انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: انواع چادر و کیسه خواب
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام به دوستان
به نظرم ایجاد این موضوع با توجه به افزایش استقبال از سفر و کمپینگ لازم بود
مبحث انتخاب چادر به ظاهر کار ساده ای میاید اما دانستن نکاتی که خدمتتان عرض میکنم به شما کمک میکند که پولتان را هدر ندهید و چادر مناسب و کارامد جهت نوع استفاده تان تهیه نمائید.
اولین نکته اینکه باید بدانیم که انواع چادرها به سه نوع تقسیم میشوند .
Family tentsچادرهای بزرگ با ارتفاع بلند حدود 2.20 متر و دارای ورودی وچندین اطاق مستقل در اشکال هندسی گوناگون و بیشتر برای کمپهای خانوادگی در شرایط نرمال اب و هوایی استفاده میگردند معمولا از سایز 5 تا 16 نفره ساخته میشوند و وزن جمع شده و پک این چادرها زیاد و حجیم است و فضای زیادی را هم برای حمل در اتومبیل اشغال مینمایند همچنین بر پا کردن انها بسیار سخت است احتیاج به نفرات زیادتر و زمان زیادی جهت اینکار و حتی جمع کردن مجدد دارند . جنس بیشتر این چادرهای فامیلی از نایلون و پلی استر است و فقط در این مدلها نوع برزنتی هم تولید میشود ودر دو نوع دیگر که در ادامه به شرح انها میپردازم به علت سنگینی برزنت فقط از پلی استر استفاده میشود. و در نهایت اینگونه چادرها بدرد عملیات ضربتی و سریع یکروزه نمیخورد .
Backpacking tentsچادرهای سبک و پک بسته شده بسیار کم حجم و قابل حمل در کوله پشتی معمولا از سایز 1 تا 4 نفره ساخته میشوند در اشکال هندسی گنبدی یا خیمه ای با ارتفاع متوسط حدود 1.40 متر و در نوع مرغوب با وزن حداکثرحدود 4 کیلو. دارای دو یا حداکثر سه پل polesهشتند ( پل polesهمان میله های فایبرگلاس یا الومینیومی باریک که داخل هم شده و با عبور از شکاف بیرونی اطاقک چادر اسکلت ان را تشکیل و چادر را افراشته نگه میدارند ) بر پایی انها سریع و راحت و حتی یکنفره میتوان در حدود یکی دو دقیفه چادر را بر پا نمود . مورد استفاده این چادرها برای عملیات و سفرهای افرودی با اتومبیل و در عین حال برای تپه نوردی های پیاده سیک در پشت کوله مناسب است اما انقدر سیک و فابل اعتماد نیست که بتوان در عملیات کوهنوردی سنگین و طولانی در ارتفاعات بلند همراه ما باشند و در مجموع در هر نوع شرایط اب و هوایی نه چندان سخت برای جمعیت کم میتوان از انها بهترین استفاده را کرد .
Expedition tentsاین چادرها فوق العاده سبک و دارای پک کم حجم معمولا از بهترین مواد ساخته شده و بیشتر بصورت گنبدی با ارتفاع کم حدود 1.20 متر ساخته میشوند و برای کوهنوردی حرفهای در ارتفاعات بالا طراحی شده اند و قابلیت این را دارند که به قسمت درب اصلی اطاقک انها یک ورودی مجزا اضافه شود برای زمستان و برف در حقیقت شما در زمستان اول زیپ درب ورودی این مثلا راهرو را باز میکنید و وارد میشوید و با بستن ان مجدد زیپ درب اطاق اصلی را باز کرده و وارد میشویم و با این کار سرما و کولاک برف ارتفاعات وارد اطاق اصلی نشده ودر ضمن وسایل و کفشهای شما هم در مکانی سر پوشیده قرار دارد. این نوع چادرها معمولا دارای 3 تا 5 پل polesاز نوع الومینیومی میباشند که در مقابل طوفانهای شدید مقاوم و از جا کنده نمیشوند. خصوصیت مهم دیگر این چادرها ضد سرما و باران وبرف بودنشان است از سایز 1 تا 3 نفره ساخته میشوند و باز در نوع مرغوب وزنی حدود 2 کیلو دارند. بر پایی انها بعلت داشتن پل های polesبیشتر کمی زمان زیادتری نسبت به نوع دوم نیاز دارد . البته لازم به گفتن است که از این نوع چادرها سایز 8 تا 10 نفره با ارتفاع بلند هم به عنوان Baseو پایگاه اولیه کوهنوردان برای صعود به قلل بلند هیمالیا ساخته میشوند وبسیار گران وچندین هزار دلار قیمت دارند.
دومین نکته حال که به شرح انواع چادرها پرداختیم به سراغ نکات مهم در ساخت همه انها میپردازیم.
اولین مطلب اینکه چادرهای خوب و مرغوب از سه قسمت تشکیل شده اند.1- قسمت کف یا2floor - قسمت اطاقک یا 3canopy- قسمت روکش جداگانه بیرونی یا fly.
قسمت کف از نایلون با بافت فشرده صد در صد ضد اب و ضخیم که با اطاقک که معمولا از بافت قابل تنفس و کمتر فشرده و نازکتر از جنس کف است یکپارچه می باشند . قسمت روکش جداگانه بیرونی حتما از جنس پلی استر همراه سیلیکون با دو نوع تار و پود در بافت موجود میباشند به شرح زیر.
چادرهایی با روکش 3season تار و پود بازتری دارند و اصطلاحا در سه فصل بهار و تابستان و پاییز قابل استفاده بوده و هوا قابل عبور از منافذ ان است ولی در مقابل ورود قطرات اب مقاوم میباشند . نزدیک به 80 درصد چادرهای مورد استفاده عموم افراد در کمپهای متداول 3seasonبوده ودر چادرهای نوع اول و دوم که عرض کردم استفاده میشوند.
دوم چادرهایی با روکش 4seasonتار و پود فشرده و بسته تری دارند با ضخامت کمی بیشتر و محکمتر نسبت به 3seasonو بیشتر برای چادرهای سبک کوهنوردی نوع سوم که برای صعود های مرتفع و هوای سرد و برف و کولاک شدید طراحی شده مورد استفاده دارند. هوا و سرما از منافذ ان کمتر عبور کرده و صد در صد ضد اب و برف میباشند و بیشتر برای زمستان ساخته شده اند اما برای فصول دیگر هم قابل استفاده میباشند اما مطلوب نیستند.
مطلب بعدی اینکه چون در هنگام بارندگی روکش بیرونی یا flyمستقیم در معرض بارش قرارمیگیرد در چادرهای مرغوب سرتاسر محل دوختها از داخل باید با نوار چسب مخصوصی ازداخل پوشیده شوند که از ورود اب از محل دوخت جلو گیری میکند که به ان taped seamsمیگویند ودر ضمن باید توجه کرد که چادرهای با مارک معروف تماما دارای روکش از نوع ( Extra UV-Resistant ) ضد نفوذ اشعه یو وی که برای سلامتی مضر است میباشند.
مطلب دیگر پل های polesچادرهای مرغوب از الومینیوم مخصوص میباشند که از نوع فایبرگلاس که متداول چادرهای معمولی و ارزان است بسیار محکم و با دوامتر هستند با وزن کمتر که هر چقدر تعداد پل ها polesبیشتر باشد چادر از استحکام بیشتری در مقابل باد و طوفان بر خوردار است.
نتیجه نهایی از کل توضیحات بالا اینکه : 1- در موقع خرید چادر فکر کنید برای چه منظوری و چند نفر چادر میخواهید. گنجایش نفرات اسمی هر چادری منظور تعداد افرادی است که چسبیده به هم در چادر بخوابند ولی این وضعیت حالت مطلوبی نیست و به همین دلیل برای راحتی بیشتر در چادر مثلا اگر شما 4 نفر هستید چادر 6 نفره بگیرید.
2- در موقع خرید به بر چسب مشخصات چادر که معمولا در روی کیسه پک ان قرار دارد توجه فرمائید یک چادر خوب دارای روکش بیرونی پلی استر 3seasonیا 4season– پل های polesالومینیومی حداقل 3 عدد – کفی یک تکه با اطاقک و جنس کفی از نایلون ضخیم با تار و پود فشرده – داشتن پنجره هواکش توری و تهویه در دو طرف سقف اطاقک و حتی المقدور با ورودی جداگانه که قبلا عرض کرده بودم – و در اخر شکل گنبدی چادر به ان در برابر باد های شدید خیلی کمک میکند .
در اخر برندهای معروف و معتبر چادرهایشان سالها و سالها به خوبی قابل استفاده در مقابل باد و باران و برف و سرماو گرما در شرایط بسیار سخت ودر تمام فصول با یکبار خوب خرج کردن اقامت و کمپ در طبیعت وحشی را برای شما دلپذیر میکند و دقیقا برعکس ان مطمئن باشید چادرهای ارزان متفرقه در اولین بارش تمام زندگی شما را در چادر خیس و به گند میکشد و یا با یک باد شدید چادر از جا کنده شده و پل های فایبرگلاس تقلبی انها در هم میشکند و شما و همراهانتان را از کمپ زذن بیزار میکند..
در اینجا جهت راهنمایی ان دسته از عزیزانی که اطلاع ندارند نام مارکها یا برندهای معروف و قابل اعتماد را قید کرده و یکی دو نمونه از این برندها در تهران خودمان در میدان گمرک اگر بگردید حتما پیدا میشود .
North Face--Sierra Designs--Msr--Eureka--Chinook--Coleman
با توجه به این که هم در مورد کیسه خواب و هم چادر تاپیک جداگانه بود بهتر نبود مطالبتون رو در همون تاپیک ها بیان می کردید و تاپیک جدید ایجاد نمی کردید؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوست عزيز
ضمن تشكر از مطلب خوبي كه ارائع داديد براي اينكه انسجام تاپيكها حفظ بشه لطفا اين پست رو به تاپيك مربوطه ( تاپيكهائي كه دوستمون لينكش رو گذاشتن ) منتقل كنيد .

تاپيك بعلت موازي بودن بسته شد
لینک مرجع