شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://www.iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: بنچ رست و فیلد تارگت (/forumdisplay.php?fid=140)
+--- انجمن: بنچ رست (آموزشها و گفتگو) (/forumdisplay.php?fid=144)
+--- موضوع: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی (/showthread.php?tid=2082)

صفحه ها: 1 2 3 4 5


تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - صادق قرنجیکی - 2015-03-16 04:43 PM

پیرو برگزاری مسابقات اخیر در رشته تیراندازی بنچ رست و سئوالات متعدد دوستان و پیگیری آنها برای آشنایی با این رشته ، همینطور نبود یک منبع و وبسایت معتبر برای آشنایی با تیراندازی بنچ رست لازم دیدم که یک تاپیک جامع در این زمینه در این انجمن ایجاد گردد. در این مورد حمایت و حضور اعضای این انجمن در مسابقات اخیر قابل توجه بود.

موضوعاتی که در این تاپیک مورد بررسی قرار می گیرند :
- معرفی کلی تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی ،
- تکنیک ها و تاکتیک های تیراندازی در این رشته ،
- آشنایی با قوانین رقابت های تیراندازی بنچ رست مطابق با قوانین فدراسیون جهانی WRABF
- آشنایی با مسابقات و کلاس های غیر رسمی این رشته که در سطح جهانی و محلی برگزار می گردد ،

از همه دوستان علاقمند خواهشمندم از ارسال پست های تشکر و ارسال پست های غیر مرتبط با موضوعات بالا در این تاپیک خودداری نمایند. امیدوارم که ایجاد این موضوع ، باعث آشنایی بیشتر دوستان علاقمند به تیراندازی ورزشی با سلاح های بادی غیر سالنی در زمینه بنچ رست و افزایش دانش ایرگانرها باشد. لازم به ذکر است که وبسایت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در حال طراحی می باشد که پس از آپلود اولین وب سایت تخصصی در این زمینه خواهد بود و محوریت فعالیت خود را بر آشنایی و آموزش رشته تیراندزای بنچ رست تفنگ بادی و برگزاری مسابقات در این زمینه قرار خواهد داد. این وب سایت در زمینه فروم تخصصی فعالیت نخواهد کرد و انجمن ایران ایررایفل و این تاپیک در این زمینه عهده دار وظایف گفتگو و تعامل با دوستان خواهد بود.



RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - nakhjir - 2015-04-19 12:57 PM

واقعا از این حرکت بسیار خرسند شدم. میتونم بگم در سایت های که به زبان فارسی وجود داره این مطالب تا حالا یکجا و به صورت حرفه ای گفته نشده. به نوبه خودم پیشاپیش از زحمات شما سپاسگذارم.
لطفا مطالبتون از سطح مبتدی و به قول معروف از به بسمه الله، شروع کنید، تا همه عزیزان بتوانند از مطالب استفاده ببرند.
این پست رو گذاشتم چون گفته شده پستهای نامربوط امشب پاک میشه.
شرمنده دوستان


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - صادق قرنجیکی - 2015-04-19 01:16 PM

میثم عزیز در رابطه با سئوالتون از طریق تماس تلفنی و پیام خصوصی با شما در ارتباط خواهم بود. از دوستان دیگر تقاضا دارم از قرار دادن پست هایی که در ارسال اول تاپیک گفتم اجتناب کنید و همانطور که خودتون گفتید ، در فرصت مناسب ارسال های اخیر را پاک کنید.
دلیل نبودن ارسال جدید و مرتبط با عناوین گفته شده ، کمی مشغله کاری خودم و همینطور ترجمه مطالب و گردآوری آنها به صورت مستند و البته با نوشتار ساده است که برای کلیه مخاطبین قابل درک و فهم بوده و این کار زمانبر خواهد بود. البته این را در نظر داشته باشید که به طور معمول رشته هایی همانند بنچ رست تفنگ بادی خاص بوده حتی در بین ایرگانرهای کشور خودمون کمتر شناخته شده استو مخاطبین و علاقمندان خود را دارد و این موضو با مراتبی در مورد دیگر کشورها نیز صادق است ولی با این تفاوت که معمولا به کاربردهای ورزشی این سلاح بیشتر از کشور خودمون اهمیت داده می شود و سلاح بادی صرفا کاربرد شکار ندارد.

ممنون از همکاری Khansariha (8)


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - صادق قرنجیکی - 2015-06-11 02:29 PM

پیرو پست قبلی در رابطه با معرفی رشته بنچ رست ابتدا با موضوع اول یعنی معرفی کلی تیراندازی بنچ رست و سیر رشد و فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و تفنگ بادی WRABF مبحث را شروع می کنیم.

رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی
تیراندازی بنچ رست از سالها قبل در نزد تیراندازان سلاح های گلوله زنی بخصوص در ایالات متحده آمریکا شناخته شده است و باشگاه ها و سازمان های مختلفی با قوانین متفاوت، رقابت هایی در این رشته برگزار می کنند. گسترش این نوع تیراندازی در ایالات متحده و در بخش سلاح های گلوله زنی با کالیبر بالا بیشتر از سایر کشورها بود. این رشته از این کشور به سایر کشورها بخصوص اروپا نفوذ کرده و از سالها قبل شاهد پیشرفت و قانونمند شدن آن بوده است. امروزه چندین سازمان و انجمن بزرگ در زمینه بنچ رست گلوله زنی فعال هستند که یکی از بزرگترین آنها دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
است که مسابقات 300 و 1000 یارد آن بسیار معروف است. نامگذاری این رشته به Benchrest به دلیل کاربرد میز و شوتینگ رست های مخصوص در آن می باشد. بنچ رست Benchrest متشکل از دو کلمه بوده ، Bench به معنی میز و نیمکت و Rest که اشاره به پایه های (Shooting Rest) مورد استفاده در این رشته دارد.
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-12-.jpg]

پرداختن به تیراندازی بنچ رست با تفنگ بادی (کالیبرهای کوچک 177. و 22. ) ، به فعالیت ها و رقابت های ملی و منطقه ای در کشورهای ایالات متحده ، استرالیا و ایتالیا و قبل از سال 2004 بر می گردد. در واقع این رشته اوایل دهه نود میلادی و همزمان با رشد فیلدتارگت در ایالات متحده شروع و به سایر کشورها نفوذ کرد. اوایل قرن جاری میلادی این رشته در کشورهای اروپایی نفوذ بیشتری داشت و تیراندازان این قاره با روش ها و قوانین مختلفی آن را انجام می دادند ، این فعالیت ها باعث محبوبیت آن نزد عموم مردم در کشورهای اروپایی شد.
بعد از سال 2004 رایزنی هایی بین باشگاه ها و انجمن های فعال در بنچ رست برای پایه ریزی این رشته با قوانین جامع و یکسان انجام شد ، این تلاش ها منجر به وضع قوانینی جامع تر در سالهای 2006 و 2007 شده و با موافقت 10 کشور فعل در این رشته در چند کلاس در رشته تفنگ های ریم فایر و بادی یک رقابت بین المللی در سال 2007 در میلان ایتالیا برگزار شد. در واقع اولین رقابت جهانی رشته بنچ رست تفنگ ریم فایر و بادی بر اساس قوانینی جامع و یکسان بود. در سال 2008 قوانین دوباره بازبینی کلی شده و جلسه ای بین نمایندگان این رشته از کشورهای مذکور (ایالات متحده ، استرالیا ، آفریقای جنوبی ، بلژیک ، فنلاند ، مالت ، بریتانیا ، ایرلند ، جمهوری چک و ایتالیا) برای تدوین و بررسی قوانین رقابت ها و نیز تشکیل یک فدراسیون برای گسترش این رشته در سطح جهانی در آگوست 2008 در میلان ایتالیا برگزار شد. این آغاز کار WRABF بود و از آن سال تاکنون فعالیت های این فدراسیون باعث شد تا این رشته در کشورهای مختلف دنیا شناخته شده و در حال حاضر علاوه بر اروپا ، در کشورهای قاره آمریکا ، اقیانوسه و آسیا نیز شناخته شده است.
[تصویر: WRABF.jpg]

بعد از رقابت های 2007 میلان ایتالیا ، اولین دوره کاپ جهانی و قهرمانی اروپا در سال 2010 در جمهوری چک ، دومین دوره قهرمانی جهان در سال 2011 با میزبانی ایالات متحده و رقابت های دوم کاپ جهانی و قهرمانی اروپا بار دیگر در جمهوری چک در سال 2013 برگزار شد. در این سال حضور اکثر اعضا در این مسابقات در رشته های مختلف تحت پوشش موفقیت بزرگی برای WRABF بود و در سال 2013 تعداد اعضای این فدراسیون به 26 کشور می رسید. سومین دوره رقابت های قهرمانی جهان 2015 در سیدنی استرالیا و سومین دوره کاپ جهانی و قهرمانی اروپا در اسلونی و سال 2017 برگزار خواهد شد. فدراسیون اروپایی بنچ رست ERABSF در کنار WRABF تلاش بسیاری برای گسترش این رشته انجام می دهد. هم اکنون کشورهایی از اروپا ، قاره آمریکا ، آسیا و اقیانوسه ( 31 کشور) عضو WRABF هستند. اعضای این فدراسیون تلاش بسیاری برای گسترش این رشته در کشورهای خود با توجه به قوانین و شرایط در دو رشته تفنگ های ریم فایر و بادی انجام داده اند. اکنون تیراندازی بنچ رست بعد از فیلدتارگت محبوب ترین رقابت های تیراندازی با تفنگ بادی در سطح جهان است و رقابت های WRABF رسمی ترین شکل مسابقات بنچ رست در رشته تفنگ بادی محسوب می شود.
[تصویر: WRABF2.jpg]

*****************************************

قوانین مسابقات ، کلاس ها و تجهیزات مورد استفاده در رشته تفنگ بادی :

از مشخصه های اصلی تیراندازی بنچ رست در همه رشته های آن ، برگزاری رقابت ها در فضای باز بوده و تیرانداز علاوه بر هدف گیری و کسب امتیاز و داشتن محدودیت زمانی ، باید مهارت لازم برای تشخیص تاثیر عوامل جوی به خصوص جریان باد در طول مسیر تیراندازی به سمت هدف را نیزکسب کند. داشتن این مهارت در بنچ رست تفنگ بادی به علت کوچکی کالیبر و قدرت پایین تر نسبت به تفنگ های ریم فایر و گلوله زن و تاثیر بیشتر جریان باد بر پرتابه کوچک تر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نیاز به تمرین کافی و پیش بینی موقعیت های مختلف را دارد. در واقع وجه تمایز این رشته با تیراندازی تفنگ بادی اهداف ثابت ( رشته های تحت پوشش ISSF ) ، تیراندازی در فضای باز و مقابله با عوامل جوی است. ورزشکاران این رشته در یک رقابت رسمی به سه کارت هدف که هر یک از آنها دارای 25 خانه هدف بوده در زمان های 20 دقیقه ای شلیک می کنند. فاصله خط آتش تا اهداف در رشته تفنگ بادی 25 متر است.

کلاس های رشته تفنگ بادی :
در رشته بنچ رست تفنگ بادی دو کلاس وجود دارد :
کلاس Light Varmint
در این کلاس ، تفنگ ها محدودیت قدرتی 16.27 ژول دارند و وزن سلاح با دوربین و متعلقات دیگر نباید بیشتر از 4.762 کیلوگرم بوده که شامل قنداق ( قنداق اصلی یا قنداق سفارشی ) ، ایراستریپر ها و سایر متعلقات نیز می باشد. استفاده از تجهیزات تشخیص میزان باد و سایر عوامل جوی مجاز نمی باشد. استفاده از تفنگ هایی با کالیبرهای 177. ، 20. و 22. مجاز است اما معیار امتیاز دهی گیج و پلاگرهای کالیبر 22. برای هر سه کالیبر است. استفاده از هر نوع دوربین با هر زومی مجاز است اما دوربین هایی که قابلیت های الکترونیکی در تشخیص شرایط جوی دارند ، مجاز نمی باشد. تنها می توان از تایمرهای الکترونیکی برای سنجش زمان مسابقه استفاده کرد. ساچمه های مورد استفاده باید از جنس سرب باشد.

کلاس Heavy Varmint
در این کلاس ، تفنگ ها محدودیت قدرتی27.12 ژول دارند و وزن سلاح با دوربین و متعلقات دیگر نباید بیشتر از 4.762 کیلوگرم بوده که شامل قنداق ( قنداق اصلی یا قنداق سفارشی ) ، ایراستریپر ها و سایر متعلقات نیز می باشد. استفاده از تجهیزات تشخیص میزان باد و سایر عوامل جوی مجاز نمی باشد. استفاده از تفنگ هایی با کالیبرهای 177.، 20. و 22. مجاز است اما معیار امتیاز دهی گیج و پلاگرهای کالیبر 22. برای هر سه کالیبر است. استفاده از هر نوع دوربین با هر زومی مجاز است اما دوربین هایی که قابلیت های الکترونیکی در تشخیص شرایط جوی دارند ، مجاز نمی باشد. تنها می توان از تایمرهای الکترونیکی برای سنجش زمان مسابقه استفاده کرد. ساچمه های مورد استفاده باید از جنس سرب باشد.

کلاس های غیر رسمی :
طبق اهداف WRABF که توسعه و گسترش این رشته در سطح کشورهای عضو در اولویت قرار دارد ، اعضای خود را مجاز به داشتن کلاسهای متفاوت با دو کلاس رسمی این فدراسیون برای گسترش این رشته با توجه به شرایط و قوانین کشورهای خود می داند. این موضوع به دلیل توسعه و همگانی کردن این رشته در سطوح آماتوری و حرفه ای اهمیت ویژه ای دارد. در کشورهای اروپایی به علت شرایط و محدودیت های قانونی در زمینه تفنگ بادی (محدودیت قدرت در بیشتر کشورهای اروپایی بین 7 تا 16 ژول است) ، بیشتر کلاس Light Varmint مورد استقبال قرار گرفته ولی رقابت هایی در کلاس های متفاوت با محدودیت های کمتری نسبت به دو کلاس رسمی در این رشته در کشورهایی مانند ایالات متحده نیز برگزار می شود. در این کشور شرایط استفاده از تفنگ های بادی با آزادی بیشتر در برخی ایالت ها همراه است ، انجمن بنچ رست تفنگ بادی ایالات متحده (USARB) ، کلاس های بومی مختلفی برای گسترش این رشته در سطح ملی طراحی کرده است. رقابت های ملی بنچ رست ایالات متحده به صورت سالانه در کلاس های مختلف در کنار دو کلاس رسمی و نیز مسابقات اکستریم بنچ رست از نتایج فعالیت های USARB و چند باشگاه دیگر ماننند Airguns of Arizona است. اما کلیه رقابت های رسمی و جهانی این رشته ، تنها در دو کلاس LV و HV مطابق با قوانین WRABF برگزار می شود.

کارت هدف در بنچ رست تفنگ بادی :
در رشته بنچ رست تفنگ بادی فاصله اهداف از خط آتش 25 متر است. کارت هدف در این رشته شامل 25 خانه هدف در 5 ردیف در یک کارت در اندازه A3 می باشد که هر یک از خانه ها نیز شامل یک هدف 6 رینگی با امتیاز 5 تا 10 هستند. در انتهای دو طرف ردیف اهداف ، دو ستون هدف دیگر وجود دارد که به عنوان سایتر ( به قول برخی دوستان ، قلق و چک کردن دقت سلاح اما خودم ترجیحا از واژه معمول آن در قوانین استفاده می کنم) در طول مسابقه توسط تیرانداز استفاده می شود –محدودیتی برای تیراندازی به سایترها وجود ندارد- ولی تیراندازی به اهدفی که در داخل کادر قرمز رنگ مطابق شکل زیر هستند به عنوان اهدف امتیازی شمرده می شود . تیرانداز تنها یک شات می تواند در هر خانه هدف داشته باشد. در صورتی که بیش از یک شلیک به خانه هدفی صورت گرفت شاتی که امتیاز پایین تری دارد مورد محاسبه قرار می گیرد و یک امتیاز پنالتی نیز برای تیرانداز در نظر گرفته می شود (در محاسبه امتیاز کلی در سه کارت از مجموع امتیازات بدست آمده کسر می شود)
[تصویر: 25m-target.jpg]

امتیاز دهی :
امتيازدهي در این رشته به اهداف به صورت Best Edge خواهد بود. اگر محل - سوراخ- برخورد ساچمه خط امتياز بعدي را لمس کند، امتياز بالاتر در نظر گرفته مي شود. به طور مثال :
[تصویر: 14052877833.jpg]

در شکل بالا امتياز 8 به شات انجام شده تعلق گرفته است در حاليکه بیشترین فضای محل برخورد در رينگ امتياز 7 بوده ولي سوراخ محل برخورد خط امتياز 8 را لمس کرده که طبق قانون Best Edge امتياز رينگ بعدي يعني 8 برای تیرانداز در نظر گرفته مي شود. البته داوران بوسیله گیج های بسیار دقیق این موارد را چک می کنن. در مسابقات ملی 2014 آمریکا از نرم افزاری شبیه به امتیازسنج های رشته 10 متر برای امتیازدهی کارت اهداف استفاده شده بود.
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-6-.jpg]

بیشترین امتیاز در یک کارت 250 و 25 X است که امتیاز X در صورتی که محل برخورد ساچمه ، رینگ 10 را به صورت کامل محو نماید به تیرانداز تعلق می گیرد. امتیاز X در مواردی که امتیاز دو یا چند تیرانداز در یک رقابت مساوی است ، تعیین کننده برنده مسابقه می باشد. برای کسب امتیاز بالا و کامل استفاده از تفنگ های دقیق و البته بهینه شده توسط تیراندازان این رشته اهمیت زیادی داشته و موفق ترین تیراندازان این رشته آنهایی هستند که از تجهیزات خود به بهترین نحو ممکن بهره برداری کرده و تمرین مستمری در تیراندازی به اهداف در شرایط جوی مختلفی داشته اند.

اندازه خانه هدف در کارت هدف بنچ رست تفنگ بادی :

[تصویر: 25m-target-size.jpg]


تجهیزات مورد استفاده در رشته بنچ رست تفنگ بادی

تفنگ :
در این رشته همانند رشته های تیراندازی دیگر ، تفنگ یک تیرانداز مهم ترین وسیله مورد استفاده اوست. دقت و عملکرد صحیح یک تفنگ بادی ( استفاده از هر سیستم مجاز طبق شرایط دو کلاس LV و HV) مهم ترین موضوع در انتخاب نوع تفنگ است. تفنگ های کمپانی ایرآرمز به خصوص دو مدل S400 و S400 MPR از اولین انتخاب ها برای شروع این رشته از تیراندازی در کشورهای اروپایی است. داشتن قابلیت بهینه سازی و تغییرات برای بهتر شدن دقت و افزایش عملکرد از مشخصه های دیگر تفنگ های مورد استفاده در این رشته است. افزایش دقت و عملکرد و ایجاد تغییرات توسط تیرانداز بر روی تفنگ تا زمانی که شرایط و قوانین کلاس ها رعایت شود مجاز است. عملکرد صحیح ماشه و سیستم قدرت تفنگ (با توجه به محدودیت های قدرتی کلاس های رسمی و یا قوانین کشورها ) ، عملکرد لوله و دقت آن ، تنظیف به موقع لوله و سلاح همگی در کسب امتیاز بالا موثر هستند. تیرانداز این رشته درک عمیقی از عملکرد سیستم و رفتار تفنگ خود در زمان تیراندازی دارد.

[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-8-.jpg]
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-4-.jpg]



دوربین :
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-1-.jpg]
بعد از تفنگ ، اصلی ترین تجهیز یک تیرانداز بنچ رست ، دوربین مناسب برای رشته و کلاس مورد نظر است. طبق قوانین WRABF استفاده از هر نوع دوربین با هر زومی با شرط اینکه وزن آن همراه با تفنگ از وزن کلی در کلاس مورد نظر (LV و HV) بیشتر نشود ، مجاز می باشد. همچنین این دوربین ها نباید دارای تجهیزات الکترونیکی تشخیص سرعت باد و سایر عوامل جوی موثر در طول مسابقه باشند. در دوربین های اختصاصی این رشته از ریتایکل های بسیار ظریف و البته بیشتر به صورت ساده و Crosshair استفاده می شود و ریتایکل های میلدات کمتر مورد استفاده هستند. علاوه بر شفافیت لنز و ظرافت ریتایکل ، استفاده از زوم مناسب نیز برای دید بهتر هدف مهم است ، قدرت بزرگنمایی در دوربین های مورد استفاده در این رشته به طور معمول ثابت بوده و بین 12 تا 45 X هستند.
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-9-.jpg]



شوتینگ رست Rest ها :
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-13-.jpg]
قوانین WRABF ، تیرانداز را تنها مجاز به استفاده از Rest های دو تکه می داند. در این حالت قسمت جلویی قنداق تفنگ بر روی رست جلویی (Front Rest) بوده – اصطلاح بچه قنداق در فارسی- و انتهای قنداق نیز روی رست عقبی (Rear Rest) قرار می گیرد (رست عقبی معمول باشتک هایی است که به همین منظور و برای استحکام بیشتر تولید می شود). هیچ کدام از رست ها نباید به میز متصل ( پیچ و یا ثابت ) باشند. مدل های مورد استفاده در این رشته توسط چند کمپانی تولید می شود اما رست هایی هم به صورت سفارشی و دست ساز توسط تیراندازان مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین قابلیت این رست ها که مورد توجه تیراندازان است داشتن امکان تغییر در جهت افقی و عمودی است.

به شکل زیر و نحوه قرارگیری قنداق تفنگ توجه کنید :
[تصویر: WRABF3.jpg]



بادنماها wind flags :
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-14-.jpg]

این تجهیز نیز در کسب امتیاز بالا در رقابت های بنچ رست تاثیر زیادی دارد. با توجه به اینکه رقابتهای این رشته در فضای باز انجام می شود و تاثیر عوامل جوی بخصوص باد در نتیجه شلیک انجام شده و هدفگیری موثر است ، تشخیص میزان جریان و جهت باد و شلیک در زمان مناسب با استفاده از این ابزار ، خود یک مهارت بسیار مهم در تیراندازی بنچ رست است. در یک مسابقات این رشته هر تیرانداز به طور معمول بین 3 تا 5 بادنما در طول مسیر لاین خود در هنگام مسابقه استفاده می کند.


ساچمه های مورد استفاده :
ساچمه های مورد استفاده در این رشته همانند رشته تفنگ بادی اهدف ثابت سالنی ، از انواع مرغوب و البته مسابقه ای انتخاب می شوند. می توان گفت درصد زیادی از تیراندازان این رشته از ساچمه های دیابلو اگزاکت برند JSB که یک کمپانی کاملا شناخته شده در زمینه تولید ساچمه های مسابقه ای و با کیفیت بالا در میان تیراندازان تفنگ بادی است ، استفاده می کنند. اما فقط استفاده از این برند کافی نیست و برای حصول نتیجه مناسب ، تیراندازان از ابزاری های اندازه گیری برای دسته بندی وزنی ساچمه ها و نیز شکل آیرودینامیک آنها به منظور کسب نتیجه حداکثری استفاده می کنند.


مسابقات :
[تصویر: Benchrest-itro-for-tirandazan-project-3-.jpg]
رقابت های این رشته هر 4 سال یک بار در قالب رقابت های World Championship و World Cup در رشته تفنگ های ریم فایر – سه کلاس اختصاصی- و رشته تفنگ بادی در دو کلاس LV و HV توسط WRABF برگزار می شود و اکثر کشورهای عضو تلاش زیادی برای حضور تیم های خود در این رقابت ها با آمادگی بسیار بالا دارند چون سطح رقابت ها بسیار بالا و فنی است. بعد از هر مسابقه قهرمانی جهان و با فاصله زمانی دو سال ، مسابقات کاپ جهانی و اروپایی این رشته به میزبانی یکی از کشورهای اروپایی برگزار می شود. در مسابقات جهانی این رشته که به صورت معمول 8 روز طول می کشد ، تیراندازان کلاس های متفاوت از هر دو رشته بادی و ریم فایر در زمانبندی های تعیین شده به رقابت با یکدیگر می پردازند. طبق قوانین رسمی WRABF در زمینه برگزاری مسابقات ، کلاس های مربوط به تفنگ بادی قبل از ریم فایرها و به طور معمول در دو روز برگزار می شود.

*****************************************
در بخش بعدی سعی بر این خواهد شد تا فعالیت های انجام شده در زمینه بنچ رست در کشور به صورت یک گزارش کوتاه و جامع در اختیار علاقمندان قرار گیرد. سپس در مقاله ای جدا به قوانین پایه تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی مطابق با قوانین WRABF در دو کلاس LV و HV اشاره ای خواهد شد. از کلیه عزیزان خواهشمندم ، استفاده از مطالب اخیر را با ذکر منبع و نویسنده همراه کنند و امانت در نقل مطالب را داشته باشند. هدف از نشر این سری از مقالات آشنایی ایرگانرهای کشور با رقابت های این رشته زیبا و جذاب و نیز فعالیت های انجمن بنچ رست تفنگ بادی در ایران است.
Khansariha (8)
در ضمن :
در لینک زیر می توانید اهداف رسمی بنچ رست را با فرمت PDF و در دو فاصله 25 و 50 متر دانلود کنید. کیفیت خوبی دارند و در پرینت های حجم A3 نیز کیفیت خود را حفظ می کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - صادق قرنجیکی - 2015-06-11 11:37 PM

مسابقات بنچ رست در ایران ،

قبل از شروع مبحث جدید لازم می دانم اشاره ای به فعالیت های انجام شده توسط سایر دوستان در چند سال گذشته برای برگزاری یک مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی در قالب قوانین یک رشته رسمی در زمینه تفنگ بادی داشته باشم. گرچه بیشتر این برنامه ها به دلایلی مانند عدم تامین فضا و تجهیز مناسب و حمایت نشدن از طرف ارگان های ورزشی و البته در آخرین تلاش انجام شده عدم مشارکت کافی از سمت علاقمندان در زمان اجرای برنامه موفق نبودند ولی همین تلاش ها و برنامه های اجرا نشده باعث شروع و ایجاد انگیزه برای کار دوباره در سالهای بعدی شده است. در واقع هیستوری و تاریخ رقابت های آتی از این فعالیت ها شروع می شود.

فعالیت های گذشته در خصوص برگزاری مسابقه تیراندازی با تفنگ های بادی (غیر سالنی)
در اواسط سال 91 ، تعدادی از دوستان انجمن پرشین شوترز در رابطه با برگزاری یک رقابت تیراندازی با محوریت رشته هایی مانند فیلدتارگت و بنچ رست برنامه ریزی و طرح هایی ارایه کردند. البته موضوع برگزاری مسابقه در سال 92 بیشتر جدی گرفته و دنبال شد. این برنامه از طریق اعضای مشترک در این انجمن در تاپیک فیلدتارگت پیگیری شد و آقای سعید آزادیان نظرات مطرح شده در دو انجمن را به اطلاع همدیگر می رساند تا بتوان با همفکری بهترین طرح و نتیجه را اتخاذ کنند. در نهایت طبق نظرخواهی هایی که انجام گرفت بیشتر دوستان با توجه به داشتن تبع شکار و هیجان آن با برگزاری رقابتی در رشته فیلدتارگت موافق بودند . چیزی که در مطالب نوشته شده در این باره در هر دو انجمن وجود داشت نبود اطلاعات از قوانین رسمی و ماهیت رشته های مورد نظر و تجمیع آنها بود (رقابت های تیراندازی فیلدتارگت و بنچ رست). در هر صورت قوانینی با توجه به شرایط تیراندازان و تفنگ های موجود و سطح مهارت ها تدوین و اعلام شد. پس از پیگیری های آقای قدیری و آزادیان ، مذاکراتی برای تامین فضای لازم و تجهیزات با باشگاه های سطح شهر تهران صورت گرفت که باشگاه مهام (ساصد) با مدیریت سرهنگ ملکی در این زمینه موافقت حمایتی خود را برای برگزاری یک رقابت و تامین فضای لازم اعلام کرد. زمینی برای برگزاری یک مسابقه فیلدتارگت در ابعاد 300 متر توسط این باشگاه در اختیار عوامل مسابقه قرار گرفت ، این موضوع به تابستان سال 92 مربوط بوده که در ابتدای کار و در گردهمایی اولیه برای برنامه ریزی مناسب و آشنایی با روند انجام مسابقه ، دوستانی که در فضای مجازی بسیار علاقمند نشان می دادند استقبال بسیار کمی از جلسه آشنایی داشتند که باعث شد تامین کننده فضا که در کنار حمایت به درآمدزایی این رقابت نیز فکر کرده بود از ادامه کار دلسرد شود.

تصویر پایین به جلسه آشناسازی با محیط باشگاه مهام و اهداف مسابقه در تابسات 92 مربوط است.( آقای آزادیان سمت راست نفر اول)
[تصویر: Filed-Target.jpg]

جا داره از زحمت ها و پیگیری های آقای آزادیان در این مورد تشکر ویژه شود گرچه نتیجه مطلوب حاصل نشد ولی تلاش های ایشان باعث ایجاد انگیزه در سایر دوستان شد. بعد از این گردهمایی که مشارکت پایینی داشت ، موضوع برگزاری رقابت تیراندازی تا اوایل سال بعد از طرف علاقمندان مسکوت ماند! در این مدت اینجانب و چند نفر از علاقمندان به رقابت های فیلدتارگت از جمله دکتر محمدی در زمینه کسب اطلاعات جامع رشته فیلدتارگت و بنچ رست با مطالعه قوانین رسمی و ارتباط با فدراسیون جهانی فیلدتارگت WFTF فعالیت هایی برای مقایسه قوانین رسمی و نیز شرایط کشورمان داشتیم. این موضوع با تماس هایی که با آقای آزادیان و نیز چند تن از مدیران این انجمن برای پیگیری رقابت گذشته داشتم ، ادامه پیدا کرد. بزرگترین مشکل در اجرای برنامه نبود انسجام و همراهی جدی علاقمندان و مسئولین انجمن ها بود که در پایان باشگاه ساصد (مهام) رفته رفته برگزاری این رقابت را کنار گذاشت.

مشکلات موجود در تهران باعث شد با همراهی آقای رضا قلعه قافی از دوستان فعال در زمینه تفنگ های بادی ، به موضوع برگزاری یک مسابقه تیراندازی با تفنگ های بادی در استان گلستان تمرکز کنیم. در مذاکرات انجام گرفته بین ما ، برگزاری مسابقه در قالب فیلدتارگت به علت نبود فضای مناسب و تامین تجهیز و اهداف آن کنار گذاشته شد و تلاش خود را معطوف رشته محبوب دیگر تیراندازی با تفنگ بادی یعنی بنچ رست کردیم. دلیل ما کاملا واضح بود ، با توجه به اطلاعات اولیه ای که تا آن زمان در مورد تیراندازی بنچ رست کسب کرده بودیم اجرای این رشته به فضای کمتری نسبت به فیلدتارگت و نیز تجهیزات با هزینه کمتری در سطح یک مسابقه دوستانه کوچک نیاز داشت. گرچه فیلدتارگت هیجان و سختی خود را دارد اما بنچ رست نیز با توجه به نوع اهداف آن ، نیاز به مهارت کافی و تمرین داشت. برای اطلاع رسانی صحبت هایی با مدیران هر دو انجمن پرشین شوترز و ایران ایررایفل انجام گرفت تا مقدمات کار را برای اجرای یک مسابقه دوستانه کوچک در استان گلستان برنامه ریزی کنیم و به همین منظور تاپیکی نیز برای آن در هر دو انجمن برای اطلاع رسانی اعضای گلستانی ایجاد شد. البته بر خلاف تصور ما و نیز بازخورد فعالیت های گذشته ، در مدت کوتاهی با ابراز علاقه زیاد دوستان دو انجمن از سایر استان ها برای حضور در این رقابت، مسابقه از حالت برگزاری رقابتی دوستانه و داخل استانی خارج و به مسابقه ای با حضور فعال تیراندازان با سابقه و مهارت بالا از سایر استان ها تبدیل شد. مکان برگزاری ابتدا شهرستان ترکمن در نظر گرفته شد که به علت عدم تامین فضای لازم و حمایت نشدن از طرف هیات تیراندازی شهرستان و اداره ورزش ، با پیشنهاد آقای رضا قلعه قافی شهرستان رامیان میزبانی این رقابت ها را به عهده گرفت. در طول دو ماهی که در این زمینه فعالیت داشتیم ، آقای قلعه قافی نهایت تلاش خود را برای برگزاری این مسابقه با سطح کیفی بالا انجام داد ، در این راستا هماهنگی و مکاتبات زیادی با هیات تیراندازی استان ، شهرستان رامیان (خود ایشان ریاست هیات شهرستان رامیان را داشتند) و اداره ورزش و نهادهای مرتبط دیگر صورت گرفت. متاسفانه هیات تیراندازی استان در ابتدای کار به علت نداشتن آگاهی و شناخت از این رشته هیچ حمایتی انجام نداد و این موضوع از طریق هیات تیراندازی رامیان و در یک ملک شخصی دنبال شد.

مسابقه با ثبت نام از دوستان و با ظرفیت 16 نفر تکمیل و تاریخ 24 مرداد 1393 به عنوان روز اجرای آن اعلام شد. مطالعات انجام شده روی قوانین بنچ رست جمع بندی و با توجه به وضعیت تفنگها و شرایط تیراندازان داخلی تغییراتی در برخی قوانین مرتبط با قدرت تفنگ ها و نیز استفاده از تجهیزات داده شد. اما چهارچوب اصلی و قوانین امتیاز دهی و نوع اهداف استفاده شده در این مسابقه مطابق با قوانین رسمی WRABF بود. مسابقه طبق پیش بینی ها در تاریخ اعلام شده و با میزبانی خوب شهرستان رامیان انجام شد. مهم ترین دستاورد این مسابقه حضور مدیران و اعضای فعال از دو انجمن پرشین شوترز و ایران ایررایفل ، همراهی و همیاری تیراندازن استان تهران و اصفهان در برگزاری یک مسابقه با نظم و قوانین مشخص در زمینه تیراندازی تفنگ های بادی بود. این رویداد باعث شروع موجی از علاقمندی به رقابت های تیراندازی و آشنایی با رشته بنچ رست در فضای اینترنت و علاقمندان به تفنگ های بادی شد.
[تصویر: 14081885541.jpg]
[تصویر: 14082279315.jpg]

با توجه به پتانسیل قبلی در تهران برای برگزاری یک رقابت تیراندازی با تفنگ های بادی ، با مذاکرات صورت گرفته بین مدیران این انجمن و انجمن پرشین شوترز ، برنامه هایی برای برگزاری یک مسابقه این بار در تهران تدارک دیده شد. این رقابت با پیگیری آقای سعید آزادیان و مسعود قدیری و مذاکره با چند باشگاه در تهران به صورت جدی دنبال شد. باشگاه مهام (ساصد) که در فعالیت های گذشته همکاری خوبی داشت اینبار حمایتی مثبت از خود نشان نداد ، بالاخره با همراهی مثبت باشگاه تک تیرانداز و مدیریت آن آقای محسن بوربور در شهرستان ورامین برای در اختیار گذاشتن فضای لازم ، این مسابقه برنامه ریزی و زمان اجرای آن مهرماه 93 اعلام شد. با حمایت های آقای بوربور اطلاع رسانی و لینک ثبت نام این مسابقه در وب سایت فدراسیون تیراندازی قرار گرفت که یک حرکت مثبت و رو به رشد برای شناساندن این رشته بود. همینطور اطلاع رسانی گسترده ای در سطح انجمن های اینترنتیانجام شد. در بخش تامین جوایز و نیز حمایت مالی هزینه های برگزاری ، شرکت هایی همانند نماینده محصولات زاواروسکی ، الماس باختر ارس ، فروشگاه درنا و چند شرکت دیگر حامیان این مسابقه بودند. با توجه به تجربه گلستان و حضور خوب عوامل آن در این مسابقه و تلاش های آقای قدیری و حضور فعال اعضای انجمن ایران ایررایفل این مسابقه با موفقیت در تاریخ مقرر برگزار شد. این رقابت با پوشش خبری تلویزیون استانی و مجله شکار و طبیعت همراه بود.

[تصویر: 14136589364.jpg]
[تصویر: 14136326033.jpg]


بعد از برگزاری دومین دوره مسابقات بنچ رست در ورامین و بازخورد آن ، مواردی در مورد قوانین بخصوص بخش امتیازدهی و داوری وجود داشت که نیاز به تکمبل اطلاعات برای رقابت های بعدی بود ، به همین منظور مکاتبات خود را با فدراسیون جهانی WRABF به صورت جدی در این زمینه آغاز کردیم که نتایج آن بسیار خوب بوده و بسیار از موارد مبهم در خصوص امتیازدهی و داوری در این رشته حل شد. در ادامه با دوستان و عوامل برگزار کننده صحبت هایی شد تا یک انجمن مستقل برای برنامه ریزی رقابت ها و معرفی تیراندازی بنچ رست در رشته تفنگ بادی ایجاد شود. با پیگیری هایی که در این زمینه با تشکیل جلسات و انجام مذاکرات تلفنی با دوستان علاقمند داشتم و البته با مکاتبات و ارتباط پیگیر با WRABF همراه بود پیش نویس اساس نامه ای برای ایجاد انجمن تهیه شد. با گزارش فعالیت های انجام شده و معرفی سطح مهارتی ایرگانرهای ایران به WRABF ، مسئولین این فدراسیون ابراز علاقه زیادی برای گسترش این رشته در ایران نشان دادند.

برنامه تشکیل انجمن به نام [b]" دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"
با برنامه ریزی بیشتری دنبال شد و در این زمینه اهداف آن که مهم ترین آنها "شناساندن این رشته به نهادهای ورزش کشور ، فدراسیون جهای و برگزاری رقابت هایی برای محک تیراندازان بود " مشخص شد. این انجمن به عنوان اولین برگزار کننده مسابقات بنچ رست در ایران با هدف توسعه بیشتر این رشته در سطح ملی به WRABF معرفی شد. ارتباطات بعدی با این فدراسیون از طریق همین انجمن صورت گرفت و در اوایل زمستان سال قبل تقاضای عضویت ایران در این فدراسیون را مطرح کردیم که پس از مکاتباتی یک ماهه و بررسی کمیته اجرایی WRABF ، عضویت ایران به صورت موقت مورد قبول کمیته مذکور قرار گرفت. پس از ارسال فرم های لازم و نیز پرداخت های مالی مانند حق عضویت فدراسیون ، انجمن بنچ رست تفنگ بادی ایران به عنوان نماینده ایران و سی امین عضو در WRABF پذیرفته شد و پرچم کشورمان در کنار پرچم سایر اعضای این فدراسیون قرار گرفت.[/b]

[تصویر: WRABF-members.jpg]

با اصرار علاقمندان و نیز مدیران انجمن های پرشین شوترز و ایران ایررایفل یک مسابقه دیگر در تهران این بار از طرف انجمن بنچ رست برنامه ریزی و با حمایت انجمن ایران ایررایفل در دستور کار قرار گرفت. این بار نیز همانند مسابقات قبلی با حمایت بخش خصوصی جوایز مسابقه تامین شد. همینطور برای بار دوم آقای محسن بوربور و باشگاه تک تیرانداز به عنوان حامی اصلی این مسابقه با در اختیار قرار دادن فضای مناسب و تسهیلات رفاهی حمایت صادقانه خود را نشان دادند. همینطور حضور گسترده و بسیار صمیمی اعضای انجمن ایران ایررایفل در برگزاری سومین دوره مسابقه بنچ رست تفنگ بادی بسیار خوشحال کننده بود. این مسابقه به صورت یک روزه و با یک کارت هدف برای هر تیرانداز در کلاس آزاد PCP و فنرپیستون 25 متر و کلاس آزاد 75 متر و با حضور تیراندازانی از استان های گلستان ، تهران ، سمنان و اصفهان برگزار شد. بازخورد مسابقه اخیر بسیار مطلوب بود و امیدواریم که این روند در رقابت های آینده نیز استمرار داشته باشد.
هدف فعلی این انجمن شناساندن این رشته به عنوان یک ورزش تیراندازی با پتانسیل فعالیت همگانی و حرفه ای به وزارت ورزش و فدراسیون های مرتبط است. در این زمینه مکاتبات و مذاکراتی صورت گرفته است. همینطور مطالبی در زمینه بنچ رست در فروم های مختلف برای آشنایی بیشتر ایرگانرها منتشر شده و سعی در آگاهی بخشی بیشتری به دوستان علاقمند به رقابت های تیراندازی داریم.

برای آگاهی بیشتر دوستان علاقمند و تازه وارد ، لینک تاپیک گزارش مسابقات انجام شده در طول سال 93 در زیر قرار داده شده است :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


آرزوی موفقیت و پیروزی برای تمامی ایرگانرها
Khansariha (8)


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - adak - 2015-06-13 01:29 PM

سابقه تیراندازی بنچ رست در ایران به قبل تر از موارد مذکور بر میگرده البته این موضوع چیزی رو از زحمات کشیده شده کم نمی کنه ولی تاریخچه اون قدیمی تره.

موفق باشید


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - esmaeil1356 - 2015-06-13 01:40 PM

(2015-06-13 01:29 PM)adak نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سابقه تیراندازی بنچ رست در ایران به قبل تر از موارد مذکور بر میگرده البته این موضوع چیزی رو از زحمات کشیده شده کم نمی کنه ولی تاریخچه اون قدیمی تره.

موفق باشید

دوست عزيز
تا جايي كه من اطلاع دارم مسابقات بنچ رست قبل از اين موارد مربوط به سلاح گلوله زن و خفيف بوده و در رشته تفنگ بادي اولين اقدامات همين مواردي بود كه آقا صادق فرمودند. البته اطلاعات بنده در اين زمينه ناقص مي باشد براي همين اصراري بر اين موضوع ندارم


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - ALIANA-54-T06 - 2015-06-13 01:41 PM

(2015-06-13 01:29 PM)adak نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سابقه تیراندازی بنچ رست در ایران به قبل تر از موارد مذکور بر میگرده البته این موضوع چیزی رو از زحمات کشیده شده کم نمی کنه ولی تاریخچه اون قدیمی تره.

موفق باشید
عجب؟!!!!
ما که تاکنون جائی سابقه و خبری از برگزاری مسابقه بنچ رست در تاریخ و گذشته های دورتر تو ایران ندیدیم Khansariha (226)
میشه لطف کنید یه لینک خبری ، عکسی ، گزارش برگزاری مسابقه و یا هرچیز دیگری که نشان دهد سابقه قدیمیتری موجوده را برای اطلاع دوستان مستند نمائید . متشکرم


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - milad123 - 2015-06-13 05:52 PM

تا جایی که من میدونم بیشتر زحمات مسابقات بنچ رست در ایران توسط اقایان صادق قرنجیکی سعید ازادیان و مسعود غدیری کشیده شده و در مراحل بعدی برخی از مدیران و کاربران این انجمن با این عزیزان همراهی کردن.شاید کسی از قبل ایده این برنامه رو داشت اما مثل عزیزانی که در بالا ذکر کردم نتونست اون ایده رو عملی کنه.نمونش سایت همسایه که دوسال پیش ترتیب یک مسابق ای رو دادولی اخرش به جایی نرسید


RE: تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی - cornet - 2015-07-10 11:22 AM

سلام به دوستان گلKhansariha (399)
در حال حاضر رشته بنج رست برای فنرپیستون ها(سطح جهانی) بصورت غیر رسمی برگزار میشه؟ دلایلش رو اگه ذکر کنید ممنون میشمKhansariha (8)
چه سلاحهایی رو (فنرپیستون) برای بنج رست در اولویت میدونید؟
از اینکه زیاد سئوال میپرسم ... پوزشKhansariha (8)Khansariha (8)