انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5
با سلام ،
مهدی عزیز ممنون از مطرح کردن سئوالات ، اگر کمی به نوشته های قبلی دقت می کردید در رابطه با رشته بنچ رست و مسابقات آن قوانین اصلی به صورت مختصر و مفیدی توضیح داده ام که شامل معرفی کلاس های رسمی فدراسیون جهانی بنچ رست تفنگ ریم فایر و بادی (WRABF ) نیز می شد. دو کلاس Light Varmint و Heavy Varmint کلاس های رسمی این فدراسیون هستند. تفاوت عمده در این دو کلاس به میزان محدودیت قدرت مورد استفاده و وزن تفنگ مربوط بوده و بقیه شرایط یکسان هست که توضیحات کامل تر رو در پست های قبلی می توانید ببینید. اما نکته مهم این هست که در قوانین رسمی WRABF مربوط به شرایط و قوانین کلاس ها ، تفنگ های مورد استفاده در هر دو کلاس رسمی خود را شامل PCP ها ، فنرپیستونها و گازرم ها دانسته است :

در قوانین رسمی (2013-2021) در Section B که شامل Rules of Competition هست در B.6 : Rifle Specification در قسمت تفنگ های بادی:


is any rifle having only manually or mechanically operated firing mechanism
the action can be either spring or pneumatic

بنابراین محدودیتی در زمینه استفاده یک فنرپیستون یا PCP در مسابقات WRABF البته با رعایت شرایط کلاس ها وجود ندارد. موضوع مهم این هست که در سالهای شروع این رشته فنرپیستون ها نیز از جایگاه مناسبی برخوردار بودند ولی در طول دهه 90 که تفنگ های بادی پنیوماتیک توسعه زیادی پیدا کردند رفته رفته این نوع تفنگ ها در انجام رقابت های اولیه این رشته -قبل از تاسیس wrabf به صورت رسمی و شروع کار بنچ رست در سال های 2006 و 2007 - بر فنرپیستونها اولویت پیدا کردند و در حال حاضر هم تمایل به استفاده از PCP در این رشته به خاطر نیاز به دقت زیاد و کسب امتیازهای بالا بیشتر بوده و غالب است. در هر صورت در کلیه رقابت های جهانی WRABF تنها دو کلاس ذکر شده مبنای برگزاری مسابقات بوده و کلاس های دیگر مانند رشته های آزاد و یا Springer بومی کشورهای عضو بوده و با هدف جلب تیراندازان تفنگ های بادی به سمت این رشته ایجاد در آنجا می شود و در سطوح ملی برگزار می گردد.


نقل قول :در حال حاضر رشته بنج رست برای فنرپیستون ها (سطح جهانی) بصورت غیر رسمی برگزار میشه؟ دلایلش رو اگه ذکر کنید ممنون میشمKhansariha (8)
اینکه مسابقاتی در رشته بنچ رست به صورت اختصاصی برای تفنگ های بادی رده فنرپیستونها در سالهای اخیر برگزار شده ، بیشتر مرتبط به ایرگانرهای آمریکایی و انجمن بنچ رست تفنگ بادی ایالات متحده دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
است که در انجمن مذکور به عنوان یک کلاس اختصاصی (کلاس Springer) وجود دارد. سابقه برگزاری رقابت های بنچ رست در این کلاس به صورت منطقه ای و ملی بیشتر به این انجمن برمی گردد و تا جایی که در مورد کشورهای دیگر عضو WRABF تحقیق کردم این کلاس به این صورت و به صورت مجزا وجود نداشت که با توجه به شرایط مسابقات WRABF بیشتر روی PCP ها متمرکز هستند. در این رابطه در مسابقات اسفندماه 93 در ورامین ، این کلاس با استفاده از قوانین USABR و البته تطبیق برخی از این قوانین با شرایط داخلی و تفنگ های موجود در ایران برای اولین بار به صورت یک مسابقه دوستانه برگزار شد که قصد گسترش و کار بیشتر روی آن در مسابقات آینده داریم.
البته لازم به ذکر هست که این کلاس در ایالات متحده نیز اقبالی همانند کلاس های آزاد PCP و یا کلاس های رسمی LV و HV نداشته و علاقمندان کمتری نسبت به کلاسهای دیگر دارد که خوب در شرایط کشوری مانند ایالات متحده طبیعی است (بهشت تفنگ بازا). ولی می تواند در کشور خودمان با توجه به دسترسی راحت تر و البته هزینه تمام شده کمتر برای یک سلاح نسبتا خوب فنری برای تمرین این رشته نسبت به PCP ها موفق تر باشد. به این لینک مربوط به مسابقات این کلاس در انجمن بنچ رست تفنگ بادی ایالات متحده دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و نتایج بدست آمده است نگاهی داشته باشید. سابقه این کلاس به صورت رسمی و انجام رقابت های آن در آمریکا به حدود 2 سال بر می گردد. با این وجود پیشرفت خوبی داشته اند و MARK BOUCHARD با تفنگ والتر LGV یکی از برترین تیراندازان این کلاس است که تقریبا درهمه مسابقات حضور داشته است.
[تصویر: 2015-04-04-at-12-02-05.jpg]

نقل قول : چه سلاحهایی رو (فنرپیستون) برای بنج رست در اولویت میدونید؟
این سئوال نیز همانند سوالات برخی دوستان که چه نوع PCP برای بنچ رست خوبه بخریم ، سئوال سخت و البته از نظر من زیاد درستی نیست! منظورم این هست که قبل از اینکه بیاییم و مثل یک نسخه پزشکی یک لیست به تقاضا کننده بدهیم در مورد نیازهای لازم در این کلاس و رشته بنچ رست برای دستیابی به موفقیت دست به کنکاش و تحقیقی بزنیم.
سعی داشتم تا در اولین فرصت نوشته ها ، مطالعات و برخی ترجمه ها از منابع معتبر را در این تاپیک طبق موضوعاتی که در پست اول مشخص کرده بودم، منتشر کنم که به علت برخی مشکلات شغلی و تحصیلی فرصت کمی برای این کار داشتم و پروژه کندتر از پیش بینی خودم پیش می رود. در هر صورت سعی می کنم توضیح را کلی و با تمرکز بر کلاس فنرپیستون به خاطر سئوال شما بدهم. همانطور که در تجربیات اخیر خودتان (مسابقه دوستانه در گیلان) متوجه شده اید فاصله اهداف بنچ رست در رشته تفنگ بادی از تیرانداز تا محل هدف 25 متر است. مطمئنا برای خیلی از دوستان تیرانداز در این انجمن 25 متر فاصله مطمئنی برای تیراندازی است چه فنرپیستون ها و چه PCP هایی با قدرت متوسط ، اما مهم قرار گرفتن در شرایط مسابقه بنچ رست است که شامل چالش با متغیرهای محیطی مانند تاثیر باد بر روی پرتابه ، تاثیر گرما و نور و سراب روی عدسی دوریبن و تاثیر آن بروی محل برخورد ساچمه ، محدودیت زمانی (20 دقیقه برای هر کارت هدف) و البته کارت اهداف متفاوت این رشته و نوع امتیازگیری آن هست (25 هدف در هر کارت که در یک مسابقه برای هر تیرانداز 3 کارت هدف در نظر گرفته می شود) که کار را حتی برای تفنگ های PCP سخت می کند و این سختی برای Springer ها بیشتر است ، چون نیاز به مسلح سازی مداوم دارد که اولین تاثیر آن برروی زمان از دست رفته بیشتر هست و بعد اصلاح دید از دوربین برای هر شات (حالا شات های سایتر به کنار) ، هدفم از گفتن این شرایط این بود که به وضعیت یک تیرانداز در زمان یک رقابت بنچ رست به صورت پایه اطلاع داشته باشیم. صرف داشتن یک سلاح خوب و با کیفیت ضامن موفقیت و کسب امتیاز بالا نیست.
در مکاتباتی که با یکی از اعضای فعال USARB در مورد این کلاس جدید یعنی Springer ها داشتم ، ایشان هم اذعان داشتند که این کلاس برای جلب نظر علاقمندان به فنرپیستون ها ایجاد شده و همینطور چندین کلاس غیر رسمی دیگر که مناسب با شرایط ایالات متحده و قوانین ایالت های مختلف آن ایجاد شده است. به همین خاطر هنوز تجارب کمتری برای توسعه آن داشته اند ولی در هر صورت در رقابت های انجام شده بیشترین تفنگ های مورد استفاده شامل HW97 ، HW80 از وایرخ ، AA TX200 از ایرآرمز ، LGU و LGV هر دو از محصولات جدید والتر و البته تفنگ محبوب و قدیمی FWB 300s بودند.
[تصویر: 2015-04-04-at-12-00-59.jpg]

نتایج زیر مربوط به 5 نفر اول مسابقات ملی بنچ رست USABR در سال 2014 هست ، به نتایج و سلاح های مورد استفاده توجه کنید:
[تصویر: SP-result.jpg]

به طور حتم نمی توان شرایط ایالات متحده ، قوانین و تفنگ های موجود در آنجا را با کشور خودمان مقایسه کنیم. اما می توان با نگاهی به علاقمندان به این رده از تفنگ های بادی و نیز مدل های خوبی که قابلیت بهینه شدن و تیون پذیری خوبی برای افزایش دقت را دارند به موفقیت این کلاس نیز امیدوار بود.به طور مثال مدل هایی مانند 52 ، 54 و 56 از دیانا ، مدل 80 از وایرخ جزو مدل های بسیار محبوب نزد ایرگانرهای ایرانی هستند که همگی جزو تفنگ هایی در رده هانتینگ با دقت بالا هستند. برخی مانند 52 و 54 و یا حتی مدل 80 قابلیت تیونینگ با کیت های ویژه برای افزایش دقت و کارایی بهتر را دارند. همینطور دوستانی هم هستند که تجارب خوبی در زمینه تیونینگ های بومی و یا ابتکاری خود بر روی این سلاح ها داشته اند. امیدوارم با توجه به بضاعت اطلاعات خودم به سئوال شما پاسخ کافی را داده باشم. در خصوص قوانین این کلاس در USABR و انجمن بنچ رست تفنگ بادی ایران در یک پست جداگانه بحث خواهیم داشت.
ممنون از پاسخ کاملتونKhansariha (8) ارادتمندتون ... سید امیر هستمKhansariha (8)
بنظرم مسابقات فنر پیستون تو کشور ما با توجه به اینکه فنریها از قیمت تمام شده ی کمتر و دسترسی بیشتر ... پتانسیل و رونق بیشتری داشته باشه.( البته فعلآ )
با اشتیاق منتظر مطالب و قوانین کلاس فنرپیستون از سوی انجمن بنج رست ایران هستیمKhansariha (256)
نقل قول :موضوعاتی که در این تاپیک مورد بررسی قرار می گیرند :

1- معرفی کلی تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی ،
2- آشنایی با قوانین رقابت های تیراندازی بنچ رست مطابق با قوانین فدراسیون جهانی WRABF
3- آشنایی با مسابقات و کلاس های غیر رسمی این رشته که در سطح جهانی و محلی برگزار می گردد ،
4- تکنیک ها و تاکتیک های تیراندازی در این رشته ،
دوستان پیرو پست اول این تاپیک در رابطه با موضوع های مورد بررسی ، در اولویت بندی این موضوع ها یک تغییر کوچک با توجه به پست های ارسال شده بعدی داده شد. مورد اول فکر می کنم در حد تاپیک به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات لازم و اصلی در پست های ارسالی ارایه شده و منابع و مواردی نیز در متن های ارسالی لینک شده تا دوستان در صورت تمایل نسبت به تحقیق بیشتر به منابع اصلی مراجعه کنند. در ادامه نیز یک پست خارج از موضوع نسبت به پیشینه کارهای انجام شده در این رابطه در کشورمون در رشته تفنگ بادی بنچ رست توضیحاتی داده و تاریخچه ای مختصر ارسال شد. در دو پست اخیر نیز روی موضوع سوم یعنی مسابقات و کلاسهای غیر رسمی این رشته صحبتی شد.
البته قبل از ادامه در این آیتم بهتر است یک بازبینی کوتاه در قوانین اصلی مسابقات WRABF و نیز مسابقات برگزار شده و اشاره به نتایج بدست آمده داشته باشیم تا اصول کلی مسابقات و نوع امتیاز دهی در این رشته برای دوستان بیشتر مشخص شود و بعد روی موضوع سوم که بیشتر شامل فعالیت های انجمن بنچ رست ایالات متحده و کلاس های این انجمن و نیز مسابقات اکستریم بنچ رست آریزونا می شود متمرکز شویم.

منتظر نظر دوستان علاقمند هستم ، خواهشمند است در پست های جامع و مفید نسبت به این موضوع نظر خود را اعلام کنید و از اینکه تا کنون با علاقمندی به مطالعه پست ها حمایت خود را نشان داده اید و نیز با عدم ارسال پست های غیر مرتبط در جامع ماندن موضوع تاپیک کمک کرده اید ، تشکر و قدردانی می کنم. وبسایتی در این زمینه در حال آماده سازی است ولی این تاپیک در این انجمن به عنوان یک مرجع خواهد ماند و تا حد امکان با مطالب جدید به روز رسانی خواهد شد. ضمن اینکه تا الان جامع ترین متون در زمینه این رشته به زبان فارسی در پست های اخیر منتشر شده است. از مدیریت انجمن و دوستان مسئول نیز تقاضای توجه بیشتری به موضوع این تاپیک و مشارکت بیشتر در آن را دارم. با توجه به سیاست های جدید مسئولین ورزش و برخی ارگان های ذی صلاح در خصوص تفنگ های بادی و نیز وارد بودن برخی شائبه ها در خصوص کاربرد مثبت تفنگ های بادی بخصوص PCP ، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. با اینکه در مسابقات و فعالیت های گذشته مدیریت این انجمن و اعضا حضور فعال داشته اند اما حمایت و توجه مستمر را می طلبد نه مقطعی ! این حمایت و توجه در فرهنگ سازی ورزش تیراندازی تفنگ بادی و گسترش این رشته مهم تر از بسیاری فعالیت های دیگر و موضوعات مورد پرداخت حال حاضر انجمن های اینچنینی را دارد. Khansariha (8)
سومین مسابقات قهرمانی جهان در رشته بنچ رست تفنگ بادی و ریم فایر WRABF

[تصویر: 11193390-1193026907379681-3507293479361312917-n.jpg]
قبل از ارسال این پست قصد داشتم در تاپیک اخبار مرتبط با تیراندازی آن را ارسال کنم که دیدم ماشا.... دل نگرانی دوستان همه ش شده شکار و ممنوعیت شکار و شکارچی و ... (دوستان شکارچی به دل نگیرند ) به همین خاطر گفتم بهتر است در تاپیکی که در ارتباط مستقیم با موضوع اصلی ، یعنی رقابت های بنچ رست پست را ارسال کنم ، امیدوارم دوستان به جنبه های ورزشی تیراندازی نیز در کنار موضوعات دیگر اهمیت بیشتری بدهند.
همانطور که در پست های قبلی نسبت به معرفی فدراسیون جهانی بنچ رست تفنگ ریم فایر و بادی یعنی WRABF پرداختم این فدراسیون رقابت های جهانی این رشته از تیراندازی را هر چهار سال یکبار برگزار می کند. در خلال برگزاری این مسابقات میزبان دوره بعدی نیز با رای گیری اعضای حاضر در جلسه عمومی فدراسیون جهانی انتخاب می شود. سومین دوره مسابقات جهانی در سیدنی بریسبانا استرالیا و با میزبانی بنچ رست استرالیا و شخص بیل کارلراس ریاست WRABF برگزار شد. این مسابقه که تا الان این متن را نگارش می کردم با رضایت خوب شرکت کنندگان که در این دوره بیشترین تعداد شرکت کننده در طول مسابقات WRABF را داشت همراه بود. طبق برنامه و مطابق با قوانین WRABF در طول مسابقات قهرمانی که معمولا 5 تا 7 روز طول می کشد دو کلاس LV و HV در رشته تفنگ بادی در دو روز اول برگزار می شود. در این دوره تیم ایالات متحده در هر دو کلاس حضور فعالی داشت و البته طبق سالهای قبل در کلاس HV بهترین تیم رقابت ها بود. امسال در هر دو کلاس ایالات متحده با دو تیم A و B حضور پیدا کرد. همینطور تیم برزیل که در تلاشی جدی با قرار گرفتن در میان سه تیم برتر کلاس HV مهارت تیراندازان خود را نشان دادند.
دیروز در سومین روز مسابقات که روز استراحت و برگزاری جلسه عمومی WRABF بود تصمیمات و انتخاب های جدیدی صورت گرفت. ریاست فدراسیون جهانی آقای Bill Collaros جای خود را به Nick Schoonwinkle از آفریقای جنوبی دادند. همینطور آقای Carl Boswell انگلیسی دبیر فدراسیون جای خود را به آقای Richard Fernandez از فلیپین دادند. همینطور برخی از اعضای کمیته فنی فدراسیون نیز تغییر کردند. کارل بوسول و نیک از کسانی بودند که در عضویت ایران در این فدراسیون حمایت ویژه ای از ما داشتند. همینطور استفاده از یک سیستم جدید امتیاز دهی الکترونیکی به تصویب رسید که در رقابت های آینده از آن استفاده خواهد شد که تقریبا جای هیچ خطایی برای داوران باقی نمی گذارد. در تست دیروز کمیته فنی که با یکی از اعضای آن شب گذشته صحبت کوتاهی داشتم این مورد را تایید کردند. موارد دیگر به محض رسیدن صورتجلسه رسمی به دستم اعلام خواهم کرد.
در حال حاضر ، وبسایت فدراسیون آپدیت نشده و اخبار کامل را بعد از اتمام مسابقات و مراسم اهدای جوایز دوباره به روزرسانی خواهم کرد. امروز تیراندازان کلاس اسپورتر در رشته تفنگ های ریم فایر رقابت خود را آغاز کردند و فردا دو کلاس LV و HV ریم فایر با حضور تیراندازان این رشته برگزار می شود. کشورهای اروپایی حضور بیشتری در رشته ریم فایر دارند. آقای Markus Feldmann عضو کمیته فنی سابق و نماینده آلمان عکس های شخصی خوبی از رویدادهای مسابقه در حال تهیه هستند که بعد از ارایه گزارش رسمی WRABF ، آنها را منتشر خواهند کرد.

آقای Bill Collaros میزبان مسابقات :
[تصویر: 10425887-1059628227386217-4706769427966644768-n.jpg]

آقای Nick Schoonwinkle رییس جدید WRABF :
[تصویر: 11204462-1674099792823940-2882592605642625248-n.jpg]

محل انجام مسابقات در سیدنی بریسبانا که شهری توریستی است :
[تصویر: 11781726-10207426760496122-133256946010980389-n.jpg]
[تصویر: 11705113-10207426943380694-7765033104681360020-n.jpg]
[تصویر: 11222185-1116982301664604-5276137613905264520-n-1-.jpg]

[تصویر: 10959812-1057732730909100-8404699391170934725-n.jpg]

[تصویر: 10487326-1057732930909080-153020673283233335-n.jpg]

مراسم خوشآمدگویی توسط میزبان :
[تصویر: 11755171-948522585170331-5009750503288439477-n.jpg]
[تصویر: 11222651-1198180826864289-6470855039492703291-n.jpg]
اعضای تیم A و B ایالات متحده :
[تصویر: 11230978-1166595266691050-4525333481637467210-n.jpg]

تیم برزیل به همراه ریچارد فرناندز فیلیپینی دبیر جدید WRABF :
[تصویر: 11693879-1166594323357811-7164250305465394029-n.jpg]

نتیجه تیمی در کلاس لایت ورمینت تفنگ بادی :
[تصویر: 11248161-1196418100373895-8457821248553110745-n.jpg]

[تصویر: 10624993-1165947140089196-88472109562814150-n.jpg]

سه تیم برنده کلاس Heavy Varmint :
[تصویر: 11027486-10206005499630174-3411028873012087516-n.jpg]

سه نفر اول جونیور کلاس HV ، دو نفر اول تیم آفریقای جنوبی و نفر سوم (کوچیکه) عبدل از ایالات متحده که یک سوری تابعه آمریاست :

[تصویر: 11811469-10206005468349392-4642223724067388086-n.jpg]

شرکت اشتایر یکی از اسپانسرهای اصلی این مسابقه نیز برای این مسابقه سوپرایز جالبی گذاشته بود ، نمونه جدید از سری LG110 که به نام LG110 BR شناخته می شود و بدنه و قنداق و قسمتهای مختلف برای رقابت های بنچ رست بهینه سازی و طراحی شده بود :
[تصویر: 11760078-1166607446689832-1767141748485571317-n.jpg]
سلام دوستان عزیزKhansariha (8)Khansariha (8) باتشکر ازدوست عزیزم اقا صادق به امیدروزی Khansariha (399)که اسم اول تا سوم از بچه های این انجمن باشد بخصوص نفراول استاد عزیز اقا صادقKhansariha (8)Khansariha (8)ارزو بر پیر مردان عیب نیستKhansariha (8)Khansariha (8)باتشکر
علی آقا ممنون ، هدف ما معرفی درست و توسعه این رشته در بین ایرگانرها و علاقمندان به تیراندازی تفنگ بادی است و البته حضور در میادین بین المللی نیز از اهداف بلندمدت مان است که برای رسیدن به سطح مهارتی که بتوان در چنین رقابت هایی حضور موفق داشته باشیم نیازمند تلاش و توسعه این رشته در میان علاقمندان، بالا بردن مهارت ها و دانش تیراندازان و مهم ترین موضوع برنامه ریزی و حضور جدی در میادین داخلی است .

نقل قول :استاد عزیز اقا صادق
من این کلمه را برای پیشکسوتان انجمن و دوستان بزرگتر از خودم هم بکار نمی برم چه برسه به خودم (متاسفانه در بین ایرگانرها تنها باعث جمود فکری و نیز عدم نقدپذیری می شود) ، اسم کوچیکم رو صدا کنید خیلی راحت تر هستم. در ضمن دوست دارم با شما جوونا یه چالنجی داشته باشم تا ببینم این جوونا در چه سطحی هستید! Khansariha (215)

Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)
سلام صادق جان بسیار عالی و دستت طلا (دستت درد نکنه خودمان ) Khansariha (8)
واقعا خوشحالم و البته خیلی نیز امیدوار ان شالله روزی برسه که بروبچ بنچ رست ما نیز با پیراهن متحدالشکل از طرف کشور عزیزمون ایران نیز در این مسابقات شرکت کنند و به مقام و افتخاراتی خوب و با ارزشی نیز نایل آیند . Khansariha (256)
صادق جان شما با زحمات فراوان و ما و قطعا دیگر دوستان نیز با دلسوزی برای این رشته سعی در جا انداختن و حتی المقدور به ثبت رساندن این رشته و فدراسیون را داریم تا بصورت حرفه ای علاقه مندان به این رشته بتوانند برای مشارکت و حضور در مسابقات بین المللی مشارکت کنند.
اما از آنجا که هنوز این رشته نوپا هست و امکانات خیلی کم و محدودی نیز بین ما وجود دارد قطعا بچه ها توانائی دریافت چنین رتبه و نمراتی را ندارند لااقل فعلا ندارند که من پیشنهاد میکنم برای اینکه یک دلگرمی و امیدواری برای بچه ها همچنان باقی بماند بیشتر روی داشته هایمان تمرکز کنیم و نمرات و رتبه بین خودمان را ملاک قرار بدیم چون اینجوری که من میبینم اگر صرفا به داشته ها و امکانات این آقایان بخواهیم نگاه کنیم و ملاک نمرات در چنین سطحی را فقط مدنظر قرار بدیم روحیه ها برای رسیدن به این قله تضعیف میشه و من میدونم مشارکت نیز پائین میاد . Khansariha (214)
لذا برای همین عرض میکنم که با اتکا بر داشته هایمان و تشویق دوستان به مشارکت با همین داشته یعنی همین تفنگها و امکانات ابتدائی خودمان و همچنین مقایسه رتبه و نمرات بدست آمده بین خودمان روحیه مبارزه و مشارکت در مسابقه را بالا ببریم و دوستان را دلگرم به آینده و همچنین تشنه مبارزه و مسابقه نگه داریم . Khansariha (256)
علی جان ، ممنون و البته این وظیفه بنده است که هر آنچه در توان دارم برای این موضوع اختصاص دهم و خوشحالی من زمانی تکمیل می شود که ایرگانرهای ایرانی نسبت به ورزش های تیراندازی و مسابقات آنها بیشتر از شکار و کارکردهای دیگر تفنگ های بادی علاقمندی نشان دهند . هر رشته ورزشی با مخاطبین خودش شناخته می شود و نه با ابزار و مکان !
در نوشته های قبلی و پست اخیر هم منظورم تاکید دوستان روی یادگیری اصول پایه این رشته ، هماهنگی با تفنگ های موجود در کشور و البته لوازم جانبی در دسترس بود اما این تاکید بر داشته ها باعث درجا زدن و رکود نشه و در هر مسابقه بدون پیشرفت لازم فقط امتیازات گذشته را تکرار کنیم. مطمئنا برای پیشرفت در هر ورزش و مهارتی داشتن انگیزه و علاقمندی و تمرین مهم است و بنچ رست نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود! صرف داشتن مهارت تیراندازی و فقط در زمان مسابقه چند تا تارگت زدن شما رو به یک تیرانداز ماهر در این رشته تبدیل نخواهد کرد.
این موضوع قابل انکار نیست که متاسفانه در بدنه مدیریت ورزش کشور و حتی بین برخی ورزشکاران سطوح حرفه ای و آماتور ، بخصوص در زمانی که رشته ای در حال توسعه هست سریعا روی قهرمانی های بزرگ تاکید دارند و به جای یادگیری درست آن رشته ورزشی با تکیه بر فاکتور هیجان و احساسات ملی گرایی سعی در کسب رتبه ای دارند که با اصول توسعه ورزش و نیز کلا با اصول یادگیری مهارتهای ورزشی مغایر هست. برای توسعه یک رشته ورزشی جدید و رسیدن به موفقیت های لازم نیاز به تعیین اهداف و برنامه ریزی با توجه به امکانات و ابزار حال و برنامه ریزی برای تهیه ابزار بیشتر و یا پیشرفته تر در آینده می باشد. این شامل تیرانداز علاقمند تا انجمن بنچ رست می شود مانند اینکه تیرانداز باید هدف خود را از پرداختن به این رشته مشخص کند تا حدود نیاز به بودجه و اختصاص زمان لازم برای فعالیت را بداند ، به این صورت رسیدن به اهداف راحت تر صورت گرفته و تیرانداز خود با علاقمندی بیشتری به کسب مهارت های لازم برای پیشرفت های بعدی فعالیت می کند.

قبلا هم گفتم نیازی نیست تفنگ های مخصوص و یا بسیار سطح بالا برای شروع و حتی پرداختن در حد معمول تهیه کنیم. بسیاری از تفنگ های موجود با کمی تغییرات و البته با تمرین و نیز یادگیری برخی تکنیک ها و مهارت های جدای از بحث تفنگ می توان به نتایج خوبی رسید. این شامل PCP ها و فنرپیستون های موجود در کشور می شود. از قضا دوستان فنی زیادی بین ما هستند که به این رشته و فعالیت های ورزشی علاقه بیشتری نشان می دهند و می توان از دانش این عزیزان در جهت پیشبرد اهداف و رساندن وضعیت سلاح های خود به یک وضعیت نرمال و مناسب برای تیراندازی بنچ رست استفاده کرد. مطمئنا با فراگیری بیشتر و داشتن تقاضا بازار نیز به سمت ورود تفنگ های بهتر و مناسب تر برای تیراندازی ورزشی روی خواهد آورد.
به اطلاع دوستان می رسانم که مسابقه ای تحت عنوان مسابقات بنچ رست 25 متر کلاس آزاد و فنرپیستون قهرمانی سال 94 در تهران برای دو ماه آینده در حال برنامه ریزی است که ان شا ا... در وقت معین و پس از قطعی شدن موارد فنی مسابقه ، مکان و زمان دقیق و قوانین از طریق تاپیکی جداگانه اعلام خواهد شد. امیدوارم این بار دوستان و تیراندازان جدیدتری وارد این رقابت ها شوند تا بتوانیم از تجربیات یکدیگر استفاده و باعث پیشرفت و توسعه بیشتر رشته تیراندازی بنچ رست در کشور باشیم. سعی بر این است که لاین هر کلاس ظرفیت حداقل 15 میز و حداکثر 20 میز را داشته باشد. مسابقه طبق قوانین امتیاز دهی WRABF و در سه کارت هدف برای هر تیرانداز در هر دو کلاس و در یک روز برگزار خواهد شد.
Khansariha (8)
اولویت در هر رقابت ورزشی ، آشنایی با قوانین آن رقابت برای بازیکنان می باشد ، بخصوص در رشته هایی که با امتیاز سر و کار دارند. در رشته های تیراندازی به اهداف ثابت مانند تیراندازی سالنی برابر قوانین ISSF ، مسابقات فیلدتارگت و مسابقات بنچ رست این موضوع اهمیت زیادی برای تیراندازان و برگزارکنندگان دارد. در این ارسال به قوانین اصلی امتیازگیری در رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی برابر قوانین WRABF خواهیم پرداخت. برای تمامی دوستانی که علاقمند به تمرین این رشته و یا قصد حضور در رقابت های آن را دارند نیاز به یادگیری قوانین امتیازگیری از مهم ترین اولویت ها می باشد. در مسابقات گذشته برخی دوستان با اینکه اطلاع رسانی ها از طریق تاپیک مسابقات و یا تماس تلفنی انجام می شد اما در زمان مسابقه متاسفانه اشتباهات امتیازی داشتند که ناشی از ناآگاهی بود. این موارد در بنچ رست بسیار گران تمام می شود و امتیاز کلی شما ممکن است به رده پایینی سقوط نماید. امیدوارم این نوشتار بتواند راهنمایی در این زمینه برای شرکت کنندگان باشد و در مسابقه آینده دوستان با آگاهی کامل از قوانین در رقابت ها حاضر شوند.

قوانین امتیازی بنچ رست

[تصویر: IMG-0276.jpg]

در تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی از تارگت های استانداردی استفاده می شود که برای رشته تفنگ بادی 25 متر تارگت متفاوت از 50 متر ریم فایر می باشد. در هر صورت در کلاس های آزاد به طور مثال در کلاس آزاد 50 متر اپن تفنگ بادی USABR از تارگت 50 متر برای رقابت ها استفاده می کنند (مانند مسابقه مهرماه 93 در ورامین) و قوانین آن کارت هدف مبنای امتیازدهی در آن کلاس خواهد بود. چون بحث ما رشته تفنگ بادی و 25 متر است مواردی که در ادامه توضیح داده می شود مربوط به کارت هدف 25 متر بوده و توضیحات برابر قوانین WRABF می باشد.

کارت هدف 25 متر
[تصویر: Benchrest-Rule-target-25m.jpg]

هر کارت هدف از 25 خانه هدف تشکیل شده است که Scoring box نامیده می شود. در داخل هر Box یک هدف با 6 رینگ امتیازی از امتیاز 5 تا 10 قرار دارد که در واقع هدف اصلی تیراندازی نیز این هدف و امتیاز بالاتر آن یعنی 10 با رینگ 2 میلیمتری و کسب امتیاز X با محو کردن این رینگ می باشد. کارت هدف در اندازه برگ A3 و عمدتا بروی کاغذ با وزن حداقل 180 تا بالاتر چاپ می شود. در هر رقابت 3 کارت هدف برای هر تیرانداز در نظر گرفته می شود که در مجموع شامل 75 هدف با 750 امتیاز است.

Best Edge :
این یک قانون کلی برای امتیازدهی بنچ رست در هر دو رشته ریم فایر و تفنگ بادی می باشد. بر مبنای این قانون در صورتی که حفره محل برخورد ساچمه رینگ امتیاز بعدی را لمس کرده باشد ، امتیاز بالاتر به تیرانداز تعلق می گیرد. در 25 متر تفنگ بادی در صورتیکه حفره محل برخورد ، رینگ 10 (اندازه آن 2 میلیمتر است) را به طور کامل محو کند امتیاز X برای تیرانداز محاسبه می شود. در صورتی که حفره محل برخورد به هیچکدام از رینگهای امتیاز 5 تا 10 برخورد نکرده اما در داخل جعبه رینگ اهداف باشد تنها امتیاز 4 به آن شات تعلق می گیرد. در صورت مشکوک بودن به تشخیص چشم غیر مسلح از پلاگرهای کالیبر 22. برای تعیین دقیق امتیاز توسط امتیاز دهنده و داوران استفاده می شود. این پلاگرها بر اساس سایز استاندارد اعلام شده WRABF ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. برای شات هایی که به خارج از جعبه هدف و محیط امتیازی (در عکس قبلی با خط قرمز از بقیه محیط کارت هدف مجزا شده است) برخورد کند ، هیچ گونه امتیازی برای آن در نظر گرفته نمی شود.

Scoring Box :
تمامی شات هایی که به داخل جعبه اهداف (scoring record diagram box) برخورد می کنند تنها امتیاز 4 به آنها تعلق می گیرد.

[تصویر: Benchrest-Rule-target-25m-2.jpg]

Scoring Plugs :
تمامی شات هایی که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص و امتیازدهی نیستند توسط امتیاز دهنده بوسیله پلاگرهای کالیبر 22. چک می شوند. جعبه هدف چک شده با پلاگر بوسیله حرف P علامتگذاری می شود. پلاگرها برای هر دو رشته ریم فایر و بادی کالیبر 22. است. در تفنگ بادی این پلاگر برای کالیبرهای کوچکتر (مانند 20. و 177. هم مورد استفاده قرار می گیرد.

[تصویر: Benchrest-Rule-2.jpg]

Multiple Shot on Targets :
در صورتی که در یک جعبه هدف چند محل برخورد باشد ، کمترین امتیاز حاصله مورد محاسبه قرار گرفته و 1 امتیاز پنالتی به عنوان جریمه شات اضافه از کل امتیاز آن کارت تیرانداز کسر می شود. این شامل شات های بیشتر نیز می شود. هر شات بیشتر از 25 شات 1 امتیاز منفی برای تیرانداز دارد.


Shots between target blocks :
در مواردی بین دو جعبه هدف حفره برخورد ساچمه دیده می شود! در این موارد محل برخورد بوسیله پلاگر ارزیابی شده و نزدیکترین جعبه به حفره محل برخورد مورد امتیازدهی قرار می گیرد. در این صورت اگر درجعبه هدف مورد نظر شات دیگری نیز باشد (ولو امتیاز X گرفتته باشد) ، امتیاز پایین تر بر مبنای قانون چند شات multiple shot on target مورد محاسبه قرار می گیرد (امتیاز 4). این موضوع اهمیت داشتن دقت بسیار بالا و نیز زمان شات مناسب و توجه به مسیر باد و قدرت آن را نشان می دهد.


First Shot error :
در صورتی که در شروع یک مسابقه ، تیرانداز شات هدف سایترش به دلیلی غیر عمدی به کناره یا خود جعبه هدف اول (هدف اصلی) برخورد کند می تواند به داور خط آتش این موضوع را قبل از هر شات دیگری اطلاع و خواستار بررسی شود. داور خط با توقف مسابقه و زمان ، محل شات را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت تایید موضوع ، محل برخورد مذکور را برای عدم محاسبه امتیازعلامتگذاری و مشخص می کند تا در زمان امتیازدهی کارت ، داوران و امتیازدهندگان این شات را محاسبه نکنند. توجه کنید این قانون تنها قبل از انجام شات دیگری قابل قبول بوده و فقط یکبار می تواند در طول مسابقه توسط تیرانداز مورد استفاده قرار گیرد.


First Miss :

همه کارتهای هدف برای FM امتیاز دهی می شوند. امتیازدهنده در زمان چک تارگت و امتیاز دهی از جعبه تارگت اول شروع می کند و اولین تارگتی که امتیاز 10 را از دست داده است به عنوان امتیاز FM شناسایی می شود. اگر همه تارگت ها از خانه 1 تا 25 امتیاز 10 را داشته و امتیاز 250 کامل را تیرانداز گرفته باشد ، دوباره از خانه هدف اول امتیازهای X چک شده و اولین خانه ای که امتیاز X را از دست داده باشد به عنوان FM مشخص می شود. در صورتی که تیرانداز در یک کارت 250 امتیاز X را به صورت کامل گرفته باشد ، امتیاز دهنده دوباره امتیازها را از تارگت اول ارزیابی کرده و اولین امتیاز X که بدون چک پلاگر رینگ 10 را به صورت کاملا محو نکرده باشد به عنوان FM مشخص می شود.

اما مطمئنا سئوالی که ذهن دوستان را به خود مشغول کرده این است که کاربرد این قانون درامتیازدهی چیست؟! مهمترین کاربرد آن بخصوص در سطوح مسابقات حرفه ای تر وجود امتیاز برابر بین دو یا چند تیرانداز است. به طور مثال تیرانداز A و B هر دو با امتیاز 250 و x برابر نفرات برتر یک مسابقه هستند (فرض بر این است که نفرات بعدی امتیازات پایین تری دارند). در چنین مواردی به امتیاز FM نگاه می شود ، کسی که امتیاز FM او نزدیک تر به امتیاز 1 باشد به عنوان نفر دوم شناخته می شود. مثلا تیرانداز A با 250 امتیاز و 18 X در خانه هدف سوم امتیاز X را از دست داده است اما تیرانداز B در خانه هدف پنجم امتیاز X را از دست داده است. بنابراین نفر برتر تیرانداز B خواهد بود.

این قوانین و آشنایی با آنها ، مهم ترین نیازهای یک تیرانداز بنچ رست بوده و باید در طول مسابقه به آنها توجه شود.در طول مسابقات قبلی بخصوص در مورد مسابقه 25 اسفندماه 93 ، هیأت داوری با دقت زیادی در مورد امتیازات کسب شده قضاوت کرد و هر گونه مورد مشکوک با چشم غیر مسلح با پلاگر دوباره بازبینی می شد. امیدوارم در مسابقه آینده دوستان شرکت کننده به موارد گفته شده اخیر توجه بیشتری داشته باشند.

آرزوی موفقیت
Khansariha (8)
صفحه ها: 1 2 3 4 5
لینک مرجع