انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: تاکسیدرمی پرندگان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
سلام دوستان.تاکسیدرمی پرندگان به خاطر پوست و پرشون به نظر خبلی سخت تر میاد. حالا برای به اصطلاح عامه خشک کردن یک پرنده باید چکار کرد؟منظورم اینه که آیا گوشت تن حیوان میمونه و شکمش خالی میشه؟!!! یا گوشت بدنش رو هم جدا میکنن؟ لطفا توضیح بدین.
البته فکر کنم بعضی پرنده هاب کوچک رو میشه تو نمک خوابوند و خشکش کرد.
باسلام.
تاکسیدرمی پرندگان هم در اساس و کلیات با چهارچایان و ... فرقی نداره / یک قانون و روش کلی در تاکسیدرمی تمام موجودات هست اونم اینه که تمام قسمتهای فاسد شدنی حتی الامکان میبایست خارج شده و تنها یک جلد که معرف حجم و شکل و رنگ موجوده باقی میمونه و اونو فراوری میکنن و روی یک قالب میکشن و در آخر جزییات هنری و سلیقه ای رو واسه هرچه طبیعی تر و زیباتر شدن انجام میدن...
واسه تاکسیدرمی پرندگان میبایست با کمترین برش تمام قسمتهای داخلی بدن از پوست جداشده و خارج کرد
برش معمولا در قسمت سینه و شکم پرنده بسته باندازه و حالتی که بعدا میخواد دربیاد زده میشه.(یعنی کل بدن پرنده رو باید از همین یک برش تخلیه کرد...)
تا اونجایی که میشه باید با سلیقه و حوصله و با هر ابزار و هر روشی که میتونید کل جسم داخلی رو قلفتی از پوست جداکنید و دربیارید.
واسه بالها و پاها هم تا اخرین جای ممکن که پوست برمیگرده بیرون میاریم و از همون قسمت کات میکنیم( استخوانهای آخری که متصل به پاها و نوک بالهاست باقی میمونن تا با روشهای دیگه پاکسازی بشن (عکس 1)
گردن و سر پرنده هم میبایست باینصورت تخلیه شوند که پوست رو کامل از روی گردن قلفتی برمیگردونیم و تا منقار پرنده میکشیم و بعد از نمایان شدن گردن و جمجمه ی لخت شروع به پاک سازی میکنیم/ گردن کامل برداشته میشه / جمجمه هم کامل تخلیه میشه (چشم ها / مغز و ...)
حالا یک جلد کامل از پرنده داریم که توخالیه و باید بره واسه فراوری...
فراوری پوست روشهای مختلفی داره که واسه پرندگان بدلیل داشتن پر از روش نمک سود کردن خشک بهره میگیریم/ باینصورت که چلد پرنده رو روی یک زیرانداز پارچه ایه تمیز بصورت گسترده قرار میدیم و داخلشو پر نمک (پودر نمک طعام) میکنیم (داخل سر / گردن/ بالها و رانها / و شکم)
داخل حفره ی چشمها اگه یک پنبه الکلی یا نیمه مرطوب قرار بدیم بهتره / بعدا واسه درست کردن چشمها اگه پوست دور حفره ی چشم خیلی خشک باشه مشکل برمیخوریم!
از این مرحله به بعد هرکس واسه خودش قلق ها و روشهایی داره که تجربی بدست آورده ...
من هر 2 ساعت یکبار کل نمکها رو تخلیه میکنم و دوباره با نمک تمیز پرش میکنم/ این کارو 4 _3 بار انجام میدم و بار آخر همراه با نمک پودر زاج هم مخلوط میکنم و داخل جلد پرنده میریزم و میذارم یجای خشک و خنک و ترجیها تاریک 24 تا 48 ساعت بمونه...
بعداز این مدت پوست نمک سود میشه ولی هنوز انعطاف کافی واسه قالبگیری رو داره/ کل نمکهارو خالی میکنیم و میذاریم یک ساعت هوا بخوره (در این مدت تمیزکاریهای ریز و جزیی رو انجام میدیم / مثل پرها /وارسی همه جای پوست و ...) حالاجلد ما آماده ی مراحل شاسی کشی و ساخت قالب و پرکردن و جزییات ریز و هنریه آخره...
گفتم 24 تا 48 ساعت باینخاطر که پوست بعضی از پرندگان نازکتره و زودتر نمک سود میشه ولی بعضی ضخیمتر و چربتره و دیرتر عمل میاد...
مثلا این قره غاز 48ساعت با نمک بوده ولی این درنا یه شب بیشتر طول نکشید و عمل اومد!
نکته ای که اینجا حائز اهمیته اینه که بلافاصله بعداز فرآوری پوست میبایست مراحل بعدی رو شروع کنید چون پوست اکثر پرندگان خیلی زود خشک و شکننده میشن و دیگه نمیشه تاکسیدرمی رو کامل انجام داد...
چون سوال دوستمون درباره ی مرحله ی تخلیه جلد پرنده بود دیگه ارسالمو طولانی تر نمیکنم و انشالله مراحل بعدی رو اگه کسی سوالی داشت در حد توان عرض خواهم کرد.
چند تا عکس از این مرحله :
[تصویر: 14234865691.jpg]
[تصویر: 14234866131.jpg]
[تصویر: 14234866541.jpg]
[تصویر: 14234866951.jpg]
[تصویر: 14234867551.jpg]
[تصویر: 14234868031.jpg]
[تصویر: 14234868381.jpg]
باتشکر.
سلام ضمن تشکر از شما دوست عزیز میخواستم بپرسم آیا روش خشک کردن با استفاده از نمک که عنوان کردید روی بیشتر پرنده ها جواب میده؟مواد مخصوص دیگه ای نمیخواد؟ آیا ساده ترین روش برای تاکسیدرمی همین روش هست که عنوان کردیدیا روش های دیگه هم هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
واقعا ممنون از شما دوست عزیز من تا حالا تاکسیدرمی نکردم ولی این روشی رو که شما گفتید به نظر روشی خوبی میاد و قصد دارم بعدا امتحان کنم.ولی یک مشکل اینه که منطقه ما رطوبت هوا بالا است ولی ان شا لا یک بار امتحان میکنم ببینم چطوره.
سلام جناب FMJ و بقیه اساتید اگه دوباره شکاری زدید که قصد تاکسیدرمی داشتید میشه لطف کنین که عکسهای بیشتر و با جزئیات بیشتر و کاملتری رو همراه با توضیحات کامل بزارید؟ممنون من اثلا بخودم نمیبینم همچین کاری بکنم مگه اینکه واقعا وارد جزییات بشید البته یکم زیاده خواهیه میدونمKhansariha (8)Khansariha (256)Khansariha (256)Khansariha (256)
[تصویر: 14238295031.jpg] [تصویر: 14238295032.jpg]
این هم چند نمونه دیگه از کار هام
سلام خدمت دوستان عزیز
تاکسیدرمی کبک
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ایول داداش کارت درسته. عین واقعیه,انگار که زندست!!!Khansariha (8)Khansariha (256)
بسیار عالیKhansariha (256)
با سلام
دوستان کتابی در زمینه تاکسیدرمی میشناسید؟؟؟
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
لینک مرجع