شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://www.iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: سلاحهاي شكاري (/forumdisplay.php?fid=49)
+--- انجمن: سلاحهاي دولول (/forumdisplay.php?fid=51)
+--- موضوع: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) (/showthread.php?tid=815)



معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - Hunter - 2011-11-27 12:07 PM

سلاح شكاري ساچمه زني نخجیر 2 حدود دو سال بعد از تولید تک لول در ایران ساخته شد یعنی سال 77 . از روی مدل فرانسه کپی شد اما با تغییرات. این سلاح در اوایل خیلی سنگین بود. ضخامت لوله ها بقدری بود که وزن کل سلاح در حدود 640/3 گرم بود. اکثر تیراندازان و شکارچیان از وزن زیاد این سلاح ناراضی بودند. حساب بکنید وزن سلاح برای یک شکارچی بعد از خسته شدن بر اثر طی مسافتی طولانی در دشت و محل شکارگاه چقدر زیاد می شود.
بچه قنداق ها لقی داشتند. بدین ترتیب که بر اثر تیراندازی و لگدی که حاصل از انفجار باروت است قفل بچه قنداق از محل خود رها شده و از بدنه جدا می شد.
عیب دیگر سلاح مخزن دوتیکه آن بود. در بعضی از سلاحها مشاهده شد که لوله از ابتدای مخزن شروع نشده و حدود یک سانت بعد از اول مخزن قرار گرفته است. این سبب می شد که بعد از شلیک مثلا یک سهمیه فشنگ ، فاصله بین دو قطعه زیاد شده و پوکه باد می کرد و از مخزن به سختی بیرون می آمد.
در بعضی از سلاح ها البته بطور اندک مشاهده گردید که اندازه قرار گیری زه فشنگ در مخزن یکسان نیست و فشنگ مقداری پایین تر از لبه مخزن قرار می گیرد.
معمولا ضعیف بودن فنر سوزن ها و نیز پایین بودن کیفیت زاجکاری لوله موجب نارضایتی شکارچیان می شد.
گاهی اوقات بر اثر نامناسب بودن زاویه قفل لوله و نیز درگیر نبودن مناسب قطعات جلویی قفل ، لقی طرفین و یا لقی جلو قفل لوله پیش می آمد. در این حالت بدلیل آنکه بعد از تیراندازی قفل سلاح باز شده ممکن است خطراتی برای تیرانداز در پی داشته باشد.

البته تا آنجایی که من اطلاع دارم بیشتر این موارد حل شده است. کارخانه تولید کننده در چند سال اخیر در بحث کنترل کیفی و بهبود مستمر کیفیت محصولات خود گام های بلندی برداشته است.
از لحاظ نداشتن قفل لوله مناسب و كارآمد داراي نقيصه بود. خيلي از كاربران كه قبلا سلاح هاي اروپايي داشتند نمي توانستند كه اين سلاح را به راحتي بغل كرده و تيراندازي كنند.
بسياري از ايشان مي گفتند كه چرا اهرم قفل لوله در وسط قرار نگرفته است. ضامن سلاح اتومات نبوده و يا پوكه پران نيست.
كارخانه توليدي براي خرسند سازي و تغيير در ظاهر سلاح ، در مدت كوتاهي اقدام به آبكاري ماشه ها ، محافظ ماشه و كپ نمود. سلاح دولول ماشه طلا كه در ذهن بعضي از تيراندازان ، نمونه يك سلاح جديد و مثبت بود ، همچنين كرمكاري نمودن كپ سلاح كه باعث شد جلوه اي خاص به سلاح دهد. اما اين اقدامات كافي به نظر نمي رسيد.
همانند سلاح تك لول ، قطعات چوبي اين سلاح هم لاك الكل كاري مي شود كه بدليل استفاده مشتريان در شرايط آب و هوايي مرطوب و شرجي ، زود خراب شده و از دست مي رود. زاج آن بدليل پرداخت نامناسب سطح لوله داراي كيفيت خوب نيست. بدليل خوب پرچ نكردن محرك پوكه كش كه بر روي بچه قنداق نصب شده است ، پين اين قطعه افتاده و عملا سلاح فاقد عمل اخراج پوكه از جان لوله مي شود. خلاصي ماشه ها استاندارد نيست و گاها بعضي از ماشه ها فشار بيشتري براي كشيده شدن احتياج دارند. همچنين كارخانه توليدي بايد در خصوص بالا بردن كيفيت چخماق سوزن ها و اصلاح اندازه و شكل آنها اقدامات بهبود كيفي را انجام نمايد.
جا سازي قنداق بهتر از قبل شده اما جاي كار دارد. هنوز هم در قسمتهاي تلاقي قنداق با كپ داراي اندازه برابر نبوده و گاها به دست گير مي كند.
كلمه نخجير در ادبيات فارسي به معني شكارگاه است. در حدود 10 تا 15 سال گذشته ايران با توليد تك لول ، دولول بغل هم ، گلوله زن با كاليبر هاي 57*8 ، 270 ، 308 و 06/30 اقدام به توليد سلاح شكاري نمود و متاسفانه هيچ توجهي به برند و نام محصول و وي‍ژگي هر كدام نكرد. اين باعث شد اگر در مثلا نخجير 2 ، تغييراتي انجام مي شد با كمترين آگاه سازي مشتريان مواجهه شده و با تركيب كلمات بعدي در نام نخجير تكميل مي شد.
البته همانطور كه گفتم اين قضيه در مدتي پيش كمي اصلاح شد. نام محصولات شكاري ايران ، نخجير نام گرفت و در زير گروه آن ، محصولات توليدي با كدهاي مشخص شده جاي گرفته است.
- همانطور كه دوستمان گفته ، سلاح كمي از ناحيه لوله سنگين است و شايد سبب خستگي شكارچي شود اما حسن هاي آن استفاده از فولاد خوب و استاندارد و امكان زدن فشنگ قوي و يا دست ساز ( پر شده برابر اصول ) مي باشد. اين لوله بايد داراي زاج خوب باشد. توسط يك تعميركار مجرب و حرفه اي مي توان يك پرداخت كاري مناسب انجام داده و بعد زاج گرم نمود.

- مي توان بچه قنداق فلزي را مقداري پرداخت و سطوح را صادف و لبه ها را يكنواخت نمود. همچنين بچه قنداق چوبي كه معمولا مقداري چاق تر از حد متعارف بوده و يا داراي لبه هاي زده دار مي باشد را توسط استاد قنداق ساز اصلاح و تعويض نمود.

- استادكاراني در زمينه پوشش كرم قطعات شكاري هستند كه مي توانند مثلا اهرم قفل لوله ، كفي كپ و غيره را كرمكاري خوب داده و جلوه ديگري به كپ دهند.

-قنداق هم ديگر جاي بحث ندارد. همانطور كه در عكس مشخص است مي توان با تغييراتي در ناحيه قبضه ، كفي قنداق ، آج هاي آن و محل اتصال دنباله هاي كپ به قنداق ، كلي ظاهر آن را عوض نمود.

- يادم نره كه بگم معمولا پيچها هم بايد عوض شود. اين پيچها يا آبكاري نشده اند يا جنس آنها مناسب نيست از اين رو با يكي دو بار باز و بست كردن ، رزوه هاي آن خراب شده و نيز لبه هاي سر پيچ دو پهن مي شود.

- درباره مسايلي مانند فنر سوزن داخلي هم مطالب روشن است.
دوستان اگر اطلاعاتی دارند از نقایص و نقاط مثبت ان مارا در جریان بگذارند.

[تصویر: 2hqb1u8rgurl6zff7f85.jpg]
[تصویر: o7pt0s5e3oyrt5050ca.jpg]
منبع:سایت محیط بان


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - hooman63 - 2011-12-08 01:17 AM

یعنی این اسلحه هیچ مزیتی نداره همش بدیشو نوشتید کهKhansariha (226)


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - saeedglx - 2011-12-08 12:02 PM

یکی از مشکلات بسیار اساسی این سلاح این هست که شما اگر فشنگ های قوی در اون استفاده کنید به سرعت زه میانی دو لول از لوله ها جدا میشه و
دیگه لوله ها از وسط به هم متصل نیستند
برای رفع این نقص هم باید سلاح به تعمیرگاه های مجاز بسپارید که اونها پول خون پدرشون رو از شما طلب میکنند


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - Marksman - 2011-12-10 11:50 AM

من یه سؤال از دوستان صاحب نظر دارم و خواهش میکنم راهنماییم کنین:
یه نخجیر 2 تحویل بهمن 86 که سر جمع 10 تا فشنگ نزده و کاملا نو و سالم هست الان قیمتش چنده؟
لطفا یه رقم دقیق بگین.تفنگ رو من دیدم هیچ ایرادی نداره.


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - Hunter - 2011-12-10 02:54 PM

(2011-12-08 12:02 PM)saeedglx نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یکی از مشکلات بسیار اساسی این سلاح این هست که شما اگر فشنگ های قوی در اون استفاده کنید به سرعت زه میانی دو لول از لوله ها جدا میشه و
دیگه لوله ها از وسط به هم متصل نیستند
برای رفع این نقص هم باید سلاح به تعمیرگاه های مجاز بسپارید که اونها پول خون پدرشون رو از شما طلب میکنند
دوست عزیز سعید جان اگر شما دقت کرده باشی تمامی سلاح های ساخت داخل از جمله نخجیر یک و دو وصیاد دو همگی فشنگ استاندارد 70 میلیمیتری را حد مجاز نوشته اند و استفاده از فشنگ مگنوم 76 میلیمتری برای انها و خود شما مضر بوده و خدایی ناکرده باعث اتفاقهای ناگواری میشودKhansariha (8)پس به قول قدیمیها هر کسی رو بهر کاری ساختند.

(2011-12-10 11:50 AM)ganymede74 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
من یه سؤال از دوستان صاحب نظر دارم و خواهش میکنم راهنماییم کنین:
یه نخجیر 2 تحویل بهمن 86 که سر جمع 10 تا فشنگ نزده و کاملا نو و سالم هست الان قیمتش چنده؟
لطفا یه رقم دقیق بگین.تفنگ رو من دیدم هیچ ایرادی نداره.

دوست عزیز قیمت ازاد ان از 1600 تا 1800 متغیرهKhansariha (8)اگر تفنگ ساده بوده و فاقد منبت کاری و همچنین ماشه مشکی قیمت ان 1600 تا 1700 است ،توافقی است
واگر از نوع ماشه طلا و منبت تا دو ملیون هم جای چونه زدن دارد.
در اخر ذکر این نکته ضروری است که اسلحه ی جواز دار و ازاد چون اسلحه ماله خوده فروشنده است و میخواهد با این کار جوازش را به شما واگذار کند قیمت در دست فروشنده است ولی حدودش همین است که بنده به اطلاع رساندم ولی اسلحه ی دولتی قیمت ثابت و مشخصی دارد و نباید یک ریال پایین و بالا شود البته دوستان باید حواسشان جمع باشدKhansariha (256)


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - miladx - 2011-12-10 09:07 PM

در کل سلاح خوبی هست یا نه؟؟
توی همین قیمت(دولتی) شما چه سلاحی رو پیشنهاد میکنید جای نخجیر 2؟


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - Hunter - 2011-12-10 09:13 PM

سلاح خوبی است دوست عزیز ولی به نظر من اگر تازه کاری با تک لول کار کنی خیلی بهتره.
تو رنج قیمت دولتی نخجیر دو میتوانی تک لول روس بگیری البته گیر اوردن ان کمی سخت است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

قیمت ها اینجاستKhansariha (8)


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - miladx - 2011-12-10 10:19 PM

سلام
من واسه گرفتن اسلحه دولتی پارتی دارم
می خواستم بدونم چقدر طول میکشه که اسلحه به دستم برسه و چقدر طول میکشه که جواز دائم به دستم برسه؟
تا عید کاراش درست میشه؟


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - Hunter - 2011-12-11 12:15 AM

بابا پارتیKhansariha (8)یه دستی هم به سر ما بکشKhansariha (256)خخخخخخخخ
شوخی کردم دوست عزیز اگه پارتی داشته باشی و اسلحه هم موجود باشه سه ماه طول میکشهKhansariha (8)
فقط اگه اشنا داری از اون بپرس چه اسلحه ای بهتره؟اونا وارد ترنKhansariha (214)
در پناه یزدان


RE: معرفی سلاح دولول بغل ایران(نخجیــــر 2) - miladx - 2011-12-11 08:51 PM

نوکرتم حاجی
اونوقت جواز سه ماه دیگه به دستم میرسه یا اسلحه؟