتش کاملا روشن باشه. اگه بازم لازم بود بگو تا از زوایای دیگه ترسیم کنم.
چاکریم...Khansariha (8)
دوست عزیز متوجه طرحت شدم به نظر خوب میاد
جالبه که در چتر نجاتهای اولیه به علت انباشت هوا چتر نا پایدار شده و به سمت چپ و راست نوسان می کرده که جهت رفع مشکل یک سوراخ دقیقا وسط چتر تعبیه می کردند که باعث می شده اضافه هوا ازاد بشه

در طرح شما هم دریچه پلاستیکی مثل یک سوپاپ در لحظه شلیک جلوی فرار هوا را می گیرد و بعد با برداشته شدن فشار از پشت ان هوا از میان حرکت کرده و دریچه جدا می شود
به نظر طرح خوبی است اما سوراخ بایستی بسیار دقیق تعبیه شود تا از نا بالانسی جلو گیری شود
يه سوال براي من به وجود اومده اونم اينه كه اگه اين سوراخ رو به طور كامل از سر تا انتهاي ساچمه ايجاد كنيم فلسفه هالوپوينت بودن ساچمه رو زير سوال ميبريم!! بالاخره توي اون فرو رفتگي سر ساچمه بايد هواي فشرده متمركز بشه تا موقع اصابت به شكار همون هواي فشرده رو تو بدن شكار تخليه كنه و حالت شوك بده. با اين كار كه ديگه هواي فشرده اي به وجود نمياد
باسلام.
درمورد ساچمه ها و مرمی های هالوپوینت بله ... "یکی" از عواملی که در "بعضی اهداف" باعث شکفته شدن مرمی و درنتیجه تخریب مطلوب میشه همین حبس ناگهانی هوا ست ولی این مساله تنها عامل شکفته شدن و ایجاد شکل قارچی ساچمه یا مرمی نیست ! حتی این عامل در بسیاری از اهداف ناچیز و بعضا بی اثره ! و تنها عامل موثر و غالب در این پدیده اینرسی سکون ناگهانی پس از برخورد و بواسطه ی فرم دینامیکیه خاص پرتابه های هالوپوینته... درضمن کیفیت تخریب هالوپوینت ها صرفا بخاطر وارد کردن این هوای حبس شده داخل جسم هدف نیست!!! و این تخریب برمیگرده به بیشتر شدن سطح تماس بواسطه ی شکفته شدن یا گسترده تر شدن مقطع پرتابه دربرخورد و عبور از هدف...
اما مطمئنا با این فرم (کریدور عبور هوا) عملکرد مشابه هالوپوینت نخواهیم داشت و ممکنه تخریب کمتری صورت بگیره (یا شایدم بیشتر !!!! ...) این بستگی به جزییات ریز فرم ساچمه در این طرح داره که بنظرم میشه با انجام کارهایی این تخریب مطلوب رو ایجاد کرد (مثل ایجاد شیار های درجه بندی شده حول بدنه ی داخلیه کریدور و محاسبه ی زاویه ی بهینه ی شکل قیفی آن و همچنین اندازه ش شامل _قطر و طول کریدور_ و ...)
با همه ی این احوال در حال حاضر هم در طراحی انواع مرمی ها و ساچمه ها فرمی رو نداریم که همه ی فاکتورها رو باندازه ی خیلی خوب دارا باشه ... باینصورت که واسه دقت و سرعت بالا یک فرم بهتر عمل میکنه که درعین حال تخریب کمتری داره و بالعکس! در طرح فوق هم مبنا دقت بهتر بواسطه ی عبور راحت تر از هوا و کمتر شدن پدیده های مخرب شایع در این حرکت بوده و درعین حال داشتن تخریبی مشابه به ساچمه های هالوپوینت...
اما بنظرم نکته ای که شما بهش اشاره کردید از این نظر مهم و مفیده که این اصل رو در طراحی یاداوری میکنه که :هدف از طراحی رسیدن به طرح صد درصد مطلوبه ! صددرصد کامل ! و صددرصد اوکی ! وقتی هدف این باشه مطمئنا زیرصد های خوب و خارق العاده ای حاصل میشه! و بنده باین اعتقاد کامل دارم.
باتشکر فراوان از key عزیز.Khansariha (8)
دوست عزیز fmj
هنوز اسم شما را نمی دانم
ظاهرا در باره مسائل دینامیک حرکت اطلاعات بسیاری داریداگر زحمت نیست درباره حرکت اسپیرال توضیحات بیشتری بدهید
(2015-02-21 01:02 AM)FMJ نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
باسلام.
درمورد ساچمه ها و مرمی های هالوپوینت بله ... "یکی" از عواملی که در "بعضی اهداف" باعث شکفته شدن مرمی و درنتیجه تخریب مطلوب میشه همین حبس ناگهانی هوا ست ولی این مساله تنها عامل شکفته شدن و ایجاد شکل قارچی ساچمه یا مرمی نیست ! حتی این عامل در بسیاری از اهداف ناچیز و بعضا بی اثره ! و تنها عامل موثر و غالب در این پدیده اینرسی سکون ناگهانی پس از برخورد و بواسطه ی فرم دینامیکیه خاص پرتابه های هالوپوینته... درضمن کیفیت تخریب هالوپوینت ها صرفا بخاطر وارد کردن این هوای حبس شده داخل جسم هدف نیست!!! و این تخریب برمیگرده به بیشتر شدن سطح تماس بواسطه ی شکفته شدن یا گسترده تر شدن مقطع پرتابه دربرخورد و عبور از هدف...
اما مطمئنا با این فرم (کریدور عبور هوا) عملکرد مشابه هالوپوینت نخواهیم داشت و ممکنه تخریب کمتری صورت بگیره (یا شایدم بیشتر !!!! ...) این بستگی به جزییات ریز فرم ساچمه در این طرح داره که بنظرم میشه با انجام کارهایی این تخریب مطلوب رو ایجاد کرد (مثل ایجاد شیار های درجه بندی شده حول بدنه ی داخلیه کریدور و محاسبه ی زاویه ی بهینه ی شکل قیفی آن و همچنین اندازه ش شامل _قطر و طول کریدور_ و ...)
با همه ی این احوال در حال حاضر هم در طراحی انواع مرمی ها و ساچمه ها فرمی رو نداریم که همه ی فاکتورها رو باندازه ی خیلی خوب دارا باشه ... باینصورت که واسه دقت و سرعت بالا یک فرم بهتر عمل میکنه که درعین حال تخریب کمتری داره و بالعکس! در طرح فوق هم مبنا دقت بهتر بواسطه ی عبور راحت تر از هوا و کمتر شدن پدیده های مخرب شایع در این حرکت بوده و درعین حال داشتن تخریبی مشابه به ساچمه های هالوپوینت...
اما بنظرم نکته ای که شما بهش اشاره کردید از این نظر مهم و مفیده که این اصل رو در طراحی یاداوری میکنه که :هدف از طراحی رسیدن به طرح صد درصد مطلوبه ! صددرصد کامل ! و صددرصد اوکی ! وقتی هدف این باشه مطمئنا زیرصد های خوب و خارق العاده ای حاصل میشه! و بنده باین اعتقاد کامل دارم.
باتشکر فراوان از key عزیز.Khansariha (8)
خواهش ميكنم. البته يه موضوعي اين وسط اصلا در نظر گرفته نشده اونهم اينه كه اگه از سر تا ته ساچمه يك كريدور ايجاد بشه كه ديگه موقع شليك اصلا ساچمه پرتاب نميشه. هوا به جاي فشرده شدن پشت ساچمه ، از سر ساچمه ميره بيرون
صفحه ها: 1 2 3 4 5
لینک مرجع