2014-06-01, 11:57 PM
در سایت بخشی با عنوان ساخت کمان ریکروی دارید که اونجا درباره همه چیز متفرقه بحث شده از کمان کمپاند تا کراسبو در کنار مبحث اصلی. و این درحالیست که تفاوت بین کمان ساده ریکروی با سیستم مرکب و پیچیده کمپاندی بسیار زیاد هست. اصولا مبحث ساحت کمان با سیستم کمپاندی به کلی متفاوت بود خود بحث دیگریست؛ به همین دلیل جایز میدونم تاپیک جدا براش باز بشه تا مطالب تخصصی تر در تاپیک مستقل دنبال بشه. حتی بهتر میبود اگر به کلی بحث ساخت کراسبو نیز از کمان جدا میشد.
در این تاپیک به طور تخصصی به ساختکمان یا کراسبو با سیستم کمپاندی خواهیم پرداخت. لذا خواهش مندم از بحث های بی مورد و بی ربط که حتی موسط به بحث مربوط میشوند نیز خودداری کنید و فقط از پروژه ساخت خودتان اگر موجود هست مطلب درج بشود تا الگویی عینی و تجربی در اختیار باشد. دلیل اتخاذ نام پروژه ساخت تاکید بر بعد تجربی کار هست.
اساسی ترین تفاوت کمان با سیستم ساده ( ریکرو ) با کمان با سیستم مرکب ( کمپاند ) نوع بازو از نظر جنس طراحی و اجزا میباشد.
در سیستم ساده ( ریکرو ) طول بازو بلندتر و به نسبت قطر و نیز نیروی مورد نیاز برای خم کردن هم کمتر میباشد. اما در سیستم بازو های کمپاندی طول بازو حتی از نصف کمان ریکروی کمتر هست در عوض بازو ضخامت بیشتری دارد که بدیعی هست خم کردن چنین بازوی کوتاه و ضخیمی ( قدرتمندی ) بی واسطه با نیروی انسانی ممکن نیست. لذا نیاز به قطعات جدیدی به نام کم ( چرخدنده- قرقره ) در دو سر بازو و آرایش هندسی و سیستم زه کشی خاصی برای تولید نیروی مکانیکی لازم احساس میگردد.
بازوهای کمپاندی دارای طولی کوتاه تر وبسیار کمتر از بازوهای ریکروی جابه جایی ( خم شدگی ) دارند این از جمله برتری های این سیستم هست که با بازوی کوتاه و دامنه حرکت بسیار کمتر میتواند نیروی بیشتر و بهینه تری به پشت تیر انتقال دهد.
طول کوتاهتر کمان یا کراسبوی شکاری باعث حجم کمتر و برتری در شکار و حمل و نقل و کاهش بسیار محصوص لگد شلیک میشود. به کاربردن کمان ساده ریکروی در محیط بسته یا جنگلی شلوغ به دلیل ناحیه زیاد ارتجاع بازوها خطرناک و احتمال برخورد که منجر به انحراف میشود را تشدید میکند.
چالب است بدانید کل محدوده ارتجاع سیستم بازوی کمپاندی کراسبوی حقیر به 3 سانتی متر نمیرسید!
برای پروژه ساخت کراسبو ابتدا متریال فایبرگلاسی که قبلا روی سیستم ریکروی استفاده میکردم و به سختی کشیده میشد، استفاده کردم که پس از نصب آرایش کم ها دو سر بازو بسیار بسیار راحت و بدون مقاومت به سادگی خم میشد. نتیجه حاصله : بر روی سیستم کمپاندی میشود از پنداژ بسیار بیشتری بهره برد. که از متریال فلزی بسیار قوی و سخت فنر ماشین استفاده کردم که به خوبی کار میکرد و میتوانم بگویم حدودا 6 برابر از حالت کمپاندی قویتر و در عین حال بهتر نیز بود. به خوبی کار میکرد تا اینکه تصمیم گرفتم اتصال کمها را با جوش استحکام بخشم که نمیدانست آهن فولادی بسیار خشک را نباید جوش داد!! به محظ داغ شدن همچون شیشه از محل جوش شکست!!
به ناچار علیرغم علم به مشقت بسیار و پروسه چندین ساعت وقت جهت شکل دهی فولاد زبان نفهم چموش امروز صبح دست به طراحی بازوی جدیدی برپایه تجربیات دفعه پیش زدم.
برای رسیدن به شتاب و ارتجاع مورد نظر میبایست به دقت آناتومی هندسی بازو تعیین ، طراحی ساخته و پرداخته شود. و سخت تر اینجا که میبایست دو بازو کاملا قرینه یکدیگر ساخته شود. و اگر جز این گردد ....
به تدریج میبایست در امتدار به انتها از قطر و مساحت ( پهنا ) کم شدود تا بازو هرچه چالاکتر و سریعتر هوا را بشکافد.
حتما شنیده اید که گویند یک تصویر گویاتر از هزار سطر قلم فرسایست پس اختصار پیشه کرده باقی مطالب نهفته بردوش عکسها میگذاریم:
در این تاپیک به طور تخصصی به ساختکمان یا کراسبو با سیستم کمپاندی خواهیم پرداخت. لذا خواهش مندم از بحث های بی مورد و بی ربط که حتی موسط به بحث مربوط میشوند نیز خودداری کنید و فقط از پروژه ساخت خودتان اگر موجود هست مطلب درج بشود تا الگویی عینی و تجربی در اختیار باشد. دلیل اتخاذ نام پروژه ساخت تاکید بر بعد تجربی کار هست.
اساسی ترین تفاوت کمان با سیستم ساده ( ریکرو ) با کمان با سیستم مرکب ( کمپاند ) نوع بازو از نظر جنس طراحی و اجزا میباشد.
در سیستم ساده ( ریکرو ) طول بازو بلندتر و به نسبت قطر و نیز نیروی مورد نیاز برای خم کردن هم کمتر میباشد. اما در سیستم بازو های کمپاندی طول بازو حتی از نصف کمان ریکروی کمتر هست در عوض بازو ضخامت بیشتری دارد که بدیعی هست خم کردن چنین بازوی کوتاه و ضخیمی ( قدرتمندی ) بی واسطه با نیروی انسانی ممکن نیست. لذا نیاز به قطعات جدیدی به نام کم ( چرخدنده- قرقره ) در دو سر بازو و آرایش هندسی و سیستم زه کشی خاصی برای تولید نیروی مکانیکی لازم احساس میگردد.
بازوهای کمپاندی دارای طولی کوتاه تر وبسیار کمتر از بازوهای ریکروی جابه جایی ( خم شدگی ) دارند این از جمله برتری های این سیستم هست که با بازوی کوتاه و دامنه حرکت بسیار کمتر میتواند نیروی بیشتر و بهینه تری به پشت تیر انتقال دهد.
طول کوتاهتر کمان یا کراسبوی شکاری باعث حجم کمتر و برتری در شکار و حمل و نقل و کاهش بسیار محصوص لگد شلیک میشود. به کاربردن کمان ساده ریکروی در محیط بسته یا جنگلی شلوغ به دلیل ناحیه زیاد ارتجاع بازوها خطرناک و احتمال برخورد که منجر به انحراف میشود را تشدید میکند.
چالب است بدانید کل محدوده ارتجاع سیستم بازوی کمپاندی کراسبوی حقیر به 3 سانتی متر نمیرسید!
برای پروژه ساخت کراسبو ابتدا متریال فایبرگلاسی که قبلا روی سیستم ریکروی استفاده میکردم و به سختی کشیده میشد، استفاده کردم که پس از نصب آرایش کم ها دو سر بازو بسیار بسیار راحت و بدون مقاومت به سادگی خم میشد. نتیجه حاصله : بر روی سیستم کمپاندی میشود از پنداژ بسیار بیشتری بهره برد. که از متریال فلزی بسیار قوی و سخت فنر ماشین استفاده کردم که به خوبی کار میکرد و میتوانم بگویم حدودا 6 برابر از حالت کمپاندی قویتر و در عین حال بهتر نیز بود. به خوبی کار میکرد تا اینکه تصمیم گرفتم اتصال کمها را با جوش استحکام بخشم که نمیدانست آهن فولادی بسیار خشک را نباید جوش داد!! به محظ داغ شدن همچون شیشه از محل جوش شکست!!
به ناچار علیرغم علم به مشقت بسیار و پروسه چندین ساعت وقت جهت شکل دهی فولاد زبان نفهم چموش امروز صبح دست به طراحی بازوی جدیدی برپایه تجربیات دفعه پیش زدم.
برای رسیدن به شتاب و ارتجاع مورد نظر میبایست به دقت آناتومی هندسی بازو تعیین ، طراحی ساخته و پرداخته شود. و سخت تر اینجا که میبایست دو بازو کاملا قرینه یکدیگر ساخته شود. و اگر جز این گردد ....
به تدریج میبایست در امتدار به انتها از قطر و مساحت ( پهنا ) کم شدود تا بازو هرچه چالاکتر و سریعتر هوا را بشکافد.
حتما شنیده اید که گویند یک تصویر گویاتر از هزار سطر قلم فرسایست پس اختصار پیشه کرده باقی مطالب نهفته بردوش عکسها میگذاریم: