شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://www.iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: بحث ازاد (/forumdisplay.php?fid=26)
+--- انجمن: بحث آزاد (/forumdisplay.php?fid=29)
+--- موضوع: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) (/showthread.php?tid=1355)

صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - Samuel - 2012-12-26 11:15 PM

بسم الله.

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز Khansariha (8)

طبق مکاتباتی که با مدیران عزیز انجمن انجام شد قرار بر این شد که در مورد پرندگان شکاری و نحوه شکار با پرندگان شکاری در این تاپیک بحث و گفتگو انجام بشه...
فقط نکته ای که حائز اهمیت هست اینکه زیاد نمیتونیم وارد جزئیات بشیم و بیشتر به مسائل سطحی شکار با پرندگان شکاری میپردازیم.

سعی میشه در این تاپیک به مسائلی همچون :

1 - معرفی پرندگان شکاری
2 - قوشبازی ( قوشبازی کلمه اشتباهیه ما با قوش ها بازی نمیکنیم )
3 - شناسایی پرندگان شکاری که دوستان عکسشونو میفرستد
4 - حل مشکل پرندگان شکاری زخمی پیدا شده توسط دوستان
5 - ارسال تصاویر زیبای پرندگان شکاری توسط دوستان
6- فیلم از شکار با پرندگان شکاری

امیدوارم که دوستانی که خیلی مشتاق بودند و همچنان پیگیر بودند تا این تاپیک ایجاد بشه با حضور گرمشون این تاپیک رو همیشه زنده نگه دارند و
به امید روزی که با کمک شما دوستان عزیز و محیط زیست عزیز کشورمان ورزش باستانی قوشبازی در کشور ما دوباره ازاد بشه و دیگر از قاچاق پرندگان شکاری خبری نباشد و ما بتوانیم این پرندگان زیبا را به وفور در سرزمین ایران مشاهده کنیم .

[تصویر: z52vitk9.jpg]

در مرحله اول سعی دارم شما را با راسته پرنگان شکاری اشنا کنم.

پرندگان راسته شاهین سانان

راسته ی شاهین سانان

این راسته، شامل پرندگان شکاری روزی، مانند عقاب ها، شاهین ها و کرکس هاست و سه تیره را در بر می گیرد. (1) تیره ی عقاب ماهیگیریان؛ (2) تیره ی قوشیان و (3) تیره ی شاهینیان.



تیره ی عقاب ماهیگیریان
این تیره یک جنس دارد و در ایران تنها یک گونه ی آن یافت می شود.



تیره ی قوشیان
این تیره، کورکورها، عقاب ها، قوش ها، سنقرها، و کرکس ها را در بر می گیرد. پرندگانی شکاری و روزی اند که جثه ی بزرگی داشته و گوشتخوارند. منقاری قلاب مانند و چنگال هایی محکم و قلاب مانند برای گرفتن و پاره کردن شکار دارند. بالهایشان پهن و بلند است و سرشان بزرگ و سوراخ بینی شان روی نرمه ی منقار؛ واقع د رقاعده ی آن، قرار دارد. نر و ماده همشکل اند. و معمولا ماده بزرگترند. رنگ پرنده ی نابالغ بسیار متغیر است. پرواز قوی، به صورت بالبازروی، از ویژگی های مهم این پرندگان به شمار می رود. روی درختان، صخره های مرتفع و روی زمین آشیانه می سازند.
قوش کلمه ای عامیانه است که به گروهی از پرندگان شکاری اطلاق می گردد. در اینجا منظور تیره های پرندگان شکاری بدون تیره شاهینیان و عقاب ماهیگیریان است.


کورکورها
این پرندگان با بال های دراز و زاویه دار و دم دو شاخه شناخته می شوند و نرو ماده همشکل اند. روی درختان آشیانه می سازند و اغلب از لاشه ی حیوانات تغذیه می کنند.


کرکس ها (لاشخورها)
این پرندگان بسیار بزرگ و کند پروازند بال های بسیار پهن و دراز و دم کوتاهی دارند. به جز هما، در بقیه، سر فاقد پر است. بالبازروی های طولانی دارند و شکل پروازشان با دیگر پرندگان متفاوت است. نر و ماده همشکل اند. از لاشه ی حیوانات تغذیه کرده و روی درختان و صخره های مرتفع آشیانه می سازند.



سارگپه ها
این پرندگان بال های پهن ، گردن کوتاه، سر نسبتا گرد و دم نسبتا کوتاهی در مقایسه با عقاب ها دارند، رنگ پر وبالشان بسیار متغیر است و در زیر شانه و بال ها لکه های مشخصی دیده میشود. نر و ماده همشکل اند و روی درختان یا صخره ها آشیانه می سازند.



سنقرها
این پرندگان جثه ای لاغر و کشیده، بال ها و دمی دراز و باریک، پاها ی بلند و منقاری کوچک، که چندان ضخیم نیست، دارند. در هنگام پرواز بال ها ار اندکی بالا نگه می دراند. نر و ماده همشکل نبوده و نرها معمولا از ماده ها کوچکترند. هنگام شکار در نزدیکی سطح زمین پرواز کرده و با دیدن شکار، به طور ناگهانی به پایین جهیده و شکار را می گیرند. در نیزار یا روی زمین آشیانه می سازند و به جز فصل تولید مثل، ساکت اند.



قرقی ها
این پرندگان با بال های کوتاه و گردن و دم دراز، از سایر پرندگان خانواده ی قوش ها کوچکترند. ماده ها، از نرها بسیار بزرگترند، قرقی ها، در میان درختان آشیانه ساخته و برای شکار پرندگان کوچک، در لابلای درختان بوته ها، سازگاری زیادی پیدا کرده اند.



عقاب ها
این پرندگان شکاری، بسیار بزرگ اند و بال های وسیع، دم پهن و پاهای پردار دارند. منقار بزرگ، چنگال ها قوی و پر و بالشان قهوه ای تیره است. پرنده ی نابالغ کمرنگ تر از پرنده ی بالغ استف نر و ماده ی آن همشکل، اما ماده اندکی بزرگتر است. بعضی از عقاب ها فقط از لاشه تغذیه می کنند. عقاب ها آشیانه ی خود را روی درختان مرتفع و صخره های غیر قابل دسترس می سازند.



تیره ی شاهینیان
این تیره، پرندگانی شکاری و روزی اند و با بال های کشیده و باریک بسیار مشخص اند. معمولا ساکت اند، اما د هنگام احساس خطر و هشدار صدایی جیغ ماند شبیه «جی یاک- کی – کی » دارند. رفتار زیستی و تغذیه ای این تیره؛ با عقاب ها، سارگپه ها و کورکورها متفاوت است. با سرعت و قدرت به پایین حرکت کرده و مستقیما به سوی شکار شیرجه رفته و آن را می گیرند. طعمه را با یک پا و با چنگال می گیرند. معمولا خودشان آشیانه نمی سازند. به سبب بهره گیری از آنها در قوش بازی ، مورد علاقه ی قوشبازان هستند.

Khansariha (256)


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - javadjk - 2012-12-26 11:20 PM

[تصویر: z52vitk9.jpg]

[/quote]

اقا چقد خوشگله میخوام بگیرم فشارش بدم میخوره خیلی نرم باشه.... خیلی سرحاله

امیدوارم که تو این کار تا اونجایی که قوانین اجازه میده موفق باشی....یا علی


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - airgunner - 2012-12-26 11:29 PM

با عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی موفقیتKhansariha (8)
اولین سوال و عکسها
آقا اسم دقیق این پرنده چیه؟(قبلا عکسشو توی تاپیک عکاسی گذاشته بودم)
[تصویر: 13491169743.jpg]
[تصویر: 13491169742.jpg]
[تصویر: 13491169741.jpg]
با تشکرKhansariha (8)


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - Samuel - 2012-12-26 11:46 PM

(2012-12-26 11:27 PM)THUNDER نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ساموئل جان اگر هر راسته رو به همراه عکس معرفی کنی بهتره چون مم یکی که هر پرنده شکاری گنده رو میگم عقاب و کوچیک ها رو میگم شاهین! خخخـ!

داداش من اگه بخوام یکی یکی توضیح بدم حدود 50 گونه اصلی هست که تو این تاپیک اگه بگم فک کنم تاپیک بهم بریزه..اگه بهم یه قسمت مجزا میدادن خیلی خوب بود.. میتونستم این کارو بکنم.. حالا ببینم چی میشه..چشم...Khansariha (8)


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - Samuel - 2012-12-27 12:12 AM

(2012-12-26 11:29 PM)airgunner نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی موفقیتKhansariha (8)
اولین سوال و عکسها
آقا اسم دقیق این پرنده چیه؟(قبلا عکسشو توی تاپیک عکاسی گذاشته بودم)
[تصویر: 13491169743.jpg]

با تشکرKhansariha (8)

سلام دوست عزیز.

پرنده فوق اگه اشتباه نکن ..سارگپه معمولی هست..

نام علمی : Bueto Bueto

نام انگلیسی: Common Buzzard

نام فارسی: سارگپه ی معمولی (سارگپه)

[تصویر: 89.gif]
[تصویر: rahnama(3).jpg]

مشخصات ظاهری: این پرنده، 50 سانتی متر طول دارد. رنگ پر و بالش بسیار متنوع، بی رنگ تا تیره، با راه راه عرضی روی دم و نواری به رنگ تیره ی کمرنگ در انتهای دم دیده می شود. زیر بالها غالبا کمرنگ است و در سطح شکمی لکه های سفید فراوانی به چشم می خورد. در زیر خم بال ها لکه های بزرگ تیره رنگی دیده می شود و پاها بدون پر و به رنگ زرد کمرنگ است. روتنه قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای تیره و نوک شاهپرها قهوه ای تیره تا سیاه است. سر و گردنش کوتاه و حالت چثه اش جمع و جور است. هنگام بالبازروی های طولانی؛ نوک شاهپرها، رو به بالا، تفعر پید می کند. و دمش گسترده می شود. پروازش نستبا سنگین و کند است و گاهی نیز، در جا بال زنی می کند. از ارتفاع پایین، روی شکارهای کوچک مانند خرگوش و گاهی نیز پرندگان، جهیده و آنها را شکار می کند.به لاشه و مردار علاقه دارد و از آنها نیز تغذیه می کند.

صدا: صدای این پرنده مانند کاکایی ها و شبیه «پی ی – وو» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در نواحی جنگلی با درختان پراکنده و کشتزارها به سر برده و روی صخره های ساحلی، درختان و اراضی ناهموار اشیانه می سازد نژآد که خرمایی کمرنگ است. زمستانها به ایران آمده و در روسیه تولید مثل ی کند. در ایران نسبتا فراوان و بومی نواحی جنوبی دریای خزر است.


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - salam - 2012-12-27 12:16 AM

دقیقا خود سارگپه معمولیستKhansariha (215)
[undefined=undefined][undefined=undefined]قوشبازی چیست؟

اول از همه از بابت استفاده از این کلمه عذرخواهی می کنم. چاره ای هم نیست. کلمه "قوشبازی" که اولین برداشت از آن چیزی بیشتر از پراندن و بازی دادن قوش و نوعی برد فنسی bird fancy (مانند کفتربازی، قناری بازی و از این قبیل) نمی تواند باشد ؛ ترجمه ای نابجا از واژه انگلیسی هاکینگ hawking است. کلمه قوشبازی سابقه ای هم ندارد و تاریخ اختراع آن از دو سه دهه هم تجاوز نمی کند. در حالیکه این واژه در طول بیش از هزارسال سابقه ایرانیان در این فن هیچ کجا نیامده.

بنابراین همین جا این کلمه را به فراموشی می سپاریم. در متون قدیمی فارسی به این فن واژه های «بازداری» و «شاهین داری» «قوشچی گری» اطلاق شده و به کننده آن «شکارچی»؛ «میرشکار»؛ «قوشچی» و از این قبیل گفته می شده است.

از پرداختن به کلمه قوشبازی که بگذریم به عمق معنای این فن می رسیم. عده ای از این فن اطلاق به هنر کرده اند و عده ای آن را ورزش طبیعی دانسته اند. حقیقت این است که قوشچی گری عبارت از اعمال تکنیک های علمی است که با هنر قوشچی قابل اجراست. قوشچی گری بصورت یک فن جلوه گر می شود و البته چیزی که سرانجام بچشم می آید نیز نمایشی از یک ورزش طبیعی خواهد بود.

علاقه مند واقعی چطور شناخته می شود ؟گفتیم که استفاده از ابزار و روشها اصل قضایا نیست. پس اولین شرط لازم برای قدم گذاشتن به این وادی چیست؟

گفته می شود اولین لازمه برای این کار علاقه است. پس باید بدانیم چه مشخصه ای یک قوشچی علاقه مند و با استعداد را از بقیه مردم _ که بیشترشان هم به قوش و قوشبازی علاقه مندند _ جدا می کند؟

دوستان بسیاری در دوره ای از جوانی به پرندگان شکاری علاقه نشان می دهند و برای مدتی به طور تفریحی و بر پایه خلاقیت فردی به این کار می پردازند و البته به خاطر اینکه این فن تعریف مشخصی ندارد و نقطه شروع و پایانی برای آن در نظر گرفته نشده و منبع قابل دسترسی هم برای مراجعه وجود ندارد؛ با از دست رفتن یکی دو پرنده حتی شیفته واقعی هم خسته می شود و سرانجام بدون اینکه قدمی فراتر از پرنده بازی بگذارد کمابیش در همان قدمهای اول کار را رها می کند.

برای چه می خواهید قوش نگهدارید؟

برای اینکه بدانیم آیا واقعا به این فن علاقه داریم یا نه باید ابتدا بدانیم چه توقعی از آن داریم؟ از نگهداشتن و مدارا کردن با یک پرنده شکاری چه هدفی داریم؟

خیلی ها پرنده را در حد نگهداری بعنوان یک پت خانگی می خواهند. توقع آنها در حد نمایش جذابیت های پرنده است که باعث جلب توجه خیلی ها می شود. رفتار قوش برای خیلی از مردم جالب است و همین جالب بودن برای بسیاری زحمت نگهداری از قوش را هموار می کند. اشکالی هم ندارد. البته به شرط نوع مناسبی از قوش برای اینکار انتخاب شده باشد و نیز پرنده در حد سلامت نگهداری شود. لازم بذکر است که کمتر کسی هم می تواند پرنده شکاری را در حد سلامت نگهداری کند.

دسته بعدی که اقلیت را تشکیل می دهند کسانی هستند که از قوش صرفا برای لذت خودشان نگهداری می کنند و نه برای نمایش. تعداد کمتری از این دسته می توانند قوش را پرواز دهند؛ به شکار فکر کنند و حتی قوش را برای فصل های متمادی زنده و سالم نگهدارند.

روی سخن ما با عده اخیر است؛ یعنی کسانی که هدف بالاتری از این کار دارند و بنابراین حاضرند برای یادگرفتن و اجرا کردن وقت و انرژی صرف کنند.

شرط اول

بنظر من با شکوه ترین بخش این فن و نقطه اوج آن رام کردن قوش است. پرنده ای که وجود انسان را حتی صدها متر دورتر تحمل نمی کرده می بایست در طول چند روز قوشچی اش را بعنوان نزدیکترین دوست بشناسد؛ از حرکاتش متوحش نشود؛ از دستش غذا بخورد و به او اعتماد کند. هنر قوشچی اینجا نمایان می شود. قوشچی خوب زبان پرندگان را می داند و می تواند با قوش صحبت کند. او می تواند ذهن پرنده را بخواند و با او ارتباط برقرار کند و از او هر کاری را بخواهد. این مختص قوشهای وحشی هم نمی شود. بلکه در مورد قوشهای آشیانی نیز لازم است که راه و روش رفتار با آنها را بدانید.

شما می توانید تصور کنید که برای ارتباط برقرار کردن با یک پرنده وحشی که هیچ سنخیتی با انسان ندارد چقدر صبر و حوصله لازم است. بله. صبر و حوصله. اینجا همان قسمت هنری مسئله است و صبر کردن و مدارا همان هنر است. قوشچی گری اعمال یک سری روشها و تکنیک های خاص که نتایج مشخصی دارند نیست. استفاده از ابزارها هم نیست. قوشچی گری هنر روانشناسی طبیعت است. هنر تجزیه و تحلیل لحظه ها و تصمیمات درست در آن واحد است. بعد از آن روشها و ابزارها به کمک شما می آیند. اما در وهله اول ببینید که آیا زبان طبیعت را می فهمید یا نه. آیا شما هم جزئی از طبیعت هستید؟

طبقه بندی سنتی پرندگان شکاری تربیت پذیر در ایران بر اساس رنگ سیاه و یا زرد عنبیه چشمان آنها حکایت ازدقت نظر و دقیقا با طبقه بندی پرنده شناسی جدید مطابقت میکند, بدین صورت که پرندگان سیاه چشم فقط در خانواده شاهین ها دیده میشود که پرندگانی دراز بال و بلند پرواز هستند که در شکارحواصیل، درنا , هوبره کلاغها و حتی عقابها و آهو از آنها استفاده می شده. اغلب محققان زبان شناس فارسی و عربی در برابر وفور واژه ها و اصطلا حات بکار رفته در مورد بازان حیران می شوند, این وفور نتیجه کثرت انواع این پرندگان نیست بلکه ناشی از تعدد صفتها و بیان رنگهای بیشمار پر و بال و خط و خال این پرندگان بر حسب جنس و سن و محیط طبیعی زندگی آنها به کار رفته بازداران برای افراد یک خانواده از پرندگان بر حسب اینکه جوجه بودند يا جوان یا بالغ یا نر وماده القاب و اسماء مختلف به کار میبردند. ایرانیان اغلب از شاهباز ( طرلان و غزل ) در شکار استفاده میکردند و از باشه وشکره ( قرقی و پیغو ) هم درپنجه کردن شکارهای کوچکتر استفاده می کردند,ولی رومیان از شاهینها یا همان قوشها در شکار بهره می بردند. باز از پرندگان بومی کشورهای عربی زبان نبود و بازرگانان باز از ایران , هند وترکمنستان کنونی به این کشورها می بردند، در مغرب هم که تقریبا باز را نمی شناختند[undefined=undefined][/undefined][/undefined]


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - Samuel - 2012-12-27 12:47 AM

در این قسمت میخوایم ببینیم که اصلا قوشبازی از کجا اومده... قدمت تاریخیش و پادشاهان و ....Khansariha (8)

____________


نگاهی به آیین قوش بازی

اگرچه از نخستین زمانی که انسان به تربیت شاهین ها پرداخت اطلاع درستی در دست نیست ، اما گفته می شود که قوشبازی از مشرق زمین منشاء گرفته است . احتمالا ابتدا هدف استفاده از پرندگان شکاری به دست آوردن منابع غذایی بوده و شکل کنونی و ورزشی آن معمول نبوده است .

[تصویر: 55643.imgcache2.jpg]
نخستین منابعی که به طور مستند درباره پرورش قوش وجود دارد ، مربوط به سال 1700 قبل از میلاد است . این سند درباره شخصی به نام هنری لایارد ( Henry Layard ) هنگام گشت و گذار در خرابه های خرس آباد ( Khorsabad ) گفتگو می کند . وی در آنجا شخصی را دیده که بر روی مچ دستش شاهینی قرار داشته است ( Ford 1982 ) . ارسطو نیز به قوش بازی اشاراتی دارد هرچند درباره تعلیم و تربیت قوش به طور مشخص صحبت نکرده است . جیمسون ( Jameson ) در کتابی به نام قوش بازی در ژاپن ؛ درباره تربیت طرلان هایی که در زمان امپراطور جینگو ( Jingu ) از چین به ژاپن آورده شده ( 244 بعد از میلاد مسیح ) بحث کرده ولی هنر قوش بازی تا صد سال بعد در ژاپن رواجی نداشته است .

در حدود سال 343 میلادی امپراطور نونتوکو ( Nontoku ) طرلانی قوی پنجه به دست آورد که توسط آن می توانست تعداد زیادی قرقاول شکار کند . پس از این موفقیت ، امپراطور اداره خاصی برای تربیت قوش ها دایر کرد ، و از آن موقع به بعد هنر قوش بازی و تربیت پرندگان شکاری رفته رفته توسعه یافت و به غرب کشیده شد . بدیهی است در ابتدا قوش بازی منحصر به طبقه اشراف و شاهزادگان بود و طبقات پایین نه فرصت این کار را داشتند و نه می توانستند امکانات ضروری برای آن را بوجود آورند .
در انگلستان با آمدن نورمن ها ، قوش بازی توسعه فراوان پیدا کرد و شبیه اسب سواری و تیراندازی از اهمیت بسیاری برخوردار گردید . حتی در بعضی از کشورها بر حسب درجه و رتبه مقامات چنین تصور می شد که هر مقامی باید یک نوع خاصی از پرندگان شکاری را داشته باشد . مثلا امپراطور باید صاحب عقاب یا کرکس ، پادشاه صاحب شاهین خاکستری ، شاهزادگان صاحب بحری ، کشیش صاحب قرقی و . . . باشند . مارکوپولو سیاح معروف که در قرن سیزدهم در چین بسر می برده ( که البته طی چند ماه گذشته با تدابیر عمیق و فیلسوفانه سرویس های اطلاعاتی زیرک و هوشمند ، نخبگان و سردمداران بعضی از وزارت خانه ها ، با صرف هزینه های هنگفت ، کشف شد که مارکوپولو جاسوس بریتانیا بوده است و باید در پی اقدامات و راهکارهای عملی برای مقابله با آن بود ) در مورد عظمت قوشخانه دربار کوبلای خان ( Falco rusticolus ) می نویسد که این سلطان مقتدر متجاوز از 500 پرنده شکاری از انواع مختلف داشته و در موقع شکار ، دوازده هزار نفر در رکاب او بوده اند .

البته باید گفت که بسیاری از پادشاهان از جمله تزار روس ، بعضی از امپراطوران روم ، پادشاه آزتک در قرن شانزدهم و غیره ، دارای قوشخانه های باعظمتی بوده اند . یکی از بزرگترین قوشبازان اروپا فردیک دوم پادشاه آلمان بود ، که کتابی هم در وصف قوشبازی نوشته است . این پادشاه برای نوشتن کتاب مذکور 30 سال وقت صرف کرد . این کتاب ( De Arte Venandi Cum Avibus ) در واقع بزرگترین و قطورترین کتابی است که درباره قوش بازی نوشته شده است .

[تصویر: imoapd05260cud7ebkv1.jpg]

قوش بازی در ایران نیز سابقه ای طولانی دارد و اصولا عقاب و شاهین پرندگانی مورد توجه خاص و احترام ایرانیان بوده اند . هخامنشیان ( 330 – 546 قبل از میلاد ) شاهین را به فال نیک گرفته ، مورد ستایش قرار داده ، به طوری که بعضی از مورخین معتقد بودند خاندان هخامنشی را شاهین پرورش داده است . همچنین اوربیوس به نقل از فیلوس بیبلیوس از قول زرتشت گفته است ، "خداوند را سری است مانند شاهین ، اوست نخستین و فناناپذیر و جاودانی" ؛ از آثار زیبایی که بر روی یک کاشی لعابی نقش بسته و از زمان هخامنشیان به جای مانده نقش یک شاهین است با بالهای گسترده و دو گوی که نمایانگر دو جهان است که در چنگال گرفته و گوی سومی که روی سر دارد ، نشانه قدرت آسمانی این پرنده است . درفش کاویانی با نگاره شاهین نیز به همین شکل بوده است .
و نیز ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم و حکیم مؤمن تنکابنی در کتاب تحفه‌المومنین یادآور شده‌ است که "عقاب زرین علم (پرچم) ایران بود و سرلشکریان در روزگار هخامنشیان شاهین‌شهر شهپر گشوده در سر نیزه بلندی برافراشته بهم نمودار بود" .

توجهی مختصر به نوع قوش و طرح های بازمانده بر کاشی ها و قالی های عتیقه ، نشان می دهد که حدود یک سوم این آثار دارای طرح هایی از پرندگان مختلف بر روی درختان عظیم ، مخصوصا پرندگان شکاری و شاهین ها است . در همین ارتباط این که نگهداری و تربیت پرندگان شکاری و قوش بازی و ارج نهادن به پرندگان شکاری در ایران زمین معمول و متداول گردیده و بارها نیز در تاریخ از این ورزش به مناسبت های مختلف نام برده اند . این نکته محرز است که هنر قوشبازی در ایران از زمان های بسیار دور آغاز گردیده ، به طوری که فردوسی در شاهنامه بارها از رواج این هنر نزد ایرانیان باستان سخن رانده است . شاید بتوان گفت قدیمی ترین کتابی که بطور مستند از تاریخ قوشبازی در ایران سخن گفته ، جوارح نامه است که بر طبق آن ، انوشیروان عادل ، نخستین کسی بود که دستور داد کلیه کتب مربوط به قوشبازی را جمع آوری کرده ، در یک کتابخانه نگهداری کنند . همچنین با استفاده از مندرجات کتب مذکور ، قوشبازان با فرهنگ آن زمان کتابی تالیف کردند که باز نامه شیروانی نام گرفت . این کتاب از زبان پهلوی به فارسی ترجمه شده و سالها مورد استفاده قوشبازان قرار می گرفته است . بعدها یک فصل راجع به بحری به این کتاب اضافه و تحت عنوان جوارحنامه شاهنشاهی خوانده شد .

در زمان سلجوقیان ، ملکشاه سلجوقی دستور تجدید نظر و نگارش مجدد جوارحنامه را داد . کار تحقیق و تدوین این کتاب سی سال به طول انجامید و حاصل این کوشش ، کتاب معتبر صید نامه ملکشاهی است . از آن پس تا زمان صفویه اطلاع دقیقی از چگونگی رواج قوشبازی در ایران در دست نیست ، ولی بعضی از پادشاهان صفوی ، مخصوصا شاه عباس ، علاقه مخصوصی به این فن داشته اند تا آنجا که شاه عباس اول یک سازمان اداری و رسمی برای این ورزش تشکیل داد .

پس از صفویه به قوش بازی کمتر توجه می شود ، تا بالاخره در دوران قاجاریه مجدا این هنر رواج می یابد و در همین زمان ، کتاب با ارزش بازنامه ناصری که یکی از کاملترین و آموزنده ترین کتب در مورد نگهداری و شکار با پرندگان شکاری است ، نوشته می شود . این کتاب به قدری ارزنده و پر محتوی است که به اغلب زبانهای اروپایی ترجمه شده و هم اکنون نیز جزء بهترین راهنماهای قوشبازی است .


پیروز و سربلند باشید


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - salam - 2012-12-27 01:05 AM

جناب ساموئل این بازنامه ناصری رو من هر چی گشتم پیدا نکردم . شما دارید؟


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - Samuel - 2012-12-27 01:25 AM

(2012-12-27 01:05 AM)salam نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جناب ساموئل این بازنامه ناصری رو من هر چی گشتم پیدا نکردم . شما دارید؟

درود.

گمون نکنم گیر بیاد.. مگر اینکه کسی کپی کرده باشه یا خریده باشه داشته باشه.. نه ندارم داداش

اگه گیر اوردم ..به روی چشم... همینجا اعلام میکنم
_______________________

کتاب «بازنامه ناصری»، چنان‌که از نامش پیداست، در روزگار ناصرالدین شاه قاجار، به سال 1284 قمری به قلم تیمور میرزا حسام‌الدوله فرزند حسینعلی میرزا فرمانفرمای فارس نوشته شده است.

بازنامه کتابی است در شناخت انواع پرندگان شکاری و دیگر پرندگان و چگونگی آموزش این پرندگان و بررسی بیماری‌ها و بالاخره چگونگی تیمار و معالجه امراض آنان شاهزاده تیمور میرزا که خود از سال‌های آغازین کودکی و نوجوانی به شکار و شکارچی‌گری بیش از حد معمول دل بسته بود و به همراه قوشچیان پدرش به پرورش پرندگان شکاری پرداخته بود در روزگار تبعید به عراق و اقامت در شهر بغداد و نجف و کربلا، فارغ از دغدغه حکومت و گرفتاری‌های ریاست، همواره به مطالعه شکارنامه‌های پادشاهان گذشته مشغول بود و آنچه را در کتاب‌های گذشتگان می‌دید، خود نیز عملاً تجربه می‌کرد.

«بازنامه ناصری» 280 صفحه با شمارگان 1000 نسخه در اسفندماه 1390 توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی مرکز فارس و بنیاد فارس شناسی به زیور چاپ آراسته شده است.

Khansariha (8)


RE: شکار با پرندگان شکاری ( قوشبازی - falconry ) - salam - 2012-12-27 01:36 AM

توی این کتابخانه ها هست دوستان اگر کسی ساکن این شهرها هست بی زحمت این کتاب رو از کتابخانه بگیره یککپی بزنه با دریافت هزینه به دوستداران ارائه بدن خلی ممنون میشم


محل نگهداری
ثبت دائم
شناسه بازیابی
جلد/ماده
نسخه
سال
چاپ

کتابخانه مرکز کرمان
‪ ۲۰۰۰-۴۵۵۹ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۸
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز کرمان
‪ ۲۰۰۰-۴۵۶۰ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۱۰
۱۳۹۰
۱

مخزن کتابخانه عمومی - مرکز فارس
‪ ۳۰۰۰-۶۹۶۹۷ ‬
‪ ۳۰۰۰-۶۴۹۲۳ ‬

۱
۱۳۹۰
۱

مخزن کتابخانه عمومی - مرکز فارس
‪ ۳۰۰۰-۶۹۶۹۸ ‬
‪ ۳۰۰۰-۶۴۹۲۴ ‬

۲
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز اصفهان
‪ ۴۰۰۰-۲۲۹۰ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۵
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز اصفهان
‪ ۴۰۰۰-۲۲۹۱ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۶
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز همدان
‪ ۶۰۰۰-۲۰۵۳ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۷
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز یزد
‪ ۷۰۰۰-۱۵۱۳۰ ‬
‪ ۷۰۰۰-۱۵۱۳۰ ‬

۱۳
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز یزد
‪ ۷۰۰۰-۱۵۱۳۱ ‬
‪ ۷۰۰۰-۱۵۱۳۱ ‬

۱۴
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز زاهدان
‪ ۸۰۰۰-۴۳۶۵ ‬
‪ ۸۰۰۰-۴۳۶۵ ‬

۹
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز زاهدان
‪ ۸۰۰۰-۴۳۶۶ ‬
‪ ۸۰۰۰-۴۳۶۶ ‬

۱۱
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز بوشهر
‪ ۱۰۰۰۰-۲۶۴۷ ‬
‪ ‏‫QL ۶۹۶‭/پ۴‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۳
۱۳۹۰
۱

کتابخانه مرکز بوشهر
‪ ۱۰۰۰۰-۲۶۴۸ ‬
‪ ‏‫QL۶۹۶‭/پ۴ ‏‫‬‮‭ح۵ ۱۳۹۰ ‬

۴
۱۳۹۰
۱