انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: شکار کل و قوچ
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
زحماتزیادی که بابت مطالب ارزشمند کشدید بسیارمتشکرم
اگر دوستان توجه کرده باشند در عکسی که ابتدای پست اقا بیژن عزیز وجود دارد تفنگ شکارچی از نوع سرپر است البته از انواع مدرن ان که شکار با سرپر در امریکا شکاری اسپرت و فوقالعاده سخت محسوب میشود .البته اینجا امریکا نیست ظاهرا پاکستان است ولی برای اطلاع عموم باید عرض کنم پروانه شکار با سرپر بعداز زمان شکار با تیرکمان صادر میشود که هنوز گله ها ارامش دارند . با تشکر
پیرو بحثی که با دوستان البرزی برای شکار کل داشتیم
به نظر من واسه شکارش نباید بیشتر از سه نفر باشیم چون شانس شکارش کم میشه حس شنوایی و بویایی این حیوون واقعأ قویه آقا رضاrezajf‏ تو این زمینه بیشتر میتونن کمک کنن
محمد جان Khansariha (8)
تا اونجايي كه مي دونم و اول بايد مجوزش رو بگيري
كه اونم تا سه سال پيش به سختي مي شد تهيه كرد بايد دم 20 نفر رو مي ديدي ووووو
بعدش تشريف مي بري شكار باني اون قسمت يك نفر امين از طرف شكار باني با شما همراه ميشه
پس از طي كردن مصافتي به محل مورد نظر مي رسي طرف دوربين مي كشه اون قوچ يا كل مورد نظر رو مي بينه
1)شما نمي توني هر شكاري ديدي بزني
2) شكاري كه مي زني 99% نر هست (چون نمي تونه جفت گيري كنه)
اون رو مي زنن كه راه براي نر هاي جوان تر باز بشه وووو
3) فوق العاده پير
البته هزينه جواز شكار مي تونه كمكي باشه به محيط زيست و خب تجربه اي باشه براي شكار چهار پا
پس اينطور عنوان كنم حس شنوايي و بويايي مال اين نوع شكار نيست و راحتت كنم با يه ميني بوس آدم هم برين شكار
با مجوز
موفق باشين Khansariha (8)
باتشکر از جناب old.hunter از مطالب خوب و تجربیات مفید ایشانKhansariha (8)
بله حق باشماست وقتی که بامجوز بری باید شکاریو که اونا میگن بزنی و برای هرچند نفری که باخودتون میبرید یه هزینه جدا ازت میگیرن و اینجور چیزا ولی شکار باید واسش زحمت بکشی و با هزار ترفند و کوهپیمایی شکار بشه نه اینکه طرف ببردت دم زاغه بگه اونو بزن تو این کار فقط میمونه کشیدن ماشه که از یه بچه هم برمیاد
با سلام ببخشید دوستان وسط بحثتون وارد شدم یک سوال داشتم که چگونه جمعیت کل وبز وقوچ و میش را در یک منطقه سرشماری می کنند چون داخل یک سایت داشتم یک آمار می خواندم در مورد یک منطقه حفاظت شده بود که نوشته بود تعداد کل و بز 500 راس و خرگوش 300 راس حالا چه جوریه که کل و بز هااز خرگوش ها بیشتر هستنند!!!!!!Khansariha (290)Khansariha (290)
با سلام
برای سرشماری تعداد شکار موجود در منطقه تحت حفاظت محیط زیست معمولا از محیطبانان شهرهای همسایه وهمچنین همیاران کمک گرفته میشه و به این صورته که میان منطقه تحت حفاظت رو به چند قسمت تقسیم میکنن و هر منطقه رو به چند محیطبان(بسته به تعداد محیطبان که معمولا دو یا سه نفره)واگذار میکنن .به هر گروه تجهیزات لازم از جمله جی پی اس داده میشه .سرشماری از صبح زود شروع میشه و همه محیطبانان کارشونو تقریبا باهم شروع میکنن .به محض رویت گله شکار هر گروه یک نفر تعداد شکار و ساعت رویت و محل اونو روی کاغذ ثبت میکنن و بدین ترتیب تا زمانیکه منطقه واگذاری شده سرشماری بشه.در پایان روز هم همه جمع میشن و همه اطلاعات جمع اوری شده مورد بررسی قرار میگیره و ثبت نهایی میشه.
قوچ و میش

Wild sheep

Ovis orientalis


قوچ و میش ( گوسفند وحشی ) از راسته زوج سمان هستند آنها در فک بالایی دندان پیش و نیش ندارند و همانند بقیه زوج سمان انگشت 3 و 4 رشد کرده است و ناخن ها به سم تبدیل شده است .


معمولا در صبح زود و عصر خیلی سریع علف می خورند و درهنگام استراحت آنرا نشخوار می کنند . گوسفند وحشی حیوانی اجتماعی است ، معمولا به غیر از فصل جفت گیری نر ها از بقیه گله ( ماده ها و نر های نابالغ و بچه ها ) جدا زندگی می کنند در اوایل پاییز نرها به گله می آیند با ماده های بالغ که فحل شده اند بعد از نزاع و شاخ زنی جفت گیری کرده و از گله دور می شوند . ماده ها فقط 3 تا 4 سال بعد از بلوغ امکان باروری دارند دوره حاملگی معمولا 165 روز طول می کشد 1 و به ندرت 2 بچه می زایند و بچه ها تا حدود 4 ماه شیر می خورند و حدود دو سالگی بالغ می شوند و طول عمر آنها حدود 12 سال است .

در این گونه مخصوصا در ایران مهاجرت بصورت ارتفاعی است که در فصل بهار و تابستان در ارتفاعات کوه ها تا 4000 متر زندگی می کنند و در فصل سرد به ارتفاعات پایین تر کوچ می کنند .شاخ در نر و ماده وجود دارد. شاخ نرها در طول عمر رشد می کند و بزرگ تر است از شمارش گره های روی شاخ می توان سن نر ها را تشخیص داد.

متاسفانه از تعداد گونه های ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست. در ایران هفت گونه از آنها شناسایی شده است که تعداد کروموزوم آنها از 54 در ارمنی ( در غرب ایران) تا 58 در اوریال ( در شرق ایران) شمارش شده است . بسیاری از گونه ها با هم اختلاط دارند و حتی در یک گله می توان گونه های خالص و ترکیبی را مشاهده کرد .

در زیر نقشه پراکنش آنها را مشاهده می کنید.



رد زنی

مدفوع و اثر سم قوچ و میش بسیار شبیه به بز کوهی است . اثر سم قوچ در کناره ها کمی گردتر از بز کوهی می باشد. مدفوع در فصل زمستان بصورت دانه دانه است ولی در فصل بهار به دلیل آبدار بودن معمولا به هم می چسبند.



قوچ اوریال Ovis orientalis arkal

مشخصات: بزرگ‌ترين قوچ ايران است. نرها شاخ‌هاي بلندي دارند (بلند‌ترين شاخ كه مربوط به پارك ملي گلستان است و ركورد جهاني محسوب مي‌شود 113 سانتي‌متر طول دارد) شاخ‌ها حلزوني شكلند و به طرف پهلوي صورت و روبه جلو خميدگي دارند. سطح جلويي شاخ‌ها پهن، با زاويه‌اي تند به طرف لبه پشتي است، به طوري كه مقطع شاخ‌ها مثلثي به نظر مي‌رسد. مادها نيز شاخ‌هاي كوتاهي دارند. از ويژگي‌هاي ديگر اين قوچ‌ها وجود موهاي بلند و سفيد رنگي در ناحيه زير گردن و سينه است. موهاي پشت در تابستان كوتاه به رنگ زرد شني، و در زمستان بلند و قهوه‌اي رنگ است. زير شكم و كفل‌ها سفيدند. در برخي از مناطق به خصوص در جنوب و غرب محدوده پراكندگي، بعضي از قوچ‌ها داراي موهاي فلفل نمكي در زير گردن و سينه و شاخ‌هايي كوتاه‌تر هستند كه به آنها قوچ مورچه مي‌گويند.

اندازه‌ها: طول سروتنه حدود 150 سانتي‌متر، دم15 سانتي‌متر، ارتفاع 100 سانتي‌متر، وزن 25 تا 85 كيلوگرم.

زيستگاه: تپه و ماهورها و دامنه كوهستان‌هاي مرتفع در مناطق استپي.

پراكندگي: از نواحي مرزي واقع در شرق و شمال خراسان تا مناطق كوهستاني استان‌هاي سمنان و مازندران. در حال حاضر بيشترين تعداد قوچ‌اوريال در پارك ملي تندوره و پارك ملي گلستان وجود دارد.

پراكندگي جهاني: پاكستان، كشمير، شمال غربي هندوستان، افغانستان، تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان، تاجيكستان.



قوچ ارمنی Ovis orientalis gmelini

مشخصات: در اين قوچ‌ شاخ‌ها از قوچ اوريال كوتاه‌تر است(طول بلندترين شاخ كه مربوط به آذربايجان غربي است و ركورد محسوب مي‌گردد 89 سانتي‌متر است.) خميدگي شاخ‌ها برخلاف ساير قوچ‌ها به طرف بالاي گردن است. قسمت جلويي شاخ‌ها نيز فاقد زواياي تند است، به طوري كه مقطع عرضي آن گاهي كمي‌بيضي شكل به نظر مي‌رسد. ماده‌ها اغلب فاقد شاخند، يا شاخ‌هاي بسيار كوچكي دارند. در ناحية كمر لكه سفيد و زيني شكل دارند ( كه در اصطلاح محلي اين قوچ‌ها را آلاكمر مي‌گويند).

اندازه‌ها: طول سرو تنه حدود 140 سانتي‌متر، ارتفاع 80 سانتي‌متر، وزن 20 تا 65 كيلوگرم.

زيستگاه: تپه ماهورها و دامنه كوهستان‌ها. به طور كلي در مقايسه با قوچ اوريال در نقاط كم‌ارتفاع‌تري زندگي مي‌كنند.

پراكندگي: از مناطق مرزي آذربايجان تا زنجان، همدان، اراك، كردستان، ايلام و شمال غربي خوزستان پراكندگي دارد. در حال حاضر بيشترين تعداد قوچ ارمني در جزيره كبودان واقع در درياچه اروميه و مناطق حفاظت شده انگوران، بيجار و هفتاد قله مشاهده مي‌شود.

پراكنش جهاني: جمهوري آذربايجان، ارمنستان، تركيه و عراق.

عکاس بهزاد فراهانچی


قوچ اصفهان Ovis orientalis isphahanica

مشخصات: شاخ‌ها به‌طرف گردن خميدگي دارند. قسمت جلويي شاخ‌هاگرد و لبه‌ي پشتي تيز است. ميش‌ها اغلب بدون شاخ هستند. در زمستان موهاي زير گردن و سينه سياه‌رنگ و در مقايسه با قوچ ارمني بسيار بلندترند، لكه‌ي سفيد زيني‌شكل در ناحيه كمر مشاهده مي‌شود. رنگ بدن تيره‌تر از ساير قوچ‌ها است ولي دست و پا و پوزه سفيد است.

پراكندگي: اين قوچ فقط در ايران و در مناطق جنوب غربي و جنوب شرقي اصفهان و قسمتي از استان چهارمحال و بختياري زندگي مي‌كند. محدوده پراكندگي آن كاملاً مشخص نيست. در حال حاضر بيشترين تعداد قوچ اصفهان در مناطق حفاظت‌شده‌ي كلاه‌قاضي و تنگ صياد مشاهده مي‌شود.



عکاس سید بابک موسوی


قوچ لارستان Ovis orientalis Laristanica

پراکندگی این قوچ کوچک در ارتفاعات کوه شب در منطقه لارستان در جنوب شرقی استان فارس می باشد منطقه کوهستانی لارستان دارای دره هایی تنگ و در بعضی مناطق دارای تپه ماهورهای نسبتاً کم ارتفاع است و سرمایی که بواسطه سلسله جبال زاگرس و گرمای چشمگیری که به علت نوار ساحلی خلیج فارس در این منطقه وجود دارد باعث شده تنوع شدید اقلیمی در این منطقه حاکم گردد . ‌ لازم به ذکر است که کوچک بودن قوچ لارستان بی تأثیر از نوع تغذیه اش و محیطی که در آن قرار دارد نیست و این حاصل تطابق و سازش است که سالیان متمادی محیط گرم و خشک منطقه بر روی این حیوان بوجود آورده و کوچک بودن این حیوان در دنیا به عنوان کوچکترین قوچ وحشی از این نقطه نظر قابل بررسی است ، لازم به ذکر است که کوچکی این گونه اهمیت بسزایی برایش از نظر کلکسیوزها و موزه های حیات وحش به ارمغان آورده است .

از مشخصات دیگر این قوچ ، پیچش شاخها همانند قوچ اوریال به پایین و رو به جلو ولی به مراتب کوچکتر و ظریفتر و روشن تر است . موهای پایین گردن و سینه در قوچ لارستان همانند قوچ اصفهان سیاه و کوتاه است و همانند قوچ ارمنی دارای دو لکه سفید در پلهوهاست که به لکه زمینی یا آلاکمر معروف است . اضافه می کند که این لکه زینی در قوچ لارستان کم رنگ تر قوچ ارمنی است . دم در قوچ لارستان ، حد اکثر ۱۵ سانتی متر طول دارد ، گوشهای قوچ لارستان نسبت به بدن بزرگتر بوده و رنگ پوستش نسبت به قوچ و میشهای دیگر روشنتر و نازکتر است به طوری که رنگ پوست آنها بیشتر به سفیدی می رسد تا به کرم و نخودی رنگ . از مواردی که خاص این حیوان است خط باریک و نا مشخص قهوه ای رنگی است که از پشت دستها شروع شده و از مرز سپیدی زیر شکم می گذرد و به پشت پا ها و تهی گاه می رسد به طور ی که زیر شکم و قسمت داخلی دستها و پاها کاملاً سفید رنگ و از بقیه نقاط بدن متمایز است . در مورد اندازه ‌قوچ لارستان می توان گفت که در قسمتهای منتهی الیه جنوبی منطقه لارستان به علت محیط گرم و خشک جثه قوچ لارستان کوچک است در حالی که هر چه به منطقه بعد از خط ساحلی نزدیک شویم درجه خلوص قوچ لارستان پایین می آید و جثه اش بزرگتر می شود وزن متوسط قوچ لارستان ۳۵ تا ۴۰ کیلو گرم و در نوع ماده آن ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم عنوان شده است و ارتفاع متوسط

قوچها از شانه خاکی تا زمین بین ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر و طول بدن آنها ۱۲۰ سانتی متر می باشد که در میشها این اندازه ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر و طول بدن در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی متر است . قوچ و میش لارستان از نظر ژنتیکی ۵۴ کروموزومی است ، در صورتی که بقیه قوچ و میشها کروموزومهایشان متغیر است ، جالب است بدانیم که از اختلاط هیبرید قوچ لارستان با قوچ های افغانی قوچ کرمان یا بز قوچ بوجود آمده است.



قوچ البرز مرکزی Alborz Red mouflon

مشخصات: اين قوچ از اختلاط (هيبريد) قوچ‌هاي اوريال و ارمني به‌وجود آمده است. قوچ‌ها در محدوده‌ي شرقي پراكندگي خود (غرب و جنوب شاهرود تا فيروزكوه) به قوچ اوريال شباهت بيشتري دارند. موهاي زير گردن نسبتاً بلند و فلفل‌نمكي و ناحيه سينه سياه است. لكه‌ي زيني‌شكل روي كمر معمولاً وجود ندارد. پيچش شاخ‌ها مانند قوچ اوريال به‌طرف پايين گردن است.

در مناطق مركزي حوزه پراكندگي (غرب فيروزكوه، پارك‌هاي ملي لار، خجير، سرخه‌حصار، منطقه ورجين، گچسر و ورامين)، موهاي زير گردن نسبتاً بلند، سياه و گاهي سياه و سفيد است. لكه سفيد زيني‌شكل كه اطراف آن سياه است. در اغلب قوچ‌ها مشاهده مي‌شود. پيچش شاخ‌ها معمولاً به‌طرف بالا، وسط و يا زير گردن است.

در مناطق غربي حوزه‌ي پراكندگي (حدود طالقان، الموت، قزوين و مناطق جنوبي آن) موهاي زير گردن و سينه‌ي نسبتاً كوتاه و سياه‌رنگ است. لكه‌ي سفيد زيني‌شكل در قوچ‌ها وجود دارد. شاخ‌ها شباهت زيادي به قوچ ارمني دارند و پيچش آنها غالباً به‌طرف بالاي گردن است.

در حال حاضر بيشترين تعداد قوچ البرز در مجموعه‌ي مناطق خجير، سرخه‌حصار، جاجرود و منطقه ورجين واقع در مجاور تهران مشاهده مي‌شود.





قوچ کرمان Kerman mouflon

مشخصات: در مورد رده‌بندي اين قوچ نظريات متفاوتي وجود دارد. برخي آن را اوريال افغاني (Ovis.o.Cycloceros) و برخي ديگر اين قوچ را اختلاطي (هيبريد) بين قوچ‌هاي لارستان با قوچ‌هاي اوريال افغاني مي‌دانند. فرم و پيچش شاخ‌ها شبيه قوچ اوريال است. ميش‌ها نيز معمولاً داراي شاخ‌هاي كوتاهي هستند. در ناحيه زير گردن و سينه‌ي برخي از قوچ‌ها موهاي سياه نسبتاً بلندي مشاهده مي‌شود. در بعضي ديگر اين موها كوتاه و فقط در ناحيه‌ي سينه وجود دارد.

پراكندگي: تاكنون هيچ‌گونه مطالعه‌اي در مورد محدوده‌ي پراكندگي اين قوچ انجام نشده است. نواحي جنوب كرمان (سيرجان، خبر، بافت جيرفت)، ايرانشهر (بزمان) تا مرز پاكستان را مي‌توان به‌عنوان محدوده پراكندگي آن نام برد. در حال حاضر پارك ملي و منطقه حفاظت‌شده خبر وروچون واقع در استان كرمان شناخته‌ترين زيست‌گاه اين حيوان مي‌باشد.




از جمله قوچ های معروف ایران قوچ شیراز است که هنوز به طور کامل شناسایی نشده و عده ای آنرا همان قوچ لارستان می دادند.

در مناطق مرکزی و بیابانی کشور قوچ هایی زندگی می کنند که هنوز مورد شناسایی کامل قرار نگرفته اند .

منابع :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



قوچ ارمنی



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.





قوچ کرمان



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.





قوچ لارستان




دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.






قوچ اوریال




دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



قوچ البرز مركزی (قوچ قرمز)

نام علمی : O. O.Arkali - O.O.gmelini

نام انگلیسی: Alborz Red mouflon

نام فارسی: قوچ البرز مركزی (قوچ قرمز)




پراکندگی

مشخصات: اين قوچ از اختلاط (هيبريد) قوچ‌هاي اوريال و ارمني به‌وجود آمده است. قوچ‌ها در محدوده‌ي شرقي پراكندگي خود (غرب و جنوب شاهرود تا فيروزكوه) به قوچ اوريال شباهت بيشتري دارند. موهاي زير گردن نسبتاً بلند و فلفل‌نمكي و ناحيه سينه سياه است. لكه‌ي زيني‌شكل روي كمر معمولاً وجود ندارد. پيچش شاخ‌ها مانند قوچ اوريال به‌طرف پايين گردن است.



پراکندگی: در مناطق مركزي حوزه پراكندگي (غرب فيروزكوه، پارك‌هاي ملي لار، خجير، سرخه‌حصار، منطقه ورجين، گچسر و ورامين)، موهاي زير گردن نسبتاً بلند، سياه و گاهي سياه و سفيد است. لكه سفيد زيني‌شكل كه اطراف آن سياه است. در اغلب قوچ‌ها مشاهده مي‌شود. پيچش شاخ‌ها معمولاً به‌طرف بالا، وسط و يا زير گردن است.

در مناطق غربي حوزه‌ي پراكندگي (حدود طالقان، الموت، قزوين و مناطق جنوبي آن) موهاي زير گردن و سينه‌ي نسبتاً كوتاه و سياه‌رنگ است. لكه‌ي سفيد زيني‌شكل در قوچ‌ها وجود دارد. شاخ‌ها شباهت زيادي به قوچ ارمني دارند و پيچش آنها غالباً به‌طرف بالاي گردن است.

در حال حاضر بيشترين تعداد قوچ البرز در مجموعه‌ي مناطق خجير، سرخه‌حصار، جاجرود و منطقه ورجين واقع در مجاور تهران مشاهده مي‌شود.








دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوست من این شکار ها خیلی هاش مال ایران نیست و شاید چند تایی مال ایران بیشتر نباشه
اولیش کل مالخور که زیستگاهش پاکستان و قزاقستان و اون حوالی هست
دومی و سومی به قوچ های ایران شباهت داره و چهارمی به طور حتم زیستگاهش جنوب روسیه وتا آزربایجان ادامه داره عکس پنجم باز نشد و ششمی شباهت به قوچ های ایران داره وشکار هفتم یک کلچه کوچک و کم سن و سال هست و هشتمین قوچ آرگالی هست قوچ معروف چین و موقولستان و نهمین قوچ روسی و ده و یازده و دوازده شباهت به قوچ ایرانی داره حیوان سیزدهم اسم دقیقش رو نمیدونم ولی باید توی کوهای تبت و هیمالیا زیست کنه و چهاردهمین یک تکه کار درست به کل های ترکیه شباهت داره وپانزده و شانزده و هفده شباهت به قوچ های ایرانی داره و هجدهمین بازهم یک تکه میباشد شکارچیشم جیم شاکی معروف هست که با تفنگ سر پر شکار میزنه و آخرین هم قوچ ایرانی نیست
تا اونجایی که من اطلاع دارم قوچ های ایرانی بسیار نزدیک به هم هستند و عمدتا از ترکیب دو قوج ارمنی و اوریال می باشند چند گونه دیگه هم هست گه دقیق نمیدونم گونه هستند یا زیر گونه مثل قوچ اصفهان و زاگرسی و البرز مرکزی و باید دوستان حرفه ای بیان و نظر بدن آقای بلمکی (شکارگر)برس به دادمون
باتشکر مهدی ...
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
لینک مرجع