انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: کمکهای اولیه و اقدامات درمانی در طبیعت گردی و شکار.
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
سلام وعرض ادبKhansariha (8)
با توجه به شروع فصل شکار وسرما و رفتن دوستان به مناطق کوهستانی و کویری مروری داشته باشیم بر سرما زدگی و راهکارهای مقابله با آن هرچند در صفحات قبل دوستان دراینباره نوشته اند
سرمازدگی و راه های درمان
در زمان اجرای برنامه های زمستانی کوتاه و یا بلند مدت سرمای شدید هوا، بوران و حجم برف و نقصان در وسایل و پوشاک به خصوص کفش های کوهنوردی از جمله مواردی است که همواره جان کوهنوردان را تهدید می کند.
وضعیت دشوار هوایی حتی اگر به مرگ منتهی نگردد در شرایطی که از پوشاک مناسبی برای پوشاندن دست ها و بدن و بخصوص زمانی که از کفش مناسب برخوردار نباشیم خطر سرمازدگی حتمی را در پی دارد. سرمازدگی در کوهستان بطور عمده بر دو نقطه خاص از بدن به صورتی سریع و آنی اثر می گذارد. این نفاط عبارتند از انگشتان دست و سپس انگشتان پاها.
در صورت وقوع سرمازدگی هرگز عضو سرمازده را مالش ندهید، تاول ها را نترکانید و عضو سرمازده را در معرض گرمای مستقیم یا آتش قرار ندهید.
راه رفتن روی پای یخ زده ممنوع است. و اما چه باید کرد ! ابتدا کوهنورد سرمازده را باید از محل سرد به جای گرم تری منتقل کرد و او را خوب پوشاند. سپس عضو سرمازده را برهنه کنید و از رفع فشار احتمالی وسایلی مانند، ساعت، انگشتر و کتر و بندپوتین مطمئن شوید.
امدادگر باید عضو سرمازده را زیر بغل خود قرار دهد و یا با دست خود و لباس بدون مالش آن را گرم کند و در صورتی که آب با 400 سانتیگراد حرارت در دسترس بود عضو را داخل آن غوطه ور نماید. این کار را در چندین نبت هر بار به مدت 20 دقیقه انجام دهید. گرم شدن و برگشت عضو به حالت عادی بی اندازه دردناک است. پس از آن ضمن آنکه پنجه و انگشتان را از یکدیگر جدا نگه می دارید آنها را باند تمیز ببندید.
فراموش نکنید که مهم ترین درمان فوری پس از گرم کردن عضو سرمازده، تمیز نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از هر گونه عفونت بعدی است.گوش ها را باید به آرامی پانسمان کرد و سریع به پزشک مراجعه نمود.
سرما زدگي
دماي بدن در آب و هواي خيلي سرد ممکن است پايين بيايد. بدن در برابر اين حالت يک سري عکس العمل از خود نشان مي دهد. در صورت عدم موفقيت عکس العمل هاي جبراني در جهت حفظ حرارت طبيعي بدن، دماي بدن به تدريج از 37 درجه به کمتراز 35 درجه مي رسد. علائمي که در سرمازدگي مشاهده مي شود، از خفيف تا بسيار شديد، عبارت اند از: احساس سرما و لرز، رنگ پريدگي، گيجي و کاهش سطح هوشياري، سفتي عضلات و تکلم نامشخص، کبودي لب ها و انگشت ها، از دست دادن حافظه و قدرت شناخت، کاهش ضربان قلب و تنفس، کاهش فشارخون.در سرمازدگي شديد نبايد از منابع حرارتي مستقيماً استفاده شود چرا که مي تواند بسيار خطرناک باشد و بيمار دچار شوک شود. مصدوم اجازه نوشيدن مايعات و اجازه فعاليت ندارد. در صورت امکان، دادن اکسيژن به وي بسيار حائز اهميت است.
اقدامات اوليه:
در چنين شرايطي بايد از گرم کردن ناگهاني فرد مستقيماً خودداري نماييد و به مصدوم کمک کنيد تا به تدريج و با حرارت بدن خود دماي بدن را به حد طبيعي برساند.به همين منظور بايد فرد مصدوم را به مکاني گرم منتقل کرد و لباس هاي خيس او را در آورد و دور بدنش پتو پيچاند. اگر مصدوم بيهوش باشد علاوه بر انجام موارد فوق، او را به پهلو بخوابانيد. در صورتي که سرمازدگي در حد متوسط باشد مي توان از منابع حرارتي ملايم مثل کيسه آب گرم استفاده کرد ولي در سرمازدگي شديد نبايد مستقيماً از منابع حرارتي استفاده شود چرا که مي تواند بسيار خطرناک باشد و بيمار دچار شوک شود. مصدوم اجازه نوشيدن مايعات و اجازه فعاليت ندارد. در صورت امکان، دادن اکسيژن به وي بسيار حائز اهميت است؛ کنترل مرتب نبض و تنفس و در صورت ايست قلبي- تنفسي، انجام Cpr (عمليات احيا) ضروري است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دوستان شما برای مقابله با سرما و یا گیر کردن احتمالی در سرما وبرف بدلایل مختلف مثل خرابی راه یا ماشین یا مصدوم شدن یا ... چه تدبیری اندیشیده اید؟
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع