انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: اهمیت خان در اسلحه
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
دوستان توی سایت.... توی قسمت ویدئو ها یه کلیپ تبلیغی از شرکت اف ایکس دیدم که در باره به کار گیری نوع جدیدی از آرایش خان لوله به این صورت توضیح میداد


[تصویر: Untitled_1.jpg]


مشاهده میکنید بر خلاف شیوه ی رایج که خان از اول تا آخر لوله امتداد داره در این روش جدید خان کشی فقط قسمتی از انتهای لوله خانکشی شده
جالبه نه؟Khansariha (214)
با تشکر از توضیح کامل شما.
اسم این لوله جدید Smooth Twist می باشد که در لینک زیر توضیح داده شده است.
منبع:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Smooth Twist در حقیقت ترکیب لوله های بدون خان و خاندار هست بطوریکه در ابتدا لوله صاف و بدون خان هست و فقط در چند سانت آخر لوله خاندار می شه اما یه جور خانکشی هست که در ابتدا گام خان خیلی زیاده و به تدریج کمتر می شه که بهش Gain-twist می گن. حالا اینکه بخش خاندار Smooth Twist از نوع معمولی با گام ثابت هست یا از نوع Gain-twist با گام کاهنده نمی دونم اما حدس می زنم از نوع معمولی باشه
ضمنا این مقاله هم جالبه و خط بطلانی روی برخی از باورها می کشه

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(2012-12-04 01:57 AM)arashne نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Smooth Twist در حقیقت ترکیب لوله های بدون خان و خاندار هست بطوریکه در ابتدا لوله صاف و بدون خان هست و فقط در چند سانت آخر لوله خاندار می شه اما یه جور خانکشی هست که در ابتدا گام خان خیلی زیاده و به تدریج کمتر می شه که بهش Gain-twist می گن. حالا اینکه بخش خاندار Smooth Twist از نوع معمولی با گام ثابت هست یا از نوع Gain-twist با گام کاهنده نمی دونم اما حدس می زنم از نوع معمولی باشه
ضمنا این مقاله هم جالبه و خط بطلانی روی برخی از باورها می کشه

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ممنون دوست عزیز Khansariha (8)
ولی ایکاش دوستان یا دوستانی اینچنین موارد و بحثهای فنی علمی را ترجمه میکردند و برای سایت خودمون قرار میدادند . Khansariha (256)
اقا علی یه سوال داشتم.
این خان های تو گود و با خان های معمولی چه تفاوت هایی داره و از کجا میشه از هم تشخیسشون داد؟
Khansariha (8)
(2012-12-04 01:09 PM)mhrSB نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اقا علی یه سوال داشتم.
این خان های تو گود و با خان های معمولی چه تفاوت هایی داره و از کجا میشه از هم تشخیسشون داد؟
Khansariha (8)
محراب جان خانهای تو گود بصورت شیارهای گود خودشو نشون میده
الان این مدل خانهای برجسته هست (رنگ قرمز)‌
[تصویر: riflingdiagram.gif]

مدلهای خانکشی Poly gonal (تکنولوژی چندضلعی خان) بصورت زیر هست
تصویر دست راست خان برجسته و دست چپی خانهای فرورفته یا شیاری از نوع Poly gonal هستند. Khansariha (256)
[تصویر: _1588_1705_1604_1582_1575_1606_1583_1740..._1575_.png]
چند سئوال ذهنم رو مشغول کرده و البته در فروم های غیر فارسی چیز زیادی پیدا نکردم ! خواهش می کنم تنها دوستانی که در این زمینه مطالعه داشته اند در پاسخ گویی به این سوال کمک کنند و اگر منبع خاصی هم مد نظرشون بود معرفی کنند.

- تفاوت 12 خان و 8 خان به طور مثال در لوله ایرآرمز S510 که از لوله لوتار والتر 12 خان استفاده می کنه و BSA R10 که از لوله 8 خان پلی گونال برجسته ساخت خودش استفاده می کند چیست؟
- کاربرد این دو نوع خانکشی چیه و یا صرفا موضوع زمان و تکنولوژی در تولید آنها تاثیر داشته؟
صادق جان من در حد یک کامنت فقط میگم که تجربه نشون داده تفنگهایی که در مسابقات مقام اول تا سوم رو کسب کردن صرفا از یک لول خاص با تعداد خان معین نبوده و اینطور نبوده که همیشه تفنگهای 8 خان غالبا اول میشدندیا 12 خان.
باسلام.
در طراحی خان از ابتدای تولید سیستم چرخش پرتابه ها ی سلاحهای مختلف ذرطول تاریخ تا به امروز واسه طراحان و تولید کنندگان این موارد مدنظر بوده :
سیستم خان کشی بتونه بیشترین اثر چرخشی مطلوب رو روی پرتابه بذاره _ کمترین اثر فیزیکی رو روی پرتابه بذاره _ باعث خروج گاز پشت مرمی نشه _ از نظر اقتصادی و اجرایی بهترین شیوه ی خان کشی باشه_ از نظر دوام طی شلیک های مداوم بیشترین عمر عملکردی رو دارا باشه .
حتی اگه موارد دیگری هم واسه بعضی از طراحان سلاحهای خاص مدنظر بوده باشه مطمئنا بازم در یکی از موارد بالا میگنجه.
حالا باتوجه به نوع پرتابه و ویژگیهای مختلف آن (که نوع سلاح/کالیبر/هدف استفاده از ان سلاح /وزن فرم و شکل پرتابه/سرعت های سیر شلیک و پرواز روشامل میشه) طراحان همواره با آزمایش طرح های مختلف سعی داشتن بهترین طرح خان کشی رو واسه سلاح مورد نظرشون ارائه بدن که دراین بین برخی طرحها واسه بعضی سلاحها آنقدر موفق عمل کردن که تاکنون ماندگار شدن و برخی دیگه منسوخ گردیدن.
در مورد طراحی خان باتوجه به مواردی که عرض کردم قدرت مانور طراحان بیشتر روی تعداد خان و طول گام بوده که واقعا هم بیشترین اثر رو روی پرتابه ها داره .
هرچه سرعت و انرژی پرتابه هنگام شلیک و عبور از لول سلاح بیشتر باشه با کوچکترین مانع بیشترین اثرپذیری رو خواهد داشت و بالعکس. بنابراین در سلاحهای مثلا گلوله زنی کمترین شیار خان واسه چرخش مناسب مرمی کفایت میکنه و طراحان تمرکزشونو روی موارد دیگه غیراز تعداد و عمق خان میذارن و در سلاحهای بادی که وزن پرتابه بسیار کمتره و همچنین سرعت و انرژی پرتابه پایینتره نیاز به مانعی هست که اثرپذیریه مطلوب رو بوجود بیاره و باتوجه به جنس ساچمه ها و فرم خاص آنها مطمئنا طراحان در آزمایشات متعدد باین جواب رسیدن که تعداد شیارهای بیشتر و عمق کمتر و گام بلندتری واسه خان کشی در نظر بگیرن...
اینا قوانین کلی هستن که در طراحی خانکشی سلاحها صادقه و برای مقایسه ی دو یا چند سلاح خاص از نظر خان کشی میبایست الزاما بطور جزیی و دقیق تمام موارد و ویژگیهای فوق رو در مورد اون سلاحها بررسی کرد تا به نتیجه ی درست و علت فرم طراحی خانکشی آنها پی برد ...
واسه همینه که مثلا شاهد اینگونه موارد هستیم که میگن فلان سلاح با فلان فشنگ یا ساچمه بهترین عملکرد رو داره و از این قبیل موارد...
نکته آخر اینکه البته در فرم خان کشی سلاحهای امروزی موارد تجاری و قوانین بازاریابی و تبلیغات هم موثرند اما تماما در موازات قوانین علمی و اصولی که عرض کردم هستن و پشت هر طرحی از سیستم خانکشی مخصوصا در برندهای معتبر حتما دلیل منطقی و فنی ای وجود خواهد داشت.
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم .
با تشکر...Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)Khansariha (232)
سلام بر همه عزیزان.
داشتم این تاپیکو میخوندم دیدم تقریبا یه ساله مطلبی گذاشته نشده و منم یه مطلبی به ذهنم رسید گفتم بذارم.
البته ما در حدی نیستیم که بخایم نظر بدیم و تو این سی و چند ساله عمرمون بیشتر از سه چارتا تفنگ فنری چیز دیگه ای نداشتم.
تو پستای قبلی بحث سر این بود که خان باعث نفوذ میشه یا نه.حالا با چنتا مثال ساده میگم که فقط نظرمو گفته باشمو کاری به درستی یا غلطش ندارم.البته اگه اگه دوستان نگن ربطی بهم نداره و نباید مقایسه کرد.
قدیما یه فرفره هایی بود که میذاشتی تو سینی یا مجیمه میچرخوندیشون و چند دقیقه ای حول محور خودش میچرخید بعدش اول تلوتلو میخوردو اخرشم میفتاد.حالا بسته به وزن فرفره نیروی کمتری میخاست یا بیشتری.تا وقتی که توی یه دور مشخصی بود تعادلش کاملا حفظ بود و سرجای خودش میچرخید اما به مرور که انرژیش کم میشد لنگر مینداخت.
هدفم از گفتن این موضوع این بود دقیقا کاری که خان با ساچمه میکنه اثرش مثه چرخیدن فرفره هست که باعث میشه ساچمه حول محورش و نوک ساچمه که بیشترین فشار هوا در اون قسمته بچرخه.و هرچی این چرخش بیشتر باشه یعنی هرچی طول گام کمتر باشه چرخش حول خودش بیشتر میشه و تعادلش تا مسافتهای بیشتری حفظ میشه و لنگر نمیندازه که دقت بیاد پایین.بنظرم علت اینکه بعضی ساچمه ها با بعضی تفنگا سازگارترن اینه که گام خان اون تفنگ دوری که به ساچمه میده با وزن اون ساچمه متناسبه و ساچمه در حین مسیر لنگر نداره و خیلی تمیز مثه یه فرفره دور خودش میچرخه.پس هرچی گام خان کوتاهتر = چرخش بیشتر و حفظ تعادل بیشتر و دقت در فاصله بیشتر بالاتر.خوب این از برد اما نفوذ که گفته بودن خان تاثیری در نفوذ نداره.
اول یه نکته رو مشخص کنم که بعضی دوستان گفته بودن ساچمه هر نیم متر یک دور حول خودش میچرخه و در هنگام برخورد با اجسام چون مثلا یک سانت نفوذ داره پس چرخشش خیلی کم بوده تو این یک سانت و تاثیری نداره.
اما در عمل اینطور نیست.ساچمه تا زمانی که داخل لوله هست به ازای هر نیم متر یک دور میزنه.اما وقتی خارج میشه چرخشش حول خودش و حرکت مستقیمش دو بعد کاملا جداست و اصلا رابطه ای باهم ندارن.به محض خروج از لوله سرعت حرکت مستقیمش به طرز چشمگیری در حال کم شدنه اما حرکتش حول خودش ممکنه حتی تا مثلا مسافت دویست متری ثابت باشه.چون چیزی برای مقاومت در برابرش نیست.پس ممکنه مثلا در 60 متری سرعت از 300 متر بر ثانیه رسیده باشه به 200 متر بر ثانیه اما چرخش ساچمه حول خودش کاهش چشمگیری نداشته باشه.. ساچمه در زمان برخورد هنوز دور خودش میچرخه و این باعث میشه از سمت ورود سوراخ اندازه کالیبر باشه اما در سمت خروج بسیار بزرگتر.مثه زمانی که توپ شوت شده به تور دروازه میچسبه اما هنوز در حال چرخیدن دور خودشه
یه مثال دیگه اینکه شما یه میخ ببند نوک یه دریل و بیست ثانیه بدون اینکه دریل بچرخه روی یه تخته فشار بدی.خواهی دید که نفوذ بسیار کمی داشته یا اصلا نداشته.حالا دوباره بیست ثانیه با همون نیرو فشار بدید اما اینبار یه مقدار دکمه دریل رو فشار بدی تا کمی بچرخه.شاهد این خواهیم بود که مقداری نفوذ نسبت به دفعه قبل بیشتر خواهد بود.و برای با سوم بیست ثانیه با همون نیرو و اینبار دکمه را تا اخر فشار دهیم.میبینیم که نفوذ بسیار بیشتر خواهد بود.
نتیجه=گام کمتر خان = چرخش بیشتر و تعادل بیشتر ساچمه و دقت بیشتر و در نهایت نفوذ بالاتر
امیدوارم حرفام به درد خورده باشه
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع