انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: کمکهای اولیه و اقدامات درمانی در طبیعت گردی و شکار.
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
دوستان عزیز ، درسته که همیشه پیشگیری بهتر از درمانه و رعایت نکات ایمنی اولویت داره ولی به هر حال در زمان شکار و طبیعت گردی همیشه احتمال بروز خطر وحادثه هست.از اونجایی که اکثر بچه های سایت علاوه بر تیراندازی به طبیعت گردی وکوهنوردی هم می پردازن با اجازه همگی این تاپیک رو راه انداختم تا از تجربیات همدیگه تو این زمینه استفاده کنیم.پس دوستان لطف بفرمایید وهرگونه اطلاعاتی در زمینه اقدامات لازم اولیه در حوادثی مانند گزش وگازگرفتگی انواع جانوران،انواع بریدگی ها،شکستگی ها،سرما یا گرما زدگی، مسمومیتهایی که ممکنه پیش بیاد وو..... اینجا بگین تا همه دوستان بتونن استفاده کنن چه بسا بتونه باعث نجات انسانی هم بشه.
با تشکر.Khansariha (8)
ایجاد تین تاپیک فکر خیلی خوبی بود

دوستان توجه داشته باشن که همیشه همراه خودشون کمک های اولیه داشته باشن
حالا حتما نباید جعبه باشه
میتونید چند تا گاز استریل - باند برای پانسمان و باند کشی و چسب زخم
کپسول و قرص های مورد نیاز (تقویتی و مسکن ) همراهتون باشه .
خوب حالا این شد تخصص من (قبلا امداد گر هلال احمر بودم)
راستش مطالب اینقدر زیاده که باید حسابی تایپ کنم و بعدا بفرستم اما اولین نکته در کوه 1 : هرگز تنها به کوه نروید
2 شایع ترین مورد در کوه پیچ خوردن پا هست که باید توسط همنورد فرد مصدوم با استفاده از تکیه گاه ایجاد شده فرد به پایین کوه منتقل بشه در ضمن استفاده از دو یا سه چوب بریا فیکس کردن پا بسیار مفیده
چون مورد اصلی بچه های سایت تفنگه اگر خدای نکرده ساچمهبه جایی برخورد کرد
اول بگذارید چند ثانیه محل خم خون ریزی کنه و بعد برای رفع خوریزی اقدام کنید چک کنید که ساچمه از طرف دیگه خارج شده یا نه اگر خارج شده که هیچ ولی اگر نه سعی در در اورن ساچمه نکنید و مصدوم رو به مراکز درمانی برسونید اگر خونریزی شدیده باید متوقف بشه میتونید از یک پارچه به عنوان باند و از یک تیکه طناب یا بند کلفت و یا پارچه نازک(جوراب هم میشه ) در بالا تر از سطح خونریزی گارو ببندید تا خونریزی کم بشه هرگز گارو رو طوری نبدید که کاملا سفت بشه خون باید به مقدرا کمی جریان داشته باشه و الا اعضا در محل خونریزی دچار مردگی دایم یا موقت میشن
راه دوم استفاده از فشار بر نقاط فشاره بدین صورت که شما نزدیک ترین نبض یا شریان رو پبدا میکنید و با فشار دادن محل جلوی خونرسانی رو میگیرید
نکته مهم خونریزی شریانی بسیار میتونه خطر ناک باشه و علامت مشخصه اش هم اینه که خون جهنده بیرون میاد فورا با مراکز امدادی تماس بگیرید و سعی کنید در ده سانتی بالای زخم گاروی محکم ایجاد کنید
[size=small]ایشالا در پستهای مار گزیدگی و ... رو توضیح میدم
با تشکر از دوستان عزیز اقای عباسی و جناب sniperelit که امیدوارم تجربیاتشون رو بیشتر در اختیار ما قرار بدن.Khansariha (8)دوستان علت اینکه بنده این تاپیک رو ایجاد کردم اتفاقی بود که پارسال در حین شکار برای یکی از آشنایان افتاد و متاسفانه ایشون بعد از مجروح شدن از ناحیه پا توسط اسلحه شکاری بدلیل انجام ندادن همین اقدام ساده بستن گارو که دوست خوبمون اشاره کردن وخونریزی زیاد تا رسیدن به بیمارستان از دنیا رفتن.فکر می کنم اگه این مسایل ساده رو بلد باشیم و به موقع اجرا کنیم در خیلی موارد می تونیم جلوی چنین اتفاقات ناگواری رو بگیریم.Khansariha (8)

بنده با اجازتون اقداماتی رو که در هنگام مارگزیدگی باید انجام بشه براتون می نویسم:
اولین و مهمترین نکته چه در مارگزیدگی و چه در تمام آسیب دیدگی های دیگر لزوم حفظ آرامشه.

اطراف رو به دقت نگاه کنید و مطمئن بشید که مار یا مارهای دیگر در محل وجود ندارن. در صورت وجود، ترجیحا به جای سعی در کشتن مار سریعا از محل دور بشین. در صورتی که خطری وجود نداره به هیچ عنوان مصدوم را وادار به حرکت نکنین. به دقت محل گزش رو بررسی کنین. در مارهای سمی محل گزش به صورت یک یا دو سوراخ نسبتا عمیق هست. در صورتی که محل گزش به صورت یک ردیف دندان بود خیالتون از بابت سمی نبودن مار راحت باشه و مطمئن باشین که شما یا دوستتان از گزش مار نمی میرین! سوزش، تورم، قرمزی محل، تهوع، استفراغ، سرگیجه، کاهش فشار خون، ضعف و بسیاری علائم دیگه ممکنه در اثر گزش مار سمی ایجاد بشه. البته وجود این علائم و علائم دیگه و شدت و ضعف آنها به عواملی همچون میزان سم، نوع مار و حساسیت فرد داره.

اکثر گزیدگی ها در ناحیه دست و پاها اتفاق می افتن. بنابراین توصیه می شه (در مورد مارهایی که سم اونا از طریق اختلال در عملکرد دستگاه عصبی عمل می کنه مانند مار کبری و مار مرجانی) با استفاده از پارچه یا باندی که حدود 4 تا 5 سانتی متر عرض داشته باشه، بالا و پایین محل گزیدگی را با باند یا پارچه طوری ببندین که یک انگشت براحتی از زیر آن عبور کنه و باعث مسدود شدن خون سرخرگی نشه.

توجه: در صورتی که محل گزش در نزدیکی مفاصل باشه، از قرار دادن نوار در دو سمت مفصل خودداری کنین و نوار مورد نظر را فقط در بالای زخم (سمتی که به تنه مصدوم نزدیک تره) ببندین.

انتهای عضو زخمی رو پایین تر یا هم سطح قلب قرار بدین. زیور آلات، ساعت یا لباس های تنگ را از اندام گزیده شده خارج کنین. در صورتی که پس از 5 تا 10 دقیقه بعد از گزیدگی به بیمار رسیدین، توسط ساکشن کردن(مکیدن) می تونید 25-50% زهر رو خارج کنین. در صورت در اختیار داشتن محلول آنتی سپتیک یا صابون سطح زخم را با آن شستشو بدین (بهتره همیشه در سفرها یا گردشتون یه جای کوچیک بتادین یا ساولون یا دتول... همراه داشته باشین).

در نقطه گزیدگی و درست با همان عمقی که نیش مار فرو رفته (سطحی و حدود 4 میلی متر) یک برش خطی بدهید. هرگز روی ناحیه رو برش ضربدری ندین چون این کار ریسک بریده شدن اعصاب و عروق خونی را افزایش می ده. زخم باید حدود 20 دقیقه ساکشن بشه. در صورتی که نجات دهنده زخم بازی در دهان یا اطراف دهان داشته باشه، باید از این کار اجتناب کنه. مایع زخم که توسط ساکشن دهانی خارج می شه باید مرتبا دور ریخته بشه. اگه هم احتملا بلعیده شد، جای نگرانی نیست؛ چون زهرها بدلیل ساختمان پروتئینی که دارن در معده بی اثر می شن. بعضی از متخصصین با ساکشن دهانی مخالفن البته بیشتر در مورد بعضی مارهای خاص. اما احتمالا شما هم با این نظر موافقین که هر کاری برای نجات جان خود و یا دوستتون که می تونید باید انجام بدین.

در صورت امکان اطلاعات صحیحی در مورد شکل مار به دست بیارید. هرگز به بیمار اجازه ندین که راه بره. بعد از انجام اقدامات گفته شده مصدوم رو سریعا به مراکز درمانی منتقل کنین. به یاد داشته باشین که حتی با انجام یک ساکشن به موقع و دقیق باز هم مقداری از سم در خون مصدوم وجود داره که باید با کمک پادزهر مناسب حذف بشه.
امیدوارم هیچ وقت مار گزیده نشیدکه از ریسمان سیاه وسفید بترسین.Khansariha (48)Khansariha (8)
منون دوست عزیز کامل بود ولی دوستان به خاطر داشته باشین د راکثر مارها ساکشن مجازه و موردی نداره برای فرد کمک کننده به جز مار مرجانی که میتونه امداد گر رو هم به شدت مسموم کنه پس اگه گزش توسط مار مرجانی بود از ساکشن خودداری کنید
عکس مار مرجانی تا بشناسیدش
[تصویر: CoralSnake01.jpg]
دوست عزیز ممنون از تذکر واجبتون ومشتاقانه منتظر استفاده از تجربیات شما هستم.Khansariha (8)
دوستان عزیز چون انواع آسیب دیدگی های ممکن خیلی زیادن سعی می کنم با تقسیم بندی اونها وتا حد امکان خلاصه کردنشون تو این تاپیک بنویسم:
آسیب‌های‌ انگشت ودست
استخوان‌ها و مفاصل‌ دست‌ ممکنه دچار انواع‌ آسیب‌ بشه. شایع‌ترین‌ نوع‌ این‌ شکستگی‌ها شکستگی‌ مفصل‌ بین‌ انگشت‌ و دست‌ هست که در اثر وارد شدن ضربات ناگهانی مثلا بسته شدن ناگهانی لوله سلاح یا اهرم و یا افتادن ووارد شدن ضربه توام با وزن بدن به انگشتهاست.
همیشه‌ دستی‌ را که‌ مشکوک‌ به‌ شکستگی‌ هست‌ با دست‌ طبیعی‌ مقایسه‌ کنین چون شکستگی‌ انگشت منجر به‌ تغییر شکل‌هایی‌ می‌شه که‌ ممکنه در ابتدا خودش رو به خوبی نشون نده.
ممکنه موارد زیر وجود داشته‌ باشه
دردی‌ که‌ با حرکت‌ دادن‌ شدیدتر می‌شه
تورم‌، کبودی‌ و تغییرشکل‌
زخم‌ یا خونریزی‌ (در شکستگی‌ باز)

مهم ترین کاری که باید در این موارد انجام بدین اینهاست
بی‌حرکت‌ کردن‌ و بالا بردن‌ دست‌
اگر خونریزی‌ وجود داره،یک‌ قطعه‌ پانسمان‌ تمیز هر چیزی که دم دسته یه پارچه تمیز یا در صورت امکان باند روی زخم بذارید.اگر خونریزی خیلی عمیق نباشه با ریختن آب سرد ممکنه بند بیاد.
اگه حلقه ای تو انگشت هست یا انگشتر قبل‌ از شروع‌ تورم‌ دست‌ اونو خارج‌ کنین و دست‌ رو بالا ببرین تا شدت‌ تورم‌ کم بشه. موضع‌ آسیب‌دیده‌ رو با پیچیدن‌ دست‌ در یک‌ لایه‌ پوششی‌، محافظت‌ کنید.
یکی از مهمترین اقدامات در این نوع آسیب دیدگی آتل بندی سریع انگشت با هر وسیله در دسترسه که کمک میکنه جلوی تغییر شکل انگشت گرفته بشه وبه خاطر ثابت کردن عضو آسیب دیده جلوی آسیب بیشتر رو هم می گیره سعی کنین با انگشت آسیب دیده ور نرین ومخصوصا از کشیدن یا پیچیدنش خودداری کنین.در صورت در دسترس بودن وسیله سرد کننده و مناسب بودن آب و هوا می تونین قبل از آتل بندی عضو اسیب دیده رو یه کم سرد کنید.ولی بعد از 24 ساعت دیگه نباید این کار انجام بشه وباید عضو رو گرم کرد.
در پایان بهتره هر چه سریعتر فرد رو به مراکز درمانی برسونین و به یاد داشته باشین که شکستگی انگشت در صورت عدم درمان به موقع ممکنه باعث صدمات بسیار جدی بشه مخصوصا در آب وهوای سرد وبرفی کوهستانی.
شاد وسالم باشید.Khansariha (8)
دوستان عزیز همونطور که می دونید عقرب گزیدگی یکی از خطرات شایع برای طبیعت گردان در کشور ماست و چند گونه از عقربهای خطرناک در کشور ما بخصوص در خوزستان و منطقه کاشان وجود دارن.البته همه عقربها نیش کشنده ندارن ولی به هر حال این دلیل نمی شه تا در صورت گزیده شدن توسط این جانور خیالمون راحت باشه. بخصوص در کودکان و سالمندان نیش عقرب می تونه بسیار کشنده باشه.همیشه یادتون باشه وقتی تو کوه یا سایر نقاط طبیعی هستین قبل از پوشیدن لباس مخصوصا پوتین اونها رو با دقت وارسی کنید تا عقرب توش لونه نکرده باشه همینطور داخل چادر و کمپی رو که می خواین شب رو توش بگذرونین.

نیش عقرب بر خلاف نیش مار فقط یک جای تاول متورم ودردناک ایجاد می کنه که با سوزش شدیدی همراهه. چون زهر عقرب خیلی کمه و سریع جذب میشه معمولا تخلیه اون با ایجاد برش و مکیدن فایده چندانی نداره هر چند بعضی از کارشناسان اونرو بی تاثیر نمی دونن.معمولا بعد از گزش این علایم در فرد بوجود می آد:
۱- تند شدن نبض
۲- بالا رفتن فشار خون
۳- سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ
۴- بی اختیاری ادرار و مدفوع
۵- تنگی نفس
۶- تشنج
۷- افزایش ترشح بزاق
که به دلیل تغییرات عملکرد قلب و ریه ممکنه انجام عملیات احیای قلبی تنفسی CPR لازم باشه.یکی دیگه از کارهای لازم کمپرس سرد هست که پس از ثابت کردن عضو آسیب دیده و بستن شریان بند در بالای محل گزیدگی (قسمت نزدیکتر به بدن) باید انجام بشه ولی نه با گذاشتن یخ به طور مستقیم روی محل گزیدگی.در هر صورت به یاد داشته باشین که اینها اقدامات اولیه ای هست که در محیط وحشی از دست ما بر میآد وفرد مصدوم رو باید بلافاصله به مراکز درمانی برای تزریق پادزهر واقدامات مکمل انتقال بدین.
سالم وشاد باشید.Khansariha (8)Khansariha (8)
دوستان عزیز با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و احتمال بارش برف در کوهها و برخورد شما با این موضوع فکر می کنم بد نباشه با خطر جدی سرما و یخ زدگی یه کم آشنا بشیم.متاسفانه من از این موضوع خاطره بدی دارم وچند سال پیش برادر یکی از دوستان نزدیکم که یک کوهنورد حرفه ای بود در کوههای کرکس به دلیل گیر کردن در بوران کوهستان ویخ زدگی جانش رو از دست داد.امیدوارم مطلبی که می ذارم رو بخونید تا اگه با فردی که دچار این خطر شده برخورد کردین بتونید نجاتش بدید.
يخ زدگي در اغلب موارد بدنبال كاهش درجه حرارت محيط به كمتر از صفر درجه سانتي گراد (مثلاً در برف و بوران ) و معمولاً در نواحي انتهايي بدن مثل انگشتان دست و پا , لاله گوش و بيني كه معمولاً پوشش مناسب ندارن, اتفاق مي افته .پس بهترین راه پیشگیری داشتن لباس وتجهیزات مناسب این فصل قبل از رفتن به کوه هست.علائمی که معمولا بوجود میآد ایناست:

احساس سرما در عضو آسیب دیده كه به احساس درد تبديل مي شه .

كرخ شدن عضو مربوطه

احساس مورمور در عضو درگير

موضع درگير در افراد داراي پوست روشن به رنگ قرمز روشن يا صورتي و در افراد داراي پوست تيره رنگ خاكستري پیدا می کنه و در نهايت قسمت سرمازده رنگ خود ش رو از دست میده و به رنگ سفيد در می آد .

تاول و ايجاد تورم

از دست دادن كامل حس , حتي در نواحي كه قبلاً دردناك بودن .

تبديل پوست و اندام صدمه ديده به حالت چرمي شكل يا شبيه موم ( زرد يا سفيد رنگ )

در اخر عضو صدمه ديده سفت مي شه و شبيه چوب يا گوشت يخ زده می شه .

در این موقع حتی اگه فرد زنده بمونه با قطع عضو مواجه می شه پس بهترین کار رسیدگی در مراحل اولیه است.

كمك هاي اوليه :

كمكهاي اوليه يخ زدگي تقريباً مثل سرما زدگي هستن , بنابراین هر دوش و با هم می گم.


ارزيابي مصدوم و انجام مراحل ABC (كنترل راه هوايي , تنفس , ضربان قلب ) و ديگر كمكهاي اوليه ي ضروري در صورت لزوم

انتقال مصدوم به مكان گرم و خشك و ترجيحاً سربسته (مانند ساختمان , چادر , ماشين , ...)

درآوردن لباس هاي مرطوب يا تنگ(بهترین کار اینه که لباسها رو با قیچی یا چاقوی تیز ببرین و از تن مصدوم خارج کنین.) و در صورت امكان پوشاندن لباس خشك به مصدوم و قرار دادن وي در داخل كيسه خواب يا انداختن چند پتوي گرم و خشك بر روي او

در صورتي كه عضو صدمه ديده باشه(مثلا شکستگی پیچ خوردگی...) بايد اونو بي حركت كرد .( آتل بندي مناسب ).

جلوی برخورد دوباره عضو صدمه ديده با سرما و باد رو بگیرین

گرم كردن عضو روش مؤثریه به ويژه با حرارت خشك مثل بخاري , شوفاژ , شعله آتش , گرفتن روي موتور خودرو و .... البته بايد توجه کنین گرما اونقدر نباشه كه باعث صدمه به عضو يخ زده بشه . به ویژه اینکه مصدوم در اثر بی حسی ممکنه متوجه درد ناشی از آسیب با حرارت زیاد نشه بنابراين بهتره در صورت وجود آب گرم با درجه حرارت 40 تا 41 درجه سانتي گراد , عضو آسيب ديده را در آب گرم قرار بدین. در ضمن اگه زمستون به کوه می رین حرارت دهنده های مثل آتروپات هم بد نیست همراه داشته باشین.

در صورتي كه فرد هوشيار باشه و دچار تهوع و استفراغ شديد نيست مي تونيد , نوشيدني و غذاي گرم بهش بدین.

کارهای زیر رو انجام ندین:

ماساژ دادن عضو صدمه ديده و مجبور کردن فرد به حرکت وفعالیت بدنی با عضو آسیب دیده

گذاشتن برف بر روي عضو صدمه ديده

باز کردن تاول ها

بهیچوجه به مصدوم نوشیدنی حاوی الکل یا کافیین ندین الکل ممکنه افزایش حرارت سریع بدنبال داشته باشه ولی بعدش باعث از دست دادن شدید حرارت می شه وبه علاوه با تاثیر روی اعصاب محیطی حس لمس وسطح هو شیاری رو بشدت کاهش می ده.


ودر آخر حتي در صورت فقدان هوشياري و ديگر علائم حياتي مثل تنفس و نبض نبايد فکر کنین کار تمومه و فرد مرده . هر فرد دچار سرما زدگی رو بايد به مراكز درماني منتقل کنین.

ببخشین یه کم زیاد شد ولی باور کنین اینا واجبه.Khansariha (8)Khansariha (48)
درود
چیزای مختصری که جهت ایمنی با خودم کوه میبرم از این قبیلند:
قرص استامینفن ، ژلوفن - پاماد ویتامین A - مقداری بتادین - یه تیغ جراحی که همیشه موقع کوه رفتن باهام هستش و از تیز بودنش مطمئن میشم - پاماد ضد حشره - چند نمونه هم قرص های تقویتی - باندهای کشی چند تا
این وسایل جای زیادی هم نمیگیره و همیشه در کوه باهام هستش.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع