انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: نظرات دوستان برای یک PCP خوب
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
سلام این تاپیک را دوباره ایجاد کردم تا از نطرات دوستان برای خرید یکPCPخوب بهره مند بشم .
و چون قبلا این مطالب در آن سایت قبلی بصورت خوب و جدی بحث شد حیفم آمد که مطالب را رها کنم لذا با اجازه دوستان مطالب خودم و آنها را در اینجا کپی میکنم.;)


دوستان برای خرید یک PCP خوب نظر بدید
سلام به تمامی دوستان

اول از همه از زحمات کامی عزیز تشکر میکنم که با ارسال این همه اطلاعات ومعرفی انواع تفنگها دل آدمو به غش وضعف میکشونه . وای وامان از این دل و هوس .

دوم اینکه یکی از نمونه ها کمی چشممو گرفت. مثل اینFalcon-R Air Rifle-Walnut
درمعرفی فالکون 22. (کالیبر 5.5) با قدرت شلیک ساچمه با 35 - 26 (ژول)fpe

Falcon-R Air Rifle
[تصویر: yyjpgiu1l6agcbtsa8s2.jpg]

وهمچنین Steyr LG110 که از طرف آقا جلال عزیز پیشنهاد شده و با قدرت 40 ژول است . که من هنوز به اطمینان 100% برای قدرتش FPE 40 نرسیدم .
البته کمی سراغ منابع و سایتها رفتم ولی خوب ؟
اینم یه عکس ازش
[تصویر: lg110hp600.jpg]

حالا دوستان مطلع راهنمای کنند و پیشنهاد بدند آیا گزینهای بهتری هم است و چقدر قیمتش تمام میشه؟ تا ببینم در دبی یا سوئد امکان خریدش هست؟




نقل قول: esmaeil1356
علي جان
منكه از اوانيكس AR6 خيلي راضيم هم دقت بالائي داره و قدرتش فوق العادست
من خودم با AR6 شكاري كردم كه نميشه گفت ولي من كه عاشق قدرتشم ( البته اين اخلاق منه عشق پوكوندن دارم از موقعي كه خفيفمو فروختم هميشه دنبال اسلح اي بودم كه بتونه جاشو برام پر كنه و دردسر خفيف و هم نداشته باشه )
مهم نيست كه قفل در دست كيست بلكه مهم اين است كه كليد در دست خداست.

نقل قول: ALIANA-54-T06
اسماعیل داداش سلام
اگر ممکنه یکم توضیح (قدرت ؟)و هم عکسی ازش برام بزار متشکرم
یا حق

نقل قول: esmaeil1356
علي جان
اگه يه سر به لينك زير بزني همچي دستگيرت ميشه يه ريوييو تقريبا كامل از اين اسلحه است كه توسط فرهاد يكي از بچه هاي سايت Pix انجام شده يه نگاه بهش بنداز
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


نقل قول : ALIANA-54-T06
آقا اسماعیل سلام داداش خیلی لطف کردی ممنون.
یا حق

نقل قول :taha
واقعا قدرت اوانیکس قابل مقایسه با اینا نیست 80ژول
البته تو یه جاش موندم منم گاه گداری به کتابو فلزو از این جور چیزا تیر میزنم
با مگنوم 350که قدرتش 30ژول از فاصله حدودا 10 متری به یه کتاب زدم 367صفحه رد کرد بعدم
پشتش یه دیوار گچی بود رفت تو اون البته 4میل ولی اوانیکس که 80 ژوله تست کرده میگه 280صفحه رو رد کرد.ساچمه موند
عجیبه کتابی که من بهش تیر زدمم تقریبا بسته بود!

نقل قول: esmaeil1356
طاها جان بحث نفوذ با قدرت تخريب خيلي باهم فرق دارن شايد ساچمه اي كه استفاده شده قدرت نفوذ كمتري داشته و قدرت اسلحه واقعا يه چيز ديگس چون خودم امتحان كردم

نقل قول :taha
اصلا در قدرت اوانیکس شکی نیست همینجوری برام یه سوال پیش اومد حق با شماست
فقط اقا اسماعیل قیمت دقیق ar6بگید واین که تلمبه داره یا باید جدا بخری؟
بازم ممنون.

ANACONDA:
طاها جان سلام
یادت باشه نوشته بود به کتاب در 2 حالت فشرده و ورق ورق تیراندازی شده بود که در حالت ورق ورق ساچمه گیر کرده بود.منطقیه گیر کنه.و بیرون نیاد.چون از حالت یک جسم یکپارچه در اومده بود.


esmaeil1356 :
طاها جان
قيمت دقيق كه ندارم ولي شركت زوبين گفته بود اگه AR6 بياره زير 1800000 نميده البته بدون تلمبه ، تلمبه جداست فكر كنم انگليسيش حدود 400 تومان باشه البته از كپسول غواصي هم ميتوني استفاده كني

ALIANA-54-T06:
پس یه 2،700،000 تومنی با کپسول غواصی و دوربین میشه؟! اووه

esmaeil1356 :
علي جان يه چيزي تو همين مايه ها حساب كن

ALIANA-54-T06:
ممنون اسماعیل جان ولی خدایش خیلی زور داره حدود 2،700،000 تومان ؟! اوه اوه اوه نه؟!
پس فعلا صبر میکنم تا ببینم چی میشه شاید بفکر خرید یه هاتسان AT44pa از مثلا" سوئد باشم
بقول داداش کامی در سوئد pcp هاتسان حدودا" 400هزار تومن است. یا شایدم بی خیال بشم و 54 خودم را تونینگ کنم تا مثل هاتسان بشه . ها ها ها

taha:
اره 2700 زیاده درسته اوانیکس خیلی خوبه ولی این قیمت واسش به نظر من بالاست
البته برای اقا اسماعیل جای خفیفشو پر کرده ودر دسرم نداره خوب این خوبه ولی برای هدف زنیو کبکو اینا همون هاتسان خوب جواب میده
البته این نظر منه

kami:
حالا این جالبه که تبلیغات در ایران و این شرکت شدیدا روی هاتسان 44 قرار گرفته و احساس میکنم که چون فقط 8 ماه سلاح نیوماتیک وارد ایران شده توجه جوانان به سلاح فنری کمتر شده و خوب میبینید که در اروپا برای خرید سلاح فنری دیانا و برندهای معروف دگر باید نزدیک 2 برابر بیشتر نسبت به هاتسان 44 پول بدهید.
البته برندهای دگر سلاح نیوماتیک به غیر از هاتسان در اروپا گران هستند.
و جالبه قیمت هاتسان
با هاتسان44 فقط در حدود 160 هزار تومان اختلاف قیمت داره...یعنی هاتسان 44 فقط 160 هزار تومان گرانتره و خوب این اختلاف بین 135 و هاتسان44 در ایران سرسام اوره.و خوب چون نیوماتیک تازه وارد ایران شده شاید خیلیها از این موضوع بی خبر باشند که سلاح فنری دیانا از هاتسان نیوماتیک در اروپا بسیار گرانتره.

esmaeil1356 :
داش كامي
خيلي مخلصيم داش كامي يه پيشنهاد . بيا تو واردات اسلحه بادي به ايران
فعالين كن فكر كنم سود خوبي توش باشه

ALIANA-54-T06:
سلام داداش کامی عزیز
ممنون از اصلاح قیمت هاتسان که گفتی (650 هزار ) البته من بنظرم شایدم نه تفنگ دیگه ای بوده (در وبلاگ) عدد 400 هزار بیان شده بود خوب بهر صورت اصلاح میشود .
ولی من میدونم به محضه اینکه واردات از اروپا عادی بشه قیمت pcp تو ایران مخصوصا رنجر ومحصولات هاتسان واقعی تر میشه و به وفور هم آنوقت یافت میشه .
البته همین الان هم از دبی و کشورهای همسایه در خلیج فارس داره (جستو گریخته) وارد میشه در ضمن من خبر دارم چون یه جورائی با هاش شرکت ما سرو کار داره میگم الان دارن در کردستان عراق منطقه آزاد اقتصادی را پایه گذاری میکنند تا جای بعضی از کشورهارا که اسم نمیبرم را بگیره (خیلی موثق و جدی کار پیش میره واتوبان هم در حال ساخت) و این یعنی بدون ویزا تردد و مسافرت کردن به بازار اروپا و دبی

esmaeil1356 :
علي جان
اگه بشه چه شود انشاا... كه ميشه و دست خيلي از
دلالها اين وسط ....

taha:
شدنش که مطمعن باش میشه فقط کمی طول میکشه همین.

پایان :):):)
علي جان
همانگونه كه قبلا هم بحث شد نيازسنجي شخص در خصوص انتخاب اسلحه
خيلي مهمه و دوستان هم اشاره كردن مثلا براي شكار پرندگان همين PCPهاي
هاتسان هم با توجه به قيميت در حد مناسبي هستند
البته توي ايران در خصوص PCP ما هنوز انتخابهاي ديگه اي نداريم
آقا اگه كسي PCP هاتسان مي خواد بگيره حتما مدل Long barrel رو بگيره واقعا متفاوت هست قدرت و دقت اون منو متحير كرده اگه اين برف مجالمون بده گروپهاش رو ميذارم خودتون قضاوت كنيد
والا من تو سايتهاي مختلف گروپش رو از فاصله مثلا 30 ياردي ديدم كه همه هم تشويق و تاييدش كردن ولي بنده وقتي خودم امتحان كردم از اون گروپها خيلي راضي نبودم چون به نظر من با PCP خيلي بهتر از اين بايد گروپ گرفت من به همتون قول ميدم تو همين 30 متري گروپي بگيرم كه همه دوستان تعجب كنن البته حمل بر خود ستايي نشه ولي واقعا PCP هاتسان دقت خوبي داره
سعيد جان
دقت PCPها بايد در حد عالي باشه بعلت اينكه لگد سلاح در حد خيلي پائيني
هست اين طبيعيه عدم دقت در استفاده از PCP به نظر من خود تيرانداز و ساچمه
مورد استفاده است در صورتي كه مثلا بخواي توي اسلحه اي با قدرت 40 ژول از ساچمه
سبك استفاده كني سرعت خروج ساچمه به حدي بالاست ( سوپر سونيك ) كه گذشتن
از سرعت صوت باعث لرزش در ساچمه شده و ساچمه به صورت گيج در مسير حركت كرده
و باعث بي دقتي مي گردد
سلام دوستان عزیز
سلاحهای pcp از نظر دقت (بدلیل نداشتن لگد) و از نظر سرعت عمل در شلیکهای پشت سرهم عالی هستند و میشود گفت یک نسل جدید از سیستمهای سلاحهای بادی هستند ولی ضعفهای خودشون هم دارند که بعضی هاشون را عرض میکنم.
1- فعلا گران هستند ، شاید و مطمئنا در آینده ارزانتر در دسترس خواهند بود (مثل اول تلویزیونهای LCD دار که 4 برابر الان قیمت داشتند) البته منظورم این نیست که الان PCP تو ایران 4 برابر گرون ترند ،نه ولی خوب به نسبت بازار جهانی گرونند و در آینده هم بازار جهانی از این هم ارزانترش خواهد کرد یک مثال الان Steyr LG110 در اروپا حدود 1500 دلار میباشد در صورتی که در ایران(قیمت در نمایشگاه بین المللی تهران) 28،500،000 ریال بود اینم عکسی که خودم در نمایشگاه گرفتم قیمت هم زیرش نوشته شده است (جالب است تا دیروز خودم نمیدونستم ازش عکس گرفتم در البوم موبایلم بود:D)

[تصویر: DSC00013.jpg]

2-فعلا تا بعد کار پیش آمد
ببخشید دوستان و اما ادامه مطلب در خصوص بعضی ضعفها PCP ها
2-PCP ها متعلقات زیادی را با خود دارند( تلمبه ،پمپ، شلنگ، اتصالات و حتی ممکنه یک کپسول غواصی و....) وحمل و نگه داری آنها برای تیرانداز همیشه دغدغه خاطر است.
3-اغلب PCP ها در مقایسه با فنریها بر خلاف قدرت نامی شان در حد انتظار نیستند؟!(کمی صیر کنید و تعجب نکنید). یعنی اینکه شما انتظار دارید مثلا یک هاتسان با 50 ژول قدرت (در صورتی که فشار کپسول را به 250 بار یا بیشتر برسانید) دوبرابر یک تفنگ فنری دیانا 54 و52 (با 26 ژول قدرت)باشد که هم در برد و هم در نفوذ ساچمه این برتری 2برابری را ببینید ولی شاید 50% افزایش را نبینید و از افزایش 100% خبری نیست.
توضیح تکمیلی
برای درک مطلب سوم به چند گزارش و مثال میپردازم.
اول دوستانی که یادشان هست (فکر کنم مبحث AT44ص 13در سایت ایرگانز بود) که من آنجا دلیل افت شدید (از دست دادن حدود 45%قدرت ساچمه شلیک شده از PCPهاتسان طی مسافت 40 یاردی در صورتی که دیانا 54 فنری فقط 24% افت ژول داشت)را با دوستان دیگه بررسی کردیم وبحث کردیم که دلیل چیست؟

دوم وقتی من طبق آدرس توی همین تاپیک که از سوی دوست خوبم آقا اسماعیل برای آشنائی بیشتر تفنگ مشهور اوانیکس معرفی شده بود را مطالعه کردم باز همان نکته اینجا هم هویدا بود من اولش فکر میکردم ممکنست اون مسئله فقط برای AT44باشد ولی متوجه شدم مربوط به همه PCP ها است .(دقت در جدول شلیک اول 80 ژول که به نسبت سرعت بدست آمده ساچمه340ms را نشان میداد و سوراخ کردن227 برگ کاغذکتاب از 335 برگ آن؟!) خوب اینها که تقریبا با دیانا 350 که فقط 30 ژول قدرت دارد برابری میکند (کفتم تقریبا وگرنه مدل مگنوم 350 کالیبر 22 حدود 310 ms سرعت شلیک دارد) .

سوم اینکه من برسی مجدد کردم تمام مباحث قبلی خودم و دوستان را و به نظر من دلیلش این بوده که اصولا نمیتوان ساچمه های شلیک شده از pcp را مانند فنریها از ذخیره انرژی جنبشی بالا بهره مند کرد این انرزی ذخیره شده جنبشی حاصل انرژی برگرفته از فشار با حجم زیاد باد فنری است که شتاب رو به بالا و افزایشی برای ساچمه ایجاد میکند که از ابتدای حرکت تا به انتهای حرکت و خروج از لوله تفنگ ادامه دارد وهمین مسئله نیز اجازه میدهد سیستم خانکشی با شیب ملایم به تند یا از کم به زیاد بخوبی عمل کند و چرخش بالا همراه با انرزی جنبشی ذخیره شده بوجود آید. دقت کنید که این عمل در pcp ها شدنی نیست بدلیل اینکه از همان اول نیروی پشت ساچمه بقدری بالا بصورت شبه ضربه وارد میشود که سازندگان مجبورند برای جلوگیری از لغزش ساچمه روی خان از خیر شیب تند بگذرند و به شیب فقط ملایم و خیلی کم بسنده کنند .
در ضمن نبود حجم زیاد باد و افزایش کم ضریب شتاب (بر اثر شبه ضربه وارده به ساچمه) و اصولا حجم کم باد تخلیه شده رگلاتور واسط تفنگ که بوسیله چخماغ آزاد میشود باعث آن میشود.و نه مثل فنریا که تداوم منظم افزایش شتاب را دارند.
اوه مطلب زیاد شد ببخشید فوتبال هم شروع شد دوستان .فعلا:D
(2011-01-19 07:47 PM)ALIANA-54-T06 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ببخشید دوستان و اما ادامه مطلب در خصوص بعضی ضعفها PCP ها
2-PCP ها متعلقات زیادی را با خود دارند( تلمبه ،پمپ، شلنگ، اتصالات و حتی ممکنه یک کپسول غواصی و....) وحمل و نگه داری آنها برای تیرانداز همیشه دغدغه خاطر است.
3-اغلب PCP ها در مقایسه با فنریها بر خلاف قدرت نامی شان در حد انتظار نیستند؟!(کمی صیر کنید و تعجب نکنید). یعنی اینکه شما انتظار دارید مثلا یک هاتسان با 50 ژول قدرت (در صورتی که فشار کپسول را به 250 بار یا بیشتر برسانید) دوبرابر یک تفنگ فنری دیانا 54 و52 (با 26 ژول قدرت)باشد که هم در برد و هم در نفوذ ساچمه این برتری 2برابری را ببینید ولی شاید 50% افزایش را نبینید و از افزایش 100% خبری نیست.
توضیح تکمیلی
برای درک مطلب سوم به چند گزارش و مثال میپردازم.
اول دوستانی که یادشان هست (فکر کنم مبحث AT44ص 13در سایت ایرگانز بود) که من آنجا دلیل افت شدید (از دست دادن حدود 45%قدرت ساچمه شلیک شده از PCPهاتسان طی مسافت 40 یاردی در صورتی که دیانا 54 فنری فقط 24% افت ژول داشت)را با دوستان دیگه بررسی کردیم وبحث کردیم که دلیل چیست؟

دوم وقتی من طبق آدرس توی همین تاپیک که از سوی دوست خوبم آقا اسماعیل برای آشنائی بیشتر تفنگ مشهور اوانیکس معرفی شده بود را مطالعه کردم باز همان نکته اینجا هم هویدا بود من اولش فکر میکردم ممکنست اون مسئله فقط برای AT44باشد ولی متوجه شدم مربوط به همه PCP ها است .(دقت در جدول شلیک اول 80 ژول که به نسبت سرعت بدست آمده ساچمه340ms را نشان میداد و سوراخ کردن227 برگ کاغذکتاب از 335 برگ آن؟!) خوب اینها که تقریبا با دیانا 350 که فقط 30 ژول قدرت دارد برابری میکند (کفتم تقریبا وگرنه مدل مگنوم 350 کالیبر 22 حدود 310 ms سرعت شلیک دارد) .

سوم اینکه من برسی مجدد کردم تمام مباحث قبلی خودم و دوستان را و به نظر من دلیلش این بوده که اصولا نمیتوان ساچمه های شلیک شده از pcp را مانند فنریها از ذخیره انرژی جنبشی بالا بهره مند کرد این انرزی ذخیره شده جنبشی حاصل انرژی برگرفته از فشار با حجم زیاد باد فنری است که شتاب رو به بالا و افزایشی برای ساچمه ایجاد میکند که از ابتدای حرکت تا به انتهای حرکت و خروج از لوله تفنگ ادامه دارد وهمین مسئله نیز اجازه میدهد سیستم خانکشی با شیب ملایم به تند یا از کم به زیاد بخوبی عمل کند و چرخش بالا همراه با انرزی جنبشی ذخیره شده بوجود آید. دقت کنید که این عمل در pcp ها شدنی نیست بدلیل اینکه از همان اول نیروی پشت ساچمه بقدری بالا بصورت شبه ضربه وارد میشود که سازندگان مجبورند برای جلوگیری از لغزش ساچمه روی خان از خیر شیب تند بگذرند و به شیب فقط ملایم و خیلی کم بسنده کنند .
در ضمن نبود حجم زیاد باد و افزایش کم ضریب شتاب (بر اثر شبه ضربه وارده به ساچمه) و اصولا حجم کم باد تخلیه شده رگلاتور واسط تفنگ که بوسیله چخماغ آزاد میشود باعث آن میشود.و نه مثل فنریا که تداوم منظم افزایش شتاب را دارند.
اوه مطلب زیاد شد ببخشید فوتبال هم شروع شد دوستان .فعلا:D

ببخشید تقریبا بیشتر این صحبتها هم غیر علمی بود و هم نادرست.
وقتی که ژول گلوله در سر لوله مشخص باشه با وزن مشخص،دیگه مهم نیست که فنر پیستون بوده یا پی سی پی یا خفیف.
پی سی پی خود من اسما 28 ژول هست و توی تست 31 ژول و به مراتب از دیانا 470 قویتر بود هم توی فاصله 15 و هم 50 متری.
این چیزهایی که در مورد خان و لوله و سازنده ها و غیره گفتین میشه بفرمایین از چه مرجعی هست؟!
چیزهایی که به نظرمون درست میاد را باید با یک "به نظر من" بنویسیم و نه به صورت مطمئن تا بقیه به اشتباه نیفتن.
در تفنگ فنر پیستون هم فنر وظیف فشرده کردن هوا را داره و توی پی سی پی هوا از قبل فشرده شده.
پی سی پی ها مشکل لگد و ارتعاش ندارن و برای همین میشه تا ژولهای بالا حتی200 ژول و بالاتر رسید با گلوله های 180 گرینی!!!!!
امیدوارم ناراحت نشده باشین.
چاکرات.
با سلام.
علی اقا اون عکسی که گذاشتین تفنگ مسابقه ال جی اشتر هست .قیمت بالای اون هم به خاطر ظرافت و دقت فوق العادش هست.اما قدرتش بسیار کم هست.علت اینکه قدرت رو توی این اسلحه ها که میگیرن به این خاطره که دقت رو به ماکزیمم برسونن.
در مورد فرمایش اقا مهرشاد.
مهرشاد جان من فکر میکنم منظور علی اقا افت قدرت در تفنگ فنری نسبت به پی سی پی هست که برای من هم واقعا سوال هست.
من یه لینک میذارم اینجا شما برید خودتون مقایسه کنید 2 ساچمه دقیقا هم نام و مشابه هر دو با هاتسان 44 و وایرخ 100 و ایرامز 400 که جز پی سی پی هستن شلیک شدن و همین ساچمه با 54 و 350 هم شلیک شده توی فواصل مختلف افت قدرت پی سی پی ها خیلی بیشتر از فنری بوده البته کمتر نشده ولی درصد افت بیشتر بوده.
این لینک مربوط به هاتسان هست :http://www.straightshooters.com/ourtake/ottestpneuma.html و این هم لینک مربوط به 350 مگنوم:http://www.straightshooters.com/ourtake/ottest350.html
شما ساچمه kodiak رو در هر دو اسلحه در کالیبر 22. مقایسه کنید به نتیجه می رسید.
در 50 یاردی افت قدرت تیر در پی سی پی نسبت به افت قدرت تیر در فنری خیلی بیشتر هست.
یا علی
اول از همه تبريك واسه برد ايران
علي جان ممنون كه اومدي و بحث رو تكميل كردي
مهرشاد جان ممنون كه شما هم شركت كردي
اميدوارم دوستان بيان و بيشتر بحث كامل بشه
امثال من كه فقط استفاده ميكنند
راستي دوستان در مورد تفاوتهاي AT44 و لانگ بارل بيشتر صحبت كنند
كسي سايتي واسه خريد اينترنتي تفنگ PCP سراغ داره؟؟
جلال جان بدیهی هست که افت ساچمه مشابه ولی پرقدرت بیشتره.
مقاومت هوا یا همون نیروی درگ ایجاد شده متناسب با توان سوم سرعته.
یعنی وقتی سرعت 10 درصد بیشتر باشه مقاومت هوا بیش از 30 درصد بیشتره.
برای همین در تفنگهای بادی پرقدرت به جای زیاد کردن سرعت از سنگین تر کردن ساچمه استفاده میشه تا هم بالستیک بهتر بشه و هم سرعت و طبعا مقاومت هوا کمتر باشه.
این بحث جالبیه گه شامل رد نکردن سرعت صوت هم میشه.
شما با ماشین با سرعت بالا مثلا 130 توی اتوبان دنده را خلاص کنین.
متوجه میشین که سرعت ماشین سریع کم میشه ولی این شیب کاهش سرعت کاهش پیدا میکنه و در سرعتهای زیر 60 کیلومتر ماشین خیلی کم سرعت کم میکنه.
شما برای مقایسه درست باید تفنگ قویتر را با ساچمه ای تست کنین که سرعتش در حد اون ساچمه سبک در تفنگ ضعیفتر هست.
اونموقع تفاوت اشکار میشه.
در ضمن نفوذ برای تفنگ پرقدرت مبحث مستقلی هست که جنس گلوله خیلی مهم هست توی قدرتهای بالا.
برای همین توی گلوله زنی از روکش مس که محکمتر هست استفاده میشه.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
لینک مرجع