شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://www.iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: سلاح ها و تجهیزات نظامی (/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: تسلیحات سنگین (/forumdisplay.php?fid=20)
+--- موضوع: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 (/showthread.php?tid=579)

صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7


بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - Don Corleone - 2011-07-11 07:58 PM

خوب همه ی ما حتما با این سلاح خاطره ای داریم.و از قدرت مخوفش افسانه ها شنیدیم.
تاریخچه سلاح ژ 3 در ایران و منطقه خاورمیانه
بیش از 35 سال است که سلاح ژ 3 به عنوان اسلحه سازمانی در اختیار ارتش و نیروهای مسلح ایران می باشد.این سلاح در ابتدا بصورت تعداد محدودی توسط کارخانه هلکروکخ اقدام به راه اندازی خط تولید این سلاح در صنایع مسلسل سازی ارتش ( جنگ افزار سازی فعلی ) نمود.بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی متخصصین آلمانی ایران را ترک کردند.در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با هجوم مردم به کارخانه و اشغال آن بسیاری از مدارک فنی و ابزار آلات تولید آن معدوم و مفقود گردید.سپس با تلاش متخصصین متعهد و انقلابی ایرانی کارخانه ، خط تولید بازسازی و راه اندازی گردید.این سلاح خوب به دلیل پاره ای از مسائل فنی و کیفیت پایین ساخت و مونتاژ در برابر بعضی از شرایط محیطی مثل گرد و غبار و آلودگی های ناشی از اشتعال باروت در هنگام شلیک بسیار حساس می باشد.اما با نگهداری صحیح و نظافت به موقع این سلاح بسیار قابل اطمینان می باشد.بدلیل استفاده از این سلاح در ارتش ایران و انعقاد پیمان منحله سنتوبین سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان ، این دو کشور نیز نسبت به انتخاب این سلاح برای نیروهای مسلح خود مبادرت ورزیدند ، و هم اینک تولید سلاح ژ3 تحت امتیاز شرکت هلکروکخ در این دو کشور ادامه دارد.نمونه های جدید تولیدی این سلاح مجهز به مکانیزم چکاننده سه تیر می باشند.با انجام اصلاحاتی بر روی این سلاح از قبیل ارگونومی ، بالا بردن کیفیت ساخت و مونتاژ و جدی گرفتن این امر می توان تا سالیان زیادی از این سلاح خوب استفاده نمود.


ژ 3 – آ 3 (G3 – A3)
در طول دهه پنجاه ارتش آلملن غربی همانند سایر ارتش های کشورهای عضو ناتو نیاز به یک سلاح
انفرادی با قابلیت شلیک فشنگهای51x 62/7 ناتو را احساس می کرد.در ابتدا آلمان ها سلاح اف ان فال FN FAL ساخت بلژیک را برای این منظور انتخاب کردند.در سال 1956 با ایجاد تغییراتی در سلاح سیرکا شوروی ارتش آلمان سلاحی تحت نام G1 ا تولید نمود.( لازم به ذکر است که سلاح سیرکا مادر دو سلاح معروف کلاشینگف و CEMTE که خود مدل ابتدایی سلاح ژ3 است ، می باشد این سلاح شاهد تحولاتی با دو نگرش متفاوت در طول تغییرات خود بوده است که یکی نگرش روسها و آقای کلاش نیکف بوده و دیگری نگاه اروپای غربی و مهندسان شرکت CEMTE اسپانیا و نهایتا شرکت هکلرو کخ آلمان بوده است) بنا به دلایل واضحی آلمان ها خاستار به دست آوردن خودکفایی و تولید این رده از سلاح ها بودند.در ابتدا تقاضای ساخت اسلحه fal بلژیکی در آلمان مطرح شد که این امر از سوی کشور بلژیک به دلیل مشکلاتی که ارتش آلمان در هنگام اشغال آن کشور در زمان جنگ جهانی دوم برای آنها ایجاد کرده بودند با مخالفت روبرو شد.در نتیجه آلمان ها متمایل به کارخانه اسلحه سازی Cemt e شدند.یک مدل از سلاح های ساخت کارخانه مذکور با نام مدل A مورد پسند ارتش آلمان واقع گردید و آنها توانستند امتیاز تولید آن را از کارخانه اسپانیایی خریداری نموده و خط تولید آنرا به آلمان و کارخانه هکلروکخ در شهر اوبرندورف ( هم اینک کارخانه هکلروکخ در این شهر می باشد ) انتقال دهند.در سال 1959 ارتش آلمان غربی با تکمیل و بهینه سازی طرح نهایی سلاح Cemt e مدل A ، اسلحه ژ3 را به جهانیان معرفی کرد از آن زمان تاکنون اسلحه ژ3 در بسیاری کشورها ( نزدیک به 50 کشور جهان ) بکار گرفته شده و چندین کشور هم اینک در حال تولید این سلاح تحت لیسانس کارخانه هکلروکخ آلمان می باشند.کشورهای یونان ، پاکستان ، ترکیه و پرتغال از این جمله اند.
اولین سلاح تولید شده ژ3 در کارخانه هکلر و کخ آلمان
رمزموفقیت و کسب محبوبیت این سلاح در سادگی ساختمان ، استحکام و بهای پایین تولید آن نسبت به رقبای دیگرش مثل FN – FAL بلژیکی و M14 آمریکایی می باشد.تولید این سلاح تا سال 2000 در کشور آلمان ادامه داشت،ولی شکل کلی و مکانیزم این سلاح مبنایی برای تولید مدل های دیگری از سلاحها ، توسط این کارخانه شد.همانند مسلسل دستی MP – 5 که نمونه کوچک شده ژ3 با کالیبر 19x 9 و سلاح هجومی HK 33 با کالیبر 56/5 ، تیربارهای سبک HK 23 و HK 21 با کالیبر های
45 x 56/5 و 51 x 62/7 و تفنگ تک تیر انداز PSG 1 .
ظریب اطمینان بالا ، بهای پایین ، عملکرد عالی ، این اسلحه را تبدیل به یکی از بهترین سلاحهای بکار گرفته شده توسط ناتو کرده است.برای مقاصد پلیسی و امنیت درون شهری کارخانه سازنده مدل نیمه خودکار آن را با نام HK 41 و HK 91 ارایه کرده است.

مکانیزم
این سلاح توسط خشاب 20 تیری تغذیه می شود . گلنگدن آن از نوع تاخیری و محصول تفکرات مهندسان کارخانه ماوزر ( آلمان نازی ) می باشد که بعد از جنگ جهانی دوم به اسپانیا مهاجرت نموده و پایه های اولیه کارخانه CEMTE را بنیان نهادند ، شاید به همین دلیل باشد که مدل های اولیه ژ3 بسیار شبیه به محصولات این کارخانه بودند.بدنه اصلی آن از جنس ورق فولادی پرسکاری شده می باشد.قاب دستگاه چکاننده نیز از ورق فولادی پرسکاری شده ساخته شده است.مدل های اولیه ژ3 دارای روپوش لوله فلزی و شکاف درجه تاشو بودند.در اواسط دهه 60 میلادی طرح اولیه مقداری متحول گردید و مدل های G3A3 و G3A4 عرضه گردیدند.این سلاح ها با روپوش لوله پلاستیکی و شکاف درجه چهار وضعیتی چرخشی ارائه شدند.مدل G3A3 آن دارای قنداق ثابت پلاستیکی و G3A4 دارای قنداق کشوئی فلزی بودند.مدل های بعدی این دو سلاح در قسمت دستگاه چکاننده کمی متحول شدند.بدین شکل که قبضه تپانچه ای شکل آن و حافظ ماشه از جنس پلاستیک ساخته شدند.
کوتاه ترین اسلحه ژ3 مدل G3AK4 که در واقع همان مدل G3A4 با لوله کوتاه تر شده است.ژ3 های تولید آلمان همگی قابلیت نصب دو پایه تاشو و دوربین را دارا هستند. ( لازم به ذکر است که تمامی مدل های ژ3 با تعویض روپوش لوله قدیمی با نوع جدید قابلیت نصب دو پایه را خواهد داشت ) . مدل های استاندارد آن قابلیت نصب سر نیزه ، دوربین و پرتاب نارنجک تفنگی بدون نیاز به نصب تجهیزات خاص و یا تعویض شعله پوش را دارند.دستگیره گلنگدن آن در قسمت بالای لوله قرار دارند و از نوعی است که در هنگام شلیک سلاح ثابت می ماند.برگه ناظم آتش در آن دقیقا بالای ماشه و در قسمت چپ قرار دارد و معمولا با سه حرف SEF به معنای ضامن: S ، تک تیر: E ، و رگبار: F علامتگذاری می شود.

مشخصات فنی: تفنگ ژ3 _ آ 3 قنداق ثابت
کالیبر 51 x 62/7 میلیمتر
نواخت تیر 500 تا 600 تیر در دقیقه
انرژی دهانه 290 - 300 کیلو پوند متر
برد موثر 400 متر
برد نهایی 3750 متر
تعداد خان 4 راستگرد
طول سلاح 1020 میلی متر
طول لوله 450 میلی متر
سرعت دهانه 780- 800 متر در ثانیه
وزن سلاح بدون خشاب 300/4 کیلو گرم
وزن خشاب خالی 284 گرم
وزن فشنگ 24 گرم
شعاع دید 572 میلی متر
مشخصات فنی: تفنگ ژ 3 _ آ 4 قنداق کشویی:
طول سلاح بسته 840 میلی متر
باز 1020 میلی متر
وزن سلاح بدون خشاب 600/4 کیلو گرم
وزن خشاب خالی 284 گرم

معایب و محاسن [ویرایش]ژ۳ به عنوان سلاحی برای کاربرد یک‌نفره بسیار سنگین است. وزن نهایی آن هنگام اتصال سرنیزه با غلاف و پر بودن خشاب، نزدیک به ۵ کیلوگرم است و این وزن زیاد، مانعی برای فرد حمل کننده برای مانور راحت و سرعت‌بخشی به انجام عملیات نظامی است. با اینکه برد نهایی ژ۳ نزدیک به ۳۷۵۰ متر است، اما در بردهای زیاد دارای دقت پایینی است. از معایب دیگری که برای ژ۳ ذکر شده‌است، لگد بسیار سنگین آن است.[۴] در عین حال، دقت ژ۳ در برد کمتر از ۴۰۰ متر بسیار بالاست. نکتهٔ مهم در مورد این سلاح، اثر گذاری بسیار بالای آن است. وجود ۴ عدد خان با گام ۱٫۵ دور، سرعت ۸۰۰ متری مرمی در لحظهٔ خروج از لوله و کالیبر بالای آن (۷٫۶۲)، باعث می‌شود تا گلوله بسیار کشنده باشد و حتی در صورت عدم برخورد با هدف و رد شدن گلوله از کنار آن، به علت چرخش زیاد و تحت تاثیر قراردان هوای مجاور، به هدف صدمه قابل توجهی بزند. این سلاح در صورت سهل‌انگاری در تمیز کردن و نگهداری نامناسب، دارای گیر بسیار بالا است و به این دلیل در جنگ‌های چریکی و شهری استفادهٔ محدودی دارد.


ابزارها و لوازم فرعی:سر نیزه، شعله پوش مانوری، بند، دوپایه، دوربین معمولی، دوربین دید در شب، وسایل تنظیف که شامل : روغندان، برس زبر، برس نرم فرچه مویی زنجیر لوله پاک کن، خشاب آلومینیومی است.وسایل لوله جوفی (جعبه خفیف) که با نصب این وسایل بر روی سلاح می‌توان کالیبر آنرا به ۲۲/۰ اینچ تبدیل نمود.این کار جهت شکار و تمرین تیراندازی انجام می‌گیرد .که وسایل لوله جوفی عبارتند از : آلات متحرکه مخصوص ، ۲ عدد خشاب مخصوص ۲۲/۰ اینچی، لوله مخصوص خفیف، جعبه تنظیف.


مهمات:تفنگ ژ۳ بدون نیاز به افزودن وسایلی خاص، و فقط با عوض کردن فشنگ و استفاده از نوع گازی شش‌پر می‌تواند نارنجک تفنگی شلیک کند. انواع مختلفی از فشنگ‌های رسام، آتش‌زا، مانوری و شکاری برای کاربرد در این اسلحه طراحی شده‌اند.

لازم به ذکر میباشد این سلاح تاکنون در خدمت ارتش های 50 کشور بوده که خود گویای برتری ان نسصبت به سلاحهای هم رده میباشد.

تصاویر:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


منابع:سایت دانشجویان ایران و ویکیپدیا

و در پایان واقعا باید بگم که واقعا دید من نسبت به این سلاح با قبل تغییر کردهKhansariha (256)


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - sniperelit - 2011-07-11 10:18 PM

ژ3 سلاح خوبی بود اما دیگه استفاده از این نوع مهمات برای سلاح انفرادی عادی منسوخ شده و محدود به سلاحهای تک تیر انداز شده
حتی خود روسیه هم به کالیبر 5.45 *39 روی اورده به خاطر دقت بالا و گرمایش کمتر و میزان بیشتر حمل مهمات توسط سرباز
شلیک رگبار با ژ3 یک فاجعه کامله تقریبا غیر ممکنه بتونید در حالت رگبار با هاش هدف رو در صد یا 150متری بزنید
به نظر من در هر تیم دوتا از این سلاح برای تخریب و ایجاد ترس وحشت باشه بد نیست


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - mmdsniper - 2011-07-11 10:33 PM

سلام
عزیزان فشنگ t05 مورد استفاده سلاح ژ3 تو سلاح هجومی جدید SCAR H آمریکایی استفاده میشه
در مورد دقت ژ3 هم همین رو بگم که مدل سالهای 51 و 54 از دقت خیلی بالایی برخوردارند طوری که تا 1000 متری هم قابل قبوله


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - sniperelit - 2011-07-11 10:59 PM

سلاح scar h جز سلاحهای سنگین و تکیر اندازی نیرو های ویژه امریکاست که قابلیت تبدیل به 7.62*39 روسی رو در عرض زمانئ کمی داره وکلا برای ماموریت پشت خطوط طراحی شده که وقتی سرباز مهمات کم اورد بتونه از مهمات دشمن هم استفاده کنه ورژن دوم این سلاح scar L از همون مهمات 5.56 استفاده میکنه این مساله به خطر اینه که بیشتر جنگهای امروزی در فواصل 300 متری انجام میشه و برد بیشتر نیاز نیست مگر برای موارد تک تیر اندازی و خاص


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - نظري - 2011-07-12 07:36 AM

سلاح ژ3 قدرت بالايي داره ولي زياد نميشه باهاش تيراندازي كني بخصوص در حالت رگبار چون داغ ميكنه و گير پيدا ميكنه برعكس كلاشينكف خيلي اسلحه روانتري هست. در جنگ تحميلي، ارتش ايران از اسلحه ژ3 استفاده ميكرد و بعلت قدرت بالا و كشندگي اون عراقيها به اون لقب مار سياه داده بودند. ارتش عراق بيشتر از كلاشينكف استفاده ميكرد


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - Ali - 2011-07-14 11:50 AM

دیروز توی میدون تیر بودیم،با ژ3 تیر زدم!
پسر خیلی وحشیه...
پوکه جمع کن بودم،گوشام کر شد بس که صدای مخوفی داشت،پوکه رو باسرعت پرت میکرد و حدود 7-8 متر اونورتر میفتاد!نوبت تیراندازی خودم رسید...یه نگاه کردم به گونه دوستان دیدم همه کبود و سرخ شده....کتفهاشون داغون بود...گفتم منی که بادی داشتم نباید مثل اینا بشم تفنگ چهار چنگولی چسبوندم به کتفم و گونه رو چسبوندم قنداق نشانه و بوففففف...یه لحظه احساس کردم 20 سانت از زمین جدا شدم و برگشتم...تیر بعدی همینطور...5 تا تیر آموزشی رو زدم رفتم ببینم کجا زدم،روی سیبل 25 تا سوراخ بود Khansariha (219)
فهمیدم که سرکار هستم ولی لذت زیادی بردم...راستی همه یه اسلحه دارند که خرابه و آموزشیه و یه اسلحه تیراندازی دارند،از اون تیراندازیا حدود 60-70% خرابه!!!
svg و rpg و تیربار ژ3 هم داریم که هنوز نیاوردن میدون...
با اینکه مال 40-50 سال پیشه اما وقتی لوله رو نگاه میکنی یه خان عمیق و خوشگل و تر و تمیز داره حتی میبینی اونقدر باهاش شلیک شده که لوله از حد بیشتر شده اما باز هم خان هاش سالمه!!!!!!!!!


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - sniperelit - 2011-07-14 09:30 PM

به به داداش علی باز اومدی مرخصی چشم ما روشن خیلی خوش اومدی
راستی اگه بازم پوکه جمع کن شدی کافیه کلاهت رو بزاری جلوی دریچه پوکه پران تا دیگه برای پیدا کردنش عذاب نکشی
در ضمن من هنوز این فلسفه جمع کردن پوکه رو نفهمیدم


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - mmdsniper - 2011-07-14 09:54 PM

سلام
عزیز پوکه ها رو جمع میکنن تا کسی تیر سالم با خودش نبره یا به اصطلاح کش نره.Khansariha (8)


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - searcher - 2011-08-11 06:40 PM

سلام به همه دوستان مخصوصا اونایی که الان در حال سپری کردن خدمت مقدس برای وطن هستن
میخواستم چن تا مطلب بگم
اول اینکه یک نوع سلاح از همین سری ژ3 به نام ژ2 اول تولید شد که اسلحه تک تیر انداز بود و من یه نمونه قدیمی آلمانی شو دیدم
خیلی شبیه ژ3 بود اما روپوش لولش کلفت تر بود و یه دوربین هم روش نصب بود و البته ریل پایه دوربین هم روش جوش خورده بود
البته خیلی کار کرده بود و رنگ و روش رفته بود
یه دو پایه هم داشت که فابریک روش بود و البته اون هم فابریک ریلش روش جوش خورده بود
خب دوم اینکه طبق دستورالعمل سازنده لوله اسلحه باید بعد از 6000 شلیک تعویض بشه
اما متاسفانه لوله اسلحه های موجود در نیروهای مسلح اصلا تعویض نمیشد و این البته باعث گیر کردن اسلحه میشد
از یه متخصص اسلحه شنیدم که میگفت به طور متوسط هر اسلحه ژ3 ساخت ایران حدود 11000 شلیک داشته و لوله اونا تعویض نشده
این اسلحه از نیروی انتظامی و سپاه جمع آوری شده و دلیل جمع شدنش عدم تطابق با ماموریت سازمانی اون سازمانها بوده که کاملا درسته
و سوم اینکه من با یه آلمانیش که از اولین سلاح های وارد شده بود تو سربازی تیر اندازی کردم
فکر کنم من که سال 1383 باهاش تیر اندازی کردم حدود 28 سالش بود اما در کمال تعجب حتی یه گیر هم نکرد
من باهاش 13 تا تیر به صورت تک تیر و حدود 20 تا تیر به صورت رگبار زدم و باز هم اصلا گیر نکرد
مربی مون میگفت ضریب انبساط لوله های اسلحه های آلمانی بیشتر از اسلحه های ایرانیه به خاطر همین وقتی داغ میشن خیلی کمتر گیر میکنن
یه چیز دیگه هم اینه که به نظرم دقت تیرش زیر 400 متر بدون دوربین واقعا عالیه و البته به نظر خودم به خاطر نوع سیستم نشانه روی اونه البته این فقط نظر منه


RE: بیوگرافی کامل سلاح ژ 3 - ahmad1373 - 2011-09-05 12:14 PM

بچه ها من با ژ3 تیر اندازی کردم.
سلاح فوق العاده ایه!فقط حقیقتا دقتش بالای 400 متر یکم مشکل داره!
من یادمه سال 85 تو عراق نمونه کشوییش رو دیدم که بغل خیابون میفروختن 70 هزار تومن!
اول فکر کردم mp5 ه ! ولی طرف گفت ژ3 هستش!