انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: آمادگي جسماني در تير اندازي
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر: tir_man.jpg]

تيراندازي فني است که وابسته به تکنيک قدرت بدني و ميل به کسب پيروزي در فرد تير انداز مي باشد .اين موارد فوق عناصر لازم در اجراي تمرينات تيراندازي مي باشد .تمرينات بدني کافي در جهت کسب حالتهاي خوب بدني امري کاملاً ضروري مي باشد.اگر فرد از لحاظ بدني فعال نباشد نميتواند از سلاح خود انتظار داشته باشدکه در تمام طول مسابقه در دستهايش محکم و بدون لرزش باقي بماند. تحقيقات جديد نشان داده که هدفگيري فشار زيادي را بر روي عضلات و دستگاه عصبي وارد مي کند و در اتمام تيراندازي تغييرات مشخصي در نوار قلبي تير اندازان ديده مي شود . که در نتيجه کم خوني در عضلات و بافت عصبي به وجود مي آيد. همچنين زمان مرحله بازگشت به حالت اوليه يعني زماني که براي اعصاب و عضلات لازم است که بعد از هشت بار شليک به حالت استراحت در آيند نيز افزايش مي يابد. اين تغييرات در نتيجه کاهش اکسيژن بوجود مي آيد. که خود اين کاهش در نتيجه توقف تنفس هنگام هدفگيري است. کمبود اکسيژن بر روي عضلات ظريف مانند عضلات مژگاني چشم اثر مي گذارد و باعث کاهش تطابق چشم مي گردد .
آمادگي جسماني در تير اندازي به دسته هاي متفاوتي تقسيم مي شود :
1 . تمرين دادن عضلات
2 . ورزش اعضاي داخلي بدن
3 . تمرينهاي بينابيني
4 . تمرينهاي تنفسي
[تصویر: Logo3.jpg]
آمادگي جسماني در تيراندازي :
تيراندازي يک مهارت اکتسابي بوده که بوسيله تواناييهاي فيزيکي و فکري پيشرفت خواهد کرد . علاقه شخصي و پشتکار يک تيرانداز تعيين کننده ميزان موفقيت او در مسابقات خواهد بودنه قدرت بدني.
دسته اي از مربيان در ابتداي آموزش تيراندازي به بيان مشکلاتي از قبيل سنگين بودن سلاحها و طولاني بودن زمان مسابقه با ارائه تمرينات مشکل و خشک ،موجب نوميدي و خستگي جسمي نوآموزان مي شوند . براي جلوگيري از چنين مشکلاتي ، مي توان با توصيف رشته هاي مختلف تيراندازي،معرفي نخبگان اين رشته ورزشي،پشتکار ،همت و نظم لازم بر تمرينات برگزاري بازيهاي دسته جمعي و حتي بازيهاي گروهي در بين تيراندازان ، آنها را به فراگيري علاقه مند ساخت .
مراحل آموزش :
آشنايي با رشته مورد نظر : اولين گام تيرانداز انتخاب يکي از رشته هاي تيراندازي است که متناسب با سن وقدرت وي باشد . اين کار مي تواند با مشاوره مربيان انجام گيرد .
آشنايي با چگونگي استفاده از سلاح : قبل از پرداختن به تيراندازي بايستي نوآموزان را با سلاحي که قرار است با آن تيراندازي کنند آشنا کرد .
آشنايي با مسايل ايمني : مربيان بايد به اين نکته مهم توجه داشته باشند که تير اندازي يکي از شيرين ترين ورزشهاست و نبايد با ناديده گرفتن مسائل ايمني موجب بروز صحنه هاي دلخراش در اين ورزش شد .
آموزش نشانه گيري : در اين مرحله مربيان بايستي با روشهاي مناسب نحوه نشانه گير ي را به نوآموزان آموخته و با استفاده از نمودارهاي آموزشي و عکسها و پوسترها و فيلم ها آموزشي و ايجاد تصوير ذهني مناسب نوآموزان را در فراگيري هرچه دقيقتر ياري کنند.
آشنايي با وضعيت هاي تيراندازي استفاده از روشهاي ابداعي و دلخواه تا آنجا که مقررات اجازه دهد اختياري مي باشد. زيرا به کارگيري حالت يکسان در تير اندازي ممکن است با توجه به خصوصيات فيزيکي تيراندازي نتيجه يکسان نداشته باشد. گاهاً ديده شده که نوآموزان به دليل شهرت يک تيرانداز يا علاقه به يک فرد خاص يا مربي خود موجب گرديده است حالات او را تقليد کنند .
آشنايي با تاکتيک هاي خاص در هر رشته : آشنايي تيراندازان با مسائل علمي و مقررات تيراندازي مي تواند اعتماد به نفس و قدرت تيراندازان را افزايش داده وآنها رادر رويارويي با اتفاقات ناگهاني در حين تيراندازي ياري رساند. همين امر ضرورت مطالعه تاکتيک هاي رشته هاي مختلف تيراندازي را روشن مي سازد .
[تصویر: 082722.jpg]

تلاش در يادگيري و رفع اشکال : تيراندازان بايستي اطلاعات و دانسته هاي خود را در اين رشته افزايش داده و همچنان آماده کسب مهارتهاي بيشتر باشند . تيراندازاني که ساليان متمادي و تنها با اتکا به تمرينات طاقت فرسا بدون کسب تجربيات نو،سعي در آماده نگه داشتن خود مي نمايند رفته رفته خسته مي شوند ، در حاليکه با قرار گرفتن در مسيري درست و سازنده مي توانند به بالاترين درجات تيراندازي برسند. تيراندازي ورزشي است آميخته با هنر و تيرانداز با بهره گيري از اين حقيقت مهم خود را از نظر روحي آماده سازد چراکه تازگي و نشاط در ورزش تنها با آموختن و پيشرفت حاصل مي گردد.

تمرين دادن عضلات :
ورزيدگي جسماني لازم براي محکم نگه داشتن سلاح به کمک موارد ذيل صورت مي گيرد
الف : تمرينات جسماني براي کسب ورزيدگي جسماني
ورزيدگي جسماني عمومي با استفاده از وسايل ورزشي داخل سالن حاصل مي گردد . خم کردن بدن ، خم کردن زانوها ، و چرخش بدن شنابرروي دست و پا چرخش سر و بلند کرددن دستها و پاها در حاليکه به پشت يا شکم بر روي زمين دراز کشيده اند. ورزيدگي جسماني به کمک ورزشهايي از قبيل :دويدن،دوچرخه سواري،اسکي، پياده روي،طناب بازي،تنيس روي ميز،هندبال، واليبال، فوتبال و غيره بهبود پيدا مي کند.
ب: تمرينهاي اختصاصي
ورزيدگي جسماني اختصاصي توسط تمرينات خاصي حاصل مي گرددکه به گروه عضلات شرکت کننده در حالت گيري هاي خاص بر طبق اصول مربوط به سيستم هاي پرورشي تنظيم مي گردد .براي اين منظور تيرانداز مي تواندبا محکم نگه داشتن سلاح خود و اغلب با بالا آوردن و قرار دادن در وضعيت هدفگيري و با ثابت نگه داشتن در فضاي هدفگيري ، قدرت خاص عضلات را بدست آورد. شنا رفتن روي عضلات ، خم کردن زانوها ،فشار دادن يک تکه جسم سخت به جلو و عقب پرش از روي مانع کوتاه به سمت راست و چپ ، بلند کردن پاي کشيده شده به چپ و راست در حالت نشسته و خم و راست شدن براي براي اين منظوربسيار مناسبند.
[تصویر: colt.jpg]
ورزش اعضاي داخلي بدن :
ورزش قلب و سيستم گردش خون و تقويت ريه ها اهميت ويژه اي درتمرينهاي آمادگي بدني به خود اختصاص مي دهند .زيرا در صورتيکه اين اعضا مورد استفاده واقع نشده و يا از آن استفاده کمي شود، عضلات ظرفيت ازياد يافته خود را به تندي از دست مي دهند.تاثير پرورش اعضاء داخلي هنگامي آشکار مي گردد که قلب يک ورزشکار با قلب يک غير ورزشکار مقايسه گردد . قلبي که اغلب تحت فشار بوده ، به مراتب از قلب يک غير ورزيده و نتيجتاً با ضربان بالا ،بزرگتر بوده و بنابراين داراي قدرت عمل بيشتري است. کليه تمرينهايي که براي حفظ آمادگي جسماني انجام مي گردند، براي اين منظور مناسبند.
تمرينهاي بينابيني :
منظور از تمرينهاي بينابيني ، تمريناتي است که در فواصل زماني بين تمرينهاي سالن انجام مي گيرند. اين نوع تمريناتت يکي از مناسبترين اشکال تمرين براي افزايش قدرت ، سرعت و مقاومت است. شاخص ترين اين تمرينات ،فشاري است که برحسب آن بر اعضاي بدن وارد مي گردد. خصوصاً اينکه در آنها تيراندازمجاز به استراحت نمي باشد.
کليه تمرينهايي که فشار زيادي بر اندام ما وارد مي سازند براي محسوب شدن در زمره تمرينهاي بينابيني مناسبند.از جمله اين تمرينها به عنوان مثال مي توان از دويدن ، شنا کردن و بالا و پايين دويدن از پله و حرکت اسکات بدون وزنه نام برد. علت گزينش اين تمرينات آن است که تيرانداز مي تواند تمامي آنها را در هر مکان دلخواه بدون حضور وسائل ورزشي خاصي انجام دهد .
تمرينات بينابيني ، اکسيژن بيشتري به عضلات و سيستم ايمني رسانده و باعث مي شود تا تيرانداز بتواند بهتر حواس خود را متوجه کرده و نيازهاي شديد خود را برطرف سازد.
[تصویر: mg1.jpg]

تمرينات تنفسي .
در اينجا يک سري تمرينات براي سيستم تنفسي که توسط انجمن ورزش و طب انگلستان منتشر شده و در مجله انگليسي تيراندازي به چاپ رسيده است ذکر مي گردد:
تنفس را تا حد امکان عميق کرده و سپس هوا را تدريجاً بيرون بفرستيد .
بعد از بازدم نفس خود را نگه داشته و تدريجاً فاصله زماني بين دم و بازدم را زياد کنيد .
دستانتان را به طور مخالف زير بغل گرفته (دست راست زير بغل چپ و دست چپ زير بغل راست ) و بعداً تا حد امکان نفس عميقي بکشيد .
بدون ايجاد هيچ گونه سر و صدا ناشي از تنفس ،عمل دم و بازدم را تا حد امکان عميق انجام دهيد .
تمرينات بالا در صورتيکه هنگام صبح و جلوي يک پنجره باز انجام گيرند بيشترين تاثير را به همراه دارند .تمرينات تنفسي با عث افزايش ظرفيت ريه ها شده و همراه با تمرينهاي بينلبيني با عث تقويت اندام ها مي شوند. تنفس صحيح هم مثل حالت گيري صحيح و زمان سنجي صحيح به دليل تاثير بسزايي که در کيفيت شليک دارد بايد فرا گرفته شود.
کنترل ماشه
کنترل ماشه به روشي گويند که در آن حرکت انگشت تيرانداز روي ماشه هيچ آسيبي به نحوه نشانه گيري وي وارد نميکند و وضعيت اين عمل بايد به طور پيوسته ، کنترل شده ، آرام و توام با خونسردي باشد. ماشه بايد به صورت پيوسته و طوري آرام فشار داده شود که خط سير گلوله منحرف نگردد.
تير انداز بايد قسمت کوچکي از نوک انگشت سبابه خود را همواره روي ماشه قرار دهدو شست دست بايد به سمت جلو و به راحتي در کنار تفنگ قرار گيرد و قسمتي از آن دور قنداق پيچيده شود.
انگشت اشاره به ترتيبي روي ماشه قرار گيرد که ماشه در محل بنداول انگشت و نوک انگشت قرار بگيرد .ضمناً انگشت اشاره نبايد قنداق را لمس کند و بايد به صورت عمودي روي مرکز ماشه قرار داشته باشد .فشردن ماشه بايد زماني صورت گيرد که تيرانداز آماده شليک باشد.اين فشار بايد به طور مستقيم ، توسط خم کردن بند دوم انگشت اشاره صورت گيرد .تيراندازان بايد به طور پيوسته و در حاليکه نفس خود را حبس کرده اند،ماشه را به آرامي بکشند .

منبع:http://sport.nigc.ir/Site.aspx?ParTree=1110121A1E1B1811&LnkIdn=33075
ممنون از اقا میلادKhansariha (8)
اتفاقا این بحث مهمترین ضعف من هستKhansariha (226)
بعضی مواقع واقعا از تیراندازی کردن خسته میشم.شاید باورتون نشه ولی من اغلب شکارهامو به صورت نشسته میزنمKhansariha (172)
ایشالا تابستون حتما یه برنامه برای تقویت قوای جسمیم میزارم.
تمامی دوستانی که دستشون میلرزه و یا ضعف دارند از حرکات تنفسی قافل نشوند و اگر مدت معینی انجام بدهند تاثیرش رو متوجه خواهند شد
(2011-05-17 01:27 AM)milad123 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تمامی دوستانی که دستشون میلرزه و یا ضعف دارند از حرکات تنفسی قافل نشوند و اگر مدت معینی انجام بدهند تاثیرش رو متوجه خواهند شد

اين كار بدرد من ميخوره چون خيلي توي اين زمينه مشكل دارم مثلا وقتي ميخوام يه گنجشك رو توي 30 متري اونم ايستاده روي دست هد شات كنم يكم دستم ميلزه بعد هم ميخوره توي سينه حيوون واقعا بايد يه تمرين داشته باشم
اسماعیل جان یه گنجشک توی 30 متری ایستاده روی دست اونم هد شات !!!!! بابا بی خیال خخخخخخخ (شوخی کردم) ولی واقعا قدرت بدنی و آمادگی جسمی و تمرین اصولی شماست که چنین شلیکی را ببار میاره البته ممکنه ببار بیاره ؟! Khansariha (214)
Update
بعد دوسال وچهارماه و13 روز

به نظرم امادگی جسمانی یکی ازمقوله های مهمی هس که باعث میشه خاطره شکار ویاتیراندازی توذهن هر کسی بمونه
یکی از مصداقهای مهم امادگی جسمانی تو تیراندازی برمیگرده به استفاده از سلاح های پی سی پی !!!!وشارژاون توسط تلمبه مخصوص
یعنی یه جورایی دوستانی که پی سی پی دادن بایدحداقل امادگی جسمانی وحداقل60کیلووزن داشته باشن تا بتونن از عهده شارژسلاحشون بربیان
بنده با اینکه کپسول دارم واسه شارژ ولی به قول معروف برای تقویت قوای جسمانی یکی ازکارهام شارژکردن تفنگ باتلمبه مخصوص هس
حالا اینم یه جورایی مصداقی هس واسه امادگی جسمانی ما هنگام شکار
معنی آمادگی جسمانی رو تو مقوله شکار اونم کبوتر چاهی زمانی میشه خوب درک کرد که واسه زدن یکیشون طول یکی دو تا زمین کشاورزی رو با کلی بدبختی رد میکنی بعد که میای هدف بگیری میبینی که پرید خخخ. بعد واسه بعدی به همین صورت تا اینکه خدا رحمش میاد و میتونی یکی رو بزنی.
Khansariha (8)
سلام دوستان این همه گفتید تمرین ولی کسی مشخص نکرد چه تمارینی برای چه تقویت هایی لازمه
Khansariha (215)Khansariha (215)Khansariha (215)Khansariha (215)
لینک مرجع