علیرضا جان
همونطور که گفتید منظور از new نو بودن تفنگ بوده
در ثانی
شما هر مقطع فلزی رو که در نظر بگیرید بعد از بار گذاری دچار قدری کرنش و گاهی هم خستگی میشه
فنر تفنگ هم حالا چه تیتان چه معمولی از این قاعده مستثنا نیست
چون اگه قرار بود فنری ساخته بشه که افتی برابر صفر داشته باشه میبایست پیشاز عرضه به بازار کلیه تنشها در محیط کارخونه به اون وارد بشه و فنر با حالت نهایی به بازار بیاد یا اینکه حالتی مثل پیش تنیدگی در اون اعمخال بشه در هر دو حال مسلما قیمت این فنر تا حدود قیمت یه تفنگ نو افزایش پیدا میکرد
اما نکته مهم این وسط اینه که این فنر تیتان حالا هر الیاژی که میخواد باشه
تونسته بعد از بریک این کامل به یک ثباتی نزدیک به 30 ژول برسه اونهم در کالیبر 4.5 که 4 ژول بیشتر از قدرت اسمی تفنگ 52 که 26 ژول هست میباشد
و مثلما همین فنر رو اگه در یک تفنگ 5.5 بذاریم تا 33 یا 34 براحتی قدرت میده
و در کل فکر میکنم 30 ژ<ل برای یک فنری کالیبر 4.5 که دقت رو هم بخوبی داره میده یک قدرت کاملا مناسب و مطلوب باشه
چرا که الان افراد برای 30 ژول مجبورن برن سمت 350 کالیبر 5.5 که اونهم در دقت خیلی مورد قبول نیست
در کل به نظر من باید دیدمون رو از تیون به سطح معقول برسونیم و انتظار معجزه نداشته باشیم
و همینطور که علی اقا هم خیلی وقتها میگند تیونینگ یک مجموعه تغیرات هست که موجب افزایش راندمان باشه نا الزاما موجب افزایش قدرت صرف
در نهایت یک نکته یادم اومد اشاره کنم
وقتی واشر ماکاری که از سوئد برای علی اقا اوردن رو با واشر فابریکی و نو 52 که قبلا تهیه کردیم مقایسه میکردم متوجه شدم که واشر ماکاری جنس سفت تری داره و در عین حال لغزندگیش روی یک سطح صاف مثل شیشه کمتر از واشر معمولی هست
اون سفت بودن موجب طول عمر بیشتر واشر میشه اما لغزندگی کمتر که حاصل اصطکاک بیشتر هست سرعت رو کاهش میده که برای حل این مشکل خود شرکت ماکاری در ست های تیون نوعی گریس مخصوص قرار داده که نسوز بوده و موجب روالنتر شده حرکت واشر هم میشه
اما متاسفانه ما چون فقط یکی دو قلم از دوات تیون رو داریم و ست رو کامل اینجا نداریم هنوز نتونستیم به حداکثر راندمان برسیم
درنهایت مخلص دوستان هم میباشیم