انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: معرفی چند گونه چوب که میتوان برای قنداق استفاده کرد
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3
* راش rash
چوبي است نيمه سخت و سنگين و خوشتراش با قابليت تورقي بسيار مناسب، مناسب براي روکش گيري الوارگيري، پارکت تراورز، تخته چند لايه، صنايع مبلمان (به خصوص مبلهاي خميده)، قايق سازي.نام علمي اين چوب Fagus orientalis نام فارسي و بومي راش و مرس و نام انگليسي آن Beech است. از خواص ظاهري چوب راش درون نامشخص و به رنگ کرم مايل به قرمز است. دواير ساليانه فشرده و در نتيجه در مقاطع طولي داراي خطوط کم و بيش مشخص ناشي از آن است. از بارزترين خصوصيات شايد بتوان به پره هاي چوبي در مقاطع طولي اشاره کرده که در مقطع شعاعي به پرمگس و در مقطع مماسي به دوک معروفند و اين پره ها به صورت لکه هاي قرمز ديده ميشود.

چه بسا گاهي اين پرمگس هاي زيبا عيب محصوب ميشوند چرا که به عقيده نجاران اين بخشهاي چوب پس از رنگ کاري سياه ميشوند. گونه راش چوبي نيمه سنگين و داراي بافتي همگن و تقريبا مقاوم در برابر حشرات و قارچهاست. گرده بينه هاي درجه 1 و 2 راش در ايران بيشتر به مصرف کارخانجات روکش و تخته لايه مي رسد و گرده بينه هاي درجه 3 پس از تبديل به الوار به بازار تهران (پل چوبي) روانه مي شوند. بنا به اطلاعات بازار ميزان تفاوت قيمت آن در 6 ماهه نخست در بازار تهران بوده است. به دليل بافت همگن و درجه سختي مناسب اين چوب بيشترين تقاضا را براي خريد به منظور تهيه مبل در بازار دارد.

همچنين به دليل قابليت آغشتگي با انواع محلولهاي حفاظتي بيشترين گونه مصرفي در کارخانه هاي اشباع است. البته اخيرا گونه هاي خارجي راش از طريق آذربايجان وارد ايران شده است که بنا به ادعاي مبل سازان و فرشندگان چوب کيفيت چوب راش ايراني را ندارد ولي به دليل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها ميزان ضايعات کمتري، در امر فرآيند توليد دارد.

* توسکاtoska
چوبي سبک، نرم، راست تار، خوشکار، زير بافت و قابل تورق مي باشد که در تختۀ چند لايي مخصوصا لايه هاي وسطي، جعبه سازي، مدل سازي، اسکلت مبلمان کاربرد دارد.دو گونه توسکاي قشلاقي و ييلاقي به نام هاي علمي Subcordate Alnus و Glutionose Alnuse در ايران وجود دارد. نام هاي محلي توسکا، تسکا و توسه است. چوب درون نامشخص، رنگ کرم مايل به قرمز، دواير ساليانه پهن با حدود نسبتا مشخص و موجدار در مقطع عرضي و پره چوبي آجري شکل قرمز رنگ در مقطع شعاعي و دوک هاي ظريف (پره ها) در مقطع مماسي از خصوصيات ظاهري چوب است.

چوبي نيمه سنگين تا سبک است که به دليل پرداخت و رنگ پذيري شکاف خوري و ابزار خوري خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولي کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهي دارد. بيشترين ميزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش را داراست که البته در حال حاضر مهمترين مورد مصرف آن طبق آمار موجود در کارخانجات تخته لايه سازي آن در برابر آب در ساختن بناهاي آبي نيز مصرف ميشود. قيمت چوب توسکا به صورت الواري در سال بوده است.

* افرا
چوبي است سخت، سنگين، راست تار، خوشکار، سبک و شکننده و قابل تورق و مناسب براي صنايع کف پوش و روکش سازي، ساخت تخته چند لايه، قالب کفش، ساخت لوازم مهندسي، پوشش سطوح بزرگ، ديوار ها و رويه ميزها و تخته خرده چوب، قابليت کنده کاري و ظريف کاري، مجسمه سازي، مبلمان و خراطي.اين خانواده داراي گونه هاي مختلفي در ايران است از جمله ميتوان افرا پلت، افرا شيردار و کيکم را نام برد. بزرگترين و فراوان ترين افراي ايران اپلت با نام علمي insigne Bosso و نام انگليسي Maple است. اين گونه چوب درون نامشخص، چوب سفيد مايل به کرم با درخشندگي کم و بيش صدفي دارد.

دواير ساليانه به دليل فشردگي چوب تابستانه در مقطع عرضي کاملا مشخص و در مقطع مماسي نقوش مواج و در مقطع عرضي نقوش رگه اي مانند ايجاد کرده است که پره هاي چوبي ظريف و قهوه اي رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولي به صورت لکه ها و دوک ها نمايان است. چوبي نيمه سنگين با پرداخت آسان و هم کشيدگي کم باعث شده تا در صنعت مبلمان و روکش گيري جايگاه ويژه اي داشته باشد.

* چوب نراد (روسي)
واژه چوب روسي در بازار چوب ايران به هر نوع چوب سفيد رنگ وارداتي از روسيه تلقي ميشود و کاربرد آن هم چندان تفاوتي نمي کند در حاليکه اين چوب سفيد خود شامل گونه هاي کاملا متفاوت چون نراد، نوئل و انواع کاجها مي شوند. همچنانکه گفته شد يکي از گونه هاي چوبي که به چوب روسي معروف است Abies يا نراد است که نام رايج آن در دنيا Fir و Sapen است.

اين چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفيد مايل به قرمز، فاقد مجاري صمغي، راست تار، سبک، واکشيدگي و همکشيدگي کم، قابليت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسيار خوش کار، سنباده خوري خوب، ميخ خوري و پيچ خوري عالي هستند ولي با وجود تمام مزايا به راحتي در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبي يا لکه قرمز ميشوند از استحکام آن مي کاهد.
حشرات نيز علاقه زيادي به لانه گزيني و تخم گذاري در آن دارند و بايد توجه داشت که چوبها داراي رگه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب بر مي دارند. اين چوب به علت سبکي و ضريب الاستيته بالا از بهترين چوبها براي اسکلت ساختمان هاست. الياف بلند و خمير سفيد آن در کاغذسازي مصرف فراوان دارد. در ايران اين چوب غالبا در صنايع مبلمان استفاده مي شود.

*چوب بلوط (سخت و محکم)
مناسب براي روکش گيري (با عرض کمتر از 1mm)، بشکه سازي، پارکت سازي، کف پوش ساختن تخته هايي که بر روي سقف خانه ها در مناطق پر باران نصب مي شوند، (مقاوم در برابر رطوبت و بکارگيري در اسکله سازي و بنادر، استفاده در انواع مبلمان، کتابخانه، ميز و صندلي و ... ساخت تراورز (چوب هاي نصب شده در زير ريل راه آهن)، ساخت دسته افزار و وسايل، استفاده در ساخت واگن و کشتي سازي و همچنين به عنوان تيرهاي شبکه مخابراتي (بعد از اشباء شدن چوب) کاربرد دارند.

*چنار chenar
چوبي سخت و راست تار، کم دوام، با قابليت ميخ خور خوب، در ساخت مبلمان و غربال، روکش سازي و همچنين ستون معابد و مساجد کاربرد دارد. پرداخت پذير و با برش بدون پودر. (کارهاي ظريف)

*چوب ساج
چوبي سنگين، روغني، خوش تراش و زيبا که از آن در ساخت مجسمه هاي چوبي استفاده مي گردد.

*چوب کاجkaaj
چوبي نرم، راست تار، سبک که کم دوام است و زود مي پوسد، و از آن براي ساخت جعبه، مبلمان و همچنين کاغذ سازي استفاده مي شود.

*چوب گلابي (امرود)
چوبي سخت و مقاوم با دوام ، راست تار، صاف،سنگين که در ساخت ابزارهاي چوبي دقيق (مانند خط کش)، قاب سازي و ادوات چوبي وهمچنين در ساخت مهر (مهر قالب پارچۀ قلمکار) بکار مي رود.

*چوب آبنوس
چوبي بسيار سخت و سنگين بوده که داراي استحکام فراوان مي باشد لذا کم ياب و گران مي باشد و از آن در ساخت خاتم (به عنوان مثلث هاي سياه رنگ) استفاده مي شود.

*چوب توت سفيد
چوبي سخت، سنگين، راست تار و بادوام است که در ساخت روکش، ابزار چوبي منزل، خاتم کاري و ساخت سازهاي موسيقي کاربرد دارد.

*چوب سرو
چوبي بسيار نرم و سبک که به آساني قابل کار کردن و رنگ آميزي مي باشد و از آن بيشتر براي پوشش داخلي ديواره ها در کابين و ساختمان استفاده مي شود. (قرمز مايل به قهوه اي)

*نارون
چوبي محکم، سنگين، مناسب براي هواي مرطوب با نقوش زيبا که از آن اغلب روکش تهيه مي کنند و به علت خاصيت خم پذيري براي کارهايي که پيچاندن چوب لازم باشد بکار مي رود.

*چوب ارسي
چوبي سخت، معطر، محکم و قوي که به آساني خم مي شود و زود مي پوسد براي مبلمان سازي کاربرد داشته و براي خراطي بسيار مناسب است.

*چوب انجيلي
بسيار سخت با وزن مخصوص بالاست شکننده بوده و براي ستون معادن و تونل ها و اشياء مقاوم به سايش (قرقره، دوک نخ ريسي، پاشنۀ کفش) بکار مي رود.

*چوب شمشاد
از چوب هاي بسيار سخت، متراکم و سنگين و بادوام که در ساخت صنايع دستي و ادوات مهندسي لوازم خانگي کاربرد دارد.

*ماهون
چوبي نيمه سخت و نيمه مستحکم با سنگيني متوسط که از آن براي ساخت مبلمان گران قيمت استفاده مي شود. از جمله زيباترين چوب هاي جهان است.

*سرخدار
چوبي سخت و سنگين و مقاوم در برابر حشرات که در منبت کاري، قايق سازي و مصنوعات تزئيني کاربرد دارند.

*چوب ملچ
از جمله چوب هاي زيبا، خوش نقش و دکوراتيو ايران مي باشد. در درجه اول مناسب براي صنايع روکش سازي مي باشد، همچنين ساخت تخته چند لايه، درهاي ماسيو (چوب خالص)، ادوات ورزشي و خراطي پايه ها و نرده ها کاربرد دارد. ملچ چوبي نيمه سنگين و نيمه سخت، راست تار و خوشکار با قابليت تورق عالي است.

*چوب آزاد
به دليل وجود خاصيت ارتجاعي و ارتعاشي (الاستيسيته) در مواردي از جمله ساخت وسايل ورزشي قابل ارتجاع (تخته پارالل و بارفيکس)، پاروي قايقراني، تخته زير فنر اتومبيل، همچنين ساخت وسايل موسيقي (سنتور) کاربرد دارد. آزاد چوبي سنگين و با دوام است.

*چوب صنوبر و تبريزي
چوبي راست تار، نيمه سبک و خوشکار و قابل تورق است که به عنوان تيرهاي مخابراتي، تير ساختماني، کبريت سازي، ساخت وسايل کشاورزي، جعبه سازي و ساخت قفسه بندي کاربرد دارد و کاغذ سازي و تبريزي براي سنبه کاري مناسب است.

*چوب گردو
چوبي نيمه سبک و نيمه نرم، قابل تورق، راست تار، خوشکار و بسيار بادوام است. چوبي است با مقبوليت جهاني بارگه ها و نقش و نگار بسيار زيبا، صيقل پذير و همگن مي باشد و رنگ پذيري و قابليت کنده کاري خوب داشته و در صنايع مبلمان گران قيمت، ساخت پارکت، قنداق تفنگ، روکش سازي، مجسمه سازي، ابزار آلات موسيقي و ... پوست گردو در صنايع رنگ رزي و برگ آن خاصيت ضد عفوني کنندگي دارد.

*زبان گنجشک (ون)
چوبي محکم، قوي، بادوام، نسبتا ارزان با خاصيت الاستيکي زياد که کم پيچ بر مي دارد و در ساخت چهار چوب و درب، ساز ويلن، روکش و ساخت وسايل ورزشي (چوب اسکي) بکار برده مي شود. (کرم مايل به قهوه اي)

*چوب ممرز
در ايران گسترده گي زيادي دارد و چوبي مقاوم و با دوام سخت و سنگين است که به عنوان تراورز و تيرک هاي معادن زغال سنگ، زغال گيري، ساخت واگن و همچنين در ساخت کاغذ کاربرد دارد. مقاوم به سايش است.

*نمدار (زيسنون- زير نون)
جهت ساخت روکش، تخته چند لايه، مجسمه سازي، خمير کاغذ، ساخت وسايل تزئيناتي، مداد سازي و کارهاي ساختماني کاربرد دارد.
بسیار عالی بود رضا جانKhansariha (8)
توضیحا عرض کنم اکثر قنداقهای تجاری بازار مثل دیانا ..اوانیکس ...و بقه همه از چوب راش صنعتی هستن
که به روش فراوری کاخونه سریعا خشک شده و تبدیل به قنداق شدند
که در کل زیبای و دوام مناسب ندارند
بهترین نوع قنداق از چوب گردو تهیه میشه
که بسته به نوع گردو و نقش چوب و موقعیت محل رشد درخت و اینکه تنه باشه یا شاخه یا ریشه
برای یک قنداق از 50 هزار تومن تا 700 هزار تومن قیمت الوار خالیش فرق میکنه این قیمت بدون اجرت ساخت قنداق هست که گاهی تا 2-3 ملیون تومن هم میرسه
اما به لحاظ اینکه گردو چوبی چرب و رغنی داره تا دهها و گاهی صدها سال بدون مشکل و بسیار محکم کار میکنه و همواره زیبای افسونگر خاص خودشو داره.
بله موافقم مسیح جان
کلا پی سی پی ها چون لگد ندارند و ضربه ای به قنداق وارد نمیشه کارخونه های سازنده در تولید قنداق تا جای که میشه سر و ته کار رو میزنند
البته اخیرا یه نفر میگفت قنداق های اوانیکس رو هاتسان میزنه و به جاش از اوانیکس تفنگ برمیداره
خوب اینهم میتونه مزید بر علت بی کیفیتی قنداق ها باشه
به هر حال یه قنداق خوب برای ar6 حدود 700 خرج برمیداره
تا اونجابيي كه من ميدونم چوب قنداق اكثرمدلهاي اوانيكس گردو هستش حالا ar6 رونميدونمKhansariha (214)
نه محسن جان
هیچکدومش گردو نیست
من اکثر مدلهاش رو از نزدیک دیدم
همه راش هستند
بله همگی راش هستند
اخه من تو سايتها ديدم گردو بود شايد 2ات ورژن دارن راشها رو ميارن ايران مثل دياناها كه هم راش دارند هم گردو ولي تو ايران
همه راش هستند
قنداق های الان رو به پلاستیک رفتند همین تفنگ های گامو خیلی هاش پلاستیک به نظر من از چوب بهتره
چوبي بينظير به نام چوب سور
اين هم عكسي از يك چوب آب آورده!!كه به بركت طوفان چن هفته قبل دريا برام سوغاتي آورد!

بافت فشرده و رنگ بينظير اين چوب براي ساختن قنداق آدمو وسوسه ميكنه!نيازي به جوهر چوب هم نداره فقط يه لايه سيلر كيلر يا حتي روغن بهش بخوره رنگ قرمز بسيار زيبايي به خودش ميگيره و زيبايي خيره كننده اي داره.بعلت اينكه مدتي طولاني در معرض آب بوده شيره اون تقريبا خشك شده

اين درخت جزو درختان ممنوع القطع هست (و بنظرم از خانواده كاجها هست )و براي كارهاي منبت كاري و مشبك كاري و كارهاي تزئيني چوبي ازش استفاده ميشه.اسمش رو اينورا ميگن- SUR-اما اسم علمي ش رو نميدونم ]چيه شايد رزوود باشه(ROSEWOOD).از اين چوب براز دسته كارد و چاقو هم ميشه استفاده كرد.
[تصویر: DSC00230.jpg]
(2011-12-05 09:49 AM)craftsman نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چوبي بينظير به نام چوب سور
اين هم عكسي از يك چوب آب آورده!!كه به بركت طوفان چن هفته قبل دريا برام سوغاتي آورد!

بافت فشرده و رنگ بينظير اين چوب براي ساختن قنداق آدمو وسوسه ميكنه!نيازي به جوهر چوب هم نداره فقط يه لايه سيلر كيلر يا حتي روغن بهش بخوره رنگ قرمز بسيار زيبايي به خودش ميگيره و زيبايي خيره كننده اي داره.بعلت اينكه مدتي طولاني در معرض آب بوده شيره اون تقريبا خشك شده

اين درخت جزو درختان ممنوع القطع هست (و بنظرم از خانواده كاجها هست )و براي كارهاي منبت كاري و مشبك كاري و كارهاي تزئيني چوبي ازش استفاده ميشه.اسمش رو اينورا ميگن- SUR-اما اسم علمي ش رو نميدونم ]چيه شايد رزوود باشه(ROSEWOOD).از اين چوب براز دسته كارد و چاقو هم ميشه استفاده كرد.
[تصویر: DSC00230.jpg]
استاد عزیز این چوب زیبا متعلق به درخت سرخدار taxus baccata هست که چوب شماره یک برای سازنده های کمان هست.فوقالعاده گرون قیمت (در ایران) و کابینت سازها هم بهش علاقه زیادی دارن.
همونطور که فرمودین اسم محلیش در شمال سور یا سوردار هست و در یک نوار باریک در ارتفاعات البرز رویش داره که بریدن و حملش جرم سنگینی هست.
امیدوارم قنداق زیبایی باهاش بسازین و عکسش رو برای ما هم بذارین.Khansariha (8)
صفحه ها: 1 2 3
لینک مرجع