انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: شکار کل و قوچ
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
جناب حقیقی بابت انتقال تجربیات ممنون
خیلی زحمت کشیدید
Khansariha (8)
خواهش میکنم دوست عزیز وکیل جان وظیفه است.

فرستاده شده از SM-G530Hِ من با Tapatalk
احسنت احسنت بسیار عالی ... یه دونه ای به مولا ...اینقدر واضح توضیح دادین که خواننده فک میکنه تو کوه و ماهور ه...
با سلام

ممنونم از دوستان بخاطر اطلاعات مفید و جامعی که بیان کردن.تجربیات خودمو بعنوان یک شکارچی چارپایان بخصوص قوچ و میش نه با تفنگ بلکه با دوربین عکاسی در اختیار شما میذارم امیدوارم بدردتون بخوره.

اول از همه اینکه به هیچ وجه تنها به کوه نروید و اگه مجبور بودین حتما محل مورد نظرتونو با خانواده یا کسیکه به اونجا اشنایی داره اطلاع بدین.همیشه داخل کوله پشتی به اندازه 24 ساعت حداقل خوراکی و تجهیزات داشته باشین بخصوص کمکهای اولیه.حتی یک قرص استامینوفن میتونه در مواقع لزوم کا ساز باشه.

واما رسیدن به کوه. اگه با وسیله تا پای کوه اومدین اولین کاری که بعد از پیاده شدن میکنید دوربین کشیه.البته بهترین کار برای دیدن قوچ و میش اینه که سپیده صبح پای کوه باشین و تا طلوع افتاب خودتونو به نزدیکترین قله برسونین .قوچ و میش بسته به فصل معمولا بعد از طلوع افتاب یواش یواش راه میفتن بسمت چشمه ها برای اب خوردن.از انجایی که شب قبل در اون محل خوابیدن ساعتهای اولیه صبح زیاد متوجه اطرافشون نیستن و میتونین با چاق کردن باد و کمی حساب کتاب خودتونو نزدیک کنید.به محض خوردن اب و بالا امدن افتاب دیگه نزدیک شدن به ایشان بسیار مسکل میشه.

بنظر من در گله هایی که میشهای مسن حضور دارن سختتر میشه نزدیکشون شد چون میش نگهبان گله و فرمانده هست نه قوچ.

ادامه دارد...
...

بنا بر تجربه من قوچ و میش از حواس خود بسیار بهره میبرند.اولین حسی که بیشترین استفاده رو از اون میبرند حس بویاییه بارها شده که توی منطقه ای رد پا و فضولات تازه بوده ولی اثری از شکار وجود نداشته.دومین حس بیناییه .چشمان قوی و تشخیص عالی و تفکیک اشیا .همانطور که ما با دوربین انها را رصد میکنیم بهمان اندازه انها هم ما را میبینند .تجربه من اینگونه است که شکار ابتدا به اطراف خود با دقت نگاه میکند و برای چند ثانیه شروع به چریدن میکند دوباره نگاهی به اطراف خود .کوچکترین تغییری که در اطرافش بوجود امده باشد باعث شک کردن و متعاقبا رم خوردنش میشود.شکار چیان ماهر هم به همین روش شکار را پیدا میکنند.

هر بوی غیر معمولی مثل بوی دود بوی عطر و از همه مهمتر بوی باروت باعث رم خوردن اونا میشه. اگه بتونید باد را ببرید (بر خلاف جهت باد حرکت کردن) 50درصد مشکلات حل شده.

...
[تصویر: IMG_4908.jpg]
سلام دوستان؛ ضمن تشکر از اقا مهدی عزیز که تصویر زیبایی گذاشتن ای کاش میشد برای حداقل پنج سال شکارچیان کل کشوراسلحه رو زمین میگذاشتن و دوربین برمیداشتن ؛یکی دو مورد از تجربیات خودم را در شکار کل و قوچ خدمتتون عرض میکنم ؛یکی اینکه هر گاه کل یا قوچی رو زخمی کردین و اون از دید شما پنهان شد و در جایی مخفی شد ؛ابتدا با دوربین کشیدن سعی بر پیدا کردنش بکنید اگر موفق نشدید سپس با رد زنی و دنبال کردن خون ؛؛اما صدرصد بی صدا و با شش دانگ حواس ؛؛پس از رویت ؛؛بررسی کنید ؛؛شکار شما از لحاظ بدنی امکان رمیدن داره یا نه اگر امکان فرار داره تیر خلاص رو حتما بهش شلیک کنید و سعی کنید با دقت تمام نشانه روی و شلیک کنید چون بین شکارچیان اصطلاحی وجود داره به نام ((تیرمست شدن شکار)) بسیار پیش امده شکاری که داره نفس اخر رو میکشه با شلیک بعدی چناچه به نقطه حساس بدنش نخوره از ترس نیروی خارق العاده ای بگیره که گاهن شکارچی فکر میکنه اصلا زخمی نیست و فرار کنه و حتی با اصابت دو سه تیر شکار شما نشه،برای نزدیک شدن به شکار زخمی دچار سهل اندیشی نشید و از باد و دید اون تا حتی المکان مخفی باشین،اگر شکار زخمی شما در موضعی قرار گرفته که به هیچ عنوان به جهت باد و دید اجازه نزدیک شدن به فاصله مطمئن تیراندازی بهتون نمیده و به لحاظ بدنی به فرمی هست که در صورت دیدن شما امکان فرار داره خودتون رو پنهان کنید و شلیک نکنید یکی دو ساعت صبر کنید تا بدنش سرد بشه و ماهیچه ها فرمانبرداری لازم رو نداشته باشن سپس اقدام به شلیک یا زنده گیری اون بکنید؛هیچگاه به شکار زخمی بزرگ برای زنده گیری مخصوصا قوچ در پرتگاهها از روبرو نزدیک نشین چون احتمال حمله یا پرت کردن شما از صخرها رو بهش میده و برای خیلی از شکارچیان پیش امده و اسیب جدی حتی منتهی به مرگ داشتیم .

حسین حقیقی
با سلام
دوستان مدفوع شکار(با عرض پوزش) در این فصل از سال بیشتر گرد هست یا بیضی ؟
دوست عزیز تا اونجایی که من مشاهده کردم مدفوع شکار در تمام فصول بیضی هست اما هر چه سن شکار بیشتر میشه زوایای بیضی کمتر میشه و در هنگامی که چرای تازه رسته و ابدار میخورن یکم از حالت بیضی در میاد اما نمیشه گفت دایره ماننده،بر عکس حیوانات بومی که دایره هست.تا نظر دیگر دوستان چی باشه.

حسین حقیقی
(2015-12-28 03:18 PM)hossein1haghighi نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوست عزیز تا اونجایی که من مشاهده کردم مدفوع شکار در تمام فصول بیضی هست اما هر چه سن شکار بیشتر میشه زوایای بیضی کمتر میشه و در هنگامی که چرای تازه رسته و ابدار میخورن یکم از حالت بیضی در میاد اما نمیشه گفت دایره ماننده،بر عکس حیوانات بومی که دایره هست.تا نظر دیگر دوستان چی باشه.

حسین حقیقی

ممنون حقیقتش جمعه رفته بودم کوه یک سری دیدم تقریبا گرد بودن اما خیلی بزرگتر از گونه اهلی بودن با توجه به این که بارون باریده بود رد پا خوب معلوم نمی شد اما دقت کردم دیدم فقط یک رد پا هست گفتم شاید شکار باشه که این جور که معلومه نیست .
ممنون
با سلام

مدفوع یا پشگل قوچ و میش بیشتر حالت بیضی داره ولی مثل گوسفند گرده گرد نیست .در مورد رد پا گله شکار معمولا جایی که میچرند یا راه میروند رد پای تمیزی بجا میگذارن یعنی مثل گله گوسفند نیستند که هر جا که پا میگذارن گویی سپاه مغول حمله کرده.رد پای میش هم تقریبا حالت بیضوی داره یعنی جلو صم یا ثم باریک و پشت ان گرد میشه.قوچ تقریبا جلو و پشت ثم موازی باهمه.معمولا هم جایی که استراحت میکنند ادرار و پشگل میکنند.معمولا جایی که برای خسبیدن(استراحت یا خواب)انتخاب میکنند را کمی با ثم خود زمین را میکنند و زیر خود را صاف میکنند.برای اینکه بفهمیم رد پا مربوط به الان هست یانه خاک کنار رد پا را با دست کمی جابجا میکنیم اگه رنگ خاک با رد پا یکی بود رد تازه هستش .

[تصویر: IMG_0652.JPG]
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
لینک مرجع